Syyskuiset 2019

@lillium jännä toi korvajuttu, sekikö voi liittyä raskauteen kun mullakin on ollut pari viikkoa välillä korvat ihan lukossa. En tiennytkään :LOL:

Mä kävin kans just ottaa sen rh vasta-aine suojan ja onneks itelläkään ei vasta-aineita oo ilmennyt verikokeissa :)

Täällä kans on välillä semmoset juhlat mahassa että tuntuu et vatsanahka repeää. Ehkä tää mun lapsi on pieni siks kun urheilee koko päivän eikä ehdi ottaa massaa :LOL: itelle tullu nyt painoa vähän alta 6kg, josko jäis lopullinen nousu sinne noin 10 kg tietämille niin ei ois hirveesti pudoteltavaa sitten loppuvuodesta.
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@tikkunekku90 Toi korvien lukkiutuminen on kyl kieltämättä aika outo oire, mutta mulla se tuntuu liittyvän selkeästi raskauteen - oli esikoisen odotusaikana myös. Onneksi vaiva hävisi nopeasti synnytyksen jälkeen. :) Pidetään peukut pystyssä, että vasta-aineita ei ala kertyä myöskään loppuraskaudesta. Eikö ne vielä kertaalleen testaa niiden varalta ennen synnytystä?
 
Mulla on tullut ihan reippaasti painoa kesän aikana, nyt yhteensä raskauden alusta vajaat 10 kg. Kahdessa ekassa raskaudessakin paino nousi paljon, ekassa yli 20 kg, tokassa jotain 15 kg. Varmaan nyt sit sama vaikka oon yrittänyt ettei kauheasti nousis. No, toivottavasti tänkin kans imetys vie ylimääräiset kilot. Neuvolasta vain lohduttelivat et kun lähtöpaino on matalahko ja imetyksellä ennenkin kilot lähteneet niin kroppa kerää tarpeeseen mitä kerää, turha stressata. Silti ärsyttää itteä ja olo on raskas. Kuuluu toki tietyllä tavalla tähän touhuun :D

Hb laskenut taas vaikka oon koko raskauden ottanut rautalisää. Nyt 109. Jos laskee alle sadan, pääsen rautatiputukseen. Väsyttää hirveästi, toivottavasti tän sais jotenkin hoidettua, pelottaa että oon kauhean väsynyt vauvankin kanssa jos tää ei sitä ennen hoidu.

Väsymyksen ja anemian ja pitkään jatkuneiden selkäkipujen takia sairasloma jatkuu, nyt laitettiin äitiyslomaan asti. Huojennus tavallaan, toisaalta tosi paljon harmittaa mut yritän ottaa tän nyt vain mahdollisuutena levähtää.

Sf-mitta huiteli jossakin yläkäyrän yläpuolella viimeks, nyt eri mittaajalla tismalleen keskikäyrällä :D Ei siis oikein luotettavan oloinen mittaustapa. Pääasia toki mulle et mitta oli nyt normaali eikä mikään ylisuuri.
 
Minäkin voisin päivitellä tänne hiukan tietoja:D

Huomenna tulee sitten jo rv 30 täyteen, ei enää kauan niin pääsee silittelemään prinsessaa muutenkin kuin mahan läpi:love:

Olin tänään lääkärissä:confused: sokerit vähän heittelee ja lähete tuli ä-polille(n) no ei se maailmaa kaada hyvä että seurataan ja reagoidaan(y) niin ja sitten hemoglobiini laskenu 104, eli rautaa tarvis muistaa syödäo_O

Kaikki muu olikin mennyt parempaan, minulla on ylipainoa joten diabetesvalion aiheuttama 2kg painon pudotus hyvä:) verenpaineet laskenu normi tasolle ja paikat vielä visusti kiinni:LOL:

Sf-mitta oli kyllä nyt lääkärin mittaamana 31 cm:eek: eli yläkäyrän yli mennään. On kyllä iso mahakin tullut versus esikoinen, varmasti silti tuo etuseinän istukkakin vaikuttaa asiaan:whistle: ja ehkä mittaus ei ole ihan oikein. Pieni kääntynyt silti ilmeisesti jo pää alaspäin(y)

Synnytys ei kyllä oikeastaan pelota yhtään, koska esikoinen tuli niin helposti...koko synnytys kaikkine vaiheineen kesti 3 h 30min. :barefoot:

Jumppaa kyllä pieni toooooosi paljon ja kovaa:love: lääkärillä vaikeuksia saada kuunneltua sykettä ku toinen liikkui koko ajan pois anturin alta:ROFLMAO:
 
@lillium muistaakseni joskus rv 36 paikkeilla on vielä yksi vasta-aine verikoe. Ja sitten toinen pistos synnytyksen jälkeen ellei tule ennen synnytystä jotain missä voisi veret sekoittua. Esim. jos yritetään ulkokäännöstä niin silloin kai pistävät sitä estolääkettä.

Kiva kuulla, että täällä ei ainakaan pahempia traumoja ole aiemmista synnytyksistä. Ehkä minäkin selviän siitä siis :)

Mulla tuntuu et vatsa on iha hirveen iso kun oon itse niin lyhyt tappi niin työntyy tuohon eteen tosi voimakkaasti ja oikein korostuu :D
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Eilen jouduin osastolle, syynä verenvuoto. Ei vaan löytäneet mistä vuotaa. Tänään yrittävät uudelleen. Ei supista tai mitään, verta vaan tulee. Ei kuitenkaan niinkuin viimeksi saavista kaatamalla. Nyt käyrillä ja lääkärille ultraan.
 
@Ninnu118 voi ei :( eikös sulla se hematooma ole ollut jo jonkun aikaa vuotamatta? Näyttikö ultrassa kuitenkin kaikki hyvältä lapsen osalta? Tsemppiä!
10 viikkoa ollut vuotamatta. Ja nyt ei hematooma vuoda, että joku muu kohta. Mutta eivät tiedä mistä. Vauva voi hyvin ja tulehdusarvot 4, joten ei hämminkiä. Nyt ootan lääkäriä, niin tutkivat uudelleen. Kivavaan, kun on miettinyt, että ihanaa olla erossa kuulautisista niin kylläpä jotain silti pitää vuotaa :mad:
 
@Ninnu118 äh, voi että, kaikkea sitä pitääkin tulla :( Onneksi oot seurannassa ja yrittävät selvittää mistä kyse, jospa se siitä selviäis ja asettuis. Tsemppiä!

Itellä rv 29 ja toivon että paljoa yli kymmentä viikkoa ei enää mee, alkaa kyllästyttää kova väsymys ja selkäkivut ja se, etten saa nukuttua lempiasennossani. Mut ei passaa liikaa valittaa kun muuten ei mitään vaivaa oo... Äkkiä kai se tää loppuraskaus tästä humpsahtaa. Meidän pitäs ens kuussa muuttaakin, saan väkisinkin siinä muuta aateltavaa :D
 
Se on kuulema se vanha hematooma mikä vuotaa siellä. Nyt tulee aina pyyhkiessä tai sillei, että pitää sidettä pitää. Ei pysty olla ilman, kun annostelee verta välillä. Viikon päästä kontrolli. Täytyy olla ressaamatta. Sanoivat että antaa vuotaa. Ois hyvä, että tulis pois. En saanut mitään vuotoa ehkäisevää pilleriä. Jos kovenee vuoto tai kipuja ym tulee niin sitten heti takasin.
 
Me saatiin vihdoin äitiyspakkaus! Ihan pakko kehua: vaatteet ym. oli livenä paljon kivempia kuin mitä Kelan verkkosivuilla näytti. Oltiin oikein tyytyväisiä. :)

Tsemppiä @Ninnu118 lle, ja kaikille muille. Täällä päässä ei voi oloja valittaa. Ehkä vähän väsyneempi ollut iltaisin, mutta toisaalta palattiin juuri kohtuu aktiiviselta kesälomalta, niin sekin selittää. Meidän neitikin möyrii pääasiassa ihan kiitettävän säännöllisesti, niin ei oo siitäkään tarvinnut hirveästi huolestua ainakaan vielä. Vaikkakin se on musta jännä, ettei ne potkut tai muutkaan liikkeet ole viime viikkoina mitenkään voimistuneet. Luulin, että kun vauva kasvaa, niin se monotus voisi jo tehdä kipeääkin, mutta ei. Paitsi jos onnistuu monottamaan rakkoon, sitten ei ole niin kivaa.:p

Muutama viikko enää rutistusta töissä, sitten alkaa äitiysvapaa ja ihan vihoviimeinen loppusuora. Ja kesääkin on sitten vielä jäljellä. Kivaa. :) Ainut ”murhe” tällä hetkellä on toi radi: tajusin tässä, että jos määräävät mulle radilääkityksen, niin sitten eivät taida päästää mua täysille viikoille, vaan käynnistävät jo elokuun puolella. Mikä tietysti on kivempi kuin joutua odottelemaan ja pitkästymään pahimmillaan syyskuun puoliväliin, mutta vähän pohdin, että mitenköhän vaikeaksi voi noi käynnistetyt synnytykset mennä, kun kroppa ei ole vielä ”valmis” itse synnyttämään. Oliko täällä muilla käynnistelty ja miten meni?

Niin ja se sf-mitta pompsahti mullakin viime mittauksessa nätiltä keskikäyrältä yläkäyrän yläpuolelle.:cautious: Lohdutti lukea, että muillakin oli samansuuntaisia kokemuksia. Ehkä se seuraavassa mittauksessa jo palautuukin kivalle keskikäyrälle tms., kun on toinen mittaajakin. :LOL:

Ilmoittauduin muuten raskausjoogaan, kun olisin tässä välissä halunnut pilateksessakin käydä aktiivisesti, mutta ”ei oo ollut aikaa”,:rolleyes: ja ajattelin, että ei siitä raskausjoogasta mitään haittaa ole ja saattaa sitten taas toisaalta oppia omasta kropastaan jotain uuttakin. Onko kellään muulla kokemusta raskausjoogasta tai synnytysvalmennuksista (siis muista kuin neuvolan järkkäämistä) tai vastaavista?
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Onks täällä muilla ns. sukkapuikkokipuja kohdunsuulla? Mulla on ollut näitä jo jostain rakenneultran ajoilta saakka, olivat välillä poissa ja nyt uudestaan mutta tosi paljon pahempina. Tuntuu sille, että joku tuikkaa puukolla sisään  :eek::eek: rajoittaa kyllä tekemisiä aika reilusti kun pystyasennossa ei käytännössä voi olla kipujen aikaan. 3 kertaa tarkistettu kohdunsuun tilanne ja toistaiseksi nämä ei oo kuitenkaan sinne vaikuttaneet joten mistä lie johtuu.
 
Isot tsempit @Ninnu118, toivon kaikki menee hyvin siellä sairaalassa.

Täällä myös sf huitelee yläkäyrillä mutta pikkuisen painoarvio oli ultrassa keskimitoilla.

Olo on hyvin kokonaisvaltaista. Pikkureissujen tekeminen väsyttänyt ja kipuiluttanut paljon. Ei meinaa päästä illalla enää liikkeelle, kun supistelee ja lonkat tykkäisi lähteä eri suuntiin. Pitempään kävellessä tullut sukkapuikkokipujakin. Lisäksi ihoa kutisee. Maksa- ja sappiarvot vielä ainakin rajoilla.

Onni, että kesä ei ole ollut kuuma, ainakaan vielä. Ja onni, että kesäloma ennen äitiyslomaa, niin saa mennä omaan tahtiin. Meillä tosin vielä muutto tulossa ennen synnytystä... Huih!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ninnu118 hurjan kuuloista tuo vuotelu, onneksi oot hyvässä seurannassa. Näin anemiapotilaana mietityttää annetaanko sulle rautaa tiputuksena tai seurataanko tiiviisti ettei hemoglobiini laske kun vuotelee? Joka tapauksessa hurjasti voimia, toivottavasti kaikki kääntyis pian parempaan suuntaan.

Ite soittelin odottavien ja synnyttäjien päivystykseen koska olo on ihan hirveä. En jaksa tehdä oikein mitään. Vähästäkin nousee syke korkeaksi ja alkaa huimata ja jatkuvasti väsyttää todella paljon, arki sairaslomallakin on pinnistelyä että jaksaa ees jotenkin. Anemia ilmeisesti syynä, hemoglobiini on matala ja rautavarastot tyhjät. No, kiva kätilö kuunteli mun valitusta ja konsultoi lääkäriä joka ohjeisti että mun pitää soittaa neuvolaan ja pyytää sieltä tekemään heille kiireellisenä lähete rautatiputukseen. Soitin ja lähete on nyt sit tulossa, mahdollisesti nyt sit voisin päästä piankin rautatankkaukseen. Toivon todella että se auttaa. Ei tällasta oloa jaksa. Ja todella turhauttavaa syödä noita rautatabletteja kun niistä menee maha sekaisin ja tableteista huolimatta hemoglobiini vain laskee koko ajan...

Meillä elokuun lopussa muutto, jännittää ihan hirveästi kaikki! Rakennetaan omaa taloa ja toivotaan että se valmistuu ajoissa. Rahtusen tiukka aikataulu mut jospa kaikki sujuis hyvin ja vauva syntyis vasta sitten muuton jälkeen. Mulla on LA syyskuun lopussa joten eiköhän...

Tsemppiä kaikille!
 
@Ninnu118 hurjan kuuloista tuo vuotelu, onneksi oot hyvässä seurannassa. Näin anemiapotilaana mietityttää annetaanko sulle rautaa tiputuksena tai seurataanko tiiviisti ettei hemoglobiini laske kun vuotelee? Joka tapauksessa hurjasti voimia, toivottavasti kaikki kääntyis pian parempaan suuntaan.

Ite soittelin odottavien ja synnyttäjien päivystykseen koska olo on ihan hirveä. En jaksa tehdä oikein mitään. Vähästäkin nousee syke korkeaksi ja alkaa huimata ja jatkuvasti väsyttää todella paljon, arki sairaslomallakin on pinnistelyä että jaksaa ees jotenkin. Anemia ilmeisesti syynä, hemoglobiini on matala ja rautavarastot tyhjät. No, kiva kätilö kuunteli mun valitusta ja konsultoi lääkäriä joka ohjeisti että mun pitää soittaa neuvolaan ja pyytää sieltä tekemään heille kiireellisenä lähete rautatiputukseen. Soitin ja lähete on nyt sit tulossa, mahdollisesti nyt sit voisin päästä piankin rautatankkaukseen. Toivon todella että se auttaa. Ei tällasta oloa jaksa. Ja todella turhauttavaa syödä noita rautatabletteja kun niistä menee maha sekaisin ja tableteista huolimatta hemoglobiini vain laskee koko ajan...

Meillä elokuun lopussa muutto, jännittää ihan hirveästi kaikki! Rakennetaan omaa taloa ja toivotaan että se valmistuu ajoissa. Rahtusen tiukka aikataulu mut jospa kaikki sujuis hyvin ja vauva syntyis vasta sitten muuton jälkeen. Mulla on LA syyskuun lopussa joten eiköhän...

Tsemppiä kaikille!
Mulla oli pe hb 130 ja nyt 124, että hyvin laskee. Täytyy vaan toivoa, että tuo verenvuoto loppuu. Täällä KYS saattaa mennä pidempäänkin jos ei lopu. Tänään otetaan uudet kokeet. Toivottavasti tulehdusarvot edelleen matalat, ettei tarvii aloittaa antibioottia. Viimeksi meni elimistö ihan sekasin siitä.
On tää melkoinen laitos, kun ei saa mitään tehä. Pitäisi vain sängyssä pysyä.. toki wc saa käydä mutta siinä se. Kaatuu jo nyt seinät päälle, kun oon tekevä ihminen enkä osaa ottaa lunkisti
 
Tuli mieleen tosta hematoomasta, että onkohan teoriassa edes mahdollista tyhjentää/imeä tuollainen pois mikä jatkuvasti vuotelee ja aiheuttaa harmia (n)tai siis on varmaan ja tiedän kyllä että noita on tehtykin, mutta onkohan tässä tapauksessa sitten riski aiheuttaa samalla lapselle ongelmia. Ja riippuu varmaan pitkälti millä kohdalla tuo hematooma möllöttää.
 
@Ninnu118 eihän se oo mistään kotoisin maata pienessä huoneessa, jossa on rajallinen määrä tekemisvaihtoehtoja varsinkin kun joutuu olemaan pois kotoa... Ite oon sairaslomalla mut saan sentään olla kotona mut liikkuminen ja jaksaminen on niin rajallista että tääkin tympäsee. Toivottavasti vuoto helppais pian niin pääsisit kotia. Onko siellä puheltu mitään kauanko ylipäätään yrittävät pitää vauvaa masussa? Eikö usein yritetä ees jonnekin rv 36 asti jos mahdollista? Kai riippuu vaivasta mut onhan toikin jo aika hankalan kuuloista. Toivottavasti ei tuu infektioita... Ootko muuten syönyt rautalisää? Tsemppiä odotteluun!

Uskomatonta miten vaivalloiseksi tää raskaus voikin mennä ns. täysin harmittomien kipujen takia... Taas uus kiputila. Tänään aamusta asti juilinut ihan hirveästi oikea puoli säteillen häpyluun reunasta ja nivusista kohdun päälle, ilmeisesti ne jotkin kiinnityssäikeet tuikkii. Lääkäri kokeili niitä viime viikolla ja olivat todella arat. Laitoin sitte tukivyön päälle ja oon yrittäny olla pitkälläni, siinä sattuu vähiten. Ähisten ja irvistäen liikkunu sen mitä pitänyt. Tää on jo lähes naurettavaa, paitsi ettei oo, en tajua miks mun kroppa on nyt näin herkkänä o_O Ei tässä kyllä enää uskalla yhtään haaveilla neljännestä kun nytkin oon näin raihnaisessa kunnossa, miten sit vielä vanhempana jos 31-veenä on tällasta :ROFLMAO:(n) Joskus mietin et jos pitäis option iltatähdestä sit nelikymppisenä mut ehkä se jää. Odotan jo milloin tää laps syntyy ja saan alkaa palauttaa omaa kroppaa kuntoon. Ostin jo alesta muutaman vaatteen raskaudenjälkeistä aikaa varten itteäni piristääkseni :D
 
Ai niin, joku kysyi sukkapuikkokivuista... Mulla on nyt joitakin päiviä tuntunu tosi ikävältä tuolla alhaalla jossakin, hankala sanoa tarkalleen mut vähän sellaista tuikkimista jossakin kohdunsuun tienoilla. Tuntuu aina välillä. Viime viikolla oli paikat supussa mut tää alkoikin nyt viikonloppuna, jolloin myös supisteli kipeämmin jonkin tunnin verran. Nyt ei oo enää supistellu sillee. Rautatiputus tehdään synnärillä ja kysyn sit sieltä voisivatko tsekata kohdunsuun tilanteen samalla. Vauvakin kyllä liikkuu todella pontevasti ja tykittää raajoillaan sinne ja tänne ja välillä selvästi yrittää venyttää kohtua pystysuunnassa kun tuntuu kauhea punkeaminen ylhäällä ja alhaalla samaan aikaan, kai se sekin voi tehdä jotain juilimisia. Ihme vauva muuten, veikkaisin pojaksi jos en tietäis että on tyttö, tällä tuntuu olevan paljon voimaa, enempi ku kahdella ekalla :D:whistle: Tai sitte mun kudokset on niin heikot että kaikki tuntuu. Välillä liikkeet tuntuu oikeasti aika epämiellyttäviltä ja ikäviltä, mistä tulee huono omatunto :unsure: Hyvähän se on et toinen jaksaa myllätä...

Missä kohtaa teillä muuten menee kohdun yläreuna? Mulla on jo kylkiluiden tasalla, en tiiä minne suuntaan tää sitte jatkossa enää mahtuu laajenemaan :eek::D
 
@Lukka tosta kohdun yläreunasta, mulla alkaa ihan suoraan tissien alta toi kumpu ja en pysty enää ees istualteen hengittää normaalisti kun maha vie keuhkojen tilan :cautious: johtunee siitä kun olen itse niin lyhyt että yksinkertaisesti ei vaan ole tilaa pituussuunnassa enempää. Lisäks tuntuu et vatsanahka repeää kohta kun niin pingoittunut pallomaha. lapsi tuntuu työntävän kantapäitään kylkiluiden alle välillä ja se toisinaan oikeesti sattuu. Samoin alas rummutukset. Oon iteki välillä ajatellut että vähempikin riittäis mut sit heti tulee mieleen ajatus et miten voin ees ajatella näin, päinvastoin pitäisi olla iloinen että lapsi liikkuu. Tulee just huono omatunto ajatuksista kuten kirjoitit. On tää melkoista :D
 
Siis ne yrittää ainakin sinne kahen viikon päähän. Kun sitten vauvaa hoidetaan lähellä mun kotia jonne lyhyt matka. Nyt oon 150 km päässä kotoa. On muuten aika orposta. Ja mulla taas natsi kätilö joka käskyttää ihan koko ajab. Maata ym. Mut ei pysty ihan koko ajan, kun sattuu sikana selkään . Huonot sängyt. Oon yrittänyt venytellä ym. Ei supistele tai mitään nyt. Mutta kyllä ilman muuta yritän lääkäriltä kysyä eikö päästä kotia makaamaan. Ja viimeksikin autto noi hyytymislääkkeet. Sain viimeksi eilen lääkkeitä eikä vuoda nyt kun ihan tosi vähän.
 

Yhteistyössä