*Tammikuun tähdet-11* lokakuu-10

Huomenna neuvolalääkäriin, silloin 27+0 - mihin tää aika meni???? justhan niitä viikkoja lasketttiin että näkyiskö alkuraskauden ultrassa mitään silloin vaiko vasta tällöin :confused:
No, eipä siitäkään kauaa ollut kun mietin etten osta mitään kauhean ajoissa vaan vasta lähempänä vuodenvaihdetta, nyt on kuitenkin jo kasa vaatteita ja varusteita hankittu. Äitiyspakkausta en ota, jotenkin en halunnut. Vaunut ollaan jo käyty katsomassa; tilaan oran jovi airit 399e ja sitten kaukaloksi ostetaan gracon se travelsysteemi, eli siihen se matkaratas samaa sarjaa - meillä ei meinaan autoon mahdu hyvin vaunut, joten pitää olla tommoinen matkaratashässäkkä jos jossain halutaan liikkua.


huutonetistä: olen saanut aina mitä tilannut, mutta tosiaan kallein on 50e talvitakki itselle.... jos jotain vaunua tms ostaisin, valitsisin varmaan niin että vois mennä paikanpäälle katsomaan ja maksamaan.

Muutoin fiilikset raskaudesta on aika hassut, ihan oikeasti se alkaa olla jo se synnytys lähellä ja pitää alkaa uskoa että sen pienen nyytin syliin saa - silti pieni pelko takaraivossa kaihertaa että jos kaikki ei hyvin menekään.... olen ollut nyt tosi väsynyt ja selkä jumissa, työterveydessä katsottiin hb joka oli jo hieman laskenut, silti 120 mutta edellinen oli kai 136. En tiedä onko väsymyksellä yhteys tähän että kaikkea pelottavaa alkaa miettiä. Kaiken keskenmenoihin, lasten kuolemiiin ja kohtukuolemiin (tuli tv:stä) liittyvän ohitan ihan salamana ja pistän korvat lukkoon, hui. nyt mä ene enää uskalla oikein lukea noita marraskuisten tai joulukuisten pinojakaan joista taisin mainitakin, kun se yksi marraskuinen vauva ei sitten jaksanutkaan pitkään :'(

Tätä raskauden vaihetta varten pitäis olla tehty semmoisia vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä unelmaohjelmia joihin vois uppoutua herkällä hetkellä....

vappupommi 26+6
 
Heippa!
Tännekin huutelen kuulumisia, enempi tulee tolla naamakirjassa notkuttua.Tämän päiväisessä kontrolliultrassa kolmosilla asiat hienosti, TTTS on rauhoittunut, kaikkien vesimäärä mahtuu normaalin rajoihin.Vauvat kasvaneet tasaisesti ja kohdunkaulan yms. tilanne ihanteellinen.Kaikki siis hienosti <3
Lääkäri jo varoitti osastolle täysihoitoon tulosta, mutta vielä ei ole tarpeen.

Hyviä vointeja kaikille!

syysflunssainen savara & trio 25+0
 
Tervehdys erittäin flunssaiselta Mussulta... Taas taudin kourissa :kieh: Luulin jo parantuneeni, oli monta hyvää päivää välissä ja nyt iski uudestaan tosi kurjan olon. Onneksi ei vielä ainakaan supistele, mutta vähän hirvittää kun tästä se lähti viimeksikin :snotty: Ei auta yskiä ja aivastella...

MamaDeDos olen tilannut jonkin verran lasten ulkovaatteita huutonetistä ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen! Myös kavereilla on ollut ihan positiivisia kokemuksia, mutta kukaan ei ole tainnut huutaa mitään kovin hintavaa.

Vappupommi mä kierrän myös kaikki ikävät jutut kaukaa kun tiedän että menee yöunet. Lähinnä muhun kyllä kolahtaa kaikki pienille lapsille sattuneet jutut (onnettomuudet, sairaudet,...). Mitä lähempänä on omien lasten ikiä niin sitä enemmän sitä jää pyörittämään mielessä. Kuopusta odottaessa yksi esikoisen ikäinen pikkupoika jäi auton alle ja kuoli. Mulla oli tekemistä etten sännännyt kesken työpäivän hakemaan esikoista hoidosta... Kyllähän ne pysäyttää muulloinkin kuin raskaana ollessa, mutta nyt varmaan hormonien takia on superherkkänä kaikelle ikävälle!

Savaralle tsemppiä jatkoonkin :)

Jeccika peesaan tuota laiskuutta... Olin tosi aktiivinen vielä muutamia viikkoja sitten - kävin salilla pari kertaa viikossa, poljin työmätkat (2x4,5km) ja lenkkeilin urakalla. Sitten tuli tuo pysähdys ja nyt tuntuu ettei enää osaa/uskalla lähteä liikenteeseen uudelleen. Nyt tosin tuli tämän flunssa taas joten ei kyllä pystyisikään. Pakko kyllä jotain kehitellä kun paranee jos torstain ultrassa paikat on hyvin kiinni...

Mun tekee myös mieli punaviiniä!!! Meillä on ollut tapana sunnuntaisin laittaa hyvää ruokaa ja avata pullo hyvää viiniä. Tuntuu että ateria jää vajaaksi ilman viinilasillista. Lisäksi on ollut ihana illalla lasten nukkuessa käpertyä sohvankulmaan nautiskelemaan lopusta viinistä :D Olen kokeillut noita alkoholittomia punaviinejä, mutta ei niistä ole oikein mihinkään. Valkkarit menee, kun niitä olen maistellut vähemmän ja en ole niiden kanssa niin "tarkka". Kuohari on toinen mun lemppari, mutta sitä juon lähinnä kesällä, joten enää ei tee mieli. Joulun aikaan perinteenä on konvehtirasia ja madeira. Tänä jouluna pitää korvata glögillä...

Takaisin vällyjen väliin sairastamaan että olis huomenna työkuntoinen...

Mussu & Myy 27+2
 
Tulin pikapuolin lukee teidän kuulumisia ja ihanaa että syyspäivät on virkeyttä saanut kaikkiin ja iloista mieltä. Ihana lukea savarankin kuulumisia että kaikki hyvin. :)
Täällä pompattii rakenneultran jälkeen takaisin tammikuulle. Että nyt olisi LA 30.1 taas. Täällä on soudettu ja huopailtu sen kanssa. ensin oli 6.1.2011 sitte 30.1 ultran jälkeen ja taas muuttu 2.2.2011 ja nyt taas 30.1. :) Joten käyn täällä aina juttelee teijänkin kanssa. :)

bb & masa 22+6
 
Sallitteko vielä yhden tammimamman mukaan? Minäkin olen ketjua lukenut jo plussasta lähtien, mutta nyt vasta sain rekisteröidyttyä. Ajattelin että viimeistään nyt pitää saada sekin aikaiseksi niin pääsee loppupuolen jännittäviin hetkiin mukaan =)

Meillä on laskettu aika 27.1. ja ultran mukaan kolmas tyttö tulossa. Poikatunne oli niin vahva, että olin jo ostanut sinisiä vaatteita kaapin täyteen, mutta onneksi vain kirpparilta :p Isommat ovat jo 6- ja 8-vuotiaat ja odottavat pikkusiskoa kuumeisesti. Hoitajia on luvassa!

Raskaus on sujunut oikein hyvin, edes pahasta olosta en ole kärsinyt. Viime aikoina selkä on vähän vihoitellut, mutta tukivyö tuntuu auttavan siihen vaivaan. Kivuttomia suppareita on silloin tällöin, mutta kanavaa oli jäljellä lähes 5cm, joten ei ainakaan sinne ole vaikuttanut..

Kiva elää yhdessä tätä viimeistä puoliskoa teidän kanssanne. Viime kerrasta on sen verran aikaa, että varmaan ihan neuvojakin voin olla joskus vailla ;) Jännää myös, että ryhmässä on monikko-odottajia kun en itse tunne ketään henk.koht.!

Jatketaanpa tästä. Mukavaa päivää kaikille!

t tyttötrio 23+6
 
tyttätrio:Tervetuloa mukaan!:)

savara:Hienoa kuulla, että kolmosilla kaikki hyvin!!! :heart:

baby butterfly:Welcome back :D

POKS 24+0! Tänään iltapäivällä 4D-ultra, jännittää!Vaikka uskoisin kaiken olevan hyvin niin silti :whistle:Katsotaan oliko rakenneultran tyttöepäilys oikea ;)



Toive81 ja Sintti
 
Neuvolassa käyty:

Viikkoja 25+3
Paino: 89.2 (+400g/vk
RR: 125/77
Sf: 22
Syke:140
Pissa puhdas
Liikkeistä sanoi, että karkuun koitti kokoajan mennä ja muutenkin liikku paljon =)

Muutenkin kaikki oli oikein mallillaan ja kolmen viikon päästä olis sitten neuvolalääkärin aika.

Sparkle ja Viuhti 25+3
 
tervetuloa tyttötrio mukaan :)

Toive81 ilmoitteleen kuulumiset sitte myös :)

Viime yö oli inhottava kun mikään asento ei ollu hyvä, tulihan siinä ajateltua että 16 viikkoa vielä :S jos tää on jo nyt näin hankalaa :S

23+3
 
tyttötrio tervetuloa joukkoon mukaan =) Aina mahtuu mukaan =)

Jeccika mulla kans välillä sellasia öitä, et ei tiiä miten nukkuis. Varsinki nyt ku tääl keskusteltu tuosta selällään nukkumisen välttämisestä ku mulla alkaa tosi helposti toista lonkkaa särkeen jos oon sillä kyljellä. Ja aina kyljen puoleinen käsi puutuu.. monta kertaa yössä pitää kääntyä..

Savara hyvä että pikkuisilla on kaikki hyvin =) Toivottavasti näin jatkuu tästäkin eteenpäin =)

baby butterfly sullahan on heitelly tosi paljon toi laskettuaika.. Siinä sitä onki sitte miettimistä millon pieni päättää oikeesti maailmaan tulla :D

(.)omat tärkeimmät kuulumiset kerroinki jo tuossa aikasemmin =)

Sparkle ja viuhti
 
kääkkis
Tervetuloa tyttötrio mukaan :flower:

Jeccika: Mäkin heräsin viimeyönä ekan kerran suonenvetoon :( Onneksi ei ollut vielä kovin paha, mutta tuntui inhottavalta kun lähti kiristymään. Täytyy hakea magnesiumia, koska tästä ne vaan pahenee. Nyt olen saanut aika hyvän nukkuma-asennon kyljeltään ja tyyny jalkojen välissä :)

Täällä ei mitään ihmeempää. Sokerit on pysyneet aisoissa ja kaikinpuolin hyvä olo. Uni maittaa ja parhaimmillaan olen kiskonut yli tunnin päikkäritkin yöunien päälle :)

Toivottavasti oli upea kokemus Toive81:n ultra :heart:

kääkkis ja "osku" 24+2
 
Hei taas pitkästä aikaa :) Meillä on ukko kotiutunu kokonaan, molemmat ollaan tää viikko lomalla ja mulla ois ens viikolla töihin meno. Mutta enää pari kuukautta tarttis äippälomaa ootella! Muuten oma olo on ihan ok, kylkiluita on alkanu ahdistaa aivan tajuton. Tuntuu ettei missään asennossa oo hyvä olla ja osaa tuo mukulaki jo puskeutua kipeesti. Ja vielä ois reilu 3kk jälellä :LOL: Äippäpakkausta täällä ootellaan kovasti, alkuviikosta tuli kirje että parin viikon päästä pitäs tulla :) Eipä sen enempää omaa napaa.

Selällään nukkumisesta tiesin jo pojan aikaan ettei sitä suositella, mutta tästä oon aika usein heränny selältään. Ei vaan osaa kylellään nukkua näköjään. Ei oo vielä mitään huonoja olojakaan siitä tullu, eikä oo muksu saanu mitään sätkykohtauksia.

Liikkeet tosiaan tuntuu ja näkyy! Aivan tajutonta miten toi voi nyt jo änkeytyä niin että sattuu. Ukko ei oo tuntenu vielä kertaakaan liikkeitä ku mukula hiljenee heti ku käden pistää masulle :D Mutta nähny se on ku maha heiluu ja potkuja satelee :LOL:

Huutonetistä mulla on tosi hyvät kokemukset, ei oo sattunu kusettajia koskaan kohdalle. Enkä kyllä koskaan osta semmosilta mitään jotka on saanu huonoa palautetta saanu. Oon minä sieltä ihan isompia vaatepaketteja pojalle ostanu ja itelle melkein kaikki äitiysvaatteet :)

Uusille tervetuloa!

Eipä nyt muuta, kohta saunaan muhimaan ku sielläkään ei vielä tuu huono olo :)

Susanna & Mytty 25+5 :heart: Jäi Ryttynen nyt kyytistä pois :D
 
Heipsistä ja pikaiset uutiset ultrasta, kopsasin laiskuuttani ryhmän puolelta :ashamed:

?4D oli edelleen ihana kokemus kuten esikoisestakin ja ei muuttunut Roosa Roopeksi ;D Hyvänkokoinen oli eli 24+0 ja painoa 670g.Tällä hetkellä arvioitu syntymäpaino olisi 3700g eli ihan kiitettävän kokoinen :) Esikoisesta arvioitiin 3400g ja oli syntyessään 3645g(rv40+3) joten en oikein noihin niin usko.Mutta niin vaan ..."pienetkin" masut sisältää hyvän kokoisia vauvoja :D
Hyvillä mielin siis ensi viikon neuvolaan ja uuteen sf-mittaukseen :D
 
Lääkärillä kaikki ok, vauveli liikkuikin hyvin pari pv ja oli nyt kääntynyt pää alaspäin ainakin toviksi. Sf mittakin oli nyt 24 ja oma tunnekin vatsasta on että on alempana. Ultralla katsottiin ja painoarvio 980g nyt, kaikki ok. Kohdunsuu tiukasti kiinni, ultralla mitattuna 5cm.

tervetuloa uudet!

Suonenvedosta; täälläkin sitä vaivaa välillä. Millä annoksella otatte sitä magnesiumia; ajatteline ttä kun noissa vitamiineissakin sitä on vähän.....Otin kyllä pari kertaa semmoisen oisko ollut 250mg tabletin. Lisäksi auttaa että nukkuu villasukat jalassa - onneksi nukun muutenkin aina sukat jalassa että uni tulee.

vappupommi 27+1
 
Vieläkö mahtuu mukaan?

Ja miten tämä siis toimii, FB:ssako on joku salatumpi keskusteluryhmä?

Olen siis 26-vuotias (kuukauden päästä 27) toistaan odottava äiti Uudeltamaalta. Laskettu aika on 11.1. Esikoinen on jo 6-vuotias reipas eskarilainen. Perheessä vaikuttaa myös mies 30 v.

Tuli nyt ihan uudella tavalla tilausta tällaiselle keskusteluryhmälle, kun menee ilmeisesti loppuraskaus sairauslomalla supistusten vuoksi. Käy aika vähän pitkäksi... Ja olishan se tosi kiva tutustua muihin odottaviin äiteihin ja ehkä saada uusia tosielämänkin kavereita. Esikoisen vauva-ajoista muistan erittäin hyvin, kuinka arvokkaita olivat muut samassa elämäntilanteessa olevat kaverit (niitä oli silloin erittäin vähän, nuori kun olin).

Olis tosiaan kiva päästä mukaan myös sinne FB-ryhmään, siellä vois kertoa sitten vähän enemmän. :)
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :wave:

Elara: Tervetuloa sullekin mukaan. Kurjaa että nyt jo noin supistelee. Pystytkö mitään tekemään kotosalla, vai oletko ihan liikkumiskiellossa?

Moni näkyy jo kärsivän huonoista yöunista. Mulla on myös pari yötä mennyt asentoa etsiessä. Nyt ympäröin itseni tyynyillä ja sillä viissiin saan aika hyvin yön menemään muutamalla kyljen ja tyynyjen kääntämisellä. Suonenveto yllätti minutkin yksi yö, se on kyllä kamalaa! En muista paljonko aiemmin otin magnesiumia, nyt otan tuollaista monivitamiinia, jossa sitä on vähän. Mutta juoda pitää paljon. Niin ja nuo villasukat on hyvä keino estää suonenvedot myös.

Kävin juuri neuvolassa ja sain lähetteen labraan pissakokeeseen. Turvotusta alkaa jo olla ja muutamana päivänä on ollut mustia pisteitä näkökentässä + korvat soi. Paineet ovat nousseet kuukaudessa 100/45 (hieman pyörrytti...) 149/85 ja aiemmissa raskauksissa on ollut toksemian oireita. Ultrassa myös näkyi että vasen istukasta lähtevä suoni (?) toimii jotenkin heikommin. Kuukauden päästä menen kontrolliin katsomaan onko vauva kasvanut tarpeeksi. Tällä hetkellä painoarvio oli 3200g, aiemmat lapset olleet siinä 3600g. Kuulemma ihan hyvä tulos, mutta pitää seurata. Mutta terkan mukaan nämä siis voivat liittyä toisiinsa, lääkäri kun ei kysellyt noista muista toksemian oireista mitään enkä osannut niistä mainita. Inhottavaa jos nyt jo alkaa näitä oireita tulla, aiemmin ovat alkaneet vasta paljon lähempänä laskettua aikaa :(

Sf-mitta oli 19 kun rv tänään 24. Painoa tullut 7 kg, viikossa kilo lisää...

Tyttötrio rv24
 
Tyttötrio: Kiitos tervetulotoivotuksista!

Kyllä mä saan liikkua oman voinnin sallimissa rajoissa, ilmeisesti vielä ei ole mitään tapahtunut kohdunsuulla kuitenkaan. Sanon ilmeisesti, koska niin oli 2 viikkoa sitten, ja tämän päivän yleislekuri kirjoitti saikun tutkimatta. Ensi keskiviikkona sitten neuvolalääkäri ja ultra, jossa tilannetta paremmin kartoitetaan. Mulla ekassa raskaudessa lähti paikat ennenaikaisesti kypsymään, joten siksi ollaan ajoissa varovaisia.

Jos mulla olis vähemmän fyysinen työ, niin varmaan voisin vielä töissä ollakin. Mun työtä ei kuitenkaan tässä kunnossa enää voi tehdä (kätilö olen, en tosin synnärissä), kun jos vähänkin reilummin liikkuu, niin heti supistaa. Ja ajoittain ihan napakastikin. Ja kun mun työssä ei paljon voi omaa liikkumistaan säädellä, silloin painetaan tukka putkella menemään kun potilaiden tila sitä vaatii.

Mulla on myös noita uniongelmia. Illalla sammun kuin saunalyhty, mutta 3-4 h unien jälkeen alan heräillä enkä välttämättä enää sitten nukahda lainkaan. Ja jos nukahdankin, niin herään taas pian uudestaan.

Tsemppiä sulle tyttötrio tuon mahdollisen alkavan pre-eklampsian kanssa, toivotaan ettei nyt vielä kuitenkaan iskis päälle, että pääsisit vähän paremmille viikoille. Onko sulla aiemmin jouduttu päättämään raskaus ennenaikaisesti, vai ootko päässyt ihan täysiaikaisuuteen saakka? Lasten painoista päätellen ihan hyville viikoille oot päässyt?
 
Viimeksi muokattu:
--------------------------------------------------------------------------------
Moi vaan kaikille tasapuolisesti!!!

Toivottavasti mukaan mahtuu uusi odottaja.. Eli jospa tässä itsestäni vähän kerron.. ikää on 24-vuotta ennestään minulla on 5-vuotias poika ja nyt olisi toisen lapsosen odotus edennyt 23+6 viikoille saakka Odotus ollut henkisesti ja fyysisesti raskaampi kuin ensimmäinen odotus, mutta voiton puolella ollaan Kangasalla asun ja Tays:iin olisi tarkoitus mennä synnyttämään....

Tänään neuvolassa:
Hb 134
RR 109/63
painoa tullut tähän mennessä 4kg
SF-mitta oli 21cm
Sydän äänet kuului hyvin...
Liikkeet ++

Kelan paperit sain tänään ja ne on täytetty, sokerirasitus on varattu (yök) , 4D-ultraan varasin myös ajan..
 
Tervetulotoivotus uusille odottajille :wave:

Terkkuja kontrolliultrasta: Kohdunkaula lyhentynyt 20mm ja pehementynyt. Avautunut ei ollut enää onneksi enempää... Töissä lupasivat käydä oman tilanteen mukaan, mutta jos nyt yhtään enempää supistelee niin sitten heti pelkällä puhelinsoitolla saikulle ja lepoa. Kyllä oli sen verran ankea se parin viikon takainen osastokeikka, saikku ja vuodelepo etten ehkä sitä haluais lisää :headwall: Eli yritän selvitä töissä nämä pari viikkoa ennen syyslomaa ja sitten vielä jos viikon pärjäis syysloman jälkeen niin sais viimeisen matikan syventävän kurssin vedettyä loppuun :p

Jees, mutta nyt parantelemaan tätä räkätautia lämpimällä teellä ja sympatialla...

Mussu & Myy 27+4
 
Juu jos pitkästä aikaa tämänkin lukis ajatuksella ja sit vois kommentoidakin jotain...

Tuolla FB:n puolella tulee enmmän pyörittyä ku tää Kaksplus väliin on jumittanu ja välillä hukannu kirjotukset niin menny hermot :headwall:
Mutta jos tännekin jaksais alkaa kirjotteleen jälleen kunhan tän nyt sais kunnialla ensin julkaistuksi...

[B]Uusille[/B] tervetuloa minunki puolesta :flower:

Ja lisää kunhan saan luettua!

Mutzillalle kiitos uudesta pinosta!

Ninnipo ja :heart: Masumussukka 25+6 :heart:
 
Elara ja kata-86 tervetuloa mukaan =)

Suonenvedosta mulla oli yks yö toisessa pohkeessa niin armoton suonen veto, et tuntu ettei se lopu ikinä. Sattu niin perhanasti että..

Mussu81 jaksamista sulle. Koitat nyt ottaa vaan mahdollisimman rauhallisesti.

(.) täällä kuume nous eilen.. yli 38 oli melkein koko illan ja tänäänki aamulla puoli seittemältä oli melkein 38 kuumetta. Eilen otin panadolia ja se ei vaikuttanu juur mihinkään. Tänään sit aamulla otin taas ja menin takas nukkumaan ja herätessä oli laskenu alle 37. Nyt vaan odotellaan alkaako taas iltaa kohden nousta.. Oli kyl niin kurja olo eilen ku joka paikkaa kolotti ja särki.. Mies huolissaan ja kokoajan hoki, et pitää sanoa jos pitää lähtee sairaalaan :D Ihanaa kun toinen huolehtii =)

Sparkle ja Viuhti 25+5
 
Jee jee, kyllä se vaan shoppailu on ihan parasta terapiaa! On pitkään ollut ihan kamala kestoväsymys päällä ja vähän väliä joku asia ahdistaa. Tänään iloitsen siitä että on perjantai mutta ennen kaikkea sain itseni todella onnelliseksi ja iloiseksi kun kävin lastenvaatekaupoilla ja löysin tyttärelleni paljon ihania vaatteita! Tuntuu ihan mielettömältä kun on tottunut ostamaan poikien vaatteita ja olen aina kaiholla katsellut niitä ihania tyttöjen vaatteita ja nyt saan ostaa niitä omalle tytölleni :heart: Inhoan Hello Kittyä yli kaiken ja H&M:ssa ei paljon muita tyttöjen vaatteita olekaan mutta nyt tänne avattii pari uutta kauppaa joissa on lastenvaateosastot ja nyt löysin juuri sellaisia vaatteita joihin haluan tyttöni pukea!!! Nyt on taas sellainen päivä ettei malttaisi odottaa että vauva syntyy!

Hyvää viikonloppua kaikille!!

MamaDeDos & tyttäreni 24+1
 
Viimeksi muokattu:
Juteltiin tuolla facebookin puolella siitä, että otetaanko heti ihan uusia sinne, niin tultiin siihen lopputulokseen, että olisi hyvä vähän aikaa täällä kirjoitella ensin ja sitten vois päästä vasta ryhmään.Iso osa facebookin mammoista on ollut kuitenkin alusta asti mukana täällä sekä siellä.

Minulle voi sitten yksärinä laittaa toiveen kutsusta, kun on jonnin aikaa täällä palstaillut=)

Pikkutoive ja Kaisla 26+4:heart:
 

Yhteistyössä