Tammikuun budjettihaaste :)

  • Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
Voi ei. Ennen kuin päivitän taulukon, on pakko tunnustaa, että budjetti on ylitetty :ashamed:. Jos yritän tehdä jonkun sorttista analyysiä, niin yksi johtuu siirtymisestä Lidliin. Sieltä on nimittäin tullut tehtyä joitakin heräteostoksia.

Toinen syy on kuluneessa viikossa. Lapsi oli sairaana ja pois päiväkodista perjantaita lukuunottamatta. Meillä oli isovanhempia hoitamassa, parhaimmillaan 2, joten ruokaa piti tehdä useammalle päivälle - ja pikku potilaallekin maistui ruoka pöpöstä huolimatta. Ja töistä kotiuduttuamme tarjosimme kiitokseksi hoitovuorossa olleille pullakahvit.

Jouduimme tämän yllättävän tilanteen takia käymään kaupassa lähes päivittäin, joten kaikki ennakoiminen ja suunnittelu on ollut hankalaa. Ja kun jääkaappiin, saatika pakastimeen, ei kovin paljoa mahdu, ei voi ostaa mitään megapakkauksia.

Tämän viikon ostoksissa oli mukana myös lapselle uusi tyyny ja peitto, jotka kurittivat kukkaroa noin 40 eurolla.

No, nyt on taas ensi viikon ruokahankinnat tehty, poislukien viikonloppua, joten pienellä peruna, tomaatti, salaatti, maito -täydennyksillä pitäisi pärjätä.

Huomasin muuten, että perheenjäsenten lukumäärää toivottiin lisättäväksi taulukkoon. Toteutan sen alkavalla viikolla.
 
NimimerkkiTavoitebudjettiKäytettyPerhekoko
Alkuperäinen300 / kk299,302 + 1
Saana80 / vko270,122 + 2
Foodia300 / kk64,332 + 2
Salla07400 / kk17,302 + 3
jassåå350 / kk271,312 + 2
mievaan300 / kk317,832 + 2
kahden mamma350 - 400 / kk10,502 + 2
Pikkuinen Jättiläinen400 / kk368,442 + 1
mielenkiintoista300 / kk294,602 + 2
MorbidMama300 / kk2522 + 3
Poppu300 / kk139,982 + 2
huhhu400 / kk2 + 2
Goddes Hera300 / kk202 + 2
fgvbvf120 / vko1332 + 4
Selleri300 / kk292,512 + 3
meah300 / kk
Tuuli300 / kk104,681 + 1
heidip*200 / kk83,551 + 2
Ryysyrannan rinsessa300 / kk2 + 3
TULKINNANVARAINEN-200 / kk nykyisestä90,70
Blue600 / kk451,802 + 3
Mimeira500 / kk269,42 + 2
poikia3100 / vko394,542 + 3
Unelmavaimo400 / kk423,232 + 1
pihistäjä-200 / kk nykyisestä1392 + 2
säästäjä?155,921 + 4
fsds600 / kk29,002 + 1
valdelsa350 / kk202,772 + 2
 
Viimeksi muokattu:
Selleri
Tässä kuluneen viikon ostokset:

S-market:

Ruukkupersilja 1,45
mustamakkara 4,70

Yhteensä: 6,15

Prisma:

Robert paulig kahvi 4,89
maustamaton jugurtti*2 4,18
pyykinpesuneste 3,90
ananaspala 0,67
ruisleipäainekset 2,75
sämpyläjauho 2,25
kevytmaitojuoma laktoositon*2 2,78
hapankorppu 3,59
kidesokeri 0,99
kevytmaito*2 2,44
rypsiöljy 2,45
luonnonjugurtti*2 4,18
läkerol dents xylitolpastillit*2 5,7
palvirouhe 1,95
leivinarkki 1,15
herkkusieni tuore 2,45
pizzajuustoraaste 2,25
suippopaprikamix 1,35
broilerin fileesuikale 6,49
täysjyvä tortilla 1,65
jugurttipikarit *6 1,62
kananmunat 2,19
hiiva 0,19
kermaviili -50% 0,60
tomaatti suomalainen 2,62
kurkku 1,09
jugurttipikarit * 4 2,84
kasvisrasvalevite 1,59
porkkanapussi 1,55
pähkinäsekoitus 3,49
omenat 3,06
banaanit 2,02
vaipat libero 12,90
vaipat libero 14,55

Yhteensä: 108,37


Ja tänään kävimme nyt sitten Lidlissä, miehen vastusteluista huolimatta...

Lidl:

kurkku 1,11
tomaatti 3,38
banaani 1,17
peruna 2kg 1,75
omenat 1kg 1,99
jääsalaatti 0,99
parsakaali 0,99
paprikamix 1,99
mansikkajugurtti 2,45
kevytmaitojuoma *2 2,78
kevytmaito*2 1,50
banaanijugurtti 1,39
mustikkavaniljajugurtti 2,45
maustamaton jugurtti 0,69
HK keittokinkki 3,05
valio oltermanni 4,99
veriohukaiset 1,39
kuoreton nakki 2,75
ruokakerma emmental 1,45
laktoositon raejuusto*3 3,75
jugurttirahka*3 1,77
laktoositon ruokakerma*2 1,18
laktoositon maitorahka*3 3,57
flora culinesse 1,59
becel margariini 1,79
valkosipulirouhe 0,99
brezel 0,49
jenkki peppermint 2,55
leikattava laastari 1,49
nauta-sika jauheliha 700g 3,29
naudan paistijauheliha 400g 3,29

Yhteensä: 64,81


Eli tähän mennessä tammikuussa on ruokakauppaan mennyt rahaa yhteensä 471,84€. Huh, huuuu.... Kyllä budjetti rytisee ja paukkuu, mutta tässäpä sitä taas huomaa, että minulla ei ole oikeasti ollut mitään käsitystä meidän perheen ruokamenoista...

Tuolta Lidlistä löytyi kyllä tosi kivasti kaikkea sellaista, mitä olemme tottuneet ostamaan Prismasta. Meinaan mennä toistekin!!
 
Selleri
Niin, ja jos tuohon taulukkoon laitetaan perheen koko, meillä se on 2 aikuista+3 lasta. Mies syö lounaan töissä ja esikoinen päiväkodissa, mutta muuten syödään kaikki ateriat kotona.
 
foodia
Hukkasin sitten kuittini. Kuitenkin menny rahaa ihan puhtaasti herkkuihin liikaa ja vähän turhan paljon ilman miettimistä käyty kaupassa. Summat kävin katsomassa kuitenkin verkkopankista niin en pysty huijaamaan, vaikka kuitit olenkin johonkin taskun pohjalle hukannut. Herkuista voisi karsia summaa kyllä pienemmäksi. Merkkejä en ole vaihdellut halvempiin, kun käytän muutenkin paljon kaikkia halppismerkkejä jo ennestään ja muovipusseistakaan ei voi säästää kun niitäkään ei tule ostettua.

179,33 menny nyt. Jäljellä 120,67€
 
mielenkiintoista
Tuntuu että harva pääsee suunnittelemaansa budjettiin. Vaikka meillä meneekin budjetti yli, en halua lähteä sille linjalle että seuraava viikko syödään pelkkää perunamuussia tai makaroonia. Haluan lapsille ja toki myös meille aikuisille monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä ruoan lisäksi, maksoi mitä maksoi. Yritän kuitenkin seuraavan viikon katsoa tosi tarkkaan mitä kaupasta ostan ja valita niitä edullisempia vaihtoehtoja.

Itse olin siis laskeskellut tuon 300e neljälle viikolle, joten sunnuntaina yritän tehdä sitten jotain yhteenvetoa tästä meidän neljän viikon budjettihommasta excelin pohjalta. Pitänee suunnitella siitä sitten seuraavat 4 viikkoa eteenpäin jollain realistisemmalla budjetilla ja yritää karsia sieltä, mihin on mennyt selkeästi ihan liikaa (herkut nyt ainakin). Katsellaan.
 
"Saana"
Okei, se on nyt virallisesti budjetti mennyt plörinäksi 351,41€ on kauppa lasku tähän mennessä, sisältää sen 38€ voikkarikakku tarpeita, vaippoja yms. joita ei kyllä suoraan meidän ruokamenoiksi voi laskea, mutta kun olen lähtenyt summaamaan kaikki kauppalaskut, niin summataan ne nyt loppuun asti. Vähän olin mennä jo sekaisin näiden ostosten kanssa, mutta onneksi on kuitit kaikki tallessa, mutta nyt en jaksa erotella mitä kaikkee on tullut ostettua. Harmittaa vaan kun mies selkeästi edelleen käy joka toinen päivä Siwassa ostamassa jotain "pientä", johon menee aina pitkästi toista kymppiä. Millä mä saan sen ymmärtämään, ettei sielä tarvi rampata...

En ole vieläkään ennättänyt käydä Lidlissä, mutta Sellerin kuitissa oleva maustamaton jugurtti, onko se kilon paketti? Prismassa edullisin kilon maustamaton jugurtti on 1,69€!!!
 
Selleri
[QUOTE="Saana";27916596]Okei, se on nyt virallisesti budjetti mennyt plörinäksi 351,41€ on kauppa lasku tähän mennessä, sisältää sen 38€ voikkarikakku tarpeita, vaippoja yms. joita ei kyllä suoraan meidän ruokamenoiksi voi laskea, mutta kun olen lähtenyt summaamaan kaikki kauppalaskut, niin summataan ne nyt loppuun asti. Vähän olin mennä jo sekaisin näiden ostosten kanssa, mutta onneksi on kuitit kaikki tallessa, mutta nyt en jaksa erotella mitä kaikkee on tullut ostettua. Harmittaa vaan kun mies selkeästi edelleen käy joka toinen päivä Siwassa ostamassa jotain "pientä", johon menee aina pitkästi toista kymppiä. Millä mä saan sen ymmärtämään, ettei sielä tarvi rampata...

En ole vieläkään ennättänyt käydä Lidlissä, mutta Sellerin kuitissa oleva maustamaton jugurtti, onko se kilon paketti? Prismassa edullisin kilon maustamaton jugurtti on 1,69€!!![/QUOTE]



Täytyi oikein jääkaapista tonkia kyseinen purkki, kun on itsellekin vielä vieras tuote tuo Lidlin maustamaton jugurtti. Mutta tämä on tällainen 500g Milbona natural yoghurt 1,5%. Itse en sitä pysty syömään kun ei ole laktoositon, mutta miehelle sen ostin. Itse söin tänään Lidlin maitorahkaa pakastemansikoiden kera ja tykkäsin että oli maultaan parempaa kuin Valion maitorahka.
 
"Saana"
Selleri, siltikin aika paljonkin edullisempi kuin toi Prisman Rainbow jugurtti. Mikä kokoisia paketteja nuo maitorahkat on? Valion maitorahkat 250g on 0,79€, entäs tuo raejuuston koko? Met ostamma Prismasta Keso raejuustoa 1,5% 450g a' 2,25€.
 
Selleri
[QUOTE="Saana";27916842]Selleri, siltikin aika paljonkin edullisempi kuin toi Prisman Rainbow jugurtti. Mikä kokoisia paketteja nuo maitorahkat on? Valion maitorahkat 250g on 0,79€, entäs tuo raejuuston koko? Met ostamma Prismasta Keso raejuustoa 1,5% 450g a' 2,25€.[/QUOTE]

Nuo maitorahkat 250g purkkeja ja kappalehinta on 1,19€. Ja laktoosittomuus tuonee siihen vähän lisähintaa. jugurttirahkat taas on tavallisia ja 250g purkkeja, hintaa 0,59€. Laktoositon raejuusto 200g purkki ja se oli 1,25€ kpl. Prismassa laktoositon raejuusto on 1,49€/purkki, joten on sekin Lidlissä edullisempi.
 
Kävin eilen hakemassa maitoa, hedelmiä ja vaippoja niin huomasin naudanjauhelihaa punaisilla lapuilla... Ei muutakuin lihapullatalkoot pystyyn, niistä tuli tämän päivän ruoka ja ainakin 6 aterian verran pakkaseen. Rahaa meni kaikkiaan 53,70 eli nyt siis mennyt....323,10 meniköhän päässälasku oikein....

Tuolla mulla on tavoitteena 500kk mut oikeasti tavoittelen tota 400/kk. Eli vajaa 80 jäljellä.
 
Nyt tilanne 372,44e (meni 4 euroa mäkkärille :ashamed: ) Eli alle 30e jäljellä, mutta jos menee yli niin sitten se menee. Ei ole meilläkään tarkoitus alkaa kaappeja tyhjentämään tmv. että pysyisi budjetissa, ihan mielenkiinnolla haluan nähdä mikä se oikea summa on mikä tulee menemään (olen tähän asti ollut vain s-kanavan varassa, siellähän näkee paljonko on kuussa mennyt s-ryhmän kauppoihin, mutta käydäänhän sitä silloin tällöin muuallakin + ulkona syömiset)

Oikeastaan sitten ensi kuussa voisi alkaa realistisesti miettimään sitä budjettia, että mikä se voisi olla.. Tuo 400e oli kuitenkin sellainen heitto (mihin toivon että päästään), mutta katsotaan mikä realistisesti olisi se mahdollinen sitten ensi kuussa.

Säästöä ollaan kuitenkin tehty tässä kuussa jo noin muuten, aiemmin kerroinkin että vakuutukset vertailutettiin ja saadaan sitä kautta 300 e säästöön vuodessa. Nyt on myös sähkö kilpailutettu ja sopimus tulee olemaan 100 e/vuodessa halvempi.
 
Tuntuu että harva pääsee suunnittelemaansa budjettiin. Vaikka meillä meneekin budjetti yli, en halua lähteä sille linjalle että seuraava viikko syödään pelkkää perunamuussia tai makaroonia. Haluan lapsille ja toki myös meille aikuisille monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä ruoan lisäksi, maksoi mitä maksoi. Yritän kuitenkin seuraavan viikon katsoa tosi tarkkaan mitä kaupasta ostan ja valita niitä edullisempia vaihtoehtoja.

Itse olin siis laskeskellut tuon 300e neljälle viikolle, joten sunnuntaina yritän tehdä sitten jotain yhteenvetoa tästä meidän neljän viikon budjettihommasta excelin pohjalta. Pitänee suunnitella siitä sitten seuraavat 4 viikkoa eteenpäin jollain realistisemmalla budjetilla ja yritää karsia sieltä, mihin on mennyt selkeästi ihan liikaa (herkut nyt ainakin). Katsellaan.
Mä olen kanssasi samaa mieltä siinä, että ruoan pitää olla monipuolista. Uskoisin, että itselläni avainsana on suunnittelu. Myös tarjoukset pitäisi pyrkiä hyödyntämään paremmin. Meillä se toistaiseksi voisi onnistuakin, kun isot kaupat ovat kävelymatkan päässä, mutta kun keväällä muutamme, pitää kauppareissut hoitaa autolla ja silloin tietysti olisi järkevää ottaa myös bensakustannukset huomioon.

Mutta kun pääsemme muuttamaan, saamme myös isomman jääkaapin ja pakastimen, joten voin ostaa kerralla isompia satseja ja laittaa osan ruoasta pakkaseen.

Olen myös päättänyt jatkaa haastetta ensi kuussa ja voin edelleen toimia taulukon päivittäjänä, jos ei muita vapaaehtoisia ilmoittaudu :wave:. Kaikki kehitysideat otetaan mielellään vastaan. Kätevintä olisi varmaan perustaa ihan uusi ketju.
 
"Aapee"
Tossa miehen kaa just juteltiin, että periaatteessa toi kuukausibudjetti on huono, sen sijaan pitäisi olla viikkobudjetti. Meillä on nyt ostokset ollu per viikko noin 90€, 95€ ja 110€, eli voisin ton budjettini vaihtaa 100€ euroon per viikko, kun se jopa onnistuisi. Pitäiskö se sit vaihtaa vasta ens kuussa..?

Toikin olis kyllä hyvä saavutus meiltä toi 100€/viikko.
 
"poikia3"
Noniin, kävin sitten ostamassa ne välipalapatukat, ja mukaan tarttui muutakin.

Ostin reilusti paprikoita, viinirypäleitä, ruisleipää lihamurekkeen (punainen lappu), tamponeja ja välipalapatukoita. Rahaa meni 13,18.

Eli yhteensä on mennyt 4111,72 ja jäljellä 88,28. Ja budjetissa pysytään.

Monelle varmaan nuo välipalapatukat on täysi turhake, meillä niitä tosiaan syö 3 krt viikossa kovan uimatreenin jälkeen uimari, kun energiavarannot on täydennettävä heti treenin jälkeen.
 
Onnea asuntokaupoista! :flower:
Kiitoksia kovasti, mutta vuokralle tässä vieläkin muutetaan ;) :flower: Nyt on kirjaimellisesti tyhjennetty kaappeja ja pakastinta ettei kovin paljoa tarvitse mukana viedä.

Muutto hoidetaan viikonloppuna luultavasti kokonaan, joten olen mukana jälleen ensi kuussa! Helmikuussa onkin tiedossa tyttären 6v synttärit / tuparit, jotka tulevat venyttämään budjettia jonkun verran.

Haluan nostaa budjetin 250 euroon (jos viikkobudjettina mennään niin 65€/vko) ja perhekoko 1+2.
 
Viimeksi muokattu:
"mievaan"
Lapsukainen kuumeessa, voih, kaupasta tarttui käteen kaikenlaista herkkua lapselle helpotukseen :)

villa vallaton jäde 40kpl
7up limua
vadelmalimua
ES 2tlk
polypop
juotava jogurtti 2pll
ketsuppia
ruokakermaa 2prk
juustohamppareita 4kpl
muovikassi
rouhesämpylöitä
ruispaloja
lauantaimakkaraa
kermaviili
kidius gefilus juotava jogurtti

42,99e - 7% asiakasryhmäale -10e plussaseteleitä

30euroa meni siis loppujen lopuksi :)
 
"Aapee"
K-citymarket:
ES Corn flakes 750g 1,39€
Arkijogurtti 1kg mansikka-banaani 0,89€
Arkijogurtti 1kg marjamix 0,89€
Hernekeitto 860g 2,19€
Atria uunilenkki*2 1,38€
Paprika punainen 1,24€
Sipuli irto 0,78€
Kukkakaali 1,99€
Royal gala omena 1kg*2 2€
Kurkku 1,54€
Arla kermajuusto 4,99€

Pullopalautus 0,75€
Tuotehyvitys 5,00€ (tässä kuussa ostetusta elintarvikkeesta)

Yht. 14,49€

Lidl:
Moilas cocktailpiirakka 30kpl pakaste 2,99€
Rasvaton maito 1l*8 5,68€
Kermaviili*2 0,78€
Margariini 60%*2 1,58€
Vehnäjauho 0,75€
Sämpyläjauho 1,49€
Ruispalat*2 1,78€
Kassi 0,15€

Yht. 15,20€
 
fsds
Voih en jaksanutkaan seurata, mut sittariin yli satanen viikossa ja pikkukauppaan n 60 e viikossa meni. Helmiluussa tarkempi syyni. Meillä kissanruuat ja hiekat noin 40e kk sisätyy budjettiin. Perhekoko kaksi aikuista ja päiväkoti ikäinen lapsi. Mies syö töissä ja minä. Poika neljä pv hoidossa. Eli minä ja poika syömme enemmän kotona. Helmikuussa yritän kerätä kuitit.
 
"mievaan"
Mies meni käymään luistelun jälkeen pojan kans kaupassa, ja silloin tietää että tulee kaikenlaista. Koitan ulkoa muistella:
rypälerasia
mehu 3l
ketsuppi ( ei muistanut että minä just ostin )
Power cow piirtelöt 2kpl
suklaamuroja
rahkaa 2 prk
nugetteja

joku 14€ meni kun palautti 5€ pulloja.
 

Yhteistyössä