**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Huomenta!

Olipas ihanaa kun viime yö meni ihan kuin vanhan kaavan mukaan... Ei kitinöitä eikä itkuja tutin putoamisesta. Tajusin eilen illalla että hampaitahan tuo itkee ja annoin yöksi särkylääkkeen ja sen ansiosta/siitä syystä Arttu nukkui 21-07 syöden klo 05. No, ei nyt vielä kannata nuolaista... Ensi yöhän sen oikeesti näyttää että onko oikeasti tuosta kyse mutta oli ihanaa nukkua. :D

Minkä verran muuten te pidätte lastanne lattialla? Onko lelumatto vielä teillä käytössä? Mä oon siirtynyt pitämään Arttua vallan lattialla kun on hereillä. Jotenkin sitä on tullut araksi sen jälkeen kun poika oppi tuon selältä masulleen kääntymisen. Sitteri on edelleen meillä myös käytössä mutta lähes ainoastaan syöttötuolina kunnes ukkeli oppii istumaan itse. Sen jälkeen sitteri saa jäädä ja tulee aika syöttötuolin. :D

Nyt Artun kanssa aamumaidolle ja sitten kaffille.
 
:flower: Huomenta! :flower:
Vois melkein sanoa, että täällä nukuttiin ensimmäistä kertaa "koko yö"... Eli siis 6h putkeen! Tässä eilis-illalta meidän toimet:
-Vili söi klo 19.00 peruna-kukkakaali-sosetta ja purkin (joo, purkin!) hedelmää.
-Sänkyyn siirryttiin suihkun kautta klo 19.30. Siihen poika veti päälle 60ml maitoo ja nukahti samantien.
-Seuraava ruokailu oli n.23.30 kun mä menin sänkyyn, ja annoin kauravelliä 140ml ja siihen päälle meni vielä maitoa 30ml. Siirsin nukkuvan jäbän sylistäni pinnikseen ja kävin itekin nukkumaan.
-Seuraavan kerran heräsin Vilin ähinään klo 5.30! Jolloin selkeesti oli kakka tulossa. Mies oli jo ylhäällä valmistautumassa töihin ja toi Vilille kakkamaidot 40ml ja kattoi sen jälkeen vaipat.. Kakkaa ei tullut vielä. Käytiin Vilin kanssa takas nukkumaan.
-Kakka tuli sitten vasta siinä klo 8.00 maissa ja silloin herätttiin ylös...

Eli meillä yöt menee melkolailla yleensä näin, mitä nyt tuo 6h väli on huima! Yleensä se on se 3-4h illan vikasta syötöstä ja NÄLKÄ tulee n. 2-3 aikaan yöllä... Nyt ei siis tullut nälkä yöllä, eikä siihen heräiltykään. Perkeleen paskahätä piti sit aamulla pojan levottomana, mut sille nyt ei voi mitään koska se paska tulee :LOL:

Meillä tuo yöllä heräily on yleensä ihan vaan siis NÄLKÄÄ ja usein mä herään jo ennen Viliä ja huomaan kuin se riuhtoo, tuhisee, huitoo ja imee tuttia tai peittoa. Haen maidot ja sen jälkeen jätkä sit yleensä alkaakin karjumaan naama punaisena kun havahtuu siihen... ja maidon juotuaan nukahtaa heti. Eli meillä ei ole mitään ongelmia päikkäreiden ja yöunien suhteen. Ei oo ollu pitkään aikaan. Yölevottomuus on usein ollut tilapäistä, ja johtunut sairastelusta tai ikenien kutinasta... mitä ihmettelen edelleen, koska hampaita ei ole tullut...??

Nyt siis voin yhteenvetona todeta IHANAA, KAURAVELLI ON YSTÄVÄMME!!

Nuppu vielä siitä iltapuurosta, mä oon aatellu et noin mennään jatkossakin... Vili siis syö illalla soseen tms iltapalaa ennen nukkumaanmenoa, ja velli sitten kun on nukuttu 3-4h... kun se nyt näyttää olevan herran rytmi. Eikä se mua haittaa antaa sitä velliä, kun ite mennään yleensä nukkuun siinä 22-23 jolloin se vellikin yleensä annetaan... Ei siinä vaiheessa viitti mitään puuroo alkaa syöttään ku toinen on jo nukkumaan menny...

Päiväunista: Mä oon alkanu kyl tylysti karsiin niitä päikkäreitä... jos herra ei heti rauhotu nukkumaan, sit ei nukuta. Ja nyt olikin jo vaihe, et saatto mennä melkein vaan yksillä päikkäreillä koko päivän. Nyt kun toi liikkeellelähtö on niin hurjaa, nukutaan taas jopa kolmet unet, tosin ne on sit jotain max 30min.... Mut siis mun neuvo on se, et jos ei rauhotu nukkumaan, sit ei nukuta vielä. Sit leikitään tai tallustellaan ympäri kämppää ja lauletaan ym sylissä jos ei lattialla enää viihdy. Kyllä se nukahtaa päikkäreille sit kun tarpeeks väsyttää. Mut vauvaa ei kannata pakottaa nukkuun, eikä mun mielestä raasua kannata pitää väkisin hereilläkään jos selkeesti haluis nukkumaan... Kaikki on vaan niin erilaisia.

Ainiin, ja yötutista: Vili ei oo ikinä oikein käyttäny tuttia muutaku nukahtamiseen, ja kun on paha nälkä, se helpottaa sen aikaa et saa maidon/vellin... Eli kun hyvä syvä uni alkaa n.15min nukahtamisesta, sylkee melkein aina tutin suustaan... Siitä onkin hyvä aina kuulostella, että nukahtiko jo kunnolla, kun tutti kolisee sängyssä :D

Noni, pitkä sepostus siitä :D

Ilmakylvystä: Meillä nakupelleillään nykyään melkein joka ilta ennen nukkumaanmenoa... Pisulakanan päälle pyyhe ja jäbä siihen... Pyyhe menee pesuun jos iso pissa tulee, mutta pisulakana vaan kuivumaan ja sitä käyttää sit ens kerrallakin. Ei ne pienet hajuttomat pissat siinä haittaa! Eilen Vili söi iltapalankin nakupellenä... ja sen jälkeen menikin sitten iskän kanssa suihkuun ennenkö laitettiin nukkumaan :LOL:

Olkkis, meillä Vili on melkeinpä kokoajan lattialla. Jos tulee känkkäränkkä, sit syödään vähän, ollaan sylkyssä ja vaihdetaan vaikka "lelupistettä"... Heh, eli meillä on nykyään olkkarissa puuhamatto (ilman lelukaaria) ja keittiössä ja työhuoneessa viltit, joiden päällä muutamat lelut... Mut parhaiten tuo kuitenkin näyttää viihtyvän meidän eteishallin lattialla, parketilla! Siinä on kiva hyöriä ja pyöriä ja pakittaa, ja siitä näkee joka huoneeseen...

Noni... Nyt mä käytän tän Vilin torkkuhetken jotenki muuten hyödyks kun tässä istumalla... joten jos vaikka menis ihmistäytymään peilin ääreen ja vaihtaan vaatteet...

Tänään taas yhdistetty äidin jumppa lapsen muskari - vai mikä nyt onkaan... sillai sitä vois sanoo :)


***Ajattelin VIELÄ lisää tähän sen, että tosiaan sillä kuuluisalla maalaisjärjellä kun mietin... Että vauvamme alkavat olla siinä iässä, että liikkellelähtöä aletaan harjoitella. Ja näiden kehitysvaiheiden edetessää myös lapsen energiankäyttö ja tarve muuttuu kokoajan! Eli siis syöminen ja unentarve! Vauvoillakin varmasti se elimistö sen takiakin vähän temppuilee, kun se yrittää sopeutua. Ja se vaikuttaa varmasti psykologisellakin tavalla yöuniin, päivät alkavat olla niin touhukkaita, että yölläkin tekis mieli härvätä..?

Ite oon ainakin mieltänyt, että ekana vuonna turha alkaa väkisin vauvan nukkumisia ja syömisiä liikaa ite määräämään, toki yrittää vähän rytmittää ja hienosäätää. Mutta kun se tarve vaihtuu jatkuvasti mitä enemmän liikutaan ja touhutaan. Mutta se on vaan mun mielipide. Jokaisella omansa.

Meidän vaan pitää yrittää pysyä mukana näissä muutoksissa :)
 
Vielä piti kirjottaa perunasoseen pakastamisesta: Mä oon huomannu, että se koostumus muuttuu tosi ällöks pakastamisen yhteydessä... Siis rakeinen, tai kuminen? Ja Vilikin vähän hylkii ja kakoo sitä välilä... sit joudun laimentaan sen melkein velliks et menee alas... Ajattelin siis ens kerralla tehä niin, et pakastan vaan kasvissoseet, ja keitän sit aina perunan siihen sekaan aamulla... Bataatti, jota voi käyttää perunan sijasta (melko samanmoiset energiamäärät tulee), kestää taas tosi hyvin pakkasta. Ja se onkin vilin lemppari mielummin. Mut saa nyt luvan tottua myös perunaan...
 
Toi jätkä on ihan omituinen. Kiukutellut tässä vähän väliä... Kyllästyy parissa minuutissa... Kamala itkukohtaus ja käsien vispaus; nälkä? Ei...kun sitten pisti ihan kamalan shown päälle kun alettiin syömään sosetta. Ja loppupeleissä kamala "nälkähuuto"... Joten siitä ei tullut yhtään mitään. Ruuat takas jääkaappiin. Lämmitin maidon ja kannoin huutavan ukon makuuhuoneeseen syömään... Ja söikin sitten ruhtinaalliset 60ml maitoo... josta ei lähde nälkä kyllä kovin pitkäks aikaa... Ja sit alkoi pitää ihan ihme meteliä. "Hyräilee" ja heijaa itteensä puklurätin kanssa. Jätin sen siihen sänkyyn josko vaikka vähän rauhottuis. (on siis raivareita vetänyt tänään aika paljon) Nyt sieltä kuuluu jo juttelua ja välillä ihme "hirnuntaa"... eli siis naureskelee yksinään...? Siis... Ota siitäkin nyt selvää? |O :eek: Masuvaivaa ei tunnu olevan, eikä muutakaan...

Niin, ja mahallaan ei nyt tänään jaksa olla paljon ollenkaan... Muisti eilen,. että hei - mähän osaan kääntyä tästä! Eli kopsahtaa vähän väliä takas selälleen jos laitan sen masulleen... Ja sit alkaa vähän ajan kuluttua siitä valittaa kun on selällää... HOHHOIJAA mikä päivä! Miks tää kiukuttelu ja oikuttelu aina silloin ku mies on töissä??? :kieh: Isille ollaan aina niin enkelinä :saint:

Heh, liekö kopsauttanu päänsä tänään liian monta kertaa ku tuolla höpisee ja kiljahtelee nyt yksinään :D
 
Tervehdys!!
Hui, kun nämä pikkuiset kasvaa hurjaa vauhtia :eek: Oon ihan tippa linssissä, että mun vauva on jo iso mies, eikä mikään vauva enää. Jostain kummansyystä kaikkia aina naurattaa tää mun "murehtiminen", sillä vauvahan toi nyt on vielä monen monta kuukautta :LOL:

Mutta niin, asiaan...Te, jotka kantoreppuilette , niin millasia vaatteita teillä on ulkona päällä näin talvisin? Mulla on Manducan kantoreppu ja ajattelin, että sen kanssa vois lähteä kävelemään, vielä kun poikaa jaksaa siinä kantaa. Tai vaikka käydä tossa lähikaupassa, niin ei tarvis noita vaunuja aina raahata ulos. Mutta ongelmana on siis vaatetus. Pojalle siis ulkovaatteet, mutta mitä itselle? En omista mitään kantotakkia, tai suojaa, enkä sellaista ajatellut hankkiakkaan.

Olikohan muuta...Niin juu, meillä on yöt mennyt hirveeksi hulinaksi, nukutaan 2-3 tunnin pätkissä ja sitten alkaa taas pyöriminen. Viimeyönä heräsin siihen, kun poika ähisi mahallaan sängyssä. Kai toi liikkumaan oppiminen tulee uniinkin, kun sellasta formulaa siellä tuntuu olevan :D Toivottavasti tätä ei kestä kauaa.

Niin ja Roonalle piti sanoa, että samaa tapahtuu täällä, poika kiukuttelee mulle koko päivän/illan ja kun iskä tulee kotiin, niin hymyillään vaan onnellisena. Jos mun naama on jo alkanut kyllästyttämään :LOL:

Eipä tähän hätään muuta, palaillaan!! (Jos nyt kuitenkin innostuisin vähän useammin kirjoittelemaan.) B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Joku kysy tosta et aikooko jäädä hoitovapaalle. Mä ajattelin jäädä "työttömäksi" n. 3 kk et tyttö olis vähän vanhempi. Liiton rahoilla on paljon kivempi olla kun hoitovapaan rahoilla. Tuntuuhan se nöyrältä olla työttöömänä, mutta kun mulla on kuitenkin ollut aika iso palkka niin ei todellakaan pärjätä hoitovapaan rahalla vaikka miehelläkin ihan ok (isot??) tulot. Mutta menotkin on sitten sen mukaiset! Kuitenkin meillä on 2 autoa, vene ja kohta toinen vene - purjevene jne.. jne.. Eli jos jäisin hoitovapaalle niin joutus luopuu jostain, koska ei olisi varaa maksaa osareita ja vakuutuksia.
Mites toi sit toimii käytännössä - saako liitosta ilman karenssia sit rahaa? Mä jäin työttömäks viime toukokuussa, eli olin muutaman kuukauden ansiosidonnaisella ennenkö jäin äippälomalle... Eli pystysinkö mäki hakeen sit Metallista työttömyyspvrahaa? Siinä on vaan se, et pitäs olla valmis työmarkkinoille jos työkkäristä paikkoja tarjotaan... Tosin mun "alalla" se olis aika epätodennäköistä.. Mut...?

Muistaakseni 2 työpaikasta saa kieltäytyä ja kolmas on pakko ottaa tjsp.. En oo varma. Pitää selvittää tätä prosessia. Voithan sä hakea töitä sinä aikana, mutta vähän parempia paikkoja ja sit jos natsais ni voiskin mennä töihin. Siis sellasia mihin ehkä just ja just vois riittää rahkeet :D

En kyl osaa sanoa miten tossa toimitaan, pitää itekin tutkiskella!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Joku kysy tosta et aikooko jäädä hoitovapaalle. Mä ajattelin jäädä "työttömäksi" n. 3 kk et tyttö olis vähän vanhempi. Liiton rahoilla on paljon kivempi olla kun hoitovapaan rahoilla. Tuntuuhan se nöyrältä olla työttöömänä, mutta kun mulla on kuitenkin ollut aika iso palkka niin ei todellakaan pärjätä hoitovapaan rahalla vaikka miehelläkin ihan ok (isot??) tulot. Mutta menotkin on sitten sen mukaiset! Kuitenkin meillä on 2 autoa, vene ja kohta toinen vene - purjevene jne.. jne.. Eli jos jäisin hoitovapaalle niin joutus luopuu jostain, koska ei olisi varaa maksaa osareita ja vakuutuksia.
Mites toi sit toimii käytännössä - saako liitosta ilman karenssia sit rahaa? Mä jäin työttömäks viime toukokuussa, eli olin muutaman kuukauden ansiosidonnaisella ennenkö jäin äippälomalle... Eli pystysinkö mäki hakeen sit Metallista työttömyyspvrahaa? Siinä on vaan se, et pitäs olla valmis työmarkkinoille jos työkkäristä paikkoja tarjotaan... Tosin mun "alalla" se olis aika epätodennäköistä.. Mut...?
Karenssi

Työnhakija voi menettää oikeutensa työttömyysetuuteen määräajaksi, mikäli työttömyys johtuu omasta syystä. Karenssien pituudet vaihtelevat 30 päivästä 90 päivään perusteesta riippuen. Seuraavassa on lueteltu yleisimmät korvauksettoman määräajan asettamiseen johtavat tilanteet ja niihin liittyvää lainsäädäntöä. Esitys ei ole tyhjentävä.

Työstä kieltäytyminen

Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy tarjotusta työstä tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työsopimusta synny, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, työnhakija menettää kieltäytymisen seurauksensa oikeutensa työttömyysetuuteen 30 päivän ajaksi.

Työnhakijalla on oikeus kieltäytyä osa-aikatyöstä, mikäli palkka yhdessä mahdollisen sovitellun työttömyysetuuden kanssa vähennettynä työsuhteesta aiheutuvilla kustannuksilla jäisi kokonaan työttömänä saatua työttömyysetuutta pienemmäksi.

Työnhakijalla on ns. ammattitaitosuojan perusteella oikeus kieltäytyä kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana ammattitaitoaan vastaamattomasta työstä. Ammattitaitosuoja syntyy, kun henkilöllä on ammatillinen koulutus ja siihen liittyvä vähintään vuoden työkokemus. Jos ammattikoulutusta ei ole, edellytetään yleensä kahden vuoden työkokemusta.

Työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevasta työstä on aina oikeus kieltäytyä, mikäli työ ei ole pysyväisluonteista kokoaikatyötä. Muutoin työssäkäyntialueen ulkopuolisesta työstä voi kieltäytyä, jos siihen on painava henkilökohtainen syy. Työssäkäyntialueella tarkoitetaan pääsääntöisesti asuinkuntaa sekä niitä kuntia, joissa asuinkunnasta yleisesti käydään työssä
 
huomenta,

Eilen oltiin taas uimassa. Tyttö tykkää tosi paljon olla uimassa. Ajateltiin kyllä miehen kanssa et ny viimeistään tulee huutoa, mutta ei :eek: Tärkeintä kai tossa on et vatsa on täynnä ja vauva on nukkunu.

Täällä ei muuten ole tapahtunu mitään erikoista, mutta toivotaan et kovia pakkasia ei nyt tulis niin pääsis vaunuttelee joka päivä. Pitäis kyl alkaa tekee jotain et tää kroppa tästä palautus. Mistä motivaatio?

Jooseppi & Alexandra melkein 4,5 kk
 
No joo.. noi pykälät ym karenssiasiat olkoot... Mä oon kyl ajatellu olla ihan rehellisesti kotiäitinä kotiäidin paskapalkalla...mieluiten sen 3v. Kattoo sit ku töitä haluis tai pitäis oikeesti lähtee hakeen...

jooseppi; mitens onko sielläpäin vauvajumppaa tms? Mulla motivoi ihan vaan sekin jo, että pääsee viemään viliä harrastuksiin! En muuten kyl varmaan jaksais mihkään jumppaan yksin lähteä... Eilinen oli kyllä aika rankka sessio - hiki lensi ja kyllä sen huomaa, että tuo jätkä on jo 8-kiloinen!! Ihme ettei ole vielä paikat paskana, kattoo sit huomenna; tänään pitäs lähtee kärrytteleen tonne Pyynikinharjun suuntaan, mäkiä...hui. ;) Mut joo... välillä iteki miettii, että mistä motivaatio... Kun tuntuu, että painoo on vaan tullu lisää?! Ei vaan jaksa mitään... väsyttää ja välillä masentaakin, varsinkin jos kattoo peiliin :ashamed: Mä oon kyllä muutenkin niin talven vihaaja, et varmaan tää masentava pimeys ja kylmyys vielä lisää sitä ahdistusta ja tekee vaan mieli pesiytyä kotona... Blääh... |O
 
Känkkäränkkäilyä tämäkin päivä. Ja soseet ei uppoo. Jos kolmas kerta ei tuota tulosta, teen tosta bataatista korvikkeen avulla velliä. Ei tuu mtn ku kokoajan pitää olla syöttämässä maitoo... Ja siis yhä vaan kiukkuaa ihme asioista...
 
May85: Mulla on Manduca ja oltiin lauantaina ulkoilemassa sen kanssa metsäpolulla. Venlalla kunnon toppavaatteet ja mulla kanssa semmoiset, että ei tule kylmä. Mahaan ei tule, mutta käsivarret saattaa jäätyä, jos on liian vähän päällä. Lisäksi laitan harson siihen kohtaan, mihin Venla kuolaa, ettei tarvitse takkia pestä ja yleensä valitsen päälle takin, jossa ei ole mitään nappeja, tai peittämätöntä vetoketjua, ettei tule naamaan jälkiä. Kannan Venlaa vielä etupuolella, mutta se kävi kyllä aika raskaaksi, joten täytyy harkita jo selän puolelle siirtämistä.

Helinä ja Venla 4 kk ja 6 pvä
 
heipparallaa!
Minäkin pitkästä aikaan kirjoittelen. Tässä kova hässäkkä ollu kun oli muutto jne. Mutta nyt pikkuhiljalleen pääsee taas arkeen.

Mullakin toi kuntoilu on jääny, nyt oon päättäny ottaa niskasta kiinni ja lähtee vaunuilee ja punttikselle. Toi Roonan vauvajumppa kuulostaa kyllä hyvältä, täällä päin vaan ei semmosta oo. Meillä oliskin "vaan" 6 kilonen neiti että sais vähän armahdusta :)

Mulla vielä on siis painoa lähes 10kg ylimäärästä (raskauden aikana tuli painoa yhteensä 25), vaikka imetän niin kilo on tippunu nyt tässä kahessa kuukaudessa. Että ei näköjään kaikilla se imetys toimi painon tiputtajana :kieh: Sen kun ois tienny silloin raskauden aikana. . Ajattelin vaan sillon että kyllä se paino siitä putoaa ;)

Me tota maissivelliä kokeiltiin tässä yks päivä, alotettiin ihan pienellä satsilla. Mutta musta tuntu että se aiheutti vatsakipua. Pitäis kokeilla nyt uusiks jos sillon vaan oli huonompi päivä. Sen takia velliä ollaan kokeiltu antaa, kun neiti herää kahen tunnin välein yöllä syömään. Kohtahan vois jotain kiinteetä ruokaaki kokeilla.

Mitenkäs teijän vauvojen ihot? meillä on ihan kuiva ja neuvola täti kyllä sano että näyttää ihan atooppiselta ihottumalta. Nyt ollaan sitten läträilty rasvojen kanssa. Onkos jollakin vinkkejä mikä olis paras voide? Ollaan myös kortisonia laitettu, se kyllä autto. Mutta sitäkään ei voi koko ajan käyttää. eli nyt taas on tauko..

ketäs se sitä lapsikirjaa suositteli, mä lainasin sen eilen kirjastosta. Jonku verran oon jo kerenny lukee. Onhan siinä kyllä jotain asiaakin. mutta on siellä jotain outoja vinkkejä.

vaipoista meillä on käytössä Lidlin, ne on kyllä hyvät. Ennen niitä meillä oli Liberot mutta, perkules niissä melkeen kaikissa vaipoissa oli vikoja. Osasta puuttui teipit kokonaan ja osasta toiselta puolelta. saa nähä mitä saan hyvitykseks kun tein niistä reklamaation.

Meillä ei vielä käännytä selältä masulle, ei edes oo
yritystä siihen suuntaan. Mutta kovasti mä yritän näyttää.. Meillä opittiin kirkumaan ja hihkumaan. Se on niin huvittavan kuullosta :)

Onkos muuten muilla 4 kk iässä lääkäri? Mitäköhän siellä tutkitaan? Meillä se on ensi viikolla, saa nähdä minkälainen uusi lääkäri ja neuvolatäti saadaan. Toivottavasti on mukavia kun edelliset oli niin ihania. Että ihan harmitti suunnattomasti vaihtaa neuvolaa.

Hipuli+ J 3,5kk
 
schnuller
Cummastelija:Sama juttu täällä, eli niin kauan ollaan työelämässä oltu, että ei tee mieli enää palata sinne tasolle, mitä oli kun oli opiskelija.Lisäksi rakentaminen pitäisi alkaa keväällä, joten joka penni on tarpeen.

Olkkis74:Me kans yritetään pitää mahdollisimman paljon lattialla vauvaa.Leikkimatto kaarella on edelleen käytössä.


Ilmakylvyistä:Meillä ei sellaisia hirveesti harrasteta, koska aina on sen verran viilee sisällä, ja varsinkin lattialla, että ei viihdy ilkosillaan.Joskus innostuu ilmakylpyilemään kun ollaan menossa kylpyyn.

Kiukuttelusta: Täällä kans kiukutellaan välillä oikein kunnolla.Varsinkin jos mies on koko päivän pois, ja ylitöissä, niin silloin alkaa natina ja kätinä.Vauva vissiin huomaa, että äiti alkaa väsymään ja reagoi siihen.
Äskenkin ei meinannut millään rauhoittua syömään sosetta.Silleen sain syötettyä vähän, että en katsonut sitä ollenkaan silmiin, ja aina kun huutokonsertti oli jatkumassa, niin kalisutin lusikkaan hieman lautasta vasten niin muisti taas syödä.
Tyhmä äiti ei tajunnut nähkääs, että sieltä oli iso kakka tulossa, ja kun se vihdoin saatiin pungerrettua vaippaan, niin kyllä sitten soseet taas maistui. =) Muutaman muunkin kerran on käynyt samallalailla.

Huomenna pitäisi aloittaa parsakaali uutena ja omena.

Mä haluaisin kans kantoreppuilla, mutta meidän neiti ei viihdy kantorepussa.Voikohan sen vauvan jotenkin opettaa siihen?Ei tykkää olla liian tiukasti rintaa vasten tai sylissä, kun pitää päästä vapaasti huitomaan kokoajan.

Ihosta:Iho on täällä kuiva jalkataipeista ja hieman sääristä.Myös posket ja kaula kuivuvat.Lisäksi samaa kuivuutta on havaittavissa myös kyynärtaipeissa.Mä olen laittanut Erisania aamulla ja illalla.Ei se hirveesti tunnu pelittävän.Mä en halua laittaa sille kortisonia, koska se ohentaa ihoa vielä entisestään.Nyt kokeiluun tulee seuraavaksi Ceralan-voide.Lisäksi ainoa joka edelleen tehoaa on Penaten-voide.Bepanthenia laitan joskus jos on oikein paha.Todennäköisesti meilläkin atooppinen ihottuma........ :/

4kk lääkäri:Mä mietin kans samaa, että mitä ne siellä tutkii.Meilläkin on parin viikon päästä 4kk neuvolalääkäri.Mutta mitä sille jää tehtäväksi, jos se neuvolatäti ennen sitä mittaa, punnitsee, antaa lopun rotarokotteen.Laittaako ne neuvolassa sen tehostepiikin sille monirokotteelle, joka annettiin 3kk neuvolassa?

 
Moikka,

Tällaista siellä 4kk neuvolassa on :) Meillä saadan vasta 5kk ikäisenä se tehoste rokotus. mä sitä kirjaa suosittelin ja en kyl mäkään ihan kaikkea sieltä poimi :whistle:

Lapsi 4 kk

Neuvolakäynti voi olla joko lääkärin tai terveydenhoitajan luokse.
Lapsen fyysinen terveydentila

Terveydenhoitaja/lääkäri arvioi:
painon, pituuden ja päänympäryksen kehittymistä
pään aukileiden ja pään muotoa
vauvan ihon kuntoa
jäntevyyttä ja kokonaisolemusta
aisteja

Vauva saa edelleen rokotusohjelman mukaisia rokotuksia.
Kehityksen seuranta
Kasvun lisäksi seurataan vauvan kehitystä. Kehityksen seurantaan kuuluvat:
motorisen kehityksen arviointi, Vauva kohottaa päätään ja vartaloaan kyynärnojassa. Hän tavoittelee lelua. Viihtyy vatsallaan ja ojentaa alaraajansa havaintotoimintojen arviointi, Tämän ikäinen lapsi havainnoi ja tarkastelee ympäristöään jo keskittyneesti, tutkii leluja ja esineitä kädessään ja suullaan kielellisen kehityksen arviointi, Hän hymyilee, jokeltelee ja hihkuu. Hän vastaa jokeltelulla, kun hänelle puhutaan. Vauva ilahtuu äidin/hoitajan lähestymisestä. Hän on aktiivinen, hyväntuulinen ja nauraa ääneen. Hän kaipaa seuraa, koskettelee äitiä ja huutelee herättääkseen huomiota.

Perheen hyvinvointi ja vuorovaikutus
Neuvolassa seurataan ja keskustellaan vanhempien kanssa vauvan suhtautumisesta ympäristöönsä ja muihin ihmisiin. Vanhemmat ovat jo oppineet tuntemaan vauvansa hyvin ja osaavat kertoa myös lapsen luonteeseen ja temperamenttiin liittyvistä asioista. Samalla keskustellaan myös vauvan ja vanhempien yhdessäolosta ja yhdessä tekemisestä. Neuvolasta saa vinkkejä ja neuvoja pulmatilanteisiin tarvittaessa (esim. vauvan pukemistilanteisiin) Perheenjäsenten välinen lämpö ja toisistaan huolenpito lisäävät ystävällisyyttä, toisten huomioimista ja itsekunnioitusta sekä vähentävät epäitsekkyyttä. Tällaista kasvatustyyliä sanotaan lapsilähtöiseksi. Sen perustana on vanhempien hyvinvointi ja hyvä keskinäinen suhde, sekä lapsen hyvä suhde äitiin ja isään ja vanhempien huolehtivainen suhde lapseen.

Terveysneuvonta
Keskustellaan
imetyksestä ja kiinteän ruoan aloituksesta
jos kiinteät ruoat on jo aloitettu, keskustellaan siitä, kuinka se on sujunut
ihon hoidosta ja mahdollisesta kuivasta ihosta
nukkumisesta ja ulkoilusta
perheen muista esiintuomista asioista :)

Jooseppi
 
Helinä83 Kiitos paljon vastauksesta :) Jos tässä joku päivä kokeilisi ulosmenoa. Toivottavasti saan repun "tukevasti" takin päälle. Tai toivottavasti ne vyötäröremmit riittää, en meinaa ole ihan vielä bikinikunnossa :x :D

Mistä pääsenkin seuraavaan aiheeseen...Eli laihdutuskuuri olisi pakko aloittaa.
Hipuli09 Mulla kanssa tuli reilu 20 kg painoa raskaudenaikana ja vielä ois sellanen 8 kg pudotettavaa, niin oisin samassa kuin ennen raskautta. Sekään ei haittais vaikka vähän enemmän lähtis, on meinaa varaa B)
Ja se imetys ei todellakaan ole munkaan painoa pudottanut :kieh: No, en mä siihen sokeesti luottanutkaan.

Onko kukaan kokeillut keventäjiä, tai kiloklubia? Ajattelin, että oiskohan sitä jotenkin motivoituneempi tekemään jotain asialle, (muuta kuin ruikuttamaan ;) ) jos kirjaisi syömiset sun muut ylös ja näkisi mustaa valkosella, mitä kaikkea mahaan mättää. Lisäksi toi keventäjät ois maksullinenkin, niin jos se toimisi kannustimena. Yeah right B) Ei vaan nyt pitäis ryhdistäytyä, pian se kesäkin jo tulee, enkä voi enää piiloutua toppatakin sisään. :LOL:
4kk lääkäri: Meillä se lääkäri kuunteli sydäntä ja keuhkoja. Niin ja väänteli lonkat ja sokaisi silmät jollain lampulla :saint: Ei mun muistaakseni meillä muuta sitten tehtykkään.

Poika nukkuu parvekkeelle, joten jos menis keittämään päiväkahvit.
:wave:
 
Voi jumantsukka, kirjoitin piiiitkän stooryn ja kaikki katoa :headwall: :headwall: :headwall: Kokeillaan siis uudestaan vähän lyhennettynä.

Rasvoista Meillä myös tytöllä atooppinen iho sekä allergiat siihen päälle. Allerkologin reseptillä käytämme Essex Plussaa. Suosittelen sitä lämpimästi, sillä kyseessä pumppupullo, rasva levittyy erittäin hyvin ja kuivuu nopeasti. Kuulun allergisten nettiyhteisöön ja siellä parhaaksi rasvaksi on äänestetty juuri tämä Essex Plus. Tässä linkki sivuille jos jollakin muullakin tarvetta liittyä tänne: http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/.

Kortisoonivoidetta voi ihan hyvin käyttää varsinkin jos on rikkinäinen iho tai näppylöitä. Ei ehkä kannata käyttä ihan vain kuivaan ihoon koska pidemmän päälle käytettynä tosiaan ohentaa ihoa! Me ollaan oltu kortisoonikuurilla lääkärin määräyksestä ja se kyllä tepsi. Pitää vain muistaa, että pitää pitää yhtä monta kortisoonitonta päivää ennen uutta kuuria :attn: Me esim. oltiin 7 pvän kuurilla, sitten 7 pvää ilman kortisoonia ja sitten taas 7 pvän kuurilla.

Schnuller me aloitettiin ilmakylvyt aikoinaan siten, että laitettiin leikkimatto meidän sängylle. Siinä ei yhtään niin kylmä kuin lattiatasossa. Nyt kun ollaan harrastettu näitä jo kuukausia ja monta kertaa päivässä niin neiti tottunut olemaan ihan lattiallakin peiton päällä. Rakastaa potkia ilman vaippoja, on ihan tohkeissaan :D

Mä peruin meidän [/b]vauvajumpan sillä pääsin kirkon muskariin. Mä haluun mieluummin mennä urheilemaan ihan itsekseni ja hikoilla oikein tosissaan. Rakastan kunnon rääkkiä kuten esim spinningiä. Ajattelin, että muskari sekä vauvauinti on mun ja neidin yhteinen harrastus ja sitten jumpissa äiti käy tyhjentämässä oman päänsä. Tosin en ole vielä löytänyt kivaa mestaa täältä uudelta alueelta kun en viitsi mihinkään kuukausijäseneksi liittyä, liikuntakertoja kun tuskin tulee paria enemmän viikossa.

Ensi viikolla sitten E:n 4kk lekuri. Vähän ärsyttää kun on näin myöhään, neitihän tuli 4 kk jo viime viikolla mutta ei vaan ollut aiemmin vapaita aikoja. Sitä siis odotellessa.

Onko täällä muuten muita joiden lapset
eivät vielä jokeltele? E kyllä kiljuu mutta ei varsinaisesti jokella. Ehdotinkin, että soitettaisiin T. Holopaiselle ja tarjottaisiin uutta kotimaista laulajaa kun E osaa sen kovaa ja korkealta :LOL: Mutta siis varsinaista jokellusta ei tule, kaikki ilmeisesti aikanaan...
 
Hei hei heiiii...titityy ja sillai...

Joo, meillä sit tosiaan se ruokakiukuttelu ei johdu mistään muusta kuin siitä, että jätkä ei vaan malta istua sitterissä ja syödä! Maidon kanssahan on sama juttu, että siitä tuttipullosta juodaan sen verran, et pahin nälkä katoo... ja sit taas vähän ajan päästä lisää. Mies alko nyt illalla antaan sit riisipuuroa... noh, joo... taas alko kränääminen ja huuto eikä avannu suuta. Mut sit mies anto pojulle jonku mainosläpyskän... jota sit nosteli ja kääänteli sivuja ja piti Vilin mielenkiinnon siinä. Sit se ihan huomaamatta söi lautasellisen riisipuuroa. Ja siihen vielä sit hedelmää päälle :D Kyllä pakko sanoo; ISI OSAA HOITAA HOMMAN KOTIIN! Mitenköhän mahtaa mennä huomenna mulla tuo soseen anto?

Ja tosiaan, sitä muksu riisipuuroa ostettiin, mistä nuppu09 myös mainitsi aiemmin, ja tein siitä 120ml maitoannokseen puurot. Ja hyvin siis maistui kun malttoi syödä. Ihan kätevä homma kyllä! Ja siinä ei oo mtn lisäaineita tai sokeria lisätty... ihan vaan riisiä. Joten huyvä homma :) Mies meinas ens lauantaina keitellä sit koko perheelle kaurapuurot, saas nähä kuin se uppoo aamupalaks!

hipuli: suosittelen kokeileen sitä peruna-porkkanavelliä... se on hiukan masuystävällisempää, ja myös ensivelliksi luokiteltu niinkö se maissivellikin :) Mut ikävä kyllä: meillä se ei ainakaan ole pidentänyt syöntivälejä! Ainoo mikä on saanu masun kylläseks koko yöks on ollu kauravelli... Ja sitä ostin nyt kaapin täyteen tänään :D Saas nähä kuin pitkälle riittää ku toi riisipuuro syötiin klo 18, Vili nukahti n.klo 19.... Joi siihen vielä päälle 140ml maitoo. Joten ei ihan heti pitäs herää syömään :LOL:

Mitäs muuta? Ainiin--- mä pääsen juhlimaan! Baariin! Koko illaks! Lähdeen helmikuun toinen vklp kaverin luokse Nurmijärvelle, ja sieltä sit varmaan stadiin johkii juhlimaan... Kamala lähtee Vilin luota yöks pois ekaa kertaa... Mut pakko se on joskus tehdä. Ja mä luotan Miehen kykyihin ihan täysin, ihan yhtä hyvin osaa pojua hoitaa ku minäkin... Eli ei siinä huolta, he kyllä pärjää - mut miten minä? :'( :LOL:

Roona&Vili 4kk+4vk+1pv
 
:attn: Niiiin.... Jos joku ei oo tuolla Facebookin puolella vielä huomannut... tai kuulu edes sinne... Mutta siis olemme järkkäämässä Sydäntenmurskaajien tapaamista! Näillä näkymin siis maaliskuun loppu tai huhtikuun alkupuolella. Ja Tampereella niin osalla ei tuu kovin pitkä matka (vrt jos helsingissä tavattais). Rohkeesti mukaan vaan, meitä ei taida olla kuin muutama vasta...! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
:attn: Niiiin.... Jos joku ei oo tuolla Facebookin puolella vielä huomannut... tai kuulu edes sinne... Mutta siis olemme järkkäämässä Sydäntenmurskaajien tapaamista! Näillä näkymin siis maaliskuun loppu tai huhtikuun alkupuolella. Ja Tampereella niin osalla ei tuu kovin pitkä matka (vrt jos helsingissä tavattais). Rohkeesti mukaan vaan, meitä ei taida olla kuin muutama vasta...! :attn:
Heii, hienoa!! :D Mä en kuulu siihen FB:n ryhmään, mutta haluaisin ehdottomasti mukaan tapaamiseen =) Pitäisköhän liittyä?? Usvatähti ei oo tainnu vähään aikaan täällä kirjotella, mutta pitääköhän vielä ryhmää yllä vai kenelle laitetaan osotetta, että saisi kutsun? Sulta Roona?
 
May85 Mulla on ollut kantorepun kanssa ulkoilessa ihan samat vaattetkin kuin muuten, eli pitkä toppa(?)takki. Alkutavesta pidin takkia auki, nyt kylmemmällä kiinni, reppu siinä päällä, ja ihan hyvä on ollut. Kaapolle olen pukenut vähän levyemmän haalarin ja laittanut extra lämmitystä käsiin ja jalkoihin. Kantorepun päällä on ollut vielä sellainen hupullinen tuultapitävä fleece päällinen (Babybjörn). Suosittelen sellaista! Se on helppo sitten tarvittaessa ottaa pois. En tiedä onko Manducalle samanlaista, mutta näppäräsominen sellaisen tekee itsekkin. http://www.babybjorn.com/en-gb/Eng/products/Mobility/BABYBJORN-Cover-for-Baby-Carriers/

Mitenkäs teillä muilla vauvat viihtyy nykyään vaunuissa? Kaapo ei enään välttämättä nukahdakkaan heti vaunuihin, eikä todellakaan nuku sitä neljää tuntia kun ollaan kaupungilla. Lisäksi vaunujen pitää liikkua kokoajan (oli herra sitten hereillä tai nukkuu) ja sitten siellä vaunuissa pitää päästä ISTUMAAN ja katselemaan ympärillä olevaa menoa. Meijän vaunuissa ei saa sitä päätä koholle, mutta onneksi lampaantajan taittamalla saa pojan hyvään "istuvaan" asentoon. Mä luulen, että vaihdetaan koppa pian siihen ratasosaan. http://www.babys-mart.co.uk/imagprod/BRI_36465196-36464196.gif

TAAS Kakka-asiaa.. Mä istutan ton jäbän kohta POTALLE! Taas oli vaipassa sellanen ihme (iso) keko kakkaa, vähän niinkun pökäle :LOL: Aijemmin päivällä sellainen kova "pikkuinen" pökäle oli jäänyt raukalla puolitiehen. Taidetaan ottaa luumu taas kehiin.

Soseita ei nyt olla annettu niin kauhean paljoa. Kun kaikissa noissa nevolan antamissa lapuissa lukee, että makuannoksia 6kk asti.. Ja toi jäbä kyllä muutenkin yrjöää jos antaa enemmän kun kaksi "jääpalaa" sosetta. Luumun lisäksi ei nyt olla syöty muuta kuin porkkanaa ja omenaa. Omenan palaa on kanssa kiva imeskellä. Uskaltaa vielä antaa kun ei ole hampaita. Vellejä en ole antanut aikoihin, en koe että niistä on mitään "hyötyä". Aikasemmin kokeiltiin massi ja peruna-porkkana vellejä, jälkimmäisestä meni maha ihan kuralle...

Tapaamisesta kirjoittelinkin jo tonne FB:n puolelle. Eli olis tosi kiva, mutta en millään raaski koko yötä olla pojasta erossa, ja vielä niin kaukana... Mutta jos teillä on kivaa niin ehkä myöhemmin saisi jotain järjestettyä täällä vähän etelämmässä..? Ja vois toi mieskin tossa vähän ihmetellä, kun ilmoittaisin että olen tavannut netissä joukon mammoja ja lähden nyt tampereelle heitä tapaamaan, moi :LOL:
 
Hei kaikille, pitkästä aikaan!

Olen silloin tällöin käynyt lukemassa viestejänne, mutten ole ehtinyt kirjoittamaan mitään. On nämä ensimmäiset kuukaudet olleet tukkoisia ja vapaita hetkiä turhan vähän (miehen työtilanteen vuoksi).

En ehtinyt synnytyskertomustakaan kirjoittamaan, kun peräpukamat pitivät takapuolen irti tuolista ja kun ne alkoivat rauhoittua, sairastuin viikon kestävään rintatulehdukseen 9 päivää synnytyksestä. Synnytys sinänsä oli täydellinen kokemus sen turhauttavan odottamisen ja ylimenon jälkeen. Ei siitä enää sen enempää kuin pieni kehaisu, kun lopulta synnytin täysin luomuna 4515g ja 53cm pitkän tytön :LOL: Aluksi piti kyllä miettiä, miten suhtautua asiaan... kertoako ihmisille vai ei. Oli niin lehmä olo, kun noin ison pötikän väänsin ilman kipulääkkeitä. Taisi se olla tytöllekin rytinää, kun 1h 40min oltiin salissa, ponnistus kesti 15min jakkaralla "harjoittelua" ja 40min sängyssä kyljelleen oikeaa ponnistusta. Lopputuloksena oli murtunut solisluu vauvalla.

Muuten on kaikki mennyt ihan normisti. Kasvu on ollut hurjaa: 3kk neuvolassa 7400g ja 63cm. (Miten teillä muilla 3kk neuvola? Oletteko tehneet galluppia kasvusta?) Rintamaidolla mennään, täysimetyksellä. Nyt on ollut vähän nukkumisessa hässäkkää, tyttö nukkui ekat 3kk aivan täydellisen hyvin, 5-6h pätkän ja sitten 2-3h pätkiä. Nyt päiväunia kyllä nukkuisi ulkona kärryissä jopa 6h, mutta sitten yö on todella pätkittäistä... Meinaa mennä hermot. Onko kenelläkään ollut tällaista, eli unirytmi yhtäkkiä muuttunut? Mikä on auttanut? Mietin, että verottaako pitkät päiväunet yöunia? Ulkona tosiaan nukkuu päiväunet, sisällä ei oikein osaa nukkua kuin 30min pätkiä (jopa niillä kovilla -30asteen pakkasillakin laitoin ulos nukkumaan, luonnollisestikin erittäin hyvin puettuna ja taljojen+vällyjen väliin ja alle aseteltuna).

Tässäpä päällimmäiset.

Hanjuu ja tyttö 3kk 2vk 2 pvää


 

Yhteistyössä