Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja V:
Ja mun käsitykseni mukaan imetyssuosituksen takana on mies, ja mistäpä sen tietää mikä tissifetissi tälläkin suosituksen laatijalla on :whistle:

Siis joo, mua kiinnostaa se, miksi Valion asiantuntija olisi puolueellinen mutta tämän suosituksen laatija ei NinaTT:n mielestä missään tapauksessa ole?
WHO on mies?

Minä oon aina ajatellut sen olevan järjestö, jossa on lääketieteen ja ravitsemuksen asiantuntijoita eri puolelta maailmaa, ja varmaan paljon muitakin henkilöitä. Voin toki olla totaalisen väärässä.
 
V
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
WHO on mies?

Minä oon aina ajatellut sen olevan järjestö, jossa on lääketieteen ja ravitsemuksen asiantuntijoita eri puolelta maailmaa, ja varmaan paljon muitakin henkilöitä. Voin toki olla totaalisen väärässä.
Voi, älä viitsi alkaa vääristelemään. En ole sanonut koko WHO:n olevan vain yksi mies, mutta yksi mieshän siellä on tämän suosituksen takana alunperin. Sulle nyt täytyy vääntää rautalangasta kaikki, vaikka tämänkin varmaan onnistut vääntämään niin että pääset taas v....ilemaan :/ Kätevästi kuitenkin osan tekstistä ohittaen.
Samapa tuo. Kuten sanoin, omat mielipiteensä asiasta kullakin. Ihmetyttää vaan tietyt perustelut ja se VIHA, joka tähän asiaan liittyy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja V:
Voi, älä viitsi alkaa vääristelemään. En ole sanonut koko WHO:n olevan vain yksi mies, mutta yksi mieshän siellä on tämän suosituksen takana alunperin. Sulle nyt täytyy vääntää rautalangasta kaikki, vaikka tämänkin varmaan onnistut vääntämään niin että pääset taas v....ilemaan :/ Kätevästi kuitenkin osan tekstistä ohittaen.
Samapa tuo. Kuten sanoin, omat mielipiteensä asiasta kullakin. Ihmetyttää vaan tietyt perustelut ja se VIHA, joka tähän asiaan liittyy!
En mä mitään vääristellyt. Kuka yksi mies siellä sitten on tuon suosituksen takana alunperin? (en siis oikeasti tiedä, joten väännä ihmeessä rautalangasta, ja koe ihmeessä kaikki kysymykset vittuiluna)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni rintaruokinta on vain vastasyntyneelle. Noin 4 kk iästä lähtien, kun soseita ruvetaan maistelemaan, tulisi siirtyä korvikkeeseen.
Noin ison lapsen imettäminen on luonnotonta ja vastenmielistä.
Sinun ajatukset ovat varsin luonnottomia ja vastenmielisiä! Säälin lastasi!
 
vieras
Googlasin ton imetyssuosituksen niin löysin tämän, onko mun ymmärryksessä sit jotain vikaa (joo oon korvikeella ruokittu) kun mun mielestä tuossa puhutaan vuodesta.

Suomi on valtiona sitoutunut pyrkimään imetyksen edistämiseen YK:n vauvamyönteisyysohjelman mukaisesti (1990 Innocenti Declaration/ WHO & Unicef). Maailman terveysjärjestön WHO:n imetyssuositus Suomessa on 4-6 kk täysimetystä (ei muuta ravintoa kuin äidinmaitoa) ja imetystä muun ruoan ohella vuoden ikään saakka.

Sosiaali- ja terveysministeriö on tänä vuonna uusinut suosituksiaan WHO:n suositusten mukaisiksi. Uusien suositusten mukaan suomalaisia vauvoja suositellaan imetettäväksi pelkällä äidinmaidolla puoli vuotta ja muun ruoan ohella vielä toiset puoli vuotta sen jälkeen. Lähes kaikki suomalaiset äidit suunnittelevat etukäteen imettävänsä vähintään suositusten mukaisesti.
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni rintaruokinta on vain vastasyntyneelle. Noin 4 kk iästä lähtien, kun soseita ruvetaan maistelemaan, tulisi siirtyä korvikkeeseen.
Noin ison lapsen imettäminen on luonnotonta ja vastenmielistä.
Sinun ajatukset ovat varsin luonnottomia ja vastenmielisiä! Säälin lastasi!
Älä turhaan sääli, lapseni on iloinen, reipas ja terve 4-vuotias, korvikemaidon saannista huolimatta.
Voitko kuvitella!
 
taantumusta imetyksestä
Minua mietityttää edelleen se, että lapsi oppii vallankäyttöä äitiänsä kohtaan monen vuoden ajan, kun määrää tämän imettämään, vaikka se ei olisi enää tarpeellista mitenkään. Olen kuullut siitä, että puhumaan oppineet lapset kiukuttelevat aika rankasti ja komentavat äitiään.

Haluaisin ap:n kuvailevan tarkasti sen, kumman aloitteesta imetys alkaa? Käytetäänkö siinä sanoja, onko vuoropuhelua? Lässyttääkö lapsi imemistarpeesta ilmoittaessaan? Määräileekö ja tuleeko repimään vaatteita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Edelleen vastausta odotellen... :attn: :attn: :attn:
mitä jos menisit antamaan sitä elintärkeää toisen eliön maitoa lapselles, mitä ilman hän ei voi elää.

ja yritä päästä katkeruudestas imetyksen ja synnytyksen suhteen. toi on tosi noloa...
Ja NinaTT:n näppikseltään suoltama huttuko sitten ei ole noloa?
 
hrm
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Edelleen vastausta odotellen... :attn: :attn: :attn:
mitä jos menisit antamaan sitä elintärkeää toisen eliön maitoa lapselles, mitä ilman hän ei voi elää.

ja yritä päästä katkeruudestas imetyksen ja synnytyksen suhteen. toi on tosi noloa...
Ja NinaTT:n näppikseltään suoltama huttuko sitten ei ole noloa?
Sun pitäis varmaan heittää vaikka joku Diapam nassuun että rauhotut taas. Ei oo meidän vika jos et ole omaasi imettänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ja NinaTT:n näppikseltään suoltama huttuko sitten ei ole noloa?
Jos joku toinen on nolo, niin pitääkö sun olla yhtä nolo?

Miksi sä otat taas NinaTT:n esille, vaikka sulle kommentoi ihan joku toinen?
Siksi, kun kävin debattia ensisijaisesti NinaTT:n kanssa. Hänen kirjoituksiaan kommentoin ja siihen yhteen odottelin vastausta silloin kun tuo vieras tuli huutelemaan väliin omiaan.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
juuh, siis silloinku ei ole enää mitään järkevää perustelua jäljellä, ja toisten sanojen tahallaan väärin ymmärtäminenkään ei enää tehoa otetaan käyttöön lesbolokit ja imettävät apinat :LOL: :LOL:
:D
Vieläks tämä vatiketju pyörii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hrm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Edelleen vastausta odotellen... :attn: :attn: :attn:
mitä jos menisit antamaan sitä elintärkeää toisen eliön maitoa lapselles, mitä ilman hän ei voi elää.

ja yritä päästä katkeruudestas imetyksen ja synnytyksen suhteen. toi on tosi noloa...
Ja NinaTT:n näppikseltään suoltama huttuko sitten ei ole noloa?
Sun pitäis varmaan heittää vaikka joku Diapam nassuun että rauhotut taas. Ei oo meidän vika jos et ole omaasi imettänyt.
Mä en ole tässä ketjussa puhunut omasta imettämisestäni juurikaan, vastaillut lähinnä kysymyksiin. Se ei ole tämän ketjun kannalta mitenkään ratkaisevaa.

Mikä ihmisillä oikein on ongelmana? Sellainenko, joka ei ole imettänyt pitkään, ei saa sanoa siitä halaistua sanaa? Melko suvaitsematonta ja kapeakatseista.

En todellakaan ole missään kohtaa väittänyt olevani (taapero)imetyksen asiantuntija. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt sen olevan sairasta, yököttävää tms. Tykkään kyseenalaistaa, ja tässä ketjussa kyseenalaistaminen on kohdistunut lähinnä siihen, miksi taaperoita ylipäätään imetetään - kenen etuja se oikeasti palvelee; lisäksi olen kyseenalaistanut NinaTT:n ajatukset vaipattomuuden luonnollisuudesta ja pulloruokinnan aiheuttamasta riippuvuudesta.

Olen oppinut tästä ketjusta sellaisia asioita, joita en tosiaan ole tiennyt. Kiitos asiallisesta tiedonlevityksestä! Toisaalta olen turhautunut siihen, että rintaruokintaa glorifioidaan paikoin aivan liikaa. Kukaan (en minä ainakaan) tuskin kiistää sen etuja vauvan ensisijaisena ruokkimistapana. Silti tuntuu, että mitä vanhempaa lasta imetetään, sitä tärkeämmäksi muut ulottuvuudet kuin se itse ruokkiminen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkyä!:
JÄRKYTTÄVÄ KETJU!!! Miten paljon vihaa ja ilkeyttä tässä ketjussa on! En olisi uskonut, että tuo kowalskikin on noin ilkeä ihminen! Ja ninatt!
:LOL:
Kyllä taas osa lukee puolueellisesti, kyllä ne ilkeät oli ihan muita.
 
lukulasit
Aika hurja ketju taas... Kesti aika kauan lukea alusta loppuun.

Enkä tiedä mistä enää alottaisin, niin paljon sontaa mahtuu 28 sivuun. Itseäni ei varsinaisesti muiden lastenruokintatavat kiinnosta, mutta provosoidun kyllä tilaisuuden tullen varsin herkästi asiasta keskustelemaan.

Minusta ninaTT kirjoittaa paljon asiaa ja jos monet palstan äidit eivät olisi niin kovin epävarmoja itsestään ja heillä ei olisi niin kovaa tarvetta todistella päinvastaista, saattaisivat hekin sen huomata. Ko nikki ei vain perustele mielipidettään teille, vaan on myös oikeasti ollut itse aktiivinen ja ottanut asioista selvää. Toki kaikesta voi olla montaa mieltä, mutta valitettavan usein tässäkin ketjussa kyse on ennakkoluuloista ja tiedon puuttesta.

Minulla on takanani omasta mielestäni epäonnistunut imetys. Täysimetystä kesti n 3kk, osittaisimetystä 8kk. Tavoitteet olivat aivan muut. Silloin luulin tekeväni kaiken oikein ja yrittäväni kaikkeni ja myönnän jopa silloin täällä palstalla inttäneeni aiheesta kyseisen ninaTTn kanssa. Nyt tajuan olleeni väärässä. Sen verran kuitenkin aijon sädekehääni kiilottaa, että kerron viisastuneeni vahingosta - uusi vauva, uudet kujeet. Hieno lapsi esikoisesta kasvoi ilman pitkää imetystäkin, mutta monilta ongelmilta oltaisiin ehkä vältytty, jos asiat olisivat menneet suunnitelmien mukaan...

En sano tätä pahalla ja tiedän toistavani jo monesti tässä(kin) ketjussa sanottua: jos (taapero)imetyksen näkeminen inhottaa, kannattaisi miettiä miksi. Väittämä, että se olisi "luonnotonta" on täysin naurettava. Siis jos oikeasti edes tajuaa mitä sana "luonnoton" tarkoittaa. Ja olisiko se muuten mielestänne hyväksyttävämpää, jos taapero joisi äidinmaitoa mukista, vai onko sekin yök? Miksi?

Olisi muuten oikeasti kiva kuulla miksi ihmeessä joidenkin mielestä lapselle olisi parempi juottaa jonkun muun eläimen maitoa, kuin ihmisen? Lapsi tarvitsee maitoa, siitä vissiin kaikki oli yhdenmukaisia. Ihmisäiti tuottaa (lähes aina) maitoa. Miksi pitää lähteä merta edemmäs kalaan?

Hieman OT, mutta lehmänmaitohan ei tosiaan ole edes kovinkaan sopivaa ravintoa ihmiselle. Pohjoismaissa on vain jostain syystä sitä alettu käyttämään ja näinollen geeni, joka alunperin oli pelkkä mutaatio, on yleistynyt ja sallii meidän nauttia lehmänmaitoa. Ihminen on tarkoitettu nauttimaan laktoosipitoista (äidin)maitoa vain lapsuudessaan ja siksi monesti kouluiässä puhkeaa laktoosi-intoleranssi. Lehmänmaitoa ei ihmisen ole tarkoitus nauttia ollenkaan.

On myös tutkittu, että evoluution aikana ihmisen noustessa kahdelle jalalle on tapahtunut ns kompromissi lantion mallin ja sikiön kantoajan välillä. Ihmislapsi syntyy noin 3kk "vajaana". Saako tämän tiedon varjolla imettää 3kk pidempään? ;)
 
:/
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä olen imettänyt lapsen 1 vuotiaaksi. Ja silti mua ällöttää isommat lapset tissillä.

Ja tiätkö, jotenkin mä en sun kommenttejasi edes kykene ottamaan tosissaan, varsinkaan luonnonmukaisuudesta jne. :xmas:
Olen tavannut kastiasi aiemminkin, mutta sanoin, etten kovin montaa ole. Suurin osa tuntuu olevan näitä yritinkaksikuukauttamuttavauvahaluskahdentunninväleintissiäkääkmeillekorvikeoliparempivaihtoehtohyiiiiimetätköisoolastaällöö.

Mikset kykene pohtimaan asiaa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen liittyen? Mistä vedät rajan 12kk? Miksei 15kk? Tai 18kk? Tai 9kk? Miksi juuri se yksi vuosi? Varsinkin, kun tiedät olevasi maailmanlaajuisesti vähemmistössä ja taaperoimetyksen olevan normi suurimmassa osassa maailman kulttuureita - miksi vielä yrität sanoa, ettei se ole ok?
Ja miksi sinun, NinaTT, pitää olla noin ilkeä niille, jotka eivät ole voineet lastaan syystä tai toisesta imettää pitkään? Todella tahditonta kuittailua.
peesi..nina on ilkeä provoaa tahallaan
 
heinäkuu
Huh,mikä ketju :eek: Pakko kommentoida, että mieleen on jäänyt ketjusta kaksi kirjoittajaa: NinaTT hyvässä mielessä ja Lunatic huonossa. Ei sillä ,että kaikkea NinaTT:n ajatuksista allekirjoittaisin itse mutta siksi että hän sentään perustelee ja kirjoittaa kypsällä tavalla toisin kuin tuo toinen,joka ilmiselvästi kärsii jonkinlaisesta ongelmasta.

Ja alkuperäiseen kysymykseen tuosta valokuvasta, niin mielestäni on suloinen ja luonnollinen kuva. Mielummin tuollaista kuvaa katsoo kuin pientä vauvaa jota ruokitaan tuttipullolla.Ja ei,en nyt syyllistä ketään pullolla ruokkijaa.

Ja se joka kirjoitti että imetys on vain vastasyntyneille,sitä vanhemmille kuuluu korvike, niin en voi kuin pudistaa päätäni..Harmi ja sääli.
Maailman luonnollisimpia asioita on rintaruokinta, miksi pitäisi väen vängällä vaihtaa korvikkeeseen, vain koska "niin kuuluu tehdä" ???
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja lukulasit:
Aika hurja ketju taas... Kesti aika kauan lukea alusta loppuun.

Enkä tiedä mistä enää alottaisin, niin paljon sontaa mahtuu 28 sivuun. Itseäni ei varsinaisesti muiden lastenruokintatavat kiinnosta, mutta provosoidun kyllä tilaisuuden tullen varsin herkästi asiasta keskustelemaan.

Minusta ninaTT kirjoittaa paljon asiaa ja jos monet palstan äidit eivät olisi niin kovin epävarmoja itsestään ja heillä ei olisi niin kovaa tarvetta todistella päinvastaista, saattaisivat hekin sen huomata. Ko nikki ei vain perustele mielipidettään teille, vaan on myös oikeasti ollut itse aktiivinen ja ottanut asioista selvää. Toki kaikesta voi olla montaa mieltä, mutta valitettavan usein tässäkin ketjussa kyse on ennakkoluuloista ja tiedon puuttesta.

Minulla on takanani omasta mielestäni epäonnistunut imetys. Täysimetystä kesti n 3kk, osittaisimetystä 8kk. Tavoitteet olivat aivan muut. Silloin luulin tekeväni kaiken oikein ja yrittäväni kaikkeni ja myönnän jopa silloin täällä palstalla inttäneeni aiheesta kyseisen ninaTTn kanssa. Nyt tajuan olleeni väärässä. Sen verran kuitenkin aijon sädekehääni kiilottaa, että kerron viisastuneeni vahingosta - uusi vauva, uudet kujeet. Hieno lapsi esikoisesta kasvoi ilman pitkää imetystäkin, mutta monilta ongelmilta oltaisiin ehkä vältytty, jos asiat olisivat menneet suunnitelmien mukaan...

En sano tätä pahalla ja tiedän toistavani jo monesti tässä(kin) ketjussa sanottua: jos (taapero)imetyksen näkeminen inhottaa, kannattaisi miettiä miksi. Väittämä, että se olisi "luonnotonta" on täysin naurettava. Siis jos oikeasti edes tajuaa mitä sana "luonnoton" tarkoittaa. Ja olisiko se muuten mielestänne hyväksyttävämpää, jos taapero joisi äidinmaitoa mukista, vai onko sekin yök? Miksi?

Olisi muuten oikeasti kiva kuulla miksi ihmeessä joidenkin mielestä lapselle olisi parempi juottaa jonkun muun eläimen maitoa, kuin ihmisen? Lapsi tarvitsee maitoa, siitä vissiin kaikki oli yhdenmukaisia. Ihmisäiti tuottaa (lähes aina) maitoa. Miksi pitää lähteä merta edemmäs kalaan?

Hieman OT, mutta lehmänmaitohan ei tosiaan ole edes kovinkaan sopivaa ravintoa ihmiselle. Pohjoismaissa on vain jostain syystä sitä alettu käyttämään ja näinollen geeni, joka alunperin oli pelkkä mutaatio, on yleistynyt ja sallii meidän nauttia lehmänmaitoa. Ihminen on tarkoitettu nauttimaan laktoosipitoista (äidin)maitoa vain lapsuudessaan ja siksi monesti kouluiässä puhkeaa laktoosi-intoleranssi. Lehmänmaitoa ei ihmisen ole tarkoitus nauttia ollenkaan.

On myös tutkittu, että evoluution aikana ihmisen noustessa kahdelle jalalle on tapahtunut ns kompromissi lantion mallin ja sikiön kantoajan välillä. Ihmislapsi syntyy noin 3kk "vajaana". Saako tämän tiedon varjolla imettää 3kk pidempään? ;)
^^nina tt ^^ Ei voi erehtyä. Ei mustana mesoaminen sitten riittänyt.
 
lukulasit
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
^^nina tt ^^ Ei voi erehtyä. Ei mustana mesoaminen sitten riittänyt.
Lunatic kiltti, onko sulla kaikki ihan hyvin? Kannattais ihan oikeesti käydä jossain päälääkärillä. :/ Lukisit joskus jälkeenpäin mitä kirjotat: ei mitään asiaa tai edes asiaan liittyvää, pelkkää "äitis on"-tyyppistä herjaa. Muut yrittää keskustella (edes melkein) asiallisesti tärkeestä aiheesta ja sun on vaan pakko pistää lusikka soppaan, vaikka mitään sanottavaa ei löydy? Vaikka kuinka inhoaisit ninaTTä ihmisenä/nikkinä, ei sun tarvii joka ainoata ketjua tulla sotkemaan.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja lukulasit:
Lunatic kiltti, onko sulla kaikki ihan hyvin? Kannattais ihan oikeesti käydä jossain päälääkärillä. :/ Lukisit joskus jälkeenpäin mitä kirjotat: ei mitään asiaa tai edes asiaan liittyvää, pelkkää "äitis on"-tyyppistä herjaa. Muut yrittää keskustella (edes melkein) asiallisesti tärkeestä aiheesta ja sun on vaan pakko pistää lusikka soppaan, vaikka mitään sanottavaa ei löydy? Vaikka kuinka inhoaisit ninaTTä ihmisenä/nikkinä, ei sun tarvii joka ainoata ketjua tulla sotkemaan.
Osu ja uppos. :LOL:
 
lukulasit
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja lukulasit:
Lunatic kiltti, onko sulla kaikki ihan hyvin? Kannattais ihan oikeesti käydä jossain päälääkärillä. :/ Lukisit joskus jälkeenpäin mitä kirjotat: ei mitään asiaa tai edes asiaan liittyvää, pelkkää "äitis on"-tyyppistä herjaa. Muut yrittää keskustella (edes melkein) asiallisesti tärkeestä aiheesta ja sun on vaan pakko pistää lusikka soppaan, vaikka mitään sanottavaa ei löydy? Vaikka kuinka inhoaisit ninaTTä ihmisenä/nikkinä, ei sun tarvii joka ainoata ketjua tulla sotkemaan.
Osu ja uppos. :LOL:
Ihan turhaan ilveilet. Mä en jaksa inttää sun kanssa ohi aiheen. Yrittäisit edes keksiä jotain fiksua sanottavaa tai olisit hiljaa.
 

Yhteistyössä