Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Jos auttaisi yhtään purnaus..
Olo kipeä,kiukkuinen ja kärsimätön. Selkä, niin kipeä,että itku tuli yöllä :( Tänään yksityisen puolen arvio LA:sta ja niin olin itsekkin vakaasti päättänyt. Etenkin nyt kun tiistaisen painoarvion mukaiset vauvan kilot oli jo yli neljässä olisi kiire saada vaaveli pikaisesti ulos.. Olo vaan ei enteile kauheasti mitään kummempaa-ja toisaalta illalla olisi kahdet piipahtamiskemutkin-ystävän synttärit ja toisen läksiäiset.. :) Ei kauhean juhlaolo kylläkään,mutta josko se tän purnauksen jälkeen... :)

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mädchen;24441863:

Noopun
kuulumisia kaipailen, oletteko päässeet jo kotiin vauvan kanssa?
:wave: Kiva kun joku kyselee kuulumisia!

Me ollaan oltu nyt viikko kotona koko perhe. Mies pystyy pitämään isyyslomaa nyt vain viikon, ja ens viikosta pitää sitten selvitä kahdestaan pojan kanssa.

Meillä on menny tosi kivasti, vauva on kiltti, nukkuu ja syö. Vähän on vatsavaivoja ja niitä kiemurtelee välillä, mutta ei oikeestaan itke ja huuda.

Me saadaan mennä ulkoilemaan vasta kun vauvalla on painoa se 3kg, mutta ihan kivasti se on lähtenyt nousuun. Viime maanantaina oli jo lähemmäs kaksi kiloa =)

Eli kaikki on siis aivan loistavasti :heart:
 
Mä oon viime ajat vain keskittynyt lukemaan teidän tarinoita, kun jotenkin tuntuu, ettei tässä omassa olemisessa tapahdu kehitystä suuntaan eikä toiseen. Ens viikolla on neuvolalääkärille aika, joten josko sieltä sitten jotain tietoa taas saisi. Ja parin viikon päästä ois synnäriin tutustuminen. Jännää. :)

Tänään pitäis vihdoin ja viimein laittaa miehen kanssa toi yläkerta ja makkari kuntoon. Meillä on ollu vauvan vaatteet lipastossa olohuoneessa varmaan kuukauden. :D Lipasto ei nimittäin mahdu makkariin ennen kuin koko järjestys on muutettu ja on ollu pieniä käynnistymisongelmia ton projektin kanssa. Täähän PITI tehdä miehen loman aikana (joka siis loppui viikko sitten...). Mut ei tää nyt oo ees viime tingassa vielä. :D

Sairaalakassia oon yrittäny pakkailla, mut toistaseksi siellä on ainoastaan kännykän laturi ja lakupussi. Jos vaikka hammasharjan vielä heittäis sinne. Mulla on aina ollu se ongelma, et pakkaan liikaa tavaraa ja pelkään, että nytkin käy niin. :D

Liinukka & Antero 34+5
 
Taas vaihtui uusi viikko eli 38+0 tänään. :)

Eipä tässä sen kummempia muuten, maanantaista keskussairaalakäyntiä odotan niin kovasti, että saa tietää, mitä tän meidän perätilavauvan kanssa tehdään. Toivottavasti saisi leikkausajan, mutta maanantainahan sen sitten näkee..

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Raisu 38+0
 
Eilen neuvolassa kysyin, että mitäs sit jos vedet menee, niin se sanoi, että 2h päästä siitä pitäis olla näytillä Päxissä! Et tarkistavat tilanteen ja päästävät vielä kotiin, jos päästävät, mutta ei siis pidä jäädä odottelemaan mitään supistuksia.

Huoh, kun tapahtuiskin jo jotain :)

innoM + Pulla 38+2
 
Tömpsis,voi että,kurja tilanne :/ Noopu,kiva kuulla että teillä sujuu hyvin :) tosta vesien menosta ja ambulanssista,kahdella tutulla on mennyt vedet,sairaalaan matkaa 60km ja kun ovat soittaneet sairaaloihin,on käsketty syödä rauhassa aamupala ja tulla sitten omalla autolla sairaalaan. Jännä miten kannat vaihtelee sitten. Mulle neuvolatäti sanoi että omalla autolla voi mennä,kun matkakin lyhyt. No,jos tilanne tulee,soitan synnärille ja odotan ohjeita... Tuikku83 muuten,suurkiitos ihanista neuleista,olen ihan unohtanut laittaa sulle kiitosviestiä! Ja pahoittelut taas kaikille kännykkänetin putkeen kirjoittamisesta...
 
  • Tykkää
Reactions: Tuikku83
Hei kaikki kohtalotoverit. Taustalla olen lukenut pitkään teidän juttuja mutta aika ei ole riittänyt vastailemaan. Ensin onnittelut kaikile vauvan jo saaneille ja muille tsemppiä viimeisille tuskan viikoille.

Pikaisesti vain ilmoittelen että meille syntyi pieniPoika 17.8 painoa herralla oli 3380g ja pituutta 50cm ja rv siis oli 37+6. Synnytys jouduttiin käynistämään koska minulla oli ollut viikon verran kamalat kylki kivut jonka takia sairaalahoidossa vajan viikon ennen käynnistystä. Poika voi hyvin lievästä varaslähdöstä huolimatta, ei mitään ongelmia. Ja kotiuduttiin eilen.

Palailen lukemaan kirjoituksia kun pääsee taas arkeen kiinni.

Pukku ja pikkumies 2,5 vrk
 
onpas erilaisia ohjeita eri puolilla Suomean! Mun mielestä täällä sanotaan, että vesien menon jälkeen voi odotella 6h kotona ja sitten näytille... Ja et jos menevät myöhään illalla niin voi tulla vasta aamulla. Piipaa autolla käskettiin munkin mennä, jos vedet menis, kun on perätilassa.

Punkulle onnittelut!

Noopu oliks siinä joku erikoinen syy, miksi vasta 3kg vauva saa ulkoilla? Aika myöhään, jos painoa on nyt vasta se pari kg! :confused:

Olenpas ollu ahkera! Oma sairaalakassi pakattu, vauvalle katsottu kotiutumisvaatteet (mies ei kuulema ois tienny mitä sille puetaan ja toivon niiiin paljon et tällä kerralla kotiudutaan vauvan kanssa yhtä aikaa!!) ja esikoisellekin kassi pakattu, jos tulis kiirelähtö. Hyvä mää! Mitään herkkuja en kyllä omaan kassiini voi vielä pakata, mähän ehdin syömään ne ennen h-hetkeä joku ilta herkun tuskissani :D Mies saa tuoda sairaalaan sit mitä mun tekee mieli, heh. Vauvan vaatteet on lipastossa, hoitoalusta valmiina, tissiliivin suojat ja tutti ostettu... En pessy esikoisen vanhoja vaatteita, ei ne ollu mitenkään tunkkasen tai likaisen oloisia. Pahvilaatikossa olivat sisällä olleet säilytyksessä... Enkä kyllä silittänytkään. Pinnasänky on kokoamatta, ehkä tuo mies sen sit kokoaa jossain vaiheessa, sen hommia ;) Ja telakan se varmaan laittaa autoon sit ennen ku tulee hakee meitä. Ei kai muuta tarvii? Enää vauva puuttu! :D

Miten muilla on isommat lapset suhtautunut vauvaan? Mua vähän jännittää tuo meidän esikoinen. Se täyttää joulukuussa 3v. Kovasti tuntuu odottavan vauvaa, mutta sillä on toisaalta vasta nyt alkanu pieni uhmaikä nostaa päätään... Saas nähdä, mitä se todella sanoo kun vauva tulee meille :D

merkkari ja möhkis 38+1
 
Näköjään juu ohjeet vaihtelee sen mukaan, kuka niitä antaa. Mulle sanottiin neuvolassa, että jos vedet menee, eikä supistele säännöllisesti, voi kaikessa rauhassa kotona syödä ja pakkailla ja lähteä sitten ajelemaan. Ja jos näin käy yöllä, voi nukkua aamuun ja suunnitella sitten lähtöä. Joopa, mä haluaisin nähdä, miten mä nukun sen yön kuin murmeli! :D Meillä on tosiaan sairaalaan n. 50 min ajomatka.

Miten muilla on isommat lapset suhtautunut vauvaan? Meillähän on tilanne se, että miehellä on 2 lasta (7v. ja 9v.). Lapset on toistaiseksi olleet kovin innoissaan pikkuisesta ja kyselevät kovin. Vanhempi lapsista (tyttö) jopa kysyi, saako hän tulla mukaan synnytykseen. :D Nuorempi taas on innoissaan siitä, ettei ole sitten enää pelkkä pikkuveli. Onkin nimennyt itsensä väliveljeksi. :) Toivottavasti kaikki sujuu hyvin vauvan synnyttyäkin. Varmasti mustasukkaisuutta tulee sitten jossain vaiheessa...
 
Olo on kun norsulla välillä. Mitään kummempia tuntemuksia ei ole ollut. Kohdunsuulla vaan vihlaisuja aika ajoin, menevät ohi kuitenkin. Lenkillä olen tällä viikolla käynyt päivittäin, hyvälle tuntuu liikkuminen mut paikallaan seisominen ja kauan istuminen käy jalkoihin. Reippaan lenkkeilyn jälkeen nivuset vaan on kipeet.

Viime yönä nukuin hyvin mut sitä edellinen yö meni ihan harakoille, valvotti taas, ja voi että yö on pitkä kun ei unta saa...:O

Meillä isompi lapsi odottaa kovasti vauvaa, mutta voihan se olla että hieman mustasukkaisuutta ilmenee kun on tottunut olemaan ainut, mut uskon kuitenkin et hyvin suhtautuu, onhan tyttö jo reipas 7v. Apua siitä on ainakin:heart:

Vesien menosta en ole muistanut edes kysyy neuvolasta. Äitiyspolilla sanoivat että jos vedet menee niin soitto synnytyssaliin ja sieltä ohjeita kuunnellen pitää toimia. En minäkään mielelläni ampparikyytiin lähtis:|


POKSISTA 38+0 viel ois siis kaksi viikkoa LA:n(jotenkin on vaan tunne et sinne asti todellakin mennään jos ei ylikin), ääh ja puuh... Tuntuu et kaikki ihmiset kyselee et millon on aika ja eikö sinun pitäis jo poksahtaa:kieh:, tää on tätä pikkukylässä asumista, kaikki tuntee toisensa!!!
 
Eli piipaa autolla silloin jos on perätila(napanuoran luiskahtamisvaara) tai verinen vuoto tms. ite tässä odottelee juuri sitä vesien menoa ku se on itelle tuttu,sen takia sitä onkin nyt sitte panikoinu näitä supistuksia ku on uusi juttu..

Noopu kyllä on herra vielä niin pienoinen että <3 ihanaa että saatte olla kotona kuite ja kaikki on ok=)
vatsavaivoihin ajattelin ite melkee heti ku jotai ilmenee niin varata ajan vyöhykkeeseen,esikoista käytin 2krt ja vatsavaivat loppu siihen!ja tätä suosittelen myös muille!!vauvan suolistohan ei toimi alussa kunnolla joten auttaa tuo vyöhyke sitte siihen.

Punkku onnittelut pojasta!!!!!!!!!!!synnytyskertomusta olisi kiva kuulla sitten kun ehdit,jos haluat sen jakaa =)

Täällä 5v esikoinen odottaa ihan innolla ja vähän väliä kyselee et milloin äidin masu räjähtää :D ja on kovasti minua auttamassa vauvan hoidossa,saa nyt sitte nähdä miten käy ;)
jiimii&poju 37+6
 
Onnea pojanpallerosta punkku! :flower:

Ja kiva oli kuulla, että Noopun perhe on päässyt jo kotona opettelemaan eloa vauvan kanssa :heart:

Meillä isoveljet (5v ja 3v) odottavat kovasti vauvaa. Pienempi varsinkin innoissaan, kun hänestäkin tulee isoveli :D Saa nähdä mikä on sitten todellisuudessa vastaanotto, voipi mustasukkaisuus hiukan nostaa päätään.

Oma napa on ennallaan, sormet vaan turposivat tänään niin, ettei nyrkkiin saa ilman itkua ja hammasten kiristystä :( Olisko eilen pitkästä aikaa syödyllä pizzalla osuutta asiaan. :headwall:

M :heart: 36+1
 
Viimeksi muokattu:
jiimii mulle neuvolassa sanottii että ambulanssilla mentävä jos vedet menee kun ei oo kiinnittyny ja vauva on ollut jo pitkään RT että ei ole kiinni perätilasta.. sanoi että napanuora saattaa luiskahtaa tai jopa käsi :O

Tuleva isosisko pian 2v on kovin innoissaan tulokkasta :)
jaksaa muistuttaa että veli syntyy pian syksyllä :D
 
Viimeksi muokattu:
R-M
Onnea Punkku!! :flower:

Eilen kävin neuvolassa mittauttamassa verenpaineet, oli ihan ok. Käyn nyt kaks kertaa viikossa neuvolassa kun on tuota turvotusta ja painonnousua sen verran ollu. Nytkin oli ti-pe ajalla noussu paino jotain 900g :O Vaikka syöny aivan normaalisti, että oiskohan tällä turvotuksella hieman osuutta asiaan! Toivotaan ettei se tästä muutu raskausmyrkytykseks..
Maanantaina on sit ihan oikea neuvola, katotaan sydänäänet sun muut.

Voevoe, oisin niin valmis lähtee synnyttään!! Ruennu aika raskasta olemaan tää elo masun kanssa, tänään siivous ja kaupoilla käynti vei aivan totaalisesti voimat : / Mut eipä tässä pahemmin siltä tunnu että tarviis ihan hetkeen vielä mihkään lähteä. Tänään aamulla kun kävin vessassa, niin tuntu ekan kerran ihan kunnon supistus, aika häijyä teki. Mut se sitten jäi siihen yhteen ainoaan :headwall: Tuikkii ja juilii vaan aina välillä. Ruokapöydästä kun nousin päivällä niin penkissä märkä läntti, mutta en usko että se oli mitään muuta ku hikeä! :D Paksut collegehousut jalassa ku oli vähän kuuma.
Ens yönä en kyllä halua lähteä mihkään, mies kun on kaverin varpajaisissa. En kyllä koskaan pääsis sen asian yli et mies missas synnytyksen sen takia et on ollu humalassa! :( Mutta itte se otti "riskin", pitää tässä kuitenkin ajatella jo niin että synnytys voi periaatteessa millä hetkellä hyvänsä alkaa..

R-M & Eemeli 37+5 :heart:
 
Tömpsis: Joo meil esikoinen oli perätilassa ja synnytin alakautta! Mulla oli tosi kannustava lääkäri alatie synnytykseen! Nuo mangeettikuvat otettiin ja sen mukaan hyvät mahdollisuudet alatiesynnytykseen ja sit kun vauvan paino arvio oli 3kg tai vähän alle! Mulla synnytys meni hyvin. Edellis iltana meni vesi ja sit puolenpäivän aikaan käynnistettiin tipalla ja supistukset alkoikin lähes heti, ponnistusvaihekin kesti vain 10min! Kätilö-opiskelija oli koko synnytyksen ajan paikalla ja lääkärit oli valmiudessa että jos ei kaikki hyvin menekkään, niin hätäsektio ois sit heti tehty...Mutta tosi hyvä kokemus jäi alatiesynnytksestä, vaikka vauva oli perätilassa ja vauva painoi 2840g!

Lämpimät Onnittelut pojasta Punkulle!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hitto :( Yön ja illan supisteli... Ei kipeästikipeästi, mutta ihan tuntuvia oli kuitenkin. Jotenkin nyt paineen tunnetta alhaalla ja selkää särkee... Kiitos, mutta nyt tällaiset olot sais loppua ja vauva pysyä kiltisti mahassa vielä sen reilun viikon kun on leikkausaika!! Toivottavasti nää nyt loppu... Oon varmaan nukkunutkin liian vähän, jos lepäilis tänään niin ehkä se tästä!
 
Vaniljaiselle onnittelut avioitumisen johdosta! :flower:

Ja Paljon onnea Punkulle pojan johdosta! :flower:

(.) Täällä kärvistellään ja odotellaan jo malttamattomina. :D
Perjantai-aamusta alkaen vatsassa tuntui aaltoilevaa polttelua, joka kuitenkaan ei ollut häiritsevää ja jäi huomiotta. Iltapäivää kohden tunne vahvistui ja alaselässä tuntui jatkuva paine ja polte. Illalla yhtäkkiä sain valtavan poltteen alavatsaan ja selkään, masu veti kovaks ja omituisen muotoseks, tuntui et virtsarakko repee, tulee kakat ja pissat alle, p*rkelettä purnasin jonkun aikaa, sillä tuntemus kesti lähemmäs 7 minuuttia. :O Voiko supistus olla muka niin pitkä, vai mikä se oli??

Sama jatku puolentoista tunnin ajan, tosin lievempänä ja n. 15 minuutin välein, eikä tuntemukset ollu niin kovia, saatika edes minuutin mittaisia. Lopulta tuli sellanen olo et kyl tässä nyt pitää alkaa tekeen lähtöä, kunnes sitten päättikin suoli tyhjentyä ja supistelu loppui siihen. :kieh:

Eilisen päivän sama lievä polttelu jatkui pisin päivää, aaltoilevaa kipua alaselässä joka ei kuitenka ollut "häiritsevän kipeää". Tosin, kipukynnyskin tällä naisella on melko korkea.

Mä oon nukkunu nyt 2 yötä todella makoisasti. |O Kyllähän sitä tulee koiranunta nukuttua ja kylkeä käännettyä useampaan otteeseen, mut unenlaatu on yhtäkkiä paljon parempi.

Voi kumpa pääsisi jo tositoimiin. :rolleyes:

*lisäys* Onko kukaan muu törmänny aikasempaa aiheeseen "Synnyttäjän sinisestä viivasta" ? Mä en oo koskaan ennen aikasempaa kuullut, mut nyt törmäsin jossakin palstalla, aika mielenkiintonen, ja tulipa täällä sitten bongailtua sitä viivaa, joka tosin yltänee mulla jo pakaroiden yäpuolelle, tie sitten, onko ko. viiva ollut mulla siellä aina. :D

"Synnytyksessä äidin pakaravakoon ilmestyy sininen viiva, joka pitenee sitä mukaa kuin kohdunsuu aukeaa. Kätilö voi viivan avulla seurata synnytyksen etenemistä ja jopa välttää turhia sisätutkimuksia.
Se on n. puolen sentin levyinen tuoreen mustelman värinen viiva joka ilmaantuu peräaukon tienoille kun kohdunsuu on alkanut avautua. Avautumisvaiheen loppupuolella viiva saavuttaa pakaroiden yläreunan. Kun kohdunsuu on täysin auki, viivan näkee jo selän puolella pakaroiden yläpuolella.
"

Räpä 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Eilisen päivän oli outoa kipua nivusissa/alavatsalla. Yöllä heräsin samaan kipuun (repivään kipuun), eikä liikkuminen oikein onnistunut. Kipu säteili jalkoihin. Hetki odoteltiin, kunnes lähdettiin tarkistamaan tilanne (ajomatka 30min). Autossa kipu säteili alaselkään, mutta kipu loppui lähes samantien, kun päästiin perille :D Kaikki ok, paikat kiinni ja kohdunkaulaa vähän jäljellä (tarkoittaa siis mitä? :D), mutta tosiaan kaikki oli ok ja vauvalla käsikopelolla painoa nyt 3kg (ultralla 2,8kg). Ei auta, kuin odotella.. :whistle:

Onnittelut pojasta koko perheelle punkku! :)

innoM + Pulla 38+3
 
Räpä vai että sininen viiva:LOL: vitsailin juuri miehelle et otetaan illala maclight sänkyyn ja mie pyllistän ja hän kattoo näkyykö viivaa tai sit lukitsen itteni peilin kans vessaan ja alan pyllistellä:D joo nonih... oletkos muuten kuullut että yleensä ennen synnytystä suolisto tyhjenee että jospa tuo eilinen olotilasi olisi ollut juuri tuo tyhjennys ja jos sulla on unikin maistunu niin kehoki alkaa valmistautuu..jospa se lähtö synnärille lähenis ;)

R-M
joo mieki olen viikon pari jo miehelle sanonu et ei enää kännejä et ajokunnos pitää olla ku ei tiedä kui nopeeta kaveri tulee ku kuite paikat yli kk sitte auki hieman,kypsät,lyhentyny,kiinnittyny RT ja supistellu on taas sen viikon-pari et mikä tilanne nyt on...ja hyvin on olluki juomatta =) muutaman iltaoluen on ottanu mut thats it,isomman ryypyn voi jättää sit ens kuulle ku mieki olen ollu sen 9kk juomatta niin ei pitäs olla vaikeeta hälle tuo kk juomatta isommin..mut ymmärtäähän sen jos on varpajaiset tms. et ei niitä usein eteen tule,toivottavasti et ole joutunu kuite viime yönä lähteen!?

O&O niin varmaan tuossa kiinnittymisessäki sit jotai,mie en muista miten mulla esikoisesta oli,mut ei mulle ainakaan sillo mitää sellasta sanottu et olisko ollu sit kiinnittyny..vedet meni sillo 1 yöllä ja soittelin pariinki otteeseen synnärille ja sano et odotella rauhas kotona ja odottelinki aamuun puol9 asti,9.30 olin 3cm auki(1,5tunnis sit 7cm) ja siitä 2tuntia niin poika oli maailmas.
Mut nyt tää alkaa kuoriin pottuja ja tekeen lempparia,jauhelihakastiketta omnom!! =P
JiiMii&poju 38+0 POKS!!
 
Paljon onnea punkku!!!

Mä menin esikoisen synnytykseen ambulanssilla verenvuodontakia. Täytyykin kysellä seuraavassa neuvolassa lääkäriltä mikä kanta tällä hetkellä on vesienmenon kanssa. Aiemmat kun on alkaneet periaatteessa vesien menolla. Kakkosen kohdalla vesiä alkoi tiputella aamuyöllä, illalla käytiin näytilla ja käynnistykseen oli määrä mennä seuraavana aamuna. Supistukset kuitenkin alkoivat yöllä itsekseen (saunan ja kävelyn avittamina ;) ).

Jalkojen turvotus jatkuu, ananas on ihana pelastus :) Sitä vetelen pari purkkiä päivässä ja tunti syömisen jälkeen alkaa vessassa ravaaminen ja jalkojen olo alkaa helpottamaan. Selkä vaan edelleen kennkuilee, nyt uusimpana alaselkä keksi vetää ittensä jumiin :(

Veto on ihan veks kun yö menee sopivaa asentoa etsiessä ja vessassa juoksiessa.

jos vaikka lasagnen tekoon..

-S 34+2
 
R-M
JiiMii, ei onneks tarvinnu viime yönä lähteä :) Mies könys vähän vaille kuus aamusella kotio ja jopa ihan suhteellisen hyvässä kuosissa..! Se itekin päätti sen jo aiemmin et nyt ton kerran jälkeen se on 24/7 ajokunnossa kun lähtö tosissaan voi tulla millon vaan.
Ja minähän muuten toivon että tulis pian!! Outoa kipuilua on kyllä masussa, mutta mää oon ihan varma että kuvittelen vaan ku toivon lähdön tulevan..
Päänsärkyä ollu myös nyt vähän havaittavissa, mut sekin taitaa johtua siitä että vejin aamupäivällä miehelle herneet nenään (ylläri...) ja itkua tihrustelin jonkin aikaa. Nyt kun täytyy tuohon päänsärkyyn kiinnittää huomiota kun voi liittyä mulla siihen raskausmyrkytykseen.. Jos ei mee illan aikana ohi särkylääkkeelläkään niin täytynee sitten vasta huolestua.

R-M & Eemeli 37+6, huomenna POKS! :) :heart:
 
JiiMii Mä pyllistelin meijän eteisen peilille:LOL: Kaikkeen sitä ihminen uteliaisuudestaan ryhtyy.

Väitin pari viikkoa takaperin vessareissulla bonganneeni limatulppaa, ja tänään taisin sitten törmätä loppuihin. *ällövarotus* Pyyhkiessä paperiin jäi koko paperiarkin kokonen limalöntti, kaks kertaa isompi kun pari viikkoa takaperin, ja sitä tuli venymällä ... Piti sit huutaa mieski kattomaan. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Tähtitaivas
Vanilijaiselle onnea rouviintumisiesta :flower:

Punkulle onnea poika nyytistä:heart:

Räpä Mua alko kiinnostaa tuo sun juttus koska mulla on ollut aamuyöstä lähtien ihan törkeen kipeä tuo hantäluun kohta:O Googlettamalla löyty tosi paljon juttua...että ehkä se pitää paikkansa:O
 

Yhteistyössä