Syyskuun tulokkaat 2o1o**** Helmikuussa

Moi!

Onpas tänne taas tullut juttua.:)

Raskausarvista joku kyseli, mulla ne tuli synnytystä edeltävänä päivänä, laitokselle lähtiessä ei arpia ollut, mutta sieltä palatessa niitä sitten oli. :kieh: :D Eipä nuo kyllä ole haitanneet, nyt ovat jo vaalentuneet niin että tuskin huomaa.:)

Alkoholista oli ollut puhetta myös. Minäkin esikoisen kohdalla ihmettelin sitä, miten tiukasti neuvoloissa suhtaudutaan tuohon alkoholinkäyttöön. Olin kuullut siitä jo aiemmin muilta ja aika moni siellä on vähän totuutta muutellut. :whistle: Onhan tuota tullut riekuttua ja alkoholi on kyllä aiemmin maistunut, mutta ei mulla ollut mitään vaikeuksia lopettaa kun raskaaksi tulin.:)

Tylsä päivä ollut tänään, aika kova pakkanen eikä ole jaksanut pahemmin ulkona käydä. Väsymyskin on toisinaan aika kovaa, tuntuu että haukotuttaa vain jatkuvasti. Onneksi paha olo vähän alkaa kai helpottaa, vaikka saa kyllä edelleen miettiä mikä ruoka menisi alas. :snotty:

Lahopää ja Tuhto 9+3
 
ei oikein jaksa kirjottaa.. taidan vetäytyä täältä pois toistaiseksi.. vuotanut muutaman päivän vuotoa, joka ei oo normaalia (alkava km..).. yritän nyt keskittyy muihin asioihin ja antaa asioiden mennä omalla painollaan.. :ashamed:

Kiitos kaikille tuesta ja kannustuksesta näinä alkuraskauden vaikeina aikoina :flower: Toivon koko sydämestä, että teillä kaikilla menee odotus hyvin loppuun asti :heart:

Krizze ja ´vauva´(muuttumassa enkeliksi) 9+3
 
Krizzelle paljon voimia! :hug:

Miä olen myös pitänyt hiljaiseloa, kun olo on aivan nuutunut. Esikoinen on elämöinyt viime aikoina öisin melkoisesti, ja pitänyt myös huolen siitä, että päivä alkaa viimeistään klo 6.30 |O En tiiä, mikä on ollut yöhuutelujen takana: puhkeavat poskihampaat, viikko sitten saatu MPR-rokote vai viikonloppuna lopetettu pullon antaminen (vaikka nokkamukista joi pääsääntöisesti tuota ennenkin eikä koskaan pullolle nukutettu). Että tällaista arkea meillä.

Raskausarpia
tuli viime raskaudessa rv 34, kun maha oli "isoimmillaan" (sf-mitta 34cm) neidin istuessa perätilassa. Kun viimein suostui kääntymään raivotarjontaan, pieneni sf-mittakin, mutta siinä vaiheessa maha oli jo nätisti raidoitettu. Lisäksi vatsaa koristaa navasta alaspäin tehty sektiohaava, jonka rinnalla raskausarvetkin kalpenevat :kieh: Jonkinmoinen ulkonäkökriisi oli esikoisen synnytyksen jälkeen, mutta nyt arvet ovat hiljalleen haalentuneet, joten enää ne ei niin paljon häiritse - eikä niille mitään voikaan. Vatsaa rasvasin joka päivä esikoista odottaessa, mutta atoopikkona miä kyllä tiesin, että nahka ei kestä venymistä, vaikka kuinka rasvaisin..

Nt-ultra on vasta 2.3. ja seuraava neuvola (lääkärikäynti) on 16.3. Sitä ennen ei voi kuin odotella.

Jonspe ja Lilliputti 9+5
 
Mun tiedot vois poistaa kans tuolta etusivulta, poistun hiljaa joukostanne.

Eilen oli eka neuvola. Sydänääniä ei kuulunut niin sain ultra-ajan jossa kävin tänään. Siellä se meidän vaavi köllötteli, kuolleena. Se oli tapahtunut n. vko sitten. :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Huomenna sairaalaan kohdun tyhjennykseen.

Tänään ois ollut tai on RV 9+6

Onnellista odotusta teille muille!
 
solete mitä mahtaa kuulua sinulle? Minulla myös hematooma ja olen sairaslomalla vuotojen vuoksi. 3.3. seuraava ultra ja sitten taas näkee missä mennään.

krizze ja mairo paljon halauksia ja voimia asian kanssa :hug:

Itsellä alkaa kanssa huono olo helpottamaan, jo pystyy syömään laajemmalla skaalalla ruokia kuin ennen. Onnea matkaan kaikille, sinnikkäästi kohti viikkoa 12!

Kiskii ja pikku Kisskiss 10+5
 
Krizze, eikä! Oon tosi pahoillani! Oisko mahdollista, että alkioita olis ollut 2...? Ei tarvii vastata tähän. Pidän sulle peukkuja, kunnes asia täysin selvenee.

Mairo,
voi harmi. :´( Tosi ikäviä tällaiset uutiset.

Endotar, törkeetä!!! Kuulostaa siltä, kuin oisit ollu jossain piilokamerassa. :D

rakkaudesta äiti ja muut
np-ultratut, onnea!

(.) Sain kuin sainkin np-ultran järjestettyä. Ja verikokeen myös. :) Ensi viikon torstaina sekä ultra, että verikoetukosten arvio. Mua on kauhistuttanut tässä jonkin aikaa, että entä jos kaikki ei olekaan hyvin. Toissapäivänä tuli vähän ruskeeta vuotoa, mutta kun on aikaisemminkin tullut kerran, niin pärjäsin jo paljon pienemmällä panikoinnilla. Ei onneksi jatkunut. Mutta nyt jokaista mahakipua pelästyy.

Täytyy muistaa, että itse ei voi vaikuttaa asioihin, joten tärkeintä on saada aika kulumaan mukavasti ja nopeasti itselle mieluisia asioita tehden. Tulisin varmaan hulluksi, jos pyörisin netissä "vauvasivuilla" päivät pitkät. Max. kerran päivässä nopea katsaus saa riittää tälle. Pitääkin taas aloittaa lukemaan uutta kirjaa... Ja siivota %?&/%!!! :kieh:

Estelle 10+4
 
Krizze ja Mairo, paljon voimia :hug:

Noin ikävistä uutisista rupee herkästi ajattelemaan et onkohan omassa masussa kaikki kunnossa. Ei mullakaan kuulunu sydänääniä rv 10+1, mutta ei mua mihinkään ultraan sen takia passitettu. Mairo, jos vaan jaksat vastata, oliko sulla joku muu oire/syy miksi epäiltiin ettei kaikki ole hyvin?
 
Viikon ajan tuli vessareissuilla pyyhittäessä paperiin valkovuodossa oleva veriviiru, tyyliin pari kertaa päivässä. Ei siis todellakaan mitään kunnon vuotoa tai tuhrua.
Toi mun terkka on niin taitava että se saa yleensä "kaikilta" kuulumaan sydänäänet niin se jotenkin huolestu kun niitä ei kuulunut?
Mä sanoin jo neuvolaan mennessä että mulla on tunne ettei kaikki oo hyvin, niin sit se varmaan mun mielenterveyden vuoks lähetti mut sinne ultraan

ja hyvä niin,kauheeta ois ollu olla rv12 ultraan asti kuollut vauva mahassa :'( :(
 
Krizze ja Mairo :'( :hug: lämpimät halaukset teille ja kovasti jaksamista, on niin surullista :(

Alkoholin käytöstä tosi törkeetä utelua ollut! En kanssa voi käsittää ettei ennen raskautta sitten voi elää normaalia elämää vaan pitää alkaa siveyden sipuliksi :headwall:

Ja heti kun taas hehkutin, että olo parani... niin johan on tänään yrjö lentänyt! En enää uskalla hehkuttaa jos olot paranee... Hyi että miten huono olo.

Mä meen kanssa lepäilemään ja yritän saada jotain syötyä :wave:

Meripihka ja kirppunen 10+5
 
Krizze ja Mairo :hug: ja jaksamista! Ja muillekin voimia tarvitseville paljon tsemppiä.

Ikävää että tulee huonoja uutisia, vaikka sitähän tämä elämä tietysti on. Täytyy vaan yrittää itse pysytellä positiivisena, eikä mietiskellä, onko omassakaan masussa kaikki kunnossa.

Mulla alkaa pikkuhiljaa olla edessä kertominen esimiehelle. Ensin ajattelin odotella sinne np-ultraan, mutta voi olla, että kerron jo aiemmin, kun meillä on niin paljon töitten uudelleen järjestelyä luvassa. Toivottavasti asian sulatteleminen käy helposti, ja onhan tässä vielä aikaa, ja mitä vaan voi sattua ja tapahtua.

Eilen kävin verikokeissa, ja kahden viikon päästä, 5.3 olisi sitten se ultra.. Tuntuu ikuisuuden pitkältä ajalta! Mutta pakkohan se on vaan malttaa odotella..
Huomenna poksuu taas viikot :) Päivä päivältä sitä tulee varmempi olo, että ehkä se pikkuinen siellä kyydissä pysyy loppuun asti!

Nyt täytynee jatkaa työntekoa, että saisi hommat valmiiksi, ja pääsee huomenna viikonlopun viettoon.

Tarrasukkia kaikkien pikkuisille!

Katrin ja mini 10+6
 
Mairolle ja Krizzelle pahoittelut, todella ikävää kuulla tässä vaiheessa tällaisia asioita...

Itsekin näiden asioiden kanssa painiskelleena kävin eilen uusintaultrassa ihan vaan oman mielenauhan vuoksi. Kaikki oli hyvin :heart: Kaveri heilutteli käsiään ja jalkojaan jo kovasti :heart: Niin mahtavaa =) Vastasi jo viikkoja 9+6 vaikka olikin vasta 9+3, no päivä sinne tai tänne :) Nt-ultra olis sitten kahden viikon päästä. Tuntuu tosi kivalta, ettei siihen ole enää montaa päivää.

Alkoholin käytöstä ennen raskautta sen verran, että ei ainakaan mun neuvolantäti mitenkään oikeestaan kommentoinut asiaa, vaikka ihan rehellisesti asian kerroinkin. Eikä mulla todellakaan ole ollut mitään vaikeuksia lopettaa juomista kun raskaudesta olen saanut tietää! Ikävää, että joillekin on asiasta "saarnattu".

Hyvää loppuviikkoa kaikille =)

Hupu07 ja pieni 9+4
 
Estelle: Ikävä kyllä näyttää siltä että kuinka monta siellä ikinä oli, niin kaikki tuli pihalle eilen :'( parempi olo tänään, kivut loppuneet ja vuotokin vähenemään päin. henkisesti menee varmaan vielä vähän aikaa, että täysin toipuu, mutta kyllä me varmasti uudestaan heti yritetään kun vaan voidaan =)

ja kyllä varmasti jatkossakin seurailen teidän kuulumisia, vaikka se tällä hetkellä vähän kipeetä tekeekin, kun toivoo että olisi saanut joukossa jatkaa loppuun asti :ashamed:

hyvää loppuviikkoa kaikille, koittakaa olla huolehtimatta turhista ja nauttikaa odotusajasta :heart: täällä keskitytään hellimään koira'vauvaa' (no onhan toi jo 2v, mutta se on meidän pikkunen silti ;) )
 
Krizze ja Mairo, Paljon voimia teille, todella ikäviä uutisia saitte :'( . :hug:

Alkoholinkäytöstä, oma neuvolatäti ei kylläkään kovasti noteeranut alkoholinkäyttöäni, keskittyi aivan muihin asioihin, ja hyvä niin. Kyllähän jokainen raskaana oleva tietää, mitä on sallittua ja mitä ei,.. ärsyttävää paapomista, jos tehdään aikaisemmasta elämästä iso numero. :kieh:

Onko kenelläkään kokemusta sokerirasitustestistä. Mitä siinä joutuu tekemään ja missä vaiheessa saa tietää tulokset? Mulle tehdään se varmaan parin viikon sisällä.

Täällä on kaikki ollut hyvin. Np-ultran jälkeen jäi hieman tyhjä olo, kun ei alussa ollut mitään, mitä odottaa, mutta nyt sitten odotan seuraavaa neuvolaa, se olis ensi viikon keskiviikkona ja siihen on ihan lyhyt aika :) Jännittää tuo oma paino, kun neuvolatäti sanoi, että kun ensi kerran nähdään, niin painoa ei saisi olla yhtään enempää, kun mitä ekalla kerralla oli. Tuntuu vain masu kasvaneen, joten kai sitä painoa on sitten nyt tullut jonkin verran. :ashamed:

Jaksuja kaikille np-ultraa odottaville ja muutenkin kaikille, joita ahistaa, väsyttää, oksettaa, masentaa, nälättää,..

Tähdenlento 12 + 1
 
Krizze ja mairo :hug: :hug: Voimia!

Kertokaas kanssasisaret hyviä, terveellisiä ja kevyitä välipalavinkkejä! Paha olo nimittäin pysyy poissa vain syömällä, joten jotain kivaa välipalaa pitäis kehittää, jota vois syödä hyvällä omalla tunnolla. Tähän mennessä mulla on käytössä suolasista riisikakut (45kcal/keksi) ja makeista Alpen suklaa/fudge-patukat (alle 70kcal/patukka). Tietysti hedelmät ja vihannekset myös, mutta kertokaa, jos teillä on jotain "erikoisempia" välipaloja käytössä! Eikä mitään sellasia, joita pitää valmistaa kovasti, koska mulla häärää toi 10-kuinen tossa jaloissa =)

Jaksamista kaikille!

-dask 9+0, jee :heart:
 
krizze ja mairo :hug: jaksamisia .

ja kiitos kaikille osanotosta, meillä ja minulla noi eläimet ovat vaan niin kauhean tärkeitä, moni tuttuni sanoo että taidan välittää enemmän eläimistä kuin muksuita...no kyllä omat muksut ovat sentään etusijalla :heart: ...

täällä ei mitään muuta sen kummenpaa ole tapahtunut, menin eilen terapoimaan itseni tallille kun oli niin surullinen olo, lähdin tammallani ratsastamaan ja ratsastin kotipihalle saakka, kyllä muksut olivat ihmeissään että vau..mamma ja heppa tuli käymään kotona syömään näkkäriä :heart: ..meillä talli aika lähellä , mutta en aiemmin ole käynyt kotona kun en ole maastoillut hepallani yksin koskaan..hepan sain joululahjaksi...
mut nyt valmistautumaan taas tallille menoon..

kaikille tuhannesti tarrasukkia ja nauttikaa raskaudesta

nirzu 12+1
 
Krizzelle jaksamisia ja kaikkea hyvää jatkossa, samoin Mairolle! :hug:


Tähdenlento1 Mie kävin viime raskaudessa tuossa sokerirasituksessa ja varmaan menen nytkin. Kuulemma siihen nykyään joutuvat melkein kaikki, sanoi meillä neuvolatäti. Muistaakseni se meni näin suunnilleen: Se kestää kaksi tuntia ja sitä ennen pitää olla syömättä ja juomatta 12h, vettä saa vähän ottaa jos siltä tuntuu. Labrassa otetaan ensin verikoe ja sitten pitää juoda sellainen vähän kokiksen tyyppinen litku, ei ole kovin hyvää. :x Sitten tunti odottelua aulassa ja taas verikoe ja tunnin odottelu ja viimeinen verikoe. Tulokset saa siis heti. Kannattaa ottaa vaikka lukemista tai jotain mukaan, ettei käy aika pitkäksi sen kahden tunnin aikana. Toivottavasti muistin oikein, korjatkoon joku jos kirjoitin jotain väärin. :D

Täällä taas ollut myös huonoa oloa, hedelmät, jogurtit ja pirtelöt on mun parhaita kavereita nyt. :flower:

Lahopää ja Tuhto 9+4
 
Soitin sitten neuvolaan terveydenhoitajalle, että olisko siellä joku toinen lääkäri jolle pääsis lähiaikoina. Ei kuulemma ole muuta neuvolalääkäriä. Sanoin että en ainakaan sille samalle mene enää, ja kerroin miten paska fiilis jäi koko hommasta. Terveydenhoitaja sit sanoi et voisin käydä hänen luonaan ens viikolla, niin kokeillaan kuunnella niitä sydänääniä uudestaan. Pääsisin tästä epävarmuudesta... Tosin ei siihen np-ultraankaan ole kuin reilu viikko, mut en millään malttais odottaa sinne asti et sais vähän varmuutta tilanteeseen. Toisaalta voisin tietty mennä yksityiselle ultraan ens viikolla, mut tuntuis turhalta maksaa maltaita siitä kun heti muutaman päivän päästä olis se np-ultra. Täällä ei tuolla terveyskeskuksen puolella ole ultralaitteita, harmi.

Hupu07, sinä ilmeisesti kävit yksityisellä "uusintaultrassa", vai?
 
Endotar, juu niin tein eli ihan yksityiselle menin niin kuin ekassa ultrassakin. Kallista on mut ei auta. Ja aikaismmin mulla ne on menny vakuutuksen piikkiin ku on ollu noita kohdunulkoisia yms. Tätä en usko et enää sinne saan, mut ei se haittaa. Nyt on niin hyvä mieli =)
 
No voi sentään taas huonoja uutisia täällä:( Jaksamista krizze ja mairo !

Tuosta sokerirasituksesta , mäkin jouduin edellisessä odotuksessa siinä käymään ja varmasti tässäkin ja ei se mun mielestä ollut niin kauheaa, kuin mitä välillä kuulee. Vaikkakaan se sokerilitku ei ole mitään herkkua. En kyllä haluaisi näin alkuvaiheessa siihen mennä, jos vielä pahoinvointia, niin miten ihmeessä sitä muka pystyisi olemaan 12 tuntia syömättä ja juomatta. Ja tapahtuu juurikin noin miten joku aikaisemmin kirjoitti, paitsi, että tuloksia ei saanut heti, vaan niissä kesti joitain päiviä ainakin, sain sitten terkkarilta tulokset seuraavalla kerralla. Ainoastaan sen ekan verikokeen tuloksen sai heti, mut mulla oli sekin muuttunut sitten niihin oikeisiin tuloksiin.

Noista välipaloista mä syön kans riisikakkuja, näkkäriä, hedelmiä, pähkinöitä, tuoremehut auttaa kans jonkin verran.

Naksuvarvas ja kakkonen 11 jotain
 
Voi Krizze ja mairo :hug: Paljon jaksamisia teille ja miehillenne. Ihan tosi ikävää :( Ja niinkun sitä ajattelee, että ollaan raskaudessa jo aika pitkällä ettei mitään voisi enää sattua. Ei voi mitään pitää itsestäänselvyytenä. Toivottavasti teillä nyt tärppää nopeasti uudelleen ja kaikki menisi hyvin!

Ei muuta nyt tällä erää.

Aplo ja Pikkutyyppi 9+3
 
Krizze ja Mairo :hug: Paljon voimia,halauksia ja onnea tulevaan :heart:

Nuo huonot uutiset ahistaa :| mutta tällästä tää alkuraskaus näyttää olevan..ei tiiä kenen raskaus jatkuu ja kenen ei :( Toivotaan ettei enään huonoja uutisia tuu.Vaikka ois ollu ihana kun ei ois niitä tullut aijemminkaan yhtään.

Mulla tulee jo ensi viikolla rv13 täyteen niin aika luottavaisin mielin alan nyt olla ja varsinkin kun ultrassa oli kaikki hyvin.Silti välillä valtaa epäusko et onko tuolla mahassa muka joku.Liikkeitä kun ei vielä tunnu.Sitten kun ne tuntuu niin raskaus muuttuu todellisemmaksi.Mullahan tuntu toisesta jo jotain pieniä liikkeitä 14viikolla mut sit ne loppu ja 17viikolla rupes uudelleen tutnuun,eli ei mee välttämättä enään pitkään kun saa nauttia niistäkin :heart:

Minä oon kans yrittäny keskittyy nyt muuhunki ku raskauteen.Luin vasta yhen aivan ihanan kirjan ja nyt ootan että kirjastoon ilmestyis mun varaamani toinen kirja että sais taas alkaa lukemaan.Menikin mooonta vuotta etten lukenut kirjoja,mutta nyt joku vuosi sitten innostuin ku löyty niin hyvä kirjasarja ja sen jälkeenkin oon löytäny muutaman mukaansa tempaavan kirjan.Pienenä tuli luettua paljon esim viisikkoa ja tiina kirja sarjaa.Käyn lasten kanssa aina välillä kirjastossa ja on kyllä kiva kun meillä jokainen lapsi tykkää tosi paljon saduista.Joka ilta luetaan iltasatu(jollen oo tosi huonovointinen,jota yhä on iltaisin)ja välillä päivälläkin.

Melkeen viikko tullu oltua sisällä kun on ollut niin kauheen kylmä.Alkaa jo vähän kyllästyttää,mutta jospa huomenna pääsis lasten ja miehehn kans uimaan.Meillä miehen kans menee nyt PALJON paremmin ja oon siitä tosi onnellinen :heart: mut silti pelottaa et entä jos se "kauheus" taas alkaa.

Joku kyseli raikkaita välipaloja niin mulla menee kauheesti hedelmiä ja välillä teen rahkaa,mut sehän on aika makeeta.Joku raikas pirtelö vois olla hyvää,mutta ei oo tullu itellä tehtyä nyt yhtään kertaa.

Onko teillä paljon hankintoja vauvaa varten?

Meillä on kuin tuliterät vaunut(ostettiin tälle meidän 1vuotiaalle ne uutena ku synty ja myytiin vanhat) ja sit melkeen kaikki muutkin löytyy ku neljäs lapsi tulossa ja kun esikoiselle kaikki ostettiin uutena niin kaikki on edelleen tosi hyväkuntoista.Turvakaukalon myimme tutuille ku olisin halunnu jo toiselle lapselle uuden ja nyt sit se pitää tai saadaan :D ostaa ja samoin sitterin aijomme ostaa uuden.Tuo vanha on kuitenkin ollut jo kolmella lapsella ja näiden serkullakin lainassa ja on aika kärsinyt ja löysin tosi hyvän sitterin jo tän meidän 1vuotiaan vauva aikana ja sen haluan vaavillemme.Jotain uutta vaatettakin haluttaa tulokkaalle ostaa vaik niitä onkin monta laatikollista.Mutta jännää kun nyt ei oo pakko ostaa kuin turvakaukalo.Esikoiselle tuli ostettua niin paljon tavaraa ja kallista että hirvittää ajatella sitä rahamäärää :whistle: No sillon ei ollu vielä mitään ja oltiimpahan kumpikin sillon töissä eli rahaakin oli enempi.

Rakkaudesta äiti ja Aarre 12+3
 
Minullakin taas hetkeksi helpotti kun toissapäivänä oli neuvola ja siellä saatiin sydänäänet kuuluviin. Jotenkin aattelin ettei siellä ketään kuitenkaan enään oo....Sitä huomaa, mitä enemmän raskauksia, sitä enemmän sitä huolehtii.
Nyt odottelen aikaa np-ultraan ja veriseuloihin, siinä taas yksi etappi mikä jännittää kovasti ja toivoo ettei huonoja uutisia tulisi.

Pahaolo helpottanut aika paljon, kuvotusta kohtuullisesti mutta vähenevässä määrin. Eipä tässä muuta voi kuin odotella ja katsoa mitä aika tuo tullessaan, siksiköhän tämä odotusajaksi on nimettykin :LOL:

Hassuli 9+2 (vaikka neuvolan mukaan 9+3 mitä ihmettelen kun kaikki laskurit näyttää tota omaa lukemaa?)
 

Yhteistyössä