Tammikuu2008*LOKAKUU*

Huomenta kaikille,

Täällä opetellaan "kotirouvana" oloa ihan urakalla. Ihanaa kun saa levätä silloin kun väsyttää ja touhuta silloin kun jaksaa touhuta. Tavallaan vähän pelottaa että aika käy pitkäksi kun onhan tuohon laskettuun aikaan vielä yli kaksi kuukautta, mutta kyllä sitä varmaan jotain tekemistä keksii.

Afu täällä masu ainakin täristää, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta yleensä monta kertaa päivässä. Luin jostain (en yhtään muista mistä ) että sitä tärinää tuntuisi silloin kun vauva pissaa? Korjatkaa jos olen väärässä.

Meillä on turvakaukalona se Gracon autobaby, vai mikä lie ja mies on testannut sen sopivuutta autoon, hyvin kävi. Joissain autoissa pelkääjän puolen turvatyyny saa pois päältä avaimella, ainakin meillä on hanskalokeron alla sellainen avaimenreikä ja sitä kääntämällä turvatyyny on pois päältä (näin kertoo käyttöohje), kannattaa kurkkia jos omassa autossa tuollainen mahdollisuus?
Meillä tosin kaukalo mahtuu hyvin takapenkille, ja sinne se meneekin mutta hyvähän se on tietää että tarvittaessa turvatyynyn saa pois päältä aika helpostikkin.

Omaan oloon ei kuulu mitään uutta tai ihmeellistä. Vauva pitää ihan selvästi välillä lepopäiviä ja liikkeitä tuntuu silloin vähemmän. Seuraavana päivänä melskataankin sitten taas oikein urakalla. Hassua miten pienestä sitä voi huolestua, mutta onneksi kaikki kuitenkin kunnossa. Vähän hirvittää kyllä, jos tämä johtaa raskausmyrkytykseen kun tosiaankin virtsassa oli proteiinia ja verenpaineet tosi korkeat. Lisäksi ylävatsassa on aina välillä sellainen kummallinen vanne joka puristaa.
Tietääkö kukaan muuten, että käynnistetäänkö synnytys aiemmin jos raskausmyrkytys äityy pahaksi?

Mukavia aamunjatkoja, nyt on aamupalan aika

pötkylä ja pikkuElvis 28+5
 
Moi! Enpä ole käynytkään vähään aikaan täällä. Itelläni la on 25.1 toinen on tulossa, tyttö jo melkein 4v. kovasti jo odottelee pikku-veikkaa. Tämä raskaus ei vaan ole ollukkaan niin helppo ku eka hemoglobiini laski het liian alas, sokerit heittelee niin että nyt mittaillaan viis kertaa/pvä sokeri arvot. Kaiken tämän lisäksi vauvelilla on munuais altaiden laajentuma jonka vuoksi nyt teho seurannassa. Koko ajan on hiukan vainoharhanen olo jos laps ei liikuskele mahassa. Onko kellään tietoa/kokemuksia tälläsest laajentumasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Huomenta kaikille,

Täällä opetellaan "kotirouvana" oloa ihan urakalla. Ihanaa kun saa levätä silloin kun väsyttää ja touhuta silloin kun jaksaa touhuta. Tavallaan vähän pelottaa että aika käy pitkäksi kun onhan tuohon laskettuun aikaan vielä yli kaksi kuukautta, mutta kyllä sitä varmaan jotain tekemistä keksii.

Afu täällä masu ainakin täristää, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta yleensä monta kertaa päivässä. Luin jostain (en yhtään muista mistä ) että sitä tärinää tuntuisi silloin kun vauva pissaa? Korjatkaa jos olen väärässä.

Meillä on turvakaukalona se Gracon autobaby, vai mikä lie ja mies on testannut sen sopivuutta autoon, hyvin kävi. Joissain autoissa pelkääjän puolen turvatyyny saa pois päältä avaimella, ainakin meillä on hanskalokeron alla sellainen avaimenreikä ja sitä kääntämällä turvatyyny on pois päältä (näin kertoo käyttöohje), kannattaa kurkkia jos omassa autossa tuollainen mahdollisuus?
Meillä tosin kaukalo mahtuu hyvin takapenkille, ja sinne se meneekin mutta hyvähän se on tietää että tarvittaessa turvatyynyn saa pois päältä aika helpostikkin.

Omaan oloon ei kuulu mitään uutta tai ihmeellistä. Vauva pitää ihan selvästi välillä lepopäiviä ja liikkeitä tuntuu silloin vähemmän. Seuraavana päivänä melskataankin sitten taas oikein urakalla. Hassua miten pienestä sitä voi huolestua, mutta onneksi kaikki kuitenkin kunnossa. Vähän hirvittää kyllä, jos tämä johtaa raskausmyrkytykseen kun tosiaankin virtsassa oli proteiinia ja verenpaineet tosi korkeat. Lisäksi ylävatsassa on aina välillä sellainen kummallinen vanne joka puristaa.
Tietääkö kukaan muuten, että käynnistetäänkö synnytys aiemmin jos raskausmyrkytys äityy pahaksi?

Mukavia aamunjatkoja, nyt on aamupalan aika

pötkylä ja pikkuElvis 28+5

Tottakai käynnistetään, koska äiti ja vauva ovat molemmat silloin suuressa hengenvaarassa..ja raskausmyrkytys jos äityy pahaksi vauva ei kasva juurikaan koska ei saa happea/ravintoa. Mun äidillä on ollut raskausmyrkytys kun se ootti mun pikkusiskoa, sillä oli yhtäkkiä tullu pissaan valkuaista PALJON, ja verenpaineen alapaine noussut korkealle, mahassa oli tuntunut kuin vanne puristaisi lujaa, ja outoja sahalaitakuvioita oli ruvennut näkymään. Silloin oli viikkoja ollut hänellä 31+1, niin suoraan oli ambulanssilla neuvolasta viety hätäsektioon. Ja vauva tosiaan oli pieni, pienempi mitä noilla viikoilla kuuluisi olla. Painoa oli 1230g, ja pituutta 38cm. Kaikki meni kuitenkin hyvin, eikä siskolleni jäänyt mitään pysyvää tuosta keskosuudesta.
 
Hei vaan kaikille,
minäkin aloitan huomenna kotirouvailun. Mulla on tänään tasan 2 kk laskettuun aikaan. (Välillä se tuntuu siltä, että VAAN 2 kk ja toisinaan, että Argh VIELÄ 2kk.) Jemmassa on lomapäiviä, jotka otan alkuun ja sitten ensi viikon puolella alkaa varhennettu äitiysloma. Kyllä tätä on odotettukin! Itse porskutan vielä suht terveenä ja reippaana, tosin maha on raskas ja olokin usein tukala, mutta... kun sokerit pysyy aisoissa ja turvotuskin siedettävänä ja kun pääsee/kykenee vielä vähän liikkumaan, niin olen onnellinen :)

Pötkylä: Mullakin maha hassusti täristää päivittäin ja Vau-kirjassa sanottiin, että näinä viikkoina (mulla siis rv 31+2) vauvalla on usein hikka, joka tuntuu tuollaisena nopeana liikehdintänä. Eli siellä opettellaan tosissaan keuhkojen käyttöä.

Mulla vauva liikkuu kyllä TOSI paljon ja suurimmaksi osaksi se on hauskaa seurattavaa - välillä siihen on tosin vaikea tottua (esim. aamuyöllä, kun haluaisi nukkua!!)

Ihanaa, kun viikonloppuna saattaa tulla jo lunta. Olen ihan armoton jouluintoilija, joten ei voisi äitiysloma parempaan saumaan sattua! Joululaulut jo melkein soi päässä =)

Reipasta jatkoa muillekin.

Suvi ja pikku-Veera 31+2...
 
Huomenta kanssasisaret!
Pötkylä Samaa mieltä täälläkin, että kyllä ne käynnistelee jos myrkytys menee pahaksi. Kaverillakin leikattii yli kuukaus ennen laskettua aikaa ja poju oli aikas pieni. Mutta nyt on kaikki hyvin, pian pienokainen täyttää jo vuoden:) Toivotaan kuitenkin et sulla menis kaikki hyvin ja ei äityis pahaksi se. Mutta seuraileehan ne sitten tarkemmin, jos tilanne vaatii.
Afu Kyllä täälläki masu tärrää ja muutenkin kaikenlaisia hassuja "liikkeita ja tykytyksiä" yms on. Niin erilaisia liikkeitä nyt kun vauva on isompi mitä silloin alkuunsa. Ihanaa muljuamista. Väliin aina inhalta tuntuu ku poju niin ylhäällä köllöttelee, tuntuu että jalat tulee kurkusta:D
riksu Tervetuloa mukaan! Mä taas jännityksellä odotan romahtaako mun hemppa nyt sitten taas alas niinku viime raskaudessa. rv36 laski sitten alle sada, vaikka eikö yleensä loppu kohden pitäs taas alkaa nousemaan...
SuTi Mäkin odotan innolla joulua, ihanaa ku kerrankin saa olla kiireettömänä. Joulut meillä töissä yhtä kiirettä ja touhua. Ja vielä ku illat siellä olen niin aika tuntuu loppuvan aina kesken kotihommissa sekä jouluhankinnoissa. Nyt ihanaa laitella rauhassa kotia joulukuntoon. Jouluverhotki on tilattu jo ajoissa ja odottaa tuolla kaapissa.
Ja arvatkaa vaa, eilen iski hirmu himo et pitäs saada joulutorttuja, :p ne on niin hyviä just tuoreena *kuolaa* pakko varmaa kaupassa piipahtaa tässä lähipäivinä, ei noista himoista muuten pääse :D
Tässä kovasti mietitään mitä sitä pukis pikkujouluihin päälle. Meillä teemalliset pikkujoulut tulossa ja ei oikeen oo mitää sopivaa päälle pantavaa. Saa nähä pitääkö turvautua ompelukoneeseen..
Kyllä se meillä taitaa sitten tän hetken kuopus siirtyä istuimella keskelle ja kaukalon paikka tulee sitten laidalle. Pitä vaan sitten ottaa uusinta testailu reissu tarvikekauppohin et voidaa mittoa millanen alusta siihen kohti sitten sopii. Ihan pieni vaihtis on että käytäis autokaupoilla. Mietittiin et voishan sitä käydä katteleen ja laskeskella mitä tulis maksaa jos vaihdettais auto, farmari vois olla tämmöselle perheelle ihan passeli:) Mutta sitä vielä mietitään ja harkitaan.

Saaru ja Aattomiäs 31+4
 
Turvakaukaloista kun on paljon ollut puhetta, niin kertokaahan kokeneemmat, mihin seikkoihin hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota? Lapsia kun ei ole ennestään, niin kaukalon mahtumisella ei niin väliä, vai onko? Tulisiko kaukaloa silti sovittaa autoon enne ostoa?

Tänään onkin neuvolalääläri, hyvä ajoitus, sillä en tiedä johtuuko penisilliinikuurista, rautatableteista vai jostain muusta, mutta tänään aamulla olo oli kyllä hirveä! Nestekkään ei pysynyt sisällä... Mutta eiköhän sekin asia tuolla sitten samalla selviä.

Mites muuten jaksatko Saaru taas torstaina aloittaa uuden pinon kuun vaihtuessa? Sinultakun se sujuu jo rutiinilla!

Kestovaipoista vielä: Täällä taisi useampikin käyttää/aikoo käyttää niitä, niin kertokaahan, kuinka monet vaipat kannattaisi hankkia, jos kestoilua haluaa kokeilla heti aluksi? Itseäni aihe kiinnostaa, vaikka kuulostaakin hiukan hankalalta, varsinkin kun ei tuttavapiirissä kukaan kestoile.. Osittain varmaan ainakin käytetään kyllä kertakäyttöisiä, ainakin kylässä tms. Kestovaippayhdistyksen nettisivuja kävin kurkkimassa, mutta lisä vinkkejä kaivataan!

 
Alkuperäinen kirjoittaja MaijaM:
Mites muuten jaksatko Saaru taas torstaina aloittaa uuden pinon kuun vaihtuessa? Sinultakun se sujuu jo rutiinilla!
Mä tässä aikani kuluksi jo pykäsin pystyy marraskuun pinon.. Ku torstaina ei ainakaan taida niin paljon olla aikaa et oisin kerinnyt, niin eihän sitä pahasti etuajassa olla vaikka nyt jo ollaan valmiina marraskuuta vastaanottamassa:) Oliha tuolla joku muukin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Huomenta kaikille,


Afu täällä masu ainakin täristää, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta yleensä monta kertaa päivässä. Luin jostain (en yhtään muista mistä ) että sitä tärinää tuntuisi silloin kun vauva pissaa? Korjatkaa jos olen väärässä.


Tietääkö kukaan muuten, että käynnistetäänkö synnytys aiemmin jos raskausmyrkytys äityy pahaksi?


pötkylä ja pikkuElvis 28+5

Mä olen ihmetellyt mikä ihme tuo tärinä. Kiva tietää, mistä johtuu :)

Mun kaverilla kummatkin raskaudet käynnistetty (tai siis sectiolla syntyneet) raskausmyrkytyksen vuoksi joskus rv34-35 tienoilla. Oli sairaalassa makaamassa useaan otteeseen ennen leikkauksia.

Jimena
 
Kuulumisia sateesta!

Dinomamma: Meijän kaukalossa on ainoastaan yksi kiinnitysmahdollisuus.
Huollosta oli miehelle sanottu, että isofix- kiinnikkeiden asennus maksaa n. 95?, jos autossa on jo valmiina kiinnikkeiden kiinnikkeet (eli ne rinkulat) Mutta jos pitää asentaa myös kiinnikkeiden kiinnikkeet tulee hintaan lisää n.55?

Meillä turvatyynyä ei saa kytkettyä itse pois päältä, joten se tehdään huollossa. Hintaa en tiedä.

Soittelin lastentarvikeliikkeeseen ja sanoivat siellä, että heillä on myynnissä kaukaloita alustalla. Alusta kiinnitetään turvavyöllä (tähän riittää lyhyempikin) ja sen päälle kaukalo. Nyt tarttis sitten varmaan mennä tuolla liikkeessä käymään, niin ei tarttis noita isofixeja hommata.

Lääkärineuvola oli siis tänään:

30.10.2007 27+5
Paino: 75,8kg (+891g/ vko)
Turvotus: -
Verenpaine: 127/70
Pissa: puhdas
Hb: 116 (viimex 123) sain rautakuurin joka toinen pvä otettavaksi.
Sf-mitta: 25 (viimex 21)
Sydämen syke, kuului niin hyvin ja kovaa, että lääkäriä alkoi naurattaa. Kyllä pojalla ainakin hyvä sydän on =)
Liikkeet: +

Sairaslomaa määräsi nyt 20.11 (iskias- ja selkäkivun vuoksi) saakka ja sitten uusi käynti neuvolalääkärin luona.

Että tämmöistä täällä :wave:
 

Yhteistyössä