Syyskuiset 2019

@Ninnu118 Mullakin neuvolassa kyseltiin, milloin lopetan imetyksen ja varoteltiin, että iän myötä myös lopettaminen voi vaikeutua. Pidin oman pääni ja hyvä niin. Sain vieroitettua lapsen tissiltä hiljalleen ja rauhassa ilman, että kummallekaan koitui stressiä. Haikeaahan se oli, mutta olen tyytyväinen meidän imetystaipaleeseen. ❤
 
@lillium Ihanasti menny teillä se! Mulla hankaloittaa myös ettei oo mitään selkeää rytmiä ku pojan öistä riippuu miten menee päivät. Ei oo siis että tiettyinä aikoina tai hetkinä tissillä niin en voi aatella että yks kerrallaan jättää pois, vaihtelee ihan miten sattuu.. mua harmittaa että nyt itellä on tullu negatiivinen, turhautunu ja väsyny fiilis koko imetykseen vaikka oon siitä normaalisti iteki nauttinut :(
 
Niin ja tiedän että päivärytmi on tärkeä öiden kannalta, mutta jos toinen yks päivä on niin poikki että nukahtaa jo klo 11 ja toinen päivä jaksaa touhuta 14 asti niin en mä ainakaan oo onnistunu siihen vaikuttaan paljoa..
 
@Daisy85 Onhan meidän lapsilla tietysti vuoden ikäerokin, että sekin vaikuttaa paljon. Meilläkin oli vielä rytmi tuossa vaiheessa hakusessa ja yöt pätkittäisiä. Tiedän, että siitä ei ole paljon iloa tässä vaiheessa, mutta varmasti, kun ikää tulee lisää, niin tilanne rahoittuu teilläkin. Jos tietysti tilanne käy mahdottomaksi ja tuntuu, ettei itse jaksa, niin kannattaa pyytää apua. Neuvolasta sain aikanaan ohjeet tassuttelu unikouluun. Itsellä jäi kokeilematta, mutta monille siitä on kuulemma ollut hyötyä. Mm. tuolta löytyy ohjeita unikouluun, jos semmoinen kiinnostaa :) https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/kotiunikoulut/
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@lillium Joo tuolla sitä iteki lohduttautuu että joku päivä tää tästä vielä paranee, ennen aina aattelin että sitte ku alkaa syömään paremmin, sitte ku alkaa käveleen ym muttei ne sellaset meillä vaikuta. Ikä varmaan ainoa minkä myötä muuttuu. Onhan se kiva kuulla että muutki on/on ollu samassa tilanteessa ja varmasti menee huonomminki joillain.

Unikoulua kokeilin (tuota listan ekaa) kaverin kannustamana ku sillä meni tosi hyvin se, näytti jo pari yötä että alko toimimaan mutta sitte iski kuume ja ripuli pitkäksi aikaa. Kun yritin alottaa uusiksi oliki ihan hirveetä, se ei enää rauhottunu ollenkaan, silleen että kesti tosi kauan lopettaa huutoitku ja vaikka loppu niin vartin päästä viimeistään alko uusiksi. Muutenki se muuttu yhtäkkiä tosi herkäksi jos menin vaikka vessaan ja suljin oven, tai vaikka isä tai joku muu lähti ulos meiltä niin alko huuto. Ikinä ei ollu sellasta ennen ja meni ohi heti ku lopetin unikouluyrityksen. En pystyny jatkaan. Tassutteli ei toiminu alkuunkaan, sehän ois kivoin vaihtoehto..

Niin ja täällä ei saa oikein apua lääkärikäynneiltä tms ku aina on vaan sanottu että kyllä se siitä, ihan normaalia, anna vellipullo illalla vaikka ikinä ei oo sitä pulloa edes huolinu. Aikanaan vein jo lääkäriinki ku epäilin korvatulehdusta, muttei ollu sitäkään, sillon muuten vaan oli tosi levoton yöt ja hankas korviaki (n)
 
@Daisy85 , minkäikäinen tää sun poika on? Mietin että jos sua itteä häiritsee tollanen rytmittömyys niin ehkä ite sinuna kokeilisin vaan alkaa herättää joka aamu, myös viikonloppuna, johonkin tiettyyn aikaan, joka siis olis sellanen jolloin sun mielestä teillä päivän kuuluu alkaa. Poika kyllä sopeutuu siihen ja alkaa mennä sitte vastaavasti tiettyyn aikaan päikkäreille ja yöunille ym. Mut jos hän ite ei oo kovin hyvä löytämään rytmiä niin ei todennäköisesti tuu ikinä sitä löytämään vaan se rytmi tulee sit vasta kun te laitatte rytmit. Helpottaahan se normiarkea jos on jokin ennustettava rytmi päivässä. Ja vauvan kans siitä varsinkin on apua kun vauvalla nyt ei rytmejä oo yleensä muutenkaan niin aika hankala sitte sovitella vauvan rytmeihin ennakoimatonta isomman lapsen rytmiä... Niin ite ehkä laittaisin rytmit kuntoon nyt ku ei vielä oo vauvaa. Ja samallahan saisit imetyksenkin, mä varmaan tekisin niin et päättäisin et lapsi käy tissillä esimerkiksi kerran aamulla aamupalan yhteydessä ja sit kerran illalla iltapalan yhteydessä. Sekin alkaa rytmittää päivää ja lapsi oppii siihen et imetys liittyy ruokailuun eikä nukkumiseen. Aika rankkaa jos pitää unikouluttaa taaperoa sitte ku on jo vauva niin ehdottomasti kannattaa nyt ennemmin. Eihän sun tarvi muuttaa muuta ku että alat rauhoitella ja opettaa lasta uneen muutoin ku imettämällä. Äkkiä ne siihen muutamissa öissä yleensä tottuu, ekat illat ja yöt on takkuisimpia ku lapsi ei vielä tiedä miten toimitaan. Toki mitä pidempään venyttää sitä hankalammaksi varmasti menee koska tahdonvoimaa löytyy sit enemmän mut jokainen lapsi kyllä oppii ennen pitkää. Ite varmaan sylittelisin ja rauhoittelisin ensin että saatte nyt imetyksen pois yöajasta ja sit vähitellen ku uni löytyy ilman imetystäkin niin yrittäis tassutella tms. Hurjasti tsemppiä, useinhan se on äidille näennäisesti helpompaa nukuttaa tissille mut sit vaan tulee aika jolloin se ei enää toimikaan ja pitää löytää ja luoda uudet rutiinit. Yhen "vauvan" aika päästä kasvamaan isommaksi lapseksi ja toisen aika olla uus vauva :love:
 
Pari päivää meni helpommalla etomisen kans mut eilen illalla ja viime yönä olo oli taas niiiiiin järkky, että hohhoi. No, huomenna akupunktioon, todella todella toivon että se auttaa :) Jännä päivä kaiken kaikkiaan huomenna, silloin on myös eka neuvola :love:
 
@Lukka Meidän poika täytti just vuoden. Nyt iski yöllä ilmeisesti rokotuksista kuume ku sanoivat että aikasintaan viikon päästä laitosta tulis. Ei sitte maistu yhtään ruoka tänään ja on vaan väsyny ja itkunen, ei taaskaan ihan hyvä hetki tissin vähentämisen :cautious: toivottavasti menee parissa päivässä ohi. Se meidän ideaali rytmi täällä ois esim 20/21-8, täällä eletään myöhemmässä ku Suomessa eli päiväkodit, koulut ym aukee yleensä klo 9, aikasintaan 8.30. Monesti herää just 8 aikaan mikä toimiiki parhaiten päivän kannalta. Ongelma on siinä jos ei enää 4-5 aikaan alakaan nukkuun ja kukkuu hereillä pitkään, sitte menee päivärytmiki sekasi ku onki aikasin jo väsy. Herättelyn sijaan pitäis siis saada aina tuohon 8 tai edes 7 asti nukkuun ettei heti aamusta nukahda uusiks :rolleyes: Tää tissille nukkuminen on suhteellisen uutta, ei oo montaa kk ollu sellasta! Se nukahtaminen on vaihdellu ajan kans paljo, joskus pienenä onnistu vaan ku menin sängylle sen kans ja pyöri siinä vieressä hetken. Jonku aikaa vaati että kanniskelin ja tuudittelin paljoki.. oli jopa hetki että sain sen nukahtaan omaan sänkyyn ku olin vieressä ja rauhottelin, ei itkeny vaan riehu vaan niin kauan että uuvahti. Siinä meni kyllä pitkiäki aikoja. En muista enää tarkkaan miten nää vaihtelut on menny, mutta tuosta on selvästi tultu takapakkia ku se ois ollu varmasti paras keino nukuttaa. Tissille nukahtaminen alko jotenki vahingossa nyt isompana (n) en vastustanu edes ku oli nopeaa ja helpompaa ku esim kanniskella puoli h.
 
Täällä oireet ovat olleet joka päivä aika selkeitä. Tänään kumminkin alkoi verenvuoto:( Ei tällä hetkellä mitään kovin isoa vuotoa mutta selvää kumminkin. Esikoisen kanssa ei koskaan ollut vuotoja, siksi itselle tämä on aika huono merkki.

Täällä joillain muillakin vaikutti olleen vuotoja ja osalta mennyt kesken, osalta ei. Päivystyksestä sanottiin vaan että keskenmeno on tosi yleinen ja ei auta kuin odottaa.

Mulla olisi varhaisultra 14.2. Mietin siirräänkö sitä, mutta jospa nyt ensin odotan, jatkuuko vuoto.

Olot on viime aikoina ollu sen verran ankeet että vituttais kärsiä niistä "turhaan". Mutta eipä tälle oikein mitään voi. Piinaavaa odottelua vain...
 
Meillä esikoinen lopetti päikkärit vuoden iässä eikä nukkunut vaikka tehtiin mitä. Hirveet syyttelyt meitä kohtaan, kun ton ikäisen pitäis nukkua muttei nuku. Mä ressasin sillon siitä tosi paljon. Eikä auttanut ne ihanat kommentit mitä saatiin. Sen jälkeen ei ole paljon uskaltanut julkisesti puhua miten meillä. Toi imetys meillä tällä hetkellä niin en paljon huutele siitä. Ei ole meinaan positiivisia kommentteja tullut.

Näyttelystä tosiaan kotiuduttu eilen kera kahden ex1 cac arvostelun kanssa. Oli muuten rankka päivä kipeenä + 600 km kerty mittariin. Mä yritän nyt nukuttaa kuopuksen ja alan ite nukkuu. Miten ihminen voikaan olla väsyny
 
Mä en malta enään millään odottaa että päästään huuteleen tästä tulokkaasta! Varsinkin nuille lapsille haluisin niin kovasti jo kertoa :barefoot:

Pakko vielä odottaa se 3vkoa että on ultraus, ennen sitä ei missään nimessä puhuta asiasta.
Oliko täällä moni jo paljastellut asiaa lähipiirille?
Tänään 9+1 mitä loistavin fiilis! Aamusta vähän oksutti ennen aamiaista mutta join reippaana jo kahviakin. Tissit meinaa räjähtää ja mies nauraa mun mieliteoille, millon mitäkin tarttuu kaupasta matkaan, raikkaus on taikasana edelleen. Appelsiinit on ihania nyt! Perjantaina teki mieli grillimakkaraa:ROFLMAO: ei kuulunut kyllä raikkaisiin mutta oli niin super hyvää. :D Eilen ostin kukkakaalia, oli pakko päästä dippaileen sitä.

Mitä mielitekoja muilla?
 
@Miliani mulla oli veren vuotoa kolmannessa raskaudessa, kun istukka repesi viikolla 12. Sitä verta tuli ihan saavista kaatamalla ja lääkäri sano, että keskenmeno. Laitto naistentaudeille jossa ihana hoitaja sanoi, että ainahan te voitte kokeilla uudelleen o_O No pääsin ultraan ja terve elävä sikiö näkyi. Tosin vuodin puoleen väliin saakka aika kivasti. Terve tyttö syntyi kuitenkin . Tokasta raskaudesta mulla tuhrutteli alkuraskaudessa ja kaikki oli hyvin. Tässä mun kokemuksia
 
@Daisy85 , oi, no hän onkin sit melkein vauva vielä itekin! :love: Hmm, mä varmaan lempeästi ja vähitellen yrittäisin säännöllistää rytmejä ja imetyksiä, lapsen ikä ja teidän tilanne huomioiden. Onhan teillä tässä aikaa :) Monilla alkaa siinä 1-2 vuoden iässä unet parantua, tsemppiä!

@Miliani , voih, tollanen on niin stressaavaa :( Mulla vuoteli esikoisesta, määrät oli sellasia tuhruja ja tipotteluja, joskus pikkareissa oli useamman sentin länttejä. Ja ihan punertavaa tai rusehtavaa. Sitä oli viikolta 5 viikolle 9. Ei koskaan selvinny mistä johtu, varhaisraskauden ultrassa kävin mielenrauhani vuoksi ja ultraaja veikkas että jostain syystä kohdunsuulta vuotaa. Normiraskaus oli siitä eteenpäin. Kakkosen raskaudessa ei ollu mitään vuotoja. Toivotaan että kaikki sielläkin kuitenkin hyvin vuodosta huolimatta. Isot halaukset!!

Yhtälö "etominen + mahan turvotus + ihmisten ilmoille meno" johti siihen että äitiysfarkut etsiytyi ekaa kertaa päälle :D Naurettavaa mut en kertakaikkiaan pysty etovan ja vellovan mahan kans olemaan tiukoissa housuissa. Olihan se toisaalta kiva :love: Varsinki ku kukaan muu ei niistä vielä saanu tietää mitään.
 
Täällä oireet ovat olleet joka päivä aika selkeitä. Tänään kumminkin alkoi verenvuoto:( Ei tällä hetkellä mitään kovin isoa vuotoa mutta selvää kumminkin. Esikoisen kanssa ei koskaan ollut vuotoja, siksi itselle tämä on aika huono merkki.

Täällä joillain muillakin vaikutti olleen vuotoja ja osalta mennyt kesken, osalta ei. Päivystyksestä sanottiin vaan että keskenmeno on tosi yleinen ja ei auta kuin odottaa.

Mulla olisi varhaisultra 14.2. Mietin siirräänkö sitä, mutta jospa nyt ensin odotan, jatkuuko vuoto.

Olot on viime aikoina ollu sen verran ankeet että vituttais kärsiä niistä "turhaan". Mutta eipä tälle oikein mitään voi. Piinaavaa odottelua vain...
Toivotaan et ois ihan normaalia tiputtelua. Ootko siis millä viikolla?
 
@Daisy85 Toivottavasti tilanne alkaa pian helpottua ja pääset nukkumaan kokonaisia öitä! ❤

@Miliani Toivottavasti vuoto on harmitonta. ❤

@Veeja Me aateltiin kertoa vasta nt-ultran jälkeen, jos tätä pystyy siis järkevästi peittelemään sinne asti. Mielitekoja ei ole vielä ainakaan tullut eikä mitkään asiat ole vielä alkaneet etoa. Niitä odotellessa. :D

@Lukka Myönnetään, ettet oo ainoa, jolla ollut äitiyshousut jalassa. Siis onhan ne nyt oikeasti mukavat! :LOL::ROFLMAO:

Tänne iski kunnon flunssa. Pakko sanoa, että mahtava kombo tämä räkätauti ja etova olo, uh. :sick:
 
Oon viikolla 6+3. Vuoto pahentunut iltaan kohden, mutta kipuja ei ole. Saa nähdä tuleeko kaikki pois yöllä ... Tavallaan tekisi mieli mennä tarkistuttamaan tilanne heti huomenna lääkäriin, mutta yksityinen on niin kallis. Voi kumminkin olla että menen ensi viikon aikana. Mua harmittaa mieheni puolesta, koska hän on aiemmassa suhteessa käynyt läpi lapsettomuutta (naisesta johtuvaa). En haluaisi että joutuu taas kohtaamaan pettymyksiä:( Ihanaa kun tänne voi purkaa kun en vielä ole kenellekään raskaudesta kertonut.
 
@Miliani Onhan tuo stressaavaa kun joutuu odottaan tietoa asiasta, mutta ihanaa ku täällä kuulee myös vuotokokemuksia jotka on olleet harmittomia, jospa teilläkin olisi näin! Tsemppiä.

@Veeja Mullei ole mitään vahvoja mielitekoja, mutta kyllä myös appelsiinit maistuu älyttömän hyvälle ja näkkäriä tulee vedettyä paljo enemmän ku normaalisti. Sama homma oli viimeksi, ja nuo myös oli melkeinpä ainoat mitä sain alas sen viikon pahoinvoinnin aikana. Kahvi ei viimeks maistunu koko aikana mutta nyt kyllä ja samoin herkut, saa nähdä vaikuttaako jälkimmäinen niin että joudun kans hankkiin äitiysvaatteita aikasin :eek: :LOL: Iltaisin tuntuu että näytän samalta ku viimeks 5kk kohdalla mutta paino ei ole noussu niin turvotusta se vain on. Eikä auta että mulla on paha tapa syöpötellä kaikkea ku lapsi nukahtaa illalla..
 
Ai niin ja me on aiottu kertoa kans nt-ultran jälkeen, vasta mun äiti ja sisko tietää. Tällä kertaa haluan pitää ehkä sukupuolen ja nimen (jos se päätetään edes ennen syntymää) salassa, ku viimeks oli niiiin ärsyttävää kuunnella kuukausikaupalla ihmisten kommentointia ja mielipiteitä nimiin ym asioihin. Mies ku vastaili kaikille hyvin avoimesti meidän yhessä pohtimista asioista eikä varsinkaan sen suvulla ole käsitystä yksityisyydestä. Ei oltu päätetty edes nimeä varmaksi vielä ja heti ku mies lähetti äidilleen kuvia vastasyntyneestä ja oli maininnut nimi-ideoita, niin tämä laittoi ne samantien faceen nimen kera jonka hän oli päättäny parhaaksi meidän pojalle o_O näin suomalaisittain vähä tökkii tuollanen mutta oon oppinu myös puremaan huulta. Ja sanoi se myös mun kuullen että mun haluama nimi oli ihan huono :cautious:
 
@Miliani toivottavasti ihan harmitonta vuotoa, tsemppiä tilanteeseen <3

@lillium tsempit sairasteluun! I feel you :sick:

Alkaa jo pikkuhiljaa rasittaa tää jatkuva sairastelu ja sitä myöden siivoaminen, haluais vain nauttia olostaan :oops: ensin oltiin esikoisen kanssa kuumeessa, sitten tuli pienemmälle räkis. Tähän loppuviikkoon saatiin ns. ”päiväkoti-ikäisten tauti” ja samaan aikaan oksennustauti. Jouduin ottamaan lääkkeen neuvolan luvalla ja nyt pelottaa (taas) :confused::notworthy: vatsakivut tänään yltyneet ja kohdunsuulla tosi voimakkaitakin kipuja, mieli tietysti saa nämä lääkkeen syyksi.
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Miliani Tsempit myös täältä! Toivotaan että kaikki hyvin kuitenkin!

@Emmae mullekin maistuu appelsiinit:LOL: mut etova olo saattaa iskee ihan puskista, vaikka vasta ois aatellut, että nyt voinkin ihan hyvin :( ja jostain syystä tää aamuyön unettomuus vaivaa myös, johtunee tosin aikaisesta nukkumaanmenosta, mut oon ihan väsy jo klo 20 joka ilta(n)
 

Yhteistyössä