Synnyttäjät ajettu ahtaalle keskussairaalassa

Tällainen artikkeli toukokuulta bongattu koskien Keski-Suomen keskussairaalaa. Tuli kyllä itselle oikein vilunväreet, kun tajusin kuinka huonosti on asiat... Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tästä?

"Lapsen syntymä on ainutlaatuinen hetki elämässä. Keskisuomalaisille synnyttäjille hetki voi kuitenkin olla pitkä piina, sillä keskussairaalan synnytysyksikössä ei ole tarpeeksi tilaa eikä käsiä. Näin ollen esimerkiksi kivunlievitykseen ei ole tarjolla juurikaan vaihtoehtoja.
Synnytykset on Keski-Suomessa keskitetty Jyväskylään. Keskussairaalaan tullaan synnyttämään niin Pihtiputaalta, Kuhmoisista kuin Hankasalmeltakin. Pisimmillään matka synnyttämään on siis reilusti yli 100 kilometriä.

Sairaalassa syntyy vuosittain yli 3 000 lasta, huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi silloin, kun osa synnytyksistä hoidettiin vielä Jämsässä. Henkilökunnan määrä ei ole kuitenkaan kasvanut samassa suhteessa synnytysten määrän kanssa. Myös tilat ovat ahtaat.

- Lapsivuodeosastolla on todella pienet huoneet, joihin laitetaan kaksi äitiä ja kaksi vauvaa. Yksityisyyttä ei ole yhtään ja henkilökunta on ahtaalla sänkyjen välissä, kertoo kätilö Sanna Kausalainen osaastojen arjesta.

Sairaalasta ei myöskään löydy tiloja, joissa äiti voisi odotella synnytyksen käynnistymistä. Tämä asettaa sekä perheet että henkilökunnan hankalaan asemaan. Jos äiti asuu vaikka Pihtiputaalla ja supistukset alkavat, on matkaan lähdettävä, vaikka tulenpalava kiire ei vielä olisikaan. Lähdön lykkääminen kun voi johtaa siihen, että vauva syntyy taksin takapenkillä jossain päin nelostietä.

- Kun äiti soittaa, kysymme ensimmäisenä, että missä tämä asuu. Jos hän asuu Jyväskylässä, pyydämme olemaan kotona mahdollisimman pitkään mutta pidemmästä matkasta on lähdettävä. Meillä ei oikein ole näille pitkämatkalaisille paikkaa, mihin heidät laitetaan, jos synnytys ei ole vielä niin pitkällä, että pitäisi menneä saliin, suree kätilö Kausalainen.

Lempeää lievitystä ei ole tarjolla.Tilojen ahtaus vaikuttaa suoraan myös siihen, miten synnytyskipua sairaalassa lievitetään. Monet äidit haluaisivat etenkin synnytyksen alkuvaiheessa kokeilla lääkkeitä lempeämpiä kivunlievityskeinoja mutta koska tiloja ei ole, jää esimerkiksi ammeessa kelluminen vain haaveeksi.

- Jos synnytystä esimerkiksi käynnistetään ja äiti on osastolla ja käy kipeäksi, meillä ei ole tarjota osastolla oikeastaan mitään kivunlievitystä. Joudumme siirtämään äidin hyvin varhaisessa vaiheessa synnytyssaliin tehokkaan kivunlievityksen turvaamiseksi, kertoo Kausalainen.
Mutta entä jos äiti vaatii jotain muuta kuin puudutusta tai muuta lääketieteellistä kivunlievitystä? Mitä sairaala tarjoaa?
- Sairaala ei tarjoa juuri muuta kuin lämmintä suihkua. Lämpöpakkauksia käytämme jonkun verran ja pannaan isät hieromaan, Kausalainen naurahtaa.

Ammeita synnytysosastolla ei ole eikä lepohuoneita. Paljon jää siis kätilön käsien varaan. Eikä niitäkään ole tarpeeksi. Jos yövuorossa on neljä kätilöä ja synnyttäjiä 20, ei kätilöillä ole aikaa hieroa ja hoivata.
- Lääkkeelliseen kivunlievitykseen turvaudutaan silloin paljon herkemmin. Sellaiselle äidille, joka haluaisi synnyttää luonnonmukaisesti, meillä ei ole tarjota juuri mitään, sanoo Kausalainen.

Henkilökohtaiseen hoitoon ei jää aikaa
Lapsivuodenosastolla on 43 petipaikkaa äideille ja vauvoja voi siis olla saman verran. Yövuorossa on töissä neljä henkilöä. Näiden lukujen valossa on helppo laskea, ettei esimerkiksi yksilöllistä ohjaamista imettämiseen ei ehditä antaa.
- Jos osasto on täynnä, niin kyllä siellä saa tossua toisen eteen laittaa. Ja se vaikuttaa suoraan siihen, kuinka ehdimme opastaa perheitä, Kausalainen sanoo.
Myös synnytyssaleissa henkilökunnan vähyys aiheuttaa kiperiä tilanteita. Yövuorossa on yleensä viisi kätilöä, joista yksi huolehtii vastaanotosta ja neljä muuta varsinaisista synnytyksistä.
- Synnytykset tulee jotenkin aina ryppäinä. Jos vauvoja syntyisi yksi per tunti, niin ei olisi hätää. Mutta meillä voi olla seitsemässä synnytyssalissa yhtä aikaa äiti synnyttämässä ja samaan aikaan vastaanotossa joku odottamassa. Siinä on siis useampi äiti yhden kätilön vastuulla eli kiirettä pitää, puuskahtaa Kausalainen."

YLE Keski-Suomi Synnyttäjät ajettu ahtaalle keskussairaalassa | Keski-Suomi | yle.fi
 
:/
"Pisimmillään matka synnyttämään on siis reilusti yli 100 kilometriä."

No täällä pohjoisessa on huomattavastikin pidemmästi. Ja sitten mennään synnyttämään isoihin sairaaloihin, joista pistetään mahdollisimman pian kotiin, kun ei ole tilaa!!

Olen niin pettynyt, kun joka paikasta pienet ihanat synnärit lopetetaan! : /
 
"vieras"
Mikä siis oli oli huonoa? Että Suomessa saa synnyttää turvallisesti isossa sairaalassa, lähes ilmaiseksi? Joo, onhan se kurjaa, kun ei ole omaa huonetta tai kätilöä vieressä koko ajan, mutta hiukan suhteellisuudentajua...
 
kohta 3n äiti
Kyllä. Tilanne oli huono jo vuonna 2008 etenkin synnytysvuodeosastolla. Itse olen ko paikassa synnyttänyt ja kuulun myös talon henkilökuntaan. Samanlainen tilanne se on hoitajien ja tilojen suhteen myös muilla osastoilla ja tulee vain pahenemaan. Pelottaa kyllä kieltämättä mennä loppuvuodesta kaksosia synnyttämään, se kun vaatii vielä enemmän hoitohenkilökuntaa paikalle sekä synnytyksessä että vuodeosastolla.
 
"Siru"
Onko jossain päin Suomea asiat sitten jotenkin selkeästi paremmin? Kyllä meillä täällä Turussa ainakin on melko samanlaista, jollei pahempaakin. En vaan osannut edes odottaa muuta, joten ei tullut yllätyksenä.
 
[QUOTE="vieras";24275427]Mikä siis oli oli huonoa? Että Suomessa saa synnyttää turvallisesti isossa sairaalassa, lähes ilmaiseksi? Joo, onhan se kurjaa, kun ei ole omaa huonetta tai kätilöä vieressä koko ajan, mutta hiukan suhteellisuudentajua...[/QUOTE]

Noo itsellä ei ole vielä lapsia, mutta kuulostaa pelottavalta joutua olemaan kotona viimeiseen asti tai h-hetkellä jakaa kätilön huomio viereisen synnyttäjän kanssa. Luulin myöskin että kivunlievitykseen olisi kaikkia "vippaskonsteja". Tämä artikkeli kuulostaa siltä, että lääkettä naamaan ja sitten makaa kivuissaan yksin osastolla. Tai ei ihme jos ei imetys lähde sujumaan, jos kukaan ei kerkiä sitä neuvoa..

Kuitenkin tv:n synnytysohjelmista saanut vähän toisenlaisen kuvan. Ehkä olen hiukan liian pelokas, kun sairaala ei minulle ole muutenkaan tuttu ympäristö. Hyvä jos stressaan turhaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kohta 3n äiti;24275436:
Kyllä. Tilanne oli huono jo vuonna 2008 etenkin synnytysvuodeosastolla. Itse olen ko paikassa synnyttänyt ja kuulun myös talon henkilökuntaan. Samanlainen tilanne se on hoitajien ja tilojen suhteen myös muilla osastoilla ja tulee vain pahenemaan. Pelottaa kyllä kieltämättä mennä loppuvuodesta kaksosia synnyttämään, se kun vaatii vielä enemmän hoitohenkilökuntaa paikalle sekä synnytyksessä että vuodeosastolla.
Ikävä kuulla :( Kurjaahan tuo on henkilökunnallekkin. Jos menet yöllä synnyttämään kaksosia, niin työllistät varmasti ainakin kaksi noista neljästä kätilöstä. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin :)
 
[QUOTE="Siru";24275482]Onko jossain päin Suomea asiat sitten jotenkin selkeästi paremmin? Kyllä meillä täällä Turussa ainakin on melko samanlaista, jollei pahempaakin. En vaan osannut edes odottaa muuta, joten ei tullut yllätyksenä.[/QUOTE]

Joo ehkä mulla on liian ruusuiset ajatukset. Tuskimpa asiat muuallakaan on yhtään paremmin. Tosin Jyväskylässä on se ilokaasukin kielletty :( Sitä ilmeisesti vielä saa Turussa?
 
puttaalainen
Pihtiputaan keskustasta tulee matkaa vajaa 140 km keskussairaalaan ja kaukaisimmasta kolkasta varmaan 180 - 190 km.

Huoneet ovat ahtaat, vauvansänky mahtui sänkyjen väliin siinä huoneessa missä itse olin. Eipä siinä tilaa ollut liikoja. Eikä ollut ilmastointiakaan, jotain remppasivat silloin kun itse olin siellä viimeisen kerran (2010). Kivunlievityksestä on vaikea sanoa mitään, koska en liiemmin ole sellaisia tarvinnut. Ja synnäri oli niin täynnä, että osa joutui olemaan käytävillä sängyissään :(

Reilu 10 vuotta sitten huoneet eivät olleet niin täyteen ahdettuja.

Kätilöt ovat kiireestä huolimatta joka kerta olleet ystävällisiä eivätkä ole näyttäneet kiirettään :)
 
"irmeli"
Kyssissä taitaa olla eri tilanne? ainakin kun esikoista synnytin,henk kuntaa riitti. Mutta jos tilanne tuo niin ei hyvä. Olen kuullut että jotkut joutuisi nukkumaan sairaalan käytävilläkin? itse en suostuisi siihen...ei ei ei ja sit vielä pitäisi maksaa siitä lystistä jotain?
 
Ja minusta missään ei pitäisi olla tuollaista! Äitien pitäisi pitää enemmän yhtä ja äänestää kunnallisvaltuustoihin ja eduskuntaan edustajia, jotka pitävät meidänkin puolia. Uskomatonta että rakennetaan kulttuuritiloja silloin kun sairaala on tuossa kunnossa..
 
Kätilöopistolla oli ihan toista... Kyllä siellä riitti aika hoitaa mun synnytys (vaikka tuli ongelmia, paljon) ja ajoittain siellä oli melkeen 10 ihmistä samaan aikaan siellä synnytyssalissa. Ponnistusvaiheessakin 6 ihmistä ympärillä. Hyvin mun mielestä hoidettiin.. Synnytyksen jälkeenkin tuli vielä ongelmia ja hyvin hoidettiin nekin. Ja oli siellä muitakin synnyttäjiä mun lisäksi. Saatiin sitten vielä lapsivuode ajaksi perhehuone, eli tilaakin oli + mukava henkilökunta. Kaikki maholliset neuvot ja niksit kyllä sai imetykseen ja vauvan hoitoon. Yhtenä iltana eräs hoitaja istuskeli meijän kanssa meijän huoneessa toista tuntia höpöttelemässä :) Ja synnytystä hoitanut kätilö kävi myös juttelemassa toisena päivänä synnytyksestä.
 
Me ollaan parikymppinen pariskunta ja kokemuksen vauvojen hoidosta aika vähäiset. Kumpikin vielä töissä teknisellä alalla. Olen kyllä vähän etukäteen stressaavaa sorttia.

Jotenkin vaan voin kuvitella miten synnyttäisin vuoden kiireisimpänä päivänä. Siinä sitten oltas miehen kanssa ihan haavi auki, että mitäs tälle vauvalle nyt tehään. :D Kukaan ei kerkeis neuvoo mitään tai tulla kattoo miten voidaan. Puhumattakaan mukavasta jutustelusta. :ashamed: No turhaan stressaan, kun eihän tässä vielä olla raskaanakaan.
 
[QUOTE="vieras";24275427]Mikä siis oli oli huonoa? Että Suomessa saa synnyttää turvallisesti isossa sairaalassa, lähes ilmaiseksi? Joo, onhan se kurjaa, kun ei ole omaa huonetta tai kätilöä vieressä koko ajan, mutta hiukan suhteellisuudentajua...[/QUOTE]

Niin mäkään en nyt oikeen tajunnut..
Jos synnytys on sujunut normaalisti niin sitä voi sitten lähteä kotiin sukulaisten ja miehen hoiviin.Pyytää joko jotain kokenutta kaveria tai,isommissa kaupungeissa,soittamaan jollekkin imetystukihenkilölle (vaimitäneon) auttamaan imetyksessä jne.Ei se sairaala mikään hotelli ole.
Ainut mikä tossa mun mielestä oli ongelmallista oli se että lääkkettömät kivunlievitykset oli aika surkeet...Mutta toisaalta niitä voi itsekkin raskausaikana opetella (asennot,pallo,hengitys,ääni) ja mennä sinne sairaalaan vasta kun on tosi kyseessä.Vaikka mieluummin mäkin pitäisin ne pienet synnytysyksiköt mutta aika hyvin täällä Suomessa synnytysjutskat kuitenkin on :D
 
Me ollaan parikymppinen pariskunta ja kokemuksen vauvojen hoidosta aika vähäiset. Kumpikin vielä töissä teknisellä alalla. Olen kyllä vähän etukäteen stressaavaa sorttia.

Jotenkin vaan voin kuvitella miten synnyttäisin vuoden kiireisimpänä päivänä. Siinä sitten oltas miehen kanssa ihan haavi auki, että mitäs tälle vauvalle nyt tehään. :D Kukaan ei kerkeis neuvoo mitään tai tulla kattoo miten voidaan. Puhumattakaan mukavasta jutustelusta. :ashamed: No turhaan stressaan, kun eihän tässä vielä olla raskaanakaan.
Turhaan stressaat.Se äidinvaisto tulee kuiteskin ihan itsestään,ei sitä voi kukaan opettaa. Joku kun kerkee ne kylvettämisjutut ja imetyksen näyttämään niin hyvä tulee :D
Tietty se on inhottavaa jos synnytys menee ihan perseelleen niin sillon ois tärkeetä että sitä sais heti purettua jonkun kanssa..
 
ihan jees
Mä synnytin Jkl:ssä helmikuussa ja tosiaan sain odottaa aulassa jonkin aikaa kun kaikki kätilöt oli varattuja. Tutkimushuoneessa sit olinkin jo 7cm auki jka suoraan saliin, tosin kaikki olli varattuja joten se oli joku hätävara huone. Kivunlievitystä en ehtinyt saamaan. Mut kaikki kiitos mahtavalle kätilölle, asiat meni kuitenkin hyvin. Tunnin olin yhteensä sairaalassa, kun vauva tuli jo maailmaan.

Osastolla ei kyl kukaan neuvonut tms. jos joku askarrutti piti etsiä hoitaja käsiin. yvin pitkälti omatoiminen pitää olla.
 
voihanvauveli
Jyväskylässä kannattaa hyödyntää kätilöopiskelijoita, jotka ovat tässä (jatkuvassa, jo vuonna 2008 alkanut remontti ym) tilanteessa kuin taivaanlahja. Se, että on edes joku paikalla synnytyssalissa, helpottaa jo kummasti.
 
Mä synnytin Jkl:ssä helmikuussa ja tosiaan sain odottaa aulassa jonkin aikaa kun kaikki kätilöt oli varattuja. Tutkimushuoneessa sit olinkin jo 7cm auki jka suoraan saliin, tosin kaikki olli varattuja joten se oli joku hätävara huone. Kivunlievitystä en ehtinyt saamaan. Mut kaikki kiitos mahtavalle kätilölle, asiat meni kuitenkin hyvin. Tunnin olin yhteensä sairaalassa, kun vauva tuli jo maailmaan.

Osastolla ei kyl kukaan neuvonut tms. jos joku askarrutti piti etsiä hoitaja käsiin. yvin pitkälti omatoiminen pitää olla.
Juuri tuo omatoimisuus vähän hirvittää. Entäs jos en edes osaa kysyä oikeita kysymyksiä.. No onhan aina palsta jonne tulla kyselee :headwall: Hyvä että kuitenkin kätilöt olleet mukavia :)
 
"kätilöopiskelija"
Minäkin kannustan hyödyntämään kätilöopiskelijoita etenkin osastolla. Olen itse kätilöopiskelija (ja juuri Keski-Suomen keskussairaalassa harjoitteluja tehnyt) ja olen iloinen siitä ettei opiskelijoilla koskaan ole kiire. Opiskelijat kun ovat siellä oppimassa, eivät kiireapulaisina, joten voivat vaikka keskittyä vain yhteen tai kahteen äitiin koko työvuoron aikana. Itse ainakin otan aina omiksi "potilaiksi" (eli äideiksi) ensisynnyttäjiä, sillä hehän luonnollisesti tarvitsevat enemmän ohjeistusta kuin uudelleensynnyttäjät.

Kannattaa luottaa opiskelijoiden taitoihin, sillä harjoitteluissa taidot karttuu todella nopeasti ja useita asioita osaa jo yhtä hyvin kuin kätilötkin. Ja tietysti opiskelijoilla on aina "takapiruna" oma ohjaajakätilö, jolta voi kysyä neuvoa, jos tulee tenkkapoo.

Ei ollut tarkoitus paasaa opiskelijoiden hyödyllisyydestä, mutta sellainen viesti tästä nyt taisi tulla :D Mutta älä stressaa etukäteen, vaan nauti raskaudesta ja lähde synnyttämään avoimin mielin. Kyllä ne tarpeelliset asiat ehditään teille neuvomaan vaikka kiire olisikin. Muistat vaan vedellä kätilöitä hihasta niin kauan että saatte apua.
 
kohta 3n äiti
[QUOTE="kätilöopiskelija";24275956]Minäkin kannustan hyödyntämään kätilöopiskelijoita etenkin osastolla. Olen itse kätilöopiskelija (ja juuri Keski-Suomen keskussairaalassa harjoitteluja tehnyt) ja olen iloinen siitä ettei opiskelijoilla koskaan ole kiire. Opiskelijat kun ovat siellä oppimassa, eivät kiireapulaisina, joten voivat vaikka keskittyä vain yhteen tai kahteen äitiin koko työvuoron aikana. Itse ainakin otan aina omiksi "potilaiksi" (eli äideiksi) ensisynnyttäjiä, sillä hehän luonnollisesti tarvitsevat enemmän ohjeistusta kuin uudelleensynnyttäjät.

Kannattaa luottaa opiskelijoiden taitoihin, sillä harjoitteluissa taidot karttuu todella nopeasti ja useita asioita osaa jo yhtä hyvin kuin kätilötkin. Ja tietysti opiskelijoilla on aina "takapiruna" oma ohjaajakätilö, jolta voi kysyä neuvoa, jos tulee tenkkapoo.

Ei ollut tarkoitus paasaa opiskelijoiden hyödyllisyydestä, mutta sellainen viesti tästä nyt taisi tulla :D Mutta älä stressaa etukäteen, vaan nauti raskaudesta ja lähde synnyttämään avoimin mielin. Kyllä ne tarpeelliset asiat ehditään teille neuvomaan vaikka kiire olisikin. Muistat vaan vedellä kätilöitä hihasta niin kauan että saatte apua.[/QUOTE]

Näinköhän on? Esikoinen saatiin tosiaan tuolloin 2008. Sekä synnytyssalissa että osastolla kätilöopiskelijan kanssa olimme tekemisissä. Sanoin jo synnytysvastaanoton luukulla että jos on opiskelijaa vuorossa niin saa ehdottomasti tulla mukaan ja tulikin. Käytännössä hän ei ollut sen enempää läsnä kuin varsinainen kätilökään. Vauvan syntymän jälkeen jäi vahtimaan minua hetkeksi kun kätilö ja mieheni lähtivät viemään vauvaa lasten tehon tarkkailuun. Osastolla puolestaan toinen kätilöopiskelija ei ehtinyt edes neuvoa miehelleni kuinka vaippa vaihdetaan. Imetykseen en saanut minkäänlaista ohjausta keneltäkään vaikka kuinka pyysin. Kun soitin hoitajakutsua kesti 35 minuuttia ennen kuin kukaan tuli vastaamaan (katsoin kellosta aikaa), onneksi ei ollut hätätilanne. Koska en kokenut mitään saavani osastolla ollessa pyysin päästä kotiin jo toisena päivänä synnytyksestä, mutta koska olin ensisynnyttäjä eivät päästäneet. Koko homma oli ihan tuskaa. Positiivista oli se, ettei minulla ollut huonetoveria. Meidän pelastukseksemme koitui äitiysneuvolan terveydenhoitaja, joka pääsi tulemaan kotikäynnille heti samana päivänä kun kotiuduimme (minulle oli varattu yliaikaisuuskontrolliin aika tuolle päivälle, enkä ollut sitä ehtinyt perua).
 

Yhteistyössä