Tammikuu2008*LOKAKUU*

Mäki mietin et se on vaa sitä et ku iho venyy ja kuivuu nyt helposti niin sen takia kutisee.. Mut sit jostai kuulin et saattaa liittyä maksa-arvoihin, niin säikähdin. Mut ei kait se sitä kumminkaa ole.. On se vaan inhottava vaiva.. ;)
Mulla raskausarpia rinnoissa ja reisissä iha hirveästi.. :( Ja eikää mikää rasvaaminen auta.. Ja niinhän se on et joillekki tulee helpommin ku toisille..

Ansku 26+6
 
Elikkäs tänään käytiin neuvolassa...

rv: 29+6
pissa: puhdas
painoa: +408g/vko
RR: 104/66
hemppa: 113
syke/liike: +/++
sf-mitta: 29cm

Kaikki hyvin:) Köllötellää melkeen pää alaspäin asennossa, mutta ei ihan. Sen takii kuulema masu voi tuntua isolta:) Esitietokaavakkeet sain ja seuraavaksi kerraksi ne mukaan täytettynä. Kovasti huolehti mun töissä jaksamista, mutta nyt on olo aika hyvä. Normi väsymystä ehkä, mutta jos sais päikkärit otettua aina ennen töitä niin helpottais sekin. Rautaakin mietittiin että aloitetaanko, mutta mulla menee siitä maha tosi kovalle ja huonoa olo pukkaa, joten koitetaan vielä pärjäillä ilman. Ens kerralla sitten katellaan uudestaa. Kolmen viikon päähän sitten seuraava käynti.

Tänään sitten päätin että käyn ostamassa sen oman ompelukoneen, on kerran nyt kodin ykkösessä tarjouksessa ihan peruskone niin vain 74.90e Pääsepähän sitten aina ommella hurruuttaan ku on tarvis/halu.
Mutta nyt ajatus niin pätkii ku on kauhia nälkä, pitää mennä syökäseen jotain:p Ja sitten huiliin että taas jaksaa töitä pakertaa illan.

Saaru ja Aattomiäs
 
on taas kulunut aikaa ku viimeksi kirjoteluut kun yks päivä alkuviikosta kävin niin tää ei suostunu avaa tätä sivustoa.. en tiä miks...

täällä on arvista puhuttu paljon.. no mä olen tähän mennessä tässä raskaudessa niiltä välttynyt mutta mä oon aika taipuvainen niihin.. esim murros iässä kun tissit kasvo sit kauheen pyurähdyksen niin arpuiahan siitä tuli ja pituutta kasvoin yht täkkiä niin tuli tohon jenkkakahvoihin ja pepussa on kanssa haaleita ollut aina.
Ensimmäisessä raskaudessa tisseihin tuli lisää arpia kuten peppuun ja reisiinkin.. ja jaloissa raskausarvet ulottuivet tohon pohkeen yläosaan saakka :/ ei mitenkään mukavaa ja versin omituista..

eli toiset ovat taipuvaisempia.. musussa ei oo kun kaks pienen pientä hassua viivaa esikon odotuksesta.. enkä noihin rasvailuihin usko kun se on siitä ihosta kiinni..

tässä parina päivänä heikon puoleisesti liikeitä tuntunu mutta jotain pienen pientä kyllä että en neuvolaan oo soitellut...
ens viikolla on kuitenkin ultra loppuviikosta niin sillon pitäs pikkusen taas nähä.. mutta muistelisin niin että n.näillä viikoilla esikolla oli kans kausi ettei tahtonu tuntuu liikkeitä ja sit sain lähetteen ultraan.. mutta eiköhän kaikki hyvin oo.
vähän heikon puleinen olo ollu ja tullu taas possutettua ja stressattua oikeen olan takaa ja hirmu ahdistava olo on kokoajan :/ tuntuu et ei pysty mitään tekee tai mitenkään olee.. :( tän päivän juoksu vaan pahensi asiaa.. sitä mietin että eihän se pikkuselle mitään voi tehä? esikon aikana kanssa tässä vaiheessa joutu joskus pikkumatkan bussiin juoksee ja olo oli sen jälkeen mitä kamalin,niinkun nytkin pinnasänkykin on kasattuna jos en sitä viimeksi kiejottanut :)


NAsu 26+6
 
:D Tulihan se sieltä :D Juu siis tänään käytiin ultrassa, kun oli silloin ne laajentuneet munuaisaltaat. Toinen oli normaali tänään ja toinen ihan ministi vielä näytti laajentuneelta, eipä juuri ollenkaan kai kun mittasi. Hyvä juttu siis. Pojalla oli komee nenä, näkyi sitten hyvin selvästi ja kieltä sitten näytti kanssa, kun suutaan auko :D Oi, se oli niin söpöä. No tietysti meitin pieni sit mitattiin kanssa, olis tietysti voinu jättää väliin.. ei vaan, kokoa oli huimat 1400 g.. Että reippaamman puoleinen poika tulossa :eek: No enhän mä pientä oo kai odottanutkaan.. Juu, no vielä 36 viikolla katotaan uusiks, vaikkei kai tarvis, mutta hyvä nyt kuiteski ja jos tää tosiaan kasvaa jättiläiseks niin ei tätä yli ainaka päästetä. Siis hyvä juttu että vielä kerta päästään. Kyllä on jotenkin niin helpottunut olo nyt, en oikein muuta osaa kirjottaakaan =)
Niistä raskausarvista, niin vielä ei ole tullut, mutta vasta lopuksi ne kai tuleekin.. Ja rasvailen ihoa ihan niinkuin ennenkin, säännöllisesti perusvoiteella/body shopin tuotteilla.
Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille :flower: Mulla vähän kiirusta tiedossa loppuviikoksi nin ei tiä kerkeenkö kirjoitteleen..

Cattie ja Iso-poika 27+6
 
En oo lähes kahteen kuukauteen kerennyt netin ääreen, mutta nyt on muutot ohi, vaikka vielä täällä hommia on hurjasti. Joka tapauksessa saa jo ottaa rennommin. Täällä Keski-Suomessa oli aivan mahtava ilma aamulla ja käytiinkin koiran kanssa tunnin lenkki, mikä on minulta paljon tän mahan kanssa... onneksi on tukivyö keksitty...

Toivottavasti kaikille vanhoille kuuluu hyvää ja tervetuloa uusille! En jaksanut kovin vanhoja sivuja kahlata läpi, mut synnytyksestä näytti jo olleen puhetta... Itse en ole vielä sinne asti uskaltanut ajatella eikä onneksi ole ollut paljon aikaakaan. Vasta ensimmäisiä hankintoja tehty ja maltillisesti nekin. Eli vähän vaatteita on hommattuna, tietty äitiyspakkauksessa tuli jo valtava määrä pientä potkaria. Oli aika suloisia :heart:

En tiedä muistaako kukaan enää missä mentiin kun viimeksi kirjoittelin (joskus rv20 paikkeilla), mutta sairaslomalla olen ollut siitä asti supisteluiden takia ja nyt lomaa jatkettiin äitiyslomaan asti eli työt ei enää meikäläistä paina =) Olen keskiraskaassa tehdastyössä ollut eikä meillä kukaan ole äitiyslomaan asti ollut töissä eli asia ei tullut minulle yllätyksenä. Joskaan en olisi uskonut et ihan noin aikaisin joutuisin pois jäämään, mutta vauva tärkeämpi kuin työ eli en suostu huonoa omaatuntoa asiasta kantamaan.

Rakenneultra oli silloin 20 viikolla ja kaikki siellä näytti olevan kunnossa. Sukupuolta ei kysytty, vaikka se varmaankin olisi helposti selvinnyt, mutta näin oli miehen kanssa sovittu. Ihana oli kyllä pientä seurata, isäänsä tullut sormi oli jo valmiiksi nenässä...

Raskausarpia ei ole kuin toisen rinnan alle ilmestynyt kaksi, rasvailen aika satunnaisesti ja ihan perusvoiteella vaan. Mahahan mulla on aika hurjan iso, mut nyt onneksi vähän tasaantumaan päin. Ihme ettei siihen oo ainakaan vielä arpia ilmestynyt.

Enpä nyt muuta mainittavaa osaa kirjoittaa pitkän tauon jälkeen, mut yritän katsella vähän teidän aikasempia kirjoituksia ja kommentoida jos asia sitä vaatii ;)

Syysterkuin Pore&Papunen 28+4

P.S. ansku88 kyseli sokerirasituksesta; täällä näin: 12 tunnin paasto yön yli ja aamulla klo 7.00 labraan (meillä ainakin piti itse varata sinne aika). Labratäti ottaa ihan aluksi verikokeen käsivarresta (paastoarvo) ja sen jälkeen juottaa jotain litkua pienen limsapullon verran. Sit tunniksi odottelemaan ja taas verinäyte (kuinka sokeri imeytynyt tunnissa) ja tunti odotusta ja viimeinen verinäyte (kuinka imeytynyt 2 tunnissa). Tulokset sai parissa päivässä. Ei ainakaan minun mielestä ollut jännittämisen arvoinen asia. Vähän öllöolo oli olla pitkä aika syömättä, mut en kuollut :p
 
Heips. Joku täällä joskus suositteli Oriflamen rasvaa ja sillä sitten olen mahaa vaan rasvannut. Perspää ja reidet on revenneet tosi rumasti, eli kyllä sillä rasvaamisella jokin vaikutus tosiaan on. Koomisinta on se, että rinnoissa on jälkiä, vaikkei ne ole kasvaneet yhtään.. :snotty:

Sellaista halpaa ompelukonetta ei kyllä kannata ikinä hankkia! Pari kaveria oli sellaisen mennyt ostamaan ja oli kummallakin olleet tosi surkeita. Itsekin jostain helvetin syystä menin sellaiseen haaskaamaan rahaa, vaikka yleensä panostan sähkölaitteissa laatuun. Hinta sokaisi, kai.. Kone maksoi 149? (todellinen arvo -500?!!) Sain tosiaan sillä ommeltua yhdet verhot ja toisia verhoja aloitettua. Kone piti ihan jäätävää meteliä. Neulan yläpuolelta vuosi jotain öljyä tms, joka oli sitten siinä kankaassa. Sitten jouduin jatkuvasti antamaan siitä käsipyörylästä vauhtia, kun kone jumitti paikallaan. Lopulta se jumittui kokonaan niin ettei se mennyt eteen eikä taaksepäin. Verhon sain onneksi ehjänä pois sieltä välistä. Sitten heitin sen romun muovikassiin ja kuskasin takaisin Giganttiin. Oli ilmeisesti moni muukin vienyt samaisen koneen takaisin, kun ei tarvinnut sanoa edes asiaa loppuun asti. Kerkesin vaan aloittamaan "tää on ihan paska vehje, se.." Ostin sitten sen jälkeen kunnollisen koneen alan liikkestä ja eipä ole tarvinnut kiristellä hermoja sen jälkeen. Myyjä sanoi siellä, että noissa halpiskoneissa on just tuo kyseinen jumiutumisongelma. Se johtuu siitä, kun koneen sisällä olevat laakerit tehdään Kiinassa käsityönä (niitä ei mitenkään voi saa pyöreäksi käsin). Koneet lähtevät kiinalaiselta tehtaalta kympin kappalehintaan ja sitten myydään täällä kalliilla, satanenkin on aivan liikaa sellaisesta sonnasta. :x

Nappis 28+6
 
ansku88: minulla sokerirasitus tehtiin tiistaina. Piti olla 12 h syömättä. Olin varannut labrasta ajan klo 9.30 eli illalla sain vielä syödä klo 21.30 asti. Meillä otettiin kaikki näytteet sormenpäästä. Ensin otettiin nollanäyte ja sen jälkeen juotiin n.3dl coca-colan/kotikaljan makuista litkua. Onneksi oli melko kylmää ja mukana oli jonkin verran hiilihappoja. Meni alas, vaikka mitään herkkua ei ollutkaan. Mutta ei siis ihan kauhean makuista mielestäni. Juoman jälkeen sain mennä omaan huoneeseen, jossa oli pehmeä sänky, tuoli, tv ja luettavaa. Sinne tuli sitten hoitaja ottamaan 1h ja 2h päästä verinäytteet sormenpäästä. Jossain vaiheessa nukahdinkin melkein puoleksi tunniksi |O . Joten ainakin minulla kokemus oli ihan hyvä. Ei jäänyt kammoa. Mukaan olin ottanut banaanin, jonka sitten söin heti vimpan kokeen jälkeen. Tulokset sain sitten jo samana päivänä, tosin soitin omalle työpaikalleni josta näkee tulokset :whistle: . Sokeriarvot olivat oikein hyvät, reilusti alle raja-arvojen (4.4-8.0-6.0)

Afu ja mini 26+3
 
Tervehdys pitkästä aikaa kaikille!

Mustakin tuntuu etten ole kirjoittanut tai käynyt lukemassa juttuja tosi pitkään aikaan, vaikka eihän siitä nyt niin kovin kauaa kuitenkaan ole.

Kiva oli lukea Poren kuulumisiakin pitkästä aikaa. Muuton kanssa hommaa riittää pitkälti vielä senkin jälkeen kun on tavarat saatu uuteen kotiin sisään.
Me ollaan muutettu tähän nykyiseen asuntoon n. vuosi sitten ja vieläkin löydän mitä ihmeellisimpiä asioita joita täytyy ruveta setvimään. Ja mielestäni mä olen aika järjestelmällinen ihminen.

Pikkupeikolla on vauvatavarat jo tosi mallillaan. Huippua!
Meilläkin isoimmat vaatteet on kokoa 70cm, mutta vielä en ole yhtään vaatetta pessyt. Odotan siihen että loma alkaa, sitten ehkä on enemmän energiaa?

Tällä viikolla kävin ostamassa vauvan vaatteille oman vaatekaapin ja lipaston. Satuin työmatkalla ajamaan paikallisen huonekaluliikkeen ohi ja huomasin että siellä on muuton vuoksi loppuunmyynti. Tosi hyvät kaupat tein ja voi miten on kiva tuijotella uusia kalusteita makuuhuoneessa. Miehenkin mielstä tosi hienot ja on hänkin nyt intoutunut sisustamaan ainakin mielessään!

Mulla oli kans sokerirasitus tällä viikolla ja olihan se vähän ankea kokemus istua siellä odotushuoneessa kaksi tuntia ja lukea vanhoja juorulehtiä. Aikaa varatessani annettiin ymmärtää että on mahdollisuus päästä myös lepäilemään jos tulee huono olo, mutta tosi tilanteessa moista mahdollisuutta ei sitten ollutkaan. Siinä sitä sitten istuttiin oksennuspussi kourassa ja tähtiä silmissä. Toivon ettei tarvitse toiste mennä moiseen. Tulokset sitten kuulen ensi viikolla.

Vaivaako teitä muita kauhea väsymys? Musta tuntuu että unta riittäisi ja riittäisi ja kaikki vapaa-aika meneekin joko koiran kanssa metsässä tai nukkuessa, muuta ei jaksa tehdä. Parhaimpina päivinä olen nukkunut reippaat 16 tuntia vuorokaudessa, lähes tulkoon yhteen pötköön!

Voikaa hyvin ja paksusti

t. pötkylä ja pikkuElvis 27+1
 
Eilen sitten vaihtui taas viikot ja nyt viikkoja täälläpäässä on 26. Eilen tuli kelalta lappu, jossa ilmoitettiin äitiyspakkauksen saapuvan kahden viikon kuluessa :) jippii, pääsen minäkin niitä sitten hypistelemään.
Minäkin täällä vielä odottelen ajan hiukan kuluvan, niin alan sitten noita pikkuruisia vaatteita pesemään. Varmaan ootellaan äippäloman alkuun...
Kauheasti välillä tekisi mieli vähän hiplailla poikasen vaunuja, mutta ukko pakkasi ne niin hyvin pahvilaatikkoon ja laittoi vielä sohvan taakse, ettei tällä muijalla varmasti ole sinne pääsyä :LOL:
Mua vastaan on myös aloitettu "salaseura", mulla on vartijoita kotona, töissä ja äidin luona, nämä vartioivat sitä etten nostele mitään raskasta tai tee muuta raskasta :saint:

Tämäkin möhömaha kutisee, mutta rasvailu auttaa. Enkä ole edes ajatellut, että olisi jotakin vaarallista...jostain tosiaan luin, että kutiaa venymisen vuoksi.

Mukavaa viikonloppua!
 
Viime yönä oli sitten viimeinen yövuoro ikinä tämän hetkisessä työpaikassa. Melkein koko vuoron oli vatsa ollut taas kovana, ja muutamaan otteeseen oli hetken aikaa ihan kipeänäkin :| . Meillä on tähän asti ollut kaikki hoitajat tosi ymmärtäväisiä, eli ovat kieltäneet multa kaikki raskaat jutut jos ovat vain huomanneet/ehtineet. Ja sitä on painoitettu, että apua pitää pyytää! No, minä sitten pyysin erästä vanhempaa perushoitajaa viemän potilaan puolestani osastolle raskaalla sairaalasängyllä (en ole enää muutamaan viikkoon lähtenyt yksin sängyn kanssa osastolta), ja hän vain tokaisi ylimielisesti että itse saan viedä: "raskaus ei ole mikään sairaus" ! Kaiken llisäksi hänellä ei ollut sillä hetkellä edes mitään tekemistä, kun taas itse en ollut edes päässyt syömään vaikka kello oli jo 3! Mulla oli vielä sillä hetkellä masu ihan kipeänä, että ehkä sen takia tuollaiset kommentit kyllä sattuivat :snotty: . Asia meni siihen pisteeseen loppujen lopuksi, että synnytyssalissa sitten kävin kontrollissa noiden kipeiden supistusten (?) vuoksi. Kaikki oli vauvalla kunnossa, istukka hyvin kiinni takaseinämässä ja lapsivettä normaali määrä. Kohdunsuu oli kiinni, mutta vähän pehmentynyt. Sairaslomaa sain 4.11.2007 asti, eli eipä tarvitse mennä kokeilemaan mitä tapahtuu kun tarpeeksi pitkään menee töissä masu pinkeänä :whistle: . Lääkäri oli tosi mukava ja tuli kyllä helpottava olo, kun hän sanoin että "passittaa" minut nyt sitten saikulle. Voipi olla että työt on nyt sitten tehty minun osaltani. Vauvan vointi on nyt paljon tärkeämpää kuin mikään muu.

Niipa-85: ihanaa että sinulla on noita "vartijoita" ja ymmärtäviä ihmisiä lähellä. Suurin osa minunkin työkavereistani on sellaisia, mutta joukkoon mahtuu aina muutama katkera (?) ihminen, joka ei halua auttaa.

Pötkylä: varmasti minunkin kokemus sokerirasituksesta olisi ollut huonompi jos en olisi saanut sitä mukavaa huonetta sen ajaksi. Ikävää, että jouduit istumaan siellä käytävällä :|

Raskausarvista: toistaiseksi olen niiltä säästynyt. Luulen, että aikaisempi laihduttamiseni on tehnyt sen, että vatsa on ollut jo valmiiksi vähän venynyt eli vauvalla on nyt tilaa kasvaa vatsanahan osalta :whistle: Rasvannut olen normaalisti jonkun verran ihan tavallisella kosteusvoiteella.

Pitää mennä vielä takaisin nukkumaan hetkeksi. Yöunet jäävät tänään melko lyhyiksi, vaikka töistä kotiuduinkin normaalia aikaisemmin synnärikeikan jälkeen. Pitänee mennä ottamaan se vauvavakutuus vielä tänään, kun on viimeinen mahdollisuus. Ai miten niin myöhässä :whistle: ?

Afu ja mini 26+4
 
dinomammalle kiitos valaisusta tuon kekoshoito kulu jutun osalta.. toivottavasti ei tarvitse ruveta asiaa tän pidemmälle miettimään, et poju nyt vaan kiltisti pysyis tuolla masussa.. :)
ja kaikille muillekin kiitus rohkaisuista... :hug:

täällä ei ihmeempää, kävin tuossa aamusta hierojalla taasen ja voi että teki kutaa taas.. :D kovasti väsyttäis, en tie pitääkö sitä oikein päiväunille lähtevä.. :| on ni harmaata ja kylmää et sänkyy peiton alle meno kiehtos ja houkuttas kovasti.. :D

v.lopuks ei ole nyt kyllä sit minkäänmoista suunnitelmaa,mieskin huomenna töissä et jotain olis kait keksittävä.. ettei nyt ihan vallan kyllästys tähän odotteluun... :/

noh mutta pidemmittä puheitta hyviä viikonloppuja kaikille mammoilel ja masukeille... :wave:

peikko ja poitsu 28+0 (oih mennää jo näin pitkällä,2viikkoa taas pyöreisii lukuihin... :) )
 
Cattie Hyvä että ultrassa näytti hyvältä. Eiköhän sieltä kuitenkin terve lapsi tule :)

Mä sitten kävin ostamassa sen ompelukoneen, halpa oli mutta ihan peruskone. Samaa luokkaa mitä äitini konekin on ja sillä ollaan ommeltu vaikka ja mitä ja monia vuosia. Sillä koneella kuitenkin käyttöä ollu ku kolme ihmistä sillä ommella raksuttanu. Ja hyvin näyttää ommel luistavan tuollakin koneella. Ja jokaisessa erässähän niitä huonoja sattumia on. Myös kalliissa versioissa. Mutta tuollahan on 2v takuu, joten takas sen kanssa mennään jos jotain tulee. Mutta uskon että tuo on hyvä just tätä tarvetta varten mitä minä käytän.
Tuossa justiinsa velipoika haki tyttövauvan vaatteita mitä mullaki on muutamia tuonne laatikonpohjalle kertyny ja lähti hakemaan prinsessaa ja äitiä kotio. Pian sitten saakin mennä sitä pikkuruista neitiä ihailemaan :heart: Ja tosiaan aika lentää meilläkin.. mullakin lähti viimeinen kymppi raksuttaa nyt jo viikkoja huikeat 30+0!!
Vielä olis semmoiset 4vk töitä, koitan tässä hiljalleen jaksella mahollisimman pitkälle:) Eilen kokeilin varsin omaa työhommaa, niin alkohan se issias heti oireilee. Illalla meinas jalka olla tosi jumissa. Nyt taas olo parempi. Tämän päivän vielä siinä koitan hommia tehä, mutta ens viikolla sitten palaan kevyempää ja istumahommaan.
Mutta nyt taas pakko lähtee ompeluhommiin, pian on muutama "tyyny" tehty sekä pussilakana..
Mutta raikasta viikonloppua kaikille!

Saaru ja Aattomiäs
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammiäiti:
Vieläkö tänne mahtuu kirjoitteleen uusia äitejä?!? Olen kahden lapsen äiti ja odotan kolmatta raskausviikolla 27+2 . :)

Totta kai mukaan mahtuu aina! Anna vielä laskettu aika ja sairaala, jos haluat. Niin päivitän sut tuonne etusivun listaan:)
Tervetuloa!

Saaru ja Aattomiäs
 
Hei!

Täällä ollaan kasassa. Muuttopuuhat vie ajan ja työ.

Niipa-85 oli jäänyt sairalomalleko iskias vaivan vuoksi? Millaista se vaiva oikein on? Mulla vetää vasen lonkka ja alaselkä välillä ihan jumiin. AIvan tuntuu, että lähtee pois paikaltaan lonkka ja ottaa johonkin hermoon. Ihan vierasta esikoisen odotukseen verrattuna.

Ja taas työt kutsuu. Tulen paremmalla ajalla kirjoittelemaan ja kommentoimaan.

Lellu rv29+0 :heart:
 
Lellu ,Mulla issiasvaiva ilmenee niin et ihan tuosta pakarasta ois joku työntänyt sukkapuikon luihin asti niin että on lonkat naulattu kiinni, pistää ja jalka ei meinaa pitää. Jalka menee turraksi, mutta varmastikin voi ilmetä muillakin tavoin. Sunki vaiva kuulostaa kyllä kans issiasvaivalta. Nyt mulla on ollut onneksi pikasen vähemmän noita vaivoja. Häntäluuta enemmänkin kolottaa. Nyt pikkasen enemmän töistä tullu vaivaseksi ku pitäny enemmän ite nostella yms. Eilenkään ei sitten ollu mulla ketään "apuria" nii piti ite kannella ja nostella. Koitin kyllä valita aina kevyimmät nostettavat. Mutta onneksi viikonloppu koitti ja pääsi taas huilimaan.
Tänään vihdoin ja viimein haluis lähtä vauvatavara ostoksille, mutta saa nähä miten taas kerkiääpi. Mieski tuolla vielä nukkuanassottaa, sai alkaa kyllä jo nousee ku hommaa ois ihan kiitettävästi tälleki päivälle. Kaupassa käyntiä ja siivoilua. Sitten pitää hakea uusi pora, ku tuo akkuporakone oli ihan susi. Jos vaikka pikkuhiljaa alkais saamaan noi hyllylevyt paikallee. On kyllä ollu melkosen vastustava projekti. Ihan kaikki menny koko ajan vinkasallee. Nyt ku ois levyt leikattuna ja kannatintapit niin ei oo hyllyille sopivan mittasia tappireikiä. Nooh.. pikkuhiljaa tässä :D
Mutta toivotaan että jotain sentääs saatais taas aikaseksi tänä viikonloppuna.

Saaru Aattomiäs 30+1
 
Lauantaita vanhoille ja uusille tulokkaille :flower:

Lellu1: Jep, täällä on jääty pariksi viikoksi saikulle iskiasvaivan vuoksi.Mulla on tuo vaivaa juuri tuonne lonkkaan/ pakaraan, tuntuu kuin siellä olisi joku jumissa ja tekisi mieli naksauttaa jollain tavalla, että menis paikallensa. Iltaisin, kun menee sänkyyn ja makaa selällään suorana tuntuu kipu pakarassa ja alaselässä. Pahimmillaan vetää ja särkee koko jalasta. Välillä taas kun nousee esim. sohvalta, niin tuntuu kuin jalka lähtisi alta ja sitten sen päälle ei oikeen voi koko painolla varata. Sanoivat mulle lääkärissä, että luultavasti paranee synnytyksen jälkeen. Helpotusta ei ainakaan nyt ole tiedossa, kun kohtu kasvaa koko ajan. Särkylääkkeetkään ei auta, eikä fysioterapeutilta saadut jumppaohjeet (tekee kipeetä, kun yrittää jumppailla.)

Eilen käytiin Prismassa hiukan ostoksilla, ostettiin vauvalle petivaatteet ja pinnasängyn suoja. Kauhean kalliita noi pinnasängyn suojatkin näyttää olevan. Nyt meinasin, että jos sitä lähtis tuolla kangaskaupassa käymään, josko sieltä löytyisi jotakin kivaa. Ja vaikka koneen kanssa olenkin aika tumpelo, niin enkös nyt muutamat lakanat saa ite tehtyä :D

Mitäs olette laittaneet sinne pinnasängynsuojan sisään, kun olette niitä itse ommelleet. (Tästä kyllä oli vissiin juttua jo aiemminkin, täytyypi lueskella vanhoja juttuja)
 
Kiva kun saa kirjoitella ajatuksiaan tänne ja lukea myös toisten mietteitä raskaudesta!

Saaru: kaipasit tietoja eli mulla on laskettuaika 16.1.2008, OYS, kolmas lapsi (sukupuolta emme mieheni kanssa etukäteen tiedä, koska haluamme salaisuuden säilyvän synnytykseen asti :) )

Aamu on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin niinkuin meillä aina. Huolen siitä pitävät 4 ja 2 vuotiaat lapsemme. Vaan mukavaahan se on, että talossa on elämää: olis aika hiljaista meillä ilman näitä ihania, vilkkaita muksuja! ;)

Mulla on tämä kolmas raskaus ollut nyt erilainen kuin mitä odotin näitä meidän kahta lasta, sillä mä olin syyskuussa kystanpoisto munasarjasta -leikkauksessa. Leikkausta ei yleensä tehdä raskaana oleville, mutta mulle se oli pakko tehdä (kysta oli niin iso: 8 cm ja se oli niin ohutseinäinen), sillä se olisi muuten puhjennut ja aiheuttanut vakavia seurauksia (esim. keskenmenoriski olisi ollut silloin suuri). Näitä leikkauksia ei tehdä OYS:ssa kuin noin 2 vuodessa. Mulla kyllä todella pelotti mennä siihen leikkaukseen, mutta kirurgi rauhoitteli, että leikkauksessa keskenmenonriski on noin prosentin luokkaa, mutta jos sitä (kystaa) ei leikata ja se puhkeaa itsestään niin silloin keskenmenon riski on todella suuri.
Onneksi leikkaus sujui ja meni hyvin ja nyt olen siitä toipumassa kotona. Maitopurkkia raskaampaa en ole saanut kuukauteen nostaa enkä turhia ponnistella (esim. nousta portaita ylös jne.).
Lasten hoidon järjestäminen mieheni työvuorojen aikana (itse olen hoitovapaalla) on tuottanut meillä pientä päänvaivaa, mutta sairaslomien + mummujen ja pappojen ihanalla hoitamis-avulla siitäkin on selvitty, ONNEKSI!

Onko muuten kellään teillä kokemuksia vastaavasta eli kystaleikkauksesta munasarjasta raskauden aikana tai onko tuttuja joilla olisi vastaava kokemus? Olisi mukava lukea muidenkin mietteitä ja kokemuksia tästä!

Nyt arkiaskareiden (kevyiden) pariin (kovin raskaita askareita ei saa vielä tehdä, mutta jotakin jo sentään =) )

Tammiäiti rv 27+3 ja kaksi muksua :)
 
voih ku on nyt tylsyys... mies on töissä ja mä ihmettelen tässä kotosalla ku itsellä ei töitä tänä v.loppuna ole.. oottelen et kello löis 1 ni pääsis lähtee tutun luo penkaamaan hänen vauva vaate varastoa et mitä hluan ottaa niistä, vie sit loput kirpparille.. :) samoin kaukalo nyt saadaan heiltä, ku tuo mihen kaverilta saatu on ni vanha et ku tällä mun tutull aon uudempi ni otamme sen.. :) naureskelinkin tässä itselleni et mun ei pitäny enää yhtää vauavn vaatetta hommata, ni näin sitä taas mennää :LOL:

ulkona khyl olis nätti keli, hiukan viileää mut arska killittää täydeltä taivaalta, et vois mennä pienelle kävelyllekin.. minuu vaan pelottaa yksin lähtee kävelee, ku jos rupeekin taas painaa tuonne alas tai sattuu mahaanni millähän sitä vyöryy kotia sit takas? hmm, taidan siis jättää väliin... :ashamed:

mutta joo, taidan nyt kuitenkin lähtee tän yökän vaihtaa kunnon vaatteisiin,ettei koko päivä löpsyillessä mee.. jos vaikka kutos hiukan.. :D

peikko ja poitsuli 28+1
 
täällä ollut edellleen tota vatsan jomotusta.. ties vaikka niitä liitos kipuja..(missäs ne liitoskivut yleensä tuntuu ja miltä?) eilen aloin miettiä kun kotona siivoili ja kumartu kerää pojan leluja että ei tee hyvää.. tuli hirvee jomotus joka paikkaan ja tuntu et ainut mikä autto niin että pitää masusta kiinni.. auttaskohan se tukivyö? oon aina kelannu että sen tarkotus on vaan se että kun se on paidan alla niin voi pitää lyhyempiä paitoja...

mutta te joilla kokemusta tukivyöstä niin tukeeko se masua hyvin?

eilen sitten lens semmosesta isosta raejuustopurkista puolet lattialle.. :x voi että se raivotutti kun joutu peperilla noukkimaan raejuustoja ja sitten moppaamaan.. otti kyllä se kyykkiminen ja konttaaminen koville. pitäs toi mattokin pestäraejuustosta mutta tuntuu siltä että musta ei siihen enään oo kun joutus taas kyykkimään,konttaamaan ja herjaamaan samalla.. :/
jos sais ton pahan tuulisen tuittupää miehen suositeltua siihen..
olis vähän noloa omalta äidiltä pytää että pesis ton maton kun on mies joka voisi sen tehdä..

pikkupeikko: puhuit että oot ollu hierojalla niin miltäs se tuntuu ja ootko istualteen hieronnassa vai mitä? oon aikoinaan ite ollu ihan lähetteellä hierojalla mutta nyt on taas niin jumissa hartiat että nukkuminen tuntuu pahalta ihan.. pitäsköhän sitä ite mennä myös muutamalla käynnille hierojalle.. tai sit oottaa jouluun jos sais hierojalle lahjakortin ja vois ennen synnytystä vähän hemmotella itteä :)
niin ja kyllä niitä vaatteita aina kertyy.. mutta nyt voit ottaa niitä vaatteita hyvällä omallatunnolla vastaan jos et kerta mitään joudu maksamaankaan :)

NAsu 27+1
 
No justiin tuollaista mulla on. Aivan niinkuin jalka olis jumissa ja sitten sellainen kumma särky koko ajan. Välillä tuntuu, että lonkka menee pois paikaltaan. Takareisi on oudoti kipeä ja välillä kiristää pohjetta. Ja tää kaikki on vaemman lonkan ongelmaa.

Ja taas takaisin töihin.

Lellu
 
Mun elämä on jotenkin hidastunut :) En voi kävellä enää kilometriä pisempään, kun maha alkaa kovenemaan ja TOSI kipeää ottaa tuonne jonnekin alas. Siivoaminen herättää alati uinuvan issiaksen ja se sitten kenkkuilee pari seuraavaa päivää. Olen yrittänyt tehdä imuroinnin rauhassa ilman kumarointeja, mutta issias äityy silti. Ihan perseestä!!! Ja selällään en pysty enää makaamaan, kun sitten ei pääse ylös. Issias hermostuu siitäkin. Ja neuvolassa sanovat ettei mikään auta, paitsi synytys. HOHHOIJAA!! Venyttely tuntuu välistä pahentavan asiaa. Oon vähän huolestunut. Valmiiksi heikko peruskunto on ihan nollassa kohta! Uintikaan ei sovi, kun olen tosi allerginen kloorille, jota täällä pumpataan veteen urakalla. ÄRSYTTÄÄ suorastaan! Nyt kun jaksais edes vähän touhuta, niin sitten ei fysiikka anna.

Oon ollu TOSI huonossa kunnossa varmaan kuukauden. Väsynyt ja itkuinen ja jotenkin levoton. On mennyt ihan sumussa koko syyskuu ja osa lokakuusta. Nyt vähän jo hellittää. Kummallista, en yleensä masennu. Onkohan tämä jotakin synnytystä edeltävää masennusta, ettei sitten jälkeenpäin tarttis enää masentua... No onhan tässä tämä arki yksin pyöritettävänä, kun mies viikot muualla töissä.

Vein pojat äsken mummulaan ja luin vanhoja vauvalehtiä peiton alla. Lataan pattereita syysloman jälkeen... että jaksaa olla töissä vielä vähän aikaa. Yleensä patterit ladataan lomalla, mutta minä näköjään vasta loman jälkeen :LOL: Myöhäisherännäinen!!!

johnu rv siinä 25 tietämillä, putosin laskuista :p
 

Kylläpäs tänään nukuttikin, mentiin varmaan kymmenen aikaan nukkuun, mies lähti kuuden maissa töihin ja minä posotin täysillä melkeen yhteentoista saakka. Illalla ei millään meinannnut uni tulla kun oli taas sellainen kokovartalo-levottomat jalat -olo mutta sitte viimein kun nukahdin en onneksi herännyt kuin kerran vessaan yöllä... Mutta kylläpä olikin niin raskas viikko töissä et ei kait se oo ihmekään..
Johnu: täällä mennään kans tosi hitaasti - en pysty minäkään enää reippaasti kävelemään kun heti maha kiristyy ja tulee tosi kipeeksi tuolta alapuolelta. Lisäksi kaikenmaailman liitoskivut jalkovälissä ja lonkissa vaivaa välillä tosi kovaa..
Eilen illalla olikin jo ihan itkuinen olo kun mitenkäänpäin ei ollut hyvä olla eikä tahtonut sängystä ylös päästä kun ensin makuuasentoon kiemurtelin.. :( Nyt se vissiin alkaa sitte se raskain vaihe kun viikot kääntyi tänään 29 puolelle.. Onneksi ei oo enää pitkästi matkaa h-hetkeen...
Ja just vielä se, et nytkin olis virtaa vaikka kuinka kun on niin hyvin nukkunu - ei silti pysty mitään liikuntaa harrastamaan.. Uinti tuntui tosi pahalta joten eipä ollut siitäkään tähän loppuaikaan iloa..

Ja tervetuloa myös Tammiäiti :) Voipi hyvinkin olla et ollaan samoihin aikoihin sitte tammikuussa Oysissa :)

Ai niin, vielä vaivoista... :p Närästää kans tosi kovasti ja ihoa kutisee jokapuolelta varsinkin iltaisin kovasti.. Pitänee kysyä ens kerralla neuvolassa et pitääkö siitä jo huolestua...
 

Yhteistyössä