Synnyttäjät ajettu ahtaalle keskussairaalassa

minulla on aivan kamalat kokemukset tayssista. ei minkäälaista yksityisyyttä synnytyksen jälkeen tai ennen tai ei minkäänlaista kivunlievitystä moneen tuntiin. sitten vasta kun synnytyssali/huone vapaantui yläkerrasta. ei mitään sänkyä missä olisi voinut olla. piti sinnitellä penkillä, lattialla tai suihkussa. 9tuntia siellä huusin lattialla sun muualla. enkä ikinä aio mennä enää tayssiin synnyttämään. pyörryin suihkussa niin koviin kipuihin ja siitä kolme tikkiä leuassa.
jos vaan mahdollista niin ens kerralla vammalan aluesairaalaan synnyttämään.
AIVAN HIRVEETÄ!!! JA MUN MIELESTÄ NIIN LAITONTA!
 
"äiti"
kyllähän tuo aika tympeältä kuulostaa.itse olen synnyttänyt lapseni oulaskankaalla oulaisissa ja nyt vasta ymmärrän, kuinka hyvin siellä on asiat! ei tainnut turhaan komeilla hienot diplomit seinillä.
 
"Hipsu"
Huhhuh:
"–?Leikkaussalin ja synnytysosaston katoista vuotavaa vettä on kerätty ämpäreihin. Käytäville valuvia suihku- ja viemärivesiä on padottu pyyhkeillä. Katossa kulkevan viemäriputken sisältö on valunut lääkelaimennustiloihin."
 
Jyväskylän touhu on mennyt todella alaspäin viime vuosina, monessakin eri asiassa. Sairaalan touhua olen seurannut myös läheltä koska moni keskisuomalainen sukulainen ja tuttava on siellä ollut potilaana ja työntekijänä. En tiedä kuinka kauan tuo alamäki saa jatkua, nyt jo tullut turhia kuolonuhreja säästösyiden vuoksi :(
 
[QUOTE="Hipsu";24276634]Huhhuh:
"–?Leikkaussalin ja synnytysosaston katoista vuotavaa vettä on kerätty ämpäreihin. Käytäville valuvia suihku- ja viemärivesiä on padottu pyyhkeillä. Katossa kulkevan viemäriputken sisältö on valunut lääkelaimennustiloihin."[/QUOTE]

Ketjun aloittajana myönnän "Suomen surkeimmat puitteet sairaalan toimintaan"-palkinnon päävoiton Turkuun. :flower: Miten tällainen on edes mahdollista! Luulisi että edes joku poliitikko voisi ottaa tällaiset epäkohdat esiin.
 
Viimeksi muokattu:
niiiii-i
EI pieniä synnytyssairaaloita saisi sulkea..
Meiltäkin tunnin matka sairaalaan (TYKS) ja laskettu aika ensi viikolla. Ei paljon naurata jos itse joutuu ponnistamaan jossain tienposkessa ensi viikolla.. Ja syytä olisi, että sisään ottavat kun sinne lähtee synnytyksen käynnistyttyä.. ettei tarvitse torinkulmalla odotella että on tarpeeksi valmis synnyttämään. Tosin luultavasti eivät käännytä ovelta koska edellinen synnytys kesti 2 tuntia ja nyt pitää viedä vielä muut lapset jonnekkin hoitoon matkalla.. joten matkaan+lähtöön pääsemiseen pitää varata 1,5 h aikaa oli synnytyksen käynnistyminen sitten nopea tai hidas.
Miehet varmaan päättävät nämä pienten yksikköjen sulkemiset.. koska eivät ole itse koskaan synnytystä kokeneet.. "sehän on luonnollinen tapahtuma"
 
EI pieniä synnytyssairaaloita saisi sulkea..
Meiltäkin tunnin matka sairaalaan (TYKS) ja laskettu aika ensi viikolla. Ei paljon naurata jos itse joutuu ponnistamaan jossain tienposkessa ensi viikolla.. Ja syytä olisi, että sisään ottavat kun sinne lähtee synnytyksen käynnistyttyä.. ettei tarvitse torinkulmalla odotella että on tarpeeksi valmis synnyttämään. Tosin luultavasti eivät käännytä ovelta koska edellinen synnytys kesti 2 tuntia ja nyt pitää viedä vielä muut lapset jonnekkin hoitoon matkalla.. joten matkaan+lähtöön pääsemiseen pitää varata 1,5 h aikaa oli synnytyksen käynnistyminen sitten nopea tai hidas.
Miehet varmaan päättävät nämä pienten yksikköjen sulkemiset.. koska eivät ole itse koskaan synnytystä kokeneet.. "sehän on luonnollinen tapahtuma"
Huhuh, aika karua kyllä kun ajattelee että monilla ihmisillä tuo tunnin matka, monilla maaseudulla jopa sitä pitempi. Maaseudullahan ambulanssimiehet/-naiset ovat taitavia kätilöitä koska usein saavat hälytyksiä tien varteen kun ei olla ehditty sairaalaan. PK-seudulla taas ovat järkyttyneitä jos joutuvat synnytyksen näkemään, se saattaa olla ihan eka kerta. Kaverini nimittäin syöksysynnytti kotonaan, lapsi katseli muumeja ja ensihoitajan kanssa äiti puski pikkuveljen maailmaan eteisessä...
 
olisi pitänyt tehdä kirjallinen valitus jälkeenpäin. kävin vielä pelkopolilla ennen synnytystä ja pelkäsin sitä kovasti. ja nyt vielä enemmän pelkään, mutta haluan toisen lapsen. ikävä kyllä tayssiin en enää mene.
 
Todella. Kauanko synnytyksestäsi on? Voit kyllä jälkikäteenkin ottaa yhteyttä potilasasiamieheen ja lähteä sitä kautta tekemään valitusta saamastasi kohtelusta.
Vaikka se tuskin sua enää auttaa, se saattaa olla yksi murunen muiden joukossa joka saa rattaat pyörimään ja ehkä joku kaunis päivä sielläkin on inhimillinen paikka synnyttäjille.
 
Huh, jäipä kurja olo.
Itsellä edessä joulukuussa synnytys Keski-Suomen keskussairaalassa.
Mä en kuollaksenikaan voi kuvitella että uskaltaisin ottaa epiduraalin ja ennemmin kokeilisin jotain luonnonmukaisempaa kivunlievitystä. Vissiin voi siis alkaa suunnitella luomusynnytystä. Tai kenties se epiduraali tuntuu sit hyvältä idealta jos on ensin avautumisvaiheen itkenyt kotona suihkunlattialla... Tosin ehtiikö sen ottaa jos eivät ota ajoissa sairaalaan sisälle, me vieläpä asutaan parin kilsan päässä sairaalasta niin ei varmaan kauheen ajoissa kannata mennä kärkkymään ovelle..
Onneksi mua ei (ainakaan toistaiseksi) pelota synnytys, mutta ehdottomasti haluaisin että apua on saatavilla niin ettei tulekaan mitään paniikkia. Ja imetykseen aion vaatia ohjeita. Perkele.

Jos jollakin on tuoreita kokemuksia tuolla synnyttämisestä niin mielelläni lukisin.
 
"vieras"
[QUOTE="Siru";24275482]Onko jossain päin Suomea asiat sitten jotenkin selkeästi paremmin? Kyllä meillä täällä Turussa ainakin on melko samanlaista, jollei pahempaakin. En vaan osannut edes odottaa muuta, joten ei tullut yllätyksenä.[/QUOTE]

Näin on ja kun mä olin viimeksi oli 2 hengen huoneissa 3 kun eivät käytävälle viitsineet laittaa. Olisin mieluusti lähteny kotiin mutta kun mua eivät päästäneet.
2 hengen huoneessa 3 äitiä ja yhdellä kävi koko suku "kylässä" siinä oli yksityisyyttä oikeen kunnolla
 
kättärillä
Kätilöopistolla oli ihan toista... Kyllä siellä riitti aika hoitaa mun synnytys (vaikka tuli ongelmia, paljon) ja ajoittain siellä oli melkeen 10 ihmistä samaan aikaan siellä synnytyssalissa. Ponnistusvaiheessakin 6 ihmistä ympärillä. Hyvin mun mielestä hoidettiin.. Synnytyksen jälkeenkin tuli vielä ongelmia ja hyvin hoidettiin nekin. Ja oli siellä muitakin synnyttäjiä mun lisäksi. Saatiin sitten vielä lapsivuode ajaksi perhehuone, eli tilaakin oli + mukava henkilökunta. Kaikki maholliset neuvot ja niksit kyllä sai imetykseen ja vauvan hoitoon. Yhtenä iltana eräs hoitaja istuskeli meijän kanssa meijän huoneessa toista tuntia höpöttelemässä :) Ja synnytystä hoitanut kätilö kävi myös juttelemassa toisena päivänä synnytyksestä.
Olet tainnut olla synnyttämässä kättärillä hyvin hiljaisena päivänä, koska meno siellä yleensä ei ole tollasta.

Kiireellisempänä päivänä kivunlievitys voi helposti jäädä pelkäksi haaveeksi (jos ylipäänsä mahtuu kättärille synnyttämään, eikä lähetetä esim. jorviin) ja kätilöä näkee lähinnä ponnistusvaiheessa. Perhehuoneitakaan ei ole läheskään aina saatavilla ja huonekaveriksi osuu helposti "perherakas" maahanmuuttaja, joten mitään yksityisyyttä ei osastollakaan ole tiedossa.
 
Näiden tekstien jälkeen olen todella onnellinen, että pääsin synnyttämään Tammisaareen. Siellä oli niin upeeta toimintaa. Jokaisessa salissa ammeet, synnyttäjiä suht vähän ja kätilöt olivat todella ihania. Siellä oltiin kuin kukka kämmenellä. :heart:
 
"kilppis"
[QUOTE="Siru";24275482]Onko jossain päin Suomea asiat sitten jotenkin selkeästi paremmin? Kyllä meillä täällä Turussa ainakin on melko samanlaista, jollei pahempaakin. En vaan osannut edes odottaa muuta, joten ei tullut yllätyksenä.[/QUOTE]

No ihan siinä Turun naapurissa, Salossa on asiat hyvinkin eritavalla. Synnytysosasto/ vuodeosasto on rauhallinen, harvoin edes täynnä. Kahdesta salista kolmesta on mahdollisuus olla ammeessa, äidille on oma yksityinen huone jossa ollaan kun synnytys on käynnistynyt, ennen kuin mennään saliin. Kaksi isoa perhehuonetta ja hieman vapaammat vierailuajat kuin tyksissä. Harmi vaan, että monet morkkaavat SAS:sia kun ei ole se yliopistollinen sairaala.
 
monessa muussakin
Voi, tuo sama tilanne tuntuu olevan joissain muissakin sairaaloissa.
Esim Mikkelissä on vain yksi amme yhdessä huoneessa ja joku onnekas sen sitten saa. Itse en ole onnistunut sinne pääsemään. Myöskään mitään muita apuvälineitä ei tarjottu, en oikein tiedä olisiko ollutkaan. Huoneet on neljälle äidille ja vauvalle.
Hoitohenkilökunta oli kyllä mukavaa porukkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kättärillä;24277702:
Olet tainnut olla synnyttämässä kättärillä hyvin hiljaisena päivänä, koska meno siellä yleensä ei ole tollasta.

Kiireellisempänä päivänä kivunlievitys voi helposti jäädä pelkäksi haaveeksi (jos ylipäänsä mahtuu kättärille synnyttämään, eikä lähetetä esim. jorviin) ja kätilöä näkee lähinnä ponnistusvaiheessa. Perhehuoneitakaan ei ole läheskään aina saatavilla ja huonekaveriksi osuu helposti "perherakas" maahanmuuttaja, joten mitään yksityisyyttä ei osastollakaan ole tiedossa.
Oli siellä muitakin synnyttäjiä kuten sanoinkin jo, ei tosiaan ollu tyhjää täynnä kättäri silloin. Perhehuonekin kerkesi just ja just vapautua kun itse pääsin leikkaussalista ja heräämöstä pois repeämien ompelun jälkeen. Muutenkin siellä osastolla oli paljon muitakin silloin. Maahanmuuttajankin näin, mutta huonekaveriks ei osunut.
 
toista ei tule, kiitos vaan
Synnytin keisarinleikkauksella v. 2007 kesällä. Lapsellani on neurologisia oireita, jotka saattavat johtua synnytyksen pitkittymisestä. Lapsivesi valui perjantai-illasta maanantai-aamuun, sitten vasta tuli lääkäri joka pisti kiireelliseen sektioon. Noin kauanhan ei saisi valua vedet, infektioriski kasvaa jne. Olivat viikonlopun aikana pyytäneet kolmesti lupaa leikata, sitä saamatta. Yrittivät käynnistää kahdesti ilman vaikutusta. Lapsen sydänäänet olivat monotoniset ja se huolestutti kätilöitä.

Saimme onneksi perhehuoneen, mutta en ymmärrä miten synnyttäjän asema voi olla niin surkea tässä maassa. Koko raskausajan tuntui siltä, että olen vain kävelevä kohtu- jouduin sietämään huonoa käytöstä niin lääkäreiltä kuin hoitajiltakin, minua arvosteltiin painoni vuoksi vaikka lähete oli synnytystapaarviointiin eikä "lyttää läskiä"-tapahtumaan. Koko arviointi jäi tekemättä, koska Kättärin Jumalasta seuraava mieslääkäri tokaisi "on ne ennenkin sieltä tulleet, konstilla tai toisella". Just. Jos tämä herra olisi ultrannut, olisi varmaan nähnyt että pää vinossa oleva, kiinnittymätön vauva, ei kyllä synny normikonstein ihan heti.
 

Yhteistyössä