Syyskuun söpöläiset 2016

Täällä ilmoittautuu mukaan vielä uusi odottaja. Olen kyllä lukenut keskustelua jo jonkin aikaa, mutta huonojen nettiyhteyksien takia rekisteröityminen on jäänyt.

Meillä oli eilen nt-ultra ja kaikki näytti olevan hyvin. Emme käyneet varhaisultrassa, mutta vaikka olimme kuulleet sydänäänet neuvolassa, on tämä ihana ihme silti tuntunut niin epätodelliselta, mutta kai nyt pitää jo alkaa pikkuhiljaa uskaltaa uskoa todeksi.

Kyseessä on ensimmäinen lapsemme ja tuntuu, että ruokailujen ja kuntosaliharjoittelun suhteen on ollut ehkä liiankin varovainen. Onko täällä muita salilla kävijöitä? Onko joku pyytänyt ohjelmaa raskaana oleville? Itse harkitsen ohjelmaa fysioterapeutin laatimana, mutta ajatus tuntuu vieraalta, kun olen aina aiemmin suunnitellut treenit itse.

Muutimme viime keväänä uudelle paikkakunnalle kauas sukulaisista ja ystävistä, eikä meillä ole täällä tukiverkostoa. Toivon kuitenkin, että olemalla aktiivinen mamma, tutustumme ainakin muihin vauvaperheisiin ja saamme vertaistukea.

Tsemppiä ja iloa kaikkien odotukseen ja toivottavasti kaikki saavat hyviä uutisia nt-ultrista.

En osaa laittaa tekstiä punaiseksi puhelimella, mutta tässä tietoni:

lumihiutale87/ la 16.9./ 1. lapsi/ LKS
 
Kiitos tosiaan Elokuun ryhmä heljeni kokonaan, kaikki siirtyi Facebookkiin :)
Itse mielummin juttelen täällä. Täällä Raskaus tosiaan sujunut hyvin lukuun ottamatta kauheaa pahoinvointia joka kesti tosi pitkään, on vieläkin ajoittaista. Palelin myös paljon ja vieläkin...
Ihanat Liitos kivutkin jo ollut jonkun aikaa!

Muuten kaikki sujunut hyvin ja Viikon päästä Rakenne ultra :)
Myös menen 4D-ultraan Brunolle :)

Tsemppiä kakille Raskaudessa ja toivotaan että kukaan ei saa ikäviä uutisia ultrassa ja raskaus aika sujuisi hyvin kaikilla <3
 
Ultrassa käyty. Pieni minimuru siellä heiluskeli. Viikot piti kutakuinkin paikkansa. Eli neuvolan mukaan 12+3 ja omien laskelmien mukaan 12+2. Ja vastas 12+2 :D Eli la pysyy tuossa 19.9. Ja mennään nyt neuvolan 12+3 viikoilla eteenpäin.

Fb ryhmään haluaisin koska olen fb:ssa aktiivisempi. Laitoin Emböy siulle yksityisviestiä asiasta.
 
Lumihiutale87 kannattaa kysyä salin työntekijöiltä millaisia muutoksia he suosittelevat, osaavat varmasti auttaa. Olen ymmärtänyt ettei alussa tarvitse hirveästi varoa. Mulla on vähän päinvastainen tilanne. En ole juuri harrastanut liikuntaa, mutta synnytyksen, palautumisen ja vauvan takia olen alkanut lisäämään liikuntaa arkeeni. Osaako kokeneemmat sanoa kannattaako tässä vaiheessa hankkia salikorttia? Haluaisin käydä ryhmäliikuntatunneilla, mutta pystynkö siihen enää muutaman kuukauden päästä. Vaikka olen huono liikkuja, tykkään sykettä nostattavista tanssitunneista yms. Saako (ja pystyykö) näitä harrastamaan vielä ihan lopussa?


Tukiverkkojen vähyys uudehkolla paikkakunnalla huolettaa. Opiskeluaikoina ajattelin aina palaavani kotipaikkakunnalle, kun saan lapsia. Työt ovat kuitenkin vieneet satojen kilometrien päähän, eikä täällä ole ketään jonka puoleen voisi tulevaisuudessa käätyä.


Onko teillä ollut muita näkyviä oireita kuin mahan pyöristyminen? Mä en enää mahdu vanhoihin liiveihini, joten pitää varmaan kohta mennä ostoksille :D Pitääkö silloin ostaa vain reilumpaa kuppikokoa vai pitääkö myös rinnanympäryksen olla normaalia isompaa?
 
  • Tykkää
Reactions: lumihiutale87
Eilen oli ultra ja kaikki hyvin! :love:

Kattelin myös omakannasta seulalukemia ja näytti normaaleilta ainakin mun silmään, tulokset tulee sitten kirjeellä ens viikolla. Nyt voi alkaa kertomaan raskaudesta sitten kaikille :)

Onko kellään muuten ollu levottomat jalat? Mulla välillä ollut iltaisin, hankala käydä nukkumaan. Magnesiumia oon ottanut sitten lisää, ehkä se on vähän auttanut.
 
  • Tykkää
Reactions: Meibijees ja meici
Onnea taas kaikille uusille, jotka ovat saaneet positiivisia uutisia ultrasta! :)

Tässä sitä jo nähdään, että melko harvinaista ne poikkeamat ja keskenmenot enää näillä viikoilla on. Toivottavasti kaikilla sujuu raskaus mallikkaasti, eikä ikäviä yllätyksiä myöhemmin tule. :love:
 
Minulla ei ole muita ulkoisia muutoksia kuin vatsan kasvu. Mammahousuja en vieläkään ole ostanut, joten omilla mennään - vetoketju auki. En usko, että kukaan ulkopuolinen on vielä huomannut edes eroa. Varmaan ovat katsoneet, että onpas tuo vähän herkutellut.

Pahoinvointi jatkuu, se saisi jo loppua!
 
Onko jollakin paino lähtenyt jo nousuun? Millä viikoilla painon "kuuluisi" alkaa nousta? Itselläni on jokunen kilo ylimääräistä jo valmiiksi mutta neuvolassa oltiin silti sitä mieltä että painon täytyy ehdottomasti nousta raskauden aikana. Että vain "oikeasti lihavilla" painon pysyminen samassa on suositeltavaa.
 
Viljaa, mulla on tullut tässä alkuvuodesta jo 5-6 kiloa. :eek: Osa varmaan turvotusta, mutta en kuvittelekaan, että se siitä enää laskisi. Toivottavasti tahti vähän tasaantuu tai käy olo hankalaksi. Vatsakaan ei oikein toimi, että jo senkin takia on ihan turvonnut ja tukkoinen olo.
Esikoisesta mulla tuli kanssa alussa heti viisi kiloa, mutta sitten koko raskauden aikana yhteensä 11,5 kg. Nyt tosin ikää aika paljon enemmän.... Töissä kyllä katsovat, että onpas tuo vähän paisunut. Ostin jo yhdet mammahousut, mut jotenkin ihan kauhea kynnys laittaa niitä jalkaan. Piti sitten käydä ostamassa yhdet tavan farkut, mut normaalia isommat...

marily, täällä kans levottomat jalat. Ärsyttävää. Muuten väsymys ja pahoinvointi alkaa jo helpottaa. Niiden tilalle on tullut päänsärky, voi tosin johtua niska-hartiajumistakin.

Jokos ootte jotain hankintoja tehneet tai edes miettineet? Minä en oikein osaa vielä ajatella, mutta olen kuitenkin vähän virittäytynyt tunnelmaan seuraamalla käytettyjen tarjontaa. Esikoiselle ostin kaiken uutena ja nyt voisin ajatella pärjäävämme myös käytetyillä tavaroilla. Niitä kuitenkin aika hyvin tarjolla. Brion Happy vaunut miellyttäisi ja niitä ei vissiin enää uutena oikein saakaan? Mihin muuten kaikki Brion vaunut ja rattaat on hävinnyt?

Meibijees 13+6
 
Mulla ei ole mitään käsitystä, onko tullut kiloja lisää ja paljonko, koska en harrasta vaa'alla käyntiä. Asia selvinnee sitten seuraavassa neuvolassa. Veikkaan kyllä, että on niitä jokunen ylimääräinen tullut, koska vyötärönympärys tuntuu kasvaneen ja housut ahdistaa hieman :eek: . Oon ollu aika väsynyt ekat pari kuukautta ja liikkuminen on jäänyt hyvin vähälle normaaliin verrattuna, joten eipä tuo kyllä ihmekään, jos on vyötärölle kertynyt ylimääräistä... Vauvamaha ei ilmeisesti tässä vaiheessa (rv 14+) vielä pitäisi olla syynä (jos olen ymmärtänyt oikein, niin ei pitäis siis vielä tulla esiin??), turvotus korkeintaan.

Hankintoja vauvaa varten ei ole tullut vielä tehtyä ja tuskin vähään aikaan tuleekaan. Luulen, että hankinnat jää pääosin sinne jonnekin 30+ viikoille...

Jennuli 14+3
 
Mulla paino pysynyt oikeastaan samana koko alkuvuoden, laskuakin oli, nyt vasta tuntuu että alkaa nousemaan eli normaalipainon yli menty. Mutta aamupaino ei ole vielä kunnolla noussut kuitenkaan :D Onhan sillä aikaa ja muutama kilo ylimääräistäkin löytyy jo valmiiksi joten ei haittaa vaikka ei nousisikaan. Kyllä itse huomaan jo että ihan vauvavatsa alkaa tulemaan; en saa vedettyä vatsaa enään sisään ja alavatsalle jää se "kiinteä" alue joka ei liiku mihinkään. Toisaalta tätä en ihmettele kun kuulemma kohtuni koko on viikkoja suurempi. Ja turvotusta on suurimmaksi osin vatsalla, alkaa se hiipimään jo hieman jalkoihinkin... Tukisukkaostoksille!

Mä olen jo alkanut suunnittelemaan kotia uusiksi vauvaa varten ja hieman katselemaan sillä silmällä tavaroita. Kylpyhuone on pieni, kaappitilaa ei ole, jjoten vauvan varikosta on hyvä aloittaa. Saa rauhassa pyöritellä vaihtoehtoja. Vaunut ja kaukalo on jo koska saan ne siskoltani. Ja pinnasänky menossa jossain maailmalla, mutta syksyksi kyllä kotiutuu. Vaatteita ei ole vauvalle tullut ostettua niiden yksien pöksyjen lisäksi eikä muutakaan muuta härpäkettä.

Onko muilla todella vahvaa fiilistä sukupuolesta? Olen niin varma pojasta ja samoin kaverini sanoi samantien, että ihan varmasti on poika tulossa :D Näiden tuntemuksien jälkeen olisi "pettymys" jos tyttö :rolleyes:

13+2 :alien:
 
Minä en ole vielä tehnyt mitään hankintoja. Ei jotenkin vieläkään uskalla vaikka mieli tekisi jo vaatekaupoille.

Onko teillä muilla ollut jo neuvolalääkäri? Jostain ohjeesta luin että käyntejä tulisi olla yksi 1. kolmanneksella ja yksi 2. kolmanneksella. Minulla ei ollut 1. kolmanneksella yhtäkään lääkärikäyntiä. Neuvola on seuraavan kerran kahden viikon päästä eikä koko lääkäristä ole mainittu vielä sanallakaan. (n)

Nyt rv 12+6
 
Minä en ole vielä tehnyt mitään hankintoja. Ei jotenkin vieläkään uskalla vaikka mieli tekisi jo vaatekaupoille.

Onko teillä muilla ollut jo neuvolalääkäri? Jostain ohjeesta luin että käyntejä tulisi olla yksi 1. kolmanneksella ja yksi 2. kolmanneksella. Minulla ei ollut 1. kolmanneksella yhtäkään lääkärikäyntiä. Neuvola on seuraavan kerran kahden viikon päästä eikä koko lääkäristä ole mainittu vielä sanallakaan. (n)

Nyt rv 12+6
Minä jäin siihen käsitykseen, että täällä meilläpäin olisi vain yksi lääkärineuvola n. viikolla 26. Mullakin parin viikon päästä seuraava neuvola ja sitten ennen vappua se rakenneultra. Siinäpä seuraavat etapit. Niin ja suuhygienistille varasin ajan. :D

Meibijees 14+0 poks
 
Fb:ssä on hiljaista niin kommentoinpa tänne.
Meibijees brion vaunut muuttui britax-merkkisiksi, britax osti Brion vaunujen ja turvaistuimien liiketoiminnan.

Mulla on vahva tyttö-fiilis. Poikakin on tervetullut. Mielenkiinnolla odotan kumpi tulee! :love: Esikoiselta on kaikki tavarat tallessa joten hankintoja ei tarvitse tehdä. Paitsi sänky esikoiselle ja tuplarattaat. Ja juniorituoli sitten aikanaan esikolle. Esikoinen saa taas lisää uutta tavaraa ja kuopus käyttää vanhoja. :D Reilu peli.

Maha ei vielä näy, mutta on kovin pullukka olo kun vyötärö on alkanut katoamaan. Paino ei ole noussut kuin kilon. Sama oli viime raskaudessa, maha pullahti viimeisellä kolmanneksella vauvamahaksi ja paino nousi vasta loppua kohden (melkein 20kiloa, kröhöm). :rolleyes:

Meillä on vain yksi lääkärineuvola.

Mitä maitohappobakteereja/probiootteja syötte jos syötte?
 
Superspurtti: minulla on ihan perus apteekista ostettuja Gefiluksen purutabletteja. Olisiko jollain suositella jotain parempia?

Näin viime yönä unta, että sain keskenmenon. Vaikka tiedän, että se oli vain pahaa unta, on ultran jälkeinen levollinen mieli taas vaihtunut suureen pelkoon. Mitä jos siellä ei enää sydän lyökään? Neuvolaankin on vielä tasan kaksi viikkoa. :(
 
Heippa! Vieläkö otetaan uusi odottaja mukaan?:)

Viime keskiviikkona oli nt-ultra ja kaikki oli hyvin. Kävimme myös varhaisultrassa rv 7+2. Sydänäänet on kuulunut kotidopplerilla noin rv 9 lähtien.:)

Mun rivi olisi lillifee/25v/2.lapsi/17.9

lillifee ja Ruu 13+2
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!!:love:

Mä syön LactoLadya, siinä on karpalo uutetta mukana ku oli vähä vti epäilyä niin auttaa/ ehkäsee samalla vähä sitäki.

Mulla ois huomenna neuvolaan meno, vasta viime viikolla siellä kylläkin kävin supistelujen takia mutta mielellään sinne menee ku siellä on oma ultraki.ja reilu neljä viikkoa niin mä oon jo puolessa välissä! Hurjaa!

Pikkupossu rusina 15+5
 
Voi itku, minulla on tänään vapaapäivä ja kävin hakemassa postissa odotelleen dopplerin, jotta saan varmistuksen, että pikkuisella sydän lyö. Mutta enhän minä mitään sydänääniä löytänyt! Vaik sellaista viuh viuh -ääntä, joka ilmeisesti tulee istukasta?

Tekee mieli heittää tuo laite seinään, aiheuttaa vain turhaa huolta. (n)
 
Viljaa, maltilla vaan! Ja kantsii käydä pissalla ennen ja kokeilla silleen ettei oo just syönyt. Ne äänet kuuluu tosi alhaalta! Usein kai just sen viuhviuh-äänen lähettyviltä. Kantsii aina vähän aikaa kuunnella samassa kohtaa ja ihan hitusen vaan kääntää aina kerrallaan:) Itsekin sain tässä jo huolta muutaman kerran kun aiemmin olin löytänyt ne ihan heti ja sitten jouduin ettimään pari kertaa tosi kauan ja sittenkin kuului tosi jotenkin hiljaa.. Viime kuuntelukerrasta on joitain päiviä nyt ja silloin onneksi sain vahvat äänet kuuluviin..

Meillä ultra on tosiaan vasta torstaina. Huomenna pärähtäisi 12+0 viimein. Vatsasta päätellen oisi jo tuplasti viikkoja.....

Kamala ulkonäkökriisi. Kerrottiin mun yhdelle sukulaiselle viikonloppuna, kun tarvittiin se lastenhoitoavuksi tuon ultran ajaksi. Niin sen sijaan että se oisi heti onnitellut yms. niin 20 minuuttia se kertoi miten onkin kattonut jo jonkin aikaa (eli ei edes vain raskaudesta johtuen..) et oon lihonnut ja pukeudun kaameisiin kaapuihin (mun ihan tavalliset, musta kivat, eikä kaapumaiset vaatteet....). Että silleen. Hehkeä on olo.
 
PikkuneMyy, kiitos tsempeistä. En vielä heitä kirvestä kaivoon. Kai tämä kuuluu asiaan että välillä tulee epätodellinen olo. Eilen juuri mietin, että alkaisipa potkut jo tuntua, jotta voisi olla varma elonmerkeistä. Mutta auta armias kun ne ei välillä tunnukaan!

Ja pyh tuollaiset kommentit sukulaisilta! Vaikkei varmasti pahalla tarkoittanutkaan. :)

Onko muilla ollut samanlaista, että kun on kertonut jollekin, on vastaus ollut heti "mä arvasin!" tai "mä niin tiesin!"? Vaikka ei varmasti ole arvannut eikä huomannut vielä mitään. Minulle on käynyt noin jo usean kaverin kanssa ja se on outoa. Muutamasta tiedän varmaksi aikaisemmista kommenteista, ettei ole ollut mitään epäilystäkään. :eek:
 
Vielä yksi mattimyöhäinen ilmoittautuu keskusteluun mukaan :) Olen alusta asti lueskellut täällä, mutta vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä ja aktivoitua itsekin.

Koko alkuraskaus on ollut oikeastaan aika kauheaa järkyttävän pahoinvoinnin ja oksentelun takia eikä energiaa ole riittänyt mihinkään. Nyt on menossa jo 15. raskausviikko ja edelleen pahoinvointi ja oksentelu on mukana kuvioissa. Nyt on pari päivää mennyt hivenen aiempaa paremmin, joten jaksan taas hetken uskoa, että kyllä tämä olo vielä paranee. Onko muilla vielä pahoinvointia?

Onko joku jo tuntenut liikkeitä? Millaiselta ne tuntuvat? Itse olen muutaman kerran tuntenut hassua "kuplintaa" hetken, mutta voi olla kyse vain mahan toiminnasta eikä mistään liikkeistä :)

Ja tiedot: Turkinpippurinen/26v/1.lapsi/9.9.

Turkinpippurinen & salamatkustaja 14 + 4
 

Yhteistyössä