**TAMMIKUU2008**joulukuu

hohhoijaa.. eilen yritin kko poäivän päästä tänne sisään mutten päässyt :/
tänään on ollut mitä väsyttävin olo.. aamulla oli 8.30 herätys mutta vasta 8pakotin itteni nousee kun ei jaksanu (yöllä ei uni tullu ja vessassa tuli joku 5kertaa ravattua)
sitten 5min nousemisen jälkeen tuli meijän oskun serkkupoika pariks tunniks hoitoon kun sen mamma meni ultraan..
sit oli kyllä niitten kanssa pakko läheteä ulkoilmaan ja lähikauppaan kun ei millään pysyny hereillää.. tuli sit joku uus tupla ostettua missä toffeeta,eipä ollu ihmeellistä ja tietty sitä joka joulun namia eli fazerin joulusuklaata :p
nyt sit ihan ällö olo kun herkutteli :( mut tuli sitä taas joku 5mandariinia syötyä kans :p mandariinit on mun suurin himo ollu nyt tässä loppuraskaudessa.. tulee jokapäivä syötyä.. ei varmaan tee niitä enää raskauden jälkeen mieli,mut enpä mä ennen tätä oo moneen vuoteen niitä syönytkään :)

nyt kylölä oon sitä mieltä että meijän seksielämä on nyt tän raskauden osalta loppu.. tossa äsken kokeilin ite bikinirajoja peilin avullaa vahata mutta hyvin hankalaa oli ja järkytykseksi huomasin että miten prkleen ruma tuo alapää on.. väri on muuttunut liilaksi :ashamed: ja niitä suonikohjuja ja pullistuneita verisuonia noissa sisemmissäkin huulissa niin tuntuu että ei ite ees pysty sinne kattoa niin en halua että mieskään näkee tai koskee koska paikat ei myöskään tunnu yhtään samalta.. onko muillakin näin vai oonko ainut tässä maailmassa.. ei tämmöstä ollut mun mielestä ensimmäisessä raskaudessa..

meillä on kaikki vauvaa varten valmiina :) muutaman vaatteen sain taas eilen äidiltä,jotain mitä sen naapurilta oli saanut.. perjantaina ois viimenen neuvolalääkäri niin sitten näkee mikä on tuolla alhaalla tilanne... eeeeih.. se joutuu näkee topn mun kaaamian alapään |O kamalaa!!!

nyt on tässä jo kolmattapäivää ollu semmosta tunnetta että vauva pyrkii alaspäin.. jomottaa tuolla jossain alhaalla.. en oikeen tiä missä.
samalla huomasin tuota pähkäillessä että mulla on ihan hukassa ihmisen biologia kun sydän on varmaan ainut jonka paikan tiiän tarkalleen.. muut ovat tuolla jossain.. tänään sanoin yhelle että en oikeen tiä mihin se jomotus kohdistuu,onko se virtsarakko vai kohtu.. mutta sitten kun aloin miettiä nin kohdussahan se vauva asustele.. ooompas mä tyhmä. :headwall:

NaSU 34+3 EI TUU MEIJÄN TYTÖN NIMEKS TÄHTI KUN MIES ON SITÄ MIELTÄ ET SE EI OOKKAAN HYVÄ NIMI :snotty: oon tosi pettyny kun olin jo niin kiintynyt siihen nimeen. mutta helinän hän kelpuutti,ei se kyl oo yhtä kiva nimi.. eli täällä ei ookkaan nimet tiedossa vaikka niin oon koko raskauden luullut... nyt ketuttaa.. aijon kyllä silti tyttöä sanoa tähdeksi koska itse siitä tykkään nin paljon.. tuli se nimeksi tai ei nin ainakin lempinimeks jolla äiti kutsuu.. :heart:
 
Heipsan!
Meilläkin kerhot tältä päivää kerhoiltu ja muutama paketti taas saatu haalittua kasaan. Huomista varten on Ruotsin paketti valmis, vielä osoite pitänee kaivaa ja laittaan paketit pakettiin :D Sitten melkee kaikki joulukortit on valmiina, hiukan pitää vielä osoitteita kaivella, mut jos ei löydy niin kahtellaan sitten postissa (työpaikka etuja).
Mullakin muuten taas tarttui eilisellä ostosreissulla Aatolle paita sekä semmonen ihana karvainen lakki, missä korvat..*höperö* Son kumma ku aina tarttunee mukaan jotain pientä..
Joku kyseli imetysliivien koosta, mä ainakin ostin semmoiset mitkä nyt on sopivat ja ennemmin et on hiukan isommat kuin että just soppelit. Niissä kuiten jonniverran toi kuppiosa venyy, niin aluksi ku maitoa nousee kunnolla niin tisut turpoo, mutta se tasaantuu nopsaa. Mulla ainakin aina kun olen ostanu sitä kokoa mikä on ollu hyvä lähellä synnytystä on ollut hyvä myös silloin.

Meillä täällä sairaalaan mennessä annetaan peräruiske, just sen varalta että supparit sitten kuitenkin tyhjentää suolta (joka on ihan oikeesti normaalia, ei ressiä ensisynnyttäjätkää :D), koska synnyttäminenkin on sitten helpompaa kun suoli on tyhjänä. Mutta olen kuullut ettei kaikissa sairaaloissa sitä anneta. Mä en kyl lähen synnyttää ja ponnisteleen jos sitä en saa. On se siten kivempi niin itelle kuin varmaa kätilölle ja iskälle :LOL:
pikkuGreippi voi harmi jos ite olet jo niin asennoitunut siihen Tähti nimeen. Siitä on sitten vaikea luopua. Eikö mies suostu että se jäis edes toiseksi nimeksi. Mä just tässä mietin et kuinkahan kauan mahtaa mennä ennen kuin sitten minä pääsen tuosta Aatto nimestä vaihtaan siihen "oikeeseen" nimeen.. Mutta kaikki aikanaan :heart:

Mutta nyt huokaseen ja taas jatkaan joulukorttirumbaa sekä päivittää joululahjalistaa..Mitä kummaan noille omille pojilleen keksis lahjaksi...

Joulumieltä kaikille!

Saaru
 
Neuvolassa on nyt sitten käyty ja sydänäänetkin oli vahvat ja vauveli liikkuikin ihan mukavasti.Huh helpotusta.Kyllähän sitä tietää että välillä ovat rauhallisempia mutta kun en saanut sitä aamulla hereille niin olo oli kyllä kamala!!!
Terkkari sanoikin et seuraavan kerran vaan suoraan äitipolille eikä saa jäädä stressaamaan asian kanssa.Äidin stressihormonit hiljentää vauvaa entisestään ja siinäkös on kierre valmis.
Nyt on tyllerö liikkunut lähes entiseen malliin.Terkkarillakin oli tutkimista kun pikkuinen tykkää pitää jalat hyvin tuolla piilossa eli ilmeisesti köllii aina jommalla kummalla kyljellä ja jalat koukussa.potkut tulee sit tuonne vatsaonteloon ja sikis mulla vaikeeta niitä erottaa kun mun istukkakin on siellä takaseinässä...
pää on mukavasti laskeutunut että tuskin enää sieltä pois tulee.

Imetysliiveistä:Mä ostin kans nyt sellaiset jotka olivat nyt hyvät päällä + että kuppi vähän iso niin rinta mahtuu sitten vähän turpoamaan alkuun.Tämä taktiikka toimi ainakin viimeksi koska mulla oli jo raskausaikana imetysliivit käytössä ja niillä pärjäs sit koko imetysajan.Samat menee muuten nytkin...mut pitihän sitä uusiakin ostaa.

Hih taitaa olla paras ettei tutki tuota alapäätä liiaksi.voipi olla kamala ylläri mitä sieltä löytyy näin lopussa :) mä kans tuossa karvoja yks ilta lyhentelin ja oli kyl hankalaa...

HeMa05 rv 35+6
 
Tänään oli sitten se synnytystapa arviointi..tai ainakin piti olla. Niin turha käynti,lääkäri todella tyly ja epämukava. Joten suoraan sanottuna tuosta käynnistä jäi vain paska maku suuhun :( Lääkärin arvio oli että se selviää sitten kun synnytys alkaa et miten ulos tullaan..vaikka nimenomaan oman pituuteni takia olisi pitänyt kunnolla tutkia.
Muutenkin kaikki mitä lääkäri sanoi oli täysin päinvastaista kun mitä silloin 2 viikkoa sitten kun jouduttiin päivystyksessä käymään. Mistäs mä nyt tiedän miten ne asiat oikeesti on?
Tässäpä vähän vuodatusta..

Jenni & Hajis 34+6
 
jenniS: harmi et olet saanut huonoa käytöstä osaksesi.jos ne nyt sit kumminkin ovat sitä mieltä että vauvan pitäis mahtua tulemaan niin ei kai ne sit enempää tutki..onhan sekin totta että se synnytystapa todella ratkeaa vasta tositoimissa mikäli nyt ei mitään graavia ongelmaa ole näkyvissä.eihän se tietty ole kiva et asiat noin esitetään.onko sulla vauva kumminkin kääntynyt rt?täällä kun on niin paljon tätä asiaa ettei jokaisen juttuja muista

:ashamed:
 
Huoh, mikä päivä taas tuli järjetettyä itelle. Jalkojen päällä paljon, täytyy nyt lepuutella ja ottaa vesikuuri illalks niin ei sit neuvolan vaaka ihan räjähdä..

Meillä puhuttiin muuten tuosta peräruiskeesta niin synnytysvalmennuksessa, että kannattaa ottaa. Kätilö sanoi kyllä että he todellakin ovat jo nähneet kaiken niin ei paljon hetkauta vaikka suoli siihen tyhjentyisi, mutta onhan se itselle mukavampaa istua vessassa hetki. Aina vaan ei kerkiä, sekin saattaa olla et jos kiire tulee.

Tuosta oksennuksesta en tiijä, mut eilen illalla sitten supisteli jonkun verran, ei kovin kipeesti, mutta tuli jotenkin heikko olo, en oksentanut, mutta oli vaan sellainen tosi heikko olo.

Mulle on tullut nyt sitten pieniä raskausarpia, saas nähä repeekö koko maha :ashamed: Vielähän tässä aikaa on, no ne tulee mitä tulee ja niillä mennään. Maha on muuten laskeutunut mielestäni, tuntuu niin alhaalla, ja kaveri tänään mainitsi et sun masu on tipahtanut.

Mulla ei sitä kokemusta oo imetysliiveist mutta ostin yhet valmiiksi ja nämä on ehkä hiukan reilut, mahtuu pikkasen turpoon sit.

Mitähän muuta piti jutella, hmm.. No ehkä painun sohvalle köllötteleen ja kittaan vettä =)

Cattie ja Osku 35+3 :heart:
 
maya-78 Kyselit tuosta mun painon laskusta. Neuvolan täti sano, ettei nyt tarvi vielä huolestua vaikka paino olikin tippunut, jos vielä seuraavalla kerralla on pudonnut, niin sit mietitään mistä johtuu. Ei kuulemma tarvi olla huolissaan, sillä vauva kyllä ottaa tarvitsemansa ravinnon joka tapauksessa. =) Joten, en mä siitä sit ressiä ottanut, pikemminkin olin mielissäni, että vaaka näytti vähemmän kun luulin :p

Täällä tyttö taas potkottelee mun napaani, että tekee kipeetä! Mutta, samalla on niin ihanaa, että masussa on toimintaa, kyllähän sitä huolestuis jos ei liikkeitä tuntuis. Parempi se, että on rallia melkein 24h kun se, että tarvii oikein miettiä, etä onko tänään tullut potkuja...

Carla ja tyttö 36+4

Ps. mietittekö muuten paljon tulevaa synnytystä? Mulla se pyörii päivittäin mielessä...Pelottaaaaa...Ja sit sitä jo pohtii, että vauvahan saattaa syntyä päivänä minä hyvänsä...Että mä odotan sitä hetkee, kun saan tuon pienen (toivottavasti pienen) tyttösen ekan kerran syliini :heart: Voi sitä onnea!
 
carla: kyllähän tuo synnytys mielessä pyörii vaikka toista kertaa mennään ja suunnilleen tiedän mitä edessä.muuta en osaa sanoa kun että rentoutta peliin ja älä liikoja suunnittele.itsellä tuo rentoutuminen ei oikein onnistunut ekalla kerralla ja yritän nyt toisella kerralla siinä petrata.
ja niinkuin terkkari mulle sanoi niin sitä synnytystä kuuluukin miettiä,se vaan pitää käydä mielessä läpi jossain vaiheessa.ja sit kun l.a lähenee niin mieli kyllä rauhoittuu ja alat toivomaan et pääsisit jo synnyttämään.se palkinto on NIIN IHANA :heart:
 
Ihan vieroitusoireita päässyt tulemaan kun en muutamaan päivään ole täällä käynyt. Ja tekstiä tullut monta sivua. Äsken meni puolituntia lukiessa :whistle:
Mies ollut torstaista asti kotona ja kaikkea pientä ohjelmaa ollut, niin ei ole ehtinyt käydä. Ihana oli olla nämä viisi päivää kunnolla yhdessä vaikkei mitään erikoista tehtykään. Huomenna sitten taas arki ja mies männöö töihin.

Täällä voidaan suhteellisen hyvin. Vauva myllää masussa entiseen tapaan ja kyljistä meinataan välillä tulla ulos :D Supisteluja on aina sillon tällöin ja välillä vähän kipeitäkin. Sellaista menkkamaista jomotusta tuntuu samalla. Huomenna lääkärineuvola, niin kuulee onko tuolla alhaalla tapahtunut mitään.
Eilen tehtiin miehen kanssa kävelylenkki niin loppupuolella alkoi mahaan koskea oikein kunnolla. En tiedä mitä oli, kun ei varsinaisesti supistanut, mutta alamahaa kiristi ja jomotti hirmuisesti ja kävely meni niin hitaaksi että :eek: Välillä piti ihan pysähtyä.

Kyllä täälläkin on synnytystä mietitty ja jännittäähän se, mutta luottavaisin mielin sinne mennään. Kovasti olen jo alkanut miettimään että syntyisi jo ja saisi nyytin syliin. Mutta ei tässä enää kovin montaa viikkoa tarvitse odottaa.

Nyt en saa edes muuta kirjoitettua, ei ajatus kulje. Jospa huomenna paremmalla ajalla sitten neuvola kuulumisia ja muuta.

Nyt iltapalalle!

Pippuri ja Onnimanni 35+5
 
Jännä miten sitä muistelee synnytyksestä ihan epäolennaisia asioita. Mua häiritsi hirveesti tippa joka oli mun kämmenessä, kun ei saanut kunnolla otetta mistään ja ponnistusvaiheessa olisi ollut hyvä tarttua reisistä kiinni. Mua kammottaa edelleen Seinäjoen vanhan synnytyssalin lattiat. Ai maailma ne oli kamalan väriset. Tai en tiiä onko niitä rempattu, mutta joku uus rakennus siihen on tupsahtanut. Mutta siis synnytys pyörii mielessä ja pelkästään positiivisena kokemuksena, suolesta huolimatta :D , oli ne lopputulokset sitten niin IHANIA!! :heart:


Ja sitten omaan napaan. Nyt kutittelee selästä. Pääsen/joudun Seinäjoelle lääkäriin tässä vielä ennen joulua luulisin. Pähkäilevät lääkkeen alotuksen kanssa. Huomenna neuvolassa selviää jatko. Juu, en ole kans tuota alapäätä tutkiskellut liiemmin, mutta eiköhän ne lääkärit ole nähny vaikka mitä, pikkuGreippiä lohduttaakseni. Mulla kans suonikohjut pahentuneet, tosin jaloissa. Saa nähdä milloin ne leikataan, alkavat taas oireilla ja tulla kipeiksi, vaikka oon jalat ylhäällä tosi paljon. Harmittaa kaikki nämä vaivat, jotka ei mene raskauden piikkiin.

Joulu se vaan tulla jolkottaa. Ajattelin tuossa vielä rustata joulukortit tälle illalle ja sitten huomenna etsiä niihin osoitteet. Muutenkin huomiselle on kaikkia paperihommia tiedossa. Tämä päivä meni aivan harakoille, vaihteeksi, oon vaan lötkötelly... no kaippa sekin tekee välillä ihan hyvää! :)

johnu
 
mä oksensin viimiset 12 tuntia mun synnytyksessä jos jotain nielaisin, siis tilkan vettäkin. Parempi oli olla syömättä ja juomatta ja välillä huuhtoa suuta ja pyysin tipan itelleni että saan edes glukoosiliuosta ettei verensokerit laske liikaa... Viime synnytys oli siis pitkä (36 tuntia) mutta positiivinen kokemus ja ponnistusvaihe todella lyhyt ja helppo sit lopulta. Joillain vaan kroppa reagoi synnytykseen oksentamalla...
 
PikkuGreippi:

Mä voin lohduttaa sua sillain että hoitohenkilökunta on kyllä nähnyt uransa ja opiskelunsakin aikana niin paljon kaikenlaista että poikkeava väri tai suonikohju tai pari ei todella oo sellasia et sun pitäisi nolostua :hug: Ne kaikilla tuntuu itsellä isolta asialta mut kun päivittäin töissä näkee kaikkea ni ei sitä pienestä järkyty eikä ainakaan tule sellaista oloa että onpas noloa kun jollain on joku paikka jonkun näköinen :) Uskon että kuvaamasi muutokset on aika tavallisia raskauden aikana ja tietysti ne tuntuu itsestä suurelta ja saakin tuntua, mutta ei kannata lääkäriä nolostella tuossa asiassa, se on vaan turhaa stressiä sinulle itsellesi :)
 
Täällä masu vaan kasvaa... Tänään oli sf-mitta 37,5cm Nla täti laitto lähetteen ä-polille ja siellä sitten katsotaan vauvan kokoa. Nla tätin mielestä vauva tuntu käsi tuntumalle jo aika reilun kokoiselta. Että saas nyt sitten nähdä mitä ä-polilla sanotaan kunhan nyt saan sen ajan sinne...

Turvotus: +
RR: 131/83
U-Prot. / U-Gluk.: - / -

Sydän äänet oli vahvat ja vauva liikkuukkin päivittäin erittäin tomerasti.. Tykkää potkia mun kylkiluita...

Käynnistääköhän ne synnytyksen sitte jos vauva alkaa tosiaan olla jo iso??
Onko muilla kokemuksia?

Halinappi ja masuasukki 36+5

 
Moikka vaan taas =)
Aattelin nyt tänne ilmoitella että tänään kait on sitten vaavi tulossa tänne loskaiseen joulukuuhun :D Tossa tunti sitten meni lapsi vedet ja kättärille soitin että mitäs tehdään? Vastaus oli vaan että kun vaavi on kiinnittynyt niin ei tarvii pitää kiirettä että menen vasta sitten kun alkaa kunnolla supistelee vaikka iltapäivällä 12 tuntia se mulle antoi :D
Että tälläistä täällä
T:Tahtoo äidiksi ja vaavi 37+2
 
Jännityksellä odottelen tahtoo äidiksi kuulumisia! Voimia vaan ponnistuksiin. Onneksi sulla jo noin hyvin viikkoja eli sen puoleen ei varmaan mitään hätää.

Täällä loppui uni kesken, kun heräsin miehen tehdessä töihinlähtöä. Söin tuossa jo aamupalan ja meen kohta vielä pitkäkseen jos siltä tuntuu. Vettä sataa eli ulkoilukaan ei näin aamutuimaan vielä huvita.

Pikku greippikö oli vielä alapäänsä nähnyt? Mä en muista milloin omani olisin viimeksi yltänyt näkemään... Edes peilillä. Eikä näillä viikoilla oikeestaan kiinnostakaan, tuskin se kaunistunut on ;) Kohjuista en tiedä, mitään ei ainakaan ole sormiin ottanut, tuntuu vaan et koko värkki on yhtä lörppää...

Synnytys jo kovasti tuntuu mietityttävän teitä... Mä en ole uskaltanut vielä päästää sitä ajatuksiin kovin vahvasti, uskon et kerkeän sitä jännittää ja pelätä vähän myöhemminkin... Serkkuni kanssa juttelin eilen puhelimessa, hän kun sai pienen pojan 2 vkoa sitten ja hänenkin kanssaan sovittiin, et puhutaan veriosuudet vasta sitten, kun mäkin oon synnyttäny :attn:

Imetysliivit olis varmaan munkin jo hankittava. Ei ole muutenkaan kuin yhdet liivit enää, mitkä mahtuu päälle.

Joulua täällä laitetaan hillitysti, muutosta niin vähän aikaa et mitään joulusiivousta ei onneksi tarvitse tehdä. Kortit on kirjoitettu ja lahjat on tänä vuonna jätetty minimiin eli helpolla meinaan päästä.

Nyt köllölleen...

Pore&Papunen 36+2
 
Voi kun ihanaa että meidänkin porukat alkaa pikkuhiljaa jakaantumaan, eli paljon onnea tahtoo äidiksi sinne synnärille. Saatte jouluksi parhaimman lahjan kotiin.

Itse olen tänään menossa sinne äitipolille ja jännityksellä odotan mitä siellä sanotaan. Olen eilisen päivän miettinyt, että jos menee suunniteltuun sektioon, niin ottavatkohan mut ensi viikolla sisään?? Viikkoja on kuitenkin jo mukavasti ja eivät varmaan jätä tonne jouluviikolle. Sen olen kuitenkin päättänyt että kääntää en anna vaikka kuinka yrittäisivät puhua ympäri. Kun kerran toinen on poikittain niin saavat ottaa leikkaamalla, hätäsektiota en todellakaan halua. Viime kerrasta jäi jo niin kamalat muistot, ettei huvita toista kertaa kokea sitä. No niin johan siinä tulikin vuodatusta näin aamutuimaan. Ja kukahan se oli ja mietti miltä alapää näyttää, niin eiköhän ne siellä ole nähnyt kaiken. Vaikka pakko myöntää että itsekin miettii asiaa aina varsinkin kun tehdään sisätutkimusta. Musta ei olisi tän alan ihmiseksi sitten millään. Olen sen verran omituinen että kaikki mahdolliset eritteet saavat aikaan oksennusrefleksin. No se siitä aiheesta.

Tänään meinasin ottaa ihan lunkisti, eilen olen kuitenkin tehnyt vaikka mitä. Tai no meinaan mä laittaa tonne vähän varmuuden vuoksi miekkosille evästä jos joutuu jäämään sinne sairaalaan jo tänään. Ai niin noi kuivat pyykit pitäisi varmaan kerätä, ja sitten odottaa se silittäminen, voi kun mä sitä niin inhoan.

Siinäpä päivän kysymys; KUKA TYKKÄÄ SILITTÄMISESTÄ???????

Kohta ois varmaan aiheellista rynnätä suihkuun ja sitten laittaa sitä sapuskaa.

Nuuskis "jää roikkumaan"
 
Onpa ihanaa että tammikuiset jo pikkuhiljaa alkavat poksahtelemaan. Paljon voimia synnytykseen tahtoo äidiksi, onneksi viikkoja on niin paljon ettei pitäisi olla hätäpäivää!

Nuuskis MINÄ MINÄ MINÄ tykkään silittämisestä kovasti. Olen joskus ollut jopa niin hullu että olen käynyt siskoni pyykit silittämässä kun hänellä oli kädet täynnä kahta pientä tyttöä. Ja on niitä kavereidenkin pyykkejä silitelty silloin tällöin. Must se on rentouttavaa, samalla voi katsoa esim jotain leffaa tai kuunnella hyvää musiikkia. Sen sijaan inhoan imurointia ja lattioiden (sekä ikkunoiden) pesua. Yök.

Alapäätä en ole edes vaivautunut miettimään sen kummemmin. Hyvä että sitä löytää enää edes käsikopelolla :LOL: Jostain olen toki lukenut että jotkut käyvät ottamassa brassin ennen synnytystä, mutta itse ajattelin että jos vähän yrittäisi noita karvoja lyhentää (kasvavat muuten hurjalla vauhdilla rauskauden myötä) ja ehkä yritän vähän bikinirajoja siistiä. Jos ei onnistu niin ei sitten onnistu. On ne siellä sairaalassa nähneet jos jonkin näköistä värkkiä :D

Halinappi mä olen kans kovasti miettinyt että käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin jos vauva kovin iso. Parilta yli neljäkiloisen vauvan synnyttäneeltä kaverilta kuulin, että jos ei muuta ongelmaa ole kuin vauvan koko niin tuskin käynnistävät. Jos äiti on pienikokoinen ja vauva taas iso, niin luulisi että käynnistäisivät aikaisemmin, jotta mahtuu tulemaan hyvin ulos?
Mullahan noi sokeriarvot heittelee niin nätisti, että jo sen puolesta toivon että käynnistäisivät (jos tämä ei tajua tulla itse aikaisemmin) aikaisemmin, lisäksi tämä meidän vauveli on kokoajan ollut n. 1-2 viikkoa isompi kuin pitäisi. Meillä kuitenkin tiedetään että hedelmöitys ei ole voinut tapahtua aikaisemmin, kun on keinoalkuinen ipana tulossa! No ensi viikolla mulla on käynti siellä äitiyspolilla noiden sokerien takia ja varmaan silloin selviää. Kauttarantain olen ymmärtänyt ettei näillä viikoilla enää aloiteta insuliinihoitoa, vaan seurataan vauvan vointia tarkemmin? Mutta kuten ollaan jo monen monta kertaa huomattu että tässä meidän suuren suuressa maassa on niin monta tapaa hoitaa raskauksia ja synnytyksiä ettei mitään voi pitää itsestään selvyytenä!

Hauskaa, että muutkin ovat olleet hereillä jo kukon laulun aikaan. Me lähdettiin koiran kanssa jo varttia vaille 5 lyllertämään pitkin kyliä ja pakko myöntää että kyllä siitä ulkoilusta vaan tulee hyvä mieli. Onneksi ei ole sellaista vaivaa, joka estäisi ulkoilun / kävelyn *koputtaa puuta*

Antoisaa tiistaita kaikille

Pötkylä ja pötsimönkijä taustalla roikkuvat..
 
Huomenia vaan täältäkin! Ja todella ihana kuulla että tammikuisia alkaa putkahtelemaan maailmaan jo näin ennen joulua. Voimia tahtoo äidiksi synnytykseen, pidetään peukkuja ettei kauhean kauan kestä..

Omasta navasta, supistellut on päivittäin ja toisinaan olleet aika napakoita. Huomenna kuullaan onko supistukset tehneet työtänsä, on nimittäin viimeinen (virallinen) lääkärineuvola.
Nyt pitäis rientää siivous urakkaan :whistle: ja sit pitää vielä leipoa kun huomenna olis meitin tyttären synttärit. Joulux ei tarvita enää muuta ku osa lahjoista on hankkimatta, siinä sitä onkin päänvaivaa. Sais kaikille jotain tarpeellista.

Nuuskis vastaan päivän kysymykseen. Minä tykkään silittämisestä, :attn: JOS ei ole aivan kauheaa vuorta, mulla tuppaa näin olemaan.

Rynnis ny aamupalalle ja sit töiden kimppuun.

glaudia ja vauveli rv.35+6
 
Siis olenko mä ainoa joka inhoaa silittämistä yli kaiken. Se on jotenkin niin inho puuhaa ettei tosikaan. Mun mies on taas sellainen ylisilittäjä että hyvä ettei alushousujakin prässää :LOL: :LOL: Mä tykkään taas siivota varsinkin jos saa veden kanssa lutrata, imurointikaan ei siis ihan lempipuuhaa ole. No kyllä mä sitten teen kaikkea kun pakko on :attn:

No niin, eli ruokaa pitäisi miehille laittaa mutta äiti se vaan täällä netissä roikkuu.....On mulla kiisseli jo hellalla tulossa, ja kohta se varmaan kiehuu yli kun unohdan sen sinne. Naapuri hakee vasta lehteä ja on sentään töihin menossa. Itsellä kun ei ole kiire niin lehti on haettu jo ennen viittä. Joskin poika herätti puoli viideltä kun sillä oli kakkahätä. Kohta vois ottaa sellaiset pienet unet et jaksaa siellä äitipolilla sitten istuskella.

Nyt noiden ruokien kimppuun ja sitten ehkä taas tänne.

Nuuskis ja potku-Irmeli (raukalla varmaan jalat ruvella kun joutuu nytkin tohon pöydän reunaan tuuppimaan ja potkimaan)
 
Tsemppiä tahtoo äidiksi synntykseen! Täällä kaikki varmasti hengessä mukana ja innolla odotellaan kuulumisia..
Nuuskiksellekin tsemppiä äippäpoli vierailuun, toivotaan että on hyvä käynti ja selviää asiat:)

Mutta hei kaikki! Sitten kun synnytätte tms. ja haluatte päivittää tietojanne tonne etusivulle niin laittakaan varalta mulle sitten vielä yv:tä, ettei sitten vaan jää kukaan huomaamatta. Varsinkin nyt kun porukka alkaa enemmänkin piahkoin synnytytteleen ja tietoja saattaa tulla paljon. Sekä tiedot on sieltä helpommin saatavilla jos/kun mullakin on sairaalapätkä johonkin vaiheeseen edessä, niin siltä aikaa :saint: Saadaan kaikkien syntyneet pienokaiset päivitettyä etusivulle :heart:

Mutta nyt taas kerhoileen. Tänään onkin nuoremman kerhopäivä, viimeinen tälle vuodelle. Ja nyt koitellaan mamia sitten, ku kävellen pitäs lähtee. Pojat aikovat ottaa pyörät, mutta vasta ulkona nähdään kunnolla millainen keli on että uskallanko vielä pyörät kaivaa heille varastosta. Eilen oli ainakin tiet ihan sulat.. Kahtellaan taas iltapäivällä sitten..

Tahtoo äidiksi, jos vielä kerkiät niin piipaha sanomassa heipat meille ku lähdet.. Mutta voimia, tsemppii ja onnea "suoritukseen" :hug: *voi ku itekkin pian pääsis*

Saaru ja Aattomiäs 37+4
 
Huomenta mammat!

Voi, ihanaa kun aletaan saamaan vauvoja tänne meidänkin pinoon.. :heart: tahtoo äidiksi-mammalla taisikin olla jo joulukuun puolella laskettuaika muutenkin. =)

Mie oon menossa kymmeneltä synnytystapa-arvioon/viimeiseen ultraan, lääkäri tekee tietenkin myös sisätutkimuksen jne.. jännä nähdä mikä tilanne on tuolla alakerrassa, ja se vauvan painoarvio jänskättää myös. Tulen sitten kertoilemaan tänne kuulumisia kunhan olen käynyt siellä.

Katja ja rv 36+5
 
Paljon tsemppiä tahtoo äidiksi :heart: :heart:

Hema: Hajis on rt:ssa joten sen puoleen hyvä, edelleen hieman eilinen ihmetyttää mutta ei auta.

Painoarvio oli eilen 2500g ja veikkaus syntyessä oli 3500g, saa nähdä. Itse veikkaan et lyhyt kaveri on tulossa,nähtäväksi jää ;)
Niin sitä vaan aletaan jakaantumaan, pikku hiljaa alkaa itselläkin pyörimään päässä että koskahan Hajis meinaa ulos tulla,tosin mun tuurilla kun on niin pitkään supistellu et mennää helmikuun alkuun..Mutta pääasia et tulee sit kun on itse siihen valmis :heart: äiti vaan meinaa olla malttamaton :LOL:

Jenni & Hajis 35+0
 
Tahtoo äidiksi voimia ja onnea koitokseen!

päivän kysymys mä en kanssa pidä silittämisestä, oikeestaan pyykinpesu kokonaan on se inhokki koti työ. Perusteluina, että muut hommat saa kerralla valmiiksi kun aloittaa, mutta pyykin perua varten pitää tsempata useammin: ensin pyykit koneeseen, sitten kuivumaan, ja vielä pois narulta... Silittämistä onneksi aika vähän, kun suurin osa vaatteista on sellaisia, ettei kaipaa silitystä. Nyt tosin olen ajatellut silittää kaikki vauvan vaatteet, ihan jo omaksi iloksenikin.

Täällä taas porukat olleet ajoissa hereillä, itse lähes suutuin kun heräsin jo kymmeneltä... Tosin mulla uni meinasi jäädä eilen illalla kokonaan tulematta :| . Pyörin taas ensin sängyssä reilun tunnin, minkä jälkeen nousin ylös, lueskelin täällä netissä kaikkia juttuja ja pelailin jotain nettipeliä. Kolmen jälkeen sitten alkoi tuntumaan siltä, et jos vaikka nukahtais ja menin takas sänkyyn. Puol neljältä vielä katsoin kelloa, minkä jälkeen olen sitte nukahtanut. Miehellä kello soi puol seitsemän eli sillon olin taas hereillä lähes tunnin ja nyt sitte kymmeneltä ylös.. Ei kivaa, mutta onneksi ei tarvii töissä enää olla, niin kai sitä yhden päivän vähemmäläkn unella pärjää.

 
No niin, täällä sitä vaan hiimaillaan kohdunsuu 2-3senttiä auki B) Ja kohdunsuu on TODELLA pehmeä kuulemma. Vauvan pää on kiinnittynyt kunnolla, lähtökuopissaan jo on! =) Painoarvio oli nyt 2900g, ja kyllä se nyt ihan varmuudella on poika, niin hyvin näkyi "nakki ja sämpylät". Minun lantion luut olivat jossain suunnassa himpun verran ahtaat, sanoi että tällä hetkellä vauva mahtuisi hyvin tulemaan, mutta JOS (epätodennäköistä kuulemma ) menee lasketunajan yli, niin saattaa olla että ei mahdu alakautta tulemaan. Olisi antanut uuden synnytystapa-arvioajan muutamaa päivää ennnen laskettua-aikaa, mutta kun siinä on just pahasti joulu&uusivuosi, ja äitipoli on sen välin kiinni, niin pitää käydä ensi viikon torstaina jo ylimääräisellä käynnillä, niin lääkäri katsoo tilanteen uudestaan, ja laittaa tarpeen vaatiessa röntgeniin.

Katja ja rv 36+5
 
Voi elläimen käsi! Kyllä ois tainnu meiän pojilla kerhoilut jäädä tähän kertaan jos ei muutenkin ois loppunu tälle vuotta noi kerhot. Ihan kamala reissu, paikkoja niin särkee ja pojat vain kiukutteli, poukkuroi ja huus. Ei ollut kaukana ettei mamilla päässyt itku ku tuntuu ettei mikää auta ja ei kuunnella, tuskanen olo pukkas päälle, pissatti ja supisti ja mahaa sattu. Nuorempikin vain makasi pitkin pituuttaan tai muuten vaa juoksi toiseen suuntaa. Matkaa ei kuitenkaa ole kuin kilometri, mutta musta tuntui ettei me päästä koskaa kotii asti. :headwall:
Mutta nyt onneksi tilanne taas hallinnassa, on syöty ja pojat asettui katsomaan dvd:tä. Saan minäkin hetkosen hengätää ja tasata pulssia.

Halinappi Mulla kans sf-mitta oli viime viikolla 36cm (ja viikkoa aikasemmin vain 33cm |O ) Nyt sitten mittaillaan taas ja sen takiin varattuna lisälääkärillä käynti että mietitään pitääkö jotain sitten miettii sen kasvun ja synnytyksen suhteen. Torstaina taas neukka niin sitten taas enemmän tietoo tuosta mun mitasta:)

Ihanaa ku monella on jo niin lähtökuopissan. Kohdunsuu auki ja vauvat kiinnittyneet. Antaa hiukan toivoa että lähellä ollaan. Mulla nyt vain aina vauvat köllineet loppuu asti ylhäällä yms. Ei etes osaa toivoa että aikasemmin tuliskaan. Siksi vaikka päivät vähenee niin kovasti en osaa odottaa et laskettuna aika vielä mitää tapahtuis. Koko ajan suunnitelmissa että sitten joskus uuden vuoden jälkee aletaa odotteleen. Paitsi että monesti sitten saa liikaa toivoa et syntyy aikasemmin ja odottaa vain sitä hetkeä ja sitten meneekin laskettuun aikaa taikka yli. Mun veljen vaimokkeellekin kävi nii... pitkää puhuttii et syntynee kuitenni aikasemmin ku paikat on siihen ihan kypsät ja auki, mut meni se toista viikkoo sitten yli. Ja odottavan aika on piiiiiiiitkä.. Kokemuksella, nuorempi syntyi kuitenki 3vko yli lasketun ajan.

Mutta nyt oikaseen...*huoh*

Saaru ja Aattomiäs 37+4
 

Yhteistyössä