***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

tinii täällä kans on öisin jo herätty siihen, että on supistellut tosi kipeää. mieski on pitäny herättää, että on siinä henkisenä tukena. tosin nukkumatti on vielä vieny iskän mennessään :LOL: ...noh, parin tunnin päästä on helpottanu ja kaikki pysyny sisällä. :whistle: *huoh* (neuvolasta kuitenki neuvottiin pirauttamaan synnytyslaitokselle jos kipeät supistukset jatkuu yli pari tuntia....)

synnynärikassi ois kai kuitenki syytä jo pakata...sitä vaan yrittää pitkittää mahdollisimman pitkään...

vauvan asento oli sitten kuitenki muuttunut, vaikka pari viikkoa sitten yksityisellä setä sanoi, että vauva on niin alhaalla jo pää lantiossa, ettei sieltä enää käännytä. ja kas vain tänään neuvolan täti ilmoittaa, että vekara onki perätilassa. :eek: just ku olin itteeni rauhoitellu synnytyspelon suhteen, että onneks asento on nyt raivotarjonnassa, että se on edes oikein....kääk. ehkä se kaveri sieltä vielä itsensä takaisin pyöräyttäisi.

sf-mitta menee edelleen käyrien yläpuolella...mutta menkööt. :) hemoglobiini oli raudan syönnin vaikutuksesta onneks noussut. ja kaikki muuten ihan ok.

facebookin syysmasujen tapaaminen onnistui kolmen masun voimin. kivaa silti oli turista ja vaihtaa kuulumisia. pohdittiin tuossa, että voisi koettaa järjestää uutta tapaamista pääkaupunkiseutulaisten kesken vaikka elokuussa. pääsisi enemmän masuja mukaan. :) turun seudun mammat olivat naamakirjassa halukkaita kanssa järjestämään tapaamista, joten siellä suunnalla asuvat ilmoittautukaa nassukirjassa. :)

muistakaahan huilia! :flower:

kehäkukka74+pomelo 32+6
 
Heipatirallaa!
Juuri tulin Kättärin synnäritutustumiskierrokselta, meillä oli siis sellainen privaattikierros siellä. Kätilö oli suoraan sanottuna lutunen, aivan ihana! Mukava hersyvä nauru ja ihanan symppis muutenkin, sellasen ku sais sitten synnytykseenkin! Me käytiin synnytysasentoja läpi, eli puoli-istuva, kylkiasento, konttaus, synnytysjakkarat yms. Mulle parhaimmalta tuntui synnytysjakkara... Oli kyllä koomista roikkua siinä miehen kaulassa, kun ei oikeasti tietenkään tuntunut miltään missään.
Siinä huoneessa oli myös jättiamme, haluisin niin mielelläni ammeellisen huoneen kivunlievitystä varten. En kuit. halua veteen synnyttää.
Sitten siellä oli lattialla paksu jättipatja, jossa kuulemma saa levätä ja rentoutua.
Käytiin läpi myös epiduraalit, ilokaasut, pudendaalit yms.
Myös kerrottiin erilaisista sydänäänikäyristä, johdottomista ja siitä anturista, joka tuikkastaan vauvan päähän. Näytti myös imukupit yms.
Siellä oli hieno mankka ja 5 erilaista hierontavälinettä.
Oon ihan täpinöissä, haluisin jo nyt synnyttämään, vaikka pelkäänkin! B)
Oli vaan jotenkin mukava kokemus, kun kätilökin oli niin hauska. Mieskin oli ihan fiiliksissä.
Voi kun sä Dior voisit saada vaikka yksityisen kierroksen, niin voisit kysellä ja muutakin :hug:
Mä pelkään edelleen, mutta olen myös innoissani. Jotenkin synnytys tuntuu sellaselta haasteelta, oon aika kilpailuhaluinen...
Vauvoille siellä oli kaikki tarpeellinen tietenkin myös (happiletkuista lähtien)... Tuli turvallinen olo lapsenkin puolesta =)

Mä aion pakata sairaalakassiin vauvalle myös lampaan taljan, oman peiton, ruskovillat yms. Ja kestovaippailun aloitamme jo synnärillä, vaippoja alkaakin olla tosi paljon. Kai ne siellä sairaalassa antavat käyttää kestovaippoja?
Hieman harmittaa kun en sinne Tammisaareen menekään synnyttämään, siellä kaikki taljat yms. on omasta takaa...

Miten osaatte muuten ostaa nyt jo imetysliivejä? Mulla ei oo mitään hajua koosta...

Tinii, mulla on kerran kanssa noussu ne leukkasit pissassa just valkovuodon takia.

Juup, maanantaina olis vielä lapsivuodeosastoon tutustuminen ja viikolla 36 pelkopolin lääkäri ultraa ja vielä keskustellaan synnytyksestä. Toivottavasti tämä tyttönen vaan tajuaa kääntyä ennen kun on myöhäistä. Kätilö sanoi, että 50% ulkokääntöyrityksistä onnistuu. Gulps

T. Cora ja pikkiruinen 29+5
 
Meilläkin on elokuun alussa synnäriin tutustumiskierros edessä. Kiva että pääsee etukäteen kattomaan mihin on sitten menossa kun aika tulee =)

Varastossa odottaa pari jätesäkillistä vaatteita. Serkku tuli eilen käymään ja oli tyhjennellyt omaa varastoaan. Sanoi että eiköhän noilla kamppeilla ensimmäisen vuoden pärjää :LOL:
Samalla saatiiin toiset vaunut, kaukalo autoon, sitteri ja laatikollinen leluja, eipähän tarvitse niitäkään heti olla ostamassa. Mukavaa kun saa noilta sukulaisilta ja ystäviltä noita tavaroita, niin pystyy säästämään ihan mukavia summia, kun ei taloudellinen tilanne meilläkään mikään erikoisen kehuttava ole :(

Pitäis oikeastaan mennä tuonne ulos touhuamaan kun kerrankin paistaa aurinko vesisateen sijaan.

t: Niihu ja masuasukki 31+1
 
Voi mahoton kuinka paljon tekstiä tullu sitte viime käynnin, josta kyllä onkin jo aikaa 12 päivää :eek:
Ei vaan oo kerta kaikkiaan ehtiny istuskella koneella, kiirettä pitäny joka suuntaan.
Ostettiin uus auto, tila-auto johon sopii sit kaikki 4 muksua :heart:
Uusi asuntoki saatiin, rivitalo 4h+k+th+s, vuokralle, muutetaan 1.9 siihen virallisesti. Mutta saadaan nyt rempata se mieleiseksemme ja remppa olis tarkoitus aloittaa ens viikolla :heart:
Ilmatki on olleet nyt melko hyvät, se onkin tätä netissä istumista vähän vähentänyt :)

Muutenki tänne kuuluu ihan hyvää, masu kasvaa ja vaivojakaan ei pahemmin oo :heart:
On se laskettu aika kyllä jo lähellä, kohta meillä on pienet nyytit sylissä :heart:

Vauvanvaatteita aattelin tänään alkaa pesemään, saa ne sit suoraan viedä uudelle asunnolle kaappeihin.

Nyt keskityin vain omanapaiseen kirjoitteluun, kun en kerta kaikkiaan jaksa lukea mitä ootte tällä välin täällä kirjoitelleet, näkyi olevan tekstiä sen verta monta sivua tullu.
 
Nyt on hyväks havaitut muistiinpanot tehty :D Kaikkia ei ole kyllä siinäkään :ashamed:

Imetyksestä Mulla oli kans esikoisen odotusaikaan ajatus etten imettäisi pitkään saatika ollenkaan, mut sitte homma sujuki niin hyvin että meni paikasta ja ajasta piittamatta 9kk:tta. Täysimetystä n.4 kk:tta

tutin anto Jees varmaan tulee käymään ku esikoiselta, iskä saa sitte osastolle tuoda sen keitettynä. En jaksa olla huvituttina. Meillä myös monesti kokeiltiin keitetyllä vedellä, et onko oikeasti nälkä, siitä oli apua kun isi oli yksin vauvan kanssa kotona. Tutti jäikin sitte pois "oikeaan aikaan", siinä 7kk vanhana laitettiin pois. Eikä poika sitä niin kaivannutkaan.

Äippäskälle Onnea uudesta autosta ja asunnosta.

Zuccherolle Se on niin henk.kohtasta mitä kaikkea tarvii, esim vauvaöljyn voi hyvin korvata rypsiöljyllä, ja kuten myös talkin korvata perunajauholla... Toiset tykkää käyttää "luomumpaa" tavaraa ja toiset vauvoille erikseen valmistettuja tuotteita. Kokemuksen kautta sitä vasta tietää mitä oikeasti tarvitsee, vaikea sitä on etukäteen tietää. Mutta mielestäni muilta mammoilta on tullu tosi hyviä listoja siitä mitä voi tarvita!

Cora Kuullostaa niin mukavalta tuo tein käynti synnärillä :) Imetysliivit on varmaan aluks hyvä ostaa sellaset missä ei ole kaaritukia tms. Mahdollisimman pehmeät. Ja ehkä yhden koon isommat, entä nyt on rinnat. Minulle äitini toi kokeille laitokselle parit liivit ja niistä sitte valitsin sopivat. Mulla paisu rinnat varmaan kaksinkertasiks ja sitte kun se maidontulo tasaantu niin rintojen koko muuttu taas. Ne imetysliivit mitkä ostin keväällä niin alkaa nyt käydä pieneksi... Pitänee sitte ostaa taas laitoksella ollessa yhdet lisää.

Mun piti kans varmistaa se äitiyskortti asia ja niin se täällä meilläkin on ettei tarvitse ottaa kuin se nykyinen ä-kortti mukaan

Toivotaan et kehäkukan pienokainen vaihtaa sen asennon takasi sinne raivotarjontaan.

Katjuska toivottavasti et oo saanu mahatautia... Jos nyt kestää pitkään sun huonovointisuus, niin kannattaa varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan.

Vauvakutsut Ei oo ei tuu... Kivahan se on saada ystävät kasaan ja vähän hehkuttaa massua =)

VOI ne iki-ihanat sairaalavaatteet En aio enkä ole esikoiseltakaan ottanu omia vaatteita mukaan sairaalaan. En aio ruveta heti kotia päästyä peseen kasottain pyykkiä, jos joku muu voi sen hoitaa mun puolesta, vaikka nyt kun tulee toinen niin sitä saa muutenki pestä paljon. Sairaalassa saa ja pitääkin näyttää siltä niinkun olis sairaalassa :LOL:

Diorille Kovasti selviytymis haleja synnytyspelon takia :hug: Ja myös muille peloista poteville :hug: Itse en osaa samaistua pelkoihinne, mutta tukekaa toisianne ja pyytäkää apua osaavilta!!

(.) Paljon omaa napaa taas...
Neuvolassa käynti oli tänään. Kaikki suht ok! Alapaineet on koko ajan ollu matalalla ja voi kuulemma olla syy väsymykseen, vaikka nyt oli myös hemppa tippunu 113. Joten rautaa popsimaan... Sen takia iski viimeviikolla himo maksamakkaraan =) Sf mitta 30cm... Ja mennään yläkäyrän yläpuolella. Näin oli myös esikoiselta. Mutta täällä meillä pääsee/joutuu reilun sf-mitan takia ä-polille koko arvioon. Siellä sitten päättävät tarviiko lähempänä synnytystä koko arviota, olishan se helpottavaa saada jonkinlainen koko arvio. Esikoinenhan sitte oli syntyessään alle 3kg, joten ei pitäs olla hätääpäivää. Kivahan se olis, josko se la vähän varmistuis... Sokerit oli ok, joten ei tarvii enään mittailla, ehkä jotain satunnaisia kertoja. Pää alaspäin vatta-apina siellä köllötteli ja oikealla puolella vattaa. Vasemmalle tuntuu potkut. Poikakin sai olla mukana ( sen mitä jaksoi ) Ja sydänääniä kuunneltiin siksi pitkään. Oli poika aika öö aapisella, mutta jakso kuunnella. Supisteluherkkyyttä minulla on, sano kätilökin... vattaa tunnustellessa meni herkästi kovaksi maha. Sain myös selän jumppa ohjeita, mutta jos supistelee herkästi niin niitä ei sitten saa tehdä.
No hartiat on nyt hoidettu hierojalla kuntoon ja olo on reipas... Muistaa vaan nyt juoda kovasti vettä... Painoa oli nimittäin tullu tiistan jälkeen 600 grammaa :eek: :eek: Arvailtiin sen johtuvan lämpimistä ilmoista ja turvotuksesta.

Nyt jos muistas kattoa kätilön uusinnat ( jos muistan oikeen et tuli tänään )

Jaksuja ja pallukoita mahoja :wave: :wave: R iikka 28+6
 
Moikkelis vaa kaikille!

Ens viikolla ois täälä Kotkassa sitten ne meripäivät.. plääh.. saa nähdä miten jaksaa liikkua ja kierrellä kojulta kojulle kun on alkanut turvtusta vähäsen esiintyä. :) Varmaan pitää lähtä liikkeelle alkuillasta kun on vähän viileämpää mut rientää kotii ennen ku kaikki humalaiset vallottaa kadut. Ens viikolla on myös neuvola niin jännittää onko painoo tullu lisää... :) yhteensä nyt on tullu 9kg.

Maha08 ja pontus rv 30+3 :heart:

Ainiin, aiemmin oli puhetta vaavan asennosta niin viimeeksi neuvolassa lääkärikäynnillä mun taapero oli pääalespäin mutta lääkäri sano et se voi vielä useasti vaihtaa asentoja silloin viikkoja oli 28+2
 
Ehtoota vielä....

Dicentralle Voimia sinne rempan keskelle :hug: Kyllä siitä sit nauttii, kun valmista alkaa tulla =)

Kehäkukka Toivotaan, että pikkuinen siitä viel kääntyilee itekseen. =) Siun täytyy sitte heittää saavillinen kylmää vettä ukon niskaan, kun oikeesti lähtö tulee ja supistelee, jos nukkumatti silloinkin meinaa voiton viedä :kieh: Mukavaa, että tapaaminen sujui mukavissa merkeissä :) Muuten vois Turkkusen porukan kanssa jonnekin mennäkin, mutta harvemmin tulee Turussakaan käytyä..kotirottana täällä vaan aina :whistle:

Cora Mukavan kuuloinen kierros teillä tosiaan oli ollut. Täällä ainakin on sairaallassakin jonkin verran kestoja (vanhoja,mutta varmasti toimivia) joten eiköhän niitä halutessaan saa käyttää. Laita vaikka siihen esitietolomakkeeseen (jos teillä sellainen täytetään) toivomus asiasta...

Niihu oli saanut kivan määrän kaikkea tavaraa. =)

Äippäskälle onnittelut uudesta menopelistä ja uudesta asunnosta =) :flower:

R iikka Totta tuo mitä turisit, että sairaalassa saa ollakin sen näköinen,että sairaalassa ollaan. Ihanaa...saa olla yöpaidassa ja aamutakissa ihan hyvällä omallatunnolla päivästä toiseen :kieh: :D :LOL:
 
Heippa syysmasut! Tarvitsisin teiltä kommentteja muutamaan asiaan... :)

Olen teitä aktiivisesti taustaillut, mutta nyt ajatteli avata sanaisen arkkuni. Meille on tulossa ensimmäinen lapsi ja kaikki on siis uutta ja ihmeellistä. Olen yrittänyt lukea vauva- ja äitiyskirjoja yms. mutta aina välillä tulee stoppi. Jotenkin välillä tuntuu että jotkut kirjat on niin "holhoavasti" kirjoitettu (kaksplus-lehden toimittama esimerkiksi) että mua rupee v*tuttaan. Tulee semmoinen olo, että koko elämä on loppumassa siihen, että lapsi tulee. Mä en koe itseäni mitenkään itsekkääksi ja olen valmis luopumaan vaikka toisesta kädestäni vauvan eteen, mutta en vaan eilenkään pystynyt jatkamaan kirjan lukemista. Vai onko tämä normaalia panikointia suuren elämänmuutoksen edessä? Toivottavasti...

Väsymys on toinen juttu, joka on murehdituttanut; miten te muut olette jaksaneet käydä töissä näillä viikoilla? Mulla on toimistotyö (kahden tunnin työmatkat julkisilla) enkä millään meinaa jaksaa raahautua aamuisin töihin. Jotenkin hävettää lähteä saikulle "vaan" väsymyksen takia, mutta tästä ei vaan meinaa tulla mitään. Sitten kotona itkeskelen ja kiukuttelen miehelle, kun en jaksa tehdä enää mitään.

Tuli nyt vähän negatiivissävyistä juttua, anteeksi :ashamed: ...

Hyviä vointeja kaikille!

Siilura ja poika 30+0
 
Siilura ei tulisi mullakaan kyllä töissäkäynnistä mitään. nyt oon kesälomilla. aamut on ihan mahdottomia. yöt kun menee siihen, että pyörii sängyssä etsien hyvää asentoa ja juoksee vessassa on aamulla ylipäätään silmien aukaiseminenki vaikeaa. ja se jaksaminenki on about kahden tunnin luokkaa ja sitte tekee jo mieli ottaa nokoset. eli, ihan kyllä perusteltua on tuo väsymys sille, että töissä ei voi käydä. sitä vaan yrittää viimeiseen asti tietenki pinnistellä. mutta ihan on jo varmaan aika antaa itselleen lepoa ja pikkuiselle tietty yhtälailla. :flower: =)

cora85olipa mukava kuulla, että teidän kierroksella oli noin merkittävä vaikutus tohon synnytyspelon vähentymiseen! itsellä käynti kuun lopulla ja voi pojat, miten toivonkin, että sais jonkinlaisen rauhan itselleen. tällä hetkellä paniikki on ihan törkeä. :(

katjuska-78 he hee, täytyy ottaa tosiaan järeämmät aseet käyttöön tossa isukin hereillä pitämisessä. :LOL: tosin taitaa se olla niin, että kun tosi paikka tulee niin eiköhän se isukki ole jo kengät jalassa ja autossa valmiiksi kun itse soittelee vasta laitokselle. :LOL:

huhhahhei, tänään paukkuu viikot 33+0, apua!

kehäkukka74+pomelo
 
Siilura Mulla hyvin samanlainen tilanne. Toimistotyö ja työmatkat yhteen suuntaan n.40-60 min. Viikkoja 29+5, yöt menee katkonaisesti nukkuessa ja iltapäivät on välillä hiukan "puuroa". Olin juuri 3 viikkoa sairaslomalla. Tuli niin tuhottoman huono olo, päänsärky ja loppujen lopuksi flunssa/joku infektio. Uskon että tää kaikki johtu loppujen lopuksi tosta väsymyksestä. Kroppa vaan alko antaa periksi, kun en tajunnut lainkaan himmata. Nyt taas tuntuu, että jaksaakin, kun on 3 viikkoa nukkunut ja lepäillyt. Täytyy yrittää ottaa rauhallisesti, mutta olen kyllä sitä mieltä että ehdottomasti väsymys on hyvä syy jäädä sairaslomalle. Mä perustelin sairaslomaani sillä, että vaikka mä voin itseäni rääkätä tekemällä hommia väsyneenä ja sietorajan yli, niin ei ole vauvaa kohtaan oikein pistää sitäkin raukkaa kärsimään semmosesta stressistä. plus tietty toi mieskin on ollu aika kovilla kun olin vaan yhtä kiukkua ja itkua. Nyt ajattelin olla töissä niin kauan kun jaksan vielä työpäivän jälkeen hymyillä/käydä kaupassa/elää "normaalisti".
 
Siiluralle minäkin vastailen:
Ehdottomasti väsymys on hyvä syy jäädä kotiin näin loppuraskaudesta!
Elimistösihän sinulle viestittää että nyt mennään liian vauhdikkaasti ja että tarvitset lepoa. Vaikka itsellesi tulisi huono omatunto niin mieti että pieni siellä elää sun kropan tahtiin ja jos kroppasi on rasittunut niin pienikin on! Meidän työterveys lääkäri sanoi mulle että ehdottomasti pitää jäädä kotiin jos siltä tuntuu ja mä olenkin jo pidemmän aikaa täällä rauhakseen ottanut ja vaikka kotiin jääminen aluksi olikin aika iso juttu on se ollut ehdottomasti parhaita ratkasuja olen voinut mainiosti :heart:

Tää massukka lähtee tänään kuuntelemaan stadikalle Iron Maidenia :kieh:
Liput tilattiin jo ennen kuin raskaudesta oli mitään tietoa ja kyllä on hirmuinen hinku päästä paikalle! Jäädään vaan kiltisti takariviin niin ei pitäis tulla mitään onkelmia...

Jaksuja ja ihunaisia viikonloppuja kaikille massuille!

Tini+Pingu rv 33+2
 
Päiviä :) Kaupungilla oltu niin en oo tänään ehtiny aiemmin tänne terrorisoimaan :kieh: :D

Pikkumies sitten onkin terrorisoinut täällä kotona ihan riittävästi :kieh: Sai käteensä aamulla siskon silmälasit ja muotoili kehyksiä vähän uudestaan ja kun sit mentiin optikolle suoristamaan niitä, niin eipä ne enää kestäny sitä vaan napsahtivat poikki |O :headwall: No nyt sitte ootellaan, että ens viikolla tulee uutta kehysten etuosaa. Onneks ei nyt ihan sikamaisen kalliiks mennyt, mutta kuiteski ylimääräistä rahanmenoo :$ Pakko tuudittautuu siihen, että onneks linssit on ehjät, kun sitte ois jo puhuttu monista satasista. :whistle:

Siilura Sairasloma asiassa yhdyn edellisten kommentteihin ja sitten lohdutuksen sana siihen toiseen murheeseen, että kyllähän se muutos vauvan synnyttyä on suuri ja varmasti tuntuu, mutta kun aikaa kuluu ja päivät rutinoituu, niin huomaakin, ettei se elämä siihen vauvan tuloon loppunutkaan vaan vähän vaan muutti muotoaan. :heart: Nuo jotkut oppaat saa tosiaan asian kuulostamaan välillä siltä, että ei enää mitään muuta ehdi kuin vauvaa vaan hoidella, mutta ei se niinkään ole. Sitte ne oppaiden hoito-ohjeetkin kannattaa oottaa vaan silleen viitteellisenä, koska jokaiselle muokkautuu kuitenkin oma tapansa hoitaa lasta.
Monia ohjeitakin tulet varmasti saamaan muilta äideiltä (mm. sukulaisilta ja läheisiltä), mutta lapsi on se joka parhaiten osaa kertoa mitä tarvitsee ja äidinvaisto on se joka ohjaa näissä tilanteissa ja takaa juuri sen parhaan hoidon sinulta. :heart:

Kehäkukka Toivotaan, että teilläkin ois tosiaan yhtä miellyttävä kierros sairaalassa kun Corallakin oli. Ja tietenkin toivotaan sitä, että sillä ois positiivinen vaikutus pelkoihinkin =)

Tinii on varovainen siellä ihmispaljoudessa massukan kanssa :heart: Hauskaa iltaa B)

Katjuska ja Vilpertti 32+1 :heart:
 
Siiluralle ensimmäisenä... Saikkuasiassa minäkin yhdyn edellisiin. Ei se vauvallekaan hyväksi oo jos joutuu koko ajan stressaamaan ja kiukuttelemaan. Itselle oli todella hankala edes lääkärille kertoa omista kivuista, mutta lopulta oli pakko ja nyt oon vaan tyytyväinen kun oon saikulla saanu olla ja kotona ihan hissun kissun tehdä kotihommia. Ja aina on pystynyt levähtämään kun on siltä tuntunu.
Ei se elämä siihen vauvan tuloon lopu... Muuttuu kylläkin aika helkkarin paljon. ja varmaan ensialkuun oot melko lailla vauvan kans kotona neljän seinän sisällä.. Siis en halua pelotella. Se vaan ottaa aikansa kun vauvalle löytyy sopiva rytmi muun perheen kanssa. Sitten kun se on löytyny niin on paljon helpompi lähteä kotoa kun voi ennakoida syömiset ja nukkuminset suurinpiirtein. Ikinähän se ei kellon tarkasti mee, mutta kuitenki. Kyllä se vauva sitten opettaa kaikista parhaiten vaikka lukin kaikki opukset. Ei niistä mitään haittaa tietenkään ole, mutta kunhan muistaa pienen seulan kanssa niitä lukea.

Oma napa, paras napa.. :heart: Tänään oli se kasvu-ultra ja vauva vastaa viikkoja melkein päivälleen. painoarviota en saanu ku en hoksannu siitä mainita ja se lääkäri oli vähän hömelö muuten että lopuksi vasta kun alko neuvolakorttia kirjottamaan niin huomasi ettei sitä kattonu. Ei kyllä enää pyytänt pötkölleen ja ei sillä varmaan niinkään väliä oo. Ei kuitenkaan oo normaalia isompi niin mulle ihan ok. Pää alaspäin siellä köllötteli edelleen onneksi.

Ja nyt alkaa kohta olla vauvan tarvikkeet kasassa. vaattet pesty, vaunut varastossa, sänky varastossa ja kaveri toi tänään sen kaukalon niin nyt voi olla sitten ihan rauhassa. Tutit ja pullot pitäs vielä ostaa, mutta onhan tässä vielä aikaa. Jos nyt äkkilähtö tulee ennemmin niin ne kyllä osaa mieskin käydä ostamassa samoten kuin myös vaipat osaa myös ostaa. Ja kotiin yleensä päästään siihen aikaan, että voin käydä itsekin sitten kaupassa, mutta kyllä luotan mieheen aika hyvin noissa asioissa kun ei kuitenkaan ensimmäistä kertaa tässä olla.

Pitää lähteä tässä grillailemaan kun alkaa tuo vatsa huutamaan ruokaa.. :p

Ninetsu 30+6
 
Siilura kuukausi sitte vaihe jossa heräsin klo 12 päivällä söin ja kävin uudestaan nukkumaan siitä 2h päästä uudestaan hereillä ja söin ja taas nukkumaan.. :) että kyllä silloin väsytti todella paljon.. Nyt on vaihe etten nuku päikkäreitä ollenkaan.. puolitoistaviikkoa olen jaksanut touhuta koko päivän pelkkien yöunien voimilla.. Minulla on myös koko ajan olo ettei jaksaisi liikkua minneen: haluan olla vain kotona ja viettää kotona aikaa.. ennen ei ollut päivääkää etten olisi jossain käynyt päivän aikana vaikka sitten vain ihan kävelyllä mutta nyt viihdyn todella hyvin kotona.

maha08 ja pontus rv 30+4
 
Pitääpä tulla löpisemään jotain taas :kieh:

Me tehtiin eilen isännän kanssa listaa siitä, että mitä pitää hankkia vielä tulokkaalle ja sitte mitä kaikkee pitää vielä tehdä ja sairaalakassin sisältöäkin pohdittiin... Vielä ku pääsis toteutuksen asteellekin nuo listat :whistle: :ashamed: En tiedä miks sitä siirtää ja siirtää näitä juttuja vaan eteenpäin ja meinaa, että ehtiihän sitä sitten vielä :snotty: lopulta varmaan huomaa sitte kun kauheella kiireellä huhkitaan täällä,kun kaikki on jätetty viimeisiin viikkoihin. :kieh:
Vauvan vaatteet on kyllä jo kaapissa ja hoitopistettäkin on suunniteltu kodinhoitohuoneeseen. Että ollaan sitä jotain sentään aikaiseks saatu :D

Yöllä taas joutui parkaisemaan,kun ei noi luut tuu samaan tahtiin perässä,kun kylkeä käänsin. |O Ihan ällö tunne se rutina ja pauke :x

Sateista päivää täällä kotosalla vaan vietellään...

Katjuska ja Vilpertti 32+2 :heart:
 
Siilura Peesin muita. Ei muutakun jää vain kotia. Vaikka se vaikeaa onkin "vaan" väsymyksen takia. Voi tulla pian virheitä ja työkaveritkin voi joutua kärsimään.

Nyt kun oon ite saikulla, niin mun pitää todistella itelle koko ajan että tää on parempi ratkaisu. Eilen yritin aamupäivästä tehdä vähän puutarha hommia... No ei siitä mitään tullu. Huimas aivan kauheesti ja heikotti, sain siinä vähän todisteita itellekki.
Olishan se ollu tuskaa olla töissä, vielä kun on -cup viikkonloppu. Olisin varmaan tehnyt niin kauan et putoon polvilleni, eipä siinäkään mitään järkeä ole. Ja en olis auttanu työavereitani millään tavalla jos olisin töissä lyllertämässä, päinvastoin!
Alkaa välillä tulla hätä kun en oo mitään laittanu valmiiksi :eek: Ei oo vielä paikkakaan mihin vauvan vaatteet vois laittaa... no kuuluisat viimeiset sanat, kaikki aikanaan :whistle:
Vatta-apinan potkut on ruvennu oikeen sattumaan välillä :x Tuntuu ku jalkaa puskis ihon läpi, yrittääköhän se ulos väärästä kohtaa :D

Katjuska Ihanat lapsukaiset... Onneks ei tarvinu kokonaan laseja uusia!!
Meillä taitaa tuo uhma tehdä tuloaan, vaikka ainahan niillä jonkin sortin uhmaa on. Tai sitte ite oon niin väsyny et tulee vaan herkästi vedettyä herne nenään :snotty: No josko koittas ottaa iisimmin. Ei kai vajaa kolme vuotiaan tartte kaikkee osata!?!

No jos menis ulkoileen muimui!!

R iikka
 
Dior Onnea uudesta, karvaisesta perheenjäsenestä :flower:
Eiköhän ne teidän kisut totu toisiinsa helposti. Meillä on yleensä menny päivä tai kaksi kun vanhempi on murjottanu ja kartellut uutta tulokasta mutta kun toinen aina punkee viereen nukkumaan ja hurisemaan niin siinä on vanhan kollin mieli muuttunut ja nykyään nukutaan kylki kyljessä :LOL:

Meillä on tuo masuasukki vähän hillinnyt potkimista, mutta muuten tuntuu kyllä pyörivän ja hyörivän. Välillä tuntuu että yrittäisi tunkea kantapäätä tuosta kylkiluiden alapuolelta läpi, ei erityisen mukava tunne. Hauskaa seurata mihin kaikkeen tuo mahanahka oikein venyy kun tuolla vaihdetaan asentoa. Ja meillä sitä takapuolta vissiin "säilytetään" ylhäällä vasemmalla kun sille puolen painaa kylkiluihin.

Tänään meni päivä siskon ja sen ponin kanssa talutusratsastustapahtumassa. Kylläpä huomasi kun enemmän käveli että ei sitä ihan samanlaisiin "saavutuksiin" pysty kuin ennen tätä kyytiläistä. Vielä pitäis lähteä siivoamaan hevosten karsinat ja ruokkia ne karvanaamat, onneksi niitä ei ole kuin kolme.

Aurinko on paistanut täälläkin koko päivän ja isäntä tuossa soitteli että ei varmaankaan tule tälle illalle kotiin kun aikoivat ruveta heinää laittamaan paaliin vielä kun se on suurinpiirtein kuivaa. Huomiselle on taas luvattu sateita.

Kertokaapa te joilla tuota jälkikasvua jo ennestään on että minkä verran tarvitaan niitä ihan pieniä vaatteita? Kun meillä alkaa olla ihan riittämiin isompia kamppeita mutta noita pienempiä ei ole kertynyt ihan niin paljon.
 
Iltaa kaikille! Saimme vihdoin turvakaukalon ostettua. Mallina siis se Gracon Logico S. Ostettiin myös Gracon matkarattaat joihin sen kaukalon saa napsautettua kiinni. Pitkään siellä liikkeessä meni, kun en osannut päättää minkä värin haluan :ashamed:

Katjuska Meillä myös lista tavaroista joita pitää ostaa. Eikä se lista ole juurikaan viime aikoina lyhentynyt (tosin nyt saan vetää ton turvakaukalon yli, jee). Meillä kun on tämä ensimmäinen tulossa niin kaikki pitää hankkia. Lisäksi meillä on remonttia meneillään, joten kyllä täällä välillä tulee semmoinen olo, että apua! Mutta onhan tässä aikaa...

Dior Onnea pikkuisesta kisu-neidistä. Silloin kun tuo meidän nuori herra saapui olin aivan varma, että hommasta ei tule mitään. Vanhempi kissa sähisi ja sylki ja oli ihan pirun aggressiivinen. Ja pikkunen oli sohvalla peiton alla piilossa. Se oli siinä samassa piilossa perjantain ja koko lauantain. Kannettiin se vessaan ja syömään. Minä nukuin sohvalla pikkuisen kanssa ja mies makkarissa vanhemman kissan kanssa. Sitten sunnuntai aamuna pikkuinen uskaltautui liikkeelle ja syömään, ei ollut isosta moksiskaan. Ja isokin vaan haisteli ja siitä lähtien ne on tullut todella hyvin toimeen. Kummia otuksia.

Siiluralle piti vielä kommentoida tosta panikoinnista. Kuten yllä jo mainitsin on meilläkin ensimmäinen odotuksessa. Ja noita opuksia en kyllä ihan hirveästi ole jaksanut selata. Ahdistus on se mitä useimmiten saan niistä irti. En pidä juuri tuosta holhoavasta tyylistä mistä puhuit, enkä toisaalta siitä että äiti kuvataan jonain ihme pyhimyksenä/marttyyrinä jolla ei ole elämää vaippavuoren tuolla puolen. Ja toisaalta välillä mua jännittää ja pelottaa ajatus siitä, että onkohan musta tähän, onkohan tässä nyt mitään järkeä :LOL: Niin odotettu ja toivottu kuin tämä raskaus onkin niin on tää vaan niin iso asia ja muutos kumminkin, että eiköhän se liene sallittua hiukan pelätäkin?
 
Jahas ja palsta taas pelittää B)

Diorille onnittelut uudesta pörröisestä perheenjäsenestä :heart: :flower:

Niihu Tuo vaate asia riippuu niin paljon vauvan syntymäkoostakin... Itsellä ollut pikkuisia vauvoja ja silti kyllä ne 50/56 cm vaatteet on menneet tosi nopiaan pieneks, että ei mitään hirveesti kannata hankkia.

Kai sitä tarviis mennä laittamaan pikku-ukko päikkäreille :wave:

Katjuska ja Vilpertti 32+3 :heart:
 
mahtavaa, palsta-addikti pääsee taas tänne norkoileen :D
Piti vaan kommentoida pikaseen tota vaateasiaa että meillä sit taas poika on aina ollut ns. pieni ikäisekseen ja kasvanut hitaasti.Joten 56cm vaatteetkin meni päälle vielä kolmekuukautisena, puolenvuoden jälkeen taidettiin vähitellen siirtyä 68cm vaatteisiin..1v käytössä oli vasta 74cm.Nyt 2vuotiaana on pikkusen "kirinyt" kasvussa ja käyttää jo 86cm vaatteita.
et tosiaan meille ne pienetkin vaatteet oli tarpeellisia kun menivät niin pitkään, kuitenkaan ihan niitä 50cm vaatteita ei ollut kun pari ja poika olikin jo syntyessään 52cm joten ne oli oikeestaan heti pieniä.
Dior onnea uudesta perheenjäsenestä, teillä senkun perheluku kasvaa :D
tinii mullakin on kaks kertaa ollut proteiinit koholla pissassa, toisella kerralla oli leukkaritkin.Sillon johtu hiivasta ja toisella kerralla valkovuodosta, kuulemma tosi yleistä, joten älä panikoidu :)
Ainiin Dior piti vielä kommentoida tosta että synnärillä kätilöt lääppii tissejä, muakin se häiritsi (aluks kun oli vähän kumma ajatus koko imetys...) joten sanoinkin heti että josko eivät koskisi lainkaan ja eivät ees vaikuttaneet kovin loukkaantuneilta..ittee kyllä pikkusen hävetti heti hihkasta että "äläs koske mun tissiin!" :D
Feliana muakin pelottaa vaikka toinen jo tuleekin, ihan sallittua siis!
Loppuun vähän omaa napaa, supparit ja liitoskipujen tapaset vaivat kiusaa päivittäin vaikka en mitään tekiskään, kummallista.Myös pojan odotuksesta tuttu oksentelu-närästys on palannut ja renniee kuluu pakettikaupalla.Onneks seuraavassa neuvolassa saan reseptin johki vahvempaan myrkkyyn (olis kai saanu jo aiemmin mut koitetaan nyt kärvistellä...)
niin ei tarvii ainakaan joka yö kärsiä ja oksentaa verta :x
talviturkinkin sain jo pari kertaa heitettyä, siitäkös tulokas innostui, vesi tais olla kylmää hänen makuunsa kun piti oikein möyriä ja heitellä kuperkeikkaa niin että poikaakin ihmetytti että mikä siellä äidin mahassa oikein myllää!
Miehellä alko loma ja tiistaina lupas viedä mut Ikeaan, sitä oonkin oottanu jo tosi kauan.
Vauvan vaatteet oottaa jo käyttäjäänsä, mut Katjuskan lista on täälläkin käytössä ja vielä olis hommattavaa..onneks on viä aikaa.
Hauskaa sunnuntaita kaikille!!

d. ja pipana 33+5
 
No joskos nyt jatkais kun heräiltiin...jäi vähän lyhyeeks viimeks :kieh:

R iikalle mun piti toivotella tsemppejä sinne lapsen uhman sekä oman :whistle: uhmansa kanssa :D

Ja Feliana kirjoitti tuosta pelosta, niin tosiaankin on sallittua. On se kuitenkin niin iso elämänmuutos... Yhden ihan uuden elämän alku, jotta kyllä tää näin kolmattakin ootellessa pistää asioita miettimään...

Kätilöt ja tissit Ite oon antanu niiden auttaa, jotta on saatu pienille ees vähän sitä mun omaa maitoo annettuu. Nää isot rinnat ei oo olleskaan ainakaan mulla osottautunu hyviksi tuohon imetykseen ja siihen viel matalat rinnanpäät, niin kriisipaketti on valmis :kieh: Rintakumi on vähän helpottanut asiaa, mutta ei tarpeeks kumminkaan.
En minäkään siitä mitenkään nauti, että joku vieras mun tisseissä kiinni on, mutta pakko ottaa se apu vastaan minkä siellä sairaalassa saa,että ees ne tärkeet ekat tipat vauva sais.

Daydreams Toivottavasti niistä tujummista lääkkeistä ois sitte hyötyä tuohon närästykseen. Ite jouduin ekassa raskaudessa ottamaan sellaista nestemäistä paksu litkua, joka tuntui aika inhalta,kun hiljalleen valui pitkin ruokatorvea alas. :x :$ No mutta auttoi ainakin...
Älä vaan sitte ala viel synnyttää siellä Ikeassa...kuulemma monet synnytykset käynnistynyt siellä :whistle: Että siinä vinkkiä mammoille viimeisiin viikkoihin ;) Ite en viimeks Ikeaan mennyt, mutta edellisellä päivällä ennen kuin ensimmäiset lapsivedet lirahti, käytiin kuitenkin yhellä suurella kirpparilla kävelemässä. :D

Mutta mukavaa,kun on listaihmisiä enemmänkin... Mä oon oikeesti muutenkin sellainen listahirmu. Aina kaikki pitää laittaa lipuille ja lapuille ylös, jos jonnekin reissuunkin lähdetään, että mitä mukaan pitää ottaa ja silti yleensä unohtuu aina jokin asia :xmas:
 

Yhteistyössä