SYYSMASSUT '07 elokuussa

Annmari-76: Meillä on myös valmennus tänään neuvolassa klo. 16 :)
Laitoin sulle yv:tä :)

Tänne ei mitään ihmeellistä. Vähän aamulla supisteli ja kaveri masussa ollut taas todella aktiivisella päällä.
Onneksi ei tullutkaan sitä hellepäivää tänään :) Odottelen Akun tavoin myös syksyä. Ihanaa kun näkee syksyn värit puissa ja iltaisin voi poltella kynttilöitä. Odotan jo innolla kävelylenkkejä vaunujen kanssa lähimmälle pururadalle sienien ja syksyn tuoksuun :heart:
Elwi ja papuli rv 35 tasan :)
 
Janita:

Laitoin Yv:tä sulle

Kyllä tämä loppuaika on todella piinallista. Selkäkivut ovat todella hurjat, alavatsa todella kipeä. supistelee jatkuvasti, mutta ei tarpeeksi kuitenkaan että synnyttämään pääsisi.

Onneksi ei ole enään kuin 3 viikkoa jotakuinkin laskettuun aikaan. Mä kaipailen kovasti jo liikunnan pariin kun en ole voinut tehdä mitään koko raskaus aikana.

Tulipas taas vali vali ... viesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aku:
Voihan se olla sitäkin että kaveri liikuskelee.Se liikuskelu on vaan viime aikoina painottunu päivisin pepun heittelemiseen puolelta toiselle(kumpare joka muljahtelee navan toiselta puolelta toiselle...) eikä niinkään alaspäin pyrkimiseen niinkun pari viikkoa sitten.Ja silloin kun tuo vatsanahka "kiristelee" niin ei tunnu jalat vas. kyljessä niinkun muuten kaverin heiluessa.Mutta tosiaan mene ja tiedä.

Enpäs tiedä kiinnittymisestäkään,huomenna on neuvola sitten varmaan selviää.Viimeksi viikko sitten lääkärissä totesi vaan että pää tuntuu tosi alhaalla.Enpä tiedä sitten.

Juu kyllähän mä kestän,tunnen edelleen itseni kuitenkin suhteellisen hyvinvoivaksi kun on muitten juttuja lueskellut :eek: Yöt vaan tuntuu olevan tollasta levotonta aikaa.

Nuo supistukset tuntuu muutenkin olevan aika yksilöllisiä.Siis meinaan sitä että yhdellä tuntuu selässä toisella mahassa ja kolmannella reisissä.Minäkin luotan kyllä siihen että sitten kun on tosi kyseessä niin sen tietää sitten.

Siis aivan mielettömän ihanaa että vihdoin on hiukan viileempää,mä suorastaan odotan syksyä(siis muutenkin kun syyskuuta ;) ).Ihanaa kun tulee syksyinen viileä ja tuulinen keli ja saa käpertyä viltin alle ja polttaa kynttilöitä :)

Aku ja tyyppi edelleen 36+6
Joo,kyllä meikäläinenkin tuntee olevansa melko hyvinvoiva ku kuuntelee monien juttua ku joka paikkaa kolottaa,närästää,pahaaoloa,kovia supistuksia ym.Niin mikäs tässä on itellä ollessa kun ei tarvi monesta asiasta kärsiä
:D Olkaamme onnellisia siitä!Pesin muuten just tossa saunan ku sain kauhean inspiksen! :D Mutta tulihan siinä kuuma!Mukava kun nyt on ollut tosiaan viileämpää ja varsinkin yöllä niin pystyy pikkusen paremmin nukkumaan mitä kauheilla helteillä!Nyt on meillä aika hyvä ilma täällä aurinko paistaa mutta tuulee silleen mukavasti.Se on muuten jännä juttu kun syksyllä ja talvella sitä oikein nauttii tuosta kynttilöitten polttamisesta,jos se minussakin asuu semmonen pieni "piilo romantikko" jota en oo aikasemmin tiennyt olevankaan :LOL: :LOL: :D Oon varmaan maailman epäromanttisin ihminen mitä voi olla! :D Ja mua ällöttää ajatus jostaki kynttilä illallisista ja että lipitetään jotain perhanan punaviinejä jotka maistuu pahemmalle ku kesken käynyt kilju! :x
Mutta se minusta.Miten oot muuten voinut nyt ja millaset on ajatukset(jos on niitä) tulevasta synnytyksestä? =) Pelottaako/jännittääkö vai pyöriikö mitään semmosia ajatuksia mielessä? =)
 
Varoitus: erittäin vali vali-pitoinen kirjoitus!
Elikäs sen maanantaisen sairaalavisiitin jälkeen sama meininki jatkunut, veren(?)sekaista slismaa vuotaa, mutta nyt kaiken hyvän lisäksi iskenyt aivan HELVETILLISET supistukset!!! Päivät menee niinkin (tai no, empä tiiä, kunhan mies kotiutuu niin menen irvistelemään taas synnärille, et tehkää ny prkl jotain, eihän tää ihan normaalia oo ko ihminen vuotaa verta ja supistelee..)mutta öisin varsinkin supistaa niin maan perkuleesti, viime yönä heräsin jo kellottaan mutta eihän ne ollut mitenkään päin mitattuna säännöllisiä! :kieh: Ja tietty aamun valjetessa helpottivat hiukan, mutta taas tuntuu että iltaa kohen pahenee.. :'(
Aivan hitonmoinen pelko persiissä, että nyt ei oo kaikki hyvin (vaikka eilen neuvolassa kaikki mainiosti ja tänäänki vaavi touhunnut normaaliin tapaansa).
MENIS VAAN NY LAPSIVEDET TAI TULIS VAIKKA MITEN KIPEITÄ SUPPAREITA MUTTA SÄÄNNÖLLISESTI, KIITOS! Niin ehkäpä ottaisivat mut vakavissaan..
Kiva vieläpä yksin kärvistellä kotosalla näiden kanssa, mutta miestäkään ei nyt voi hälyyttää kotia, sen verran elämän ja kuoleman tilanne hälläkin meneillään :$
Kuumat suihkut ja paracetamolit auttaa vain erittäin hetkellisesti..ääh, tahdon jo synnyttään, että pääsen tästä epätietoisuudesta ja tuskasta!! :'(

Että tämmöstä. Sohvalle makoileen ja odotteleen seuraavaa tuskaista supistusta (jota seuraa se slisman vuoto; ei sitä edelleenkään tule paljoa, mutta enempi siinä ollut nyt verta matkassa kuin aiemmin)
Huoooh..ollapa jo vauva turvallisesti sylissäni!

mobic & pikkukainen 38+1 (oispa muuten kaikin tavoin maailman mahtavin synttärilahja mulle, jos saisin tämän kärvistelyn onnellisesti päätökseen!) :heart:
 
Laa
Alkuperäinen kirjoittaja Ansu:
sairaala vierailuista.

Pääseekö muualla edelleen osastoille muutkin kuin isät ja lapset. Mä olen kuullu että Koks:n ei pääsisi ketään muita osastolle. Että jos haluaa että muut sukulaiset tapaa vauvan sairaalassa niin pitäisi mennä jonnekkin aulaan tapaamaan.

Onko kellään varmaa tietoa tästä asiasta?

Ansu 34+5
Käytiin eilen tutustumassa Koksissa ja kätilö just selitti, että ne pyrkii siihen, että muut sukulaiset tulisivat tapaamaan äitiä ja vauvaa hissiaulaan. Aulassa oli muutama tuoli ja pöytä :/
 
mobic :hug: :hug:
Kuulostaa ikävältä mutta myös lupaavalta, tuo suppareiden ohella tuleva verensekainen lima siis. Toivottavasti sulla alkaa pian tapahtua, suuntaan tai toiseen!

Täällä menkkaolot jatkuu vaan. Ei kuitenkaan niin pahana ettenkö voisi nukkua koko ajan. Enpä mitään muuta tänään oo tehnytkään...

muoks. janita, listaa on rukattu! =)
 
Aku
Joo mäkään en todellakaan oo mikään yltiöromantikko,mutta nuo kynttilät on muodostunut jonkinlaiseks pakkomielteeks :p varsinkin talvi/syysiltoina kun on pimeetä ja synkkää.

Olo on ihan mainio,tänään on tyypillä ollu kaikenkaikkiaan paljon rauhallisempi päivä liikkeidenkin suhteen kun viime aikoina muuten.Tosin olen itsellänikin on ollut enemmän sohva kun siivous/verhonripustus/shoppailu/häsläyspainotteinen päivä.Saapi nähä mitenkäs yöllä sitten.Mua kans vaivaa toi närästys,ennen raskautta en edes tiennyt minkälaista se on :)

Synnytys on hassu juttu kun en osaa pelätä enkä oikeestaan jännittääkkään sitä.Lähipiirin ikävien sattumien takia pelkäsin tosi pitkään ettei tässä edes päästä synnytykseen asti :/ mutta nyt näyttäs siltä että kai tuo tenava joskus ulos pyrkii.Jotenkin silti hirveen kaukanen ajatus.Sitten iskee varmasti paniikki kun se hetki tulee :eek:
En kuitenkaan elä niin ruusuisissa kuvitelmissa etteikö se missään tuntuisi.Oon välttyny kuulemasta pahimpia kauhujuttuja niin oon aika rauhallisin mielin.Onhan meidät kaikki joku punnertanut maailmaan kyllä minäkin siihen pystyn piru vie...kuuluisia viimeisiä sanoja

:LOL:

Eniten siinäkin ahistaa ja pelottaa se että jos pikkuiselle käy jotain :eek:
Pitää vaan osata luottaa että ammatti ihmiset hoitaa.
 
neuvolakuulumiset eiliseltä:
paino 67.5kg/1260g viikossa yht. tasan 10kg
turvotus -
RR 124/72
prot. heikolla plussalla pissassa, sokerit -
Sf 30 ei kasvua viikossa, tosin vauva laskeutunut, ei kiinnittynyt..
tarjonta rt
:heart: 140
liikkeet ++
samalla kerroin päänsärystä, pilkkujen näkymisestä, ja supisteluista johon täti totesi että lähdepä sitten suoraan polille..
ja siellä sitten tutkittiin hieman enemmän, labrassa kävin, otettiin käyrää ja sen jälkeen lääkäri teki sisätutkimuksen: kohdunsuu pehmeä, väljästi sormelle auki, ja kanavaa 3cm jäljellä ja tunsi vauvan pään hyvin joten supistukset ovat jotain saaneet aikaan ja tän sisätutkimuksen jälkeen supisteli pari tuntia viiden minuutin välein mutta loppuivat sitten, tosin supistelee vieläkin muttei säännöllisesti mutta todella kipeästi..
passittivat sitten osastolle odottelemaan verikokeiden tuloksia ja yön aikana kerättiin virtsaa josta valkuainen katotiin, ei ollut lisääntynyt viime kerrasta, ja toksemiakokeet oli negatiiviset vielä, maanantaina labraan uudet verikokeet ja vuorokausivirtsa, ja äitipolille aika, tosin kehoittivat tulemaan heti jos vointi huononee..
särkylääkkeeksi kirjoitti tramalia kun ei tuosta panadolista ole mitään apua.. ja helpottaa kyllä mukavasti, on ihanaa kun säryn saa välillä pois..
te olitte kirjotelleet niin ahkeraan että en millään enää muista mitään oikeestaan joten tällä kertaa jätän kommentoimatta, on vähän huono ja höntti olo muutenkin tuosta lääkkeestä ja täytyy ruokaa lähteä tekemään kun esikoinen heräsi juuri päitsyiltä..
umayya rv 36+6 :heart:

muoks: painoarvio oli 2400g joka vastaa viikkoja 34+ joten hieman huolissaan oli lääkäri siitä että on niin pieni mutta toivotaan että kasvaa vielä hieman ennenkuin syntyy.....tosin esikoinenkin oli vain 2945g syntyessään viikolla 38+
 
Huh huh. Täällä taasen jatkuu päänsärkyily, vaikka kaiken järjen mukaan sen olisi jo pitänyt kaikota korvatulehdusten ja hampaiden hoidon jälkeen. Ei ni ei. Paine päässä ja unettomat yöt jatkuu. Alkaa olla päivät jo niin sekaisin, että elin aamupäivänkin perjantaita. Kovasti ihmettelin kun ei neuvolalääkäri ollutkaan tänään töissä vaikka selkeesti kalenterissa oli aika varattu 24.8 klo 8 :p . Oli kuitenkin sitten kysyttävä viitsisikö joku ottaa vastaan, kun pään tilanne tuntuu pahenevan. Ajan terkkarille sain missä selvitin tilaani itku kurkussa (unettomat yöt ei oikein sovi psyykeelle) ja tuloksena on nyt se, että mä olen ilmeisesti terkkarin mielestä joko luulosairas tai sitten kotona on jokin pahasti pielessä :'( . Unilääkkeitä ne ehdotti, kun en saa nukuttua. Kuka nyt nukuu kun tuntuu että pää räjähtäs? Uah!
 
mulla on sama juttu kauhee päänsärky ollu viime lauantaista asti sen takia uusintakäynti neuvolaan huomenna... |O
oon sanu nukuttua per yö huimat 2-4h :( että alkaa olla aika itkuset fiilikset...
:snotty:
:hug: sulle jaksamisia toivottavasti löytyisi joku apu noihin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aku:
Joo mäkään en todellakaan oo mikään yltiöromantikko,mutta nuo kynttilät on muodostunut jonkinlaiseks pakkomielteeks :p varsinkin talvi/syysiltoina kun on pimeetä ja synkkää.

Olo on ihan mainio,tänään on tyypillä ollu kaikenkaikkiaan paljon rauhallisempi päivä liikkeidenkin suhteen kun viime aikoina muuten.Tosin olen itsellänikin on ollut enemmän sohva kun siivous/verhonripustus/shoppailu/häsläyspainotteinen päivä.Saapi nähä mitenkäs yöllä sitten.Mua kans vaivaa toi närästys,ennen raskautta en edes tiennyt minkälaista se on :)

Synnytys on hassu juttu kun en osaa pelätä enkä oikeestaan jännittääkkään sitä.Lähipiirin ikävien sattumien takia pelkäsin tosi pitkään ettei tässä edes päästä synnytykseen asti :/ mutta nyt näyttäs siltä että kai tuo tenava joskus ulos pyrkii.Jotenkin silti hirveen kaukanen ajatus.Sitten iskee varmasti paniikki kun se hetki tulee :eek:
En kuitenkaan elä niin ruusuisissa kuvitelmissa etteikö se missään tuntuisi.Oon välttyny kuulemasta pahimpia kauhujuttuja niin oon aika rauhallisin mielin.Onhan meidät kaikki joku punnertanut maailmaan kyllä minäkin siihen pystyn piru vie...kuuluisia viimeisiä sanoja

:LOL:

Eniten siinäkin ahistaa ja pelottaa se että jos pikkuiselle käy jotain :eek:
Pitää vaan osata luottaa että ammatti ihmiset hoitaa.
Joo ei sitä synnytystä kannata etukäteen murehtia,ku ei ikinä voi tietää miten se menee =) Sen näkee sitten,eli ilman muuta kannattaa levollisin mielin yrittää olla.Minäkään en tajunnut (ekaa ku odotin) mitään millasta on synnyttää,millanen on synnytyssali,miltä tuntuu ponnistaa,mitä kaikkia kivunlievitys juttuja on ym.Kuvittelin raukka synnytyssalinkin että se on semmonen iso sali jossa on monta sänkyä ja synnyttäjää vierekkäin että niitten sänkyjen välissä on vaan semmonen verho! :LOL: :LOL: :D Todellisuus olikin sitten toista.Kun menin synnytyssaliin niin se oli ihan niinku pikku olkkari,tosi viihtyisä ja sai kuunnella radioakin! :D Ja mulla musiikki(iskelmä)raikas koko synnytyksen ajan.Kun tyttö syntyi niin sisko sanoi että silloin soi just Johanna Pakosen laulu:"hengitä,on hetki ohikiitävä"! :LOL: Hyvä sattuma :D Ja synnytys meni oikein mukavasti ja helposti ja oli mulla hauskaakin(vaikka moni ei varmaan uskokkaan että vitsailin synnytyksessä ja nauroin!)Mutta miksi äristä ja huutaa jos ei oo kovia kipuja?Kiitos epiduraalin :D Toinen synnytys meni aikalailla samallalailla mutta kivunlievityksenä oli kohdunkaulapuudutus ja ilokaasu.Mutta sekin oli siis hyvä kokemus.Eli nyt kolmatta en oo taaskaan murehtinut kun aikasemmista on hyvät kokemukset pohjalla.
Hyvin se synnytys menee varmasti sinullakin ja sairaaloissahan on ammatti ihmiset asialla niin voi hyvin luottaa niihin ja niitten ammattitaitoon =)
 
Olin unohtanut laittaa että poika olisi tulossa =)
Viime vkolla oli painoarvio 3100g, lääkäri meinasi että pojasta tulee sellanen 3500g.Mulla on jo kohdunkaula hävinny molemmilta puolilta ja paikatkin auki jo jonkin verran.Poitsun pääkin on jo hyvin alhaalla.
 
Elwi: laitoin sulle yv:tä.

Neuvolassa olimme siis tänään perhevalmennuksessa. Oli ihan hyvä ja mielenkiintoinen puolitoista-tuntinen, vaikka ensin epäilinkin.. Katsottiin videota synnytyksestä, ja oli ihan "tältä vuosikymmeneltä", ihan max. pari vuotta vanha video, Kättärillä kuvattu. Kyllä tuli pariin kertaan tippa silmään... piti tosissaan taistella loppuun asti ettei ihan ois hanat auenneet.. oli sen verran liikuttavia hetkiä!! :) Sit lopuksi käytiin läpi synnytyksen vaiheet ja keskusteltiin asiasta ja sen vierestä :D .

 
NEUVOLASTA/GYNELTA KUULUMISIA

Oma paino nyt +11kg
vauvanarvio n. 2.8kg
vp 110/60
turvotukset +
liikkeet ++
LA:n aika muuttu sitten 'virallisesti' n.10.9
Kalkkitabuja pitais ottaa kaks paivassa ja rautaa kerran.
Kohdunsuu pehmea, 2cm auki mutta kohdunkaula viela norm. mitoissa; ei siis ihan lahiaikoina tule.
Hiukan ronkkiminen tuntui, eika sitten viittinytkaan niin paljon avata sita tieta kun tuli puheeksi etta olis muuttohommakin tassa edessa!
Kaski vaan elella normaalisti ilman suurempi rehkimisia. Jos verenpaineet nousee ja turvotus lisaantyy sitten vaan sairaalaan sisalle ja kaynnistykseen!
Nain meilla ulkomailla!

Olo on ihan hyva mutta hiukan tosiaan paineen tunnetta tullu lisaa alapaahan! Mutta jos tassa viela tuon pari viikkoa odottelisi ihan normaalisti alkavaksi, jollei sitten ole 9.9 mennessa tullunna eikun sisalle!
Vauva on mitoissaan hiukan edellisia isompi- mulla kun kaikki neidit on olleet hentosia syntyessaan 2500g-3100g!

Littlepeoplelle kans onnea vauvelista!

Eipa taas oikein muuta tullukaan mieleen!
Voikaa hyvin
- levinia ja Hope neito rv ultralla tanaan 38+1, laskujen mukaan 37+6 ja vika kk mukaan 36+5- :heart: :wave:
 
:hug: kaikille päänsärystä ja muista vaivoista kärsiville!

Minä taisin vasta kirjoittaa, että en saa unta päivällä, vaikka väsyttäisikin. Noh, tänään menin "hetkeksi" sängylle puoli viiden aikaan ja heräsin aivan äsken. Eikä mua oikeastaan edes väsyttänyt, oikaisin vain joutessani ja laiskuuttani. Toivottavasti saan nukuttua sitten illallakin. Heräsin ihan kuumissani ja hikisenä, joten nyt on sitten pakko syödä jäätelöä. :saint:

Kaverin kanssa oli puhetta supistuksista. Hän sanoi, että hänellä on pitkätkin synnytykset merkattu papereihin melko lyhyiksi sen takia, kun supistukset ei ole muuttuneet säännöllisiksi vielä oikein loppuvaiheessakaan. Olikos se niin, että synnytyksen kesto lasketaan siitä, kun supistuksia tulee säännöllisin väliajoin alle kymmenen minuutin välein? Tai jotenkin sillain.

Minä kovasti toivon, että pikkuinen päättäisi vielä kääntyä. Olen kyllä kuullut tapauksista, joissa vauva on kääntynyt ihan viimemetreillä. Tämä meidän tapaus ei kuitenkaan ole pyörinyt masussa, vaan on ollut samassa asennossa ainakin rv:sta 30 lähtien. On vain sellainen olo, että mieluummin synnytän vaikka poikittain tulevan vauvan, jos lantiosta mahtuu kuin suostun sektioon. Yritän kyllä psyykata itseäni tuohon sektiovaihtoehtoonkin. Jollakulla taisi olla kanssa kääntöyritys edessä vai oliko peräti tänään..? Toivottavasti onnistuu/i!

Pitäisköhän mennä hetkeksi pihalle. Siellä ei vain oikein keksi tekemistä (vaikka tekemistä olis oikeasti tosi paljon). Kukkapenkkejä voi nyppiä, mutta kumartelut ja kyykkimiset ei oikein enää innosta.

Joe ja pieni 36 tasan

muoks. Hui kamala, kun nuo viikot vain etenee. Joskus alussa ja vielä puolivälin jälkeenkin sitä niin odotti, että sais taas seuraavan viikon kasaan, mutta nyt tuntuu viikot menevän sellaisella vauhdilla ettei perässä pysy..
 
Superheppuli täällä kirjoittelee ja melkoisen säätämisen tuloksena nimimerkkini on nyt tämä!!! Siis omissa tiedoissani kikkailin jotain nimimerkkini kanssa ja kun olin laittamassa takaisin omaa vanhaa tuttua Superheppuliani, kone ilmoittaakin, että nimimerkki on jo käytössä!!! En siis saanut enää omaa nimimerkkiäni tallennettua, ja jotain piti vaan äkkiä hihasta vetäistä. Tässä nyt sitten "uutena ihmisenä" esittäydyn saman ison mahan ja vauvan kanssa. Täytynee siis tottua tähän uuteen persoonaan ja nimeen, tuskin enää omaani saan takaisin.

Maarja: käytkö siis vaihtamassa superheppulin tilalle Tarzen!!! Kaikenlaista sitä tuleekin kohellettua.

MamMam: laitoin sulle yv:tä takaisin...

Tarze (o.s. Superheppuli) ja Paavovauva 37+2
:headwall:

Niin ja Pippurimamma... uusi persoonani hakee jäsenyyttä!
 
Siis ihan käsittämätöntä... Mihin ne supistukset katos kokonaan... onko tää vauva päättänyt yht äkkiä ettei haluakkaan vielä tulla....
Me ollaan kyllä sovittu että koska ollaan jo niin isoja niin vois kyl tulla piankin...reilu kaks viikkoa sitten rv 35+2 oli paino arvio 3kg :eek:


 
mä en jaksa enää olla tän mahan kanssa. Tahtoo synnyttää!!!! Rasittaa kun mitään ei pysty enää tekee ko johonki kirpasee ja siltikää ei tuu mitää suppareita. Oo ollu edes niitä harjotuksia enää.. :headwall: :headwall: Vielä parisen viikkoa.. |O

Emmaliina ja Vusseli 38+
 

Yhteistyössä