SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Oon suunnitellu ostavani jonku "yleisoppaan" vauva ja taaperovuosista, olisko kellään antaa vinkkiä mikä olis hyvä kirja, olsi kiva jos siinä olis lasten sairauksistakin. eli semmonen mihin vois ensi hätiin aina turvautua. En haluais ostaa mitään turhaa opusta.

Onnea vauvautuneille tasapuolisesti :flower:

Tuntuu hurjan ihanalta että minusta on tulossa aivan lähiaikoina ÄITI, se on jotaki mitä on niiin oottanu, ainut mikä tällähetkellä huolettaa on että onnistus synnyttään terveen lapsen...

Nökö 39+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Tämä tyttö lähtee nyt synnyttämään. Koko päivän supistellut kipeästi, ja nyt tunnin ajan noin 10 minuutin välein. Ehkä vielä odotellaan hetki mutta kauaa ei pysty. Ei paljon naurata enää.

Cassy ja vautsi matkalla ulos 39+4 :heart:
Näköjään olin lähettänyt tuon viestin klo 19:53 lauantaina. Uskokaa tai älkää, klo 23:02 oli meidän ihana kaunis mustatukkainen prinsessa maailmassa. Kova oli kiirus, mutta kaikki meni hyvin. En ole ollut koskaan onnellisempi ja uusi iskäkin on ihan rakastunut. Kotiuduimme eilen iltapäivällä.

Tsemppiä kaikille jotka vielä hetkeänsä odottavat!

Cassy ja mahdottoman ihana Amelie 3pv :heart:
 
Nyt valitan miehestä |O se on tänään töissä. Työpaikka on keskustassa, jonne on matkaa noin puolitoista kilometria. Eli käytännössä ei matkaa paljon mitään. Kotimatkalla siinä on tosin ihan jumalaton ylämäki, mutta ei tuo matka minusta silti tosiaankaan kohtuuton ole. Mutta arvatkaapa vaan, että meneekö ukko töihin autolla?!! Kun se kuulemma inhoaa sitä ylämäkeä ja kotimatkalla alkaa v***aa se mäki, eikä ole kiva tulla kotiin. Tai sitten on liian kuuma/kylmä/sateista pyöräillä. Minusta ukko on vaan laiska. Kouluunkaan se ei suostu menemään pyörällä, kun sinne on niiiin pitkä matka. Eikä ole, kouluun on matkaa noin viisi kilometriä. Minua ei ole "pitkä" matka haitannut, talvellakin pyöräilin kouluun. Huomaa, että ukolla on ollut auto siitä lähtien kun kortin sai. Minä taas en ole tottunut autoilemaan, kun en ikinä ole autoa omistanut. Ärsyttää turha ajelu, kun ensinnäkin bensa on kallista ja toisekseen yksityisautoilu saastuttaa. Nyt mies on vielä keksinyt senkin syyn autoilulleen, että jos jotain tapahtuu ja sen pitää tulla kotiin, niin autolla pääsee nopeammin. Mitähän se sitten keksii, kun vauva on syntynyt?

Ärh, ihan typerää toisaalta ärsyyntyä asiasta, mutta kai hormonit heittää taas kieppiä, kun suututtaa niin kovin... toivottavasti menee ohi, muuten on miehen oikein kiva neljän jälkeen tulla kotiin, kun olen täällä pää punaisena valmiina puremaan siltä kaulan poikki :kieh:

 
Annmari-76 : Minäki oon lukenu sen kirjan opi kuunteleman vauvaasi, minä ainaki tykkäsin hirveesti. Oli paljon asioita joita voisi yrittää soveltaa tosielämässä. Se onkin taas eri juttu miten siinä onnistuu ku oikeesti vauva-arki koittaa :whistle:
Vauvanhakureissu lähestyy!!! :heart:
 
Meidän pieni prinsessa syntyi siis 14.9 klo 17.40, synnytys kesti kokonaisuudessaan 1h5min, josta ponnistus 2min, eli syöksyllä neiti syntyi. Kipulääkkeitä en kerinnyt saamaan, ja ilokaasulla mentiin.Tytö syntyi käsiposkella, jonka vuoksi pari tikkiä. olo oli hyvä heti synnytyksen jälkeen, ja kotiuduimme maanantaina. tyttö on kiltti ja rauhallinen, oikea söpöliini. isoveli on ylpeä pikkusiskostaan.tyttö syntyi tasan 39 viikolla.

onnea myös muille vauvatuneille ja tsemppiä niille joilla synnytys on vielä edessä :flower:

minna ja joel 1v10kk ja julia 5pvää
 
Tiksu:
Laiska se on! Mulla on työmatka 2km ja aina meen KÄVELLEN! Ihana piristys ennen pitkää puuduttavaa työpäivää, ja useimmiten ostan duunin vieressä olevasta kaupasta vielä safkat ja kannan sieltä asti kotiin! Huom, tätä tein vielä viikolle 30 asti kunnes jäin saikulle. Että tyhjää se ukkos valittaa...

Onnea kaikille jakaantuneille!!! :flower: :heart:
Mullaki oli ekat "kipeät" supistukset viimeyönä. Kaks tuli ja niitten välillä ehdin kyllä nukahtaa. Ei ne ollu asteikolla 1-10 ku varmaa 3 tai 4, mut piristi mukavasti ku tajus että kyllä jokainen niistä jotain tekee!!! Olin jo eilen heittää hanskat tiskiin ku suututti niin maan prkleesti hela dan! Onneks voi tehä ja sanoo mitä vaan ja syyttää sit hormoonei! :LOL: Ja kaupanpäälle muut vielä "ymmärtää" sua!!! :D
 
RV 38+6
Pissa puhdas
Painoa +800g/vko. Yht. 11,4kg
Turvotus ++
Vauvan syke 130
Verenpaine 134/95 eli edelleen kohollaan
Th oli sitä mieltä, että enteilee lähestyvää synnytystä tuo verenpaine :whistle: Huvittaa vaan tuo th:n kommentti, sillä eihän tässä ole kuin 3 viikkoa, että syntyy jokatapauksessa jos menee yliajallekkin :D (kuulemma yliaikakontrolli varataan viikolle 41+5)
Sf 34 eli sama kuin viime viikolla
rt ja melkein kiinnittynyt.

Kohta pääsee hierojalle, kivaa :) Toivottavasti siitä on apua että sais nuo niskat kondikseen ennenkuin vauva tulee. Neuvolassakin oli puhetta, että kannattaa kiinnittää sitten imetyksen yhteydessä paljon huomiota imetysasentoon ja sen ergonomiaan. Kipeytyy niskat kuulemma helposti jos kovin huono asento.

Nyt syömään ja sitten hierottavaksi.
Onnea vauvaantuneille ja tsemppiä ja jaksamista meille kärvistelijöille

:heart:
 
Nyt alkaa pelottamaan oikein kunnolla.... synnytys ja, että vaavilla kaikki hyvin. Onko muita joilla tällaista paniikkia viime metreillä :eek:

Miiuli 77& :heart: Pötkötti 41+4 :heart:

p.s Oletteko kertoneet käynnistys päivän vai pitäneet omana tietona?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annmari-76:
Miten voikaan olla nukkuminen vaikeeta :eek: Uni tulee vasta aamuyön puolella ja noin tunnin välein säpsähtää hereille ja saa taistella että pääsisi taas uneen. Niin ja tietty vessassa saa ravata, tai sitten iskee jano. Päivällä kaikki sitten kostautuu ja iskee ihan käsittämätön väsymys, ei pysy silmät auki, ja silloin tulee kyllä nukuttua NIIN sikeesti. Joskus uni on todella sikeetä ja oon mietteiny että heräisinkö edes siihen jos lapsivedet menee.. :x
Sama täällä. Viime yönä nukuin peräti 3 tuntia ja sitten aikaiset muutaman tunnin päikkärit, saa nähdä vieläkö pitää iltapäivällä nukkua lisää... Sama kai se on milloin sitä nukkuu enää tässä vaiheessa, mutta nukkuisin kyllä mieluummin yöllä kuten muutkin!

Laskettu aika tuli ja meni, nyt ei voi muuta kuin odottaa. Muutamia kivuttomia supisteluja tullut silloin tällöin, muuten ei mitään merkkejä synnytyksestä. Lapsikin potkii ihan ylävatsalla eli ei siis laskeutunut yhtään mihinkään. Kauankohan tätä vielä kestää... :/
 
Nökö81, mä bongasin suomalaisesta kirjakaupasta yhden oppaan, nimi oli jotain että "opas pienen vauvan/lapsen vanhemmille..." tai jotain vastaavaa, mutta oli niin kallis että jätin hyllyyn. Oon kans miettiny jonkun yleisoppaan hankkimista josta ois pidemmäksikin aikaa hyötyä. Jos vaikka osaisin vinkata lähisukulaisille että hankkisi sitten lahjaksi kun on ristiäset tms.
Mulla on jo ennestään tommonen ku "suuri vauvakirja" joka käsittää raskausajan + synnytyksen + hoidon + kehityksen. Mutta huonoa tuossa on se että kaikki esitetään ihan pintaraapaisulla, esim. lapsen sairastelua käsitellään vain 20 sivun verran. Ja koko kirjan sivumäärä n.330. Tota kirjaa löytyy tosi hyvin kirjastoista.

Hanna1982:
Toi kirja tosiaan saanu paljon kehuja kaveripiirissä. Kaveri jolta kirjan sain antoi vinkin että kun alkuun on ihan pää pyörällä ja sekaisin kaikesta niin kannattaa pitää pientä kirjaa lapsen syöttämisestä ym hoidosta, eli laittaa vihkkoon ylös kellonajat jolloin syöttänyt, kummasta tissistä ja kuinka kauan, milloin vaihtanut vaipan, minkä verran lapsi nukkunut, yms.. Eli siitä voi sitten seurata että millanen rytmi kehittyy jne..

Ja onnea jälleen kaikille vauvautuneille :flower: :flower:

Minnajajoel: olipa teillä nopea synnytys :heart:

Tiksu: Mä kans kävelen aina tommoset 1-2 km matkat, vaikka pääsis esim. julkisilla/autolla. On hyötyliikuntaa eikä saastuta!! Miehille autot on vaan niin tärkeitä... En aina ymmärrä..

Villipilli: Juu, mä otin taas päikkärit, tuli nukuttua tosi sikeesti. Herätessä tajusin että supisti aika reippahasti ja pitkään, mutta toi oli taas tommonen yksittäinen pitkä supistus ja siihen se sitten aina jääkin... :headwall:

Elwi: toivotaan että hieronta auttaa, ja että toi kohonnut verenpaine ois merkki lähellä olevasta synnytyksestä !! Sullakin sama että "melkein kiinnittynyt"... monesti miettiny että jos lapsivedet nyt menee ja kaveri "melkein kiinnittynyt" että pitääkö silloinkin lähteä vaaka-asennossa synnärille... :/
 
tup
Tiksu:
Meillä on aika lailla samanlaista meininkiä. Totuus taitaa vaan olla se, että miehet tosi usein on niin hiton mukavuudenhaluisia ja ajelevat autolla kaikki matkat. Siksi niille alkaa kertyä vyötärölle viimeistään 30-v iässä. Tietysti on niitä positiivisia poikkeuksiakin. Me asutaan kyllä nyt niin kaukauna työpaikasta ja koulusta, että pyörällä kulkemiseen menisi aivan hulluna aikaakin. Itse kuljen yleensä kaikkialle julkisilla, mutta miehellä eivät kestä hermot siinäkään. Ja jos yritän kannustaa hyötyliikuntaan, pyöräilyyn tai lenkkeilyyn, kaikki kaatuu näköjään aina siihen, että on niin paskat välineet. Pitäisi olla kilpatasoiset tavarat, jotta mitään voisi harrastaa! Ja varsinkin kun kavereillakin on. Kiva ostaa jotkut hiton kalliit välineet, jos ei oke ikinä osoittanut mitään intoa lajiin.. Itse olen kulkenut töihin ja kouluun ennen muuttoa pyörällä kesät talvet, välillä tullut 40 km päivässä. Ja aivan hirveällä pyörän rämällä. Ei se niistä välineistä ole kiinni, paskoillahan kunto nousee vaan paremmin. Mutta sanoppa tämä miehelle! En ole enää jaksanut valittaa aiheesta, kun ei se johda mihinkään muuhun kun riitaan. Ja nyt kun en enää itsekään pääse liikkeelle kuin autolla. Ehkä voidaan vaikuttaa asiaan sitten kun päästään itsekin lenkille ja kohottamaan kuntoa?!
 
Miiuli 77 : Mulle iski toissapäivänä paniikki - pitkästä aikaa- että mitäs jos siellä ei olekaan kaikki kunnossa... Että tuleekin sairas lapsi, onkin joku vika.. Tuli vaan ihan tyhjästä tommonen pelko.. Mutta meni samantien ohi.. ei pidä jäädä miettimään. Kyllä siel yleensä kaikki on kunnossa jos ultrissa jne on kaikki ollu kohdallaan. =)
 
tup
Annmari-76: Meillä on nyt vihdoin pikkuinen ilmeisesti kiinnittynyt, mutta edellisen kerran kun kysyin tuota (jolloin melkein kiinnittynyt) että miten lähdetään jos tulee kiire, terkkari vastasi että pää on jo niin alhaalla, et ei sieltä mahdu enää se napanuora luiskahtamaan. On vaan niin kummallista, että kaikissa neuvoloissa ei ikinä puhuta koko asiasta yhtään mitään. Itsekin olen saanut infoa vain aktiivisesti kysymällä. Neuvolalääkäri ei tiennyt aiheesta yhtään mitään, koska ei ollut tehnyt neuvolatyötä pitkään!
 
Onnittelut Cassy ja Joe80!!! :flower: :heart:

Iso :hug: meille vielä odottaville!

Mulla oli tänään viimeinen neuvolakäynti. Lokakuun alussa pitää sitten neuvolaan vielä soitella, jos vielä kasassa ollaan, että sieltä laittavat lähetteen yliaikakontrolliin. Neuvolantäti kyllä vahvasti epäili, että seuraavan kerran soittelen vauvauutisia :D

Neuvolassa kaikki ok.
Rv 39+5
Paino +700g/vko (vähäsen ilmaantunut turvotusta) yht. 17,5kg :whistle:
Turvotus +-
RR 124/78
Pissa puhdas
SF 34,5 (2 vkoa sitten 35)
Vauva kiinnittynyt ja rt:ssa
:heart: -syke 120-155
Liikkeet ++, vauva tädille jopa jalkaansa esitteli :D
Tuli sekin todettua, että mulla on jo jonkin aikaa limatulppaakin tullut, itse olen pitänyt sitä vaan vähän sitkeämpänä valkovuotona ;)

Nyt sitten vaan odotellaan, koska jotakin alkaa tapahtumaan... =) Tsemppiä kaikille!

-Niiskuneiti ja Helmi 39+5-
 
Alkuperäinen kirjoittaja tup:
Annmari-76: Meillä on nyt vihdoin pikkuinen ilmeisesti kiinnittynyt, mutta edellisen kerran kun kysyin tuota (jolloin melkein kiinnittynyt) että miten lähdetään jos tulee kiire, terkkari vastasi että pää on jo niin alhaalla, et ei sieltä mahdu enää se napanuora luiskahtamaan. On vaan niin kummallista, että kaikissa neuvoloissa ei ikinä puhuta koko asiasta yhtään mitään. Itsekin olen saanut infoa vain aktiivisesti kysymällä. Neuvolalääkäri ei tiennyt aiheesta yhtään mitään, koska ei ollut tehnyt neuvolatyötä pitkään!
Tup: Niin, aika vähän ne neuvolassa tosiaan neuvoo, itse pitäis aktiivisesti olla kysymässä.. Voisi kuvitella että varsinkin ensimmäisen raskauden/lähestyvän synnytyksen kohdalla jakaisivat auliimmin neuvoja.. Ja kun sitä ei aina saata edes itse tajuta kysyä, että onkin ihan tietämätön jostain asiasta josta PITÄISI ehdottomasti tietää..


 
Täällä myös vielä mahakkaana!

Neuvolassa tänään käyty, viikkoja nyt 40+3:
- painoa -400g/vko (yht.+3,7kg)
- RR 116/80, pissa puhdas, turvotus +
- Sf 33cm (kasvanut 1cm viime viikosta, sitä ennen 6vko sama 32cm)
- vauva rt:ssä, syke 144 ja liikkeet ++

Seuraava käynti varattiin ens viikon tiistaille. Mulla kun viikot vaihtuu sunnuntaisin, niin sanoi että yliaikaiskontrolli menee ilmeisimmin viikoille 42+1. Jos jotain erityistä tulee niin sitten aiemmin. Ja täällä tuo kontrollikäynti ei tarkoita automaattisesti käynnistystä. Mutta toivotaan että syntyis kuitenkin aiemmin, ettei tarvis käynnistelyjä. Oma vointi ollut edelleen hyvä, ei suurempia vaivoja. Päivittäin supistelee, huomaa että vähän niihinkin tullut enemmän "potkua".

Onnea kaikille jo synnyttäneille, en enää pysy mukana ketä oon onnitellut! Ja voimia ja jaksamista teille muille vielä odottaville.

Tämä kirjoittelu jäänyt vähemmälle, kun joka kerta kun koitan jotain kirjottaa, teksti häviää lähetysvaiheessa. Täytyy nyt muistaa kopioida tämä ennen lähetystä...
 
Niiskuneiti
Miten teillä on ollu noita neuvolakäyntejä? Siirrytkö nyt siis jo äitiyspolin puolelle ku ei tartte neuvolaan mennä ennenku vauvan kanssa? On tää reilua! Mä joudun nyt yliajalla ravaa siellä 2xvko ja vasta ens viikon lopussa meen Naistenklinikalle ekan kerran jos ei ala tapahtua ennen sitä. Eli sitä ennen on viel 3 käyntiä neuvolaan pe, ma ja ke...mä inhoon ravata siellä. Ne käynnit on ehkä maailman turhimpia!
"miten on menny? Oot turvonnu, joo paino noussu, otetaan verenpaine, ihan hyvä, no yritähän jaksaa, moido" Ja taas menee puol tuntia/ suunta ku sinne lyllertää... En oo yhtää katkera! :saint:
 
Tuosta kiinnittymisestä piti kans laittaa. Viikolla 37+ synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi että on kiinnittynyt ja jos vedet menee voi rauhassa tulla. Sen jälkeen pää onkin neuvolakäynneillä vielä heilunut. Ja tänään ei tuumannut muuta kuin että pää tuntuu ihan alhaalla. No varmaan tuntuukin, mutta epäselväks jäi onko "kiinni" vai ei! En tajunnut tarkemmin kysyä. Mutta jos veet menee niin aion kyllä ihan pystyasennossa omalla autolla lähteä!
 
SAIRAALA KUULUMISET:

huomenna se päivä on, tarpeeksi ku valitti ja itsensä oikein hermostutti lääkärille mennessä niin tulihan se käynnistys päätös sieltä. eli aamulla 7.45 sairaalaan ja sit aletaan käynnistellä. ihme oli tapahtunu viikossa kohdun suulla eli viime viikolla mulla kohdunkaula täysin kiinni ja kanava täys mittanen. nyt tänä aamuna 2cm auki ja kanava lyhentyny senttiin joten aikas reilu muutos noin niinku viikkoon.
aika nopeassa tahdissa muutokset näköjään voi tapahtua. nyt oikein laitto vähä jännittäämään tuo huominen ja kuinka kaikki menee, varmasti ihan hyvin ja lääkäriki meinas et äkkiä käynnistyy ku paikat valmiiksi auki. seuraavaksi tuun sit kertomaan vauva kuulumiset..
 
Lykkyä tättähäärälle!

Mikä juttu toi vaaka/pystyasennossa lähtö on? En oo ollenkaa nyt vissii tilanteen tasalla... Mulle sanottiin vkolla 37 lääkärissä että kiinni on ja pysyy ja niin on tehnykki. Maanantain käynnillä enää löyty hartiat ku on nii syvällä, siltä se tuntuuki kyllä...mul on tosi seksikäs askellus! :D
 
tup
Tiltu07:
Jos ei jo joku ehtiny vastata.. eli jos vauva ei ole laskeutunu ja kiinnittyny sillon kun lapsivedet menee, pitäisi mennä vaakatasossa sairaalaan. Tämä siksi, että napanuora voi jotenkin luiskahtaa (ulos?) tai ainakin jäädä pään alle puristuksiin jolloin hapensaanti vaikeutuu. Ja tästä asiasta on ympäri Suomea näköjään täysin erilaiset käytännöt, joissain neuvoloissa painotetaan asiaa ja joissain ei edes lääkäri ole kuullut mitään. Sitä vaan tässä arvottiin, että onko kiinnittyminenkään ihan välttämätöntä jos on vaan laskeutunur, kun monilla kiinnittyminen tapahtuu vasta synnytyksen alkaessa. Mulle siis sanottiin että vaikka ei ole ihan täysin kiinnittynyt, pää oli jo niin alhaalla et ei siitä enää napanuora mene välistä.

Toinen juttu on taas se, että eilen neuvolassa mulle puhuttiin ekaa kertaa liikelaskennasta (38+6). Aiemmin esim. luulin että hikkakin on liikettä, mutta niitäpäs ei lasketakaan! Ja nää sekaannukset johtuu varmaan siitä että tädit ja lääkärit vaihtuu niin tiheesti.
 
Hierojalla käyty ja johan auttoi! Nyt on kyllä niin rentoutunut olo, että melkeinpä tässä päikkäreille vois mennä kaiken päätteeksi....tai lähteä vaikka rentoutuneena synnyttämään ;)
Hieroja muistutteli myös niistä vauvan imetys ja nostelu / kanto asennoista. Kertoi, että helposti äideille jää kumara asento raskausajalta "päälle" eli sitten vauvaakin kannetaan hieman kumarassa ja selkä rasittuu. Käski kantaa vauvaa sitten vaan selkä suorassa ja rinta rottingilla :D Oli kyllä puhetta, että jos pahasti paikat jumiintuu niin hierojalle vaan vaikka 30min aika. Kummasti se auttaa ja pääsee välillä vauva-arjesta ja "neljän seinän sisästä" rentoutumaan...

Mä kanssa olen kiinnostunut tuosta vaaka vai pystyasennossa lähdöstä. Mä en ole tiennytkään, että jos ei ole kiinnittynyt niinkö pitäisi vaaka-asennossa synnyttämään lähteä...selvittäkääs tälle tyhmälle te keillä tietoa :D
Mulle tosiaan neuvolassa tänään sanoi, että melkein kiinnittynyt, pää vielä liikkui ihan vähän edestakaisin, mutta hartiat jo kuulemma hyvissä uomissa ja asentokin hyvä synnytystä ajatellen...

Mulla on muuten nyt loppuajasta vaan yltynyt hormoonikarvan kasvu mahaan. Siis sellaista vaalea "vauvan haituvaa" on koko vatsa täynnä. Kunnon karvamaha :LOL: Lähtee kuulemma synnytyksen myötä, mutta kyllä on naurattanut välillä kun tulee kylmät väreet ja katsoo mahaansa niin valkoiset karvat ihan pystyssä :LOL:
Löytyykö täältä muita karvamahoja ;) :wave:
 
Meidän neuvolassa taasen neuvottiin, että vain jos lapsi on perätilassa ja vedet menee niin sitten vaakatasossa sairaalaan asap.
Mulla ei ole tietääkseni kiinnittynyt eikä laskeutunut ja neuvolantäti sanoi vain, että kyllä se siitä etenee ja soitto sairaalaan sitten jos vedet menee tai säännöllisiä supistuksia. Mutta ei mitään muuta siis tuosta asennosta kuin jos lapsi olisi perätilassa.

Kuinkahan suuri vaara siinä napanuoran luiskahtamisessa oikeasti on, jos kerran vain harvoissa neuvoloissa se on edes otettu puheeksi?
Eli onko se jotenkin vanhentunutta tietoa tai ylivarovaisuutta tms.? En ainakaan itse tiedä ketään omassa tuttavapiirissäni olisi ollut mitään ongelmia tuo suhteen - yksi kaveri sen sijaan meni perätilaisenakin pystyasennossa sairaalaan, kun ei ollut huomannut lapsiveden menoa. Sai moitteet hoitsuilta, mutta lapsi selvisi vahingoitta...
 

Yhteistyössä