***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Jälleen olis tarjolla meiltä sairaskertomusta!!!

Viimeksi kertoilin siitä kuplavolkkarin mallisesta kovamuovisesta uima-altaasta, jossa vietimme hellepäiviä ja siinä saattaakin piillä syy tämänkertaiseen sairaalareissuun... ainakin jos on toissapäiväiseen IL:n juttuun uima-altaiden kolibakteereista uskomista...

Eli viikko sitten torstaina lähdimme ystävän kesämökille Itä-Suomeen ja heti seuraavana iltapäivänä nousi kuume, eka mittaus 38,6 C, annoin panadol-suppoa ja kolmen tunnin unien jälkeen tärisi hampaat kalisten mun sylissä ja mittasin uudellee, tulos 40,2 C, no tiedän ettei noinkaan kova kuume ole kovin kummallista alle vuoden ikäsillä ja äitini puhelimessa ja ystäväni vakuuttivat sen olevan normaalia ja kaikki yhteistuumin epäilivät vauvarokkoa, jossa on 3 päivän kova kuume. Soitin kuitenkin paikalliseen sairaalaan, josta sanottiin että Pronaxenia voi antaa lisäkuumelääkkeenä 2 ml (sitä sattui mökillä olemaan) ja poikaa pidettävä vaippasiltaan. No lääkkeillä kuume laski 38 C ja poikanen virkistyi ja leikkikin innoissaan pari tuntia, sitten nukkumaan, mutta yö oli levoton ja taas klo 04 aikaan mittasin lähes 40 C kuumeen, aamulla ja päivällä poika oli jotenkin itkuisempi ja väsyneempi kuin normaalista, mutta välillä silti jaksoi touhuta normaalisti lääkeen jälkeen. Iltapäiväunien aikana sai yhtäkkiä jonkinlaisen hengenahdistuskohtauksen (tai niin kuvittelin, saattoi olla kipukohtaus) ja päätin, että nyt lähdetään ajamaan 40 km Savonlinna sairaalaan. Aloin hieman epäillä keuhkokuumetta tai sitten sitä sikainfluenssaa tai että putket korvista irti ja uudet tulehdukset.

Päivystyksessä jouduimme odottamaan 3 tuntia, hoitaja mittasi korvamittarilla 36,4 C kuumeeksi ja ihmetteli suurin piirtein, että mitä me siellä tehdään. Onneks sattu oleen oma mittari mukana, kun vaihdoin vaippaa mittasin samalla 39,6 C ja näytin hoitajalle. Sitten kyselin, että eikö CRP:tä kannattis ottaa jo valmiiksi että lääkärillä olis tiedossa, hoitaja sano, että lääkäri päättää kokeista. Sitten kysyin myöhemmin toiselta hoitajalta, hän ihmetteli, että kas kun sitä ei jo ole otettu! No venäläinen lääkärimme ei osannut kovin hyvin suomea, mutta kyseli tarkasti pojan taustan, oireet ja mitä itse epäilen. Hän ei nähnyt putkia korvissa (myöhemmin selvisi, että putket paikoillaan, mutta etsi värikkäitä silikoniputkia ja Jimillä on titaanit). Hän oudoksui, ettei virtsakoetta oltu otettu, no en tajunnut sitä itse vaatia crp:n ohella... ensi kerralla tajuan! Lopulta hän sanoi, ettei yhtään osaa arvata mikä pojalla on, mutta jos haluan jatkotutkimuksiin, mun pitää sanella ja hän kirjoittaa. Ja niin minä sanelin että mm. keuhkokuvat haluamme. Lopuksi hän vielä kysyi (ilmeisesti pakollinen kysymys säästösyistä: että olisimmeko sittenkin valmiita lähtemään kotiin, kun poikaa vaikuttaa noinkin pirteältä, jos hän kirjoittaa antibioottireseptin, sanoin, ettei missään tapauksessa, koska ei tiedetä mihin sairauteen antibiootit edes kirjoitetaan).

Tulehdusarvo oli siis 85 eli melko korkea tuon ikäisellä, alle 10 on normaali.

Sitten jatkopuolella sattui hyvä ja asiallinen sisätautilääkäri, hänkin oli vähän kaatumassa keuhkokuumeen kannella, mutta kuitenkin määräsi myös virtsakokeen. Keuhkokuvassa näkyi varjostuma, joka myöhemmin selvisi virheelliseksi uloshengityksen aikana otetun kuvan syyksi. Kello 01, kun olimme viettäneet päivystyksessä 8 tuntia, meidät lähetettiin lastenosastolle. Siellä sattui olemaan Suomen ainoa lastenkeuhkolääkäri Hgistä päivystämässä! Se oli meidän onni, sillä hän osasi heti sanoa, että ei ole kyse keuhkokuumeesta ja että muutoinkin pojalla esiintyvä kurkunpään krohina ei luultavasti ole missään tekemisissä korvatulehdusten kanssa vaan trakeomafasiaa (tai jotain tällaista nimeltään) eli johtuu siitä, että keuhkoputken rakenne vielä hieman kehittymätön. Samalla hän totesi, että Australiassa jossa hän oli tehnyt tutkimustyötä, tehdään lasten keuhkosairauksia epäiltäessä skopiat, mutta Suomessa on linjapäätös, että niitä ei tehdä (maksaa liikaa). Ja että Suomessa ajatellaan, että lapsilla ei oikeastaan edes voi olla keuhkoputkentulehduksia, joka ei tosin hänen mukaansa pidä paikkaansa... Lottovoittohan se oli syntyä Suomessa...

No joka tapauksessa hän otti piikillä vatsan läpi virstanäytteen rakosta, se oli epäpuhdas ja määräsi veriviljelyn. Antibioottitiputus aloitettiin heti. Seuraavana päivänä ilmeni, että pojalla oli munuaisiin asti edennyt e-koli bakteerin aiheuttama virtsatien tulehdus ja sitä seuraavana päivänä veriviljelyn tuloksista, että tulehdus oli septinen eli hengenvaarallinen verenmyrkytystila ja munuaisaltaan tulehdus! Pari kertaa siinä tuli nielaistua taas ilmaa, ja aivan kuten Lizard epäili, taitaa olla pojalla jumalattoman korkea kipukynnys, kun vaan pienillä itkahteluilla poikkesi normaalista kuumeen lisäksi.

No sielläpä sitten tiputeltiin antibioottiia 5 vrk, oli aika raskasta kun yöt meni tähän malliin: klo 23 kuumelääke, klo 03 antibioottitiputus, klo 06 kipulaastari, ko 07 verikokeet, klo 08 kuumelääke ja hohhoijaa, joka kerta poika heräsi täpöillä kun valot sytytettiin ja nostettiin ylös sängystä. Päivisin kun kuume alkoin parin päivän päästä helpottaan, jaksoi huumorimielellä ottaa piikkikoetukset ja leikkiä normaalisti ja myös syödä pikkuhiljaa tavanomaisesti. Mulla alkoi sitä vastoin huumori huveta ja kolmantena yönä kun olin nukuttanassa poikaa klo 1.30 ja tiesin, että seuraava herätys on 03, niin kysyin yöhoitsulta, että ei teillä satu oleen vauvojen unilääkkeitä, ai niin, mutta eihän me ollakkaan jenkeissä ;) kysyin siis vitsinä, mutta luulen että hän oli kirjannut sen ylös, koska seuraavana päivänä lääkäri tuli sanomaan, että voin antaa Jimin yöhoitajille kun on niin hilajistakin ja päivälläkin pojan hoitajalla on Jimi ainoana potilaana niin voin vähän käydä asioilla ja lounaalla tms. No kävinkin sitten vähän lörtsyillä ja mansikkaostoksilla torilla ja ihmettelemässä turistivilinää ja kiepsahdin aleissakin. Tokavikana päivänä kävin myös ystävien mökillä vielä saunomassa ja uimassa ja grillaamassa eli olin yhteen menoon 5 tuntia poissa sairaalasta, se tuntui about vankilasta vapautumiselta! Kyllä tulin useasti ajatelleeksi esim. syöpälasten vanhempia, että kyllä olis valkoisessa kopissa töröttäminen rankkaa puuhaa viikosta toiseen. Vaikka meilläkin oli oma huone, jossa kph ja tv, niin silti...

Eroahdistusta Jimillä oli ehkä ekoina päivinä, kun oli sairaampikin, mutta toisaalta tuntui olevan onnellinen, että meikä oli pääsääntösesti max 3 metrin päässä hänestä;) Mutta kyllä hoitajienkin kanssa oli sujunut ihan kivasti ja Jimppa hekotellut ja hörötellyt ja leikkinyt piilosta ym. ihan kuin munkin kanssa. Sitten kun tulin, meni minuutti itkuksi, etten luulis, että on ihan bueno hänet sinne jättää uskosin...

Eilen illalla myöhään sitten ajoimme ihanan 5,5 tunnin matkan Treella ja heitin hänet lapista palanneelle äidilleni ja kiirehdin apteekkiin just ennen puolta yötä, kun se sulkeutui. Ja hoh hoijaa, mun tsäkällä lastenlääkäri oli määrännyt antibioottivalmisteen, joka oli poistunut markkinoilta! No sit hirveä selvittäminen sairaalan kanssa, että mikä olis sopiva kun tulehdus on septinen ja niin monta antibioottikuuria korvien takia takana... Olin sit kotona 0.30, työnsin lääkkeet pojan kurkusta alas ja ajoin PMMP:n keikalle ihan sekopäisenä, mutta oli lippu hankittu etukäteen ja kaveri odotti. No puolet keikasta näin ja klo 3 olin jo kotona nukkumassa, tää päivä on mennyt vaan ihan toipuessa ja nukkuessa univelkoja...

Niin vielä, et Jimin munuaiset ja rakko ultrattiin sairaalassa, ei poikkeavaa, kk:n kuluttua varjoainekuvaukset ja parit virtsakokeet tässä välissä.

Kerroin tämän tarinan näin mammuttikertomuksena, jos siitä olisi jollekulle apua. Itsellä sairaalaan lähtökynnys madaltui entisestään... Jos oltas vielä vuorokausi odotettu ja syötetty kuumelääkettä vaan, olis voinut olla jo liian myöhäistä, et parempi tutkia tarkasti kuin luottaa muiden kommentteihin tai sairaalan neuvontanumeropalvelun hyssyttelyihin ym. Se oli meille tästä opiksi.
 
huh huh Mitzy! teillä nyt kertyy noita vastoinkäymisiä ja sairasteluja!
se on uskomatonta miten toisia koetellaan ja toisilla ei ole edes pientä nuhaa!
pikaisia paranemisia nyt sinne, toivotaan että tähän nyt loppuis jo pienen sairastelut.
 
Mitzy pikaisia paranemisia sinne teille....Oli kyllä karvat nostattavaa luettavaa...


Me käytiin sit Tivolissa...Isommat muksut oli 5tuntia alueella ja laukkoivat laitteesta laitteeseen.
Janiinankin kanssa oltiin alueella ihan mukava tovi ja neitikin pääsi käymään karusellissa.Neitin kummitäti sattui olemaan kanssa paikalla ja hän sit osti neitille lipun karuselliin.(kuvan laitan tuohon loppuun).Neiti nautti olostaan :D
Saipa neiti vetää naruakin kahdesti.ensin äitin kanssa ja sitten mummin kanssa.
Sai suloisia pehmoleluja.
Meillä olikin sit väsynyttä porukkaa kun kotiuduttiin.Ihmekös tuo... :LOL: :LOL:
Itseä väsytti myös tuossa alkuillasta mutta se väsymys katosi jonnekin... :whistle:

Mutta nyt kokeileen josko se uni tulis silmään....
Tässä ois tuo meidän neiti siinä karusellissä...


Ninnipo ja Janiina (joka nukkunut jo reilu 6 tuntia...)
 
Moi kaikille tasapuolisesti :)

Enpä ole pitkään aikaan kirjotellut tänne, kurkkimassa olen kyllä välillä käynyt.

Meidän tyttö on muutaman päivän päästä tasan 10 kk ikäinen, ja oppi vasta pari viikkoa sitten konttaamaan. Aika kauan hän sitä siis panttasi, ja ryömiminen jäi oikeastaan kokonaan väliin. Takaperin vaan onnistu ryömimään. Mutta nyt meno on hirmuinen, mikään paikka ei jää tutkimatta. Ja kovasti yrittää nousta tukea vasten.

Nyt tyttö on ekaa kertaa yksin yökylässä, ollut isoäitinsä luona kaksi yötä. Mulla alahuuli väpätti kun jätin hänet sinne, en meinannut pystyä siihen, mutta isoäiti niin kovin halusi... Ja hyvinhän siellä on kaikki kuulemma mennyt. Huomenna menen hänet hakemaan takasin. Asuu tuo isoäiti sen verran kaukana, ettei ihan vaan yhdeks yöks viitsinyt tyttöä sinne jättää ton välimatkan takia, olis ittelle tullut niin kauheesti reissaamista.

Mies onkin viikon verran ulkomailla, joten huomisesta alkaen saadaan olla ihan tyttöjen kesken. Nää pari päivää oonkin saanut ihan omaa lomaa!
 
Hei kaikki....Mtzylle halit yhä edelleen ja ihanaa että olette kotona. Ollaan Mitzyn kans viestitelty että oon ollut tilanteesta tietoinen.
Kauhea ire vaan ollut.Isovanhemmat oli ulkomailta käymässä,olivat ihania ihmisiä,tapasin siis ekaa kertaa.Mutta oma hommansa toimia hostelliemäntänä,ja yhteistä kieltä ei ollut,eivät puhuneet/ymmärtäneet englantia oikeastaan.....Nikin kummi joka osaa ranskaa oli sit yhen päivän meidän kans nin saatiin puhuttuakin asioista. Olen tosi kiitollinen että he haluavat olla isovanhempina ja pitää yhteyttä.Lähdemme heti kun mahdollista Nikin kanssa Ranskaan jossa heillä talo.Luulen vaan että menee ensi vuoteen...sinänsä harmi koska nyt olisi aikaa nin paljon,mut ei mahiksia matkustaa.
Meillä on nyt ollut 3 parempaa yötä.Ja kotiavusta olen sanut paljon nyt apua,monet on kesälomilla ja pois kotoa niin ollaan saatu extra-apua.Almironit käytössä, mutta maha-oireita satunnaisesti silti.Kauraa olen yrittänyt antaa Nikille,kun lääkäri käski.Yhtenä aamuna 2 lusikallista kaurapuuroa ja het kohta mahakipua ja ihan järkyttävä mustavihree kakka...en tosin tiedä oliko kaurasta vai mistä.....
Läkäriä en vi vaihtaa koska olemme kunnallisessa ,emme yksityisessä hoidossa.
Selkä on koko ajan katkeamispisteessä eikä asiaa auta se että talon hissi on paskana koko ajan, 5krs meillä siis.nää hissiongelmat olleet alusta eli helmik.asti.Pitää alkaa taas kirjoittamaan valituskirjeitä...mistään ei tähänkään ongelmaan ratkaisua tunnu löytyvän.Täällä yläkerroksissa asuu paljon meitä lapsiperheitä ja nt esim ollut koko viikonlopun hissi pois.ja naapurirapussa 6 kertaa hissi rikki 2vk aikana.kukaan ei ota vastuuta tästä että uudet hissit uudessa talossa ei toimi....
palataan...
 
Heippa kaikille taas pitkästä aikaa!

Mitzyä kovasti koetellaan kyllä, mutta onneksi olet itse niin skarppina tilanteissa! en voi sanoa, osaisinko itse toimia samalla tavalla. paljon voimia lähetän!

Nikin emo painii edelleen valvovan pikku-ukkelin kanssa, eikä syytä tunnu löytyvän.. voimia sinnekin!

Meidäm elämään ei nyt kovin ihmeellisiä juttuja kuulu... nautiskellaan kesästä perheen kera minkä ehditään... tosin miehellä ei varsinaista lomaa ole, koska on yrittäjä, joten me nautitaan kesästä vloppuisin ja iltaisin. Poitsu kehittyy niin kuin kuuluukin ja nyt jänskätään, koska ottaa ensiaskeleet. Viime viikolla alkoi seistä pieniä hetkiä ilman tukea. Pinsettiotetta ei vielä tule mielestäni kunnolla..mutta jotenkuten. Tänään on kyllä 10kk neuvola, että mittoja ei siksi vielä ole antaa.

ja voi hurja, kuinka mulla on vauvakuume! tai lähinnä synnytyskuume! en voinu käsittää saavani synnytyskuumetta, kun synnytys ei ollut maailman helpoin vaikka ei toki kamalinkaan... mutta kun poitsu täyttää vuioden, jätetään ehkäisy ja sitten pikkukakkonen saa tulla kun on siihen valmis. Eli parin kuukauden päästä! IIK! :)

Täytynee mennä järkkäämään keittiötä sellaiseen kuntoon, että uskaltaa sinne vieraita päästää.. Kesän jatkoja!



suhveli ja poitsu 10kk+
 
Iho kananlihalla minäkin lueskelin Mitzyn kertomuksia! Hurjaa touhua, ja kuten Suhvelikin totesi en olis minäkään osannut toimia vastaavalla tavalla!

Nikin emo, ihanaa että Nikin isovanhemmat Ranskasta halusivat tulla poikaa katsomaan, ja haluavat olla jatkossakin yhteydessä!

Dior kyseli hammastarkastuksesta. Meillä ei siitä neuvolassa ollut mitään puhetta. Jotenkin ymmärsin, että se pitäisi itse varata se aika...

Suhvelin kanssa meillä onkin samat suunnitelmat! :LOL: Eli parin kuukauden päästä ehkäisy pois ja odottamaan pikkukakkosta :D Tosissaan nyt tajusin siis, että siihen on ihan vaan pari kuukautta!!! HUI!

Me mennään tällä viikolla katsomaan asuntoa... ja jos hyvin käy niin tehdään siitä tarjous! Oon jo sinne suunnitellut sisustuksenkin :whistle:

Täällä ei tällä erää muuta :wave:
 
Morjens kaikki!

Kummasti näin sateisena päivänä aikaa kirjoitella tännekin! :D

Mitzyllä hurja sairaskertomus kerrottavana - huh. Yhdyn edellisiin, noinkohan olisin itse samassa tilanteessa osannut toimia yhtä tehokkaasti. Toivottavasti sairaalareissut nyt kuitenkin teidän osalta jo riittäisi :hug:

Suhvelin kanssa kesä mennään samoilla linjoilla: mies on myös yrittäjä, joten varsinaista lomaa pitää vain viikon verran elokuun puolivälissä. Aikalailla kotioloissa vietetty päiviä, käydään leikkipuistossa, polskutellaan ammeessa terassilla, käydään isovanhemmilla kylässä. Nyt on onneks tosi moni sukulainen ja ystävä myös kesälomalla, joten ollaan saatu vieraita meillekin ihan arkipäivisin - kivaa.

Dior: mullahan oli kaverini polttarit kuukausi sitten ja koska olen tulevissa häissä kaasona, oli aikalailla velvollisuus olla loppuun asti bileissä mukana. Tosi hyvin meni omalta osaltani päivä ja ilta, tietty kun ohjelmaa ja puuhaa oli koko ajan. Meillä polttariporukasta n. 90% oli synnyttänyt 1,5 vuoden sisällä ja monilla vielä ekat lapset, joten voitte vaan arvata että päivän ja illan puheenaiheet oli lähinnä synnytys- ja lapsiaiheisia... Tulin kemuista ite yöllä kotiin ja seuraavana päivänä olikin aika huvittavaa: Sisu jätti mut aivan täysin huomiotta pitkälle iltapäivään. Isin kimpussa oltiin aamusta asti ja mua vähän mulkoiltiin tyyliin: kukas sä oikein olet ja missä olit. Oikeesti oikein mielenosoituksellista. Niin en vaan osaa jo noin pienestä osoittaa mieltään! :heart:

Meripihkalle tsemppiä asunnonhankintaan!

Meillä on nyt siirrytty ainakin parin kuluneen päivän ajaksi uuteen päikkäriaikatauluun. Aamupäivän 30 min tirsat on jääneet pois ja varsinaisille päiväunille mennään jo klo 11-11.30 (aikaisemmin vasta 13-13.30). Nukutaan n. 1,5h ja iltapäivällä kolmen neljän aikaan vielä puolesta tunnista tuntiin. Aikaisemmin meni siis vielä kolmannet lyhyet tirsat tuossa kuuden maissa. Eli kaksilla unilla nyt mennään. Yöt on vieläkin vähän rauhattomia, heräillään 2-4 kertaa, syö kerran aamulla joskus kuuden maissa. Vähän hirvittää oma jaksaminen, varsinkin kun tämän masuasukin takia väsymys on itsellä aivan mieletön koko ajan. Viikonloppuisin nukun korvatulpilla miehen puolella sänkyä tuohon aamun imetykseen saakka ja mies hoitaa heräämiset. Että silloin saan nukkua vähän enemmän. Heräämiset kun on vielä sellaisia, et samantien nousee istumaan ja siitä seisomaan laitaa vasten, joten pitää olla heti kippaamassa takaisin makuuasentoon ettei herää ihan kunnolla. Mutta jospa tämä tästä.

Muuten oma olo on aika kamala, pahoinvointi iskee iltapäivästä aika voimakkaasti. Mielestäni enemmän on pahoinvointia nyt kuin tuota esikkoa odottaessa. Muita oireita ei onneks ole, mitä nyt lieviä raivokohtauksia miehelle ihan mitättömistä jutuista ja tietty jotain mielitekoja ruuan suhteen. Esim. kuluneen viikon on caesar-salaatti ollut jostain syystä himoittujen listalla! Ens viikolla on eka äitiysneuvola ja kahden viikon kuluttua sitten np-ultra.

Pottailua osa on jo kovasti treenannut. Meillä leikitään potalla ja istutaan siinä vaatteet päällä pari sekuntia, mut ei suostuta menemään ilman vaippaa. Joten oon sitten antanut olla. Yritetään myöhemmin uudelleen.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille sateesta huolimatta! B)

Zucchero + Sisu 9kk 3vkoa + salamatkustaja rv9
 
Dior täällä päin 8kk hammashoitola-käyntiin tulee kutsu hoitolasta, kuten lapsille muutenkin.täytyyköhän siellä itse varata aika?toki jos vasta 1v tarkastus niin kutsu voi tulla myöhemmin..

vähän kade oon muiden raskautumis-suunnitelmista, järki kuitenkin sanoo että ei enää...ainakaan 5 vuoteen :D

nikin emo, pystyisitkö koittamaan viljatonta dieettiä?Meillähän Eeti on viljaton, ja ruoka suunnilleen tälläistä...
aamulla hed.sose, päivällä ruoka (kana, riisi, kala, peruna, liha (naudanliha voi muuten maitoallergiselle tuottaa oireita, se kannattais ehkä jättää pois!) eli juur pikkukalastajan herkku, riisi-broileri ja muutamat kasvis-kalkkuna ja kinkkusoseet sopii)
sit hes.sose iltapäivällä ja ruoka ja illalla puuro (riisipuuro, tattaripuuro esim. puhtipuuro on gluteiinittomia)
kakkahan voi olla oikeestaan minkä väristä vaan, sitten kun se on väritöntä, aina löysää, limaista tai ihan tumman vihreää, on kyse jostain ongelmasta.näin väittää lastenpolin lääkäri.

meilläkin oli tota mustavihreetä kakkaa ja tosiaan sitten viljojen pois jättämisen jälkeen helpotti.
kokeile jos jaksat.tosi rankkaa sulla varmasti, nostan kyllä hattua!!

meillä aika samat päikkäriajat kun zuccherolla, onneks siirrytty jo kaksiin päikkäreihin.
mun piti vihdoin saada pojat yökylään (eeti ei oo ollut kertaakaan)ja nukkua koko yö mutta mun äiti ei sitten halunnutkaan ottaa poikia.ei kuulemma mun lasten takia ala valvomaan.meillähän tuo esikoinen herää tosi aikasin ja eeti herää edelleen 4-8krt yössä, eikä unetkaan ole kun 22-07 korkeintaan.
plää.

nyt täytyy alkaa metsästään uutta kameraa ja esikoiselle paitoja, se on salaa kasvanut niin että alkaa hihat loppua!
mitäs vaatekokoja muilla naskaleilla on?eetillä on nyt isoveljen 1v vaatteet eli 80cm.

jaksamisia kaikille!!
d. ja eeti 10kk+
 
Kiitos kaikille voimahaleista!

Meillä mennään jo ihan normaalia arkea, huomenna vikat suun kautta antibiootit ja viikon päästä pissatestit ja sit 3 vk päästä varjoainekuvaukset. Niin siitä siis vielä, että ei kenenkään varmaan ole syytä ryhtyä hysteerisesti pelkäämään lasten uima-altaita, vaikka meidän tapauksessa syy siinä lieneekin (lääkärinkin mielestä normaali pesu aina käytön jälkeen pesuaineella riittää - mutta siis vesi olis vaihdettava joka polskintakerran jälkeen).

Jimi siis tod näk sai sen e-kolibakteerin altaastaan pari viikkoa sitten, mutta siihen että hengenvaaralliseen tilaan päädyttiin tarvittiin lisäksi se, että limakalvolla oli aukko, josta bakteeri pääsi virtstiehyeihin. Jos kyseessä olisi ollut isompi lapsi olisi varmaan wc:ssä ramppaamisen määrästä ja kivun ilmaisemisesta voinut asian päätellä. Jimi kun käyttää vaippaa ja ei kertonut kivusta mitenkään, pääsi tulehdus etenemään munuaisiin ja kun takana oli vielä korvien takia monet antibioottikuurit taustalla, oli elimistön oma puolustusjärjestelmä luultavasti sen verran heikentynyt, että bakteeri pääsi vereen ja aiheutti sepsiksen.

Pottaa kokeiltiin heti sairaalasta päästyä ja siihen tehtiin komeat pissat ja kakat ;) Lienee kuitenkin täys sattuma... sen jälkeen ei ole moisia tuotoksia vaipassa näkynyt.

Nikin emo - kuten juteltiinkin, kuulostaa jotenkin ihan joltain muulta kuin vaan allergialta tuo koko hässäkkä, mutta jos kyse on vaan suoliston kehittymättömyydestä saattaahan se toki ajan kanssa mennä ohi. Pahoittelut tosiaan siihen, että lääkärin vaihto ja tarkemmat tutkimukset ei julk. puolen terv. hoidossa onnistu! Kiva, että isovanhempien visiitti meni noin kivasti!

Mun känny on 6,5 vuotta vanha, ihan oikeesti ja viel Intiasta ostettu, mutta alkaa nyt veteleen viimesiään. Että pakko kaahata ostoksille. Muuten koko päivä menikin H:gin vuoropäiväkotitilanteen setvimiseen ja hakemusten tekemiseen. Btw Nikin emo ja muut hki:läiset, joiden lapsi ei päivähoidossa, oletteko huomanneet uuden 1.8. alkavan kuntalisän lisän, jota maksetaan kunnes lapsi 1,5 vuotta. Kuntalisä nousee 218 eurosta johonkin 264 euroon muistaakseni. Se pitää erikseen hakea H:gin kaup sos.virastolta, vaikka muu hakemus toimitettu Kelaan.
 
Kiitos Mitzy---en tosiaan ole tietoinen ollut mistään kuntalisän lisästä......! Mist sä tämän sait tietoosi?

Ja Niki siis ollut viljaton tähän asti.Nyt pitäisi aloittaa kauralla.Tänään sain kaurapuuroa yhden lusikllisen alas,siitä nyt ei ainakaan oireita tullut.Ja tosiaan monta parempaa päivää ollut ja yötä; ja mikään ei ole muuttunut. Ai niin, ja siis naudanlihan olen aloittanut ihan just äsken, kerennyt 3 purkkia sitä ehkä ottaa. Että mystiseltä tämä tuntuu.Parempia ja huonompia kausia, vaikka mikään ei muuttuisi. Toisaalta mistä sitä tietää jos se NAN esim ärsytti ja tä huonompi kausi alkoi just kun sitä käytin ja jos se kestikin tähän asti.Nyt Almironilla oltu pari viikkoa kai..(meneee ajantaju)

Meillä on nyk kahdet päiväunet.Pottailun haluisin aloittaa....mut meidän hieno potta on pohjoisessa ja saadaan se vasta elukuun alussa.Kokeilin siellä mummolassa,mutta en saa Nikiä pysymään sinä potalla kuin sadasosasekunnin.Eli sinä ajassa ei pissa ehdi tulla.En tiiä miten harjoittelu onnistuu jos en saa häntä pysymään siinä hetkeäkään. Niin ja meillä mennään nyt tukea vasten tosi kovaa,,ihan juoksujalkaa ja sohvan päähän kun päästään niin siitä heittäydytään käden ojossa kirjahyllylle ja jatketaan....eli sohvan ja kirjahyllyn väli sen verran pitkä että joutuu välillä irrottamaan otteen.....ootan joka päivä että kohta se mun vauvani ottaa ne ekat askeleet
 
Pakko kertoa pikaisesti Jimin uusimmista herkuista!

Pizza, Cokis, Kallen kuha ja pottumuusi sekä suklaajäätelö!!!

Eli meillä on ihan homma revennyt käsistä ;) maanantaina tilasimme äitini kanssa pizzat, joissa oli oreganoa ja valkosipulia, poika kiersi kun kuumaa kattilaa ja kinusi ja kinusi niin lopulta annoimme, ah sitä autuasta ilmettä ja eikun lisää... sitten cokispullosta oli pakko saada kanssa huikka, naama irveen, mutta silti olis halunnut lisää.
Sitten eilen oltiin rantaravintolassa, tilasin lasten annoksen Kallen kuhaa pottumuusilla ja poika veti koko annoksen. Sitten päällä puolet mun suklaajäätelöannoksesta... että mitäpä tässä turhaa enää noiden Pilttien, Semperien ja Muksujen kanssa leikitään, ei kun Koti-Pizza lista käteen ja tilaus sisään... ;)

Lohduttaudun vaikka sillä, että eiks helteillä pitäs syödä suolasta vähän lapsenkin...?
 
Moikka!
10kk neuvolakuulumisia: paino 7,9kg, pituus 71,5cm. Siis pieni on tuo meidän neiti, ei edes 8kg mennyt vielä rikki, -10 käyrällä siis mennään vielä, suhteessa kuitenkin tullut hyvin painoa, joten ei siitä sen enempää. Huonohan tuo tyttö on syömään, mutta kuitenkin terve ja eloisa, joten asiat hyvin. Syömisestä kyselin neuvoja ja siitä kun tuntuu täälläkin vielä olevan välillä vatsavaivoja, neuvolatäti neuvoi että voitaisiin käydä yksityisellä lastenlääkärillä katsomassa että kaikki ok vatsassa ja esim. kurkussa, koska usein oksentaa nuo karkeammat ruuat (voi olla myös tuollainen hienokurkku ettei kelpuuta klönttejä ) :| Itekin täti ihmetteli ja vähän aliarviotsi meinaan heidän lääkärinsä toimintaa, 8kk lääkärikäynillä meinaan samaisista asioista kyseltiin ja lääkäri jotenkin asioita vähätteli. Mutta katsellaan ja kokeillaan miten ruoka jatkossa uppoaa...taidetaan mekin ruveta siirtymään "aikuisten" ruokaan, kun se on täällä muillakin tehonnut. Mä annoin meinaan joku päivä perunaa ja kalapuikkoa ja se maistui neidille hyvin ;)
Kehujakin saatiin neidin touhukkuudesta ja kehityksestä
:D

Mutta nyt tarvii taas mennä...

jkoo + Nella 10kk+1pvä :heart:
 
Hitsi miten ihana sää ja aurinko vaan paistaa! Mä oon täällä ihan paiseessa! Tehtiin eilen tarjous aivan ihanasta asunnosta ja tänään menee klo 18 umpeen. Miten mä muka kestän odottaa siihen asti? |O

T. Hermoriekale-Meripihka ja poju viikko vajaa 10kk
 
Meripihkalle tsemppiä asuntokauppoihin =)

Meillä on sit neitille tullu oikein urakalla hampaita ylös....aivan kuin sieniä sateella...3 jo läpi ja vielä pullotta ikenet.Alhaalla siis neitillä 2. Ja näyttäisi että alahampaitakin olisi tulossa....Saahan sitä todella ihmetellä miksi neiti kiukkunen kun nukkuun pitäisi laittaa...
Niin se aika vain menee....vielä puolitoista kuukautta niin meidän neiti täyttää 1 vuoden...

mutta nyt täytyy lähteä tuon kirjan pariin josko se Nukku-Matti sit samalla tulis ja antais nuijanukutuksen tälle mammalle....
:LOL:

Meillä neiti tykkää leikkiä piilosta aina kuin vain mahdollista...Jos ei harsoa tai muuta peitettä ole niin omat kädet kelpaa....




Ninnipo ja Janiina

ps...alkopa taas mukavasti jyriseen ja mie niin kovasti pelkään...päivällä ei niinkään haittaisi mutta ku nyt yöllä niin ei voi nukkua...menee se Nukku-Matti entistäki kauemmas... :headwall: :headwall:
 
JEEEEEE!! Tarjous meni läpi, huh mikä helpotus kun niin kovin jännitti! Tänään irtisanottiin tämä kämppä ja ens kuun loppuun pitäis olla, mutta ei taideta kyllä odottaa niin kauaa vaan lähdetään heti kun saadaan kamat kasaan =)
 
nopee pakko vastata kun rupes niin naurattaan, Liikon vauva painaa saman kun meidän 3v esikoinen :D on siis pikkunen tirppana toi..(en siis mitenkä meinaa että vauva olis iso!)
hällä oli 86-92 vaatteet vielä viime vuonna, ja 92 menee jotkut edelleen..

meripihkalle onniteluja!

nyt pelastaan päivän lehti ennen kun on silppua jäljellä (tultiin juur hoplopista, eetikin tykkäs hirveesti!)
 
Kuulumiset myös meidän 10kk neuvolasta: painoa 8900g (8080g) ja pituutta 74,5cm (70,6cm), suluissa 8 kk mitat. Tasaista kasvua, -10 käyrällä menty koko ajan. Vaatteista käytössä koot 68-74, joistain housuista menee vielä jopa 62, jos vaan punteissa pituus riittää. Meidän ukkeli on kans sen verran rimpula, et ei tahdo noi housut pysyä ilman henkseleitä ylhäällä ellei ole kunnon narua vyötäröllä. Syödään kuitenkin aikalailla: aamulla ja illalla 2-3dl puuroa, päivällä 2 x iso purkillinen (8kk) tai kaksi pientä purkkia lihasosetta ja välipalaksi 2dl tetra jugurttia. Näiden lisäksi menee leipää, varsinkin ruisleipä on herkkua, pullaa, maissinaksuja, kurkkua, melonia ja mitä sorminsyötävää milloinkin sattuu olemaan tarjolla. Ruokailut on välillä aika hulinaa, kun ei poika rauhoitu syömään vaikka nälkä onkin. Kaikkia periaatteita vastaan oon nyt antanut jotain katseltavaa (lehti, lelu, tms.) ruokailun ajaks ja hupsista, koko satsi menee kuin huomaamatta ilman sen suurempia huutoja. Ollaan maisteltu myös maustamatonta jugurttia, rahkaa ja piimää hyvällä menestyksellä, viili ei oikein innostanut. Pojan ruokailut on muutenkin aikamoinen voimien koetus mulle, koska ne soseet vaan yököttää tällä hetkellä niiiin paljon - kuten kaikki muukin ruoka. Mut yritän näyttää iloista naamaa ja väittää et herkullista ruokaa on tarjolla :D

Kävelyä treenataan, kiipeily kiinnostaa kovasti, on opittu vilkuttamaan ja sanoo: anna. Äiti tuli pari kertaa ehkä vahingossa eikä mun tsemppauksista huolimatta ole sitä toistanut. Hampaita suussa tällä hetkellä 8 kappaletta ja lisää ilmeisesti tulossa, ainakin siihen malliin pureskellaan ja kuolataan.

Meripihkalle onnittelut asuntokaupoista!

Jaahas, nyt löytyi mun suklaapatukan käärepaperit roskista - pelastamaan!

Hyvää alkanutta viikkoa!

Zucchero + Sisu 10kk 1pvä + salamatkustaja rv 10
 
Huh, tultiin mökiltä. Siksi tälläistä hiljaiseloa.

Mizylle vielä huhhuh. Ajettiin nimittäin varmaan teidän ohi kun olitte sairaalassa..
Meripihkalle onnittelut.

Zuccheron perheessäkin kuuluu olevan erikoisia syömisrituaaleja..

Meillä mökillä oli naapurissa LTO serkkuni, joka syötti päivässä itkevälle Piiperöiselle puolikkaan pikkupurkin lihasosetta. Kun serkku sitten lähti niin en ole saanut syötettyä muuta, kuin noin 70 ml vauvojen jugurttia / päivä. Eli siis.. ruokailut ovat samaa takkuamista edelleen ja koko yö tankataan, tunnin välein vähintään syödään. Mökillä meillä oli 120 cm leveä sänky ja arvaatte, että en ole kylkeäni pariin viikkoon kääntänyt ja aamuisin alla ollut käsi oli aivan kipeä. Yritetään siis antaa ranskalaisia, mutta enää ei edes se puolikas uppoa. Ruisleipä päätyy koiralle ja mitään muuta ei mene.

Koko mökkireissun ajan Ipelius oli niin kiinni mussa, että en edes tiskattua saanut kuin neitonen rintarepussa. Yritä sitten hakata halkoja tai sytyttää tulta kiukaaseen.. Yritin kyllä työntää häntä sukulaisten syliin aina kuin mahdollista ja parhaimmillaan 5 sekuntia hän siinä pysyikin itkemättä. Työntökärryillä ookatessa hän kyllä oli tyytyväinen ja kävi isinsä kanssa 20 min kävelyllä!! 1,5 viikon kuluttuahan olen jo takaisin töissä ja mies parka joutuu pärjämään syömättömän ja juomattoman lapsen kanssa päivät pitkät. (mikään ei mene nokkiksesta tai pullosta ja lasin reunasta vain pikkasen hän hörppää mutta kaikki valuu supielestä sitten ulos)

Esikoinen haluais aina välillä olla mun kanssani mutta.. kun tuo pienempi on niin mustasukkainen. Vain jos esikko nukkuu niin Piiperöinen puuhaa jotain itsekseen..

Nyt pyykin kimppuun. Vaikka kuinka pesi nyrkkipyykkiä niin näyttää olevan ainakin 5 kpl 8 kg koneellista pestävänä. Missä ihmeessä ne kaikki oikein kuivaa..

10 kk neuvolaan painokontrolliin ei olla varattu aikaa, saa nähdä varataanko kun ei se pituuden / painon tietäminen mitään auta. Sanoja ei tule ja tuetta ei seistä joten tuskin sitä neuvolaa varsinaisesti mihinkään tarvitsee..

Hexa ja Pipetelius 11 kk (-7 pv)
 
Long time no see taas vaihteeksi B)

Että kesää vaan kaikille! Harvakseltaan tänne on näköjään muutkin kirjotelleet, joten sikäli en ole poikkeus. Kesällä tuntuu olevan muutakin tekemistä kuin hengailla netissä... ei sillä, että olisin mitään saanut aikaiseksi :whistle: ...

Onnittelut meripihkalle uudesta kodista :flower: ! Mahtava tunne varmasti, hyvä, että tarjous meni läpi! Meillä meni odotusvaihteelle koko homma sen homekoiran nuuskuttelun jälkeen ja nyt keskustellaan isännöitsijän kanssa, että kuka maksaa ja mitä... Käytiin kuitenkin tänään ostamassa kivoja uusia huonekaluja vanhojen "keräilyerien" tilalle. Oli kyllä kivoja löytöjä :) !

Zucchero, yritähän jaksaa sen pahoinvoinnin kanssa! Mulla se ei jatkunut kuin neljä kuukautta... Toisaalta ois kiva saada lisää lapsia, mutta ei oikein hotsita tuo raskaana oleminen, on se niin karmea tunne että "onnea hehkuva odottaja" on kyllä minusta ainakin todella kaukana!

Vilho-otus voi hyvin ja oppi kolmisen viikkoa sitten nousemaan seisomaan tukea vasten. Öisinkin pitää nyt sitten harjoitella tätä taitoa... Siirrettiin poju omaan huoneeseen nukkumaan ja välillä yöt menevät vain yhdellä heräämisellä, kuten viime yönä, jolloin poikaa piti käydä kääntämässä vasta klo 5.30. Välillä taas saa ravata koko yön. Mutta olipahan kiva saada makkari itselle ja miehelle takaisin :) !

Syömisen kanssa kamppaileville (Hexa :hug: ! ) tsemppiä! Meillä on juuri alettu maistella aikuisten jogurttia (maustamatonta) ja onhan poika syönyt jo pitsaa ja jauhelihapihvejäkin hyvällä halulla! Ei tunnu ainakaan mausteita kavahtavan, mikä on tässä perheessä hyvä homma, sillä yleensä maustetaan aika vahvasti.

dd:lle kiitokset vain onnitteluista :D ! Olipahan kiva peliturnaus ja menestys lämmittää yhä mieltä... Ens vuonna ei sitten päästäkään näin puskista yllättämään!

Mökkeilemässä on tullut käytyä aina vain yksi yö kerrallaan kun se nukkuminen ei ole oikein ollut hyvää reissun päällä jostain syystä. Ja usein vaippoja ei jaksa pestä rannassa, meillä siis kestot myös matkalla mukana.

Jollain taisi olla kysely sairasteluista. No, meillä ollaan oltu terveitä kuin pukit, joten ei valittamista. Päiväunista sen verran, että meillä nukutaan kahdet päikkärit n. 2 tuntia kerrallaan eli klo 9.30 - 11.30 ja 15 - 17.

Työtkin tässä jo pukkaavat päälle... mutta vielä on kolmisen viikkoa lomaa kuitenkin!

Oikein mukavaa kesänjatkoa kaikille

väpä ja Vilho 10 kk + pari viikkoa :heart:
 

Yhteistyössä