Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

Onnea äippäliini ja laura pienokaisista!!!:flower:

Nythän niitä on taas ruvennu syntymään =) kiva! ja eiku synnytyskertomuksia jos ja kun jaksatte vaan kirjottaa...

Mulla olo edelleen ihan hyvä.vaan nuita inhuja sukkapuikko"iskuja" satelee kokoajan jalkaan,just kävin puoltoista tuntia käveleen,nin kokoajan.... mutta supistele ei juurikaa vaikka kuin lenkkeilee..

närästys on vähentyny tai oikeastaanloppunu kokonaan,oisko vauva vähän laskeutunu...??...

Raskausarpia tuli esikoista oottaessa,nyt ei näy mitään...

Yöt o aika katkonaisia,mutta nukkua saan sen 8-10 tuntia,välillä heräillen =)

Pikkasen semmosta väsymistä tähän isomahaoloon on havaittavissa.. voishan tuosta jo piakkoin luopua ja että sais sen pikkusen tuhisevan elämän syliin...:heart:

Pitäkään rouvat pintanne siinä taistellessa niiden lekureitten yms hoitajie kans ei muutaku ei periksi anneta,varsinkinuo paineet osalla tuntuu hurjilta,eikö ne vois käynnistää... kai ne tietää,mikä on parasta....kova homma se on yrittää ymmärtää...

Ei muuta ku pakolla kärsivälliyyttä;)

PAI JA TYTY 37+3
 
Onnea myös Lauralle, olit kirjoittanut niin samaan aikaan mun kanssa, että meni viestien lähetys päällekkäin! :heart: Vähän vaikeampi synnytys siulla takana, mutta palkinto on kaiken sen arvoinen!! :heart: Toivottavasti toivut nopeasti! :hug:
 
Vaniljainen, siitä se lähtee pikkuhiljaa ;)
Mä taidan alkaa kiukkuuni leipomaan ja siivoamaan vielä. Ottaa niin päähän kaikki pirun vaivat mitä tässä raskaudessa on ollut. Seuraavan on syytä olla helppo :D
 
Onnittelut Äippäliinille ja Lauralle:flower:!!

Ja kiitos kaikille synnytyskipukokemusten kertomisesta. Jotenkin niin mukava lukea
niitä, rankkojakin juttuja, niin tietää vähän lisää asiasta. Päivät on niin pitkiä, kun pääosin
yksin täällä pyörittelee asioita ja nyt flunssan ja raskausmyrkytysuhan takia pitää ottaa
niin rauhallisesti, ettei pääse enää liikkeelle.

Kseena + tyyppi 39 + 4
 
Kseena, miten sulla raskausmyrkytys näkyi? Ts. katsottiinko tuota uraattipitoisuutta? Mulle kun ei annettu muuta ohjetta nyt kuin seurata vauvan liikkeitä, stixata pissaa ja tutkailla omaa oloa, muttei rajoitettu esim. liikkumista tai mitään. Verenpainetta ei ole nyt katsottu, tiistaina oli vielä ok. Hiukan hassu olo kun ei nyt oikein tiedä miten pitäisi olla :O
 
Sylin täydeltä onnea kaikille vauvautuneille :flower:
teitä on tullut niin paljon että en jaksa luetella kaikkia erikseen :)

Tässä miultakin jonkinmoinen synnytyskertomus:

Maanantaina siis kävin synnytystapa-arviossa vauvan koon takia, jossa lääkäri totetsikin kohdunkaulan olevan jo kokonaan hävinnyt ja pari-kolme senttiä auki, joten saatiin lupa mennä seuraavana aamuna kalvojen puhkaisuun.
Ja mikä helpotus se olikaan kun monta kk oltiin pelätty milloin se vauva syntyy ja ehtiikö mies Helsinkiin (olin siis siellä 5vk vuodelevossa) vai pitääkö synnyttää yksin, ja kotiin päästyä jännitti miten nopeasti se vauva syntyy ja minne.. nyt saatiin sit lastenhoitaja järjestettyä paikalle ja kaikessa rauhassa mentiin sairaalaan.

Kätilö sai kalvot puhkottua kolmannella yrityksellä :eek: ja siitä puolen tunnin päästä alkoi kunnon supistukset. Parin tunnin päästä kätilö totesi että 6cm auki, ja jos nyt haluaa puudutusta niin alkaa olla korkea aika et ehtii, jotenka ajattelin et laitetaan nyt sitten kun kerran tarjotaan :D sain spinaalipuudutuksen, joka tehosi tosi hyvin, siis ei tuntunut mitään!

Noin 1,5h jälkeen oli kaikki auki ja sain ruveta ponnistamaan. Puudutus alkois sopivasti lakkaamaan :D Ponnistin vähän reilun puoli tuntia, ja loppuvaiheessa alkoi vauvan sydänäänet laskea. Meinasi vähän paniikki jo iskeä kun kätilöt aina ponnistuksen jälkeen käskivät ottaa happea ja kääntyä kyljelleen kun vauva oli ahdingossa!

Lopuksi leikattiin eppari, vaikka kätilö kaikkensa yritti ettei olis tarvinnut, kun oltiin juteltu miun edellisestä synnytyksestä, jossa päädyttiin imukuppiin ja leikattiin tosi reilu eppari, ja vielä tuli repeämiä siihen päälle. Vauva saatiin syntymään, hänellä oli napanuora kaulan ympärillä, josta johtui se sydänäänten lasku ja hapenpuute, mutta hyvässä kunnossa oli pikkuinen, sai ensin 9 pistettä ja kympit perään :)

Oltiin sairaalassa sen pakolliset 2vkr, tai oikeestaan vähän allekin, ja sit kiireen vilkkaa kotiin, ja voi että miten on mukavaa kun päästiin taas jatkamaan normaalia elämää pitkästä aikaa! :)

muoks* Huomenna olis muuten laskettuaika meillä :)

miau ja pikkukaveri 10vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ihan nopeasti nettipisteeltä, joka on potilaiden käytössä. Kiireellisellä sektiolla syntyi 8.9 klo 00:23 meidän poika, pituus 51,5 cm ja paino 3760 g. Vedet meni tiistai yönä klo 23.15. Siitä sitten synnärille. 24 tuntia kesti, kunnes ilta yhdeksältä ultrasivat ja totesivat iivarin olevan kasvotarjonnassa, jonka takia oma aukeneminen oli niin armottoman hidasta. 24 tunnin aikana aukenin 7 cm verran, johon se sitten tyssäsikin.

Kuumetta oli sitten jo yli 38 astetta. Nyt hemoglobiini alle sata, ja tulehdusarvot yli 100. Antibioottia menee suoraan suoneen neljä kertaa/ pv, kerran jo mennyt. Olo alkaa olemaan kohenemaan päin, tänään olen ollut jo jalkeilla.

Iivari sai kymmenen pistettä syntyessään, huuti lujaa ja oli kovin punainen.

Laura ja pikku iivar kohta 2 vrk

kirjottelen enemmän, kun päästään kotiin
Elokuisista tulin tänne kommentoimaan.
Kylläpä on Lauralla menny synnytys samalla kaavalla ku mulla kuukausi sitten! Meidän poika oli kans kasvotarjonnassa, minäkin aukenin siihen 7 senttiin 24 tunnin aikana ja sit kiireellisellä sektiolla vauva tuli maailmaan. Mulla myös laski hemoglobiini alle sadan (ennen synnytystä 131) ja tulehdusarvot oli 165. Kuumetta mulle ei kyllä tullu. Vauvan kokokin täsmää melkein, meidän poika oli 51cm, 3630g ja rv oli 41+2.

Biliga ja poikanen 1kk
 
Kivaa lukee noita synnytyskertomuksia, kiitos niistä :)


Täällä on koko päivän tuikkinu alakertaan inhottavasti, jos siellä jotain tapahtuis...
Ja monta päivää ollu kauheen kuuma!

Talvicci ja Torsti rv.38+0 :heart:
 
Huhhuh ja hulinat!!

Koko päivä ollut yhtä juoksua, et en sit ehtiny ees koiraa pyöräilemään viedä!! Muutama tiukka supistus takana, mutta enpä usko lähdön hetken häämöttävän! Eiköhän tässä vielä kahden viikon päästäkin istuta mahan kanssa kirjottelemassa!!

Onnea Laura!!! :flower:
 
Kseena, miten sulla raskausmyrkytys näkyi? Ts. katsottiinko tuota uraattipitoisuutta? Mulle kun ei annettu muuta ohjetta nyt kuin seurata vauvan liikkeitä, stixata pissaa ja tutkailla omaa oloa, muttei rajoitettu esim. liikkumista tai mitään. Verenpainetta ei ole nyt katsottu, tiistaina oli vielä ok. Hiukan hassu olo kun ei nyt oikein tiedä miten pitäisi olla :O
Zophie, mulla oli kaksi viikkoa sitten neuvolassa proteiinit kahdella plussalla ja verenpaine 172/99, jolloin laitettiin sairaalaan ja olin siellä yhden yön tarkkailussa. Sairaalassa otettiin molempina päivinä verikokeet ja uraatti oli nousussa, en muista lukemaa. Kun sairaalan pissakeräilyssä ei valkuista ollut paljoa ja paineet laski, pääsin kotiin. Stixaan myös joka päivä ja mittaan monta kertaa päivässä verenpaineet (sain koneen lainaksi polilta). Viikko sitten kävin taas polilla ajanvarauksella, silloin otettiin myös verikokeita ja sanoivat ilmoittavansa jos erityistä. Silloin oli valkuainen yhdellä plussalla. Viikko sitten kotona paineet nousi viikonloppuiltoina, mutta aamulla olivat laskeneet. Suolaisia juttuja pitää välttää ja ottaa rauhallisesti, muuten näköjään saattavat nousta. Sairaalassa kätilö sanoi, ettei tartte olla vuodelevossa, mutta kuitenkin lepäillä. Ensi viikon ke on taas aika polille, pari päivää lasketun ajan jälkeen ja neuvolassa meinasi, että käynnistävät, jos siihen mennessä ei ole syntynyt, kun kuitenkin rm-oireita on ollut.

Niin ja jos tulisi sellaisia oireita kuin puristavaa kipua ylävatsassa ja näköoireita, päänsärkyä ja paineet yli 150/90, niin pitäisi lähteä polille. Silloin kun ne nousi illalla, niin soitin polille ja ohjasivat vielä seuraamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaniljainen, hö, millä tekniikalla sä oikein tallustit? Kävelenköhän mä jotenki väärin, kun mua ei auttanu yhtään? Konosen tyyliin? Mä vedin Halos-tyyliin muumimammana...ei auttant.

Jaaha, taas uus päivä "uudet kujeet" ja pyh!

Hassel ja Tepsukka 40+1
 
Eilen mies teki päähieronnan kun luin jostain että vapauttaa oksitosiinia ja kyllä sillä muutamat napakammat supistukset sai :O olin aika yllättynyt.. Mutta ei tosiaan kestäneet kauaa mutta tulipahan kokeiltua :)

Oleminen alkaa olemaan tosiaan tuskaa tänään aamulla en meinannut päästä ylös sängystä ollenkaan kun sattui niin paljon häpyluun ja lantion alueelle.. yöllä oli sama juttu vessaan lähtiessä.. :'(
En sitte tiedä oisko eilinen kävelyreissu aiheuttanu taas lisäkipua..

Tänään se sitte koitti 40+0.. koskahan tää täältä alkais tulemaan..
Ei kyllä enää voi nauttia tästä raskaana olosta ku tosiaan kaikkialle sattuu ja hermot kireellä jatkuvasti :kieh:

Tsemppiä kaikille! Ja jos on jääny joku onnittelematta niin onnea synnyttäneille palleroista :)

O&O + pikku jäppinen 40+0
 
Äippäliini ja Laura onnea vauvoista! :flower:

Ja kovasti tsemppiä lasketun ajan jo ohittaneille :hug: Jospa ne vauvat päättäisivät pian syntyä! Ja kaikille muillekin tsemppiä näihin viimeisiin hetkiin! =)

Tultiin eilen illalla anoppilaan. Viimeiset 50km supisti 10 min välein autossa istuessa. Alkoi tuntua jo inhottavalle, torkuin siinä autossa ja sitten heräsin noihin supistuksiin. Mies jo katteli siihen malliin että älä nyt hyvä nainen siihen synnytä, kun vääntelehdin penkillä :D Supistukset loppui, kun pääsin autosta ulos. Anoppilassa särkyi illalla vielä sitten vesipumppu, lähden siis kohta tytön kanssa täältä evakkoon omille vanhemmille, matkaa 60km. Jospa tuo menisi hyvin. Eilenkin ehdittiin ajaa melkein 100km ennen kuin alkoi supistelee se paikallaan istuminen. Katsotaan kuinka menee huomenna kotimatkat ;) Mutta on kyllä viimeinen reissu enää kotoa kauemmas!

Mutta en mä vieläkään usko että tää vauva tulee ennen laskettua aikaa. Kunhan kiusaa vaan!

nessu ja pieni 37+2
 
Huomenta täältä!

Onnittelut vauvaantuneille! Ihanaa, että niitä syntyy...ehkä itsellekin joskus :)

Tsemppiä kovasti teille, jotka siellä käynnistyksiä odottelette..on se kyllä kumma, ku toisilla käynnistetään viikkoakin ennen laskettua-aikaa ilman mitään sen suurempaa syytä ja toiset joutuu kärsimään vielä yliajallakin. Inhoan tällaista epäreilua meininkiä, mitä Suomen sairaaloissa harrastetaan...

Raskausarpia on ikävä kyllä tullut, niitä tuli jo esikoisesta ja nyt on tullut lisää. Esikoisen kanssa arpien tulo 39+viikoilla oli tosi kova isku, mutta nyt ei ole enää jaksanut välittää...ei tällä masulla missikisoihin lähdetä :)

Synnytyskivusta ja siihen suhtautumisesta: Mulla eka synnytys meni jotenkin tosi nappiin. Mulla oli ihan mahtava kätilö, joka piti hyvän fiiliksen yllä ja osasi ajoittaa epiduraalin niin oikeeseen kohtaan, että loppu tuntui lasten leikiltä. Nyt jotenkin luotan, että menee samalla tavalla. Ainoa jännitys on, että eka synnytys meni suht nopeasti, että miten nopeasti nyt menee ja miten keretään sairaalaan ja miten saadaan esikoiselle hoito järjestettyä.

Oma (.): Toissapäivänä ja eilen supisteli säännöllisesti ja koitin nännihierontaa, joka todella sai supistukset voimakkaana ja säännöllisenä tulemaan. Nauratti hurjasti tää nännihieronta, mutta jos sen avulla sais synnytyksen käyntiin, niin hyvä niin...Mutta siis supistukset kuitenkin sit lopahti molempina päivinä levossa, joten eipä tää täältä synny ennen kuun loppua. Esikoinen meni 41+4 yli ja se oli niin tuskaista se viimeiset pari viikkoa, etten mitenkään haluais, että tääki menee yli. On tää kyllä niin jännää, ku monta viikkoa sitten tuntui enemmän, että syntyy ja sai ihan jännittääkin, mutta mitä enemmän viikkoa, sitä vähemmän oireita.

Neuvolassa kävin viime viikolla ja siellä kaikki ok, hemppari oli laskenu ekaa kertaa tän raskauden aikana ja oli 117 ja tätsy määräsi rautaa, mutta mun mielestä toi ei nyt niin matala vielä ole, joten ajattelin odotella sen raudan aloittamisen kanssa. Sf oli 31 ja sykkeet vauvelilla muistaakseni 150. Varattiin aika ensi viikolle, olis ihana jos ei enää sinne tarvisi mennä :)

Tsemppiä kaikille masu-kavereille ja kaikille meille kovia supistuksia!

MioMio ja masukki 39+6
 
Kseena, ok. Kiitos valaisusta :)

Hassel, mä vedin sellaisen lenkin tossa missä mentiin metsässä ja oli jyrkkää nousuakin ja pyh, mitään ei auttaneet joten tyylillä ei liene väliä ;) Meidän muksuja vaan kiinnostaa kiusata meitä eikä niillä ole kiire ulos :D

O&o, samanlaisia inhottavia kipuja itselläkin ja varsinkin öisin wc-reissulle nouseminen tai kyljen kääntö tekee pirun kipeää.

lauralle kiitos synnytyskertomuksesta!

( . ) Pissa on onneksi ollut vielä puhdas niin ei ole tarvinnut soitella sairaalaan ja joutua sinne mahdollisesti makoilemaan(pahin pelko enää näillä viikoilla...). Kaverilta saa tänään RR-mittarin lainaan jos sitä tarkkailisi paineitaan. Päätä särki eilen hiukan, muttei onneksi kovasti.
Ipana möyryää reippaana mahassa ainakin, nyrkit ja kintut heiluu. Lienee ahdas olo hälläkin, tajuais nyt porautua ulos sieltä avarammille maille :O

Zophie + murunen 38+4
 
Samaa lantion ja häpyluun kipuilua mullakin |O Ihan hirveätä koittaa päästä ylös sängystä. Päivittäin tulee pieniä supistuksia säännöllisen epäsäännöllisesti levossakin. Ja tää käsien puutuminen ja särky on jotain ihan kamalaa!!!

Tänään jos autoilisi ja kävelisi oikein reippaasti, niin saisi taas yön tuskailla kipuja :p Hoitopöytä pitäisi vielä laittaa paikoilleen ja tavarat sinne. Illalla voisi kokeilla saunomista ja sitä nännihierontaa :D

M :heart: 39+1
 
Mädchen, mä jo unohdin ton käsien kipeilyn, kun oon jo niin tottunut siihen etten hallitse enää kunnolla oiekaa kättäni, joka on 24/7 puutunut ja kipeä ja siitä putoaa kaikki tavarat kun on ihan hervoton. Sit kiroan itsekseni ku tavarat on lattialla ja saan nostella niitä..
Ja sitten jotkut sanoo vaan, että nauti nyt siitä loppuajasta! Hei nauti??? :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Mädchen
Zophie, mä en pysty edes unohtamaan. Mulla on ongelma siirtynyt jo vasempaankin käteen, ei tosin niin pahana vielä, ja mä oon todella kädetön! Edes leivän voitelu ei onnistu ilman itkua ja hammastenkiristystä :mad:
 
Mädchen, ai piru!!! Toi on jo paha... Mulla vasen pelaa, sattuu vaan kun puristaa nyrkkiin, mutta oikean pelaaminen onkin mitä on... Mikä näitä muksuja oikein vaivaa kun eivät vaan voi tulla ulos..... |O
 

Yhteistyössä