Täällä kun aina valitetaan exästä joka kinuaa lisää rahaa,

niin minäpä laskin hiukan menoja joita lapsesta minulle tulee.

200e = tarha
230e = lapsen osuus vuokrasta
80e = lääkärikulut (ihottumaa)
20e = sähkönkulutus
20e = matkat tarhaan
30e = harrastus (poika haluaa käydä uimakoulussa)
100e = ruoka

= 679 e/kk

Tulot:

200e = elatus
200e = oma osuus
136e = lapsilisä

= 536 e/kk


EROTUS = 143 e / kk, joka menee vain ja yksin minun pussista.

Ja vaatekulut, ruoat tapaamiselle olen ostanut, kaikki mitä
lapselle ikinä voi vielä tulla (lelut ym.)...............................

Minä olen jopa omalta äidiltäni kuullut kuinka ahne olen, kun vaadin isältä liikaa. Ja minä meistä kahdesta kuitenkin olen se paaaljon köyhempi.

Näin minä yh:na en suostu tinkimään senttiäkään, vaikka olisi kuukaudenkin isällään. Mitä ei kuitenkaan milloinkaan ole.
 
sassa
Pisti silmään tuo lapsen osuus vuokrasta. Mielestäni lapsen osuus ei voi olla puolet. En minä ainakaan lapsen takia (ja tuskin kukaan muukaan) tarvitse tuplasti isompaa asuntoa. Esimerkiksi yksi huone lisää riittää mainiosti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 22:02 sassa kirjoitti:
Pisti silmään tuo lapsen osuus vuokrasta. Mielestäni lapsen osuus ei voi olla puolet. En minä ainakaan lapsen takia (ja tuskin kukaan muukaan) tarvitse tuplasti isompaa asuntoa. Esimerkiksi yksi huone lisää riittää mainiosti.
Tuosta lapsen menoista puuttui esim. vakuutukset ym. ja paljon muutakin.

Mutta asuisin yksin yksiössä. Yhden lisähuoneen hinta Tampereella on yleensä sen 200 e. Asumme kaksiossa, joka ei ole lainkaan liian suuri. Sähkölaskuni olisi puolet siitä mitä se on tässä asunnossa, jos asuisin yksiössä.

Minusta sen yhden lisähuoneen vuokra menee lapseen, koska muuten en kaksiossa asuisi. Paitsi jos perustan hälle 4m/2 tilan asunnon nurkkaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 22:09 Kaunis Aamu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 22:02 sassa kirjoitti:
Pisti silmään tuo lapsen osuus vuokrasta. Mielestäni lapsen osuus ei voi olla puolet. En minä ainakaan lapsen takia (ja tuskin kukaan muukaan) tarvitse tuplasti isompaa asuntoa. Esimerkiksi yksi huone lisää riittää mainiosti.
Tuosta lapsen menoista puuttui esim. vakuutukset ym. ja paljon muutakin.

Mutta asuisin yksin yksiössä. Yhden lisähuoneen hinta Tampereella on yleensä sen 200 e. Asumme kaksiossa, joka ei ole lainkaan liian suuri. Sähkölaskuni olisi puolet siitä mitä se on tässä asunnossa, jos asuisin yksiössä.

Minusta sen yhden lisähuoneen vuokra menee lapseen, koska muuten en kaksiossa asuisi. Paitsi jos perustan hälle 4m/2 tilan asunnon nurkkaan.
Selvennykseksi siis koko vuokra on 640 e josta laskin makuuhuoneen arvoksi 230 e.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 22:02 sassa kirjoitti:
Pisti silmään tuo lapsen osuus vuokrasta. Mielestäni lapsen osuus ei voi olla puolet. En minä ainakaan lapsen takia (ja tuskin kukaan muukaan) tarvitse tuplasti isompaa asuntoa. Esimerkiksi yksi huone lisää riittää mainiosti.
Tuplasti isomman minä tarvitsin. Muutin yksiöstä kaksioon :)
 
Intona
Entäs isä kulut lapsesta? Kyllä lapsiaan tapaavalla isälläkin menee rahaa lasten asumiseen hänen luonaan, sähköön, veteen, ruokaan... Eikä hän saa mistään penniäkään, vaan maksaa sinulle. Eli etteköhän ole aika tasoissa, jos niitäkin alkaa laskemaan.
 
Käytkös sinä kaunis Aamu töissä? Jos et,mitä lapsesi tekee tarhassa? Jos maksat täyden maksun päiväkodissa,lienee sinulla luulisi olevan hyvät tulot. Lasta ei voi rahassa mitata.Onko lapsesi syyllinen,että sinä koet olevasi lähes varaton? On hyvä asia,jos sinnittelet ilman sossun tukea. Osa,jotka sieltä jotain saavat,ovat kokemukseni mukaan ahneita saamaan lisää. Mikään ei riitä. Yhteiskunnan pitäisi muka elättää näitä luusereita,joille ei edes loppua näy sossun rahojen ruinaamisessa. ei ole kunnianhimoa parantaa elämäänsä,jotta ei ikuisesti tarvitsisi elää yhteiskunnan varoilla. Ja huom! Olen itsekin aikanaan hakenut sieltä lyhyen jakson toimeentulotukea. Sitten hankin itselleni ammatin,jotta voin itse elättää itseni ja perheeni. Tiedän tuttavapiirissä niitä,jotka karsastaen katsovat,että mitä kannattaa käydä töissä,kun sossu maksaa sähkölaskut ja lääkkeet ja kaiken. Eipä sellainen ihminen voi paljon moraalillaan ylpeillä. Elämä on juuri niin vaikeaa tai helppoa,kun sen haluaan olevan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 08:59 Intona kirjoitti:
Entäs isä kulut lapsesta? Kyllä lapsiaan tapaavalla isälläkin menee rahaa lasten asumiseen hänen luonaan, sähköön, veteen, ruokaan... Eikä hän saa mistään penniäkään, vaan maksaa sinulle. Eli etteköhän ole aika tasoissa, jos niitäkin alkaa laskemaan.
Ap kirjoitti, että ostaa myös ruuat isän luokse. Eikä esim. joka toinen viikonloppu sähkönkulutus voi olla kovin montaa euroa...

Näin se meilläkin menee. Lapset isällään 5-6 kertaa vuodessa normaalisti viikonlopun kerrallaan (nyt oli ihan poikkeustilanne, olivat melkein kaksi viikkoa isällään), ei osallistu mihinkään muihin kuluihin, iskäläviikonlopun matkakuluista maksan puolet, en ole koskaan kinunnut lisää rahaa, mutta piiruakaan en anna periksi! Isä maksaa elareita kahdesta teini-ikäisestä yhteensä 226? mikä ei todellisuudessa kata lähellekään ns. isän osuutta lasten kuluista =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 10:08 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 08:59 Intona kirjoitti:
Entäs isä kulut lapsesta? Kyllä lapsiaan tapaavalla isälläkin menee rahaa lasten asumiseen hänen luonaan, sähköön, veteen, ruokaan... Eikä hän saa mistään penniäkään, vaan maksaa sinulle. Eli etteköhän ole aika tasoissa, jos niitäkin alkaa laskemaan.
Ap kirjoitti, että ostaa myös ruuat isän luokse. Eikä esim. joka toinen viikonloppu sähkönkulutus voi olla kovin montaa euroa...

Näin se meilläkin menee. Lapset isällään 5-6 kertaa vuodessa normaalisti viikonlopun kerrallaan (nyt oli ihan poikkeustilanne, olivat melkein kaksi viikkoa isällään), ei osallistu mihinkään muihin kuluihin, iskäläviikonlopun matkakuluista maksan puolet, en ole koskaan kinunnut lisää rahaa, mutta piiruakaan en anna periksi! Isä maksaa elareita kahdesta teini-ikäisestä yhteensä 226? mikä ei todellisuudessa kata lähellekään ns. isän osuutta lasten kuluista =)
Aivan, kuten sanoin. Isällä ei ole asuntoa vaan tapaa lasta täällä. Samalla siis syö isäkin minun laskuun. Olen töissä ajoittain ja tuloni menevät silloin aivan rajalle, että täysi maksu. Ja sellaisella tulolla 200e tarhamaksua on paljon. Koska tuplatuloilla joutuu maksamaan myös "vain" sen 200e, eikä enempää (perheessä isä ja äiti töissä).

Jokainen löytää maksujen laskentakaavan itse netistä ja laskee huvikseen.

Vaikka 200e saa myös vastinetta (se hyvä). Tarhamaksuista ei vähennetä niitä kuukausia jolloin saan vähemmän rahaa. Eli ei mitään tasauksia vuotta kohden. Kun töitä on vähän, on lapsi on 2 pv/vkossa tarhassa. Sekin maksaa osansa.

Ja tämä järjestely on pakko pitää, jotta se hoitopaikka on, kun niitä töitä taas seuraavassa kuussa on. Vapaita uusia paikkoja ei ole! Tämä oli ehdotus siis tarhanjohtajan taholta, ei minun.

Se nyt vain on niin, että töissä ollessani tulot ei juuri nouse. Ei osa-aikatöissä, eikä kokoaikaisena.

Olen muut ajat sovitellulla/täysaikaisella työttömyyskorvauksella ilman mitään sossun tukia.
Tuloni ja hyväksyttävät menoni menevät lähes eurolleen rajalle, etten saa mitään. Joskus muutaman euron alle. Mutta siksi en sossuun mene.

Eli isä ei maksa sentin senttiä lapsestaan elatusmaksun lisäksi. Miksi sitä ei tunnu kukaan ymmärtävän?
Ja kun isä tulee lasta tapaamaan tänne, soittaa että voinko hakea, kun ei ole bussi-/bensarahaa.

Vaikka tässä ajattelisi asiaa mitenpäin, tekisi mitä vain ja laskisi isänkin kannalta. Niin minun osuus jää huomattavasti suuremmaksi, vaikka 200e:n elatus on monista paljon.

Joku voi kysyä, miksi suostun kynnysmatoksi. Jos en suostu, isä ei tapaa lasta lainkaan. Olisin muuttanut toiselle paikkakunnalle (töitä paremmin), mutta silloin kaikki lapsen tapaamiskulut matkoineen jäisi minulle. Tai tapaamiset loppuvat täysin.

Tässä perusteet sille, miksi en tingi enää mistään.
Isän palkka on kuitenkin lähes 2000e/kk.

 
Niin ja jotta kukaan ei luule, etten töiden vuoksi olisi mitään tehnyt. Niin ennen eroa en ole ollut päivääkään työttömänä elämäni aikana. Olen opiskellut kolme eri tutkintoa ja käynyt töissäkin samanaikaisesti. Lapsen takia olin 8kk kotona, kunnes vein hoitoon ja jatkoin pätkätöitäni.

Onko kukaan kuullut akateemisesta työttömyydestä?

Maksan 160e/kk opintolainaa takaisin tai ainakin pitäisi, hyvin usein en pysty.

Ammatti johon opiskelin, ei yksinkertaisesti onnistu yksinhuoltajalta. Siksi en voi sinne palata. Älkää luulko, että tästä syytän isää. Mutta tämä tarina siksi, että joku ilmeisesti luuli minun olevan yhteiskunnan tuilla elävä vain periaatteen vuoksi. =)
 
Pistä se ex-ukkos koville ja sano,ett homma menee jatkossa näin ja sitten latelet sille järkevät sepostukset. Järkevät siis,jotta hän on yhteistyökykyinen. Jos ukkoo yskittää,sano sille,että asioista voidaan myös sopia lastenvalvojan luona. Ennen pitkää uuvutat itsesi tolla nykyisellä systeemillä. Ei siinä ole mitään vikaa,jos pistää kovan kovaa vastaan. Se voi olla se viimeinen keino,jolla toinen tajuaa.
 
peuhu
Nämä tälläiset laskelmat ei sovi yhtään yleistykseen eli niillä ei ole mitään arvoa jos ajatellaan tilanteta ylisessä mielessä. Esim. vuokra kaksiosta on TODELLA suolainen, luulisi tampereelta löytyvän halvempiakin kämppiä, meillä ei omakoti asumiseen mene lähellekään noin paljon kuussa vaikka lasketaan säköt , vedet ym mukaan ja jos siitä otetaan eroon eroon lapsen huoneen neliöt kuukauessa ei kulut yllä lähellekkään ap: lukuja ja sähköt on noin 7?/ kk henkilöltä.Mutta jokainen elää tyylillään ja käyttää rahansa mihin lystää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:14 haidi kirjoitti:
Pistä se ex-ukkos koville ja sano,ett homma menee jatkossa näin ja sitten latelet sille järkevät sepostukset. Järkevät siis,jotta hän on yhteistyökykyinen. Jos ukkoo yskittää,sano sille,että asioista voidaan myös sopia lastenvalvojan luona. Ennen pitkää uuvutat itsesi tolla nykyisellä systeemillä. Ei siinä ole mitään vikaa,jos pistää kovan kovaa vastaan. Se voi olla se viimeinen keino,jolla toinen tajuaa.
No ainoa mihin sain sopimuksen aikaan oli se että mies tulee tänne. Lastenvalvojalle ei vapaaehtoisesti tule. Valvottuihin tapaamisiin ei suostu. Neuvottelemaankaan ei lähde mistään.

Minä tosiaankin uuvun tähän. Mutta tällä hetkellä olen neuvoton. Kovan kovaa vastaan panemisella saan pelätä itseni ja omaisuuteni puolesta. Kokeiltu on...
Näin saan ainakin hiukan lisäaikaa kerätä voimia ja hetken tyyntä ilmaa, tai sitten ne voimat tosiaan hupenevat tähän...

Kyllä mies kai lapsen ottaisi itselleenkin. Mutta taustalla on niin paljon asioita (joista ei sen enempää), että tuskin yksikään äiti siihen suostuisi. Olisipa kiva nähdä tähän väliin omin silmin isä, joka ottaa aikuisen vastuun lapsistaan. Se ehkä saisi sydämen edes kerran hymyilemään.
 
Olen nähnyt miehen puolelta vastuuttomuutta vaikka asumme yhdessä ja meillä on yhteinen lapsi. Itse olen pistänyt kovan kovaa vastaan. Esim.jos ei kiinnosta tehdä kotitöitä (ei tee ollenkaan),voi mielessään miettiä,kuinka itse uuvun ja kaikki kodinhoitoon tarkoitettu aika on lapselta pois. Kerran kaadoin roskapussin sisällön ulko-oven eten ja lähdin menemään. Roskat oli kerätty kun tulin ja vähän sen jälkeen jaksoi mies viedä roskapussia. Roskalaatikko on kuulemma väärässä suunnassa hänen parkkipaikkaansa nähden. Voi voi. Väärässä suunnassa on minuunkin nähden,vaan minkäs teet. Että,en juurikaan sääli omaa miestäni,enkä niitä luusereita,joiden väsyneet puolisot ja ex-puolisot täältä hakevat ymmärrystä. Miksi miesten tulisi päästä helpommalla MISSÄÄN ASIASSA? Ei tulisikaan. Tsemiä sulle ap ja usko mua,kun pistät kovan kovaa vastaan uudestaan,niin ukolla alkaa housut tutista,kun huomaat,että olet tosissasi. Olet ehkä kahden tulen välissä,mutta kun olet tarpeeksi päättäväinen,asiat lutvituvat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:40 peuhu kirjoitti:
Nämä tälläiset laskelmat ei sovi yhtään yleistykseen eli niillä ei ole mitään arvoa jos ajatellaan tilanteta ylisessä mielessä. Esim. vuokra kaksiosta on TODELLA suolainen, luulisi tampereelta löytyvän halvempiakin kämppiä, meillä ei omakoti asumiseen mene lähellekään noin paljon kuussa vaikka lasketaan säköt , vedet ym mukaan ja jos siitä otetaan eroon eroon lapsen huoneen neliöt kuukauessa ei kulut yllä lähellekkään ap: lukuja ja sähköt on noin 7?/ kk henkilöltä.Mutta jokainen elää tyylillään ja käyttää rahansa mihin lystää.
Kun aina jankutetaan että älkää yleistäkö niin nytkö pitäisi sitten vaan yleistäen puhua? Eihän niillä ole sinulle mitään arvoa, ja miksi pitäisi olla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:40 peuhu kirjoitti:
Nämä tälläiset laskelmat ei sovi yhtään yleistykseen eli niillä ei ole mitään arvoa jos ajatellaan tilanteta ylisessä mielessä. Esim. vuokra kaksiosta on TODELLA suolainen, luulisi tampereelta löytyvän halvempiakin kämppiä, meillä ei omakoti asumiseen mene lähellekään noin paljon kuussa vaikka lasketaan säköt , vedet ym mukaan ja jos siitä otetaan eroon eroon lapsen huoneen neliöt kuukauessa ei kulut yllä lähellekkään ap: lukuja ja sähköt on noin 7?/ kk henkilöltä.Mutta jokainen elää tyylillään ja käyttää rahansa mihin lystää.
Kiitos sinulle Haidi!

Mutta sinulle Peuhu:

Tampereella maksaa kaikki vuokrakaksiot yli 500e/kk:ssa.
Minulla on myös lämmityskuluja, jotka kuuluu valitettavasti asukkaan sähköön. Olen vähentänyt valojen polttoa, uunin käyttöä ym. ym., mutta sähkölaskuni ei juuri siitä pienene.

Olen hakenut asuntoa lähempää työpaikkaa koko tämän vuoden. Ja viimeksi perjantaina tarhassa sanottiin että alueelta, josta asuntoa haen, ei ole vapautunut tarhapaikkaa. Ja todennäköisesti ei vapaudu ihan heti.
Eli jos sinä löydät minulle sopivan, halvemman kaksion ja järjestät vielä tarhapaikan, NIIN ILMOITA SIITÄ MINULLE HETI!

Koska minä en ole sitä pystynyt itse järjestämään eikä kukaan muukaan. Ja voit uskoa, että olen asuntojonossa kiireellisenä.
Yksityisellä vuokrat kaksiosta on 550e-650e. Otapa vaikka Aamulehti käteen. Tai puhumattakaan Helsingin vuokrista, joka olisi minulle toinen vaihtoehto töiden puolesta.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 16:54 kaisa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:40 peuhu kirjoitti:
Nämä tälläiset laskelmat ei sovi yhtään yleistykseen eli niillä ei ole mitään arvoa jos ajatellaan tilanteta ylisessä mielessä. Esim. vuokra kaksiosta on TODELLA suolainen, luulisi tampereelta löytyvän halvempiakin kämppiä, meillä ei omakoti asumiseen mene lähellekään noin paljon kuussa vaikka lasketaan säköt , vedet ym mukaan ja jos siitä otetaan eroon eroon lapsen huoneen neliöt kuukauessa ei kulut yllä lähellekkään ap: lukuja ja sähköt on noin 7?/ kk henkilöltä.Mutta jokainen elää tyylillään ja käyttää rahansa mihin lystää.
Kun aina jankutetaan että älkää yleistäkö niin nytkö pitäisi sitten vaan yleistäen puhua? Eihän niillä ole sinulle mitään arvoa, ja miksi pitäisi olla?
Mä kuvittelin ett' tämän laskelman oli tarkoitus näyttää ettei elarit riitä mihinkiään ja siksi ex mankuu lisää rahaa noin kaikille yleisesti jotka täällä siitä ovat valittaneet, ja että taroitus oli näyttää mihin yh;n rahat menee YLEISTÄEN.

Muutenhan ei kannattaisi ottaa koko keskusteluun osaa jos kyse ei olisi yleistyksestä. Eihän täällä kukaan kuiten kaan halua vain yhteen tapaukseen ottaa kantaa joka eim edes kuulu heidän lähipiiriin. Mun mielestä täällä puhutaan yleisesti yh ja uusperheistä ja esitetään erilaisia kantoja ja nyt jo taas huomattiin miten jo asuin kunta vaikuttaa asiaan.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 17:56 Kaunis Aamu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:40 peuhu kirjoitti:
Nämä tälläiset laskelmat ei sovi yhtään yleistykseen eli niillä ei ole mitään arvoa jos ajatellaan tilanteta ylisessä mielessä. Esim. vuokra kaksiosta on TODELLA suolainen, luulisi tampereelta löytyvän halvempiakin kämppiä, meillä ei omakoti asumiseen mene lähellekään noin paljon kuussa vaikka lasketaan säköt , vedet ym mukaan ja jos siitä otetaan eroon eroon lapsen huoneen neliöt kuukauessa ei kulut yllä lähellekkään ap: lukuja ja sähköt on noin 7?/ kk henkilöltä.Mutta jokainen elää tyylillään ja käyttää rahansa mihin lystää.
Kiitos sinulle Haidi!

Mutta sinulle Peuhu:

Tampereella maksaa kaikki vuokrakaksiot yli 500e/kk:ssa.
Minulla on myös lämmityskuluja, jotka kuuluu valitettavasti asukkaan sähköön. Olen vähentänyt valojen polttoa, uunin käyttöä ym. ym., mutta sähkölaskuni ei juuri siitä pienene.

Olen hakenut asuntoa lähempää työpaikkaa koko tämän vuoden. Ja viimeksi perjantaina tarhassa sanottiin että alueelta, josta asuntoa haen, ei ole vapautunut tarhapaikkaa. Ja todennäköisesti ei vapaudu ihan heti.
Eli jos sinä löydät minulle sopivan, halvemman kaksion ja järjestät vielä tarhapaikan, NIIN ILMOITA SIITÄ MINULLE HETI!

Koska minä en ole sitä pystynyt itse järjestämään eikä kukaan muukaan. Ja voit uskoa, että olen asuntojonossa kiireellisenä.
Yksityisellä vuokrat kaksiosta on 550e-650e. Otapa vaikka Aamulehti käteen. Tai puhumattakaan Helsingin vuokrista, joka olisi minulle toinen vaihtoehto töiden puolesta.
Onneksi näitä kiskuri hintaisia suurkaupunkeja ei ole kovin montaa suomessa eli suurimmalla osalla yh on varmaan asiat vähän paremmin.Eli yleistäminen ei käy noilla hinnoilla mutta otan osaa tilanteeseesi.

Jos sattuu halvempi asunto kiikariin siltä seudulta niin ilmoittelen :wave:
 
peuhu
Tuolta toisesta jutusta kävin lukemassa äsken kauniista aamusta miten sä elät välillä köyhyys rajalla. Miten sulla voi olla hoitomaksu 200?? Ja etkö saa asumis tukea? Kyllä nyt jossain mättää kun puliukoillekin maksetaan paremmin kuin yh:lle jos näin on :eek:
 
Minähän tämän ketjun aloitin ja halusin tuoda raha-asiat konkreettisesti esille omalta kohdaltani. En siis yleistäen.

Halusin tuoda esille sen puolen, että on olemassa myös minun kaltaisiani yh:ta, jotka vonkuavat rahaa vain siksi, kun sitä ei ole ja elatus ei riitä (kun sitä on ihmetelty). Ja minä vonkuan. Vain siksi, että tuo ruhtinaallinen 200e elatusta+ muu osuus, ei riitä edes lapsen perus- elämiseen.

On varmasti toisin jos asuu kunnassa, jossa eläminen halvempaa. On helpompi järjestää lapsen hoito ym. Mutta mm. Helsinki, Vantaa, Espoo ja Turku ovat suuria kaupunkeja. Siellä on varmasti paljon kaltaisiani, ja niitä joilla menee vielä huonommin.

Minun tekee niin pahaa, kun isä tahkoaa palkkaa töissä, ja samalla lapsi kulkee kesähelteellä kuumissa lenkkareissa. Ei varaa ostaa lapselle edes jäätelöä.

Eikö tällaisen vonkuavan exän kanssa voisi tehdä selvästi paperille kirjallisena tulot ja menot? Katsoa siitä, mitkä on niitä kohtuullisia menoja exällä ja etällä ja siten saada konkreettista ja oikeaa(?)tietoa.

Minä ainakin aion ottaa asian ja laskelman esille nyt exän kanssa, kun asian ensimmäisen kerran laskin. Hänellä ei ole käsitystäkään siitä, mitä lapsi vie, koska ei milloinkaan ole menoja kustantanut, edes yhdessä ollessamme. Sanoo vain, kuinka hänet kynin ja rahaa vaadin. No nyt kai voimme pistää faktoja pöytään ja hänelläkin on mahdollisuus sanoa sanottavansa.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 20:00 Kaunis Aamu kirjoitti:
Minähän tämän ketjun aloitin ja halusin tuoda raha-asiat konkreettisesti esille omalta kohdaltani. En siis yleistäen.

Halusin tuoda esille sen puolen, että on olemassa myös minun kaltaisiani yh:ta, jotka vonkuavat rahaa vain siksi, kun sitä ei ole ja elatus ei riitä (kun sitä on ihmetelty). Ja minä vonkuan. Vain siksi, että tuo ruhtinaallinen 200e elatusta+ muu osuus, ei riitä edes lapsen perus- elämiseen.

On varmasti toisin jos asuu kunnassa, jossa eläminen halvempaa. On helpompi järjestää lapsen hoito ym. Mutta mm. Helsinki, Vantaa, Espoo ja Turku ovat suuria kaupunkeja. Siellä on varmasti paljon kaltaisiani, ja niitä joilla menee vielä huonommin.

Minun tekee niin pahaa, kun isä tahkoaa palkkaa töissä, ja samalla lapsi kulkee kesähelteellä kuumissa lenkkareissa. Ei varaa ostaa lapselle edes jäätelöä.

Eikö tällaisen vonkuavan exän kanssa voisi tehdä selvästi paperille kirjallisena tulot ja menot? Katsoa siitä, mitkä on niitä kohtuullisia menoja exällä ja etällä ja siten saada konkreettista ja oikeaa(?)tietoa.

Minä ainakin aion ottaa asian ja laskelman esille nyt exän kanssa, kun asian ensimmäisen kerran laskin. Hänellä ei ole käsitystäkään siitä, mitä lapsi vie, koska ei milloinkaan ole menoja kustantanut, edes yhdessä ollessamme. Sanoo vain, kuinka hänet kynin ja rahaa vaadin. No nyt kai voimme pistää faktoja pöytään ja hänelläkin on mahdollisuus sanoa sanottavansa.
Jos menette lastenvalvojalle niin kaikki tulot ja menot otetaan huomioon ja paperille nähtäväksi. Ainakin meillä oli näin kun mieheni ex alkoi vaatia lisää rahaa. Otettiin huomioon hänen tulot ja menot (asumistuki myös tulona) ja mieheni tulot ja menot ja kävi selville että miehen maksama määrä oli riittävä lapsen elatukseen eli oikeuteen ei asiaa kannattanut viedä koska lähi olisi hävinnyt jutun. Hän asuu 76 neliöisessä kolmiossa( vuokra 449?) ja vuokraan menee asumistuki vähennettynä alle 100? kuussa ja asumistukeahan hän ei saisi noin paljon jos poikaa ei olisi.

Varmasti saat asiat selviksi lastenvalvojan luona jos kerran noin kädestä suuhun elätte!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 19:58 peuhu kirjoitti:
Tuolta toisesta jutusta kävin lukemassa äsken kauniista aamusta miten sä elät välillä köyhyys rajalla. Miten sulla voi olla hoitomaksu 200?? Ja etkö saa asumis tukea? Kyllä nyt jossain mättää kun puliukoillekin maksetaan paremmin kuin yh:lle jos näin on :eek:
En tiedä, tällaiset hoitomaksu päätökset ovat olleet. Hoitomaksu vaihtelee 180-200 e välillä ja nyt jos olisi 3 pv/vko niin maksu on n. 80e.

Laskin juuri netistä sosiaalitoimen perusosat ym., että saisinko sieltä jotakin. Tuloni ovat aivan rajalla. Eli en saa. Siihen perustin tämän lauseen "köyhyysrajalla". Kyllähän minä muuten saan kai ihan ok. Mutta tuo vuokra vie tuloistani aika mahdottoman osan. Tiedän, että se on paljon, mutta halvempaa en ole saanut.

Sosiaalitoimessa 100e vähennetään jo vuokrasta, koska heidän taksat eivät pysy vuokratasojen perässä.

Tarhamaksuun lasketaan myös bruttotulo ja saamani elatusmaksu eli kyllä se siihen korkeimman rajalle menee. Tai sitten minun täytyy alkaa tarkistamaan laskuja.

Ja asumistuesta; vuokra on noussut 55e/kk kolmessa vuodessa. Asumistuki ei nouse, koska heillä ovat ne taksat, jonka vuokrani ylittää. Ja jos bruttopalkka on n. 1400-1500 en saa.

Minulla myös matkakulut kokopäivätyössä 250-300e/kk, joita ei huomioida missään (paitsi ehkä verotus).
Nyt saan asumistukea 250e. Vaikka vähentäisi asumistuen vuokrasta jää isälle silti miinusta.

Joka tapauksessa minun on maksettava myös opintolainani pois ja minusta isän vastuu on myös huolehtia, että lapsellaan on ruokaa ja vaatetta, vaikka elatustuen maksaa, jos omat rahani ei siihen enää riitä
 
Nyt laskin, että hoitomaksu olisi noin 100e viimeksi tarjotusta työstä kokopäiväisenä ollessani. Sitten tosin poistuu tuo asumistuki 250e.
Nämä tuet ei oikein näytä menevän käsikädessä. Mutta tosiasiassa en tiedä varmaksi, miten ne aiemmat maksut ovat määräytyneet.

Minulla kyllä vaikuttaa koko vuoden tulot ja niistä keskiarvo, koska tulot vaihtelee. Siksi kai asiat ovat sekavia. Ja aina saa pelätä takautuvia maksuja, jos ei itse huomaa ajoissa.

Ehkä olisikin parempi kun elarit voisi tarkistuttaa aika useasti. Jo muutamassa vuodessa elämä voi muuttua puolin toisin. Toivon, että tähän tosiaan saataisiin muutos. Uskon, että se voisi helpottaa kaikkien elämää. Mutta tosin työtakkaa saattaa olla kunnille liian suuri.
 
Kysy siltä ex-ukoltas seuraavan kerran,kun se narisee,että sä yrität kyniä sen,että:"etkös sitten halua osallistua lapsesi elatukseen". Eikö lapsi hänen mielestään tarvitse vaatteita ja mahdollisuuden harrastuksiin. Kaikki mitä saat häneltä,saa lapsikin. Jos jäät paitsi jostain,jää lapsikin. Ärsyttää tommot äijät,jotka työntelee penistään kyllä mihin sattuu (älä ota henkilökohtaisesti),mutteivat kanna vastuutaan ja omaa osuuttaan lapsen parhaaksi. Mene nyt sinne lastenvalvojalle. Jätkällä kyllä hymy hyytyy,kun lastenvalvoja laskee asian sinun eduksesi. Korjaan:Lapsen eduksi,niinkuin asian tuleekin olla.
 

Yhteistyössä