Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Hei!
Vieläkö mahtuu mukaan. Pitkällisten etsintöjen jälkeen löysin tämän ketjun. Jotenkin tuntuu kotoisammalle näin hoitojen myötä raskautuneelle :)
Eli taustaa..
Ikää minulla 35v.. miehellä 31. Itsellä kilpparin vajaatoiminta ja astma mutta olleet hoidettuna jo pitkään, joten lääkäri sanoi, ettei syy lapsettomuuteen ei liene niissä. Miehen simpat osoittautuivat laiskoiksi tyypeiksi. Sen vuoksi sekä inssi että eka IVF epäonnistuivat. Kolmas hoitokerta oli sitten suoraan ICSI ja siitä nyt tämä plussa :)
Plussasin jo pp9 selvän haamun mutta viiva olikin vahvistunut hurjasti sitten siihen varsinaiseen testipäivään 8.2 mennessä :). Aiemman testin tein sen vuoksi, että vuosin 3 päivää pp8-10. Ei kirkasta verta mutta ei sellaista ruskeaa tuhruakaan. Varhaisultra on 24.2 viikoilla 6+6.
Ai nii.. ja yksityisellä ollaan oltu hoidoissa, niin ei ole tarvinnut turhaan noita inssejä käydä läpi kuin se yksi. Toivoakaan ei ole luomusti tulla raskaaksi, joten tämä on ainoa vaihtoehto.
Kauheasti pelottaa keskenmenon ja kemiallisen raskauden mahdollisuus, mahdollisten kromosomihäiriöt yms.
Oireita on sen verran, että rinnat tuntuvat, että ne putoavat ihan just kohta. Yöllä herään siihen, että kun käännän kylkeä niin rintoihin sattuu. Muuten on ollut pieniä nippailuita alavatsassa. Mies väittää, että mun hajuaisti on kuin vihikoiralla ;) mutta itse en ole tätä huomannut. Ärsyynnyn helpommin kuin aiemmin ja olen hieman herkempi itkemään, jos koen, että mua loukataan (jeejee.. työpaikkaharakat innoissaan).
En uskalla edes ajatella ultraa pidemmälle mitään. En kyllä vielä oikein myöskään käsitä, että olen raskaana :D. Olemme olleet hoidoissa käymisestä jokseenkin avoimia lähipiirille mutta tarkoitus ei ole kertoa tuloksesta ennen kuin se on aivan välttämätöntä ;)

terv. Hautomo ja Tyyppi 5+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mangu76
Ooo, hautomo :wave:, valtavasti onnea plussasta! Kiva kun löysit tänne :).
Kaikki pelottaa tosi paljon tässä alussa. Ei se muuten enää kemiallinen varmasti voi olla jos sulla on oireitakin noin paljon ja noin pitkälläkin olet. Raskauden todellisuus hiipuu pikku hiljaa tajuntaan, päivä päivältä. Tällä viikolla alan jo uskoa että raskaana ollaan, eikä siitä puhuminen tunnu enää valehtelemiselta :D.

Susirouva 6+1
 
Uskaltaisikohan mukaan? Hoidoissakäyvien keskustelu ei enää tunnu niin kotoisalta, kun ei viitsi omaa raskautumistaan hehkuttaa vielä hoitojen kanssa taistelevien keskellä. Meillä tuli plussa 1.2. toisesta ICSI-hoidosta. Puktio(eli hedelmöittymis-)päivä meillä oli 16.1. ja laskettu aika on siis laskurin mukaan 8.10. Varhaisultra on nyt jo tämän viikon perjantaina, jolloin viikkoja on vasta 6+4. Oikea aika ultralle olisi vasta ensi viikolla, mutta ollaan koko viikko matkoilla, joten päätin ottaa riskin ja varata ultran jo tälle viikolle.

Riskihän on, että syke ei vielä ultrassa näy, mutta ainakin nähdään onko siellä ketään vai vaan tyhjä pussi. Ja jos ei sykettä näy niin sitten mennään matkan jälkeen uudestaan. Jotenkin tämä ultran odottelu on ollut paljon pahempaa piinaa kuin varsinaiset piinapäivät. Olin jotenkin niin varautunut negatestiin, etten edes kovin paljon stressannut piinapäivien aikana. Nyt tuntuu että on paljon enemmän pelissä kun on jo nähnyt sen plussan siinä ruudussa. Pettymys on paljon suurempi jos perjantaina selviää, ettei siellä mitään olekaan.

Raskausoireita mulla ei kummemmin ole ollut. Rinnat on turvonnut ihan reilusti ja viime viikolla kaikki äkkiliikkeet, aivastukset ym. tuntui kipeinä vihlaisuina alavatsalla. Nyt vihlaisuja ei enää ole ollut ja olo on muutenkin normaali noita muhkurintoja lukuunottamatta.

Mun rivi etusivulle:

Aretha, 26v, 1. lapsi, 2 x ICSI, 8.10., ?


Aretha 6+1
 
Iltaa täältä sängyn pohjalta!
Tässä taas lempiasennossani sängyllä torkkupeiton alla läppärin kera....
Tänään rv7+2, huomenna eka ultra klinikalla. Fiilikset: minimaalisen etova väsymys ja samanaikaisesti hiljaisilla "kierroksilla käyminen" huomiseen liittyen..."Tulisilla hiilillä" olis ehkä oikee sana kuvailemaan tätä olotilaa...

Mä oon yrittäny helpottaa tätä odotusangstiani" ahmimalla 4 vrk:n aikana 3 tähän meidän kaikkien yhteiseen aiheeseen liittyvää kirjaa, joita voin kyllä suositella...niiden kaikkien kolmen tekijöitä yhdistää hiukan vanhempana äidiksi tuleminen sekä "skeptisesti" kaikkeen äitiys-ja raskaus"hössötykseen" suhtautuminen. Eli Anna-Leena Härkösen "Heikosti positiivinen", Helin/Pakemanin "Ra(s)kas raskaus" sekä Minna Kiistalan "Minä en sitten muutu".....Opusten nimetkin kertovat ehkä jo aiheen lähestymistavasta
Eniten näistä tykkään Härkösen ja seuraavaksi Kiistalan tyylistä. Kummallekaan äitiys ei ollut itsestäänselvä haave, vaan kypsyminen projektiin tapahtui pikkuhiljaa, itse asiassa vielä koko raskauden ajan...mikä on mulle ainakin tosi lohdullista luettavaa..
Toi Helin/Pakemanin kirja sisältää eniten faktatietoa, lähinnä ravitsemukseen liittyen, mikä oli tosi mielenkiintoista, mutta hiukan liian tiukkapipoista makuuni. Kirjasta opin mm. , että nauttimani kofeiinitonkaan kahvi ei ole "sallittujen" listalla joidenkin kofeiininpoistossa käytettyjen kemikaalien takia...yms.yms..

Hautomo&Ronja&Aretha: tervetuloa mukaan porukkaan! samassa veneessä ollaan....

jypy : täysin samat olotilat iski eilen töistä kotiin tullessa....sai jo hiukan esimakua, mitä ne oireet voi sitten olla: /....tänä iltana odotin pelonsekaisesti samaa olotilaa saapuvaksi, mut ei mitään, vaikka olin syönyt "huonommin" tänään pitkin päivää! Minei ymmärrä yhtään...oireita tulee ja menee...
 
Taalta myos Tervetuloa Aretha,Ronja ja Hautomo. Taalla ne piinaviikot vasta oikeesti alkaa... Mutta vertaistuki on oikeesti mahtavaa. :) Kaikki ollaan Samassa veneessa.

Mulla edelleen jatkuu oireettomuus. Valilla on tosiaan syonnin jalkeen tosi taytelainen olo, ettei pysty kunnolla ees olemaan. Naikohan ne kaksi siella jo kasvaa ja alkaa ottaa omaa tilaa... Siis oikeesti, oon aina ollut sellanen napostelija syoppo toissa (yovuoro), mutta eilen esim. soin ennen puoltayota vahan ruokaa ja loppuyona ei mennyt alas yksi mansikkakaan. Ei siis tunnu pahoinvointia, vaan tuntuu etta on ihan taynna ja ei pysty syomaan. Onko muilla ollut tollasta oloa? Mullahan on muuten alussa ollut koko ajan nalka, mut sekin oire on nyt kadonnut.

Kai sita raskaana ollaan? :stick: Laakari kysyy aina ekana, et onko ollut kramppeja tai vuotoja. No, ei ole kumpaakaan, joten hyva merkki kai tuo on. Tuntuu etta sinne 24.2. ultraan on hhiiiiiirrrvveeeen pitka aika. Blaaaaaahhhhh!
 
Aretha,Ronja ja Hautomo Tervetuloa ja kovasti onnittelut :flower:
Dreamer toi mahan tuntu on ollut mullakin mutta ainostaan illala mun maha näytä
5 kertaa isompi kun päivällä siis turvuksissa:D mutta aina vaan illala.
Kova flunssa täällä ollaan kuume ja kurku kipeä että tosi kivaa..oiret mulla jo taisi mennä ohi, paitsi päivällä väsymys iske..nälkä onkin kova sana :)
Mua nyt kovasti pelotaa ja jännittä ultraseulaan tulosta 21.2 on niin pitkä ja sitten sen jalkeen vielä odotus viikko että tulokset saadan blääähhhh...ollaan siis kaikki samassa venessa kaikki piinailaan vieläkin:)
mukava päivän jatkoa kaikki
Mirdav ja bambino 10+6
 
Tervetuloa mukaan Hautomo76, Ronja R ja Aretha!! Kahden jälkimmäisen kanssa päästäänkin piinailemaan tällä puolella ihan samoissa aikatauluissa, mullakin oli punktio 16.1 ja siirto 18.1. :)

Dreamer74 mulla on myös ruokahalu kadonnut viime lauantaista lähtien. Ei oo millään lailla paha olo, mutta syöminen vaan tökkii ja ruoka ei maistu. Äsken lounaallakaan en meinannu saada juuri mitään alas. Aiemmin oli koko ajan nälkä ja olisin voinu syödä vaikka hevosen!

Mirdav
toivottavasti flunssa saa pian kyytiä! Ja kyllä se 21. päivä sieltä tulee ennemmin tai myöhemmin :) Olet kuitenkin jo tosi lähellä tota maagista 12 viikon rajaa! Toivotaan nyt että ultra ja seulat antaa lopullisen varmuuden asialle :)

Täällä tuli sitten todistettua, että oireiden yhtäkkinen loppuminen ei välttämättä tarkota yhtään mitään. Oon ollu viime päivät ihan hermorauniona ja otin ja aikaistin sitä meidän ens viikon ultraa tälle aamulla (jolloin viikkoja oli vasta 6+2) ja sielläpä näkyi pienen pienen pieni ja kovasti sykkivä ihmisen alku :heart: :heart: :heart: Nyt aion sitten olla raskaana kunnes toisin todistetaan ja nauttia tästä totaalisesta oireettomuudesta niin kauan kun sitä suodaan :)

Ihanaa päivää ja hyviä oloja teille rakkaat kanssa sisaret :)
 
Ihanaa Mökkelö :heart:!!

Tervetuloa myös sinulle Aretha :). Samanlaisia tuntemuksia mullakin oli, että nyt on paljon enemmän pelissä. Negoja ehti vuosien aikana saamaan niin monta, että niihin osasi jo tavallaan varautuakin.

Mirdav, pikaista paranemista sulle :flower:!

Mulla taas on edelleenkin koko ajan kauhea nälkä. Mutta ei mulla sitten tällä kertaa muuta "uutista" ollutkaan :D.

Susirouva 6+2
 
Mökkelö : Ihanaa :heart: Kyllä noissa ultrissa on mukava käydä pikkusydämen sykkeitä katsomassa ja kohta ne kuule viuhtoo jaloilla ja käsillä niin hirmusta vauhtia =)

Mirdav: Parantumisia! Inhottavaa kun on liikkeellä vaikka mitä tauteja, toivottavasti vaan välttyis niiltä...

Susirouva: Joo mullakin oli alussa ja jonkin verran vieläkin tuo nälkä "vaivana". Eli tuntui jatkuvasti olevan nälkä!

Mangu: Kuinka ultra meni?

Täällä päänsärky ei taida armoa antaa... Pikkuhiljaa pitäs tämän lopputalven takia ostella uudet toppahousut ja toppatakki... Maha alkaa näkyä, moni vielä tosin voi pistää lihomisen piikkiin...
 
Nopsasti neuvolalääkärikuulumisia. Hohhoijaa, olipa lääkäri. About 5-kymppinen nainen joka puhui niin hiljaa että sai lähes arvata mitä puhui. Selkeästi jännitti kauheasti. Halusi ultrata neuvolan antiikkisella laitteella jossa kuva oli aika epäselvä. Lääkäri voivotteli että on vähän hankala mitata pp-mittaa ja kyseli multa että missä kohdassa mun mielestä peppu on :LOL: Aika pikainen oli käynti ja tuntui että ihan yhtä tyhjän kanssa. No, pääasia että näki pikkuisen ja että kaikki on hyvin :)

Hb oli tipahtanut 134:sta 121:een. Yäks, se tietää sitä että kohta pitää aloittaa lisärauta ja mulla menee vatsa ihan sekaisin :(

Sydämen syke 162 ja epäselvien kuvien mittaustulosten perusteella vastaisi kooltaan rv 13+5 tai jopa 14+0.

Kysyin neuvolatädiltä että näkyykö heillä sen yhdistelmäseulan antama suhdeluku ja näkyihän se. Down-riski 1:4600 ja 18-trisomia 1:46000.

Jypy & Murmeli 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Jypy, nauroin täällä ääneen noille sun neuvolalääkärikuulumisille :D.
Mielettömän hyvät tulokset tuli teille noissa seuloissta :). Onnea siis hyvästä tuloksesta :flower:!

Voi miten ihanaa Nippe kun saat jo näkyvän mahan! Vaikka tuo nyt kuulostaakin oudolta lauseelta naisen sanomana naiselle :D. Mutta mahaa odotellessa....tai no ensin sitä ensimmäistä ultraa edes :D.
 
Onnea mökkelö! Ihana juttu! Ei voi ihmeellisempää oloa ollakaan kun vihdoin tajuaa, että kyllä siellä joku pienokainen kasvaa!

Terevetuloa Hautomo, Ronja ja Aretha! Meillä alkaa olla hieno joukkio täällä! Kyllä nämä hoidot oikeasti auttaa :)

Nipen massu jo kasvaa. Itse olen käynyt katsomassa noita alkuraskauden masukuvia ja haaveillut jo omasta pallomahasta. Mutta piilossa saa vielä olla meidän pallero.

Täälläpä 12 rv POKS! Siirryn siis neljännelle kuulle :heart: Eilen ystävänpäivänä ultrassa nähtiin meidän pieni ystävä, siellä se viuhtoi kovasti, hikotteli ja sitten nukahti. Pää-perämitta oli 5,5 cm, mutta kaikki oli Pallerolla paikoillaan, kädet ja pienet rimpulajalat. Trisomiariskit matalat, eli normaalit tulokset. Ultraava kätilö merkkasi lasketuksi ajaksi kaksi päivää aiemman mitan perusteella, mutta eihän se näissä ivf:n tuoresiirroissa muutu? Sehän on tasan niin vanha kun punktiopäivästä lasketaan (punktio = rv 2). No, en viitsinyt kinata kun kätilö oli tosi herttainen ja saatin katsoa sellaiselta isolta telkkariruudulta pikkuisen touhuja ainakin 20 min. Jos raskaus menee yli, niin käynnistäävätpähän vähän aiemmin sitten, ei kai tuolla parilla päivällä mitään muuta merkitystä ole. Nyt minä olen RASKAANA ja uskon sen viimein itsekin. Ihanaa! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Mangu76 ja Sartsa00
Heips!
Ensinnäkin, onnea mökkelö ihanista ultrauutisista:hug:
Meilläkin tänään varhaisultra, rv7+3, ja saatiin mekin todistaa pienen sydämen sykettä... Kokokun, 12mm, vastasi kuulemma täsmälleen ajankohtaa... oli kyllä aika pöllämystynyt olo, en edes itkeny vastaanotolla, vaikka olin varma, et padot aukee...Sitä oli yrittänyt varustautua henkisesti kaikenlaisiin uutisiin, mut kyllä odotushuoneessa meinas niin tulla pupu pöksyyn.... Nyt pitää sitten sulatella näitä ilouutisia loppuilta, kun piti ultrasta rynnätä suoraan töihin...
 
Oikein paljon onnea Mangu ihanista ultrakuulumisista! Tuo on varmasti paras kohta alkuraskaudessa kun saa tietää, etä siellä on se pieni elävä ihmisenalku =) Sitä odotellessa.. :)

Haaveilija
Ihanaa, 12vkoa jo!! Onnea, nyt saa ihan luvan kanssa alkaa nauttia raskaudesta kun kaikki on jo hyvin! :) Hienoa!

Onnea myös hautomolle! Me ollaankin kohta kaikki sieltä "hoidot jatkuu 2012" -ketjusta täällä, mahtavaa!!

Itse en vieläkään suostu uskomaan, että olen raskaana :eek: taas tänään aamulla tein testin ja täytyy sanoa, että tuosta ei voi enää viiva tummua, testiviiva oli melkein kontrolliviivaa tummempi :LOL: Mies pudistelee päätään vieressä ;) Varhaisultraan on vielä 3vkoa aikaa, huhhuh!
 
Viimeksi muokattu:
oi oi oi, Mokkelo, Mangu ja Haaveilija! Ihanaa varmaan nahda vauvan sydan sykkimassa ja sitten myohemmin ne pienet jalat ja kadet.... kuulostaa niin ihanalta!! :heart: :heart:

Meilla on viela viikko ja 2 paivaa siihen maagiseen ultraan.. silloin on jo viikkojakin 7 taynna, joten pitas nakya sydamen sykkeet. Jannittaa ihan kauheesti, etta sykkiiko siella nyt sitten 1 vai 2 sydanta...Ovatko molemmat alkiot jatkaneet kehitystaan niista ruskuaispusseista ? :) Toivon niin kovasti, etta kaikki olisi hyvin :'(
 
Mangu, miten ihanaa :heart: !! Onnea :)!

Haaveilija, voi kuinka söpöä! Tosi kiva kun saitte katsella babya niin kauha :heart:. Onnea hyvistä tuloksista :)!

Sartsa, en tosiaan voisi itsekään kuvitellakaan että tässä vaiheessa ostaisin vielä mitään. Pari kertaa on tehnyt mieli hiplailla vauvan vaatteita sillä mielellä että jos jotain tosi kivaa löytyisi, niin ostaisin, mutta en pysty vielä. Ehkä jos alku-ultrassa on kaikki hyvin niin sitten. Tuo odotus plussasta alku-ultraan on kyllä tosi pitkä. Ei oikein voi sanoa että äkkiä se aika menee :D.

Mulle on myös "muutaman" kerran sanottu että pitää olla stressaamatta niin kaikki menee paremmin. Argh miten ärsyttävää. Ei sillä ole edes todistetusti mitään vaikutusta, ja milläs olet stressamatta kun on elämää suuremmat asiat kyseessä.

Olen nyt alkanut jännittämään sitä alku-ultraa, koska oireita mulla on edelleenkin vähän, eivätkä lisäänny. Tunnen ajoittain myös painetta ja pientä kipuilua tuolla häpyluun kohdilla, usein silloin kun nousen ylös pitkän istumisen jälkeen. Ei se kipu mitään rajua eikä jatkuvaa ole, tavallista menkkamaista "vain", mutta outoa kun tuntuu toisinaan ja heti kun nousen seisomaan. Mitäköhän se voi olla?!

Dreamer, teillä kyllä alku kuulosti tosi hyvältä :).

Susirouva 6+3
 
Aretha toivotaan että teilläkin näkyy jo syke, se on kai aika yksilöllistä ja lähinnä kai painotetaan sitä, että se on ihan normaalia vaikka näin alkuvaiheessa ei vielä näkyisikään! Ja neuvolasta sen verran että me itseasiassa käytiin jo tällä viikolla eka neuvolassa, soitin nimittäin sinne jo aika pian plussatestin jälkeen kun halusin vielä kontrolli-hcg:n verestä ja varasivat sitten eka ajan samalla jo näin aikaisille viikoille. Sinänsä se oli ihan kiva näin eka lapsen kanssa, kun sieltä sai kaikkea kivaa materiaalia :)

Ihania ultrakuulumisia muillakin, onnea Mangu76 ja Haaveilija82lle lisäonnittelut myös hyvistä seulatuloksista ja turvallisemmille viikoille poksumisesta :) Samoin Jypylle erityisen paljon onnea huipputuloksista, kun niin niitä pelkäsit! Ihanaa!

Susirouva mulla on kanssa ollu ajoittain sellasia jänniä tuntemuksia just tuolla häpyluun seudulla (siellähän se kohtu on vielä pienenä ja piilossa) ja enemmän huolestuin kun ne tuntemukset ja painon tunne hävisi! Eli uskon, että on ihan normaalia jos siellä vähän juilii :)

Meillä on muuten vielä uusi ultra 2 viikon päästä johtuen siitä, että alkio oli sykkeestä huolimatta vähän pieni. En siihen sen kummemmin kiinnittänyt siellä vastaanotolla huomiota kun tuijotin vaan haltioituneena sitä sykettä, mutta nyt tietenkin piti jälkikäteen ruveta hermoilemaan siitäkin.. Alkio oli siis viikoilla 6+2 4,1mm. Olen kyllä tässä hoitojen myötä oppinut paljon itsestäni ja todennut, että minä jos kuka osaan todellakin maalata piruja seinille :LOL: Eilen niin ponnekkaasti päätin olla hermoilematta, mutta mutta..
 
Mökkelö, ihana sinä :heart:! Tiedätkö, tuolla vastauksellasi sait kyllä yhden pelon multa kuriin! Kiitos!!!

Hmm, oppikirjojen mukaan alkion pitää tuolloin ollakin suurin piirtein mittainen! Ei kyllä kuulosta yhtään huolestuttavalta :). Mistä tahansa lukee, niin monilla on ollut pienempiäkin alkioita tuolloin. Tsekkasin parikin kertaa, eli ei todellakaan syytä huoleen, nauti nyt vain raskaudesta :)!
 
Ultra takana, eikä uutiset olleetkaan hyviä.. Ihan varmuudella lääkäri ei osannut sanoa, että mikä tilanne siellä oli. Ruskuaispussi näkyi heikosti, ei alkiota eikä sydänääniä. Epäili myös kohdunulkoista. Tämän vuoksi ei pystytty vielä aloittamaan tyhjennystä. Nyt seurataan hcg:tä maanantaihin saakka ja sitten selviää, että mitä tehdään. Todella surullinen ja pettynyt olo. Olis vaan heti selvinnut,että mikä vialla. Nyt täytyy taas odottaa maanantaihin saakka, että alkaako vuoto vai pitääkö tehdä tyhjennys. Taidan jättäytyä nyt tästä ketjusta takavasemmalle. Tsemppiä teille kaikille!
 
Voi kauheeta, Valoa. Miten tommosesta taas toipuu? ensin annetaan iloita ja sitten otetaaan... ihan hirveeta. Tata tama just on, meidan lapsettomien odotusaika. Ei pysty nauttimaan ollenkaan, koko ajan pitaa pelata.
Mulla on ihan kauhee olo taas. Mita jos ei ens viikon ultrassa naykaan mitaan syketta? Voi itku sentaan....
 
Katsotaan nyt sitten miten tämänkään raskauden kanssa menee. Äsken tuli ruskeaa valkovuodon sekaista tuhrua pikkuhousuihin :|. Vaikka sitä tuleekin monelle, niin silti se huolestuttaa. Varsinkin kun tuntuu ettei mulla oikein oireitakaan eää ole.
 
Kiitos tsempistä Susirouva ja Dreamer74! Kyllä tää oli melkonen shokki vaikka yrittikin varautua pahimpaan. Ja se kaikki epätietous, ku lääkärikään ei osannut varmuudella sanoa, et mitä siellä on tapahtunu. Jonkinnäkönen ruskuaispussi näkyi, kai. Ja kun mitään oireitä siihen suuntaan ei ollut, että kesken menny. Raskausoireita on ollut ja ne voi kuulemma jatkua edelleenkin jonkin aikaa. Nyt pelottaa et mitä se vuoto ja kipu tulee olemaan. Nyt täys tsemppi päälle Susirouva ja Dreamer74, että teidän pikkuiset pysyy kyydissä. <3
 

Yhteistyössä