SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Anopista Tiedän tilanteen. Meillä anoppi asuu reilun 10 km päässä ja tavataan kerran kuussa. Hyvä niin. Ennen meillä oli melko hyvät välit, mutta miehen veljen vaimo on muuttanut tilanteen aika totaalisesti. Anopin mielestä kyseessä on ihan herttainen ihminen, eikä anoppi ymmärrä, miksei miehen kanssa haluta, että meidän lapset on "tätinsä" kanssa missään tekemisissä. Mutta muija on aivan hullu ja kaiken lisäksi vielä rääkkää eläimiään niin, että olen pari kertaa ollut vähällä soittaa eläintensuojeluun, joku päivä varmaan vielä soitankin. Mutta tää ihminen on sitä tasoa, etten ihmettelis vaikka joku päivä keksis että meidän lapset on hänen tms. vastaavaa sairasta. Joten välit on anoppiinkin menny tässä samalla aika totaalisesti. Kaiken lisäks anoppi on ite mokaillu muutaman kerran aika pahasti, mua esim. ihan pikkusen vituttaa, että anoppi tulee istuun neuvolan odotushuoneeseen kun tietää että meillä on neuvola aika ja sanoo sit vaan mulle, että tuli varmistamaan, että pärjäänkö lasteni kanssa neuvolassa. Toinen mikä otti tässä talvella päähän, oli, että appivanhemmat halus lähteä retkelle esikoisen kanssa. Meille vanhemmille sanottiin, että menevät tohon yhteen automuseoon muutaman kilometrin päähän. Kun lapsi illalla palautettiin, selvisi, että olivat istuneet autossa koko päivän, ajaneet kahden tunnin matkan yhteen traktorimuseoon, joka oli ollu suljettuna, kun eivät olleet viitsineet tarkistaa, onko paikka auki, sama matka sitten takaisin. Sen jälkeen lasta oli käytetty lukuisissa eri museoissa ja pieni oli todella puhki. En voinut uskoa korviani, kun kyseessä on kuitenkin kaksivuotias lapsi, joka ei ole tottunut istumaan autossa, meillä pisimmät ajomatkan on aina reilusti alle tunnin, koska lapset ei oo ikinä autossa viihtyneet. Kivaa avautumista... mutta siis, mulle (Ja miehellä) on totaalisesti mennyt luotto miehen vanhempiin, ja mieskin on sanonut, että lapsia ei saa jättää mummulle hoitoon ellei vaarikin ole paikalla kattomassa, mitä tapahtuu.

Kastamisesta Lapsi kastetaan ilman muuta, kotona varmaankin. Kuulutaan molemmat kirkkoon ja minä toimin aktiivina seurakunnassa. Messussa käydään turhan harvoin, mutta lapsille olen opettanut iltarukouksen ja lukenut raamattua pienestä saakka. Meillä ristiäiset on aina pidetty nopeaan, kumpikin vanhemmista lapsista kastettu kolmen viikon sisään syntymästä.
 
Kastaminen meillä kastetaan lapset kotona, molemmat kuulutaan kirkkoon, ainakin vielä. Mies aikoi erota kirkosta tossa pääsiäisen aikoihin, mut sanoin että sitten saa erota, kun tämäkin lapsi on kastettu. Jos lisää lapsia tulee, niin riittäähän se toki että minä kuulun kirkkoon. Emme ole mitenkään uskovaisia, mutta jotenkin se vaan kuuluu meidän elämään, että lapset kastetaan, on kummit, rippikoulu käydään, naimisiin mennään kirkossa, hautajaiset kirkossa jne. Että kai sitä tavallaan on jollain lailla uskovainen kuitenkin... Kummeilta en odota että edes puhuvat uskonnosta lapsille, lähinnä sitä että omat kummit huomioivat kummilapsensa, ja ovat jollain lailla lapsen elämässä mukana, aikuisena ystävänä.

Ja vielä simasta, aamulehden sivustolta, 30.4.2011

Kaupan simoissa on alkoholia noin 0,5–0,8 prosenttia. Kotisiman alkoholipitoisuus riippuu valmistustavasta, joten siinä voi olla alkoholia enemmänkin.

Saako lapselle antaa simaa, ryhmäpäällikkö Eeva Saari Sosiaali- ja terveysalan lupavalvontavirasto Valvirasta?

– Jos lapsi juo pieniä määriä simaa, ei siitä ole lapselle haittaa.

Saako alkoholipitoista simaa myydä kaupasta alaikäisille?

– Suomen laki sanoo näin: Alle 18-vuotiaalle ei saa myydä, jos juoman alkoholipitoisuus on 1,2 tilavuusprosenttia tai sen yli. Laissa ei ole säännöksiä alle 1,2 tilavuusprosenttisten juomien myynnistä.

– Jotkut kaupat ovat päättäneet, etteivät myy alaikäisille. Se asia on kaupan päätettävissä.

Ihan oikeassa olit Santtu81! Tosiaan kaikki kaupat eivät myi simaa alaikäisille.

Syntymättömän lapsen vakuutus otetaan meillekkin, ongelmana on vain että mistä... Esikoisen kohdalla vakuutukset meni persiilleen, kun kolme kertaa käytiin lääkärissä ja kerran silmälääkärissä, kaksi kertaa oli korvatulehdus, ja silmässä oli naarmu, jolle ei tehty mitään, parani itsestään. Yksityisellä on käyty nämä kerrat. Lääkärikäynti n. 40 € /krt (kelakorvaus valmiiksi vähennetty) + lääkkeet alle 10 € ja kontrollikäynti kun todettu korvatulehdus 40 €. eli n. 90 € yhteensä, silloisella omavastuulla 70€!! (näin kaksi kertaa) lisäksi yksi kerta ilman kontrollikäyntiä, kuntulehdusta ei löytynyt 40€ (tästä ei korvausta kun omavastuu ei ylittynyt) Lisäksi silmälääkärikäynti 80 € .Eli 50 € olis saatu takaisin, jos olis ajoissa haettu, eli alle vuoden sisään. Kun mies kävi lappujen kanssa vakuutusyhtiöllä ja selvisi tämä korvaushommeli, niin en hakenu lopuksi mistään korvausta, vaikka vain yksi oli vanhentunut, eli olisin saanu huimat 30€ takaisin 300 €:sta mitä on maksettu!! Ja Pohjantähti on meidän vakuutusyhtiö, joka vaihdetaan kokonaan.
Täytyy nyt ottaa asiaksi ja selvittää mikä on hyvä ja mahdollisimman halpa, mutta kattava. Mutta kyllä kun pari kertaa on käyty nyt keväällä korvatulehdusepäilyn takia ihan normi tk:ssa, niin ihan hyvää palvelua siellä on saatu, toisella kertaa päästiin koko jonon ohi, ja kun tosiaan ilmaista pienille lapsille. (onkohan peräti alle 7 vuotiaille?)

Vaniljainen mulla myös parturi-kampaaja-suunnitelmia äippäloman jälkeen. Olen nyt tylsässä toimistotyössä, johon kuuluu kulunvalvontaa, asiakaspalvelua, laskutusta, ja PALJON "vapaa aikaa", eli kun ei ole tekemistä, ja mä tarvin tekemistä, on muuten tylsää! Parturi-kampaajan ammatti kiinnostaa, kun siinä saa käsillä tehdä ja näkee heti kädenjäljen. Olen koulutukseltani pukuompelija, eikä se ole oikein kannattava ala, siksi muissa töissä...

eleana + seppo 20+0 :heart: POKS! :heart: Puoliväli!! :heart:
 
Eleana: Meillä on kuopuksen kohdalla IFin vakuutus ollut kyllä hyvä! Siinä on korkeahko (olikohan 100e) oma vastuu, mutta se on per vakuutuskausi, eli hyvin ehtii keräämään noita lääkärikuluja kasaan. Ja mikä parasta, meidän korvakierrelapsen kaikki useamman vakuutuskauden ajalle sijoittuneet tulehdukset menivät samaan omavastuuseen! Eli hyvin ollaan saatu vastinetta rahoillemme. Ainoa mikä harmittaa, on esikoisen vakuutuksessa poisrajatut allergiat ja niihin liittyvät jutut. Vaihdoimme nimittäin kuopuksen odotusaikana Pohjantähdestä IFiin ;)

M :heart: 20+4
 
Vauvalle pidetään nimijuhlat kun ei kuuluta kirkkoon. Mä en ole koskaan kirkkoon kuulunut ja mieskin erosi kirkosta mut tavattuaan kun sanoin että kirkkohäitä ei tule, niin sanoi ettei viitsi maksuja maksaa kun kerta ei palvelujä käytetä (ihanan käytännöllistä :D ja pitkä penni ollaan siinäkin säästetty). Kaikki lapset on saaneet nimijuhlansaja aina vähän eri sorttiset, nyt ajattelin että jos säät sallii vois vaikka grillata ja syödä jätskiä meidän uuden tulokkaan kunniaksi.

Voi noita anoppeja!. Kyllä kaikenlaisia tarinoita on kuullut tutuilta vuosien varrella. Mulla ei oikeastaan ole omassani valittamista meidän välit on hyvät. Anoppi auttaa tarvittaessa ja ei ole koskaan sanallakaan arvostellut meidän tapaa kasvattaa lapsia. Olis kyllä tosi kurjaa jos joutuis taistelemaan anopin kanssa, mutta meidän vanhempien tehtävä on kuitenkin varmistaa lapsiemme paras ja välillä sen takia joutuu rajoittamaan kanssakäymistä joidenkin ihmisten kanssa. Mun sukulaisilla on muutamalla niin pahat mielenterveysongelmat (osa ei edes suostu ottamaan hoitoa vastaan) että ollaan tosi rajoitetusti tekemisissä tai ei ollenkaan.

Meillä on myös Ifin vakuutukset ja kovasti ollaan tyytyväisiä. Vauvalle otetaan vakuutus syntymän jälkeen.
 
Miirikki eli sulla äiti olisi hieman halunnut puuttua kasvatukseen,mutta eipä ne lapset muuten opi jos ei niitä opeta,ihan oikein olet tehnyt tuon ruokailuhommanki kans. Onnee autokouluun ! =)
Carlotta no jo on sielläki appivanhemmat!!tuntuu et tosi monella on tollasta.

Seuraako moni jääkiekon MMkisoja?kyllä vain oli jännä peli eilen!miehellä oli herätys aamulla 3.45 ja lähti sit nukkumaan 22.30,varmasti on väsyttäny töissä!mie sit yksin jännäsin olohuoneessa loppupelin...Äitini jo kyseli tuossa et aletaanko ens keväälle varaamaan lippuja paikanpäälle mut katellaan nyt ;)

Kävin eilen raskausajanhieronnas(äitienpvlahja etukäteen) ja olihan se ihanaa:heart:,viimeistään synnytyksen jälkeen mennä uudestaan sillä tuo toinen jalka on niin paljon lyhyempi et yrittää niksauttaa sen paremmaks,ja selkälihakset oli toiselta puolen turvoksis,huomaa et nyt nyt on selkäongelmia...

Nyt lohikeittoa naamariin,jälkkäriksi suklaakakkua vaniljajäätelöllä =P ja sit ystävän 2pienimmäistä kattoon ku käyttää vanhimmaista lääkärissä,Kivaa tiistaita kaikille!

Näytä: Reseptihaku: Suklainen keittiö: Ögon
Ja tuossa vielä suklaakakun ohje,on todella helppo tekoinen ja hyvää!!!!miehen kans tehtiin yhessä =)

JiiMii&Poju22+2
 
Hei taas!

Kiva, että vieläkin on löytynyt uusia syyskuisia. Tervetuloa!

Vakuutuksista en vielä tiedä, esikoiselle otettiin vauvavakuutus ja hänellä on nyt lapsivakuutus, mutta kertaakaan ei (onneksi) olla tarvittu. Pitää harkita nyt otetaanko kakkoselle.

Ristiäiset pidetään kotona, kuulumme kirkkoon ja minulle on tärkeää että lapsi kastetaan, vaikkemme olekaan kirkkoaktiiveja.

( . ) Eilen koettiin pieni järkytys, kun aloin yhtäkkiä vuotaa runsaasti verta. Päivystyksessä asia tutkittiin, eikä syytä vuodolle löytynyt - vauva oli onneksi kunnossa! Olin jo varma, että nyt tuli keskenmeno. Tässä nyt sitten olen sairauslomalla ja lepäilen, että vuoto loppuisi. Onneksi nyt näyttäisi loppuneen, täytyy vain välttää rehkimistä pari päivää, eli esikoistakaan ei saa nostella. Huomenna on kaikeksi onneksi rakenneultra, joten päästään nyt vielä uudestaan vilkaisemaan, että kaikki on kaverilla hyvin. Kyllä tuo tuntuu liikkuvan, joten sikäli ainakin toistaiseksi on luottavainen olo, joskin kyllä tuo episodi säikäytti, eikä tässä vieläkään ihan selvillä vesillä olla. Nyt vain pidetään peukkuja särkemiseen asti pystyssä, että vuoto loppuu, kaveri pysyy kyydissä ja saadaan terve lapsi syliin syksyllä! Niin, ja poikalupaus saatiin eiliseltä lääkäriltä. Aika selkeästi siellä kyllä vehkeet näkyivät. :)

-Jerika 20+3
 
Jerika Hui kamala! Ihan varmasti pelotti tuommoinen vuoto! :hug: Sulla ei ilmeisesti kuitenkaan tullut mitään kipuja? Nyt otat vaan tosi rauhallisesti, etkä nosta mitään mitä ei ole ihan pakko! Tsemppihaleja!! :hug:

eleana Kiva kuulla, että joku toinenkin haaveilee samasta ammatista :) Mä olen koulutukseltani kosmetologi, mutta siltä alalta ei juuri töitä löydy, joten olen ottanut jotain väliaikaista nyt tilalle ja siksi olen kaupassa. Parturi-kampaajan ammatti on ollut jo kauan haaveena ja ajattelin sen koulun vihdoin sitten vuoden päästä elokuussa aloittaa. Täällä Jyväskylässä on tosiaan tuommoinen 10kk kestävä yksityinen koulu, niin ei tarvitse montaa vuotta koulun penkillä olla :)

Jääkiekko ei kiinnosta mua yhtään :rolleyes: Exän kanssa seurailtiin paljonkin, mutta nyt ei kyllä enää ole moneen vuoteen laji kiinnostanut..Mun miestä kiinnostaa varmaan vielä vähemmän kuin mua, joten ollaan molemmat aina ihan pihalla kun joku puhuu jotain aiheeseen liittyvää :D Tai oikeastaan urheiluun ylipäätään..!

Vauvalla on masussa taas jumppatuokio meneillään, ihan hervoton potkiminen ja töniminen jatkunut jo vaikka kuinka kauan :heart:
Ai niin! Olen ihan innoissani, kun varasin ajan huomenlahjakuvauksiin heinäkuulle, eli ammattikuvaaja ottaa musta kuvia masun kanssa! :) Mies just viikonloppuna sanoi, että musta pitäisi saada kunnon kuvia masun kanssa, niitä olisi ihana katsella myöhemmin ;) Semmoisia sensuelleja, kauniita ja seksikkäitä kuvia otetaan!

Meillä on huomenna ensimmäinen perhevalmennus! :) Sen piti olla siis ekaa kertaa jo ennen pääsiäistä, mutta vetäjä tuli kipeäksi niin eka kerta peruuntui. Nyt siis mennään huomenna ja aiheena on raskaana olevan liikenneturvallisuus ja joku hammaslääkäri tulee puhumaan suuhygieniasta :)
Liikenneturvallisuudesta tuli mieleen, että meinasin saakeli jäädä eilen pyörän alle!! Joku kymmenenvuotias poika höpötti jotain kaverilleen vieressä, eikä katsonut yhtään eteensä! Yht´'kkiä se teki jonkun ihme koukkauksen ja tuli suoraan mua kohti! :mad: Oli siis tosi lähellä ettei tullut päälle, mä kyllä onneks havaitsin tilanteen ja olin jo käsi pitkänä tuuppaamassa sen nurin, mun masuani et kyllä jyrää!! Sit se vaan nauroi ivallisesti ja sanoi, oho! :mad:

Hyvää tiistaita kaikille!! :) Ja tietysti, tervetuloa uusille!! :heart:

Vaniljainen :heart: 19+2
 
Kyllä pidetään ihan kastejuhla, eli ristiäiset :)

Paljon teillä tulee suunnilleen olemaan porukkaa ristiäisissä/nimiäisissä? Laskettiin miehen kanssa, niin noin 20 henkeä olisi paikalla/tulossa, joten ei taida ihan kotona onnistua ristiäisten pitäminen :O

Vakuutuksista ei olla oikein keskusteltu, mutta luulen, ettei oteta.

(.) Kaikki täällä hyvin. Mietin, vain koska ne harjoitussupparit alkaa, kun monet niitä tainneet täälläkin jo tuntea? :O

innoM + Pulla 22+5
 
innoM Ei mullakaan ole tullut harjoitussuppareita, tai sitten en osaa niitä sellaisiksi lukea!? Ei hajuakaan meinaa, että miltä ne tuntuu..En ole kyllä mitään ihmeellisiä tuntemuksia huomannut.
Tosin olen sua muutaman viikon perässäkin:rolleyes:
 
Carlotta: No on sullakin anoppi:( Sympatiani sinne!

Jerika: Sulla on ollut kyllä iso säikähdys!! Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin ja nyt tosiaan lepäilet!

Jääkiekkoa seuraillaan miehen kanssa. Oon aina tykännyt seurata jääkiekon sekä jalkapallon MM-kisoja, muuten en urheilusta telkkarista kauheesti perusta. Ärsyttää vaan ihan älyttömästi kun täällä näytetään yleensä vaan oman maan pelit ja Saksan ja Itävallan kanavilta tietty näkee niitten pelit mut kun kattosin niin mielellään kun Suomi pelaa...No, toivotaan että ne pääsee pitkälle, näytetäänhän ne loppupään pelit sit kuitenkin kaikki (ainakin toivon niin). Mies jo juttelikin jotain siihen suuntaan että tulee tänään ehkä aikaisemmin kotiin kun iltapäivällä on tiedossa Sveitsin peli:)

Harkkasupparit on varmasti tosi yksilöllisiä. Jotkuthan niitä ei vissiin tunne koko raskauden aikana...Mulla on tähän mennessä supistellut jonkun verran mut oon aivan onnessani kun niitä harjoitussuppareitakaan ei tule tämän enempää, viimeksi niitä oli ihan tarpeeksi!!! Joten mä olisin vaan iloinen jos ei tunnu mitään puristuksia.

Nimiäisiin pyydetään varmaan n.10 henkilöä. Esikoisen nimiäisissä oli mun vanhemmat ja sisarukset, miehen vanhemmat sekä kummit puolisoineen. Tällä kertaa tulee varmaan suht sama kokoonpano, tai no katotaan missä jamassa on välit silloin anopin kanssa.

Casanna 20+2
 
Viimeksi muokattu:
Ooo, kovasti kyselyjä liikkeellä.

Meillä on kastettu aikaisemmat muksut kirkossa ja juhlat pidetty seurakuntasalilla, paikalla aina ollut n. 20hlöä. Samalla kaavalla mennään tälläkin kertaa. Me ollaan kutsuttu aina lasten kummit, isovanhemmat ja muuten läheisimmät ihmiset. Aikamoinen sakki, mut ihan kiva kokoontua iloisen asian tiimoilta ja kun ei kotona järkkää moisia kekkereitä, ei tule stressiäkään.. =) Kirkkoon kuulutaan vielä toistaiseksi, jossain vaiheessa olen ajatellut erota kirkosta. En usko erityisen syvästi mihinkään, enkä varsinkaan ole ollut erityisen iloinen kirkon viimeaikaisista kannanotoista esim. homoudesta jne.

Harkkasuppareita ei ollut ekassa raskaudessa oikeastaan ollenkaan, ihan loppuvaiheessa (syntyi rv 37+6) oli muutamana pvänä. Tokassa niitä alkoi olla rv 30 kieppeillä ja tästä kolmannessa niitä on ollut jo nyt jos oikein rehkin. Mutta ne on tosi yksilöllisiä ja lepo + runsas neste auttaa pitämään niitä kurissa.

Lätkää katsoisin ehdottomasti enemmänkin, mut se ei oikein onnistu lasten kanssa ihan toivotulla tavalla.. =) Nuorempana seurasin fanaattisesti SM-liigaa + kaikki Suomen pelit, näin aikuisiällä olen seurannut vain MM-kisoja ja Olympialaisia. Kaksi viimeisinät Suomen peliä on tullut seurattua ainoastaan toisella silmällä...

Meillä on muksuilla Ifissä vakuutukset, anoppi pitää niitä yllä. Kai se kolmannenkin vakuuttaa, jos ei niin sit se hoidetaan itse. Syntymättömän lapsen vakuutusta meillä ei ole ollut kenellekään eikä tule tälläkään kertaa. Mua ahdisti ekaa odottaessa vakuutusehtojen pykälä korvauksesta siinä tapauksessa jos lapsi kuolee (tiedättehän ne hormonit.......) ja se sit jäi ottamatta. Kakkosen kohdalla asiasta vähän puhuttiin, nyt ei olla enää edes puhuttu..... Eli ihan normi lapsivakuutus vaan meille. Hyvä se on ollut olemassa, kun molemmat pojat on olleet armottomassa korvatulehduskierteessä putkitukseen saakka.

Hui kauhistus Jerikan vuotoja... :( Toivottavasti nyt pysyvät sitten pois! Nuo on sit niin ikäviä vaivoja, kun saa sydän syrjällään murehtia pienen hyvinvoinnista. Onnea kuitenkin poikalupauksesta...:D

Jiimiin hierontareissu kuulostaa aikas hyvälle. Mun pitäs mennä kanssa, mutten ole saanut aikaiseksi varata aikaa. Yllätys sinänsä...

Hohhoi, posti toi Zumban Wiille ja pakko oli heti kokeilla. Hitsi kun oli hauskaa... =) Mitä te muuten harrastatte raskausaikana, siis miten liikutte? Mä käyn vesijuoksemassa väh. kerran viikossa, koirien kans lenkillä, sit tosiaan vähän tota zumbailua tulee harrastettua näin kotioloissa ja tietysti omakotitalon piha saa aikaan hyötyliikuntaa aika tavalla näin kevätaikaan. Toivon että se auttaisi vähän pitämään raskauskiloja kurissa. Sekä ekassa että tokassa raskaudessa tuli +15kg, mikä ei ole erityisen hauskaa kun ylimääräistä on jo lähtökohtaisesti ihan liikaa. Tässä raskaudessa paino putosi heti alussa -5kg, josta takaisin on tullut n.3kg, eli vielä ei onneksi olla edes lähtöpainossa...:rolleyes:

Että sellaista, nyt tarvii mennä herättelemään kuopus päikkäreiltä, jotta meillä nukutaan sitten yölläkin... Leppoisaa tiistain jatkoa!

Niksu 22+5
 
Jerika HUI:O nyt vaan iisisti ja lepoa paljon,mies asialle jos jotain pitää tehä ;) toivotaan että huomisessa rakenneultrassa kaikki olisi pojalla;) hyvin

Niksu zunbaa ei kuulema suositella raskaana oleville,tietty tästäki on montaa mielipidettä mut näin luin viimeks jostain...itse en varmaan edes pystyis harrastaan repäisykipujen takia mitä tulee helposti..

Vaniljainen kuulostaa kivalta tuollainen huomenlahjakuvaus =) itsekin olisi kiva mut en näiden läskien kans halua:ashamed: jos olisin yhtään timmimmäs kunnossa niin sitten...ja onpas kyllä ollu läheltä piti tilanne,onneksi kuite huomas ajoissa eikä tarvinu tuupata ojaan.

Harjoitussuppareita ei tosiaan VÄLTTÄMÄTTÄ tule kaikille tai ainakaan sellaisia mitä välttis tuntee joten Inno ole ihan rauhassa =)
 
neuvolassa tänään käyty. kaikki ok. sydän ääniä pitkään haki eikä meinannut löytää millään mutta sitten otti ultra laitteen jolla sykkeet löysi, vauva kuulemma todella alhaalla mistä sitten johtunee?? ja istukka kuulemma takana ja jotenkin reunaa edessä. en oikeen ymmärtäny mutta oli kiireinen sit se hetki siinä niin aattelin kysellä ens viikon rakenne ultrassa enemmän.
 
Vakuutuksesta vielä. Tapiolassa korvaukset saa haettua netin kautta ja korvaus on tilillä muutamassa päivässä pankista riippuen (Tapiolan asiakkailla jopa samana päivänä). Omavastuu lasketaan tällä hakutavalla vain kerran kalenterivuoden aikana. Ei tarvitse vuotta säilytellä lappuja ja sitten lähetellä säästääkseen omavastuussa.

Meillä ristiäisiin tulee 20-30 henkeä, riippuu kuinka moniosaisina perheet paikalle saapuvat. Läsnä kuitenkin vain kummit perheineen sekä lähimmät sukulaiset (isovanhemmat, tädit ja enot sekä mun isovanhemmat)

Santtu ja Tirppa 18+4
 
Zumbasta.. Olen varmistanut asian zumbaohjaajalta, neuvolatädiltä ja neuvolalääkäriltä ja zumbaa voi harrastaa raskaana. Oman voinnin ja raskauden mukaan. Hyppyjä ilmeisesti kannattaa vähän varoa ja minä olen jättänytkin ne suosiolla tekemättä. Meidän zumbaryhmässä on toinenkin odottava äiti :) Kysyin ohjaajalta myös noista sykkeistä, mutta sanoi, että heidän tanssikoulussaan on monet zumbanneet ihan loppuun asti. Minä lopetan nyt kevääseen, kun tulee kesätaukokin. Olen myös lukenut, että kaikki tanssikoulut eivät edes ota raskaanaolevia zumbaan, eli ei liene yhtenäistä linjaa asian suhteen?!
 
Iltaa!

Kiitos synttärionnitteluitsa =) kakut syötiin,ei sen kummempaa...

Harjotussuppareita mulla tullu muutamaan otteeseen,siksi mietin,uskallanko kohta enää juosta...

Kauhiaa,ku kävin puntarilla toisen kerran tämän raskauden aikana ja jo 6kiloa tullu painoa!!!!! :whistle: siis uskomatonta... niin paljo!! mutta en ota ressiä tuommosesta,taijan nakata tuon vempaimen autotalliin muutamaksi kuukaudeksi;)

Ihanaa ku flunssa alkaa olla ohi.uskomattoman hieno olo =) Nyt haluan kyllä pysyä terveenä.pakko....

Nyt kotitöihin..paljo on vilelä tekemistä!!

Pai ja pikkunen 19:heart:
 
Harjoitussupistuksia: Lähes päivittäin ja menenkin neuvolalääkärille 2 viikon kuluttua tutkituttamaan kohdunsuun tilanteen. Josta saadaan aasinsilta tämän päiväiseen neuvolakäyntiin: Terkkari sanoi, että jos alkaa verta tulla, niin sairaalaan vaan, koska istukka on tosiaan osin kohdunsuun päällä. Jos ei nouse ylemmäs, niin sektioon.
Verenpaineet oli loistavat, hemppa pudonnut hieman, mutta oman olon mukaan voi aloitella lisäraudan syömistä. En vielä aloita, kun alkaa julmettu ummetus, mutta odotan varmaan sinne parin viikon päähän ja pyydän ottamaan samalla uuden hempan.


Lisäys: Ai niin, sf-mitta oli nyt 25cm ja painoa on tullut noin 10kg :D

Huldis 22+2
 
Viimeksi muokattu:
Kastamisesta, meillä lapsi saa ihan ristiäiset. Pidetään joko kotona tai vanhempieni luona, kutsutaan meidän omat sisarukset ja perheensä heiltä joilla sellainen on, isovanhemmat ja kummit.

Vakuutus on jo otettu, ihan raskausajalta asti siltäkin varalta, että synnytyksessä jotain sattuu tai lapsi joutuu jostain syystä niiden kahden ensimmäisenkin kuukautensa ajan sairaala-/lääkärihoitoa. Tapiolassa on, vakuutusmaksu on kallis, omavastuu satasen per vuosi. Tapiolassa kaikki muutkin vakuutukset.

Jääkiekkoa tulee katsottua ainakin toisella silmällä kun vaan työvuorot sallii. Mies katsoo kaikki Suomen pelit ja osan muistakin.

Jerika, hui!!! Nyt vaan otat rauhassa ja rennosti :O

Mulle tulikin nopsaan äitiyspoliklinikalta nyt se kontrolliaika tuon tukoksen pohjalta. Ensi maanantaille jo, jännää nähdä, mitä sitten meinaavat, jatkuuko pistokset tms. Saas katsoa, ultraavatko myös, vaikka meillähän on ensi viikon to myös sitten se rakenneultra :) Ihanaa, niin pian jo! Kiva päästä näkemään pieni ja saada tietää, onko kaikki ok, liikkeet kun edelleen on niin hentoisia ja pieniä.

Harjoitussuppareita en ole havainnut vielä.

Tänään poksahti puoliväli ja 20+0, käyntiin rv 21 :heart:
 
R-M
Iltaa minunkin puolesta! :)

Neuvolassa tänään käyty. Muuton takia meillä on nyt uusi neuvola ja tykkäsin kyllä tosi paljon neuvolatädistä! :) Kyseli tosi paljon meistä tietoja ja vaikutti oikeasti siltä että sitä kiinnostaa, sanoikin että haluaa tuntea asiakkaansa paremmin. Sf-mitta 21cm, hemoglobiini ja verenpaine ok, paino noussu nyt semmoset 4,5kg. Sykkeitä ku kuunneltiin niin Eemeli alotti nujuamaan, potki sitä anturia vai mikä onkaan :D Ei vissiin tykänny siitä toimenpiteestä! :D Nyt vasta saatiin kutsu perhevalmennukseen, olis pitäny näköjään saaha jo aiemmin koska eka tapaaminen siinä ryhmässä, missä meidän pitäis olla, niin oli jo menny. Mennään siihen tapaamiseen sitten toisen ryhmän kanssa ja muihin sit muiden syyskuisten kanssa. Kelan lippuset ja lappuset saatiin matkaan kans.

Vakuutus meillä jo on poikaselle. Joskus tossa maalis-huhtikuussa se hankittiin, samalla ku "uusittiin" muita vakuutuksia muuton yhteydessä ja otettiin henkivakuutukset itellemme jne. Lähivakuutuksella ollaan. Mähän jo aloin puhumaan ja selvittelemään tota vakuutusjuttua melkein jo ennen raskautta :D

Meillä pidetään nimiäiset. Oon eronnu kirkosta, eikä miehelläkään ole mitään hinkua kastaa muksua vaikka kirkkoon (vielä) kuuluukin, niin ei oo tarvinnu ees vääntää asiasta. Poika saa sitten itse päättää liittyykö kirkkoon, kun asioista ymmärtää sen verran. Juhliin kutsutaan meidän molempien perheet ja kummit, sekin tekee jo jotain 20henkeä. Täällä kotona ajateltiin mahtua olemaan sitten. :)

MM-kisoja kyllä seuraan! Yksinäni joudun sitä kyllä harrastamaan, kun miestä ei liiemmin kiinnosta. Eilenkin illalla ittekseni möykkäsin alakerrassa ja mies pelas yläkerrassa xboxia :D Suomen pelit vaan katon, välillä sivusilmällä muita pelejä jos ei tuu muuta sillon telkusta.

Jee, tänään varasin meille kylpyläreissun! :) Helatorstaina mennään kylpylöimään ja yks yö hotellissa. Täytyy siis laittaa se uikkari tilaukseen heti kun rahatilanne sen sallii! :)

Hohhoi, oon aika väsypoikki, koko päivä menny liikenteessä. Joten tää mamma lähtee pötkölleen. Öitä! :)

R-M & Eemeli :heart: 22+1
 
Vastailempa nyt noihin mitä muistan:whistle:

Vauvelin huonetta Ollaan alettu laittamaan vaikkakin nappula tulee nukkumaan meidän kans:heart: Vaatteet pesen sitten joskus kesällä

Ristiäiset meinataa pitää luultavasti ihan kotona=)

Vakuutus On otettu n. kuukaus sitten.

MM- kisoista Katon kaikki suomen pelit:D

Tervetuloa kaikkille uusille:flower:

( . ) Nappula on alannut potkimaan paljon ja lujaa:heart: Heräsin tässä pari yötä sitten siihen kun paita oli märkä maidosta:O Pahoinvointi on palannut:kieh: ei onneks ihan niin rajuna kun alkuraskaudesta.
Viikko rakenne ultraan:)

muffi& nappula 21+3
 
MM-kisoja on pakko seurata sivusilmällä, kun samassa asunnossa asuu joku joka kattoo kaikki mahdolliset sm-liigankin pelit, ja siitä jopa maksetaan erikseen (urho-tv) :headwall: Että välttyä ei voi vaikka kuin haluais ;) Toki suomen pelejä tulee katottua välillä molemmillaki silmillä, jos vain tulee sopivaan aikaan päivästä, eikä tarvi nukkumaan. Ja poikkeuksena katoin loppu nauhotuksen ruotti-norja pelistä (viim. 10min + jatkoaika + rankkarit) Ja kyllähän se niin on että pääasia ei ole suomen voitto, vaan ruotsin häviö! ;) :LOL:

Ristiäisiin tulee isoisomummut, isovanhemmat, tädit ja sedät puolisoineen, ja serkut + pappi (30 hlöä) sekä vauvan oma perhe, äiti, isä ja isosisko (4hlöä) Ja ihan koitetaan kotiin mahtua koko porukalla, niinku viimeksikin, siihen mennessä vaan porukka kasvanu 3:lla vauvalla :whistle: Siitä tulikin mieleen, että veljen vaimolla on LA ens vkloppuna :heart: ja miehen siskolla kesäkuun puolella :heart:

Kiitos vakuutusvinkeistä! Taidan ottaa enempi selvää kaikkien vakuutusten osalta Ifistä ja Tapiolasta, ja sit lisäksi pohjolasta, siksi että ollaan OP:n asiakkaita, niin eikös siinä saa jotain keskittämisalennuksia...?

Aamukaffeelle tuoksu kutsuu...

eleana + seppo 20+1 :heart:
 
Kastamisesta kakkonenkin kastetaan, vaikka emme erityisen uskovaisia olekaan. Tekee sitten itse omat päätöksensä myöhemmin, mutta se vain jotenkin kuuluu meistä asiaan. Lisäksi tuntuu jotenkin lohdulliselta ajatus, että joku jossakin pitäisi huolen pienestä, jos jotain pahaa sattuisi tapahtumaan. Liekö hormoneilla vaikutusta oloon :)

Vakuutus on otettu. Fenniasta, kuten esikoisellakin. Noissa kannattaa omavastuun lisäksi verrata myös sitä, mikä on se kattosumma, minkä vakuutus kaikkineen korvaa sairauksia. Niissä oli ainakin pari vuotta sitten vielä useamman kymmenen tuhannen euron ero eri yhtiöiden välillä.

(.) Esikoiselle päivystyksestä saadut lääkkeet auttoivat :heart: Käytiin päivälläkin lääkärissä hänen kanssaan, mutta lääkäri ei suostunut edes panadolia kirjoittamaan. Illalla oli pakko lähteä, kun kuume nousi normaalilääkkeistä huolimatta yli 40c ja sieltä saadut lääkkeet näemmä auttoivat. Sai itsekin nukkua kunnolla pitkästä aikaa, kun oma tauti alkaa kanssa helpottaa :) Päästään siis toteuttamaan äitienpäiväsuunnitelmat.

Millaisia suunnitelmia teillä on äitienpäivälle? Me lähdetään isovanhempien luokse viikonlopuksi.

Branwen ja sissi 18+6
 
Jerika
Hui! Varmasti on säikäyttäny. Nyt vain lepoa :hug:

Niksulle osanotot :hug:

Paljon teillä tulee suunnilleen olemaan porukkaa ristiäisissä/nimiäisissä?
Me kuulutaan kirkkoon ja lapset tullaan kastamaan, saavat sitten isompana ite päättää mitä sen asian kanssa tekevät.
Esikoisen ristiäisissä oli muistaakseni jotain 17henkee, esikoinen, pappi ja me vanhemmatki mukaan luettuna. Nyt on isompi asunto niin voidaan pitää ristiäiset kotona jollon varmaan joitakin kavereitakin saattaa käydä joten isommat ristiäiset on tällä kertaa varmaanki tulossa. Niin ja onhan meillä nyt tuo esikoinenki :) Viimeksi pidettiin mun vanhempien luona ja sinne on sen verran matkaa ettei muita sitten tullu ku sukua vain.

Harjotussupistuksista...
Esikoisesta tais tulla joskus rv.20+ nyt on varmaan ehkä viikon, ehkä enemmänki toisinaan jotain kai ollu... Kumma ettei sitä siltikään ole varma vaikka on jo yhen lapsen synnyttäny :D

Vakuutuksia ei otettu esikoiselle eikä oteta tällä toisellekkaan...
Ei ollu esikoisella ainakaan tarpeen

Kyselen nyt vähän et onko joku hankkimassa tuplia ja jos on niin ootteko jo päättäny millaset aiotte hankkia?
Mä oon kuluttanu ties kuinka paljon aikaa näitä juttuja tutkiessa. Nyt sitten aika paljon on mielessä pyöriny nuo emmaljungan twin city cross ja cerox tuplat... Onko kellään niistä kokemuksia? :wave:

Äitienpäivästä...
En tiiä mitä tehään...

Talvicci ja Torsti rv.19+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Lukemassa käyn, mutta ei tule aina kirjoiteltua. Kastamisesta Esikoinen on kastettu ja niin tämä tulevakin lapsi. Ei niin uskovaisia olla, mutta halutaan silti. Pidetään ristiäiset varmaan n. kuukauden päästä syntymästä, kuten esikoisesta. Esikoisen ristiäiset oli kotona, mutta oli ahdasta ja hirvee stressi siivoamisesta, joten nyt pidetään tuossa lähellä olevan kirkon tiloissa. Ei tarvii siivota kotona sitä varten :LOL: Vieraita tulee isovanhemmat, kummit, täti ja enot perheineen, n. 20 henk.

Vakuutusta ei oteta. Esikoisella ei myöskään ole ja ollaan kyllä aina päästy hoitoon, kun on ollut tarvis. Tyttö on astmaatikko, ja päästiin nopeasti hoitoon keskussairaalan lastenpolille, jossa nykyään hoidetaan astmakontrollit.


Äitienpäiväsuunnitelmista
jos mies antaisi minun nukkua pidempään ammulla, olisi kiva =) Olen viikonloppuna sekä la- että su-illan töissä, joten ei suurempia suunnitelmia.

Omaan napaan ei kummempia. Ultraa odotellaan, 2 viikkoa vielä. Töistä soitti esimies ja kyseli kesän työsopimuksesta (olen siis opiskelija ja menossa kesätöihin entiseen työpaikkaan) miten pitkälle tehdään. Alun perin talvella oli puhe että elokuun puoleen väliin, silloin kun en tiennyt vielä olevani raskaana. Nyt sitten tuli puheeksi että olen raskaana ja jäämässä elokuun lopulla äitiyslomalle. En enää voinut olla sanomatta, kun nyt siis viikonloppuna menossa töihin ja ensi viikon jälkeen siis alkaa kesän hommat, kun raskaus näkyy jo selvästi kuitenkin. En halunnt valehdella. Joten työsoppari lyheni sitten heinäkuun loppuun vaan. Oli puhetta että jos jaksan ja haluan, niin jatketaan sitten sopimusta elokuulle. Ensin tympäsi, kun olin ajatellut tietysti että rahan tulo taattu sinne äippälomaan asti, mutta realistista on varmaan että jaksan tuonne heinäkuun loppuun olla vain töissä, hoitoalalla kuitenkin kun olen. Noh, ehkä ne raha-asiat järjestyy ja pääseepähän sitten aikaisemmin lomailee esikon kanssa =)

Nessu ja pieni 18+6
 
Hei, pakko kysyä teiltä, että onko ihokarvoituksenne muuttunut raskauden aikana???
Mulla on muuten kaikki ennallaan, mutta sääret, joihin ennen kasvoi nopeasti tumma ja tiheä sänki, ovat nyt suurelta osin ihan karvattomat ja siellä täällä harvakseltaan kasvaa vaan muutama karva. Ja edellisestä ajosta varmaan kuukausi :O

Äitienpäivänä ollaan mökillä mun perheen kanssa, koko viikonloppu :heart:
 

Yhteistyössä