*Tammikuun Tähdet-11* elokuu-10

Ooh, mikä määrä tekstiä :) Kestovaipoista:Täällä mennään kertakäyttöisillä ja tokan kanssa myös :ashamed: Mulla ei riitä ymmärrystä niiden kanssa yhtään (eikä hermot), taitaa olla kyllä laiskuutta vain :ashamed: Ihanaa kuitenkin kun niin moni niitä käyttää, hatunnosto!!!

Neuvolamerkinnät:Usealla on merkintä liikkeistä ++, esim Jeccika, siis tunnetko jo noin hyvin itse liikkeet vai miksi on noin merkattu? :eek: Mulla merkattiin esikoisesta korttiin liikkeet vasta kun itse ne tunsin ja silloinkin vasta yhdellä plussalla. Potkut kun alkoi tuntumaan 18+ ne merkattiin kahdella. Ultrassa kun oltiin niin lausuntoon merkattiin, että liikkuu vilkkaasti, ei siis plussilla.

Huoli iskenyt, kuten jo monesti pohtinut, esikoisesta tunsin jo ekat kuplat/värinät jo rv 14+4. Muljahduksia 16+ ja potkuja 18+. Nytkin istukka takana ja edelleenkään en ole satavarmuudella pientä tuntenut :( Mahtaako tuo kasvaa kunnolla? Elossa on kun doplerilla kuuntelen, mutta ihmettelen vain miksi en tunne niitä pirun liikkeitä? :'( Luulin, että tokassa tunnen ainakin yhtä aikaisin, mutta epävarmuus alkaa iskemään. Onko mun pienellä kaikki ok? Ylimääräiseen ultraan tuskin pääsen tän huoleni takia ja juuri nyt ei olisi laittaa sataa euroa yksityiselle ultraan, myöhemmin vasta, mutta sitten onkin jo rakenneultran aika...

Synkissä mietteissä Toive81 ja Sintti 15+5
 
Siis ei ole totta! Just kun marmatin tänne, menin soffalle pötköttämään ja syömään niin sitten se alkoi, liikkeet!!! :D Pienen pientä tönimistä alamasulla, olin niin äimänä, että käskin miehenkin laittaa käden ja hänkin tunsin pienet tönäisyt!!! :heart: Kannatti siis marmattaa :D

MUOKS vielä:Töniminen kesti jonkun aikaa, enkä usko niitä nyt tuntevani jatkuvalla syötöllä, mutta ihanaa kun tuntui jotain konkreettista :) Kunpa ne tästä nyt jatkuisivat ja vahvistuisivat :)
 
kääkkis
toive81: Saattaahan se olla vauvan persoonallisuudestakin kiinni miten liikkuu masussa. Mulla esikoisesta tuntui 20+ viikolla ekat liikkeet ja niitä tuli koko raskauden tosi harvakseltaan. Nuoremmalla alkoi tuntua liikkeet 16+ ja olikin paljon aktiivisempi koko raskausajan. Ihanaa, että kuitenkin tunsit jo liikkeet, niin ei tarvitse murehtia :heart:

Kävin tänään neuvolassa hakemassa verensokerinmittausvälineet ja huomisesta lähtien sitten 6 pvä mittailua. Ensi maanantaina näyttämään sitten terkalle arvot. Multa oli lähtenyt kilo painoa, ihan hyvä juttu, kun vähän stressaan sitä painonnousua ja lievä ylipaino on jo valmiiksi. Verenpaineet oli hyvät ja pissa puhdas =) Nyt kuului tosi hyvin pikkuisen sydänäänetkin.

Kovin olen toiveikas, jos alkaisi tällä viikolla tuntumaan ne liikkeet =) Nyt on alkanut liitoskivut vaivata ja saapas nähdä pystynkö käymään agilityssä normaalisti vielä sen pari kuukautta, kuten olin suunnitellut. Täytyy laittaa tukivyö ja kokeilla sen kanssa, jos ei alkaisi niin ärhäkkäästi pistää nivuseen.

kääkkis ja pikkutakku 16+0
 
Kalispera sas!

Terkut Kreetalta, oli ihana loma! Uida en voinut tulehdusriskin takia (eteisistukka vuotaa yhä), mutta muutaman pikakastautumisen uskalsin mereen tehdä.

Esikoisen liikkeet tuntuivat 17+ (istukka etuseinässä), kakkosen 15+ ja kolmosen jo 12+. Tältä on tuntunut nyt ehkä reilun viikon verran hyvin hentoa liikehdintää, ilmeisesti se istukka vaimentaa.

Työt alkoivat tänään ja naisvaltainen työporukka huomasi oikeastaan samantien, että epätavallista keskivartalolihomista on tapahtunut. Mitäpä tuota sitten enää kiistämään. Yksi työkavereista kävi kuiskuttamassa, että hänellä on itseasiassa sama tilanne, eräpäivä helmikuussa! :D

Uskalsin vihdoin kertoa vanhemmilleni. Äiti sanoi huomanneensa jo kauan sitten ja ihmetelleensä hieman, etten ole vieläkään kertonut. Ihan hyvä suhtautuminen ja totesivatkin, että lapsi on aina iloinen asia. :)

Nyt on pakko painua unille, väsy painaa ekan duunipäivän jäljiltä ja huomenna pitäisi jaksaa saatella esikoinen koulutielle ja ottaa omat oppilaat vastaan.

Kreecher ja Ötys 16+1
 
Toive81 joo merkattiin siks kahella plussalla ku tunnen ite potkut ja se potki myös siihen anturiin millä kuunneltiin ääniä :) ja liikku myös kovasti että oli vaikea kuunnella ääniä!
Susannna täytyy vielä yrittää niitä kestoja kyllä! Olen hankkinut lisäimujaki lissää ku en ossaa niitä harsojuttuja.. joo pesuaineet on ihan sopivia kestoille :)
suositellaanko kestoille rumpukuivausta?? tietääkö joku?
Nyt kultsin kans leffaa sohvalle :)
15+1
 
Heips!

Kivoja masuja on tosiaankin. Jos saisin joku päivä otettua itsestäni irti sen verran, niin voisin oman rymäni kans liittää mukaan. ;)

Mammyli hienoa et kaikki olikin sit ok. Kuulosti sijaisen toiminta aika yksinkertaiselta, mutta kai se tosiaankin sen verran osasi et osasi oikein lukea mitä tuloksissa lukee. :kieh: Mutta nyt siis saat tosiaankin rauhassa nauttia olostasi. Toivottavasti moisia säikähdyksiä ei enää ilmaannu.
Kestoja aion käyttää. Esikoisen kans mentiin vain kertiksillä. Ton tokan kans sit kestoiltiin muutaman kuukauden iästä kunnes kuivausrumpu pimahti... Siis ei suositella mun mielestä kuivausrumpua kun se huonontaa imukykyä ja vaippojen ikää. Mitä mä tein, niin yritin olla kuivattamatta liikaa, eli siis sunnilleen polttamatta niitä rummun kanssa. Tietty auringonpaiste on paras tohon hommaan ja talvella voi olla hitaampaa kuivaminen.
Mulla on harsoja ja niiden päälle niitä muovihousuja. En nyt oo kauheen iso ystävä noiden kanssa. Sit mulla on n 20 sellaista onko ne nyt taskuvaippoja ja mitä suomeksi. Eli sellasia joissa on nestettä pitävä ulkokuori ja huokoisa sisäkuori. Niiden väliin saa sit pujotettua ne imut ja eessä on neppareita joilla saa kokoa vaihdettua. Sit mulla on ollut sitä riisipaperia et se saalistaa ne kakat ettei kakkojen kaa tarte tuskailla sen enempää. Helppo homma ja systeemi tuo on. Minusta ei olis kauheeseen vaippojen keitto, vuotaviin vaippoihin jne systeemeihin....

Toive valitus ja marmatus auttaa aina. ;) Onneksi ollaan kohta sellaisessa vaiheessa et alkaa tuntumaan ne liikkeet kunnolla kaikilla.

Nyt ei sit muuta jaksa kirjoitella. Kenellä sitä olikaan liikaa energiaa? Tänne voi sitä lähetellä otan kyllä vastaan!

Huomenna onkin sit mulla ylimääräinen synnäri visiitti sen korkeen verenpaineen ja sektioiden takia. En tiedä pääsenko katselemaan pikkuista minkäänlaisella koneella, mutta kunhan vaan kaikki olis ok niin hyvä. :ashamed:

NP ja Pluto 17+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Uskalsin vihdoin kertoa vanhemmilleni. Äiti sanoi huomanneensa jo kauan sitten ja ihmetelleensä hieman, etten ole vieläkään kertonut. Ihan hyvä suhtautuminen ja totesivatkin, että lapsi on aina iloinen asia. :)

Kreecher ja Ötys 16+1
Hyvä että sait vihdoin kerrottua. Me soviittin miehen kanssa että ei kerrota oikein kellekkään että kyllähän kaikki sen sitten jossain vaiheessa huomaa itsekin. No viime viikolla äiti tarjosi minulle ja siskolle illallisen ja kysyi otetaanko viiniä vai olutta...no minähän otin vaan vettä ja tämä paljasti asian äidilleni. Sisko oli jo tiennyt aiemmin. Ensin äiti meni vähän shokkiin ja sanoi että aika nopeaa toimintaa mutta sitten onnitteli ja oli ihan ok asian kanssa, ymmärtää kyllä että tämän ikäiset ihmiset päättää asioistaan itse. Isän kanssa en ole jutellut mutta kuulemma äiti oli hänellekin kertonut ja on kuulemma pettynyt minuun, hänellä tosin on muutenkin aina todella jyrkät mielipiteet ja osaa loukata läheisiä todella lahjakkaasti. Helpottavaa kuitenkin kun vanhemmat nyt tietää, eikö!?

Liikkeistä...muutaman kerran olen ollut tuntevinani pientä hentoa kuplintaa mutta en ole liikkeistä ollenkaan varma.

MamaDeDos & matkustaja 15+5
 
Täällä liikkeitä on alkanut tuntumaan :heart: Varsinkin aamuisin, iltaisin ja ruokailun jälkeen tuntuu tökkimistä alavatsassa, mies ei kyllä vielä tunne mitään. Kun ei se oikein tunnu miltään suoliston toiminnaltakaan, niin olen olettanut sen olen masuasukki.

Iltaisin alkaa olla aina tukalaa, kun oikean rinnan alta sattuu ihan pirusti joka ilta. En tiedä mikä sisäelin siellä on painumassa jonnekin, mutta ei ole yhtään mukavaa. Lisäksi maha ottaa jo sen verran kiinni, ettei pysty aina istumaan normaalisti, seisominen on epämukavampaa kuin istuminen ja muutenkin alan tuntea itseni jo raihnaiseksi :D Mukavaahan tämä on, mutta en olettanut sen tulevan näin varhain. Onneksi jäin nyt työttömäksi, niin voi levätä aina juuri silloin kun on tarvetta.

Neuvolakin on vasta ensi viikolla, seuraavaan ultraan on aikaa vielä kuukausi. Kissan tosin pitäisi synnyttää nyt parin viikon sisään, joten sitä taidan jännätä seuraavaksi. Samoin mulla on inssi perjantaina, ja se vasta jännittääkin.

Nyt taas lähdenkin törttöilemään liikenteeseen :D

neulis ja klöntti 15+6
 
HUomenet :flower:

Liikkeistä Ai, että.. tänään aamulla masuasukki on ilahduttanut äitiääm liikkeillä.. Ei oo ennen noin paljon tuntunut, nyt tuntuu pikkupikku potkija ja liikahduksia koko ajan :heart: toivottavasti ei lopukkaan :D Olin jo vähän kans huolisssani, kun näin "pitkällä" mennään ja maha on jo jonkun kokonen, että onkos siellä ollenkaan elämää, piti sitten sykemittarilla ettiä pikkusen syke, niin olokin helpotti :p

neulaselle tsemppiä inssiin ja odotuksen iloa teille molemille mammoille ;)

Toive mulla neuvolassa laitettiin kanssa ++, kun tunsin jotain pienenpieniä hipasuja sillon tällön, tosin tosi harvoin ja sykettä oli vaikee saada, kun toinen poikkoilii mahassa minne sattuu :LOL:

neuvola ja ultra rakenneultra meillä on 25.6 (enää 15päivää aikaa -> ihan liikaa siis) ja seuraava neuvola meillä on 17.9, matkan jälkeen :) Niitä tässä odotellessa :p

Eipäten tässä muuta :) Asuntonäyttelyissä käydään ja toivottavasti tässä nyt joku hyvä kämppä löytyy ennen tammikuuta :heart:

piupula ja leevi 18+4
 
Ärsytys! Olen niin herkkä ollut taas viime aikoina. Jokaisesta asiasta loukkaannun verisesti enkä osaa ottaa huumorilla. Kiva nää hormonit. Nyt eilen yöllä loukkaannuin miehelle siitä, että taas arvosteli mun lomailua. Tosi kiva kokea syyllisyyttä kotona olosta. Ei tarvii varmaan sanoakaan, että mitä mieltä mies on siitä että olisin kotona lapsen kanssa pidempään. Huoh... Kuin voi ollakki noin kiukutteleva mies?! Huoh. Helpotti että sain avautua.

Mites Kreecher kun säkin olet ope niin, oliko mies sun lomailusta mitä mieltä?
 
Ok, kiitoksia vastanneille! :wave: Neuvolassa kun kuvailun näitä "liiketuntemuksia" niin terkka oli sitä mieltä, että vauva se on, mutta hassua kun ei kuitenkaan korttiin mitään laittanut. Tosin eipä tuo haittaa. Esikoisestakin merkattiin vasta 16+ vaikka olin tuntenut liikkeitä jo kauan silloin :) Mutta eilisestä ei voinut erehtyä :heart: Esikoinen oli oikein aktiivinen masussa ja kova potkimaan, ehkä tämä on rauhallinen tapaus, mutta taitaa vaan olla vielä aikaista ja potkuja odottelen aikaisintaan 18+. On kuitenkin niin pikkanen vielä :)

Hei onko täällä ketään ketä on nyt menossa hoitovapaalta töihin ja nuorempi/nuoremmat menossa hoitoon??? :attn: Millai meinaatte tehdä sitten kun jäätte äippälomalle...Jatkaako lapsi/lapset hoidossa (vaikka osaaikaisesti) vai tuleeko takaisin kotiin??? Täällä tunnetaan jo nyt pieniä omatunnontuskia kun esikoinen menee maanantaina mammalaan hoitoon serkkujensa kanssa ja serkkujen äiti ihmettelee mun ratkaisua siitä, että kun jään äitiyslomalle, esikoinen saa olla hoidossa 2 päivää viikossa (todnäk puolikkaan päivän) jotta itse saa hoidettua juoksevia asioita, neuvoloita ja ehkä vähän levättyäkin. Esikoisesta en nukkunut loppuvaiheessa enää yhtään hyvin joten lepo päivällä tuli tarpeen. Ja kun/jos Sintti syntyy niin esikoinen on ehdottomasti kotona silloin kun isä on isyysvapaalla eli ollaan koko perhe, mutta jatkaa sitten 3 kertaa viikossa mammalla ja minä pidän sitten ainakin 2 päivää minun ja vauvan kanssa. Ärsyttää vain kun itse olen sitä mieltä, että miksi ihmeessä mun täytyisi repiä esikoinen takaisin kotiin jossa en mitenkään (ainakaan heti alussa) pysty hälle tarjoamaan samaa aktiviteettia (ulkoilut, huomio) mitä hän nyt hoidossa tottuu???!!! |O
Sitten asia olisi ihan erikseen jos en menisi töihin, tietenkin esikoinen olisi silloin kotona minun kanssani eikä menisi hoitoon, ottaa vaan pannuun kun tuntuu, että musta muovataan huonoa äitiä kun tähän ratkaisuun päädyttiin vaikka tuskin olen ainut...Tiedän jaksvani paljon paremmin kun välillä voi levähtää ja vauvan synnyttyä välillä keskittyä häneen. Ja jos tulee samanlainen tissitakiainen kuin esikoinen oli niin ei siinä paljon ehdi toisen kanssa leikkiä :(

Tällasia taas pohdin...Onneksi työt alkaa, taitaa olla liikaa aikaa murehtia :LOL:

Toive81 ja Sintti 15+6 :heart:
 
Neuvolassa käyty, kaikki mallillaan :)
Paino edelleen n. -2kg alkupainosta.
RR 126/72
Hb 139
sydämen syke ja liikkeet +

Että sellasta... Suraavaksi sitte onkin ultra, ja neuvolakin olis osunnu melkein samaan päivään, mut sit laitettiin se ultrasta pari viikkoa eteenpäin, kun ultrassa kuitenkin nähdään onko kaikki kunnossa jne :)
Ultra mulla siis syyskuussa aika tarkkaan kuukauden päästä... ei malttais odottaa, haluan jo nähdä pikkuisen.. .Ja jos vaikka sais jotain vihiä kumpi on tulossa, toki siihen en uskalla luottaa, mutta viimeksi meni ainakin oikein :D Ultraaja varovasti veikkas et yleensä tollasta on veikannut tytökksi ja tyttöhä tossa vieressäni leikkii =) (JA vetää kokoajan laturin johdon tietokoneesta irti)

Luin kylllä kaikkien kommentit, mutta tyttö on jo vähän väsynyt joten siirryn häntä hoitamaan, joten et ala erikseen kommailemaan.

-victoria89 ja masuasukki 16+3-
 
Kestovaipoista Esikoisella käytettiin pelkästään kertakäyttövaippoja enkä usko että nytkään otetaan kestoja käyttöön. Tosi ihailtavaa että moni käyttää kestoja, itse en vain ole niihin tarpeeksi perehtynyt jotta jaksaisin kestoilla.

Liikkeistä Istuskelen töissä ja parasta aikaa saan potkuja alavatsaan... :) Täällä on järjestelmät nurin tuon ilman takia niin ehtii palstailemaan.

Neuvola on ensi viikolla ja äsken varasin rakenneultran tiistaiksi 24.8 (silloin on 21+0).

toive81 Meillä on esikoinen ollut vuoden päiväkodissa ja isyysloman ajan hän on kotona, mutta sitten menee taas pariksi päiväksi viikossa päiväkotiin. Minkä-ikäinen teidän esikoinen on? Meidän on silloin 3-vuotias. Olen kanssasi samaa mieltä että esikoisen on parempi olla hoidossa parina päivänä viikossa kun siellä on virikkeitä ja kavereita yms. Toinen syy on ettei haluta luopua päiväkotipaikasta kun sinne on sitten vaikea päästä takaisin. Ollaan sitten yhdessä huonoja äitejä jos kaikki muut on sitä mieltä... :p

M1n1 ja pikkukakkonen 19+0
 
Onko teillä kellään kokemusta pesupähkinöiden käytöstä pyykinpesussa? Itse ostin elämäni ekaa kertaa pesupähkinöitä ja pesinkin niillä muutaman koneellisen ja ihan raikkaan ja puhtaan oloisia pyykkejä tuli. Saakohan niillä pestä kestovaippoja? Tietääkö kukaan? Itse pesin niillä myös yhden koneellisen kestoja..



Vähän hienoa, kun joillakin paino tippuu raskauden myötä..Minusta tuntuu, että itse on vain lihonut ja kiloja tullut lisää ainakin 2,5. Pitäisi päästä useammin reippaalle lenkille ja syödä vähemmän makeaa. Tänään kävimme esikoisen kanssa vaunulenkillä niin kesken lenkkeilyn mulle tuli ihan outo kipu oikeaan jalkaan ja tuntui, että kävely ei enää onnistu :eek: Ihan outoja vaivoja, jotka kai jo liittyvät raskauteen. Mulla naksuu jo NYT nivelet nilkoissa ja polvissa ihan kauheasti. Joko ne nyt alkaa löystymään...? :/

Haluaisin mennä nyt syksyllä tuon esikoisneidin kanssa äiti-lapsi jumppaan ja olenkin tässä pähkäillyt, että tuleekohan siitä minun jumppamisesta mitään. Toisaalta olisi hyvä harrastaa säännöllisesti jotain jumppaa niin pysyisi koko raskausajan kunnossa. Onko teillä tietoa, että saako vatsalihaksia tehdä kuinka pitkälle raskautta? Jostakin olin lukevinani, että 20 raskausviikon jälkeen ei suositella vatsalihasten tekoa...

[/b]Nullpoints Mistä sinä olet ostanut tuota riisipaperia? Itsekin haluaisin ostaa sitä kestoihin, mutta ei ole vielä tullut vastaan kaupoissa..Kirjoitit myös, että sinun verenpainettasi seurataan, onko sinulla kuinka korkeat verenpaineet? Minulla oli myös esikoisen loppuraskaudesta verenpaine korkealla ja ostin kotiin verenpainemittarin, jolla mittasin säännöllisesti. Nyt myös neuvolasta annettiin ohje mitata kerran viikossa verenpaine. Mulla vaan meinaa aina neuvola- ja lääkärireissuilla olla korkeammat paineet kuin kotioloissa :|

Toive81 tuohan on aika hyvä, että esikoisella on mahdollisuus olla muutamana päivänä viikossa hoidossa. Itsekin olen ajatellut, että varmaan alussa menee aika paljon energiaa vauvan hoitamiseen yms. ja esikoinen voi jäädä vähemmälle huomiolle. Minä olen jo kyllä miehelle ilmoittanut, että hän saa sitten jäädä heti vauvan syntymän jälkeen viikoksi kahdeksi isyyslomalle, että itse saa levätä ja kerätä voimia. Hän saa sitten antaa huomiota tuolle esikoistytölle. Meidänkin lasten ikäeroksi tulee vain 1,4 vuotta.

K1rs1kka Minulla oli alunperin tarkoitus mennä nyt elokuun puolesta välistä töihin, mutta sitten kun saimme tietää, että toinen vauva syntyy (jo) tammikuussa niin peruin tytyön hoitopaikan ja töihinmenoaikeet. Olen myös saanut kuulla mieheltäni muutaman kerran tästä ratkaisusta, kun hänen mielestään minun olisi kannattanut mennä muutamaksi kuukaudeksi töihin... |O Hänkin välilllä marmattaa minun "lomailusta" |O Hohhjoijaa nuiden miesten kanssa välillä. Aivan kun minä saisin koko ajan lomailla, kun hoidan alle vuoden ikäistä tyttöä kotona ja paiskin kotitöitä..Varmaan töissä voisi olla jopa helpompaa. No olen antanut mennä sitten nuo puheet toisesta korvasta ulos..

Minnin liikket mahassa ovat kyllä niin suloisia :heart: tässä raskaudessa tunsin ne jo aiemmin kuin esikoista odottaessani. Meillä tuo neiti oli kyllä mahassa todella vilkas tapasu ja hyöri ja pyöri siellä koko ajan, että kyllä ne tytötkin osaavat olla erittäin vikkeliä mahassa :)

Elmi ja Minni 17+2
 
Joo eihän ne miehet pidä sitä naisten tekemää kotityötä ja lastenhoitoa samana kuin ommaa työtänsä.. vaikka yhtä raskasta on kotiäitinä oleminen ja työtä seki!

Kummallinen paine oli eilen tuola alapäässä pari tuntia.. ihan niinku synnytyksessä ne työntösupparit! tuntu ihan kummalta ja mietin jo että tähänkö tää syntyy.. miten semmosia voi tulla tässä vaiheessa :eek:

itekki olen kiinnostunu tuosta riisipaperista? :eek: helpottaako se kestoilua? Mitä te
muut teette sen kakkaamisen kanssa kun lapsi on isompi ja käytätte kestoja, laitatte kakan pönttöön vai käykö riisipaperi isommillekki?? :eek:

en malta oottaa että päästään kuulemaan ekat rakenneultra kuulumiset :)
taas tulee vilkasta tännekki ;)
Meilä ei esikoinen mene hoitoon, mutta syy siinä että ei kerkeä olla hoidossa ennen lapsen syntymääkään niin en sitte viitti sen takia alkaa alottaan taas uutta juttua lapsen kanssa, onse hoitoon vieminen ekaa kertaa äitillekki kova paikka :D Minusta lapsi voi kuitenki ihan hyvin olla hoidossa pari päivää viikossa niin saa äiti ja vauva omaa aikaa! :)
Meidän neiti täyttää viikon päästä vuoden ja meilä on nyt sunnuntaina sitte synttärit! :p
Miehen kanssa siivottiin koko talo ja iskä pesi mulle matotki :) Nyt sitte alan laittaan puhtaat matot lattiaan :)

15+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja MamaDeDos:
Helpottavaa kuitenkin kun vanhemmat nyt tietää, eikö!?
Kieltämättä helpotus! On oikeasti harmittanut itseäkin ihan kamalasti, kun ei ole saanut aikaiseksi kertoa asiasta, mutta nyt ei ole enää sitä ristiä kannettavana.

Oppilaillenikin kerroin tänään, nimiehdotuksia alkoi sadella välittömästi! :D

Neulainen, tsemppiä inssiin! :)

K1rs1kka, kyllähän ympäristö kovastikin välillä kadehtii näitä lomia. Tarjoan tällöin OKL:n (=opettajankoulutuslaitos) hakukaavakkeita. Mies ei lomailusta niinkään vinoile, kuten ei vinoillut eksäkään. Pidän aina lapset hoidosta pois koko kesän, niin ei siinä ihan laakereilla lepäilyksi pääse homma menemäänkään.

Mulle itselleni on ollut aina aivan ehdoton ratkaisu, että sisarukset ovat kotona, kun jään äitiyslomalle. Mutta mikä sopii yhdelle, ei aina sovi toiselle. Minusta kukaan ulkopuolinen ei saisi käydä sanelemaan, miten kenenkin pitäisi toimia. Meidän paikkakunnallamme on hyvät perhekerhot ja lapsiperheille on muutenkin paljon toimintaa. Päivät kuluvat siis äitiyslomallakin mukavasti ja isommat näkevät ikäisiään lapsia. Ja meillähän esikoinen on jo koulussa, joten siinä on jo yksi lapsi vähemmän.

Meillä on ollut kestot käytössä kaikilla lapsilla. Kahdella vanhimmalla noin ensimmäiset puoli vuotta ja nuorimmalla koko vaippakauden, kun keksin taskuvaippojen olemassaolon. Taskut olen kuivattanut narulla ja imut kuivausrummussa. Itse voisin pitää vaikka tunnin mittaisen hehkutuspuheen pesupähkinöiden puolesta! Sopivat vaippojen pesuun mainiosti ja vaipat tulivat puhtaiksi oikein hyvin. Riisipaperi oli mielestäni hyvä alussa, kun kakka on löysää. Vaipat on helpompi putsata, kun heittää vain kakkaisen paperin roskikseen. Ainakin ruskovilla myy sitä ja itse olen ostanut myös luontaistuotekaupasta.

Nyt taitaa jatkua remppahommat, parempi mennä miehen avuksi, ennen kuin alkaa tulla huomautuksia puutteellisesta avunannosta.

Kreecher ja Ötys 16+2
 
Olihan taas tullut tekstiä =)

Meillä pomo on vissiin oikeesti niellyt mun raskausuutisen niin hyvin kun antoi ymmärtää koska pari päivää sitten se tuli silittelemään mun vatsaa ja kehui työkaverille kuinka suloisia nämä vauvamasut on :eek:
Mä en yleinsä tykkää et kukaan (mun miehen lisäks) tulee kysymättä hivelemään mun vatsanseutuani mut täytyy sanoa et tuli hyvä mieli kun niin jännitin miten pomo suhtautuu kun tää mun raskaus sotki kuvioita työmaalla jonkinverran..

Painoa mulle ei vielä ole tullut kun 1kg, mut se johtuu varmaan ihan siitä että mulla on ylipainoa ennestään ja olen nyt koittanut syödä terveellisemmin jotta pieni saisi kaiken tarvitsemansa.

Mitään vaivoja/raskausoireita ei ole ilmassa paitsi väsymys, tuntuu et olen antanut kaikkeni kun olen tehnyt työvuoroni loppuun, ei millään jaksaisi kotona vielä siivota, laittaa ruokaa, lähteä esikoisen kanssa ulos..jne.
Miehellä tosin näyttää pesänrakennusvietti nostavan päätään, -oli eksynyt kodinterraan "kun sattui ajamaan siitä ohi" ja nyt mulla on vino pino luettavaa kun meinaa mies remontoida ensitöikseen esikoisen huoneen, sitten tän tulokkaan huoneen ja silläaikaa mun pitäs suunnitella meidän olohuoneeseen ja keittiöön jotain uudistuksia :eek: :whistle: :heart:
Sopii mulle, rakastan noita miehen energiapiikkejä, niitä ei tule kovin usein mut sit kun tulee niin alkaa tapahtua :D

Kotonaolosta puheenollen, en ymmärrä miehiä jotka piikittelevät "lomailusta" kun nainen hoitaa kodin ja lapset. Ei sitä voi lomaan verrata, sitä voi verrata korkeintaan pienipalkkaiseen kokopäivätyöhön jos johonkin on vertailtava.
Meillä mies oli hoitovapaalla esikoisen kanssa kun minun teki mieli päästä välillä töihin, mies yritti parhaansa mukaan viihdyttää lasta, ulkoiluttaa koiraa, pestä pyykkiä, siivota kotia ja laittaa ruokaa.. kun mies sitten palasi töihin ja mä jäin vielä vähäksi aikaa lapsen kanssa kotiin, -mies totesi ensitöikseen ettei mun tarvii huolehtia et se saa ruokaa kun tulee töistä, -pääasia et saan itse jotain syödäkseni, lapsella oli ruuat erikseen vielä siinä vaiheessa =)
Mies myöskin alkoi aamuisin herätä aikaisemmin ja vei aina koiran ulos ennen kun lähti töihin ja ulkoilutti koiran uudelleen ensi töikseen kotiin palattuaan ellen itse ollut sitä vielä lenkkeilyttänyt :heart: meillä siis oli ihan kuningasajatus jättää isä välillä kotiin hoitamaan sitä rumbaa, sen jälkeen arvosti kotiäitien työtä enemmän kun koskaan vaikkei ollut sitä aiemminkaan vähätellyt.

Avokado 16 + 3 :heart:
 
Tervehdys!

Oon sieltä synnärin polilta palaillut ja hyvin uutisin. :D

Paineet olivat nyt 122/68 eli normalisoituneet tosiaankin. Vastaankin samalla Elmin kysymykseen. Paineet olivat edellisellä kerralla 134/86. Sanoin lekurille et luulen noiden paineiden olleen korkealla sen takia kun Suomen reissulla tuli vedettyä salmiakkia ja lakua.... Sanoi et niin se taisi tosiaankin niin olla.
Pissa oli puhdas ja mitään muuta ei tarkastettukaan. Tai siis veret otettiin, mutta siitä kuulee myohemmin jos kuulee.... Ei siis kuunneltu vauvan sydän ääniä, eikä ultrattu. Kysyi vaan et tuntuuko likkeet ja sanoin et on nyt tuntunut ja se oli siinä.
Olivat siis tyytyväisiä kaikkeen. Seuraavan kerran 4 vkon päästä neuvolaan ja sit siitä 4vkon päästä taas synnärin polille. Sit onkin jo lokakuu. :eek:

Riisipaperia ostin täkäläisestä lastentavaraliikkeestä. Olivat kestovaippojen vieressä. Muuten olisin varmaankin ostanut netistä. Tossa on linkki suomalaiselle myyjälle: http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=310
Eli siis niiden riisipapereiden kans toimin näin: pistin siis nelion sitä vaipan keskelle. Jos tuli vaan pissa niin huuhdoin sen ja kuivatin. Jos tuli kakka, niin sit huuhdoin pytystä alas kakan kanssa. Noissa on sit eroja et voiko laittaa pytystä alas vai ei. Niin ja ne voi kompostoidakkin kai...?
Se noissa riisipapereissa on tosiaankin etuna et helpottaa pesua ettei tarte kakkaa pestä pois eka jne... Plus ei kestot kellastu niin helposti.
Mä huuhtelin kestot aina heti hanan alla ja laitoin sit likoomaan vesiämpäriin mihin olin laittanut muutaman tipan teepuuöljyä. Niin ja voihan niitä säilyttää kuivillaankin jos se sopii paremmin.... Noita tippoja saa luontaistuotekaupasta ja varmasti netistäkin.

Oli puhetta harsoista ja taittelusta. Tuolla on opastusta siihen ja muuhunkin kestoiluun: http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/aakkoset.html

Toive tyhmää tollanen syyllistäminen. On monta tapaa tehdä asioita ja tuossa ei oo väärää eikä oikeaa tosiaankaan.

Huoh... olisi taas vaikka kuinka monta hommaa. Mies meni ja osti uuden tv:n ja nyt on kaikki pelit ja vehkeet pitkin taloa. |O

Ai niin joo ompas kivaa mun lasketun ajan kanssa. Omien laskelmieni mukaan se olisi 13. tammikuuta. Viimeks sanoivat et se on 15. tammikuuta ja tänään sanoivat et se on 10. tammikuuta!!! Aion itse pitää ton 13. tammikuuta, mutta jos ne ottavatkin ton aiemman, niin ne sit heivaavat mut heti uuden vuoden jälkeen sinne sektioon... Kolmas tammikuuta on maanantai, eli jos se olisi sitten silloin? :eek: :heart:

Nyt on lopeteltava tosiaankin....

NP ja Pluto 17+5
 
Oi ihanaa, meille tarjottiin isompaa asuntoa, RIVITALOA! Asutaan siis nyt kerrostalo kaksiossa. 1.9 saadaa avaimet ilmeisesti. :) Ja toinen ihana juttu, pääsen kuuntelee torstaina sydän ääniä, kun soiti neuvolaa oma miele terveyden vuoks.. ettei tarvii stressata. :D

Anteeks ku oo laiska ja jaksa nyt muute ku omaa.

icefairy&Linnun Lyy 17+2
 
Elmi, pesupähkinöitä saa kyllä käyttää kestopyykilleki :) Minäki niitä koitin joskus mutta meidän pyykki ei sillä puhdistunu, jäi ihan tunkkaseksi =/ Käsittääkseni paikkakunnan vesiki siihen jotenki vaikuttaa :LOL: Riisipaperia en oo koskaan ostanu, erikseen on kyllä mulla noita kuivaliinapaloja mistä on kakka helppo viruttaa vessanpönttöön. Harvoin kyllä niitä käytän ku kaikki vaipat on muutenki coolmaxia sisäpinnalta ja siitä irtoaa kakka kyllä todella helposti. Ja säilytyksestä, meillä menee ehdottomasti ilmavaan koriin kestot vaan pesua odottamaan. Huuhtelen kyllä yövaipan ettei ala tuoksahtaa ja kakkavaipat tietenki mutta muut pissavaipat ei sitten alakkaan haisemaan. Meillä ainakaan :)

Liikkeistä eilen nukkumaan mennessä ihan selvästi tuntu ku pieni vaihto paikkaa, kauhia paineentunne ja sitten tuntu vähä kättä vasten ku siellä siirryttiin :)

Meillä mies kyllä kunnioittaa minua siinä suhteessä että tällä hetkellä käyn itekki töissä (kylläki lyhyttä päivää) ja hoidan lapsen/ kodin yksin. Seku on reissussa näin kesät syksyyn asti suurimman osan viikosta. Ja nyt ku ilmotin että tän lapsen kanssa olen sitten sen kolme vuotta kotona niin ei mukinoita tullu. Se tietää minkälaista paskaa tuolta töistä välillä saa niskaansa niin en sitä muutenkaan jaksais enää. Hoidossahan tuo meidän nappula tällä hetkellä on ja oon aatellu että siellä jatkaiski siihen asti että muutetaan tuonne korpeen toukokuussa :) Riippuen siitä onnistuuko se jatkaminen vai tarviiko ne paikkoja muille lapsille.

Susanna & MyttyRyttynen 17+4 :heart:
 
M1n1:Esikoinen on vasta 1v7kk ja ikäeroksi tulee noin 2 vuotta.

Elmi:Oi, teille tuleekin pieni ikäero =)

Harmittaa vain kun ei tämä ratkaisu töihin paluusta itsellekään ollut niin helppo, mutta rahaa tarvitaan ja kieltämättä tekee myös ihan hyvää päästä välillä aikuisten ilmoille :D Mun anoppi ja miehen sisko ovat hirveän päiväkotikielteisiä ja olleet äimänä jos toinen lapsi on hoidossa ja toinen kotona äidin kanssa...Itse olen ns päiväkotilapsi ja ei kyllä mulle koskaa jäänyt mitään traumoja ;) Jos meidän tyttö ei olisi mennyt nyt mammalle hoitoon niin perhepäivähoitaja olisi ollut hänelle valintana iän puolesta. Anoppi on asian kanssa ok ja rahaahan hän tästä saa kun hoitaa meidän lapsia. Miehen sisko vaan nyt on ihmeen "mustis" tästä kaikesta...

Kiitoksia taas kun jaoitte ajatuksia!!!

Toive81 ja Sintti 15+6
 

Yhteistyössä