Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Minultakin vielä Jypylle onnittelut hyvistä uutisista ja tervetuloa Mangu76!!

Susirouva, mä en voi vaan ku ihailla sun rautaisia hermoja. Joudut oottamaan sinne 28.2. asti ultraan pääsyä... voih.... Mullakin on jo toinen ultra 24.2. Lisäksi lueskelin noita vanhoja ketjuja, ja teillä tais olla jopa 6 PASsia. Voin vaan kuvitella millaisen tunteitten vuoristoradan oot käyny lävitse, ja vieläkin järjissäsi. Mä olisin varmaan luovuttanut.... mulla on tapana ajatella pessimistisesti ja nytkin pelottaa koko ajan toi seuraava ultra ja ne sydänäänet...

Meillä lääkärin suosituksesta foolihappoa pitää olla ainakin 800mcg päivässä. Oon syöny käsikauppa vitamiinia tähän asti, mut nyt kun selvisi et raskaus on totta, niin hän kirjoitti oikeen reseptivalmisteen miulle, ja siina on jopa 1000mcg foolihappoa. :) Ja sit viel yks hyvä uutinen!!!
Tähän asti ollaan kaikki maksettu itse, diagnoosilla lapsettomuus, mutta nyt kun olen raskaana, niin täkäläinen sairasvakuutus ottaa ohjat ja meidän ei enää tartte maksaa mitään itse!!!! On vaan joku toimistomaksu aina kun käydään ultrassa tai labrassa. Tää on iso juttu!!

Hei, mulla olis vielä yks Galluppi kysymys. On vähän henkilökohtainen, joten ei tarvii vastata jos ei siltä tunnu... mutta oletteko harrastaneet seksiä plussa uutisen jälkeen? Meillä lukee klinikan kirjallisissa ohjeissa että ei seksiä ennen viikon 7 ultraa, mutta eilen pääs vähän lipsahtamaan.... Mies kiehnää koko ajan kyljessä ja on vaikee itselläkin kieltäytyä koko ajan, vaikka pari viikkoa enää nyt olis selibaattia jäljellä.... Lisäks oon ymmärtänyt että normaalia elämää saa elää ilman rajoituksia, ainakin siellä Suomessa????
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jypy
Dreamer: Onnea ultrakuulumisista! Kiva olisi saada toinen tuplien odottaja kaveriksi ;) Ja kyllä mies siitä tokenee!
Meillä mies oli kyllä alusta asti innoissaan, mutta toki meitä molempia jännittää kun esikoiset kyseessä, eikä kummallakaan mitään kokemusta lapsista, lapsien hoidosta ym... Täällä korostetaan sitä, että ei seksin harrastaminen aiheuta mitään vaaraa vauvalle/vauvoille, mutta toki jos on vuotoa, niin silloin pitää tulehdusriskin vuoksi pidättäytyä yhdynnöistä. Mutta vaikka täällä kuinka vaahdotaan siitä, ettei oo mitään vaaraa ja saa normaalisti harrastaa seksiä, niin kyllä kahden keskenmenon jälkeen minä sekä mieheni ollaan mieluummin kaiken varalta keksineet muita konsteja hyväillä toisiamme. Ennen ekaa varhaisultraa ei uskallettu ja sitten sn jälkeen tulikin se hematoomavuoto, josta seurasi vuotojen ajaksi yhdyntäkielto. Nyt sitten kokeiltiin hellästi ja seuraavana päivänä sitten oli vähän alavatsassa aristuksia. Joten vaikka haluttais, niin ei kumpikaan uskalleta hirveesti riskeerata...
 
heippa kaikille!
Jospa itsekkin uskaltaisi tänne mukaan, olen tuolla "hoidot jatkuu 2012" ketjussa kirjoitellut :) Ihanaa kun täällä on paljon muitakin sieltä ketjusta plussanneita! Ihanaa siirtyä tänne :)

Pikaisesti vaikka hiukan taustaa ensin, eli meillä lapsettomuutta takana noin 3v, meillä miehen simpoissa vikaa joten meillä mennään ICSI:llä.
1. ICSI pitkällä kaavalla, saatiin 16solua, josta yksikään ei hedelmöittynyt,
2.ICSI lyhyellä kaavalla, saatiin 20 solua, joista 10 hedelmöittyi, 6 jakautui, kaksi siirrettiin ja loput kuolivat -> nega.
3.ICSI lyhyellä kaavalla, saatiin 31 solua, hedelmöittyneitä 15, 7 jakautui ja kaikki vieljeltiin blastoiksi, kolme pakkaseen ja siirrettiin 1 josta km vkolla 6+3.
3.ICSI:n 1PAS siis oli nyt tammikuussa ja siitä plussa :)

Täällä onkin paljon samassa vaiheessa olevia, meillä siis nyt rv 5+2 menossa :) Itsellä ei juuri mitään oireita, aika vetämätön olo on :) Nyt voisin ottaa roppakaupalla kaikkia oireita ni tietäisin ainakin olevani raskaana =) Olen tehnyt ainakin 6 raskaustestiäkin (saan niitä töistä ilmaiseksi) eikä silti meinaa uskoa! Varhaisultraan asti piinaillaa vielä! Olen susirouvan kanssa samaa mieltä, että tämä on jo vähän liian jännittävää :)

Dreamer VAAU, kaksin kappalein!! hanaa =) Siinä on äidille ja isälle hetkeksi vipinää ja vilskettä! Mutta sitähän me kaikki kaipaamme! Onnea :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Sartsa :)! Teillä on myös pitkä taival takana! Onnea plussasta!! :flower:. Oireettomuutta ei kannata(kaan näköjään :D) jännittää :). Oireet vaihtelee aika monillakin, ja juuri eilen kaverini kertoili miten luuli ettei raskaus jatku kun ei tunnu enää missään. Nyt hänellä on vauva kainalossa tuosta raskaudesta :)! Elimistö tottuu hormooneihin aina välillä, kunnes sitä tulee taas lisää, ja sitten siihen taas elimistö reagoi.

Dreamer, kyllä tämä "vähän" hermoja kokeileekin :D. Meillä on tosiaan takana 3 inseminaatiota, yksi tuoresiirto ja 5 PAS:sia. Jos laskuissa olen pysynyt.

Me ollaan myös vähän varovaisia tuon seksin suhteen. Ei oikein uskalleta ottaa riskiä, vaikka eihän se tosiaan ole kiellettyä.

Ihan mieletöntä Dreamer ette teidän tarvitse enää maksella kaikkea!! Todella mahtavaa!

Itse syön nyt yhteensä 800 mikrogrammaa foolihappoa, lisäksi kalkkia ja sitä raskaus ja imetys multivitaa (josta tulee siis se toinen 400mikrogrammaa foolihappoa, ja yhden pilsun otan lisäksi). Viikolla 6 tuo foolihappo taitaa olla kakkein tärkeintä?

Susirouva 5+6
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Sartsa00! Ja onnea plussasta :heart:

Täällä on vähän epätoivoinen olo, mun vähätkin oireet on hävinny eilisestä alkaen ihan tyystin. Tähän asti on koko ajan ollut sellasta pientä alavatsakipua, nyt se on hävinnyt, samoin jatkuva nälkä, vessassa ravaaminen, nenän tukkoisuus ja turvotus. Nii ja lämmöt on laskenu normaaleiks ku tähän asti ollu koholla. Ihan oikeesti mä en niin kestä, kun tästä jo ehti iloita. Tiiän et raskausoireet voi tulla ja mennä mut jotenki nyt on semmonen olo et kaikki ei oo kunnossa, vaikee selittää. Ootan vaan koko ajan et se alavatsakipu palautuis, ku sillon oli sellanen olo et jotain siellä tapahtuu.. Vielä viikko ja kaks päivää ultraan, ei kai tässä oikein voi mitään ennen sitä tehdä? Anteeksi omanapaisuus, nyt tuntuu vaan niin pahalta ja mulla on vielä kaiken lisäks kauhee kiire mun kaverin tytön ristiäisiin : /

mökkelö 5+6(!?)

*olitkin just Susirouva samaan aikaan kirjottanu tosta oireiden vaihtelusta, toivottavasti mun elimistö ois tottunut niihin hormoneihin ja siks säikyttelee tällei :)
 
Viimeksi muokattu:
Vitamiineista... Mulla on tuo Multivitan raskausvitamiini käytössä ja lisäksi olen ruvennut juomaan maitoa lasin tai pari enemmän päivässä. Siinähän sitä d-vitamiinikin saa. Sitten olen laittanut ihan vehnäleseitä päivittäin jugurtin joukkoon, niissä on b-vitamiineja ja foolihappoa, samalla pysyy vatsakin kunnossa, ei tule ummetusta. Myös marjoja syön päivittäin sekä hedelmiä enemmän kuin ennen. Itselläni on jotenkin sellainen ajatus, että on tarkoituksenmukaisempaa saada nuo vitamiinit ravinnosta kuin purkista. Samalla verensokeria tulee pidettyä ylhäällä kevyillä ja terveellisillä valinnoilla, eikä paino pääse niin nousemaan. Joidenkin tutkimusten mukaan myös imeytyminen ns. aidosta ruuasta on parempaa kuin lääkkeistä. Ja ajattelen niinkin, että joskus 40 vuotta sitten ei tuo ruoka ollut kovin monipuolista, mutta silti syntyi ihan terveitä vauvoja. Samoin olen syönyt homejuustoja, kunhan ne on pastoroidusta maidosta tehtyjä. Eli en kauheasti stressaa sillä. Mulla taas on enempi ennakkoluuloja noita monivitamiinivalmisteita kohtaan, koska ne on enempi käsiteltyjä ja niissä voi olla apuaineita. Tunnetut merkit on varmasti tutkittuja ja turvallisia, mutta en kyllä lähtis mitään luontaistuotteita ottamaan.

Dreamer Me ollaan kyllä pupuiltu ihan normaalisti, ja tosiaan täällä sitä ei tartte rajoittaa ellei tule kirkasta verta. Niinhän sitä sanotaan, että vanhempien parisuhde on vauvan koti ja siitä huolehtiminen on vauvasta huolehtimista. Jos molemmilla vaan mieli tekee, niin why not! Toki jos ei tekis mieli, oksettais ja väsyttäis, niin sitten miehen täytyis vaan viihdyttää itseään... Mulla on tehny mieli jopa aiempaa enemän, jotenkin hoitojen keskellä ei aina tuntenut itseään edes naiseksi. Nyt taas tuntee ja on ihanaa kun kroppa muuttuu!

Tervetuloa Sartsa! Pitkä taival ollut teilläkin! Toivottavasti nyt saatte terveen vauvan syliin asti! Millon sulla on ultra?
 
Sartsa00 tervetuloa joukkoon! Siis piinailemaan tannekin.... LOL

Mokkelo toivotaan, ettei mitaan ole vialla. Ma uskon kylla etta aiti voi aavistaa tulevan, mutta oireettomana ollaan taallakin. Ei tunnu missaan mitaan! Muutaman kerran on tuntunut paineen tunnetta alavatsalla kun on pitanyt itseasiassa juosta vessaan pissille. Ja nalka on koko ajan. Mutta siina kaikki. Oireettomuus ei siis tosiaan tarkota valttamatta mitaan. Ei kaikille tule niita klassisia elokuvissa nahtavia oireita, tai jos tulee niin tulee vasta myohemmin... Tsemppia nyt vaan.

Haaveilija82 Luontaistuotteita ei kai raskausaikana suositellakaan. Itse tarkoitin kasikauppa valmisteella ihan apteekista ostettavaa, turvallista raskausajan monivitamiinia. Taalla on ainakin suosituksena, etta syo tuota monivitamiinia, vaikka soisikin tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota. Vauvojen, jotka on syntyneet hermoston kehitysvaurioiden kanssa, aitien elimistossa on todettu tutkimusissa juuri foolihapon puutetta, joten on kylla pieni hinta ottaa yksi pilleri paivassa, kuin sitten katua jalkikateen, jos jotain sattuisikin.... No, tieto lisaa tuskaa. Olet ihan oikeassa, etta syntyihan ennenvanhaan lapsiakin terveena, vaikkei syoty monivitamiinia eika monipuolista ruokavaliota. Ennen vanhaan oli kylla keskenmenojakin enemman ja lapsivuodekuolleisuus korkeampi, joten mene ja tieda... Nama on sellaisia asioita, etta jos lahtee liikaa miettimaan, niin tulee hulluksi. Mutta tana paivana mennaan taman paivan tiedoilla, ja huomenna voi tilanne olla toinen... :)

Noista terveellisista valipaloista muutes. Mitas olette syoneet? Takalaisessa kulttuurissa suositellaan paljon "varikkaita" kasviksia ja hedelmia, vihrealehtisia vihanneksia, pahkinoita, papuja, luonnon jugurttia, lohta, kananmunia ja vaharasvaista lihaa, kokojyva viljatuotteita. Ja juoda paljon vetta ja maitoa ja tuoremehuja. Kuulostaako Suomalaiselta?
 
Mangu76 ja SArtsa00 tervetuloa ja paljon onnea!! ihanaa kun meitä on jo täällä paljon ja tuttuja:)
Dreamer kyllä toi ruokavalio on sama kun täälläkin, minä en yleenssa juo maitoa mutta nyt raskaana kun ollaan niin pakko jouda, vihaneksia syön ja mielilaan syön paljon niitä kun liha:) vitamiini kyllä syön ja omega...väsynyt olen edeleen ja rinnat on todella kipeä iltaisen maha näytä kun olisin 5 kuukauta raskaana:LOL:
Seksista emme harrastaneet lainkaan :) mutta toinen keino kyllä hyväillä toisiamme.
öitä ihanat kanssasisarit
 
Sartsa: tervetuloa mukaan joukkoon, vaikka itsekin vasta juuri pelmahdin tänne ketjuun! "the more the merrier...":)

Dreamer: voi vitsi, mitä ilouutisia, jeee! Siinä onkin sitten sulattelemista....Itse olen myös "haaveillut" jollain tasolla kaksosista, kun kerran tän verran jo ikää kertyny, vaikka ymmärrän toki, että kaksosraskauksissa on omat riskinsä...Meille ei missään tapauksessa suostuttu siirtämään 2 alkiota kerralla, koska mulla on tosiaan tietyllä tapaa kaksiosainen kohtu...eli ei tarpeeksi tilaa kahdelle. Mitä tulee noihin pupuilutouhuihin, niin mulla ei luonto anna periksi harrastaa ennen tota keskiviikon ultraa...ehkä vaan yksinkertaisesti siksi, että alakerta tuntuu jollain tapaa aralta ja erilaiselta...mutta onneksi on monenlaisia tapoja olla lähellä toista:D

Oireet, ne oireet...niiden suhteen näköjään jokainen päivä on mahdollisuus:D olen tosiaan maininnut, että väsymys ja pahoinvointi ovat loistaneet poissaolollaan, mutta eilisiltana iski epämääräinen "huono olo", ei varsinaista etomista, mutta jotain outoa...tänä aamuna herätessäni löytyi vessareissulla hyvin pieni määrä rusehtavaa valkovuotoa ja pikkuriikkisen päivän aikanakin...aluksi se sai mut aika varpailleen, mutta jotenkin rauhoituin tossa päivän mittaan...saa nähdä, mistä nyt tuulee: / Nyt taas illasta ollut sellainen epämääräinen huono olo, mutta samalla kuitenkin nälkä. Vaikka olin vasta vähän aikaisemmin syönyt kunnon aterian, niin rupes ihan sikana tekeen mieli ranskanperunoita ja yhtä tiettyä suklaamerkkiä..luojan kiitos, lähimpään kauppaan on sen verran matkaa, etten jaksanu nostaa takamustani sängystä ja lähteä tuuleen ja tuiskuun toteuttamaan mielitekojani..sen sijaan söin hyvällä ruokahalulla jäkaapista löytyviä terveellisempiä elintarvikkeita, eli lempiherkkuani avokadoa ja tomaattia raejuustolla...:saint:
Tosin eilen vietin ihanan shoppailupäivän ystävän kanssa ja silloin tuli kyllä palkittua itseään Fazerin ihanalla suklaa-chilikakulla, njam! (sori näitä ruokakuvailuja) Menin sitten eilen ostamaan itselleni isommat rintaliivit, kun nykyiset tuppaa jäämään pieniksi...tulikohan vähän turhan aikaisin innostuttua:|
 
Syömisistä, että syön päivittäin muutaman erilaisen hedelmän, omenan, kiiwin, päärynän tai appelsiinin. Tähän aikaan vuodesta eivät hedelmät ole täällä kovin hyviä, paitsi nuo appelsiinit ovat nyt olleet kyllä ihmeen maukkaita :). Välipalalla syön yleensä myös viiliä, ja joskus jogurttia, mutta siinä on niin paljon sokeria, että sen vuoksi melko harvoin kuitenkin. Olen ostanut myös esim. naurista, ja paprikaa, joita rouskuttelen välillä. Parsakaalia lisään usein ruokiin, mutta raakanakin sitä söisin jos en pelkäisi sitä listeriaa. Eipä ulkomaalaisia vihanneksia tai kaksviksia oikein uskalla syödä kypsentämättöminä.

Mangu, ihana että sulla on tuo ultra jo näin lähellä :). Ja sama juttu, oireet mullakin vaihtelee yhdenkin päivän sisällä lähes täydellisestä oireettomuudesta pahaan oloon.

Minkäslaisia aikoja Sartsa sait? :)

Susirouva 6+0
 
Huomenta kanssasisaret!
Soittelin tänään polille ja sain ultra-ajan vasta 5.3!! Eli sillon on sitten jo 8+3 :eek: kyselin hoitajalta oireettomuudesta ja hän meinasi, että ole vaan tyytyväinen ettei vielä ole oireita, niiden kuuluukin tulla vasta vkolla 7 ja siitä eteenpäin.. ? Onkos teille muille sanottu näin? Eli nyt voi varmasti vielä olla ihan rauhassa tämän oireettomuuden kanssa :)

Mangu Heh, noita mielitekoja löytyy kyllä täältäkin, mutta minulla on kyllä ollut niitä aina, vaikken ole raskaana ollutkaan ;)

Dreamer
Miksi tuoremehua suositellaan siellä? täällä ei tietääkseni ole sellaista suositusta :)

Sartsa ja tiitiäinen 5+3
 
Viimeksi muokattu:
Uusille "jäsenille" lämpimät tervetulotoivotukset! :hug:

Nopeasti yritän täällä töissä kirjoitella jotain, koko ajan joku juoksee tota käytävää pitkin ja mulla on näyttö ovelle päin niin että näkee mitä täällä tapahtuu ;)

Pupuilusta oli kyselyä. Meillä ollaan ainakin pupuiltu aktiivisesti ;) Kivaa kun ei ole runsaita, jopa reilun kestäviä kuukautisia riesana eikä tarvitse jumittaa inssiä odotellessa :LOL:

Mulla on käytössä vain Minisun Multivita Mama -vitamiini. Lisäkalkkia olen miettinyt koska minulla on laktoosi-intoleranssi. Joskin syön paljon juustoa sekä viiliä ja jogurtteja.

Välipala (ennen lounasta ja iltapäivällä) on yleensä hedelmiä sekä viiliä tai jogurttia. Vaikka pahoinvointi on aikalailla hellittänyt edelleen makuaisti on ihan sekaisin. Esim. laktoositon piimä on yleensä suurta herkkua, niin nyt se maistuu tosi pahalle :( Siksi olen ajatellut että syön sitä mikä maistuu, tietenkin noudattaen annettuja ohjeita siitä mikä on kiellettyä.

Mulla oireet hiipi pikkuhiljaa, rintojen kipeytyminen ja sitten pahoinvointi. Jouluaattona (rv 5+5) iski ekan kerran kunnon kuvotus jota sitten piti yrittää peitellä ettei kukaan huomaa :LOL:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Jypy & Murmeli 13+0 *poks*
 
Sartsa, juuri noin, eli viikolla 7 alkaa monesti ne pahimmat oireet. Ja toisethan ovat oireettomia koko raskaudenkin. Eli ei aihetta huoleen :)! Eikä kannata huolestua oireiden vaihtelevuudestakaan. Pitkäänpä laittoivat teidätkin odottamaan tuota ensimmäistä ultraa.

Jypy :D, sama juttu täällä, että vähän lymyillen joutuu kirjoittamaan täältä töistä käsin. Ja teksti on pakko laittaa kesken kirjoituksen välillä alas. Wau miten ihanan pitkällä sun raskaus jo onkin =)!

Sain nyt omaa ultra aikaani aikaistettua hieman :). Eli on ensi viikon torstaina 23.2:). Ihanaa kun ei tarvitse odottaa enää kuin reilu viikko (sanoo optimisti).
Oli ihan pakko aikaistaa, muuten olisin varmaan mennyt jo yksityiselle ennen tuota.

Mulla on muuten mennyt leuka vähän huonoksi, sellaisia ällöttäviä hormooninäppylöitä tullut siihen. Mutta en valita :). Onko teillä muilla mitään tuollaista?
 
Susirouva olen joskus kuullut sanonnan joka meni jotenkin niin että tyttövauva vie äidin kauneuden... ;) Itselläni ei ole kasvoissa juurikaan mitään näppyjä ja muutenkin tämä raskaus muistuttaa edellistä. Siksi onkin aika vahva ennakkoaavistus että olisi poika tulossa... mutta ans kattoo ny ;)
 
Tervetuloa kaikille uusille plussanneille!

Dreamer74: Ihan huikeita uutisia teillä. Minäkin välillä olen salaa toivonut, että jospa sieltä putkahtaa samalla kertaa kaksi kappaletta. :) Siellä taitaa olla vähän eri suosituksia raskauden aikana. Millanen neuvolajärjestelmä siellä on? Olitkin näköjään myöhemmin kirjoittanut tosta maksuhommasta jatkossa. Hienoa, ettei teidän tarvitse enää maksaa itse. Aika sievonen summa teillä jo menikin rahaa :( Ikävää kun Nippe ja Dreamer74 joudutte pistämään vielä noin pitkään. Kauhulla muistelen niitä piikkejä, mitä piti pistellä hoitojen aikana. Ihme kyllä, piikkikammoinenkin näköjään tottu siihen hommaan vaikkei se todellakaan helppoa ollu.

Mangu: Tuo sun teksti hoitoketjusta sai mut mietteliääksi. Tähän asti olen ensin mennyt ensin katselemaan, että mitä sinne puolen kuuluu ja sit tulle tänne plussanneiden puolelle. Jotenkin se lapsettoman identiteetti on vielä niin vahva, et en mä pysty käsittämään ajatusta et oon oikeasti raskaana. Vaikka mä sitä yritän itselle toitottaa, niin ajatus hiipii takaraivoon, et jotakin kuitenkin vielä tapahtuu. Yleensä oon melko optimistinen elämän suhteen, mut tässä tapauksessa välillä kääntyy pessimistisyyden puolelle. Nyt lupasin itelle, et keskityn tähän plussanneiden ketjuun. :)

Vitamiineista ja välipaloista: Nyt taidan lähteä apteekkiin ostoksille. Olen tähän mennessä syönyt vain Foolihappoa 400mikrogrammaa (välillä tuplat) sekä d-vitamiinia. Marjoja, hedelmiä ja vihanneksia tulee syötyä oikeastaan päivittäin.Pyrin niistä saamaan vitamiinit pääasiassa. Jotakin vitamiinia taidan kuitenkin ottaa purkista lisää.. Meillä on ollu blenderi kovassa käytössä. Siinä saa helposti tehtyä välipaloja, mitä otan mukaan töihinkin. Ihanan raikkita, niin maistuu vaikka olis vähän yökättävä olo. Joskus vuosi sitten kun blenderi ostettiin, niin jäi jogurttien ym. syönti kokonaan. Jos haluaa makeampaa smoothieta niin sitä voi hieman maustaa esim. hunajalla, tai banaanilla. Sit ku mukaan heittää vähän ruislesettä, pähkinää tms niin saa vähän ”ruokasampaa” ja pitää paremmin nälänkin loitolla. Suosittelen!!

Jypy: Mulla tuli aikuisiällä hormoninäppyjä leukaan. Nyt hoitojen ja raskauden ajan ne on pysyny poissa. Ne on tosi ikäviä. Tuntuu et niihin ei auta mikään hoito. Ja tosi kipeitä muuten myös! Toivottavasti sulla on vaan joku hetkellinen juttu..

ON: Täällä alkaa flunssa onneksi helpottamaan. Vielä kolme piiitkää päivää odottelua varhaisultraan. Toivottavasti siellä näkys,että pikkunen on oikeassa paikassa köllöttelemässä.
 
Hah, löysinpä hauskan jutun vauvan sukupuolesta. Alkuperäinen lähde on ilmeisesti helistin.fi:n sivuilta.

1. Korkealla vai matalalla

Jos vatsasi on kovin ylhäällä, vauva on todennäköisesti tyttö. Jos taas alhaalla, tulossa on poika.

2. Sydämensyke

Legendan mukaan yli 140 sykettä minutissa tarkoittaa tyttöä ja alle 140 poikaa.

3. Makea ja hapan

Himoitsetko jäätelöä joka päivittäin? Jotkut uskovat, että se tarkoittaa tyttölasta. Jos mielit taas kaikkea suolaista ja hapanta, tulossa on poika. Jos himoitset juustoa ja lihaa, kasvaa masussa poika, hedelmien himo tietää tyttöä.

4. Parillinen vai pariton

Legendan mukaan Maya-intiaanit määrittelivät vauvan sukupuolen äidin iästä synnytyshetkellä ja synnytysvuodesta. Jos molemmat luuvt ovat joko parillisia tai parittomia, tulossa on pikku-prinsessa. Jos toinen luvuista on parillinen ja toinen pariton, luvassa on pikku-prinssi.

5. Iho

Jos naamasi kukkii kuin kevätniitty, voit syyttää siitä tulevaa tyttö-vauvaa. Uskomuksen mukaan tyttö vie äidiltään kauneuden, joten siitä finnit. Poika saa äidin säärikarvat kasvamaan raskauden aikana nopeammin, tyttö ei karvoihin vaikuta. Poikavauva saa äidin käsien ihon myös kuivumaan, tyttö tekee ihosta pehmeämmän.

6. Sormustesti

Ota kihlasormuksesi (tai muu sormus) ja pujota se naruun. Roikota sormusta narussa vatsasi päällä. Jos sormus pyörii ympyrää voit odottaa poikavauvaa, edes-taas -liike ennustaa tyttövauvaa.

7. Pahoinvointi

Olitko todella pahoinvoiva ensimmäisen kolmanneksen aikana? Tai oletko vielä? Merkit viittaavat tyttölapseen. Vähäinen tai olematon pahoinvointi viittaa taas poikaan

8. Jalat ja paino

Äidin jalkojen kylmeneminen ennustaa poikaa, samoin kuin isän lihominen raskauden aikana. Jos äidin ylimääräinen paino kertyy eteen, on odotettavissa poikavauva, painon kertyminen vyötärölle ja takapuoleen ennustaa tyttöä.

9. Rinnat

Jos rinnat kasvavat heti raskauden alussa, on odotettavissa tyttö. Jos oikea rinta kasvaa enemmän, on tulossa poika ja jos vasen kasvaa enemmän, kasvaa masussa tyttö.

10. Kiukku

Tyttö tekee äidistään kiukkuisemman, poikaa odottava pysyy tyynenä.
 
Sartsa00 taa Amerikkahan on virvoitusjuomien luvattu maa, kaikki kulkee koko ajan joka paikassa cokis tolkki kourassa joka paikkaan. Itsekin sorruin diet Colan juontiin kun muutin tanne ja niita meni useita tolkkeja paivassa. Raskaana ollessa ne siis suosittelee, etta jattais noi tolkki juomat pois ja joisi ennemmin mehuja. Appelssiini mehussa on hyvat c-vitamiini ja calsium lisat, joten siksi sita suositellaan...

Susirouva mulla on otsa taynna nappyloita kuin teinilla ikaan... ihan karseeta, ei lahde pois vaan kasvaa rehottaa siella otsatukan alla. Onneks on toi otsatukka, niin paasee piilottelemaan. Kai se johtuu noista progesteroni piikeista? tai jotaan...

valoa eipa taalla ole mitaan neuvolajarjestelmaa... jokainen raskaanaoleva valitsee itselleen synnytys/gynegologi laakarin ja sen luona kaydaan kontrolleissa. Kyseinen laakari tulee myos mukaan synnytykseen, ihan niinku leffoissa, heh heh... synnytyksen jalkeen kaydaan sitten lastenlaakarilla, ja aiti voi jatkaa kaynteja tolla omalla laakarilla jalkikontrolleissa... Eli taas tosi erilaista taalla. Ja sit viela semmonen juttu, et aitiysloma on vain 6 viikkoa ja palkatonta. Sen jalkeen saakin sit ottaa luovuuden kayntiin et miten selviaa taloudellisesti ja lastenhoidollisesti tilanteesta. Siinapa teille taas shokkia kerrakseen. Itse en viela tieda miten me tullaan selviamaan. Yritetaan saastaa ainakin parin kuukauden palkka, jotta voi olla kotona pidempaan "sairaslomalla". Ja sit mun aiti Suomesta tulee tod.nak. meidan luo 3 kuukaudeksi turistiviisumilla auttamaan. Sen jalkeen sit vaan lapset julmasti hoitoon. Miehen perhe asuu kanssa taalla samassa kaupungista, niin heilta saamme apua arjen pyorittamiseen, mutta ei hoito-ongelmiin.
Mun aiti on luvannut muutes ostaa mulle Suomalaisen kaksos-aitiyspakkauksen (niita voi kuulemma ostaa) ja lahettaa meille. ;)
 
Ehkäpä minäkin rohkenen siirtymään tälle palstalle plussatestin myötä. Taustalla on viitisen vuotta yritystä, pari tuloksetonta inssiä ja tammikuussa ensimmäinen IVF. Siirto oli 18.1 joten milläköhän viikolla nyt sitten mentäis (?). En vielä oikein tiedä, miten nämä laskutavat menevät. Verikokeessa en ole käynyt, tehnyt vain pari apteekin testiä. Varhaisultra on varattu 24.2 - vähän turhan aikaisin, mutta klinikka on seuraavan viikon kiinni joten siksi näin. Toivottavasti siinä on kuitenkin mahdollista nähdä jotain, että saisi mielen rauhaa.

Vieläkin on vaikea uskoa, että tähän saakka on tultu, mutta oireet on kyllä aika selvät. Viime viikon lopulla alkoi pahoinvointi, mikä on vähän laimentanut intoa vaikkei saisi valittaa. On vaan niin inhottavaa, kun on jatkuvasti etova olo ja pitää kuitenkin olla töissä ja vielä paljon autossa. Siihen ei taida löytyä apukeinoja vai olisiko hyviä vinkkejä? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jypy
Jypy: Noiden uskomusten mukaan meille varmaan sit tulis tyttö ja poika, kun menee aika tasan noi oireet ;) Kamalaa kun ei oo ennen kärsiny finneistä, niin nyt niitä sitten piisaa oikein kipufinnejä, mutta selässä... siis toki mieluummin selässä kuin naamassa ;)

Sartsa: Oireet vaihtelee tosi paljon jopa samalla henkilöllä eri raskauksien välillä. Joskus voi olla tosi paljon kaikkia oireita ja ne voi ilmaantua todella aikaseen tai vasta myöhemmin. Toisinaan oireita on välillä ja toisinaan jatkuvasti. Toisilla taas oireita ei oo nimeksikään... Mutta jos alat oksentaa 24/7, niin saatat toivoa, että ois vähä vähemmän oireita :p Mutta niistä päättely on vaikeeta. Itsellä tuplat mahassa ja lääkärille eilen menin valittamaan, että kun ei oo "oireita", että miten vauvat voi olla hengissä. Lääkäri katto mua vähä kun hölmöä, että oo vaan tyytyväinen että ei oo oireita... yleensä kai kaikki käy valittamassa jotain ;)

Valoa: Epäilempä että noihin piikkeihin vois tottua, ei ikinä...

Dreamer: No ompa lyhyt äippäloma... Täällä saa kaksosista vielä 60 ekstra päivää, joten kerkeävät noin vuoden ikäisiksi tai jopa ylikin ennen hoitoon menoa. Tosin tarkoitus ois jäädä hoitovapaalle, mitä nyt sitten Suomessakaan ei hirveesti taloudellisesti tueta... Ja nuo äitiyspakkaukset on kyllä tosi mukava ele lähettää sinne, täällä tuplista saa kolme pakkausta tai 3 x 140 e tai noiden sekoituksen. Ajateltiin itse ottaa kaksi äitiyspakkausta ja sit yksi rahana... Koska meillä ei oo mitään vauvojen tarvikkeita esikoisten ollessa kyseessä.
 
Valoa, sulla alkaakin ultra lähestymään :).

Tervetuloa Ronja, ja onnea plussasta :flower: :)!
Menet kyllä ihan samoissa kun esim. mä, eli tuo 24.2 on sulle ihan hyvä ultra aika koska on jo viikko 7, ja sydämen syke pitäisi kuulua ihan hyvin jo tuolloin. Ne viikot lasketaan yleensä edellisistä kuukautisista. Eli olet vissiin myös viikolla 6 nyt :).
Hirmuiset hermot sulla kun olet noin jaksanut "vain" odotella, ja olla parin testin "varassa". Sanovat että mantelin syöminen poistaa joidenkin kohdalla pahaa oloa.

Meille tulisi myös sekä tyttö että poika noiden uskomusten mukaan :D.

Dreamer, siellä on kyllä älyttömän lyhyet äitiyslomat. Ihana että saat äitisi apuun :). Varsinkin kaksosten kanssa ensimmäisenä vuonna varmasti apu onkin tervetullutta. Myöhemmin pääsette sitten ehkä helpommalla kun on lapsilla on aina leikkikaveri :). Mekin oltaisi haluttu kaksosetkin (kerran siirrettiin kaksi alkiota) kun ikää on, ja toinenkin lapsi olisi kiva saada, mutta ei taida näiden yksösten kanssa oikein enää ehtiä.

Mulla kipeytyi eilen selkä, ja vähän pelästyin sitä, joten menen tänään lääkäriin kyselemään että miksi. Ehkä olen vaan nukkunut väärässä asennossa (nukahdan nykyään joka päivä töiden jälkeen sohvalle, mutta haluan varmistaa ettei ole mitään munuaisiin levinnyttä virtsatieinfektiota. Ehkä on vähän turha pelko, koska mulla ei ole koskaan ollut vti:tä, mutta en tässä tilanteessa osaa rauhoittua ellei tuota tutkita.

Susirouva 6+1
 
Omaa napaa näin nopsasti täältä töistä... ei olis eilen pitänyt hehkuttaa yhtään mitään. Töistä kotiin matkatessa iski ihan kauhean huono olo vaikka olin syönyt välipalaa töissä ihan normaalisti. Ja se paha olo jatkui käytännössä koko illan. Mä en kestä jos tää onkin semmoinen raskaus että se pahoinvointi on riesana koko odotusajan :(

Lisäks kotona huomasin että leuassa oli monta pientä finniä ja selässä pari toooosi isoa ja kipeetä. Tästä lähin taidan pitää suuni kiinni :x

Jypy & Murmeli 13+1 ja huomenna neuvolalääkärille.... toivottavasti on suomalainen!
 
No voi harmi Jypy. Tuossa vaiheessa niitä oireita ei enää kaipaa kun on jo päivän selvää että raskaus on ja pysyy.

Mulla on taas oireeton päivä, rinnat ei arista niin paljoa, eikä ole pahoja oloja, eikä mitään muutakaan. Tuo aina sitten huolestuttaa. Edelleenkin, vaikka kuinka tiedän jo omastakin kokemuksesta että oireet voivat vaihdella.

Ei löytynyt bakteereja virtsasta. Noidan nuoli se siellä vain kuulemma vihoittee :D.
Tuo kuulostaa niin vanhojen mummojen vaivalta, mutta eihän tässä mitään spring chickenejä enää ollakaan :D.
 

Yhteistyössä