***SYYSMASSUKAT 2008 maaliskuussa***

Minkälaisia liitoskipuja teillä on. Kerran töihin kävellessä vihlaisi niin että piti ihan kaksinkerroin taipua, sama tapahtui illalla suihkussa ja nukkumaan mennessä. Säikähdin kipija ihan hirveästi, mutta neuvolassa käydessä sanottiin että se on valitettavasti normaalia. Nyt ei muutamaan viikkoon ole ollut kuin menkkakipuihin verrattavia repiviä, inhottavia kolotuksia aina silloin tällöin ja kipu säteilee joskus ikävästi lonkkaniveliin. sitä en ole huomannut että ne tulisivat tietyissä tilanteissa. Pääsiäisenäkin olin koko ajan menossa joko kävellen hiihtäen tai päivä saattoi mennä kelkalla huristellellen. Mut vatsa ei reagoinut siihen mitenkään.

Vatsan koko mulla vähän mietityttää ku se on mulla ihan kauhean pieni,,, sellainen pieni kohouma vaan navan alla. kauhea rasvamakkara vaan on kasvanut sen yläpuolelle,jota kaikki nyt ihailee vauvamasuna :whistle:

Katjuska: Mie en ole tuntenu vielä minkäänlaisia liikkeitä masusta. 18. päivä oli neuvola, jten sydänäänet tuli kyllä tarkistettua,,, siellä jumpsutti 145krt/min. Mietin että voisko olla yhteydessä jotenki tohon pieneen masuun. Täytyy odotella rakenneultraa, että siellä varmistuu onko nasikalla kaikki kohdallaan

Meillä semmoinen kummi-ongelma, että kaikki läheiset ja ystävät ovat jo kummeja, eräs jopa kuudelle lapselle... met ollaan oltu tässä asiassa liiain hitaita, mutta täytyy toivoa että joku jaksaa kantaa kummeiden taakkaa useammallekin lapsoselle.

Rakenneultra olisi 15.4. Vähän jänskättää eikä olla miehen kans vielä päätetty halutaanko tietää sukupuoli.... mutta kyllä tuntuu siltä että lahjapakettiin on pakko vähän kurkistaa ennen h-hetkeä :LOL:

Juups mutta hauskaa lauantaita. Täällä Ihana aurinkoinen ilma ja lähden hetikohta hiihtämään kun pakkanen hellittäisi alle kymmenen

Taivaannasta ja "Möykky" 18+3
 
Tää on iha kakkamaista!
Mulla tulee nyt vasta nää kauheet pahoinvoinnit.
Eile oksensin ainaki 10 kertaa!
Yöllä sentää vesi jo pysyi sisällä.
Eiks pitäs rv 14 jo alkaa helpottaa ja alkaa hehkuu. :D

Mulla on iha kauhee himo päästä jonnekki kylpylään!
Haha, outoa. Haluun uimaan. <3
 
Huomenta vaan kaikille! Pitkästä aikaa sain itseni kirjoittamaan.
Taustailen kyllä melki joka päivä, mutta kirjoittaminen on jotenkin muka vaikeaa.

Katjuskalle onnea uuteen kotiin! :flower:
Supistusten kanssa painiville rauhallista viikonloppua. :heart:
Muuta kommentoitavaa en juuri nyt muista.

oma (.) Ensimmäinen virallinen ultra oli kuun alussa. Niskapoimua meillä ei tarjota, vain veriseula. Ultrassa kaikki näytti hyvältä ja veriseulankin tuokset olivat normaalit.

Kuun puolessa välissä kuunneltiin vasta ekaa kertaa sydänäänet. syke oli 160.
Seuraava ultra on vasta 24.4. joten pitkä on odottavan aika...

Melki varmasti eilen aamulla tunsin liikettä, mutta sen jälkeen en ole mitään tuntenut. Ois se vaan niin kiva jo jotain tuntea vaikka ihan päivittäin. :)

Nyt täytyy mennä pyykkiä laittaan kuivuun. yritän kirjoitella hiukan useammin, kun kerran palstalla käyn melki joka päivä.

Hyviä vointeja massukoille! :)

Neppis & Napero 17+0

Ai niin, käytän laskettuna aikana neuvolan mukaista 6.9.08. LA myöhentyi hiukan.
 
Juuliai, ei tuo sun 4kiloa ole vielä hirveesti, mulla nousi ekan kk aikana plussaamisen jälkeen jo 6kiloa, ja se johtui siitä, että lopetin tupakoinnin plussaamisen jälkeen. ja ruokahalu oli valtava. Terkkari sanoi siihen, että todennäköisesti tulee tasoittumaan jossain vaiheessa, ja että mieluummin muutama liikakilo, kuin painonseurannassa koko raskauden ajan jos se ei nousekaan.

Mulla on hb ollu koko ajan just ihannelukemissa, niin ei kait se väsy voi siitäkään johtua? Musta tuntuu välillä kun ollaan lasten kans ulkona, että mä nukahdan pystyyn! Eilen illalla menin taas nukkuu 9jälkeen, ja heräsin aamulla kyllä virkeänä 8 aikaan, mutta nyt taas väsyttää *haukottelee*
Mulle on kamala ajatus iskeny päähän... Kun tämä vauveli liikkuu vielä (tai siis liikkeet tuntuu ) hyvin epäsäännölisesti, niin jos sitten on pidenpi pätkä, ettei liikkeitä tunnu, niin mua alkaa ahdistamaan ajatus siitä, että onko se edes hengissä siellä... Ja vasta 9.4. on neuvola, ja pääsee sydänääniä kuuntelee... Onko muut näin hysteerisiä? :ashamed: Ei varmaan... Mua niin pelottaa, että tässä tulee vielä jotain takapakkia... :|
Pitänee vaan yrittää uskoa että kaikki menee hyvin...
Mukavaa viikonloppua!
Sisu ja toukka 16+3 :heart:
 
Nostelen täällä pinoa!
Tänään minulla on ollut todella energinen olo koko päivän ekaa kertaa tämän raskauden aikana...
Olin kirpputorilla myymässä tavaraa ja kauppa kävi melkoisen hyvin.
Olin loppusaldoon oikein tyytyväinen, saa taas ostaa uusia vatteita tytölle ja ehkä pian jo uskaltaa jotain hankkia Nappulallekkin.
Sain päähäni aloittaa omien isyyspakkauksen ja isosiskopakkauksen suunnittelunkin.

Mitenkäs muilla meni viikonloppu?
Tai taitaa kaikki katsella tansseja...

Mamitus2 ja Nappula 17+1
 
vuh
Hei vaan täältä rauhan tyyssijasta... On kyllä ihanaa, että raskaus on mennyt niin hyvin, ettei oikein edes aina muista olevansa raskaana. *koputtaa puuta*

Saaramanta Olenkin joskus miettinyt sitä, miten aikaisin jotkut ovat voineet joutua ihan loppuun asti kestävälle sairauslomalle. Olisi ihan järkkyä joutua jo tässä vaiheessa ottamaan rauhallisesti. Saati että joutuis ihan kokonaan vuodelepoon. Tulisin varmasti hulluksi. :( Miten sä sait ajan silloin kulumaan??

Mulla on ihan hassu maha kyllä! Näytän oikeastaan vaan kamalan lihavalta enkä söpösti raskaana olevalta ollenkaan. :D Lempifarkut jäivät viime viikolla pois käytöstä, ja se mahatuubi pitää nyt tilata netistä. Löydänköhän mä sitä Katjuskan aikoinaan linkittämää sivua vielä, pitää lähteä etsimään! Iloista odotusta kaikille! =)

Muoks... Katjuska ! Pystyisitsä linkittämään se mahatuubin vielä kerran, pliiis! En löydä sitä mistään, enkä oikein jaksa etsiäkään enempää... :ashamed: Kiitos!!!
 
Nyt ihan nopiaan täältä tänään... ensin tässä tää linkki masutuubeista http://www.mamabella.fi/?gclid=CJOR65ettZICFQFrMAodR1k4NQ ja lisää löytyy paljon, kun laitat hakusanaksi masutuubi =)

Neppis...vaihdetaanko sulle listaankin tuo LA?

Ja Sisu kyseli muita hermoilijoita...täällä yks, kun en niitä liikkeitä ihan varmaks oo nyt tuntenut :|

Pakko mennä laittamaan poika nukkumaan :wave:

katjuska ja vilpertti 17+4 :heart:
 
snodgrass
Iltaa!

Täällä kans yks hermoilija - tosin eri syystä! Olen kyllä tuntenut liikkeitä joka päivää, mutta se painon tunne vatsassa josta kirjoitin perjantaina, on edelleen. Ja nyt kun on ollut aika busy päivä, niin jos tästä tuolista nousen käveleen niin masu on aikas pinkeen olonen ja tosiaan se painon tunne on. En tiedä mistä sen oon saanut päähäni, mutta pelkään, että ei kai siellä ala mitkään paikat kypsyä liian aikaisin? Kun ei sitä tunnetta tule jos on makuulla ollut.

Ja sellaisenkin lisähuolen kehitin (tää kyllä menee jo liian pitkälle :ashamed: ), kun on pikkarit ollut aika kosteena tänään, et mitä jos se ei ookaan valkovuotoo, vaan jos sieltä tihkuukin lapsivettä (siis oikeesti!, mutta tuli vaan mieleen) Joten anteeksi intiimi kysymys, mutta tuntuuko teillä se valkovuoto myös pyyhkiessä? Kun mulla ei tunnu yhtään, sellaiselta liukkaalta tms.

Joo, tää on noloo, mutta jos keksitte jotain rauhoittavaa, niin olisin kiitollinen.

snodgrass ja neponen 17+2

 
Ehtoota!

Valkovuotoa mullakin reippaasti ja aikas vetistä, vai miten sen nyt sanois :LOL: .

vuh en ollut onneksi vuodelevossa vaan sain touhuta omien tuntemusten mukaan ja mulla on aika raskas ja v-mäinen työ niin ei oo tullu ikävä muuta kun rahaa tän 4 vuoden aikana minkä oon kotona ollut :D .

(.) laitoin sitten ekaa kertaa elämässäni kuvan profiiliin, meinaan masukuvan :heart: .

Huomenna ehkä saadaan laattoja seinään kylppärissä, ihanaa jos tarvis enää kauaa toisten nurkissa rampata pesulla.

Nyt hyvät yöt!

saaramanta 15+2
 
Snodgrass: ainaki mulla tuntuu valkovuoto myös pyyhkiessä, liukkaalta. Mutta raskausaikana valkovuodon koostumus voi muuttua paljonkin. Mutta jos oikein huolettaa niin soita sairaalaan ja käy testauttamassa onko se lapsivettä, vaikka en kyllä usko että olisi..


Meillä oli neuvola torstaina :) Paino oli noussut ekaa kertaa..hurjat 600g..vaikka eipä sitä kyllä tarvi kauheesti tullakaan. Hemppa oli laskenut 123:een ja verenpaine oli 108/70. Matala. Siitä epäili mun huimaamiset ja pääkivutki johtuvan.
Vauvan syke oli 145 ja isikin kuuli ekaa kertaa ne :heart:
Seuraavaksi onkin sitten rakenneultra 21.4 ja silloin toivottavasti saadaan tietää kumpi siellä on :heart: Ja toivotaan että muutenki kaikki on kunnossa.
Nyt ollaanki tingattu sukupuolesta, mulla poikaolo, mies sitä mieltä että siellä on tyttö..no joka tapauksessa jompi kumpi on oikeessa :LOL:

Viikonloppu meni nopeesti. Meillä oli miehenki lapset täällä, joten 6 lasta koko viikonlopun ja vauhtia riitti :)
Mä olin kestovaippa kurssilla eilen ja tänään, molempina päivinä 5 tuntia ja 3 vaippaa ehin ommella! :) Ne on helppoja tehä, vaikka en ikinä oo paljoa ommellu. Kolmannessa vaipassa meni enää vain puoli tuntia. Ja kotona ompelu jatkuu heti ku koneen saan hommattua.

Mies tuli juuri saunasta, joten sen kainaloon kömmin jos vaikka silitystä saisin :)


Millaisia verenpainelukemia teillä muilla on ollu nyt raskausaikana?


äippäskä ja syltty 16+4
 
snodgrass
Kiitos kommenteista!

Yritän tosiaan pitää nyt sen järjenkin vielä mukana, ja soittelen sitten huomenna taas neuvolaan saadakseni vähän mielenrauhaa.

Sain kuin sainkin lopulta meidän neidin räkätaudin, ja nyt olen tämän illan niistänyt sellaista nenäliina/minuutti vauhtia... Piti saada yhdet kirjalliset työt huomiseen mennessä tehtyä, nyt ne on vihdoin valmiit. =) Voikin tästä hipsiä sängyn pohjalle potemaan tautiaan ja huoliaan :p
Hyvää ötyä!
 
Huomenta!
Täälläkin yksi joka murehtii liikkeistä. Tai niiden puuttumisesta.
Olin jo muutama viikko sitten tuntevinani niitä useimpanakin päivänä vaan nyt ei ole kyllä pitkään aikaan tuntunut mitään.
Kuitenkin uudelleen synnyttäjällä pitäis jo 18 viikolla viimestään alkaa tuntuun.
Minkähän verran tuo istukan sijainti vaikuttaa asiaan, minulla se on nimittäin etuseinässä, kun aina ennen on ollut takana?

Pari viikkoa sitten oli aika kova jumppa ja olen miettinyt että jos jotenkin vahingoitin vauvaa siinä, vaikka eikait se nyt voi olla mahollista......

Minkä verran te muut harrastatte liikuntaa tässä vaiheessa ja minkälaista?
Itse olen vielä jumpannut jonkun verran, tosin vatsalihakset jättänyt melkein kokonaan pois.
Lenkkeilen aika usein, mutta se on maksimissaan neljä kilsaa minkä pystyy käveleen ilman että pitäis pysähtyä matkan varrella vessaan, vaikka kuin lähtiissä kävis.

Snodgrass: apteekista saat myös ostettua niitä ph-liuskoja, jotka näyttää onko lapsivettä.

verenpaineista: mulla on aina ollut todella alhaiset verenpaineet. Terkka ihmettelee joka kerta että eikö huippaa, vaan ei ole huipannut! =) Viimeksi oli 98/68

Hyviä päivän jatkoja!
 
vuh
Kiitos Katjuska MASUtuubilinkistä! Mä en muistanut, että se oli masutuubi, kun ihan arkisesti mahatuubilla vain etsin...! :D

Saaramantalla on hieno maha!

Snodgrass Yritä vähentää kiirettä niin eiköhän pinkeyskin häviä mahasta. (Helpommin ehkä sanottu kuin tehty?) Mullakin yhden supersiivouspäivän jälkeen oli pinkeä maha, eikä tuntunut kivalta. Tuli just mieleen se, että entä jos joutuu jättämään tästä lähtien kaiken touhuamisen syyskuuhun saakka... Toi on tosiaan mulle ihan kamala pelkopeikko, että joutuis vuodelepoon! Niin, ja eiköhän se sun neste oo valkovuotoa. Se voi olla ihan hyvin nestemäistäkin litkua! ;) =)
 
Aloitetaanpas neuvolaterveisin tämä maanantai :)

Pissa oli neg ja paino noussut 2kg (viimeksi punnittu 6vk sitten), ihan hyvä siis! Pelkäsin että olis tullut jo paljon enemmän. olin vielä aamulla kitannut ainakin puoli litraa kaakaota ja 4 leipää niin en edes keplotellut tyhjällä masulla että tulis pienempi tulos. Kokonaispainon nousu siis vasta 2,5kg.

Lähete lähti äippäpolille päänsärkyjen ja verenpaineen takia mutta uskon että sitä aikaa saa tässä jonkun aikaa vielä odotella.
Kohdun pohjan korkeudeksi mittasi 18cm,joka mun mielestä tuntuu todella paljolta mutta en ensikertalaisena oikeen osaa suhteuttaa.. Syke pikkuisella oli 145 ja juoksi doppleria niin kovasti karkuun että neuvolatädillä oli täysi työ pysyä perässä :D
Verenpaine 142/94 ja hg 130 (viimeksi 148).

Seuraava neuvola on 29.4 (rv 22+0, kelan papereiden täyttäminen) ja rakenneultra siinä välissä eli 15.4.

Isukki oli kiltisti mukana ja istuikin hiljakseen koko ajan. Kun ulos päästiin niin sanoi että nyt otat kyllä ihan rauhassa ja et stressaa niin pitkään kun töissä vielä olet. Pingu on tärkein <3 ihuna isi!

Viikonloppuna ei tullut paljoa levättyä kun oltiin äitiäni muuttamassa Hangosta tänne Helsinkiin ja nyt onkin sitten aika veto pois.
Tosi tiukka työviikko edessä, kun pomo on lomalla niin kaikki painolasti on sitten mun niskassa.. yritä tässä sitten olla stressaamatta!

Liikunnasta oli joku kysellyt ja mulla on ainakin tässä keskiraskaudessa jäänyt tosi minimaaliseen liikuminen. Bussipysäkille ja kauppaan kävelyt ainoa jumppa vaikka alkuraskaudessa kävin aktiivisesti uimassa niin nyt se on päänsärkyjen takia jäänyt. tämä kyllä harmittaa ja huono omatunto on kun ei mitään saa aikaseksi.

Snodgrass oli kysellyt valkovuodosta ja kyllä mulla ainakin ihan lorahtelee valkkaria housuun eli on tosi vetistä.

Nyt kyllä töiden kimppuun että täältä pääsee joskus kotiokin!

Jaksuja massukoille :heart:


Tini+Pingu rv 17+5
 
huomenta syysmassuille! =)

minulle voi muuten katjuska-78 laittaa tuohon synnäriksi OYS.

minullakin liikkeitä tuntuu joinakin päivinä muutamia kertoja ja taas toisena päivänä ei tunnu mitään..onneksi laitoin tuon kotidoplerin niin voi kuunnella sydänääniä jos alkaa huolettaan kovasti..tämä raskaus onkin ollut ylläreitä täynnä joten se on kyllä tullut tarpeeseen.. =)

liikunnasta joku kyseli, minä käyn kerran tai kahdesti viikossa uimahallissa..ja muutenpa en sit paljon liikuskelekaan säännöllisesti..joskus käyn yksin vähän pidemmällä kävelylenkillä ja lasten kans ulkoilut riittää ihan hyvin minulle kuntoilunkin kannalta =)
kotona on kyllä kuntoilulaitteita joita joskus innostun käyttämän..nyt vaan on tosiaan ollut nukkuminen päällimmäinen ajatus..ilmeisesti taas hg laskenut, niinkun aiemmissakin raskauksissa näillä viikoilla..

jane85 ja rv 15+4 (16+3)
 
ail
Tinillä samana päivänä rakenneultra kuin miulla. Täällä taistellaan nesteen kanssa.Moneen viikkoon ei ole uponnut kuin 6dl (max8dl)/pvä nestettä ja aikamoisia päänsärkyjä onkin.Sekä iho on koko ajan nihkeä.Neuvolassa viimeksi käskivät vaan seurata mutta mistä minä tiedän milloin pitäisi ottaa lääkäriin yhteyttä.Turvotus on aivan kamalaa.Ja maha on kasvanut todella isoksi.Neuvolassa nauroikin sille :LOL:

ail ja Pipsa 17+3
 
Ahkerasti olette taas kirjoittaneet, mukavaa! Itse kun olen laiskempi kirjoittamaan mutta tykkään lukea muiden juttuja.

Mun liikkuminen tällä hetkellä on lähinnä kävely joko koiran tai rattaiden ja koiran kanssa. Nyt kun alkaa taas arska paistaan ja kevät tulee kunnolla niin mielellään lähdenkin ulos aurinkoon. Välillä kun puskee vaunuja mäkiä ylös niin tuntuuu epämielyttävältä vaikkei varsinaisesti supistelekkaan. Sit kun koirakin siinä välillä vetää minne haluaa niin hiki ainakin tulee. Uiminen on kans mun lempparilaji mut täällä kun ei ole hallia niin väkisinkin jäänyt vähemmälle.

Viikon päästä on sit neuvola. VIime käynnistä onkin jo reilut kuukausi, vaikkei tuo haittaa kun oli se ultra tossa välissä. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, mut kovasti niitä jo odottelen. Sen takia onkin kiva päästä sydänääniä kuunteleen, et kaikki on kunnossa. Veriseula vastausta myös odottelen ja muistelen et viimeksi tuli postissa kirje jo viikon päästä kun kaikki oli hyvin.
Kait se mullekin jo vähän vauvamasua on tullut, vakkei se olekaan niin selkeästi huomattavissa kun on tota omaakin vatsaa jonkin verran.

Monilla onkin kohta jo rakenneultra edessä. Kunta kun ei sitä tarjoa niin eipä enää sit meillä ole ultraa. Olis kyllä mun mielestä ihan kohtuullista kunnan tarjota vielä yksi ultra mut kun ei niin ei.

Aurinkoista päivää kaikille!

Nenna ja siskoveli 16+2
 
snodgrass
Heips!

Soittelin neuvolaan ja sain ajan nlalääkärille huomisaamuksi. Neuvolantäti otti epämääräisen huoleni todesta ja sanoi että usein kuulemman ennenaikaisuuteen liittyvissä tuntemuksissa voi olla "vinha perä". Tosi kiva että huomenna asia selviää - siihen asti voikin sitten mielikuvitus vapaasti laukata ja kehittelen täällä kauhuskenaarioita loppuraskauden kestävästä levosta tai jostain vielä pahemmasta... :whistle:
Toivotaan et kaikki olis kuitenkin hyvin.

Liikunnasta täällä oli kyselty. Alkuraskaudessa pääsin suht säännöllisesti pari kertaa viikossa reippaalle kävelylle sauvojen kanssa tai ilman. Nyt en ole kuitenkaan pitkään aikaan päässyt kuin ihan satunnaisesti kaikkien kiireiden takia, ja se kyllä harmittaa. Ja nyt ihan viimeksi kun olisi voinut mennä, onkin sit ollut tämä painon tunne, jonka takia ei uskalla rehkiä sekä tämä ihana räkätauti. Argh!

ail, tuleeko sulle huono olo, vai miksi ei uppoa nestettä? Keksisitkö mitään erityisen hyvää juotavaa, jolla saisit huijattua itseäsi? Mun taas tulee juotua ylimääräisiä lasillisia vettä juuri myöhään illalla, jos on tunne ettei ole päivällä muistanut juoda tarpeeksi. Sitten harmittaa kun tietää et saa ravata vessassa yöllä.. :headwall:
 
ail
Snodgrass,juu meinaa aina nestettä juodessa tulla oksu ja kun päivän mittaa luulee lipittäneensä ihan mukavasti nestettä niin kun laskee niin ei se yli sen 6dl mene :( Täällä kun moni on jo alkuraskaudesta asti joutunut nousemaan yölläkin vessaan ei mulla ole sitä ongelmaa vieläkään.Kolme kertaa käyn vuorokaudessa.Ennen raskautta paljon useammin.Hieman jo pelottaa tämä kun edellisessä raskaudessa join vähän yli litran päivässä ja silti kuivuin pitkin raskautta.
 
Moi taas tänne...ihanaa kun on kevät alkanut tekemään tuloaan, ainakin täällä länsi-suomessa, nyt alkaa lenkkeilykin maistumaan :p
Mä oon pähkäillyt et mitä teen äitiysloman jälkeen, koska en millään haluis viedä lasta vielä 9kk iässä hoitoon, haluun jäädä sen kans kotiin, edes siihen asti et se ois n. 2v., mut sit puskee rahaongelmat päälle, kun jää vaan kotihoidontuelle, enkä saa mitään tukea mistään kun mulla on vakkari työ...mikä on kans ongelma, koska en viihdy työssäni tippaakaan....mut irtisanoutuminenkin on kai vaikeeta, kun ei oo hyvää perustelua siihen..ja siitä seuraa karenssi ja sit tulee taas paineita siitä et saako uuden työpaikan...argh, kamalia asioita, kai niitä vielä kerkee miettimään sit ko se on ajankohtaista, mut pännii jo valmiiks :kieh: mitä te muut meinaatte?koska takasin töihin??

Ihanaa muuten, mullakin huomenna neuvola ja pääsee ekaa kertaa kuuntelee sydänääniä..siistii! :heart:

jkoo + Pikkuinen 15+6 :wave:
 
Moikka !
Mulla on pari päivää ollut supistuksia, ei onneksi kivuliaita sellaisia mutta tuntuu ettei supistukset lopu ollenkaan vaan mahassa on koko ajan sellainen "kramppitilanne" päällä. Eilen alkoi ja ihmettelin koko päivän että mitäs tää oikein on kun maha on todella piukeena ja sellainen tosi kiristävä olo mahassa, illalla se hellitti kun pääsin pötköttämään ja aamulla oli kans ihan normaali mutta parin tunnin päästä töissä maha meni samanlaiseksi ja käväsin sitten neuvolassa ja sieltä passitettiin heti 3 pvän sairaslomalle lepäilemään...Neuvolatäti sanoi että supistukset on ihan normaaleja mutta jos se ei meinaa ollenkaan hellittää vaan on tavallaan koko ajan päällä niin sitten on huolestuttavaa ja se pitää saada loppumaan. Onko kenelläkään vastaavaa ? Harmittaa aivan hulluna, oon liikkunut tähän asti 5 krt viikossa (spinning ja punttis) ja nyt pitää olla tekemättä tosiaan yhtään mitään...pahin pelko olisi että joutuisi liikuntakieltoon mutta vauvan olohan se on toki tärkeintä mutta jotenkin tuntuu vaan turhauttavalta... toivottavasti menee ohi. Kokemuksia kenelläkään ? Rv 17+5
 
Hei Kaikille!!

En oo kirjotellu vähään aikaan, joten nyt tulee PALJON asiaa...

Katjuskalle sen verran, että näin aikasessa vaiheessa liikkeet tuntuu satunnaisesti ja voi olla että sikiö on kääntyny potkimaan istukkaa. Näin ollen likkeet ei ole tuntunu, Toki olisin itsekkin huolissani, jos liikkeet on jo tuntunu säännöllisestii ja sitte ne kaatumisen jälkeen "katoaa". Koita jos pääset vaikka neuvolaan kuunteluttaan sydän äänet.

Nyt en muista nimiä asioiden takaa... Joku oli kyselly liikkeistä jos istukka on edessä. Esikoiselta minulla oli istukka edessä ja liikkeet tunsin varmasti vasta pitkästi päälle 20 rv. Rakenne ultran jälkeen vasta aloin tunteen liikkeitä. Nyt tuntuu välillä "möyrintää" mut ei varsinaisesti potkuja. Tai aina kun luulen et nyt potkas niin kohta pääsee pieru :D

Valkovuotoa Snodgrass kummasteli ja onneksi pääset myös asian kanssa lääkäriin. Tuskin on mitään vaarallista. Tsemppiä! Minulla oli kans todella paljon paineentuntua alavatsassa esikoiselta. Ja nouseminen oli todella hankalaa. Vaikka eihän se nyttenkään ole yhtä helppoa kuin "ei raskaana". Me kaikki mennään suurinpiirtein niillä viikoilla että kohtu nousee lantion pohjasta ja se aiheutta tukalaa paineen tuntua. (kirjasta saatua tietoa =) )

ail sinulla oli ongelmia juomisen kanssa. Eikö auta jos koitat juoda vaikka laimennettua tuoremehua tms. Tai sitte otat vesipullon käteen ja hörpit pikkumääriä useasti. 6-8 desiä päivässä ei riitä mihinkään, hyvä nesteensaanti on kuiteski kaiken A ja O. Toivotaan että saisit jotain juomaa edes pysymään sisälläsi. Ei ole kumma jos turvottaa.

Vauvavakuutuksista oli teillä puhetta. Aion ehdottomasti otta sen. Esikoiselta ei sitä ainakaan siihen aikaan ifiltä saanu joten otettiin se lähi vakuutuksesta ja sitten kun poika oli 2 kk vanha vaihdettiin se ifin lapsivakutukseen. Vuoden ikäsenä sitä sitte pojalla tarvittiin ja paljon. Nyt se on taas ollu "turha" Mutta hyvä se on ollu.

jkoo miettii töihin paluuta. Itse olin esikoiselta sitä mieltä, että olisin hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää sen 3 vuotta. Mutta toisin kävi, töihin kaipailin ku ä-loma loppu. Itselläni ei kyllä ollu vakipaikkaa, joten työnhaku odotti. Heti sainki töitä ja paluu "arkeen" tuli. Ei tuntunu pahalta, mutta se on jokaisen oma päätös. Tietty jos töihin paluu houkuttaa ja entiseen ei halua palata. Hakee muualta töitä ja on hoitovapaalla :)

Omaa napaa. HIRVEE pääkipu on vaivannu. Tänään otin varuiksi 2 panadolia kerralla kun rupes jomottaan. Eilen oli niin kipeä pää että oli vaan oltava silmät kiinni maate. Ärsyttää just ku luuli et pääsin niistä niin kahta kauhiampana tuli takas. En tiedä olisko verenpaineissa jotain häikkää... Pitää varmaan käydä mittauttaan. Tuntuu välillä vähän huimaustakin olevan
Töissä koittavat arvailla olenko raskaan vai ei kävelytavasta ja seisonta-asennosta... :D Siinäpähän mietti ku eivät kerta suoraan kysy. Vatta on vähän kasvanu, mut ei mitennkään radikaalisti, vielä ei tunnista vauvavattaks. Kun sattuu tota omaa ihraakin olemaan päällä.
Ostin oikeen masutuubit =) Näinki aikasessa vaiheessa oho!!

Liikkumisesta joku kyseli. Liikun kyllä tosin paljon harvemmin entä aikasemmin. Alkuraskauden lorvikatari veti sohvan pohjalle ja nyt kun rupeis oleen virtaa niin tuo pääkipu vaivaa. Ainaki pari kertaa viikkoon tulee kunnon lenkki tehtyä ja vähän juoksua siihen päälle. Syvä allas jumpassa on tullu noin kerta viikkoon käytyä ja sitä aion jatkaa niin kauan ku jaksaa.

Nyt pitää sitte lähtee iltakävelylle et saa yön nukuttua hyvin, vaikka sen suhteen ei ole ollu ongelmia. Ja se seksi on ruvennu maistuun aika kivasti ja useesti. Rupee jo paikat vaan kärsiin :LOL: Täytyy varmaan pikkasen rajottaa!!!

R iikka 15+0
 
Tinii ja Ail, teillä samana päivänä rakenne kuin mulla =) Hienoa on taas nähdä Möykky livenä,,,

Liikunnasta on kyselty: Liikun paljon ja päivittäin, työmatkan kävelen päivittäin kolmisen kilometriä edestakaisin ja sen lisäksi olen himohiihtäjä. Kelkkailu ei ole varsinaisesti liikuntaa mutta nykyään siitäkin tulee paikat kipeeksi ku joutuu töyssyjä varomaan joustamalla jaloilla. uintia olen suunnitellut aloittavani harrastamaan kun hiihtokausi joskus loppuu.

Päänsärkyä mulla on aina silloin jos ei muista juoda päivittäin tarpeeksi. vettä olen tosi huono juomaan, mutta kun tekee valmiiksi kannuun tuoremehua vedellä laimennettuna niin silloin tulee juotua.

Joku kirjoitti että liikkeet pitäisi tuntua viikolla 18 viimeistään. Mulla on menossa 18+5, eikä minkäänlaista liikehdintää ole tuntunu :(

masukasta iltaa kaikille

taivaannasta ja möykky

 

Yhteistyössä