Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
En, en todellakaan laita rintaa ja pulloa samaan. Mutta tuntuu että neuvolantätit ja muut laittavat pullosyöttämisen ja rinnan samaan, molemmista olisi heidän mielestään hyvä luopua noin vuoden iässä. Vai oletko samaa mieltä?
Imetystä suositellaan jatkettavaksi (ainakin) 2 v ikään asti, se on imetyssuositus. Siihen ei liity mitenkään se, että pullosta patistellaan eroon jo paljon aiemmin.
Onhan korvikeruokituilla ja imetetyillä muutenkin omat "jutut". Korviketta ei saisi mennä yli litraa päivässä, rintamaitoa saa mennä vaikka kuinka paljon. Korvikeruokitulle suositellaan soseiden aloitusta 4 kk iässä, täysimetetylle vasta 6 kk iässä. Painokäyrissäkin on vissiin jotain eroja.
Niin no, mulla ei valitettavasti ole tietoa tuosta imetetyiden jutuista kun mun pojat on joutuneet korvikkeilla elämään.
Mutta en mä kyllä ole kuullut tota 2 v asti suositellaan, tosin en juuri nyt ole päivittänyt tietoja. viimeksi v2009 alkuvuonna, kun vielä oletin että jes, mä saan imettää. Mutta sitten tulikin tuttelit kehiin. Mutta toi toi, korviketta nyt saa mennä niin paljoon kun lapsi sitä juo, ihan vaan tiedoksi. Eli lapsi joka elää maidolla, äidin tai korvikkeella kuuluu saad niin paljon ravintoa kuin tarvis on. En kyllä tiedä mihin perustat tämän että korviketta ei saisi mennä yli litraa, aivan tuulesta temmattu on.
Painokäyrissä voi olla eroja, niin kuin jokaisen lapsen kohdalla. Ainakin meillä, toinen menee +2 ja toinen menee just siinä 0 käyrässä. Ja molemmat pulloruokittuja!
Kowalski taisi tarkoittaa sitä nla:n painokäyrää, jossa siis on nykyään ainakin meillä päin erikseen rintaruokitut ja korvikeruokitut.
Ja kyllä, suositusten mukaan (nla) ei saisi mennä sitä yli litraa korviketta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Niin no, mulla ei valitettavasti ole tietoa tuosta imetetyiden jutuista kun mun pojat on joutuneet korvikkeilla elämään.
Mutta en mä kyllä ole kuullut tota 2 v asti suositellaan, tosin en juuri nyt ole päivittänyt tietoja. viimeksi v2009 alkuvuonna, kun vielä oletin että jes, mä saan imettää. Mutta sitten tulikin tuttelit kehiin. Mutta toi toi, korviketta nyt saa mennä niin paljoon kun lapsi sitä juo, ihan vaan tiedoksi. Eli lapsi joka elää maidolla, äidin tai korvikkeella kuuluu saad niin paljon ravintoa kuin tarvis on. En kyllä tiedä mihin perustat tämän että korviketta ei saisi mennä yli litraa, aivan tuulesta temmattu on.
Painokäyrissä voi olla eroja, niin kuin jokaisen lapsen kohdalla. Ainakin meillä, toinen menee +2 ja toinen menee just siinä 0 käyrässä. Ja molemmat pulloruokittuja!
Kyllä on ihan fakta, että korvikkeita ei suositella annettavaksi yli litraa päivässä, meille siitä useinkin huomauteltiin, ja tämä oli vuonna 2006. Tunnut loukkaantuneelta, tässä ei kenenkään tarkoitus varmaankaan ollut arvostella niitä, jotka eivät syystä tai toisesta lastaan imetä, vaan ennemminkin antaa perusteluita sille, miksi jotkut valitsevat pitkän imetyksen, koska sen monet niin ilkeästi täällä tuomitsevat.
 
ap
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.

Ei ole th eikä neuvolalääkärikään koskaan sanoneet mitää kielteistä. Päinvastoin meidän neuvolalääkäri on tosi hyvillään, kun joku imettää pitkään. Ja on siis mies ja imetysmyönteinen ja myöskin ajantasalla tiedoissaan.

Mites muuten, jos ne hampaat suussa on merkki siitä, että ei enääp idäimettää niin... kun toisethan syntyykin jo hampaita suussaan. :D

IMetys ei ole minulle mikään elämää suurempi juttu. Meillä eletään ihan normaalia lapsiperheen arkea kaikintavoin. Imetys ei ole millään tavalla hallitsevassa asemassa vaan yhtä luonnollista kuin se, että hampaat pestään ja hiukset harjataan. Emme tee niistäkää asioista elämää suurempaa numeroa.

Ja toi kommentti, että lapsi taantuu imettäessä ja kuvastakin jo näkee, että lapsellani on joku 3kk ikäisen ilme. :D Oikeesti! :D Repesin totaalisesti. Lapsi kurkkaa tuolta isäänsä, joka ottaa kuvaa eikä ole taantunut minnekään. Itseasiassa uskallan ja voin ihan puhtain sydämin väittää, että meidän kuopus on keskivertoa fiksumpi 2v4kk ikäinen. Paljolti johtuu ihan siitäki, että hänellä on isompia sisaruksia joista ottaa mallia. Hänessä ei ole mitään taantumista havaittavissa. Mutta ihan hyvä... pitäähän sitä yrittää kaikkea mahdollista, kun ei ole mitää fiksuakaan sanottavaa. Enkö vaan minäkin näytä vähän vajaalta ja taantuneelta tuossa kuvassa? :D Nännit melkein varpaiden välissä ja aivot lyö tyhjää ja päässä kolisee vain "tissi - tissi - tissi" ja jos katsoisi pupilleja niin niissä näkyisi nännin kuvat. :D

Mulle on tosiaan ihan sama miten muut tekee ja todellakin on aivan sama mitä muut ajattelee minun imetyksestäni. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kowalski taisi tarkoittaa sitä nla:n painokäyrää, jossa siis on nykyään ainakin meillä päin erikseen rintaruokitut ja korvikeruokitut.
Ja kyllä, suositusten mukaan (nla) ei saisi mennä sitä yli litraa korviketta.
Sitä painokäyrää tarkoitinkin, ja ihan tiedossa oleva tosiasiahan se on että jos korviketta alkaa mennä yli litra päivässä, niin se alkaa olla rasite elimistölle. Ei se ole mikään tuulesta temmattu juttu :)

Ei kai siinä mitään loukkaavaa ole, jos toteaa että monikin neuvolan suositus on erilainen riippuen siitä, saako lapsi korviketta vaiko rintamaitoa.
 

/quote]
Kowalski taisi tarkoittaa sitä nla:n painokäyrää, jossa siis on nykyään ainakin meillä päin erikseen rintaruokitut ja korvikeruokitut.
Ja kyllä, suositusten mukaan (nla) ei saisi mennä sitä yli litraa korviketta.[/quote]

No selittää asiaa, mulle ei vaan kukaan ole tuollaista esittänyt. Mä olen nähnyt yhden käyrän ja siihen lyöty meidän lasten mitat ja sanottu että joo tässä mennään.
Mutta ei kyllä koskaan ole sanottu mulle, että katso ettet ruoki yli litraa päivässä... no haloo oikeasti. Meillä pojat on vetänyt sellaisia määriä sitä korviketta että olen muutaman kerran kironnut sen hintoja ja sitä määrää mitä sitä on ollut pakko kantaa. Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
/quote]
Kowalski taisi tarkoittaa sitä nla:n painokäyrää, jossa siis on nykyään ainakin meillä päin erikseen rintaruokitut ja korvikeruokitut.
Ja kyllä, suositusten mukaan (nla) ei saisi mennä sitä yli litraa korviketta.
No selittää asiaa, mulle ei vaan kukaan ole tuollaista esittänyt. Mä olen nähnyt yhden käyrän ja siihen lyöty meidän lasten mitat ja sanottu että joo tässä mennään.
Mutta ei kyllä koskaan ole sanottu mulle, että katso ettet ruoki yli litraa päivässä... no haloo oikeasti. Meillä pojat on vetänyt sellaisia määriä sitä korviketta että olen muutaman kerran kironnut sen hintoja ja sitä määrää mitä sitä on ollut pakko kantaa. Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).
[/quote]

Läheskään kaikki neuvolantädit eivät valitettavasti ole kovinkaan ammattitaitoisia. Imetin, mutta kyllä mulle on tuo korvikkeen maksimimäärä ollut ihan selvä juttu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
No selittää asiaa, mulle ei vaan kukaan ole tuollaista esittänyt. Mä olen nähnyt yhden käyrän ja siihen lyöty meidän lasten mitat ja sanottu että joo tässä mennään.
Mutta ei kyllä koskaan ole sanottu mulle, että katso ettet ruoki yli litraa päivässä... no haloo oikeasti. Meillä pojat on vetänyt sellaisia määriä sitä korviketta että olen muutaman kerran kironnut sen hintoja ja sitä määrää mitä sitä on ollut pakko kantaa. Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).
Nla on lyhenne neuvolasta :)
Sitä, miksi teidän neuvolantädit eivät ole asiasta puhuneet, en tiedä.
Ja tottakai jokaiselle näytetään ne käyrät, joilla oma lapsi menee, ja joihin oman lapsen kasvua verrataan, eikä sellaisia mihin jonkun toisen lapsen kasvu merkitään.

Mulle nämä asiat on suht selkeitä, kun eka lapsi ei koskaan ollut täysimetyksellä & sai pelkkää korviketta 3 kk ikäisestä, ja tokaa taas täysimetin pitkään ja osittaisimetin liki 2 v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
No selittää asiaa, mulle ei vaan kukaan ole tuollaista esittänyt. Mä olen nähnyt yhden käyrän ja siihen lyöty meidän lasten mitat ja sanottu että joo tässä mennään.
Mutta ei kyllä koskaan ole sanottu mulle, että katso ettet ruoki yli litraa päivässä... no haloo oikeasti. Meillä pojat on vetänyt sellaisia määriä sitä korviketta että olen muutaman kerran kironnut sen hintoja ja sitä määrää mitä sitä on ollut pakko kantaa. Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).
Meillä tuo lehmänmaidon liiallinen saaminen aiheutti anemian ja vuoden mittaisen seurannan hematologian polilla. :/ Lapsi oli ihan reipas ja terve, mutta veriarvot silti ihan pielessä. Nyt pidän huolta, että maitoa ei mene liikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.
Kyllä se oli meidän neuvolan mukaan 1,5l vuorokaudessa se raja kun vauvalla alkoi olemaan liiallista se korvikkeen juominen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulle on tosiaan ihan sama miten muut tekee ja todellakin on aivan sama mitä muut ajattelee minun imetyksestäni. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ja silti sä just laitoit kuvan tänne?
Niin laitoinkin, koska minusta se on kaunis kuva ja halusin näyttää, että siinä ei vilku tissi eikä siinä ole mitään sairasta. En minä hakenut kuvalla hyväksyntää ja kysynyt, että sopiiko teille, että jatka vielä imetystäni enkä myöskään kertonut kuvalla, että korvikeruokinta on minusta ehdottomasti kiellettyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
/quote]
Kowalski taisi tarkoittaa sitä nla:n painokäyrää, jossa siis on nykyään ainakin meillä päin erikseen rintaruokitut ja korvikeruokitut.
Ja kyllä, suositusten mukaan (nla) ei saisi mennä sitä yli litraa korviketta.
No selittää asiaa, mulle ei vaan kukaan ole tuollaista esittänyt. Mä olen nähnyt yhden käyrän ja siihen lyöty meidän lasten mitat ja sanottu että joo tässä mennään.
Mutta ei kyllä koskaan ole sanottu mulle, että katso ettet ruoki yli litraa päivässä... no haloo oikeasti. Meillä pojat on vetänyt sellaisia määriä sitä korviketta että olen muutaman kerran kironnut sen hintoja ja sitä määrää mitä sitä on ollut pakko kantaa. Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).


Joo meidän tyttö oli joutua painokontrolliin tuon käyrähässäkän vuoksi, mutta se jäi kun ilmeni että hän on rintaruokittu ja aika pitkäänkin jopa. Neuvolan lääkäri (sijainen)vaihtoi oitis käyrää ja nyt mennään siis ihan normilla. =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.
Kyllä se oli meidän neuvolan mukaan 1,5l vuorokaudessa se raja kun vauvalla alkoi olemaan liiallista se korvikkeen juominen.
En minä puhunut mistään tarkoista määristä äsken... kuten näet niin kirjoitin, että REILUSTI yli litraa JATKUVASTI. Se että joku th saattaa sanoa määräksi tuollaisen tarkan 1,5litraa niin on sen th:n asia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Läheskään kaikki neuvolantädit eivät valitettavasti ole kovinkaan ammattitaitoisia. Imetin, mutta kyllä mulle on tuo korvikkeen maksimimäärä ollut ihan selvä juttu...
Joo meidän tyttö oli joutua painokontrolliin tuon käyrähässäkän vuoksi, mutta se jäi kun ilmeni että hän on rintaruokittu ja aika pitkäänkin jopa. Neuvolan lääkäri (sijainen)vaihtoi oitis käyrää ja nyt mennään siis ihan normilla. =)
Jep, sama juttu meillä ja itse asiassa ravattiinkin eka 1,5 vuotta jatkuvasti neuvolassa, kertaalleen myös ihan lastenlääkärillä. Tokihan se on hyvä, että huolehditaan..mutta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mikä helvetin nla? Ja miksi meidän neuvolantädit ole ystävällisesti mulle siitä mitään puhuneet? Olenko mä nyt yliruokkinut poikani? molemmat kyllä näyttää voivan nyt ihan ok ja maitoa menee, lehmänmaito ja muut ruoat (paitsi salaatinlehdet).
Nla on lyhenne neuvolasta :)
Sitä, miksi teidän neuvolantädit eivät ole asiasta puhuneet, en tiedä.
Ja tottakai jokaiselle näytetään ne käyrät, joilla oma lapsi menee, ja joihin oman lapsen kasvua verrataan, eikä sellaisia mihin jonkun toisen lapsen kasvu merkitään.

Mulle nämä asiat on suht selkeitä, kun eka lapsi ei koskaan ollut täysimetyksellä & sai pelkkää korviketta 3 kk ikäisestä, ja tokaa taas täysimetin pitkään ja osittaisimetin liki 2 v.
Onhan tämä suomi iso maa ja neuvolakohtaiset neuvot ja jutut on omanlaisensa. Kaikki ei toimi samoin. Mun neuvolantädit ja -neuvot on toiminut mulle ja pojille. Munuaisjutuista ei koskaan sanottu mitään eikä muistakaan rajoituksista.

Sun kaltaisen tilanteen olisin itsellenikin toivonut, mutta kun ei aina saa sitä mitä toivoo.. molemmat pulloruokittuja. :D
 
ap
On muuten hassua, että ihmiset syyllistyy siitä, jos joku sanoo imettävänsä pitkään. Jopa ihan taaperoakin. En minä ole koskaan syyllistynyt esimerkiksi siitä, että eräs ystäväni kestoilee. Hän ei ole lapsillaa käyttänyt yhtä ainoaa kertakäyttövaippaa, ainoastaan kestoja. Kertoilee kestoilusta ja näyttää uusia hankkimiaan vaippojakin, joita minä mielelläni katsonkin. Ne on usein tosi suloisia. Mutta IKINÄ en ole ajatellut, että "helvetti kun tulee syyllinen olo siitä, kun tiedän että toi kestoilee ja minä en kestoile - varmaan syyllistää minua nyt kun näyttää näitä aina". Minusta on tosi hienoa, että hän kestoilee. Se ei vain ole minun juttuni. Ei kiinnosta yhtään kestovaippojen peseminen vaan kerttiksiä olen käyttänyt kaikilla kolmella lapsellani. Enkä koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä. Teen itse omat valintani sen mukaan mikä minulle, lapsilleni ja meidän perheelle on parasta ja seison näiden tekojen ja päätösten takana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.
Kyllä se oli meidän neuvolan mukaan 1,5l vuorokaudessa se raja kun vauvalla alkoi olemaan liiallista se korvikkeen juominen.
Ja jatkettakoon, että siitäkään ei vielä oltu kovin huolissaan, että tämä jotain terveyshaittoja aiheuttaisi . Sanottiin vaan että "hurja määrä kuinka usein hän syö"

Sitä lapsen painonnousua siinä lähinnä miettivät, lapsen yöherätyksiä joista minä reppana itkeä pillitin kun vauva herätteli yhtenään kuukausi tolkulla syömään :D

Tuo munuaisjuttu on kyllä tuttu täältä kaksplussalta, muttei missään minullekaan ole lasteni asioita hoitanut neuvolntätia tai lääkäri tällaista maininnut
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.
Kyllä se oli meidän neuvolan mukaan 1,5l vuorokaudessa se raja kun vauvalla alkoi olemaan liiallista se korvikkeen juominen.
En minä puhunut mistään tarkoista määristä äsken... kuten näet niin kirjoitin, että REILUSTI yli litraa JATKUVASTI. Se että joku th saattaa sanoa määräksi tuollaisen tarkan 1,5litraa niin on sen th:n asia.
No olenkos minä puhunut myöskään mistään tarkoista lukemista? herran pieksut, ihan omakohtaista kokemusta tänne raapustin mitä minulle on sanottu.

ja kuten alempana selviää tarkemmin, ei tämä 1,5litraakaan ollut meillä mikään absoluuttinen piste, mistä olisi pitänyt hätkähtää ja alkaa pitämään lasta nälissään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On muuten hassua, että ihmiset syyllistyy siitä, jos joku sanoo imettävänsä pitkään. Jopa ihan taaperoakin. En minä ole koskaan syyllistynyt esimerkiksi siitä, että eräs ystäväni kestoilee. Hän ei ole lapsillaa käyttänyt yhtä ainoaa kertakäyttövaippaa, ainoastaan kestoja. Kertoilee kestoilusta ja näyttää uusia hankkimiaan vaippojakin, joita minä mielelläni katsonkin. Ne on usein tosi suloisia. Mutta IKINÄ en ole ajatellut, että "helvetti kun tulee syyllinen olo siitä, kun tiedän että toi kestoilee ja minä en kestoile - varmaan syyllistää minua nyt kun näyttää näitä aina". Minusta on tosi hienoa, että hän kestoilee. Se ei vain ole minun juttuni. Ei kiinnosta yhtään kestovaippojen peseminen vaan kerttiksiä olen käyttänyt kaikilla kolmella lapsellani. Enkä koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä. Teen itse omat valintani sen mukaan mikä minulle, lapsilleni ja meidän perheelle on parasta ja seison näiden tekojen ja päätösten takana.
Äläpä muuta sanoa. Meillä lapsella oli kestot ja useammankin kerran, kun ihmiset näkivät että vaihdoin vaippaa, alkoivat selittämään minulle että kyllä hekin kestoilisivat jos...ja selittelivät mikseivät kestoile. WTF? :D Ei mulle tarvi selittää, mä vaan vaihdan vaippaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja kuten alempana selviää tarkemmin, ei tämä 1,5litraakaan ollut meillä mikään absoluuttinen piste, mistä olisi pitänyt hätkähtää ja alkaa pitämään lasta nälissään.
??
Tuossa vaiheessa siirrytään normaalisti kiinteisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Onhan tämä suomi iso maa ja neuvolakohtaiset neuvot ja jutut on omanlaisensa. Kaikki ei toimi samoin. Mun neuvolantädit ja -neuvot on toiminut mulle ja pojille. Munuaisjutuista ei koskaan sanottu mitään eikä muistakaan rajoituksista.

Sun kaltaisen tilanteen olisin itsellenikin toivonut, mutta kun ei aina saa sitä mitä toivoo.. molemmat pulloruokittuja. :D
Periaatteessa kai suositusten pitäisi olla samat kaikkialla, mutta käytännössä ne ei kyllä ole. Yksi terkkari sanoo yhtä, toinen toista, ja itse pitäisi sitten selvittää ketä kuuntelee :D

Loppujen lopuksi on ihan sama, mistä vauva ravintonsa saa, kunhan saa. Ei mua yhtään harmita se, että esikoinen joutui pienipainoisuuden, keltaisuuden ja sokeriarvo-ongelmien takia pulloruokintaan jo pienenä. Oon mä tietty ihan iloinen siitä, että sain kuopuksen kanssa kokea imetyksen, jossa ei pitänyt tapella imuotteen, maidontulon yms kanssa kuten esikoisen kohdalla oli, mutta ei se mikään elämän tarkoitus ole, imetys siis.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korviketta ei tosiaan saisi mennä jatkuvasti reilusti yli litraa päivässä. Se käy munuaisten päälle eikä ole mikään keksitty ja tuulesta temmattu juttu.
Kyllä se oli meidän neuvolan mukaan 1,5l vuorokaudessa se raja kun vauvalla alkoi olemaan liiallista se korvikkeen juominen.
En minä puhunut mistään tarkoista määristä äsken... kuten näet niin kirjoitin, että REILUSTI yli litraa JATKUVASTI. Se että joku th saattaa sanoa määräksi tuollaisen tarkan 1,5litraa niin on sen th:n asia.
No olenkos minä puhunut myöskään mistään tarkoista lukemista? herran pieksut, ihan omakohtaista kokemusta tänne raapustin mitä minulle on sanottu.

ja kuten alempana selviää tarkemmin, ei tämä 1,5litraakaan ollut meillä mikään absoluuttinen piste, mistä olisi pitänyt hätkähtää ja alkaa pitämään lasta nälissään.
:D

Onpas herkkänahkaista. No en minä tiedä, mutta minä puhuin reilusti yli litrasta ja sinä 1,5litrasta niin on se nyt tuo sinun mainitsemasi aika paljon tarkempi määritelmä kuin minun sanomani.

Mutta kyllä olisi syytä hätkähtää, jos korviketta menee jatkuvasti joka päivä 1,5litraa päivässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äläpä muuta sanoa. Meillä lapsella oli kestot ja useammankin kerran, kun ihmiset näkivät että vaihdoin vaippaa, alkoivat selittämään minulle että kyllä hekin kestoilisivat jos...ja selittelivät mikseivät kestoile. WTF? :D Ei mulle tarvi selittää, mä vaan vaihdan vaippaa...
Tuttua :), perhekerhossa sai usein yleisöä ja kommentaattoreita vaipanvaihtotilanteessa. Selittivät joko sitä miksi he eivät kestoile (ei kiinnostanut mua, mä vaan vaihdoin vaippaa!) tai olivat sitä mieltä että sehän on hirveän vaivalloista ja hankalaa puuhaa (ei ollut minusta).
 
Höh, katosko kaikki riidanhaastajat :xmas: No voihan... :saint:

Selvennykseksi; en minäkään korviketta lailla kieltäisi eikä mua oikeasti hirveesti liikuta muiden imetykset tai imettämättömyydet. Teorian tasolla tykkään "tapella" siitä mikä on ideaalitilanteessa lapsen paras koska tiedän olevani oikeassa :LOL: . Se, mikä oikeasti kismittää on tuo "hyi insestiä ällöttävää et kyllä koskaan mun silmien alla tee noin" asenne. Teenpäs, jos niin haluan. Ja saa laittaa peiton silmien päälle jos ei halua kattella... :p
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On muuten hassua, että ihmiset syyllistyy siitä, jos joku sanoo imettävänsä pitkään. Jopa ihan taaperoakin. En minä ole koskaan syyllistynyt esimerkiksi siitä, että eräs ystäväni kestoilee. Hän ei ole lapsillaa käyttänyt yhtä ainoaa kertakäyttövaippaa, ainoastaan kestoja. Kertoilee kestoilusta ja näyttää uusia hankkimiaan vaippojakin, joita minä mielelläni katsonkin. Ne on usein tosi suloisia. Mutta IKINÄ en ole ajatellut, että "helvetti kun tulee syyllinen olo siitä, kun tiedän että toi kestoilee ja minä en kestoile - varmaan syyllistää minua nyt kun näyttää näitä aina". Minusta on tosi hienoa, että hän kestoilee. Se ei vain ole minun juttuni. Ei kiinnosta yhtään kestovaippojen peseminen vaan kerttiksiä olen käyttänyt kaikilla kolmella lapsellani. Enkä koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä. Teen itse omat valintani sen mukaan mikä minulle, lapsilleni ja meidän perheelle on parasta ja seison näiden tekojen ja päätösten takana.
Noo ehkä se imettäminen on kuitenkin vähän eritavoin tunteisiin vetoavaa kuin vaippalajikkeet. Moni kun on ilmaissut ihan selkeästi halunneensa imettää, muttei ole voinut. Ei se tietysti sinun vikasi ole, mutta kyllä mä ymmärrän miksi toisiin äiteihin tällainen saattaa vaikuttaa. Ei ole lainkaan verrannollinen sen kanssa, käyttääkö vapaasta tahdosta kestovaippoja vai kertakäyttövaippoja :D Se että ei pystynyt imettämään ja joku huomauttelee jatkuvasti kuinka "minä tarjosin lapselleni parasta ja pidin läheisyyttä yllä 3 vuotiaaksi asti imettämällä" TUlee herkästi sellainen puolustusreaktio. Tosin ei minulle, mä en jaksa omaa kantaani imetykseen selvittää, mutta olen sinut sen asian kanssa. Ymmärrän silti, ettei toiset ole.
 

Yhteistyössä