**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Totta turisette noista käyristä - siis silloin kun kyseessä "normilapsi". Meillä kun refluksi (ja ilmeisesti ainakin epäilys myös Miimumaijalla) niin aina ei voi pelkkään omaan silmään luottaa. Ja nauttikaa kun pysytte näkemään lapsestanne sen hyvänolon, meillä kiukutaan ja puklataan niin siitä on vaikea ottaa mitään selvää, ainakin näin ensikertalainen :eek:

roona mites sä pakastat tuo ruoat? Itse laitan bataatin jääpalamuoteissa mutta miten sä teet kun Vilin ruokamäärät ovat noin suuria? Ei kai sitten kannata enää tunkea niitä pieniin muotteihin kun jo valmiiksi tietää, että sitä menee iso satsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
roona mites sä pakastat tuo ruoat? Itse laitan bataatin jääpalamuoteissa mutta miten sä teet kun Vilin ruokamäärät ovat noin suuria? Ei kai sitten kannata enää tunkea niitä pieniin muotteihin kun jo valmiiksi tietää, että sitä menee iso satsi.
Mulla on tissiajoilta jääny Aventin mukisarja(10kpl), jotka on siis tarkotettu tissimaidon säilömiseen. Niihin saa just hyvän ruoka-annoksen; laitan n.1,5dl ja vie pakkasesta vähän tilaa. Mä keittelen yleensä ison satsin kerralla. Tänään olis taas keittelypäivä. Sit soseutan kasvikset ja sekottelen niistä aterioita. En siis sekota kaikkia keskenään. Esim bataatti+kukkakaali, peruna+parsakaali+kesäkurpitsa jne. Tänään ajattelin tehä myös yhden annoksen pelkkää munakoisoa, katotaan miltä maistuu... ja sit blandailla sitä muihin annoksiin pakkaseen.

Tänään ajattelin kyl pakastaa vähän isommalla annoskoolla, että riittäis sosetta aina 2xpäivässä... Vilin ruokahalu kun on niin valtava nykyään

:saint:

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/292/rp
 
schnuller
Sorry:Mä en ollut huomannut sitä, että kyse oli vauvoista joilla refluksi.En ole siihen perehtynyt ollenkaan, joten en osaa ottaa kantaa.Mutta onko se niin, että se refluksi ei sitten oireile ulospäin mitenkään?Eli lapsi ei ole tavallista laihempi, tai veltompi tai väsyneempi, jos ei ehdi ravintoaineet imeytyä?Sitä siis tarkoitin sillä, että jos näkyisi ulospäin.Kyse ei ollutkaan siitä, että näkisi lapsen hyvän olon.Ensikertalaisella se on tosiaan hankala sanoa mistä on kyse(johon myös itse lukeudun).Kyllä täälläkin ollaan välillä ihan H-moilasena, kun yks vaan huutaa ja kiukkuaa, ja kaikki pitäs olla hyvin.Lähinnä vaan siis tarkoitin sitä, että ei pidä mitään käyriä kytätä, varsinkin jos kyseessä on perussairauden omaava lapsi, jonka ei voi olettaakaan olevan siellä käyrillä, missä "normi"lapsi.
 
schnuller
Syömisestä:Täällä kokeiltiin porkkanaa perunan sekaan, ja voin sanoa, että teki kauppansa! :)
Syötiin varmaan 6 lusikallista.
Roona kyseli sitä marssijärjestystä sitten kun syödään enemmän kiinteitä.Kyllä mä ajattelin ainakin, että meille tulee aamu-ja iltapuurot, lounaalle sosetta klo 12, välipala klo hedelmäsosetta/marjasosetta ja sitten uudelleen vihannessoseita klo 18.
 
schnuller
Ai niin, minä lahopää....piti vielä kysymäni siitä refluksista, että muuttuuko se kuinka pian parempaan sen jälkeen kun aletaan antamaan soseita tai velliä?Vai voiko sellainen refluksi-tauti seurata aivan kouluikään asti?
 
Meil oli ukolla maanantaina (11.1) 4kk neukku :)
Mitat oli:
Paino 8230g
Pituus 64,5cm
pipo 42cm

Iso poika, ei lihava ainakaan mun kielestä. En tiiä luutko sillä sit painaa no paljon :D hah..
Kovasti sai kehuja, kaikki oli oikein mallillaa, 5kk alotetaan viljat ja syöttötuoli :)

Nyt en muuta kerkii kirjottelee. :)

Zeny ja Arttu 4kk
 
Refluksista vaan sen verran, että tosiaan neuvola lääkäri oli sitä mieltä että Kaapolla todennäköisesti refluksi on, mutta sitä ei hoideta koska poika kasvaa hyvin. Itse olen aika närkästynyt tästä ja mietinkin menoa yksityiselle. Vaiva on kyllä nyt vähän helpottanut, kun Kaapo nukkuu ja viettää suurinmman osan päivästä pysty/pystymmässä asennossa. Ja kyllä, noiden soseiden aloittaminen auttaa myös, ainakin suurimalla osalla.

Mä en tarkalleen tiedä että miten sitten tulevaisuudessa. Voihan se olla että lapsen kasvaessa, myös se mahanportti sulkeutuu paremmin, en tiedä? Joskus siihen tarvitsee leikkauksen, tai kuten minulla, refluksi pysyy suht hyvin aisoissa lääkityksellä.
 
Moikka,

Uusimmassa vauva-lehdessä on artikkeli noista käyristä. Jos kiinnostaa niin kandee tutustua ja ainakin artikkelin perusteella ei ole syytä huoleen vaikka onkin miinus käyrällä. Ohessa yhden äidin tarina.

Tein tossa just laskelmia et voisko sitä jäädä kotiin keäkuun jälkeen ja luulen et pärjättäis niillä tuloilla. Rahaa ei kyl jää mihinkään ylimääräiseen. Kotihoidontuen lisäksi on mahdollisuus saada viel kotihoidontuen lisää. Espoo kannustaa äitejä jäämään kotiin ja maksaa äideille 218,64 euroa. Selvitin vielä ni sit vois saada asumistukea. Ei kuulosta yhtään hullummalta :p No katotaan täytyy tota nyt viel pohtia. Ei haluais vaan jättää tota likkaa viel kellekään.

Zeny eli 5kk iässä sais jo istuttaa syöttötuolissa? ja ihanan kokoinen poika teillä.

Meil on ollut jotain protestia tässä pari päivää noita soseita kohtaan :eek:

Mä jotenkin ajattelisin et kaurapuuro on aamupuuro eikä iltapuuro.

eipä kai muuta

Jooseppi
 
Hello! Joo, mäkään en tarkottanu niillä käyräjutuilla muutaku ihan yleisesti kommentoida sitä... Ku melko moni terveenkin lapsen käyritä viilataan kauheen tarkkaan... Tottakai ihan eri asia jos on se refluksi! :hug:

Syöttötuolista ja istumisesta: Ei sitä lasta voi iän perusteella alkaa syöttötuolissa pitämään, vaan sitten kun hän on valmis siinä istumaan - lue: osaa istua. Se voi olla yli tai alle 5kk, harvoin ennen sitä kylläkään? Vili täyttää kohta 5kk, eikä todellakaan osaa istua tarpeeksi taitavasti ollakseen syöttötuolissa! Ollaan kyllä välillä kokeiltu niin että pidän siitä kiinni ja saa istua siinä hetken. Nyrkkisääntönä se, että kun lapsi osaa itse istua omin avuin lattialla, sitten hän on valmis istumaan myös syöttötuolissa! Se tekee vaan hallaa lapsen lihaksien ja ryhdin kehitykselle jos yritätte pitää istuma-asennossa liian aikaisin!!! :attn:

Mäki oon pitäny kaurapuuroo kyl aamupuurona... Mut siis mitä ihmeen väliä sillä on? Puuroo mä annan kuitenki varmaan vaan kerran päivässä, kattoo nyt sitte vaan et koska. Miehen kanssa mietittiin just, et nyt aletaan antaan kasvissosetta kaks kertaa päivässä. Tänään Vili söi ihan kunnon annoksen sosetta tossa klo 17 aikoihin...
Pian ajateltiin ottaa myös kala kokeiluun, ja sitten liha... Eli vaik lounaalla olis aina soseessa jompaa kumpaa myös se lusikallinen... Varmaan siinä puolen vuoden jälkeen alkaa tuleen sit välipala ja iltapalakin? Ehkä... No mut nyt mennään näin, eli varmaan aamupuuro, lounas, päivällinen... Lounaalla liha/kala-ateria, päivällisellä kasvissose ja hedelmäjälkkärii...

schnuller; paljonko laitoit porkkanaa perunan sekaan? Mä haluisin kyl välillä antaa porkkanaa, mut ku siitä on tullu niitä mahanpuruja... mietin, et jos laittas vaan ihan pikkusen sillai "mausteeks"... Vili kuitenki pitää siitä mausta, mut kamalia masuvaivoja sille on tullu aina porkkanan jälkeen,... siis kipee :(

Mä kokkasin tänään 6 päivän pöperöt pakkaseen, ja huomisen sose jääkaappiin. Munakoisoa ja perunaa! Saas nähä miten menee alas... en usko että tulee ongelmia, kaikki ruuat tähänki mennessä maistunu ja munakoiso on aika miedon makuinen... Se oli aika ällöö kuraa ku pisti sauvasekoittimella soseeks! :x |O

Nyt töllön ääreen, lautasellinen broilerisalaattia ja jälkkäriks ruismarjapuuroo :p
 
schnuller
Meillä käännyttiin aamulla selältä vatsalleen!!Piti kääntää oikein takaisin päin jotta näkisin uudelleen.Pienen pungertamisen jälkeen kääntyikin uudelleen.Sitten mentiin vielä kerran, jotta äiti sai sen videolle! =) :heart:

Aurinkoista päivää!

Schnuller+Neitokainen 3kk1vko
 
schnuller: onnea!!
Täällä on eilisestä asti nyt ihan tosissan kans kytätty et koska kääntyy. Melko varmasti tänään. Huvittaviin asentoihin toi jää sit leikkimään leluillaan. Kroppa on muuten melkein kääntyny mahalleen, mut pää on viel hartioiden kans kyljellään... ihan kierossa koko ukko... Tai sit niin,. et muuten pääsis mahalleen mut ei tajuu jalkoja siirtää. Mahtaa ottaa päähän kun äiti vaan hölöttää vieressä ja ei voi yhtään auttaa :D Ja kokoajan tietysti ihan kauhee huuto. Mahalla ollessa huudetaan sit sitä kun ei liiku yhtään eteenpäin vaikka kuinka sätkis... :headwall:

Eli ts täällä huudetan jatkuvasti lattialla ollessa. HUOH!!! Niin, ja sitä kääntymistä yritetään harjoittaa ihan jatkuvasti selällä ollessa - yritä siinä nyt sit vaihtaa vaippaa! Just tossa aamulla kunnon kakkapyllynä veti yhtäkkiä kyljelleen ja sotki sit paikkoja...

AnnaK-merbau
No jopas ne nyt aika herkästi alkaa seuraan? Toiset vaan on lyhyempiä ja toiset pidempiä...? Ja minkäs sille voi jos ruoka maistuu :)
 
schnuller
Mä en tiedä mistä tuo kaurapuuro-juttu tuli.Mä siis suunnittelin että annetaan aamupuuro ja iltapuuro_On muitakin puuroja kuin kaurapuuro.Mä miellän kanssa kaurapuuron aamupuuroksi, mutta iltapuuroksihan voi antaa sitten mannapuuroa tai marjapuuroa. =)
 
schnuller
Roona:Mä laitoin kaksi ruokalusikallista perunaa ja yhden ruokalusikallisen porkkanaa.Meillä oli tosi levoton yö, joten saas nähdä miten alkaa siihen porkkanaan reagoimaan.Banaania pitää vähän nyt rajoittaa kun menee kovalle vatsa, ja lisätä luumua.

Kääntymistä ollaan täällä tosiaan harjoiteltu jo joulusta lähtien ja nyt se sitten tapahtui!Me ollaan harjoiteltu sitä ihan, että näytän neidille miten se liikerata menee, ja uskon,että se on nopeuttanut oppimista. :heart:
 
Mä jostain luin, että mannapuuroo ei voi vielä antaa? Mut se olis kyl ihan hyvä kans illalla... Mä kans kelasin, et joku puuro olis kyl paras iltapala! Puuroo ja marjoja/hedelmää tms.
Anna sitä banskuu sillai pikkusen, ja luumuu vaik saman verran sen perään? Se yhdistelmä toimii aika hyvin. Meillä vähän sama ongelma et se kovettaa, mut Vili vaan rakastaa banaania niin paljon...

Mä en oo nyt antanu yhtään porkkanaa, kokeilen sit taas myöhemmin ku masu on vahvistunu, jos ei enää kipuilis sit siitä...

Mä annoin tänään muuten aamulla 60ml riisivelliä. Jos ei tuu mitään masuvaivaa, annan illalla loput 140ml. Saas nähä kuin se vaikuttaa sit kylläisyyteen... Ainakaa toi ei "toiminu" pidempään ku maitokaan. Klo 6.50 joi 60mlriisivelliä+80ml maitoo - klo 10.00 120ml maitoo...

Noh, mut joo nyt keittiöön touhuaan ku vili nukahti...
 
Me ollaan soseista syöty vain luumua ja porkkanaa. Ja se porkkana on niin POP :p Suurinta namia!

Nyt mä mietinkin sitten että mitäs makua seuraavaksi, perunaa ei tee mieli antaa kun mulla on siitä niin vahva mielikuva ettei siinä ole paljoakaan mitään hyviä ravintoaineita. ?? Ehkäpä bataattia.

Sitten mulla on kans tuolla pakkasessa paljon mustikoita ja puolukoita. Lisäksi vähän vadelmia ja mansikoita. Kannattaisko näistä tehdä joku miksaus, vai mikähän olis hyvää? Kun tuppaa noi marjat olla aika kirpeitä pakastuksen jälkeen, ja puolukka nyt muutenkin. Mitä ootte mieltä??? Eihän nykyään ole mitään suositusta että pitäis välttää esim. mansikkaa tai omenaa?

Jos teillä on jääkaapissa hedelmä/marja sosetta niin lämittättekö sitä ennen antamista? Mä olen aikaisemmin vähän lämmittänyt, mutta yks päivä epähuomiossa annoin luumua suoraan kylmästä ja se maistui paremmin kun huoneenlämpöinen.

Niin ja vinkkinä kaikille, ei kannata antaa banaania illalla, ennen nukkumaan menoa. Se kun sisältää sen verran paljon protskuja, että se saattaa vaikeuttaa unen päästä kiinni saamista
:attn:

Schnuller toi liikeradan harjoittelu auttaa varmasti tosi paljon. Mä vasta viimeviikolla satuin lukaisemaan jotain vauvanhoito-opasta ja siinä luki että koordinaatio kyvyn kehittämiseksi pitäisi lapsi AINA nostaa ja laskea selälteen/vatsalteen kyljen kautta. Nooh, parempi myöhään kun ei milloinkaan. En tiedä onko sitten sattumaa vai mitä, mutta nyt heti Kaapo kääntyilee ja liikkuu paljon enemmän.
 
schnuller
Mä luin muistaakseni jostain, että sitä mansikkaa ei nyt ihan heti kannatta aloittaa.Muut marjat käy.Ajattelin itse kans, että vois tehdä jotain sekoitusta pakastemarjoista, ja senhän voi makeuttaa hedelmäsokerilla.Hedelmäsokeria käytetään lasten valmisruuissakin.Mä yritän välttää kylläkin niitä hedelmäsoseita missä hedelmäsokeria on, ja mieluummin teen itse vaikka mössöjä omenasta, päärynästä ja banaanista.Sama pätee marajsoseisiin.
Lisäksi meillä pyritään välttämään ulkomaalaisia kasviksia, varsinkin näin alussa.Joten suomalaista perunaa ja porkkanaa, mieluusti luomua.Myöhemmin sitten kukkakaalta, kesäkurpitsaa ja parsakaalta.

Kuinkas paljon teillä menee soseruokakerralla maitoa?Meillä menee soseen lisäksi aina noin 70ml maitoa.Kai se on riittävä?Jos on maitoa juotu ennen sosetta ja soseen jälkeen se ei enää kelpaa, niin sitten olen antanut hörpyn vettä, jotta suu puhdistuu.

Mä muuten antoin kans eilen luumusoseen suoraan jääkaapista.Onko pikkuvauvalle mitään rajoitteita sen suhteen,että saako anta kylmää sosetta tai maitoa?
 
Peruna: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11511&lang=fi
Bataatti: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30602&lang=fi
Porkkana: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29229&lang=fi
Kukkakaali: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3342&lang=fi
Banaani: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=fi

Toi on Fineli on ihan huippusivusto!!
 
Mä oon antanu ihan jääkaapista hedelmäsoseen... ja hyvin on uponnu. Yleensä otan sen huoneenlämpöön siinä vaiheessa ku alan syöttään ruokaa, eli se ehtii ehkä vähän lämmetä. Mut aika viileenä siis menee.

Maitoo ei mee enää ollenkaan soseen kanssa samalla aterialla, Vili syö sen mikä uppoo ja sit ei oo enää nälkää. Tänään maistettiin ekan kerran vettä pullosta pari huikkaa ruuan päälle. Ilme oli aika hassu. Tai noh, onhan tuo vettä hörppiny ammeessa! Yöks! :x

Mä ajattelin marjojen sekaan jotain makeeta hedelmää, esim päärynää tai persikkaa... siis sit ku saan aikaseks tehä kiisselii Vilille. Sokeria en laita ollenkaan... Bonan hedelmäsoseissa ei oo mitään lisättyä sokeria, joten ne ei oo kamalan makeita. Silti on hyvin uponnu Vilille! Niin mä yritän jatkossakin tehä...
 
Toi ukko on nyt 10 min putkeen karjunu naama punasena tossa lattialla mahallaan. Siis KARJUNUT. Ei itke... Vaan karjuu ja komentaa. Vähänkö mahtaa vituttaa kun ei pääse eteneen niinkö haluis! :LOL:

*itku tulee jos laitan selälleen tai syliin istumaan. |O Karjukoot tuolla sitten. Vein sen just parketille missä se voi vetää ympyrää napansa ympärillä ja vähän peruuttaa, josko se lohduttais... Ainakin karjuminen vaihtui ähinäksi ja peruutusvaihde lähti käyntiin... hehe

**muoks*
Nyt se kurkkii mua tuolta ovenpielestä ja nauraa :LOL: Taitaa olla parketti pop!
 
Hihi, hassu Vili. =)

Mä annoin Kaapolle äsken palan omenaa imeskeltäväksi. Ja näytti kyllä maistuvan tosi hyvältä! Jonkun ajan päästä tuli kauhea itku, kun se omena kokoajan luiskahti käsistä eikä se mahtunut kokonaan suuhun syötäväksi. Pitääkin sitten illemmalla kokkailla omenasosetta :)
 
Porkkanasta: Kannattaa keittää sitä pitkään, jotta se on varmasti kypsää (siis jotain lähes 1,5h). Silloin ei välttämättä tule mahanpuruja, tai sitten kokeilee kaupan purkista, että onko sama vaikutus.

Mannapuuroa pitää kai välttää sen takia, että sehän valmistetaan maitoon. Kai sen voi äidinmaitoonkin valmistaa, mutta ei kai sitä ole hyvä keittää.


Hampaat: Nyt on sitten KAKSI HAMMASTA Venlalla

:heart: ja ne on aivan älyttömän teräviä.


Tänään käytiin katsomassa lumisia puita Venlan kanssa ja ihmeissään oli. Manducassa viihtyi hyvin melkein tunnin, vaikka puolessa välissä heräsi, eikä nukkunut enää sen jälkeen.

Ja ruokien maistelusta muutenkin kannattaa muistaa, että ei maistata mitään illalla, ettei tarvitse itse valvoa koko yötä, jos tuleekin joitain oireita. Meinaa aina välillä itseltä unohtua, kun olen niin innoissani tuosta vauvan syöttämisestaä =) Mutta onneksi ainoat hieman vähäunisemmat yöt ovat liittyneet noihin hampaisiin, eli kaksi yötä on vain mennyt harakoille :)
 
Joo toi porkkanan keitto on ihan älytöntä hommaa! Vaikka niitä pilkkois kuin pieneks, menee puol päivää niitä keitellessä... Sen takii en oo jaksanu nyt vähään aikaa sitä tehä.. Pitäs varmaan keitellä pakkaseen jotain porkkananappeja ni vois välillä kokeilla ruuan sekaan, että joko ne menis ilman masukipuja... Mutt hyvin pärjätään ilmankin porkkanaa. Kaikki muut on tähän mennessä toiminu tosi hyvin.

Meillä tosiaan eilen maisteltiin riisivelliä. Aamulla annoin 60ml ja kattelin, että ei tuu mitään. Ja hyvin porskutti koko päivän... Joten illalla annoin sit ku Vili heräs ekan kerran syömään klo 22.50: 140ml riisivelliä ja söi päälle vielä 30ml maitoa... Sitten nukuttiinkin klo 05:10 asti!! Eli riisivelli näköjään täytti hyvin? Tää on harvinaista herkkua et Vili nukku yli 6h putkeen!!! Ens viikolla kokeillaan kauravelliä joku aamu samalla systeemillä...

Tänään oltiin vauvauinnissa. Ja Vili oli ihan mahdottoman reipas! Mies otti Vilin pukkariin ja suihkuun, mä sain rauhassa suihkutella ja vaihtaa vaatteita ja kattoo ku yli 10 vauvaa häslää ja osa huutaa... Miesten puolella oli Vilin lisäks ollu vaan 2 vauvaa... Eli ihan fiksu veto tehdä noinpäin!! Vili ei itkeny kertaakaan missään vaiheessa... Tai no silloin kun oltiin sit lähdössä ja vedettiin pipo päähän ja toppahaalaria. Silloin tulee aina itku, oltiin missä tahansa :headwall:

Nyt makuuhuonekin hiljeni, nukahtikohan ne kummatkin ukot vihdoin...

Roona&Vili 4kk,3vk+6pv
 
Laitoin pientä vaippakyselyä tuolla Mitä Nyt-puolella.... http://kaksplus.fi/keskustelu/t1624771

Mites muuten teillä, mikä koko menossa? Musta tuntuu, että meidän pitäs vaihtaa 3-koko jo pikkuhiljaa 4-kokoon... Pampers Active Fit siis käytössä...

Niin - ja onkohan housuvaipat vielä vähän liian isoja? Pampersilla olis 9kg ylöspäin ne pienimmät housuvaipat... hmm...
 
Terve,

Meillä käytössä vielä 3 koko ja Pampers. hylkäsin sitten ne mUumit jossain vaiheessa ku totesin et ne on ihan liian paksuja. Pampersit on niin ihanan ohuita ja hengittää erilailla.

Kiitos Roonan ehdotuksen me oltiin tänään siel Sea Life Centerissä ja tyttö nautti ku oli nii paljon nähtävää :heart: Ei itkun itkua silmät vaan seurasi tarkkana muita lapsia ja värikkäitä kaloja
Nyt täytyy taas mennä.

Meillä ei viel kääntyillä, mutta kaikki aikanaan.

Hyvää viikonloppua kaikille

Jooseppi & Alexandra 4kk 12 pvää.
 

Yhteistyössä