**TAMMIKUU2008**joulukuu

TAMMIKUISTEN 2008 LASKETUT AJAT


28.12

Saaru, OYS, 3.lapsi...POIKA

30.12

Helinä, KOS, 1.lapsi
SuTi, 1.lapsi...TYTTÖ


1.1.

Möhkis-82, 1.lapsi...(poika)
mnä, RaS, 4.lapsi
anskuliini1, 1.lapsi

2.1

carla-81, 1.lapsi... TYTTÖ
Nuuskis, Jorvi, 2.lapsi
Mama76, KOS, 2.lapsi
Halinappi,KYS, 2.lapsi...TYTTÖ
ekomamma, Ksks, 7.lapsi

3.1

Katja87, 1.lapsi...POIKA
PrincessOfAcco, TYKS, 2.lapsi...POIKA
OonanÄiti, KAKS, 2.lapsi

4.1

Miumau, TAYS, 1.lapsi
kerttu, 2.lapsi
Sallu75, SEKS, 2.lapsi
Maija80
Gorthaur ...POIKA

5.1

tuiskutuuli, Jorvi, 3.lapsi
Jimena, Jorvi, 3.lapsi...TYTTÖ
Mamale, 3.lapi
äitix4, KOKS, 4.lapsi

6.1

Pore71, KSKs, 1.lapsi (poika)
Hokkis, NKL, 1.lapsi
Laly, 3.lapsi


7.1

MaryahR, Jorvi, 1.lapsi
hazelnut, TyKS, 1.lapsi...POIKA
Onsku, KHKS, 1.lapsi

8.1

HeMa05, 2.lapsi...TYTTÖ

9.1

Pippuri84, Kättäri, 1.lapsi
tippiäinen, HySa, 2.lapsi
odottaja-81, OYS...POIKA
glaudia , KP-KS

10.1

Viia, OYS, 1.lapsi
Iloinen, 1.lapsi
Bamboo81, OYS, 1.lapsi
Kaustinen, VAS, 1.lapsi...POIKA
Sirpukka, KOKS, 2.lapsi



11.1

Cattie, TAYS, 1.lapsi...POIKA



12.1

Hipu, TYKS, 1.lapsi
Riina Eliisa, 2.lapsi
Äitikarhu, K-HKS, 2.lapsi

13.1

Papu76, OYS, 1.lapsi...POIKA
JonnaP, Porvoon sairaala 2.lapsi..POIKA
iita82, 2.lapsi...(tyttö
Dinomamma, 3.lapsi
pikkueppu, K-HKS, 4.lapsi


14.1

Inessa, KSKS, 1.lapsi
updown, KSKS, 3.lapsi
mybaby


15.1

Yölintu, SEKS, 4.lapsi
jenniS ,Kättäri...POIKA
säde83, P-Kks, 3.lapsi

16.1

Nonna, 1.lapsi
pötkylä, 1.lapsi
Iidukka, KOS, 1.lapsi
Mivian80, 3.lapsi
Tammiäiti, OYS, 3.lapsi
Mamma -82, VKS, 4.lapsi
Jossu ja Helmi, 4.lapsi



17.1

Kirppu 80, P-KKS, 1.lapsi...POIKA
oh2gzs, K-HKS, 1.lapsi
Pocahontas82, PHKS, 2. lapsi
Fruity, NKL, 3.lapsi
mum73, 4.lapsi
huugo, - , 6.lapsi


18.1

sipuli83, 1.lapsi
ansku88, SEKS, 1.lapsi...(poika)
pikkuGreippi, Jorvi, 2.lapsi...TYTTÖ
Äidinkulta, EKKS, 2.lapsi
Viivi, 2.lapsi
Marusha, 2.lapsi
Suny, 3.lapsi...POIKA
Äitiyö, SatKS, 3.lapsi
Soikku76, Satks, 3.lapsi...POIKA
josefiina, Satks, 5.lapsi...TYTTÖ


19.1

mamelimuu, ksks, 5.lapsi

20.1

tyttönen, TAYS, 1.lapsi
Miyaki, PHKS, 1.lapsi
raksunaksu, MTHA, 1.lapsi
maya-78,Koks, 1.lapsi
Clara75, HySa, 2.lapsi

21.1

Afu-82, TAYS, 1.lapsi (poika)
Piku81 , 1.lapsi...POIKA

22.1

Hömötilli, TAYS, 2.lapsi
JenskU82, 2.lapsi


23.1

Wera
Säästöpossu, 2.lapsi
olento, 2.lapsi
Äippärä, KSKS, 6.lapsi

24.1

tytsi88, 1.lapsi...TYTTÖ
Niipa-85, TYKS 1.lapsi...POIKA
säihky74, KOS, 1.lapsi
Peukaloinen, NKL, 3.lapsi
Papunen, KSKS...TYTTÖ
Manta07

25.1

MaijaM, Kättäri
riksu, 2.lapsi, POIKA
Kotinatsi , 2.lapsi...TYTTÖ
pia, 4.lapsi
nintendo, NKL, 5.lapsi

26.1

Shakki, 2.lapsi...(tyttö )
saritaregina, SEKS, 3.lapsi
Tilli, Jorvi, 3.lapsi
RockMama,SEKS

27.1

meimei, HYS, 2.lapsi
Johnu, SEKS, 3.lapsi...(tyttö )
Minneli,KYS, 3.lapsi...POIKA
Äippä, KSKS, 6.lapsi

28.1

Katia79, 1.lapsi
Tammikuinen, PHKS, 3.lapsi
kotikurppa, 3. lapsi...TYTTÖ
Nobody, Satks, 5.lapsi
Kaapo, 5.lapsi
merbau

29.1

Mrs Knotty-Hilly, SatKS, 2.lapsi

30.1

mirkkuli, KYLAKS, 3.lapsi

31.1.

Papunen, KSKS, 1.lapsi
Blanca , LKS, 1.lapsi (poika)
Electric Storm ,SEKS, 2.lapsi
maximilian , SatKs, 3.lapsi...(poika)




Ilman laskettua aikaa:
HelloKitty
Freija
Jovitar, 3.lapsi
Mikkura, 2.lapsi
Manta, 2.lapsi
missmo, TAYS, 1.lapsi


133 Tammikuista jo!




:heart: Syntyneet tammikuiset :heart: :

10.11

Pikkupeikko85, (rv 31+1, 11.1), 1210g ja 38,5cm POIKA

12.12

Lizardus, (rv 35+3, la 13.1), 3275g, cm POIKA

13.12

tahtoo äidiksi, (rv 37+4, la 30.12), 2775g, 45cm TYTTÖ

16.12

Sofianna, (rv 38+2, la 28.12), 3640g, 51cm POIKA

22.12

Saapasjalkakissa, (rv 37+5, la 7.1), 3160g, 51cm POIKA (oma veikkaus oli tyttö)

23.12

Meiming, (rv 38+1, la 5.1), 3645g, 50cm, 35,5cm POIKA

25.12

Lellu1, (rv 38+3, la 5.1), 3880g, 50cm, 35,5cm POIKA

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:


marraskuun ajatukset
http://keskustelu.kaksplus.fi/t889932

lokakuun löpinät
http://keskustelu.kaksplus.fi/t869698

syyskuun pohdinnat
http://keskustelu.kaksplus.fi/t850248

elokuun mietinnät
http://keskustelu.kaksplus.fi/t828450

heinäkuu höpinät
http://keskustelu.kaksplus.fi/t805734


kesäkuun juttuihin
http://keskustelu.kaksplus.fi/t786545


Tässä vielä linkki vanhaa listaa..
http://keskustelu.kaksplus.fi/t762983






 
Kiitti Saaru kun laitoit taas uuden pinon alulle.Ilman muuta jatketaan keskustelua vauvapuolella sitten ensi vuoden puolella.
Mä olen kans sitä mieltä että tämä meidän tyllerö on ihan varmaa masussa loppuun asti ellei jopa vähän yli...esikoinen meni viikon yli.

ittellä meinaa flunssa tulla päälle mutta ei vielä kunnolla.aamulla vaan oli karmee nousta kun nenä oli ihan tukossa ja hengitys raskasta.
mies on mulle muutenkin sanonut että hengästyn tosi helposti nykyään,olen kyl huomannut itsekin.

niin on tää muuten jännää aikaa kun joulu tulee ja me kaikki odotellaan vauveleita aika loppusuoralla.ainakin itselle se tuo sellaisen jännittävän lisän valmisteluihin.samalla kun koristelee kuusta niin vois kasata pinnistä :)

 
Kiitokset Saarulle uudesta pinosta. Minä täällä ihmeissäni yritin katsella vanhaa, mutta uusi pomppasi heti silmille :LOL: :LOL:

Neuvolassa on tämän päivän osalta käyty, ensin oli pojan 3 vuotis neukka ja kaikki oli hyvin. Pisti lääkärille esityksen pystyyn, eli kun on virtaa aamusta niin minkäs sille voi. Sitten oli mun neukka ja tuloksia
Viikkoja 35+2
Painoa oli tullut 1,5 kg (2 viikossa) :kieh:
Turvotus ++
RR 113/95
Sf 32 (2 cm viime kerrasta lisää)
Syke 138
Liikkeet ++
Kohdunsuu pehmeä ja kiinni
Ja sitten se iloinen uutinen kaveri ei ole missään tarjonnassa vaan iloisesti poikittain tuolla pallean vieressä. Lääkäri, joka on todella ihan ja mukava, niin ihmetteli kun sydänäänet löytyi tuolta ihan rintojen alta. Ihmeteltiin yhdessä kun mun maha on tuolla rintojen alla ja tuolla alhaalla on ihan tyhjää. Laittaa lähetteen Jorviin, jossa katselevat sitten mistä se tulokas oikein löytyy. Tekevät samalla sen synnytystapa-arvion. Eli oma mielipiteeni on että tässä ollaan menossa suunniteltuun sektioon ja luultavasti ennen uutta vuotta. Viimeksi istukka oli kalkkeutunut, joten eivät varmasti päästä yliaikaiseksi. Joten täällä sitä soittoa odotellaan innolla sekä pelolla, ihanaa päästä ultraan katsomaan miltä tulokas nyt näyttää ja samalla pelottaa se mitä sanovat synnytyksestä. No sen näkee sitten.
Ensi perjantaina menen neuvolaan taas, kun nuo verenpaineet ovat nyt ihan ihmeelliset. Eli niitä aletaan nyt seuraamaan, toivottavasti ovat seuraavalla kerralla kunnossa.

Muuten meinaan tänään imuroida ja katsoa saisinko ommeltua. Myös keittiö olisi saatava kuntoon, eli kauppalappu, viikonlopun sapuskat ja jääkaapista kaikki vanha roskiin. Huomenna miehet lähtevätkin anoppilaan yökylään ja mun kavereita tulee iltaa istumaan. Ihanaa kun saa rauhassa höpötellä ja olla vaan. Muuten en meinaa stressata viikonloppuna enempää.....

Roikkumaan jää

Nuuskis
 
Nuuskis, mulla oli esikoista odottaessa niin että lopussa turvotukset ja verenpaineet kulkivat käsi kädessä...ei muuta kun juomakuurille,se saattaa auttaa.
mulla kanssa turvotusta on alkanut pikkuhiljaa tulemaan ja tuntuu olevan vakio vaikka mitä tekis,juominen tietty vähän helpottaa mutta kun ei tahdo jaksaa tuntia kauempaa jaloillaan olla kun alkaa varpaat huutaa hoosiannaa!hirvee paine niihin tulee.

itsellä ensi viikolla se viimeinen lääkäri.mulle ei mitään synnytystapa-arviota tule sen kummemmin kun tuo esikoinen tuolta alakautta tuli ja nyt tämä tyllerö näyttää asettuneen lähtökuoppiin eli loikoilee lantiossa pää alaspäin.

nyt pitää lähteä vähän ulos raittiiseen ilmaan ja sit ruoan laittoon

HeMa rv 34+3
 
HeMa05; mä olen miettinyt että jos ostais semmoiset Aino tai Reino tossut ja niillä alkais liikkua tuolla immeisten ilmoilla, ne kun ei kiristä eikä purista. Muuten tuntuu et kaikki kengät hankaa tai puristaa jostain. Ehkä tässä kuukauden pärjää, kun en viitsisi enää kenkiä alkaa ostamaan, kun ne on sitten tammikuussa ja kuitenkin isot kun turvotukset häviää. Vettä menee päivittäin ihan kiitettävästi ja kai se on tosta metvurstista luovuttava ja siirryttävä kalkkunaan. Välillä on vaan sillä tavalla, että tekee oikein mieli tota suolasta.......

Mutta nyt toimiin, että saa tänään jotain aikaiseksi....

 
Huomenta!

kiitokset taas Saarulle, uuden pinon aloittamisesta. Hetki meni itsellä tajutessa, että joulukuu tosiaan on alkamassa. Jotenki sitä ajattelee, että tässä on vielä niin paljon aikaa ennen joulua/synnytystä...

Meillä oli eilen sitte yhdistetty toinen ja kolmas perhevalmennus. Olivat päättäneet tiivistää kurssin kolmesta kahteen kertaan, kun yksi kerta peruttiin terveydenhoitajan sairasloman takia. Käytiin sitten eilen ensin läpi synnytystä, vähän sitä koska sinne sairaalaan pitäis lähteä ja mitä sinne tulisi ottaa mukaan (terkan mukaan neuvolakortti ja hygieniatarvikkeet riittää ). Katsottiin joku synnytysvideo, minkä jälkeen saatiin esittää kysymyksiä. Kysyttäessä kertoi sitten vielä eri kivunlievityksistä, mutta en ainakaan itse saanut mitään uutta tietoa. Tai olisin halunnut kuulla perusteluja, miksi toiset eivät halua kivunlievitystä, eli mitä "riskejä" niissä on, mutta tähän ei oikein osannut mitään vastata..

Synnytyksen jälkeen kävimmekin sitten läpi imetystä ja synytyksen jälkeistä masennusta. Vauvan hoitoon liittyviä asioita ei käsitelty muuten kuin kysymyksillä. Eli hieman pettynyt olin ko. tilaisuuteen.

Illalla itselle iskikin sitten kauhee ahdistus, että miten sitä oikeasti selviää synnytyksestä ja pärjää vauvan kanssa. Olen kyllä kuullut, että jostain sitä sitten osaa itsestään toimia vauvan kanssa, ja olen toki aikasemminkin pieniä lapsia hoitanut, mutta silti... Ehkä se on vaan mun luonteesta kiinni, että en tykkää jos jokin iso asia on yhtään epäselvä, vaan haluan ajoissa suunnitella ja selvittää kaikkea mahdollista tietoa. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan?

Yö menikin sitten tosi huonosti nukkuessa, mutta pitää koittaa nukkua päikkärit jossain välissä.. Nyt lenkkeilemään koirien kanssa.

Maija 32+0 taas uusi viikko alkaa...
 
Hienoa Saaru kun perustit taas uuden pinon! Ja ilman muuta jutut jatkuu sitten vauvapuolella!

Mä olen ihan äimänä, että on jo joulukuu ovella. Välillä tuntuu, että justhan tässä vasta plussattiin ja nyt ollaan jo näin pitkällä. Nämä viimeiset viikot sitten varmaan ovatkin pitkiä.

HeMa mulla on ihan sama, flunssa tulossa muttei tule kunnolla. Nenä tukossa ja olo on voimaton, mutta kuitenkaan ei ole kunnon flunssa. Ärsyttävää, tällainen ollakko vaiko eikö olla flunssa kun yleensä, ainakin mulla, kestää paljon pidempään kuin kunnon räkis.

Pitäisköhän nämä kotihommat taas käynnistää, jotta tämä perjantai saadaan pulkkaan.
 
Saarulle taas kiitoksia tosiaan uudesta pinosta...

aika menee kyllä äkkiä. Joulu on ihan justiinsa. Toisaalta olis kyllä aikaa laittaa sitä, mutta ei tosiaan oikein voimia. Seisominen ei ole juu kovin kivaa täälläkään.

Mä olen itse sairaalassa tarvinnu just sen neuvolakortin, pesuaineet (löytyy tietty sairaalastakin, mutta tukkaan on kiva laittaa kunnon shampoota) sun muut hygieniatavarat, kännykän ja laturin ja liivinsuojia. Sairaalassa on ainakin ennen olleet sellaisia aika karseita liivejä (jostain sodanajalta varmaan :) ) ja suojiksi on laitettu sellasta pehmeempää paperia, mutta kyllä mä olen enempi tykänny niistä omista liiveista ja suojista. Ja alkuun, jos maito ei valu, on paras olla ilman liivejä, että arat rinnanpäät saa ilmakylpyjä. Omat sisäkengät olen ottanu, mutta siellä on kyllä niitä sairaalatohveleita, et ei välttämättömät ollenkaan. Aika vähällä pärjää, mä en ymmärrä esim sitä vaukirjan listaa, aivan mahdoton! Harvalla on siellä aikaa tehdä mitään muuta kuin hoitaa vauvaa ja levätä sit se vähä aika, mitä siitä jää. Vauvathan osaa esim herätä aina just silloin, kun äiti on saanu lämpösen ruuan eteensä...

Se olis kätevää, jos sairaalasta sais manuaalin käteensä, missä olis ohjeet, miten just tätä vauvaa hoidetaan, mutta nää kun ei ole koneita, niin ei onnistu. Kyllä se tosiaan niin menee, että ne vanhemman vaistot yleensä herää ja sen oman vauvansa kitinät oppii aika nopeesti tunnistamaan. Ja jos jotain erityistä ongelmaa tulee, voi aina alkuun soitella sinne synnytysosastollekin takaisin. Joihinkin paikkoihin ainakin voi jopa mennä käymään näytille, esim imetysongelmissa. Muuten, jos vauvalle tulee kuumetta, on se vietävä aina lääkäriin. Kaikki infektiot hoidetaan antibiootilla vastasyntyneellä varoiksi, siis jos kuumetta on, ja varsinkin, nopeesti hoitoon, jos vauva väsähtää. Mut muuten sit vaan kyselee vaín neuvoja muilta äideiltä tai esim neuvolasta. Hyvin se sujuu!(hyvä täällä tsempata etukäteen, sit onki ite ihan pulassa kuitenkin...Kun kokemus ja tieto ei välttämättä kuitenkaan käytännössä auta :headwall: )

Tosta kuumeesta vielä sen verran, että kuumeella tarkotetaan sitten 38, 5 ja sen yli. Vastasyntyneellä lämmönsäätely on vielä vaiheessa, eivätkä kauheasti hikoile, joten ns vilttilämpöä tulee ihan siitäkin, että on liikaa vaatetta päällä. Jos miettii kovasti sisällä ollessa, et onko nyt vaatetta tarpeeksi vai liikaa, on paras keino sit mitata se. Kädet ja jalat on monesti viileet, vaikka lämpö on ihan sopiva. Esim kainalosta mitattuna n 36,7-37. Jos menee lähelle 37,5 mä jo vähentäisin vällyjä. Jatkossakin sitten vauvan lämpöisyys kokeillaan selästä, ei käsistä. Ja vaunuihin kannattaa laittaa sisälle se kylpymittari, mikä tuli pakkauksessa, sitten tietää mikä on siellä lämpötila, yleensä yllättävän korkea! vArsinkin kesällä tää tärkeetä. Menipä taas paasaamiseksi. Sanokaa, jos ärsyttää!!! :$
 
Kiitos Saarulle uudesta pinosta ja ilman muuta jatketaan vauvapuolella sit keskustelua =)

Maija: Ymmärrän täysin sua, mulla on vähän samaa "ongelmaa" siis kaikki pitäs saada miettiä ja ratkottua valmiiksi..

Dinomammalla kiitosta taas vinkeistä =) Erityisesti tuo täytyykin laittaa korvan taakse et se kylpymittari vaunuihin..

Mitenkäs muuten sisällä näin talvella, kun mä oon ainakin tottunut tuulettamaan aina aamulla raikkaaksi huoneilman, niin onko tämä sit sallittua vauvan synnyttyä?

No minähän sitten lähdin reippaana eilen kaupungille, en siis koko kaupunkia juossut ympäri vaan ihan muutamassa kaupassa kävin ja kadulla hetken lyllertelin =) Virkisti kivasti, Askartelutarvikkeita tarttui mukaani, nyt sitten joulukorttien tekoon ja huovutusta harrastaan :D Katotaan mitä tästä tulee.. :LOL: Siis en oo paljoo huovutellu, joskus koulussa tein yhen marsun, mut en sen jälkeen ja nyt kokeilen tota neulatekniikkaa. Jos onnistuu niin sit teen oveen jonkun joulusen koristeen :xmas:
Sit täytyy rientää kauppaan tänää ja päätin ostaa loput pikkutavarat pienelle, eli apteekin kautta kanssa ja siinä matkalla vois poiketa työvaatteet palauttaan. Katotaan nyt kuinka paljon noi jalat kestää, mulla ei kans kauaa kestäis seistä, turvotus nousee kohisten. Vettä,vettä,vettä...

Pakkasterkuin :wave:

Cattie ja Osku 34 tasan :heart:
 
sairaala tarvikkeista itse lisäisin tuohon edellisiin vielä rasvan rinnanpäihin. Mä olen n. ensimmäisen kuukauden ajan imetyksen alusta joutunut rasvaamaan rinnanpäät käytännössä joka imetys session jälkeen. Mulla kun jostain syystä on nuo rinnanpäät rikkoutuneet heti. Apteekista saa semmosessa liilassa purkissa siihen tarkotettua rasvaa, on sika hintasta mutta taatusti joka sentin väärti.

Muuten tänne ei ihmeempää. Kaikenlaista pitäis tehdä, mutta tuo vihlonta tuolla alhaalla on niin ilkeetä että tyydyn vaan huilimaan. Pitäs varmaan pikkuhiljaa ruveta ostaa vauvalle vaunut ja turvaistuin. Mutta en vaan jaksais järkeillä tai varsinkaan lähtee kauppaa ravaamaan. Ehkä netistä hommaan kaiken tarvittavan.

Maanantaina on neuvola ja kahden viikon päästä sokerirasitus testi *yäk* niitä tässä nyt sitten odotetaan

Maximilian ja vauva 31+5
 
Huomenia täältäkin!

Ja kiitokset taas Saarulle uudesta pinosta! Ja tottakai keskustelut sit jatkuu vauvapuolella.

Mammaloma alkoi sit virallisesti tänään vaikka kotonahan mä nyt oon jo ollut, mutta silti ihan eri asia olla virallisesti ä-lomalla :D (Ihan kun mun päivät tästä kamalasti muuttuis :whistle: )

Flunssa täälläkin vaivaa edelleen. Jo reilun viikon ollu ja loppua ei näy. Mutta onneksi masussa voidaan sitäkin virkeämmin. Tyyppi on melskannu menemään oikein kunnolla eilisen illan ja nyt tuntuu jatkuvan sama meno. =)

Onko teiltä muilta katottu nyt joka neuvola käynnillä hemppa? Mulla katottu viimeks kuukausi sitten, jonka jälkeen aloin rautaa syömään ja nyt eilen jo ajattelin, että se terkka sen ainakin ois kattonu kun edellisellä kerralla ei. Kun oon nyt kuukauden sitä syöny ni ois ollu kiva tietää että auttaako se että otan sen yhen päivässä ja tarviiko välttämättä enää syödä ollenkaan, niin hän vaan tokas että parin viikon päästä neukkalääkärillä sen vois kattoo... Eihän toi nyt iso asia oo sitä rautaa popsia, mutta ei se nyt mun mielestä niin iso asia oo sitä mitatakaan :eek:

No joo, jos sitä yrittäis tonne ulos raahautua pikku lenkille ja sit syömään.

Mukavaa päivää mammat!

Pippuri ja Onnimanni 34+2
 
Niin ja noista sairaalatarvikkeista, että ainakin kättäriltä saa rasvaa rinnanpäihin, että ei tarvii olla välttämättä omaa mukana. Ja valmennuksessa ymmärsin, että jos tarvii niin ne antaa sitä sieltä mukaankin vähän...

Mut nyt menen :wave:
 
Hellouuuu!!!

Ps. Sinkkivoidekki on hyvää rinnanpäille...ja tummeli :) ohimennen heitin omankin kommenttini... :D

Cattie... Tuulettaminen on hyvästä... mutta, siks aikaa kun tuuletat, niin pue vauva puolittain ulkovarusteisiin ja pakkaa vaunuun nukkumaan, niin ei tule pienelle vilu... raikkaassa ja viileessä on muutoin vallan hyvä vauvankin olla...kun muistaa vaan tarkkailla ettei pääse lämmin tai kylmä liki :D

Mulla alkaa olemaan kohta vauvan vaatteet vihdoin pestynä.... jossain vaiheessa vielä täällä ehdin pärisemään kun kuitenkin näin ajoissa sen tein :D
Noooh, osa toppavaatteista on vielä laatikoissaan että onhan tuota vielä matkaa...

Eilen olin lääkärin tarkastuksessa jossa todettiin seuraavaa...
Verenpaine 128/68 (se näyttää ny jotenkin löpsähtelevän alaspäin)
turvotus on edelleen yhella plussalla...
pissa puhras...
Vauva rt asennossa mutta toooosi ylhäällä... sydänäänet lääkärisetä sekotti mun omiin :D Enkä viittiny sanoa sitten mitään ku mua nauratti vaan ihan hirveesti ja toisekseen mulla iski niin tajuton pökrytys siinä maatessa,etten ois siinä juurikaan kauempaa vanhentunut.
sf 35 sentin enemmän kuin viime viikolla..yläkäyrällä mennään....
kohdunsuu on pehmentynyt ja auki 1 sentin... kaulaa sen 2 cm jäljellä...koko

Justiinsa katsoin vanhat kortit että oon näistä kahdesta viimosesta 2 viikkoo ennen synnytystä ollu tossa vaiheessa...välttämättä se nyt mitään tarkota, mut jäi se mietityttämään näin yhtäkkiä.
Eilisen päivän kärsin muuten julmettomista menkkakivuista ja melkeen meinas usko loppua ku piti näiden lasten kanssa kävellä sinne neuvolaan toi vajaa kilometri... toki kun pitää tota kuopusta vielä auttaa pukemisessa ja keskimmäistäkin hiukan, ni oli siinä kyllä toivoton olo...mut hyvin päästiin ja pärjättiin....

Mies sano illalla heti ettei hän sitten kuukauteen "koske" munhun laisinkaan ;) :D ai miksi vai... no ku hän ei halua jouluvauvaa :D :D :D Nuo miehet on hassuja, eikä tuo nyt tosissaan sillee ollu, mutta mua naurutti ku se illalla sillee puuskahti ku selitin noita moninaisia oireita ja neuvolakuulumisia :D

Mua muuten raivostuttaa ihan hirveesti välillä tää kirjotuskohta kun se on niin pieni... kun joutuu selaamaan ihan hirveesti että mitä kirjotit eikä saa mitään tolkkua siihen miten pitkä siitä kirjotuksesta oikeen tulee... Sitä välttämättä nyt tahtois kaikkia nukuttaa hirmupitkillä viesteilläkään :D

No niin, pidemmittä puheitta... voimia,jaksamista ja hermoja kaikille... ja ihanaa joulunodotusta jo nytten :D
Saapis ja tiitis 34+6
 
Täällä mä taas....roikkuu roikkuu vaikka olis tekemistä kuinka ja paljon. Nyt mä päätin et teen listan mitä kaikkee mun pitää tässä ehtiä tehdä ja siitä sitten aina yli viivailen kun on tehty. :LOL: :LOL: Arvatkaa vaan toimiiko toi. Tietysti pääasia on se, että näkee että olis tekemistä, ei se tekeminen. Sain mä jo kuitenkin siivottua ja tiskikonekin lopetti juuri. Ja toinen koneellinen pyykkiä on koneessa. Nyt sitten kookoskanan kimppuun ja sen jälkeen taidan putsata ton jääkaapin. Ompelun jätän suosiolla maanantaille kun saan rauhassa aamusta aloitettua ja en tee sitten muuta. Ja sunnuntaina kun nuo miehet ei ole kotona niin saa kanssa rauhassa tehtyä vaikka mitä. No mutta siinäpä sitä listaa jo olikin....

Kauheasti olen pohtinut mitä huomenna kavereille tarjoais, taidan tehdä jotain salaattia ja sit mä tiedän mistä ne tykkää kovasti niin vois vähän tehdä niiden herkkuja.....Tiedän et ne odottaa niitä kuitenkin kuola suusta valuen. Ja itsekin niistä tykkään niin eiköhän sitä sitten itsekin uskalla herkutella, vaikka vähän sen turvotuksen lisääntymisen uhallakin. Ensi viikolla vaan vihanneksia ja leipää, ja litroittain vettä.

No mutta postimies juuri tipautti postia laatikkoon, että ei kun vaan postin hakuun...

Ja roikkuu kuitenkin
 
MInäki taas täällä..Pihalla tuli piipahdettua pakkasessa. Koitin istuskella karvaalustan päällä ja katella ku pojat leikkii, mutta silti issias kipeempi taas kuin aikoihin. Se sitten ei yhtään tykkää tuosta kylmästä:(
Mullakin eilen illalla alaselkää juili inhottavasti, samalla tavalla kuin silloin alkuraskaudesta. Mutta jotenkin olo on kuiten semmoinen että vaikka kuinka nippailee, vihloo ja alaselkää jomottaa, niin kohdunsuulla ei kuitenkaa tapahdu mitään. Kuhan on vaivoja vain vaivojen ilosta :LOL: muistuttaa tilasta:D

Mitähän pikkupeikolle ja Mico-pojalle kuuluu? Onkohan poika kasvanut ja voimistunu hyvin? Ois kiva taas kuulla uusimmat kuulumiset. Toivotaan että heilläki pääsee pikkuinen sittne jo viimestää jouluksi kotiin :heart:

Tänään ei onneksikaan ole mitää kummosempaa hommaa tiedossa, huomenna onkin sitten vilinää ja vilskettä ku mennää mun äitin 50v synttärijuhliin:) Pääsee herkuttelemaan :p Ja se varmaa taas näkyy sitten tiistain neuvolassa. *arg*
Noo, eipä tässä enää kovin montaa viikko ole jäljellä joten ei sitä painoakaan enää varmastikaa paljon tule (toivossa on hyvä elää, ku on joulut ja kaikki:D)

Mutta nyt syömään.. *taustalla roikkuen myöskin*

Saaru ja poijjaat
 
Kamalat turvotukset on täälläkin, ei meinannut aamulla saada silmiä auki, kun naamakin niin pöhnässä oli, sormista sun muista nyt puhumattakaan. Vaikka ei ole edes mitään kovin suolaista tullut syötyä, mutta kyllähän sitä suolaa on esim. leivässä ja juustossakin aika reippaasti, ihan tavallisessa ruoassa siis. Ja mies vielä kehtasi sipsejä rouskuttaa minun nenän edessä eilen illalla.. :kieh: Ei näköjään tarvinnut kun katsoa sitä sipsien syömistä, niin heti tuli kamalasti turvotusta. Vettä oon yrittänyt litkiä, mutta illalla ei kehtaa juoda, kun mutenkin saa 1-2h:n välein nousta vessaan. Pitää näin päivällä tehdä kunnon nestetankkaus.
Mullahan on viimeisen kuukauden aikana tullut painoakin koko ajan yli 700g/viikko, ja viimeksi oli tullut viikkoon yli kilon verran. :/ Vaikka oksennustautikin oli tuossa välissä, ja tosi vähillä syömisillä on nyt tullut oltua.

Mulla on nyt kaikki valmiina jo vauvaa varten, paitsi senhän tietää että joka kauppareissu tarttuu joku vauvanvaate mukaan, ne kun on niin ihania. =) Sairaalakassikin on pakkailtu, nyt vaan odotellaan sinne synnärille lähtöä, se kun saattaa meikäläisellä tulla milloin hyväänsä..jänskättää. Jatkuvaan on tunne, että menkat alkaisi.Alaselkää, sisäreisiä ja mahaa särkee. Saa nähdä maanantaina neuvolassa, että mikä on kohdunsuuntilanne, jos on auennut lisää, niin synnytystapa-arvioon pääsen heti.

Katja ja rv 35+1
 
Taustalla minäkin taas.. Tunti tuli koirien kanssa reippailtua metsässä, kun oli niin mukava ilma. Kivaa oli myös katsoa, kun saivat koirat oikeen kunnolla juosta.

dinomamma jatka ihmeessä neuvomista, juuri tuollaisia ohjeita minä ainakin kaipailen. Esim. siis tuo kuume. Totta on kuten kirjoitit, että jokainen lapsi on omanlaisensa hoidettava, mutta juuri tuollaisia yleisohjeita, esim. kuinka lämmintä tulisi kylpyveden olla, tai kuin paljon vaatetta pitää vauvalle pukea yms. Mietin myös sitä, että kun eilen sanottiin, että -10 oC on raja ulosviemiselle, niin entä kun on pakko mennä ulos (esim. laitokselta kotiin), niin miten vauvaa tulisi suojata?

Ehkä tosiaan olen vaan turhan stressaantunut asioista, pitäisi vaan luottaa että kaikki sujuu.. Mutta esim. missään ei kerrottu, että vauvan vaatteet tulee pestä ennen käyttöä (tämän olen oppinut täältä, kiitos teidän kaikkien :) ), niin nyt huolestuttaa, että onko muita tälläisiä asioita, joita olisi hyvä tietää..

Tulipahan taas vuodatettua, poistun taas taustalle...

 
Hei tuli muuten mieleen, että kun sairaalakassiin pakkailee hygieniatarvikkeita, niin pitääkö niiden olla tuoksuttomia? Voiko sairaalassa käyttää esim. hajustettua hiuslakkaa, tai vartalovoidetta? Kertoilkaas kokeneemmat/asiasta tietävät..
 
Sairaalassa mieluiten hajuttomia, kuten sairaalan omatkin on. Varsinkin kun ollaan vastasyntyneiden kanssa tekemisissä, niin ei varmaan oo kovin kivaa esim hiuslakan suihkuttelu samassa huoneessa. Ehkä kosteusvoide ei ole niin paha juttu esimerkiksi, mutta itse suosittelisin tuoksuttomia mieluiten sairalaan. Me hoitohenkilökunta ei saada käyttää pahemmin hajustettuja tuotteita töissä ollessa, mutta siitä ei ole hyötyä, jos muilla on niitä. Toisaalta ei siellä aina ole pahasti allergisia, mutta silti kannattavampaa olisi olla hajustamattomia :)
 
Saaarulle taas kiitokset uudesta pinosta.:flower: Ehtimisen mukaan osallistun minäkin mielelläni myös synnytyksen jälkeen keskusteluihin. Itse kuvittelen olevani viimeisten joukossa, joilla käärö kainalossa on. Esikko meni kaks viikkoo yli enkä tämänkään usko ajallaan tulevan. Itse olen ajatuksissani valmistautunut, että helmikuulla vasta synnytetään ja siksipä välillä kauhulla luen, kuinka toiset jo sairaalakassia pakkailee. Vaan eihän sitä koskaan tiedä.. Pitäisi varmaan itsekin ruveta lähestyvää synnytystä aktiivisemmin miettimään. Meillä kun on vielä synnytyssairaalakin avoin! Ens viikolla täytyy soitella kaupungin "herroille" ja tiedustella, onko mahdollista saada maksusitoumus, jotta voidaan Tampereella synnyttää. Tänään on niin paljon tekemistä, että en nyt tuohon jaksa keskittyä... ja täällä mä vaan kuitenkin ehdin istua tietokoneen ääressä.

Dinomammalle kiitokset paasaamisista. Mukavaa, kun täällä palstalla on joku, joka todella asioista tietää ja niistä meille "toopeille" kertoo. Me voidaan sun paasasten vastapainoks rasittaa sua kaikilla kinkkisillä kysymyksillä. :)

Jaa mutta nyt täytyy oikeesti rientää imuroimaan. Ei kyllä yhtään jaksattais, vaan mielummin menisin päiväunille. Mutta ei auta. Illalla lähdenkin "bilettämään" työpaikan pikkujouluun, jääkaapissa odottaa pari pulloa jouluomenalimonadia :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

S+ kakkosnelonen 31+6
 
niin ei noista vauvanhoitoasioista kannata liikaa ottaa stressiä.kaikkea ei voi etukäteen yksinkertaisesti oppia eikä tietää.laitoksella opettavat perusasiat kädestä pitäen ja ajan kanssa oppii loput.sitä vaan pitää antaa rauha sille että tutustuu tulokkaaseen rauhassa.
niin ja sen verran vielä että muistakaa synnytyksen jälkeen levätä aina kun voitte.vieraita varmasti riittää laitokselle ja kotiinkin mut oikeesti ei kannata ihan hirveesti
niitä vieraita alkuun "haalia".se on uskomatonta mut ne vierailutkin vie voimia.ainakin itse väsähdin alkuun tosi kovin jos piti kauan kerrallaan seurustella.

tällä kertaa meinaankin sanoa kaikille että tervetuloa sit kotiin katsomaan vauvaa.laitoksella ajattelin olla ihan rauhassa oman perheen kanssa.

Maija, kyllä sen vauvan voi kovallakin pakkasella sen verran ulos viedä että autoon pääsee.eipä siinä muuta kun että vauvalla on oltava tosi hyvin päällä.alkuun jopa niin paljon et itsestä tuntuu että onkohan liikaa..
talvivauvanhan saa viedä ulos vasta 2vkon iässä ja ulkoilut aloitetaan pienin askelin.itse esikon kans sain sellaiset ohjeet että eka aloittaa 15 min ja sit joka päivä voi pidentää 10-15 min sitä ulkoilua.pianhan se vauva suojaisissa vaunuissa pystyy olemaan pidempiä aikoja ja nukkumaan unetkin niissä.alkuun pakkasraja on tosiaan se -10.neuvolasta mä ainakin hyvät ohjeet näihin asioihin silloin sain.

tänään sain esimakua kunnolla noista liitoskivuista.keräilin leluja lattialta ym.ja eikös vaan alkanut aika ikävästi nuo häpyluun liitokset juilimaan...tästä se lähtee.
mua kans jännittää vähän tuo tiistain lekuri että onko kohdunsuussa tai kaulalla tapahtunut mitään.on kuitenkin välillä supistellut ja niitä kipeitäkin suppareita ollut.

Nuuskis,reinot ja ainot on tosi mukavat käyttää.itse tosin onnistuin löytämään hyvät talvikengät joissa on tilaa vaikka vähän turvottaa.

nyt lähdetään kyläilemään kummipojan luo.
hyvää viikonlopun alkua kaikille!



:flower:
 
Kiitos Saarulle uudesta pinosta! Täällä kokeneemmat mammat ovat antaneet hyviä vinkkejä ensikertalaiselle :) !

Täälläkin tuli käytyä eilen neuvolassa. Edellisellä kerralla oli sokeria pissassa, mutta nyt onneksi kaikki ok. Hypin riemusta, että nyt saa taas herkutella (mmm... joulusuklaata! ), seuraukset näkee sitten taas seuraavassa neuvolassa :LOL: ! Painoa oli tullut +400g/vko, yht. 11 kg. Hb ja verenpaine ok. Hb tosin laskusuunnassa, mikä osaltaan on syynä hengästymiseen... mutta vauveli ilmeisesti painaa jo aika tavalla keuhkoja, joten hengittäminen on välillä vaikeaa. Ja kun en ole mikään kamalan pitkäkään, 160 cm. Sf-mitta oli 33 ja rt:ssä pikkuinen köllötteli. Pelkäsin jo sokerirasitukseen joutumista, kun paino oli aiemmin noussut nopeasti ja sf-mitta samoiten. Onneksi nousu on nyt tasaantunut. Turvotuksia oli hieman. Terkka lohdutteli, että se on ihan normaali fysikaalinen ilmiö, ihme jos turvotusta ei kertyisi "tässä tilassa". Sain liikelaskennan ohjeet ja eilen ensimmäistä kertaa laskin. 5 minuuttia meni 10ssä liikkeessä, vilkas kaveri!

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, eiköhän sen vielä ehdi! Omat tossut ainakin ajattelin pakata mukaan, sairaalatossut eivät ole mielestäni maailman mukavimmat... Vähän alkaa jo täälläkin synnytys jännittää ja kuinka sitä sitten pärjää vauvan kanssa. Hyviä vinkkejä olette antaneet. Meillä vaatteet alkaa olla jo pestyt ja tavarat muutenkin valmiina vauvaa varten. Kuten Katja kirjoitit, mullekin melkein joka kauppareissulta jotain pientä tarttuu matkaan, mies vaan päivittelee :D . Ensimmäistä vauvaa varten sitä varmaan hamstraa vähän kaikkea mahdollista, toisen kohdalla tulee varmasti vähemmän hankittua.

Täällä voidaan muutenkin melko mukavasti. Nyt olen ehtinyt ulkoilemaankin, tykkään talvesta todella paljon! Koulun olen saanut päätökseen, joten nyt tarvitsee vain papereita odotella :) ! Yritän valmistujaisjuhlaan vielä ennen joulua kuitenkin lyllertää :) . Mammaloma alkaa virallisesti vasta 10.12. Pikkujouluja ei taida olla tiedossa, mutta mukava olisi jouluksi käydä shoppailemassa jotain hieman "juhlavampaa" vaatetta. Onhan tässä nyt aikaa :) !

Mukavaa viikonloppua mammoille ja voikaa hyvin :xmas: !

-Kirppu ja Paolo 33+1-
 
Heippa!

Piiiitkästä aikaa! Täällä on ollut niin hurjaa vauhtia ettei ole kerennyt muuta kun vain toimia "autopilotilla". Nyt on kuitenkin muutto takana ja kuorma saapunut Aasiasta etc etc. Vauvakamatkin otin tänne jo, mutta en ole vielä mitään tehnyt niiden eteen...jospa ennen joulua ;)

Tuossa äkkiä rullain läpi päällimmäiset ja ehdin jo miettiä että onkohan joku tammikuista syntynyt ja OLI! Eli suuret ONNITTELUT Pikkupeikolle!!

Neuvolassa käyty ja kaikki oikein hyvin. Iltaisin vain supistelee jo kovastikin välillä, mutta tuttua tunnetta, etten osaa edes huolestua millään tasolla kun ensimmäisessäkin oli samat jutut ja kuitenkin syntyi melkein la. Täytyy vaan yrittää rauhoittaa tätä huitelua... mutta helpommin sanottu kun tehty kun on tuo 2-vuotiaskin ;) Onneksi hän on päivisin päiväkodissa, mikä on meille ollut paras ratkaisu ihan jokaiselle. Poika on ihan innoissaan ja niin ilopilleri kotona, mahtaa arvostaa meitä ihan uudella tavalla. Ja minä voin täysillä työstää rakennusurakkaa eteenpäin - siltä saralta minkä nyt pystyn. Mutta on tässä kyllä semmonen soppa ettei rajaa, mieskin on saanut uusi haasteita, joten aika vähän näkyy kotona.

Jep - mutta nyt alan tästä menemään tuonne päiväkodille päin hakemaan meidän vanhempaa tonttua...pienenmpi tonttu liikkuu ahkeraan ja löytää kyllä tilaa aina heittää vaikka volttiakin.

Hyvää viikonloppua!

Terkuin, JonnaP ja Pikkutonttu
 
Kiitos kiitos kaikille, mä oon aina aamusta niin säpäkkänä täällä koneella, niin on kiva kun on ollut tekemistä-->uusia pinoja aloitella:)

Nii ja hyvänä vinkkinä noihin ulkoiluihin jos on paljon pakkasta.. Kun laittaa tarpeeksi tietenkin vaatetta ja sitten pakkaa vauvan turvakaukaloon taikka vainuihin sisällä ja heittää vielä harson päälle/ vaunuissa siihen eteen, niin jää vauvalle lämmin "ilmatasku" josta sen on helppo hengitellä. Sen liian kylmän hengittäminenhän on vauvalle se ongelma. Mutta vaunutkin ku pakkaa sisällä "ilmatiiviiksi" harsolla niin ei sinne niin nopsaa mene kylmä. Mullakin edessä kuitenni paljon ulkoilua sitten vauvankin kanssa ku pitänee nuorimmat kerhoiluttaa. Onneksi mies on sitten heti alkuunsa isyyslomalla ja viettää vielä talvilomaviikon siihen putkeen. Helpottaa sitten noi alkuajan kerhoiluja ja muita poikien kanssa hommailuja.

Olipa kiva kuulla myös JonnaP:stä, tänään just mietinkin että miten teillä menee kun ei ole aikoihin kuulunut. Hyvä että kaikki on hyvin ja jaksamia rakennusurakassa. Milloin ois tarkoitus muuten talon olla valmiina?
 
Niin, Saarulle kiitokset ja kuulumisia sen verran, että pääsin ylimääräiselle tutkimuskäynnille keskiviikkona äitipolille, kun neuvolassa oli proteiini plussalla ja melko korkea verenpaine. Lisäksi olin yöllä oksentanut ja olo oli jotakuinkin kamala. Noh, päivän siellä oltuani tutkimuksissa ei mitään ihmeellistä selvinnyt, proteiinia ei enää ollut ja verenpaine laski. Luultavasti kivut liittyivät sappivaivoihini (niin, minulla todettiin sappikivetkin tässä raskausaikana, ihanaa!). Sain särkylääkettä ja kotiin. Oli kuitenkin helpottavaa, että vauvalla oli kaikki hyvin, siellä köllöttelee oikeinpäin eli siis pää alaspäin :) ja raskausdiabeteksestäni huolimatta ei ole - ainakaan tähän tietoon - tulossa iso vauva. Painoarvio oli 2,5 kg (rv 35+3)... Ehtiihän se vielä toki kasvaa...

Äitipolilla näin muutamia "tuttuja" naamoja synnytyssairaalan tutustumiskierrokselta, olivat jo ihan tositoimissa. Tuli sellainen olo, että tahtoo itsekin. Mutta, jännäksi se tosiaan menee meillä kummalle vuodelle sitä mennään (la kun on 30.12.). Terkkari sanoi mulle, ettei mun raskauden anneta mennä kovin paljoa yli, kun on se diabetes, joten varmaan siellä vuoden lopulla sitten synnytetään. Mutta jotenkin toivoisin, että sinne tammikuun puolelle mentäisiin. En ole juurikaan supisteluja huomannut (en tiedä osaanko edes tunnistaa niitä??), joten ei tässä mikään kiire ole. Välillä on vaivaisempi olo (selkää kolottaa, jalkoja turvottaa...) ja välillä jopa ihan hyvä. Sairaalakassia olen vain miettinyt... mutta lastenhuone on valmiina odottamassa. Kestovaipat ja vaunut vain puuttuu, niin ja se vauva =)

Mukavaa joulun ja vauvanodotusta kaikille... voi olla, että ei tule lähiaikoina paljoa kirjoiteltua - täytän ensi viikolla 30 ja olen luvannut väsymyksestäni huolimatta järjestää kunnon pippalot kavereille. Saas nähdä miten sitä jaksaa... Miehellä on kanssa samalla viikolla synttärit, joten... onahn se jännää jos vauvammekijn sitten päättä tulla maailmaan joulukuussa ;)

Tulipas pitkä juttu :whistle:

SuTi ja Veera 35+5
 

Yhteistyössä