***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***


Masu on kasvanut kovasti ja olenki saanu kuulla monelta taholta että kaksi siellä on ku mahaki jo nyt noin iso...


Joo tota mullekkin töissä sanotaan ja sitä ehkä vähän jopa pelkään.. no torstaina selviää sitten sekin...
Noista maha-asukki nimistä.. oon miettiny mutten kuollaksenikaan muista kummankaan lapsen masunimeä... Hassua miten unohtuu asiat. tätä olen kutsunut Oikuksi. kun aiheuttaa nii kauheita oloja ja väsymystä jne.. on mun oma oikku siis...
 
Hei,
en ole kirjoitellut alun jälkeen, koska jotenkin halusin odotella np-ultraa, ennen kuin uskallan kovasti hehkuttaa uutta raskautta. No, parempi ehkä oli niin. Mut saa sitten poistaa vielä listalta, toivottavasti olen viimeinen... Np-ultrassa ei näkynyt mitään, tuulimunaraskaus oli edennyt näinkin pitkälle (11+6). Pahinta oli, että edellisellä viikolla neuvolassa Doppler näytti "vauvan" sykkeen 155, ääntä ei kuulunut, mutta täti sanoi, että joskus käy niin, että ääni ei kuulu, mutta syke näkyy. Tämän jälkeen en kyllä odottanut enää tälläisiä uutisia, mutta näin kävi.

Fleur
 
Fleur05 :hug: Toivottavasti seuraava asukki pysyy matkassa!

Täällä huono olo senkun jatkuu.. Odotan kuin kuuta nousevaa maagista viikkoa 12. Jostain olen kuullut, että sitten pitäisi pahoinvointien loppua, mutta pelkään pahoin :ashamed: Toisaalta ystäväni sanoi, että niin kauan kun on paha olo, voi olla ainakin varma että kaikki on mahassa hyvin. :)

Meillä ollaan alusta saakka kutsuttu uutta tulokasta Alluksi. Allu on siis meidän masuasukin nimi :D On jo niin vakiintunut ettei mieskään kysy enää vauvasta mitään, ainoastaan, että onko Allulla kaikki hyvin :D

Tämä on meidän ensimmäinen lapsemme, joten joudumme hankkimaan ihan kaiken. Tosin äitini on säilyttänyt kaikki lastenvaatteet, joten ne varmaan käydään kesällä läpi ja katsotaan käyttökelpoiset. Saa Allu ainakin retroja potkupukuja suoraan 70- ja 80-luvulta B)

Kotonani on myös erittäin vanha pinnasänky, oma isoisäni sen varmasti entisöi sitten Allun käyttöön. Ja omistan myös kehdon, jonka kummisetäni on minulle tehnyt kun olin itse vauvaikäinen. Se tulee varmasti alkuaikana käyttöön, on kätevä sängynvierellä. Voih, en osaa kuvitellakaan vielä sitä aikaa kun Allu on maailmassa :heart: vielä 7 kuukautta pitäisi odotella =) Tulee pitkät seitsemän kuukautta, jos alan nyt jo laskemaan päiviä :D

Odotusajan vaatteita tilasin hennesin postimyynnistä. Olen ollut tosiaan niin huonovointinen etten ole päässyt itse shoppailemaan kauppoihin. Pitäisi tulla paketti ensi viikolla postissa - katsotaan sitten saako laittaa housut takaisin hennesille... Äitini myös lupasi muokata muutamista matalavyötäröisistä housuistani minulle raskauspöksyt eli ommellaan sellainen resori vyötäröön ja muokkaillaan hieman housuja mahanalustasta ettei ala painamaan. Onpahan projektia tähän alkuraskauteen :whistle:

Hyvää lauantaita kaikille odottajille ja vaaveille! :wave:

Adette & Allu 8+3
 
Fleur05 Niin surullista! :'( Kauheeta, kun on jo noin pitkällä ja jos sydänäänetkin on muka kuultu. Kyllä sitä on ehtinyt jo vauvaa rakastaa ja odottaa. Voimia! :hug:

Monilla oli ollut iloisia np-ultrakuulumisia. Onnittelut niistä. :heart:

Täällä voidaan hyvin, vatsaa kovasti kasvatellaan. :LOL: Mulla siis vasta rv 9+1, mutta viikossa vatsa on kasvanut valtavaks ja erottuu kaikkien vaatteiden alta. En olis ikinä uskonut, että mulle tulee näin aikaisin masu näkyviin. Esikoisesta kun on kysymys. Olen aina ollut hoikka, vaatekoko 32/34 ja olen pitänyt aika tiukkoja vaatteita, kun minkäänlaista vatsaa ei ole ollut. Nyt mulla on tasan tarkkaa yhdet farkut, jotka menee kiinni ja juhlahousuihin siirsin napit kauemmaksi. Ihanaa se on, että vatsa alkaa näkyä, mutta toisaalta näillä viikoilla, ei haluaisi ihan kaikille vielä kertoa. Vielä kun edellinen oli keskeytynyt keskenmeno.

Tänä iltana mennään ystäväni kihlajaisiin ja olen pääni puhki yrittänyt miettiä sopivaa päälle pantavaa. Varmaan kaikki huomaa kuitenkin! :attn:

Mulla siis vasta ens perjantaina 29.2 eka neuvola, jolloin siis 10+0. Kaikki muut tuntuvat tietävän koska np-ultra on. Toivottavasti ehdin vielä saada ajan siihen.

Hyvää viikonlopun jatkoja! Pidetään kaikki pikkuiset nyt turvassa ja kasvamassa! :heart:
 
Heippa mammat!!

Isot pahoittelut kaikille vauvansa menettäneille!! :hug:

Täällä oli np-ultra maanantaina ja kaikki näytti normaalilta. Ei turvotusta ja koko vastasi viikkoja, eli laskettu aika pysyikin samana, vaikka luulin, että siirtyisi syyskuuhun. Eli 26.8. En siis varsinaisesti kuulu tähän pinoon, mutta aion teitä kuitenkin kiusata läsnäolollani ja jatkaa tähän pinoon kirjoittelua. Neuvola olikin sitten tiistaina ja lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta, kun juuri edellisenä päivänä oli tuo ultra ja siinä tuo alapää tiirattiin. Sydänäänet kuunneltiin kyllä.. :heart: Voinnissa ei ole mitään kummempia, pahoinvointia tai väsymystä ei ole. Ihanaa kun viikon talviloma edessä ja saa olla pojan kanssa vaan.

Gallup työnimistä: Ensimmäinen oli Tyyne ja poika tuli. Tämä toinen on ollut jo alusta asti Sylvi..

Nyt tuli poika tuohon viereen auttamaan joten taidan lopetella.. Ens kerralla pitää keksiä joku oma pieni kiva gallup.. :D

T: Tyyne ja Sylvi 13+4
 
Sitä piti kysyä, että onko muiden mielestä tämä raskausaika mennyt aivan tajuttoman vauhdikkaasti?? Itse tuossa kauhistelin kun ensimmäinen kolme kuukautta meni hirmu nopeasti, etten ehtinyt ajatellakaan, että jos loppu menee yhtä nopeasti oon kohta synnyttämässä.. :LOL: Ehkä tää kun on tuo pieni tuossa vieressä koko ajan touhuamassa ja sitten koulu ja työharjoittelut jne. Enimmäkseen en kyllä tiedosta edes olevani raskaana, paitsi peiliin katsoessani..
 
Mayah, olet jo varmasti saanut ultra + seula asian selvitettyä. Piti kuitenkin laittaa viestiä siitä kuinka erilailla neuvoloissa saman kaupungin asiakkaita kohdellaan.

Ilmoitin tiistaina neuvolassa, etten halua seulaa. Neuvolan "täti" sanoi, ettei seulaa ole pakko ottaa ja ultraan pääsee joka tapauksessa. Seuraavana päivänä kätilö soitti minulle vielä kättäriltä ja kyseli, että haluanko ultrassa katsottavan niskaturvotusta ollenkaan vai tulenko vain muuten ultraan näkemään kuinka vauva voi. Aika hyvää palvelua mielestäni!

Toivottavasti myös sinä pääsit ultraan vauvaasi katsomaan.

Onko muilla muuten ongelmia lasketun ajan ja raskausviikkojen määrittelyssä? Neuvolassa laskivat, että olen nyt viikoilla 10 + 4, kättäriltä laskivat kierron mukaan viikoiksi 9 + 2 ja itse luulen, että olen viikoilla 9 + 6 (uskoisin tietäväni hedelmöittymishetken). Kätilöopiston kätilö antoi minulle kierron mukaan ajan np-ultraan vasta lähes neljän viikon päähän viikoille 12 + 6. Toisaalta ultran ajoitus ei kai ole niin tarkka koska en veriseulaa ota. Ota tästä nyt sitten selvää!

Itse pidän kiinni omasta laskutavastani kunnes se vääräksi todistetaan. Hauskaa lauantai-iltaa kaikille toivottelee siis...
Tiina ja James 9 + 6.
 
Huomenta taas täältä :)

Tyyne...mun mielestä tää raskaus on mennyt kyllä tosi nopeaan. :eek: Kai se tosiaan sitäkin on, kun on tuo vuoden ikäinen vipeltäjä tossa hyörimässä, niin ei ehdi olemaan "niin raskaana" kuin edellisillä kerroilla. Tai paremminkin ei ehdi seurailemaan itseään niin tarkkaan ja samalla se raskauskin menee siinä niin kuin vähän sivussa. Mutta kyllä mä välillä haluan ottaa aikaa ja silitellä vaan masua :heart:

Tiinuliini...mulla on ongelmia tuon lasketun ajan kanssa...tuntuu, että kaikki laittaa sinne korttiin mitä lystää :headwall: Itse kysyn neuvolasta ens kerralla, että minkä mukaan tässä nyt eletään. Mutta lasketuksi ajaksi mulle on sanottu tuo 11.9, joka tuli siinä varhaisultrassa ja sitä ei nyt np-ultrassa muutettu, kun oli eroa "vaan" se kuusi päivää.

katjuska ja vilpertti
np-ultran mukaan12+2 (la 5.9)
varhaisultran mukaan 11+3 (la 11.9)
menkkojen mukaan 12+4 (la 3.9)
:xmas:
 
Pahoittelut pikkuisen menettäneille!

Eilen vietettiin miltei koko päivä Ideaparkissa ja siellä sit sain ihanan päänsäryn, joka kesti koko päivän. Kahteen kertaan otin Panadolin mut ei kauheesti auttanut. Onneksi nyt on taas normaali olo ja säryt poissa.

Esikoista odottaessa meillä ei oikeestaan ollut mitään tekonimeä tytöllä mut sit loppuraskaudessa itse puhuin pompottelijasta kun oli niin kova pompotteleen masussa. Ei varsinaisesti potkinut vaan toi pompottelu mielestäni kuvas hyvin tytön touhuja masussa. Nyt siis tästä uudesta pikkuisesta itse käytän nimitystä siskoveli mut mies nyt vaan puhuu vauvasta.

Toisaalta tuntuu, että tää alkuraskaus on mennyt nopeasti mut nopeammin kyl vois vielä mennä varsinkin kun saan vielä aikas kauan odottaa siihen ultraan. Tuntuu,että kaikki muut on jo siellä käyneet. Mulla tosiaan ultra sit vasta rv 13+5. Huomenna oisin menossa labraan antaan verinäytteet, kun en anna terveydenhoitajan musta ottaa kun on noi suonet niin huonot.

Eipä muuta taas kuin hyvää sunnuntaita kaikille!

Nenna ja siskoveli 10+3
 
Voimia Fleur05! :hug:

Ihana, kun oli hyviäkin kuulumisia :) Minä yritin eilen kaverin stetoskoopilla kuunnella epätoivon partaalle sydänääniä, ei oikeen saanu selvää. Ja eihän ne välttämättä vielä kuulukaan. Pitää yrittää rauhoitella itseään :D Leppoisaa sunnuntaita! =)

Mayah ja pikkuinen 10+0 :D
 
fleur05 viomia sinulle ja :hug: ..
minunkin mielestä mennyt todella nopeaa tämä raskausaika..lasten kanssa menee päivät touhutessa niin ei sitä kerkeä paljon miettimään koko raskautta..yhtäkkiä vaan huomaa et uus viikko on alkanut =) ja tosiaanki sen ultran jalkeen aika meneeki...huh..en uskalla edes ajatella koko asiaa..olis ulkonakin niin ihana ilma että taidan tänään lähteä lasten kanssa mäenlaskuun ja makkaranpaistoon laavulle B)
mukavaa päivän jatkoa kaikille :)
jane85 ja masukki 10+3
 
Cora, kyllä se vauveli on niin hyvässä suojassa siellä massussa, etttä ei sille ole haittaa kuumeesta ja mahataudista. Eriasia on sit, jos alkaa olla kovan tulehduksen takia korkea kuume, mikä kestää viikkoja. Joten ole ihan huoleti! =)

:/ Mä en omasta tilanteestani oikein tiedä. Eilen alkoi juilia, silleen viillellä itkin alamahaa (munasarjojen kohtaa ). Yön sain nukuttua kuitenkin, kun tämä kipu mene ohi levossa. Aamulla, kun nousin ylös, niin kipu alkoi uudestaan :( . Soitin päivystävälle hoitajalle tk:een, ja hän käski ottaa tän päivän rauhallisesti, ja aamulla menen lääkäriin käymään. Toivottavasti pääsen ultraan, tai edes sydänäänien kuunteluun, että saisin tietää vauvan voinnin! Eli ainakin huomisen sitten olen sairaslomalla... :( Nyt olen kauhusta kankeena, että tämä tulee päättymään keskenmenoon, tai ettei sikiö ole enää elossa...... :'(
Tulen huomenna kertomaan kuulumiset, jahka pääsen lääkäristä.
Sisu ja toukka 11+4
 
Huomenta!

Dior, hienoa että sydänäänet kuului! Kyllä siitä tulee tosi hyvä mieli. Ja minustakin tuntuu nyt että aika menee nopeasti, jossain vaiheessa se ei tuntunut kuluvan sitten millään.

Sisu, toivottavasti saamme tänne hyviä uutisia lääkärikäyntisi jälkeen.

Oma olo sama: pahoinvointi jatkuu (oisko ihan pikkusen hellittäny?) väsymys samoin, ja päänsärkypäivät, tästäkin näyttää tulevan sellainen.
Karkkia tekee koko ajan mieli! Salmiakkia erityisesti..

Hyvää alkanutta viikkoa ja pidetään pienet mukana, ei enää putoamisia! :'(

syysmama 11+5 :heart:

muoks: Fleur05, Paljon voimia sinulle jaksaa menetyksen tuska! :hug:
 
Sisulle täältä kanssa voimia ja tsemppiä pikkuiselle että kaikki olisikin hyvin!

Minulla kanssa ollut kovastikin noita viiltelyjä sivuilla mutta lääkäri sanoi että se on ihan normaalia että kohtu vain venyy ja paukkuu siellä niin ettei kroppa oikeen meinaa pysyä perässä :)

Taas uusi työviikko edessä ja motivaatiota ei vieläkään löydy mistään.. huono olo vaivaa vieläkin ja saisikin jo alkaa helpottaa! Eilen tulin miettineeksi että nyt kun viikkoja on kohta jo takana se 13 niin tässähän elellään jo neljättä raskauskuukautta, eikös?? Ihan hullua!
Tuntuu silti hyvin hyvin kaukaiselta kesä ja varsinkin syyskuu joten yhtään ei haittaa vaikka viikot vilahtelisi silmissä... Tahtoo jo pian saada nyytin kotio :heart:


Fleurille oli tullut huonoja uutisia, todella isot voima halit sinulle :heart:
En edes uskalla ajatella oloasi kun ehdit jo luulla että kaikki on hyvin ja näin pitkälle päästiin..

Toisaalta eihän raskaudessa mikään vaihe ole varma vauvan selviämisen kannalta, mutta ainakin pahimman yli pitäisi jo pikku hiljaa oltu päästy... Toivossa on pakko elää!

Massu näkyy ja tuntuu jo, eikä omien housujen päälle pukeminen onnistuisi millään.. Tuleva isukki on onnessaan kun saa silitellä kumpua ja tällä viikolla tulee se kauan kaivattu dopplerikin niin päästään salakuuntelemaan sinttiä :heart:


Vauvaliimaa massuille ja jaksuja mammoille!


Tini+Pingu rv 12+5


*MUOKS* Meinasinkin kokonaan unohtaa mutta mulla alkaa mahassa näkyä jo linea negra! Kelläkään muulla vielä näkyvissä?
 
huomenta kaikille ja onnea dior mukavista neuvolakuulumisista =)

kauheaa vihlontaa ollu masussa koko aamun, onneksi helpottaa ku pysyy vaan ihan liikkumatta..jotai kasvukipuja kai..

ihanaa, eilen selvis et päästää miehen kans hiihtolomalla mökille pariksi yöksi, siis ilman lapsia..taitaa olla puol vuotta edellisestä kerrasta ku on saatu ihan kahdenkeskistä aikaa miehen kans =) kyllä sitä jaksaa heti paremmin ku on saanu vähä rentoutua =)

mitäs te muut ootte hiihtolomaksi suunnitellu

mukavaa päivänjatkoa kaikille
jane85 ja masukki 10+4
 
Pahoittelen mutta en vielä muista teidän nikkejä joten :hug: sitä tarvitseville ja onnea hyviä uutisia saaneille! Täytyy käydä useammin kirjottelemassa niin painuu mieleen ketä täällä oikeen on ;)

Pahin väsymys on toivottavasti jo takanapäin. Tänään oli ensimmäinen aamu kun tuntui etten kuole tähän väsymykseen! |O Pojankin kanssa jaksoin leikkiä ja painia eikä naurusta tahtonut tulla loppua :D Painoa on jo tullut muutama kilo, kiitos hyvän ruokahalun :ashamed:

Icefairy: Ihmettelit kun samoilla päivillä mennään mutta eri laskettuaika. Se johtuu erilaisesta laskutavasta. Toiset raskauskiekot laskee kp1 että on 0+0 ja toiset että on jo 0+1 siitä se yhden päivän heitto tulee. Jos haluat voin tulla sulla kanssa sinne 28.9 ;)

Kuulostaa siltä, että joku heräs päikkäreiltä :wave:

SBT ja kirppu 9+1
 
Ihan aluksi, toukalla kaikki kunnossa! :heart:
Lääkäri ultrasi ja toukka viuhtoi kovaa vauhtia eteenpäin, eikä oikein saatu kunnollista mittaa otettua, mutta se mikä saatiin pitkällisen yrittämisen jälkeen, niin sen mukaan sikiö vastaa viikkoja 11+5, mitkä nyt olisi menossa. =)
Lääkäri kokeili vielä, että josko massun päältä jo kuuluis sydänäänet ja tasainen pieni jumputus kuului, syke 158. :heart:
Lääkäri, sekä kätilö molemmat totesivat, että viiltely johtuu kohdun kasvusta, ja mahdolliset laparoskopian jälkeiset kiinnikkeet antaa periksi.
Että nyt kyllä putosi kivi sydämeltä! Torstaina sitten ihan normaaliin neuvolaan.
Sisu ja toukka :heart: 11+5
 
Onnea kaikille hyvistä uutisista!!! :flower:

Ja fleur05, voimia sinulle!

Sellanen turha kysymys tuli mieleen, että te jotka jo tiedätte, niin missä teidän istukkanne on? Mulle sanottiin varhaisultrassa, että näytti olevan tulossa takaseinään, joten ens viikolla nähdään sitten, että sielläkö se on. :)

muoks: niin ja sitä vielä, että IIIIK, MARRASKUISTENKIN PINO ON JO PERUSTETTU!! :) onpas aika juossut, vaikka jossain vaiheessa se mateli niin sietämättömästi. :)
 
snodgrass
Diorille ja sisulle onnittelut hyvistä ja helpottavista uutisista! :heart:

Joku onnellinen saa viettää hiihtolomaa, huoh, minä en. No, tämä ja huominen päivä ollaan tytön kanssa kotona, kun ne on mun normaalit vapaapäivät, mutta muuten loppuviikon saa päinvastoin painaa töitä muidenkin edestä, koska tosi moni meiltä on lomalla :(

Alussa viikot meni nopeesti, mutta 10-12 oli jotenkin tosi hidasta. Ja nyt, vaikka tuo maaginen raja on ylitetty, niin silti aika kuluu hitaasti viikon päästä olevaan np-ultraan. Pahoinvointi on helpottanut (niin kuin sen pikkuhiljaa pitäisikin) eikä voi olla miettimättä onko kaikki vielä hyvin. Olen kyllä päättänyt, että jos siellä ultrassa kaikki on hyvin, niin murehtiminen saa sitten loppua!

Joku muukin valitteli päänsäryistä, mulla on kanssa olleet nuo vaivana. Tuntuvat usein tulevan sellaisissa parin päivän jaksoissa. Jos saa tyhjään mahaan otettua kaksi panadol zappia säryn aika alussa, niin se auttaa. Muuten se panadol ei kyllä tee mitään.

Pahoittelut ja :hug: vielä Fleurille, todella kurjaa joutua pettymään vielä kun kaikki on jo näyttänyt niin hyvältä. Voimia!

Toiveikasta mieltä ja vauvaliimaa kaikille!

snodgrass ja neponen 12+4
 

Yhteistyössä