Taidan sitten olla erittäin kamala äiti

  • Viestiketjun aloittaja oikeastikko
  • Ensimmäinen viesti
Ihan sama mitä muut tekee, mutta itse en koskaan jättäisi. Jos vauva 2 kk, oletan että hän on turvakaukalossa, joka on ihan helppo ottaa kauppaan mukaan. Ei ole iso vaiva.
Niin, kukin tyylillään, mutta en myöskään pystyisi jättämään vauvaa/lasta yksin vaikka suht tervejärkisenä itseäni pidänkin, tai ainakin ei-hysteerikkona. Tai ehkä juuri sen takia sitten :saint:
 
"vieras"
En jättäisi. Mä en jätä vauvaa yksin mihinkään. Vauva kulkee mukana vaikka minuutin matkoilla. Enkä käy suihkussa ja jätä vauvaa yksin siksi aikaa. Vessaan otan mukaan jos muita ei ole kotona. Ei vauvan kuulu olla yksin. Ei todellakaan ole mikään vaiva kuljettaa pientä vauvaa sen lyhyen hetken kun hän on pieni!
 
"heip"
[QUOTE="vieras";23117242]En jättäisi. Mä en jätä vauvaa yksin mihinkään. Vauva kulkee mukana vaikka minuutin matkoilla. Enkä käy suihkussa ja jätä vauvaa yksin siksi aikaa. Vessaan otan mukaan jos muita ei ole kotona. Ei vauvan kuulu olla yksin. Ei todellakaan ole mikään vaiva kuljettaa pientä vauvaa sen lyhyen hetken kun hän on pieni![/QUOTE]

Vastaas tuohon mun ketjuun Voinko tehdä näin/miten? Miten toimisit? Itsekin otan kyllä vauvan vessaan ja suihkuunkin mukaan, mutta tuo tilanne on hankala.
 
"plop"
Jätän siitä yksinkertaisesta syystä, että meidän lähikaupassa ei mitenkään pysty kulkemaan kaukaloiden kanssa, jos samalla haluaa hoitaa ostokset. Paljon nopeammin ja vaivattomimmin pääsen kun jäten läpset autoon nukkumaan itkarin kanssa ja käyn hakemassa sen puuttuvan leivän ja maidon. Normaalisti mies hoitaa ostokset tai jää kotiin vahdiksi, mutta joskus on vain pakko.

Niin ja tarkennukseksi: Minulla on kaksoset. Jos molemmat kaukalot ottaisin meidän pikkusiwaan mukaan joutuisin jättämään toisen joka tapauksessa tuulikaappiin, jotta mahtuisin käytävillä kulkemaan. Ennemmin jätän siis autoon, hiukan paremmassa turvassa siellä kuin avuttomina kaupan tuulikaapissa.
 
vieras.
No mun mielestäni tuossa ikävintä on juuri se, jos vauva alkaa itkeä autossa. Vauva ei ymmärrä että äiti on 5 min kaupassa vaan ajattelee että äiti on kadonnut ja hätääntyy. Kaukalo nyt on vielä suht helppo ottaa mukaan, ja vaikka vauva heräisi ja alkaisi itkeä, niin ainakin äiti on näköpiirissä ja lohduttamassa niin paljon kuin tilanne sallii. Jokin auton syttyminen palamaan ym. nyt on aika epätodennäköistä, mutta saattaa sitä sattua jotain lievempääkin - kassalle rynniikin eteesi se 5-senttisillä maksava mummo tai avainten hukkaaminen on jo vähän arkisempia ongelmia. Suihkussakäyntiin ja muuhun kotona tapahtuvaan puuhailuun lapsen nukkuessa asiaa ei voi oikein verrata, koska siinä on kuitenkin joka sekunti kuuloetäisyydellä ja muutaman sekunnin matkan päässä.

Piittaamattomuudeksi en menisi silti sanomaan, ja voihan tuo tilanteesta riippuen olla ok - jos voi olla 95% varma ettei vauva herää heti moottorin sammuttua ja kyseessä jokin tyhjä lähikauppa jonka ikkunan eteen saa auton parkkiin niin kiireessä tms. erikoistapauksessa voisin noin toimia. Pääasia ei ole nukkumapaikka vaan se, että näkee/kuulee vauvan jatkuvasti ja pääsee nopeasti luo.
 
"Ingalsin Laura"
No mun mielestäni tuossa ikävintä on juuri se, jos vauva alkaa itkeä autossa. Vauva ei ymmärrä että äiti on 5 min kaupassa vaan ajattelee että äiti on kadonnut ja hätääntyy. Kaukalo nyt on vielä suht helppo ottaa mukaan, ja vaikka vauva heräisi ja alkaisi itkeä, niin ainakin äiti on näköpiirissä ja lohduttamassa niin paljon kuin tilanne sallii. Jokin auton syttyminen palamaan ym. nyt on aika epätodennäköistä, mutta saattaa sitä sattua jotain lievempääkin - kassalle rynniikin eteesi se 5-senttisillä maksava mummo tai avainten hukkaaminen on jo vähän arkisempia ongelmia. Suihkussakäyntiin ja muuhun kotona tapahtuvaan puuhailuun lapsen nukkuessa asiaa ei voi oikein verrata, koska siinä on kuitenkin joka sekunti kuuloetäisyydellä ja muutaman sekunnin matkan päässä.

Piittaamattomuudeksi en menisi silti sanomaan, ja voihan tuo tilanteesta riippuen olla ok - jos voi olla 95% varma ettei vauva herää heti moottorin sammuttua ja kyseessä jokin tyhjä lähikauppa jonka ikkunan eteen saa auton parkkiin niin kiireessä tms. erikoistapauksessa voisin noin toimia. Pääasia ei ole nukkumapaikka vaan se, että näkee/kuulee vauvan jatkuvasti ja pääsee nopeasti luo.
Juuri näin. Eli se tilanne sanelee aika pitkälle: millainen kauppa, millainen ympäristö, mikä vuorokaudenaika, paljonko ihmisiä liikkellä jne. Juuri kuvailemasi kaltaisessa tai siihen verrattavassa tilanteessa jättäisin. Ja muuten, tyhjästä pikkukaupasta sen maitopurkin hakee minuutissakin :D

Musta on kamalaa sanoa jotakuta kamalaksi äidiksi vain sen perusteella, että joskus on jättänyt vauvan pariksi minuutiksi autoon, kun on kipaissut maitopurkin kaupasta. Vaikka joku ei sitä hyväksyisikään, niin jotain suhteelisuudentajua nyt sentään. Ei yksi asia määritä koko äitiyttä.
 
"vieras"
En jätä koskaan kaupan pihalle autoon, ellei ole isompi (meidän tapauksessa yli 8v )autossa mukana vahtimassa.
Suihkuun oon ottanut esim. turvakaukalossa vauvan sinne katselemaan. Tämä siitä syystä, ettei tuollanen alle 4v tee lapselle sillä aikaa mitään, esim. nostele syliinsä.
kotipihalle (omakotitalo ja pieni kylä) oon jättänyt laspen autoon nukkumaan niin, että lapsi näkyy sisälle. Avaimet tietysti pois, mutta ei ovea lukkoon.
 
ev
ok, mulla ei enää vauvoja mutta mun 10 ja 8v jää lähes AINA keskenään autoon jos käyn pikaseen lähikaupassa/kiskalla/tankkaamassa tmv. ja näin tehty jo vuosia. kun ne ei haluu mukaan. ja tää paska äiti on sitä mieltä että se on se ja sama huutaako se vauva 2min autossa vaiko pinnasängyssä samalla kun äiti on suihkussa. on tilanteita missä ei äiti sillä samalla sekunnilla pääse vauvansa luo.... kyllä mulla on molemmat lapset huutaneet sitterissä/sängyssä/lattialla odottaen minua paskalta/suihkusta tmv. joten miten olisi eri juttu se 2 min maidonhaku bensikseltä.... MUTTA, sitä mieltä olen, että YHTÄÄN sen kauemmin ei saa mennä. siis että otampa tosta leipää, ja ainiin margariinikin on loppu, ja voi, perunoitakin tarttee.... eli jos vauvan jättää autoon, sen pitää nukkua ja käynnin olla muutamia minuutteja pitkä. ihan siksi koskan tosiaan joku sekopää voi tehdä mitä vaan. kotona taasen tulee tilanteita jossa vauva voi joutua itkemään kauemmonkin, mikä ei ole HIRVEÄÄ koska vauvat itkee ja mä en ole niitä jotka vastaisi vauvan itkuun jokaisesta äänähdyksestä, sekä kotona ei voi sekopää tulla koputtelee ikkunaan tai tekee muuta kiusaa.


lähimpä sekaisesti kirjoittaa.... :D lyhennetynä: maailaisjärkeä kehiin.
 
"vieras"
ok, mulla ei enää vauvoja mutta mun 10 ja 8v jää lähes AINA keskenään autoon jos käyn pikaseen lähikaupassa/kiskalla/tankkaamassa tmv. ja näin tehty jo vuosia. kun ne ei haluu mukaan. ja tää paska äiti on sitä mieltä että se on se ja sama huutaako se vauva 2min autossa vaiko pinnasängyssä samalla kun äiti on suihkussa. on tilanteita missä ei äiti sillä samalla sekunnilla pääse vauvansa luo.... kyllä mulla on molemmat lapset huutaneet sitterissä/sängyssä/lattialla odottaen minua paskalta/suihkusta tmv. joten miten olisi eri juttu se 2 min maidonhaku bensikseltä.... MUTTA, sitä mieltä olen, että YHTÄÄN sen kauemmin ei saa mennä. siis että otampa tosta leipää, ja ainiin margariinikin on loppu, ja voi, perunoitakin tarttee.... eli jos vauvan jättää autoon, sen pitää nukkua ja käynnin olla muutamia minuutteja pitkä. ihan siksi koskan tosiaan joku sekopää voi tehdä mitä vaan. kotona taasen tulee tilanteita jossa vauva voi joutua itkemään kauemmonkin, mikä ei ole HIRVEÄÄ koska vauvat itkee ja mä en ole niitä jotka vastaisi vauvan itkuun jokaisesta äänähdyksestä, sekä kotona ei voi sekopää tulla koputtelee ikkunaan tai tekee muuta kiusaa.


lähimpä sekaisesti kirjoittaa.... :D lyhennetynä: maailaisjärkeä kehiin.
Samaa mieltä!!
 
"äiti"
En voisi jättää enkä ole koskaan jättänytkään. En edes vaunuihin nukkumaan esim. kaupan ikkunan eteen yksin. Mutta en siitä myöskään tuomitse jos joku uskaltaa.
 
"veeras"
Olet kamala äiti. Autoon ei saisi jättää lapsia - saati vauvaa pieneksikään hetkiksi yksin.

Mä herätin toissapäivänä nukkuvan vauvan, puin hänelle haalarin päälle, menin porraskäytävään ja hissillä 4 kerrosta alas että sain aukaistua postisedälle ulko-oven joka toi ison paketin kotiin ja sitten takas hissillä 4 kerrosta ylöspäin. Siihen meni muutama minuutti ja vauva heräsi, mutta oli itsestäänselvyys etten vauvaa yksin jätä sisälle nukkumaan.

:LOL: :LOL: Kiitos,nauruista :D :D
T:paska äiti,joka ei oo vainoharhanen.
 
"Vieras"
mä en ehkä uskaltaisi jättää,minkään absin pihalle tai marketin,korkeintaan meidän lähikaupan eteen ja ovet lukkoon ja nopsaa se maito.
Eilen jätin 4 vuotiaan pojan nukkumaan autoon kun kävin sellasessa pikkukaupassa. Poika ei saa ite ovia auki ja jos herää hän ei panikoidu sillä aikaa. Ei tulisi mieleenkään jättää esim prisman parkkikselle.
 
"vieras"
Hiukan ot, mutta kerron silti.
Täällä yksi isä kesällä kerran jätti beljekset autoon käydäkseen pikaisesti kaupassa. Lukitsi auton ovet.

Auton takaluukussa ollut veneen kunnostamiseen tarkoitettu hartsi otti ja syttyi palamaan, ohikulkijat eivät tietenkään voineet pelastaa poikia kun ovetlukossa. Molemmat pelastuivat, mutta paloivat erittäin pahasti.

Juu, ja itse otan lapsen mukaan AINA.
 
"vieras"
Ap, et ole kamala äiti tuon perusteella. Itse tiedät tilanteen, paikan ym. parhaiten. En itsekään ota vauvaa mukaan suihkuun, roskien viennille ja jopa koiran pissatan (3 min) yksin kun vauva nukkuu. Avain on mukana ja vara-avain ulkona jemmassa. Autoa ei ole, en tiedä niistä.
 
Oon jättäny muksun autoon kipastessani apteekkiin, pesulaan tms..Mut auto on aina sillon ikkunan alla jolloin nään koko ajan sisältä auton ja yleensä katon että kassalla ei ole jonoa jne..Kauppaan mennessä en jätä mukulaa autoon, en vaikka kuinka hakisin vaan maitoa tms. siinä kaupassa käydessä menee aina aikaa jonkun verran..Kotona oon monen monituista kertaa jättäny muksun nukkuu pinniksee ja käyttäny koiran tms. postin olen hakenut lapsen hereillä ollessakin..Joskus on itkuhäly mukana, joskus ei..
 
huhuh
Siis mitä, kuinka hysteeristä meininkiä ihmisillä on? Edes kusella ei voida käydä ilman että vauvan raahaa vessaan mukaan :D Eiköhän vauva kuin vauva siellä autossa pärjää, tuskin kukaan oikeasti voi olla ensimmäiset kaksi elinvuotta aina vauvan näkökentässä kun se sattuu silmänsä aukaisemaan :D
 
"vieras"
Ei meillä ole koskaan tapana jättää lapsia yksin autoon. Tietysti kaikkea kamalaa voi sattua, vaikkakin todennäköisyys on pieni. Sen sijaan hyvinkin todennäköistä on, että vauva herää ja hätääntyy kun ketään ei ole paikalla rauhoittelemassa. Se 5 minuuttia on pienelle vauvalle ikuisuus. Ja nyt kun ihmiset ovat niin valveutuneita ja oikein mielellään tekevät lastensuojeluilmoituksia asiasta kuin asiasta, olisi kuitenkin joku ehtinyt soittaa poliisitkin paikalle.
 
Tuli toisesta ketjusta mieleen aihe vauva yksin autossa. Siis otatteko oikeesti vauvan mukaan jos haette kaupasta maidon tms. missä menee korkeintaan 5min. Itsellä 2kk vauva ja oon muutaman kerran jättäny vauvan autoon kun olen hakenut abc:ltä tms. maidon. Onko sillä oikeesti väliä nukkuuko vauva siellä kaupassa mukana vai autossa/ huutaako pikkuinen autossa vai siellä kantokopassa kaupassa (asialle ei kuitenkaan mitään voi tehdä). Onhan vauva silloinkin yksin kun käyt esim. suihkussa tms. ja se todennäiköisyys että auto syttyy palamaan tai joku yrittää varastaa vauvan on todella pieni (kuinka usein näin oikeasti on käynyt) aika huomaamattomasti tämä pitää tehdä!
Olenko nyt siis aivan kamala ja piittaamaton äiti kun näin teen.
Mun vauva ei ole koskaan ollut autossa yksin, paitsi hällärin kanssa omassa tai kaverin omakotitalon pihassa.
Hän ei koskaan ole myöskään ollut yksin esimerkiksi käydessäni suihkussa tms.

Minusta olet, et ehkä piittaamaton äiti, mutta outo.
 
maalaisjärkeä kehiin...
kyllä sitä nyt pitää kusella pystyä käymään ilman, että toukkaa raahaa mukanaan joka paikkaan. kyllä se vauva siitä sitten oppii, että se äiti tulee takaisin pienen hetken jälkeen, oppiihan koiratkin että omistaja palaa kyllä. pitkäksi aikaa en jättäisi vauvaa yksin, enkä esimerkiksi vaunuissa yksin nukkumaan kaupan pihalle, mutta kyllä minusta pitää pystyä käymään postilaatikolla, suihkussa, ja paskalla ilman että vauva roikkuu koko ajan kaulassa. kaupastakin voi juosta sen yhden puuttuvan ainesosan, jos oikeasti siinä EI mene kuin joku 5min.
 
"mona"
mä en ite kyllä jättäis enää. menin kerran viemään roskia, olin ehkä kaks minuuttia pois, menin takasin kotiin ja avain alko pyörimään lukossa. eli koko lukko hajos, naapuri sitten soitti lukkosepälle joka poras lukon auki että pääsin kotiin, tunnin verran lapsi sitten yksinään oli nukkumassa pinnasängyssä, ei onneks heränny kun vasta siihen että lukkoseppä alko poraamaan.
 

Yhteistyössä