*Tammikuun tähdet-11* lokakuu-10

Kiitos kaikille kannustuksesta :) ihanaa kun täällä on vertaistukea :heart:
Piristi kyllä ihmeesti käydä täällä valittamassa :D

Me tosiaan miehen kanssa sitten illalla vielä pohdittiin tilannetta ja soitin yhdelle kaverille, joka opiskelee lääkiksessä viimeistä vuotta ja kysyttiin tosta sf-mittaamisesta. Ilmeisesti se kohdun reuna pitää etsiä kämmensyrjällä painelemalla, ja sen kuulemma löytää aika helposti ja kun me sitten kotona etsittiin sitä niin oltiin molemmat sitä mieltä, että se oli paljon alempana kuin mistä lääkäri mittasi. Lääkäri siis "etsi" sen kohdun reunan sormella painelemalla ja aloitti mittauksen melkein rintaliiveistä, kun taas me saatiin kotona kolmesti tulokseks 25-26cm :confused: ja siis ilman että katsottiin mittanauhaa mitatessa :D

Oon yrittäny tänään soittaa neuvolaan, mutta en saanu ketään kiinni kun virallinen soittoaika oli jo umpeutunut, eli soittelen varmaan vielä sit huomenna uudelleen ja kysyn että mitä ihmettä siinä lähetteessä luki, oliko siinä vauvan asennosta jotain vai sf-mitasta vai molemmista. Ja esitän toivomuksen, että ens kerralla sais olla joku muu lääkäri.
Miehen kans sit päätettiin, että kun lähete on äpolille joka tapauksessa lähtenyt ja sieltä on nyt jo tulossa kutsu lisätutkimuksiin, niin mennään sit sinne, parempi se on, että siellä erikoislääkärit kattoo tilanteen niin ei jouduta vahingossa takasin samalle törpölle. Tuleepahan tarkistettua että kaikki on varmasti ok.

Ja sokerirasitukseenkin meen jo maanantaina, kun lääkäri oli merkinny sen kiireelliseksi: / Mitenkäs muuten te, jotka ootte rasituksessa käyneet, syöttääks ne siellä sitten karkkia tai jotain sokeripalloja annoksen? :D Kun mulle sanottiin vaan että 12h paasto ennen ja sit siellä mitataan paastoarvo ja sit mä saan sokeria ja sit sen jälkeen mitataan vielä muutamaan otteeseen, että miten elimistö reagoi...

Ja onnea kaikille muille hyvistä kuulumisista =) ja tervetuloa vielä uusille munkin puolesta :flower:

Lueskelen kuulumiset kiinni tässä joku päivä kunhan ehdin :)

Huomattavasti iloisempi parel ja poikanen 27+0 POKS
 
Sokerirasituksessa kävin jokunen viikko sitten. Eli siis syömättä/ juomatta 12h. Jos ihan pakko niin vettä voi juoda. Vessassa voi käydä normaalisti. Aikaa rasituksen tekemiseen menee reilu 2h. Ekaks verikoe josta mitataan paastoarvo, sit juot muutaman desin sokerivettä (ennen oli kolan makuista, nyt siis ihan pelkkää sokerivettä) Juomisesta tunnin päästä otetaan seuraava verikoe ja siitä taas tunnin päästä viimenen. Litkua ei onneksi tarvitse juoda kuin kerran. Varaa mukaan lukemista tai muuta millä saat ajan kulumaan. Mulla ei ainakaan ollut lupaa poistua neuvolasta ennen kuin viimeinenkin verikoe oli otettu. Lisäks kannattaa ottaa jotain suolasta syötävää esim. voileipää evääks jonka sit voi heti syödä kun rasitus on ohi. Joillekin saattaa tulla huono olo kun on ensin syömättä 12h ja sit juo paljon makeeta eikä vieläkään saa pariin tuntiin syödä eikä juoda mitään.
Monesti olen kauhutarinoita sokerirasituksesta kuullut, mutta onneksi se ei mielestäni ollut yhtään niin paha kuin alkuun pelkäsin. Mua auttoi kun labran täti mulle kertoi juoman olevan oikeasti vain vettä ja sokeria. Hirmu makeaahan se oli, mutta äkkiä se oli juotu ja pahin vaihe ohi. Toivottavasti tästä sepustuksesta on Parel jotain hyötyä :) itse kyselin siskoltani mitä sokerirasituksessa tehdään kun itsellä ei ollut haisuakaan.

Perho 28+0 Poks!
 
Huomenta kaikille!!!

Onpa tänne tullu paljon tekstiä kun en oo käynyt muutamaan päivään.. :ashamed:
Parel: tuo kuulostaa niin tutulta.. täällä kanssa oma lääkäri on tyhmä kun saapas ja todella kovakourainen ei ole ikinä mikään gynekologinen tutkimus sattunut... toista lääkäriä ei kuulemma täällä ole mahdollista saada.. :( Varasin itselleni yksityisen kautta lääkärin joka erikoistunut synnytyksiin... omalle en mene...
Sokerinrasitukseen itsellä aikaa tasan viikko.. ja täällä kuulemma juodaan jotain vadelmalle maistuvaa juomaa (6-vuotta sitten oli cola litkua yök..)
Harjoittelu paikka varmistui nyt siis jäljellä 3vko ja 3pv valmistumiseen... :D

Kata-86 ja Mytty 26+0 POKS!!!!
 
Moikka kaikille! Pitkästä aikaa! =)

En ole kerinnyt yhtään palstoille sillä saavuimme hiljattain Suomeen (reilu kk sitten).
Espanjassa siis asuimme vuoden verran ja tämä raskaus alkoi siellä yllärinä ja on siis viides lapsemme, joten vauva kyllä mullisti suunnitelmiamme ja isosti. =)
Mutta, mutta Espanjan surken taloudellisen tilanteen vuoksi alkoi myös kaupunki missä me asuimme toimimaan säästölinjalla ja yhtäkkiä terveydenhuoltoa ei saanutkaan niin kuin kuuluisi. Eu komissio on tehnyt Espanjalle nyt huomautuksen asiasta, mutta meitä se ei kerkiä auttamaan mikäli muutosta saadaan aikaiseksi. Mieheni nimittäin sairastui ja ei ollut enään vaihtoehtoja jotta päästiin kunnolliseen hoitoon.
Nyt asiat alkaa ihan hiljaksiin täällä Suomessa rullaamaan ja itsekin pääsin äitipolin asiakkaaksi kun narahdin sokereista myös. Insuliinit ovat nyt käytössä. Puolsivat myös täällä Suomessa sektiota tulevana synnytystapana ja olen siitä helpottunut sillä en usko enään pystyväni alatiesynnytykseen, vaikka kuinka jännitän ja suorastaan pelkään sektiota. : /

Nyt täällä sitten laitellaan kotia valmiiksi ja totutellaan taas Suomen kylmyyteen kera poskiontelotulehdusten. Iski heti kentällä flunssa kun hieman oli tuulenvire. :LOL:
Vauvalle on jo pinnari ja vaunut hommattuna ja hoitotasolle paikka järkättynä ja turvakaukalo tilattuna... kun iski ihan paniikki, että kerkiääkö niin piti laittaa tuulemaan.
Just vilkaisin Kelan omia sivuja ja näin, että äippäpakkaus on myönnetty! Jihuu! Kun meinasivat ettei olisi oikeutta siihen kun ei olla oltu Suomessa 6kk ennen vauvan syntymää. Noh, kovin perustelin sinne sitten kaikkea, en tiedä auttoiko, mutta pääasia on, että pakkaus on tulossa.
Toivottavasti myös äitiyspäiväraha myönnetään.


Oma vointi: rautatabletit menee kun hemppa kovin alhaalla ja siis ne insut. Vauva viihtyy poikittain ja painoi viikko sitten ultran mukaan 1,5kg. Sukupuoli ei ole selvillä, muuta kuin sen verran, että Espanjassa lääkäri kertoi viikolla 12 vauvan olevan poika. Ihan en luota siihen tietoon 100%.
Kovin on vilkas tapaus ja maha heiluu puolelta toiselle. =)


Nyt alkaa nuorimmainen hiiltymään tuolla syöttötuolissa, on vissiin jo masu täynnä, joten pitää palata jatkamaan myöhemmin!



Madrex4 ja tyyppi 29+4
 
Onko teille muille muuten selitetty, miksi sokerirasituksen aikana ei saa poistua terveyskeskuksesta? Johtuuko se siitä, että jos tulee huono olo tms.?

Itse en kestänyt sitä nälkäisenä istuskelua siellä 6-vuotiaan vipeltäjän kanssa, vaan lähdettiin kiellosta huolimatta (siis sanottiin, että pysy täällä, mutta salaa livahdin ulos :D) tankkaamaan autoa ja tappamaan aikaa, kun en vaan kyennyt enää vaan istuskelemaan siellä.

Ei sillä nyt ainakaan tuloksiin voi olla mitään vaikutusta...
 
Elara: Tuo syy miksi sokerirasituksesta ei saisi poistua on nimenomaan se kun se vaikuttaa tulokseen sokerilukemaa alentavasti jos kovin liikkuu sillä tutkimus on optimoitu niin, että tutkittava pysyy aloillaan eikä siis kroppa siten polta sokeria vaan kaikkien lähtökohta kokeeseen olisi mahdollisimman samanlainen. MUTTA en usko, että tuo auton tankkaaminen on vaikuttanut mitenkään oleellisesti tuloksiin. ;)
 
Voi ei Parel sun lääkärikäyntiä :hug: Toivottavasti saat jatkossa asiantuntevampaa palvelusta. Mullekin jäi esikoisen jälkitarkastuslääkärikäynniltä niin huono maku suuhun, että en kyllä enää samalla lääkärille menisi toista kertaa..oli tottavie kovakourainen muija ja itellä limakalvot ihan kuivina ja veri vaan valui..:( :(

Tervetuloa Madrex4 takaisin Suomen syksyyn :) ja paranemisia teille! Onhan täällä tietenkin vähän kylmempi kuin Espanjassa ja muutenkin vähän erilaista..

(.) Minulla oli tänään neuvolalääkäri ja oli tosi mukava lääkäri ja hyvä mieli jäi käynnistä.
Eli viikkoja takana 27+5
Paino: +740g/vko (toivon mukaan alkaa tasaantumaan minun uusien syömistottumusten myötä)
Turvotus: -
RR: 117/75
Sf: 23,5 cm
Syke: 135-150
Liikkeet: ++
Pissa: puhdas
Kohdunsuu: pehmeä,kiinni, 3 cm

Laittoi lääkäri kyllä minut labraan antaan näytteet, ettei olis hiivaa/ mitään tulehdusta alakerrassa. Jospa sitä ensi viikolla ehtisi käydä labrassa, kun meille tulee pari lastenhoitajaa :) Maksa- ja sappiarvot olivat onneksi vielä normaalit.

Tänään vielä jumpassa käytiin ja hyvin pystyi tunnin jumppaamaan. Sisko lähetti mulle sen Anita-tukivyön, jos tulee selkävaivoja niin voi sitten sitä pitää. Mutta nyt vielä nautin rauhassa kardemumma kahvia ja pari palaa tummaa suklaata ja sitten ei muuta kuin vessan pesuun..:D

Hyvää viikonloppua kaikille :) Täällä näyttäis lunta satavan..

Elmi ja Minni 27+5 :heart:
 
sokerirasituksesta huomasin muidenkin kyselleen ja siis tosiaan siellä saa sokeripommin juodakseen kun paastoarvo on otettu. Nykyisin se on ns. vadelmalle maistuva imelä juotava ennen oli hieman cocista muistuttava juoma jossa oli hiilihappoakin mukana. Ällötys siinä iskee kun sellaista sisuksiinsa tankkaa. :x Ja kun litkun on saanut alas niin odotellaan tunti ja otetaan ensimmäinen rasitusarvo ja taas tunti istumista ja viimeinen arvo. Sen jälkeen pääsee kotiin. Ja tosiaan paastota kuuluu edellisestä illasta eikä aamulla saa laittaa suuhunsa kummempaa kuin hieman vettä mikäli on joitakin lääkkeitä otettavana.
Itselle on iskenyt hurja väsymys aina kokeessa, tosin olen aina narahtanut eli en tiedä johtuneeko siitä.
 
voi parel...mistä noita huonoja lääkäreitä aina riittää :headwall: Noilla/näillä viikoilla vauva voi olla ihan miten päin vaan, niinhän lukee kaikissa oppaissakin.

sokerirasituksesta itse koin sen vaan tylsänä; muistaa olla syömättä ilta ja aamu, kuluttaa se kaksi tuntia siellä kovilla penkeillä jne. noin puolituntia siitä litkusta mulle tuli hieman huono olo, joka meni kyllä ohi. Söin suolasta heti autossa matkalla töihin, vaikkei kyllä ollut nälkäkään. Ei siis mitään kauhukokemusta siitä ois millään saanut...

madre tervetuloa syksyiseen Suomeen, tänään on ollut aivan ihana päivä; pakkasta ja aurinkoa!

oma olo: selkä meinaa sanoa poks.... vietän tässä vapaapäivää ja olen aamun pikkuhiljaa siivoillut, vaikkei kovasti rehkikään niin alkaa tuntua. Mulla yliliikkuvat nivelet, jotka vaatii a)kuntoilua b)hyviä asentoja c) hierontaa. Ja nyt on ollut pakko lopettaa zumbailut, lenkillä voi käydä kyllä. Asentoihin vaikuttaa jo vatsa, joten toi "keskiselkä" kipuilee. Hierojalla käyn ja särkylääkettäkin täytyy ottaa melkein jokapäivä : / Sairaslomalle ei mieli tekisi, koska selkä on ihan yhtä kipeä täällä kotonakin, mutta jos yöt menee valvoessa, ei kai sitten muu auta.... Täytyy seurailla.

Riippukehdosta joku puhui...semmoinen meilläkin toivelistalla, nettiä olen tässä selaillut.

vappupommi 29+2
 
parel kauhia lääkäri sulle on kyllä sattunu kohalle! Vauva voi tosiaanki vielä pitkään siellä möyriä miten päin sattuu eikä mitään käännytysyrityksiä tehdä tosiaankaan ku vasta viimesillä viikoilla. Tai voihan niitä tehdä mutta ihan turhaahan se on ku tilaa on vielä kääntyä itekki.

perho meilä oli itkuhälyinä radiopuhelimet, siinä oli ihan semmonen toiminto ku itkuhälytin ku sillä ne ostin :) En nyt merkkiä muista ja ne on jossain jemmassa mutta semmoset tosiaan on kans mahdollista ostaa.

( . ) Omaan napaan ei juurikaan muutoksia, töissä on vielä pystyny käymään ihan hyvin. Hirvee kiire vaan on ollu nyt ku on syyslomaviikot menossa ja hotelli melkein täynnä. Maanantaina ois taas neuvola että sitä odotellessa :)

Susanna & Mytty 28+0 :heart:
 
Onpas kyllä Parelille sattunu huono lääkäri. Itellä ei oo koskaan sattunu ollenkaan ku sf on otettu.

Eilen oli neuvola ja kaikki ok.
Painoo oli tullu reippaat 100gr/vko
sf 25( 22)
paineet ok
pissa puhas
Seuraavan kerran reilun 3 viikon päästä

t. tammitähti ja Pikku-Ukko 28+0 :heart:
 
COLOR="red"]KIITOKSET KAIKILLE TERVETULOTOIVOTUKSISTA[/COLOR]:hug:

Oli ihan pakko tulla vielä täyttämään palstaa höpinöilläni. :D

Tultiin hiljattain elokuvista muksujen kanssa, käytiin katsomassa Itse Ilkimys 3D:nä. Ei olla aiemmin moisessa käyty ja pakkohan sekin oli vihdoin kokeilla ja ihan kivahan tuo oli. Oli muuten piirretty aikuiseenkin makuun, moni aikuinen nauroi isosti leffan huumorille. Suosittelen siis, meilläkin kaikki tykkäsi ja lapset ovat iältään 6v. (suositus 7, mutta heh, täyttää jo 4kk:n sisällä)9v. ja 12v.


Nyt hieman kyssäreitä jos kerkinette vastata eli Miten olette ajatelleet joulua järjestää kun monille voi jo synnytys alkaakin joulukuun loppupuolella? Ja aiheeseen liittyvää: Mites muut, oletteko ajatelleet leipoa ja kokata pakastimen pullolleen ennen vauvan syntymää?
Itse varsinkin tuota olen pohtinut kun se sektio odottaa kun en tiedä vielä leikkaavatko ennen vai jälkeen joulun ja jokainen lapsistamme kun on syntynyt viimeistään 38 viikolla.
Huih kun rupesin edes ajattelemaan moista, tuntuu, että aika on mennyt ihan siivillä. :O

Nopsaa tuossa vilkaisin kuulumisianne ja yritän päästä ajantasalle, joten pahoitteluni jos toistan jotain jo läpikäytyä:ashamed: Olenko oikeassa, että kaikilla tammikuisilla on siis raskauden suhteen tila ok?
Ettei ketään uhkaa ennenaikainen synnytys tai mikään muu ikävä? Toivottavasti siis kaikilla kaikki hyvin ja olen kerrankin oikeassa. :)



Nyt iltapuuhiin ja petiin. Hyvää yötä! :wave:
 
Minäkin täällä palstalla iltaani vietän....

Joulusta se saapi mennä miten menee, mutta se onkin näin ensimmäistä odottavalle vähän eriasia kuin jos niitä joulua odottavia lapsia ois jo useampi. Mulla tärkeintä on että jouluksi on siivottu. Ja sängyssä puhtaat lakanat. Miehelle aionkin esittää toiveen että ennenkuin sairaalasta kotiudun, pitää olla makuuhuone siivottuna.
Muista valmisteluista; meillä on myös niin pieni pakastin ettei sinne voi leipoa oikein mitään isompia valmiiksi. Vauvan vieraat saapi siis kaupan tuotteita kun kyläilevät :)

Tammikuiset yleisesti: meillä on mennyt aikas hyvin, niskapoimu- ja rakenneultratkin sujuivat mielestäni kaikilla ilman isompia juttuja. Ja ei muutenkaan mitään isompaa ole kellään ollut; poislukien tietysti savaran ja kolmosten erityisseuranta. Kaiken todennäköisyyden mukaan he ovat sitten ensimmäiset vauvat tästä joukosta?

Toivotaan että Tähdillä kaikki sujuu loppuunastikin yhtä hyvin!
Itse vaikkaan että tämä vauva syntyy jo joulukuussa. En tiedä miksi moinen tunne....
 
löysin vielä tänne, viime kerrasta on aikaa :)

Saikulla ollaan oltu jo supistelujen takia mutt vielä ens viikolla koitan mennä töihin... kaippa se pian minun osaltani loppuu.
Vaunut täytyis vielä ostaa... kirpparilta ajattelin katsoa jos jää jo viimeiseksi niin ei viitsi liikaa tuhlata moiseen :)

Joulua en ajatellut laittaa kummemmin ku kuitenki kaikkina pyhinä käydään sukulaisissa syämässä mutta toki siis jouku koristeet ja pakolliset ruuat.. kinkku, pyörykät, perunalaatikko :)
Tuntuu vaan että tämä synty jo joulukuun puolella..

Painoa tullut jo 6kg mutta alkupaino oli myös normaalia suurempi joten kovin odotan jo painon pudotuksen alkamista.. sen verta tukalaa jo vatsan kanssa

memmu ja valtsu 29+2
 
Parel: Missäpäin suomea sä asuitkaan?
Tuli vain mieleen kun meilläkin neuvolassa lääkäri (jonka ekaa kertaa tapasin eilen) ja näytti myöskin alle 18vuotialle.. en sano pahalla mutten ikinä olisi uskonut hänen olevan yli 18vuotias..
Ja mulla oli täsmälleen sama tilanne sf mitan kanssa.. viimeksi kuukausi takaperin terveydenhoitaja sai mitaksi 20cm ja nyt tämä lääkäri sai mitaksi 29cm vaikka mittasi moneen kertaan ja asentoakin vaihdettiin välillä.. ja aika kovakouraisesti hänkin lopulta otti viimeisen mitan kun ei uskonut tulosta sitten millään... :|
Lopulta lääkäri päätti laittaa suoraan lähetteen synnärille ja kokomääritykseen.. kiva toki että selvitetään asia ja ilmanmuuta menen sinne mutta ihmetytti vain että en esim. saanut uutta neuvola-aikaa ensi viikolle ja uutta mittausta tuloksen varmistamiseksi.. vaan heti sanottiin että vauva ei sitten yhtään vastaa viikkoja ja on tosi iso kooltaan, -lähete kokomääritykseen siltä istumalta.
Olenkin maalaillut täällä pari vuorokautta piruja seinälle minkä olen ehtinyt ja nähnyt unia siitä kuinka yritän puskea 5kiloista vauvaa maailmaan.. :ashamed:
Esikoinen tosin syntyi 4kiloisena ja itsellänikin on sellainen tuntuma ettei tää juniorikaan ihan pienimmästä päästä ole mut säikytti toi 9cm sf mitan nousu kuukauden aikana ja lääkärin puheet isosta vauvasta sai mut panikoimaan tulevaa....

Avokado rv 27
 
Joulusta, me kanssa päästään valmiiseen ruokapöytään, joten kotona ei edes pahemmin aikaa vietetä, ainakaan syöden. Muutenkin jouluvalmistelut ovat todella minimaliset, kynttelikkö ikkunalle ja siine se sitten melkein onkin. :) Kuusta ei jaksa alkaa kerrostaloon raahaamaan, katsotaan sitten kun on lapsi mukana joulua tekemässä.

Jotain leivonnaisia pitänee pakkaseen tehdä, on sitten jotakin mitä tarjoilla kun vieraita alkaa ramppaamaan. Mulla sellainen fiilis, että tämä syntyy tammikuun puolella ja että menis yli lasketun ajankin... Saas nähdä pitääkö fiilis paikkansa. Lähtövalmiudessa pitää tietenkin olla jo joulusta lähtien.

Avokado, aika uskomattomalta kuulostaa tuo sinunkin lääkärikäynti. Oletko itse yrittänyt mitata tuota sf-mittaa niin kuin parel teki? Ja miten lääkäri muka pelkän vatsan koon mukaan voi sanoa, ettei vauva vastaa yhtään viikkoja..? Kyllä vähän enemmän pitäis olla faktatietoja takana kuin sf-mitta. Mun neuvolalääkäri sanoi to:na, että tämä mitta sitten saattaa vaihdella mittaajan mukaan..

(.) Tänään olin tunnin kiertelemässä ja katsomassa toistaiseksi maailman suurinta risteilijää Turussa. Olishan se joskus kiva päästä Caribialle vähän rentoutumaan kyseiseen "paattiin.. :) Pahemmin ei supistele ja stepperi-treenit aloitettu. 30 min päivässä on siinä pirun laitteessa viihdyttävä! Ja vastapainoksi sopivasti herkuttelua ja la:ta ei lasketa lainkaan, silloin saa syödä mitä haluaa... :)

Marde ja Milli 29+0 POKS!!
 
huijaa ku oli hommaa kaappien irrottelussa.. melkein puolet saatiin irti ja nyt ootellaan koska sähkömies joutaa käymään että päästään jatkamaan!
Sokerirasituksen litku oli täälä ainaki yhä edelleen cokiksen makuista :eek: kai se vaihtelee paikkakunnittain..
Nyt aattelin loppuillan rentoutua saunomalla miehen kanssa kaksin! :)
Viikot ne etenee ja varsinki tässä rempatessa aika kuluu nopeasti :)
Huomena poksuu !
Suppareita on välillä.. vatsaa jomottaa jos ei jaksa olla selkä suorassa.. koko ajan pitäs yrittää levätä paljon :/ paljon raskaammalta tuntuu tää ootus ku esikoisesta!
Viis päivää lääkärineuvolaan, sitte nähään onko kaikki hyvin! :p
25+6
 
Meillä ei ole itkuhälyttimiä. Selvittiin ilman hälyttimiä esikoisen kanssa...neidillä taisi olla niin kova ääni, että kyllä kuului parvekkeelta, kun tyttö heräsi :) Nyt katsoi kirpputorilta Philipsin itkuhälytintä mutta ostamatta jäi ainakin vielä.

Joulua odotetaan jo kovasti..tänään kuunneltiin ekan kerran ihan huvikseen joululaujuja ja ostettiin glögiä :xmas: Ollaan tänä jouluna kolmistaan mieheni ja pikkuneidin kanssa täällä Helsingin kodissa. Pitää yrittää saada joulutunnelmaa tänne kerrostaloasuntoon :) Tuntuu, että ei jaksa enää niin loppuraskaudesta lähteä matkustelemaan montaa sataa kilometriä sukulaisiin. Mun vanhemmat saattavat kyllä tullakin minun siskon luokse, joka asuu tuossa n.100 km:n päässä, joten siellä voidaan kyllä käydä joulunpyhiä viettämässä.
Itse tykkään hirveästi laittaa joulua ja tehdä esim. laatikoita ja leivonnaisia itse ihan alusta alkaen. Tykkään ihan hulluna jouluruoista. :p Kuusi varmaankin käydään jostain torilta ostamassa ja perusjoulukoristeluja laitetaan ympäri asuntoa. Onpahan sitten tytölläkin ihmettelemistä :)

Vauvankatsoja vieraita varten kyllä voisi leipoa pakastimeen etukäteen ja sitten ajattelin, että jos kävis jossain joulumyyjäisissä ja ostelis sieltäkin valmiita herkkuja pakastimeen.

Minustakaan tuo SF-mitta ei kyllä kerro kaikkea. Sehän voi eri mittaajilla heitellä senteilläkin eikä siihen kyllä kannataisi liikaa tuijottaa ja sen perusteella alkaa ennustamaan, että onko iso vai pieni vauva tulossa. Jo ultrallakin arvioitaessa saattaa vauvan kokoarvio mennä joskus aika pieleen niin ei varsinkaan SF-mitttauksen perusteella kyllä kannattaisi mennä niin varmasti sanomaan lapsen koosta mitään.

Jessica on varmaan tosi ihanaa, kun saat uuden/remontoidun keittiön ja vessan "joululahjaksi". Keittiön kaappeja tulee kyllä tuijoteltua aika paljon niin onhan se mukavaa, että ne ovat sitten mieleiset. Kyllä jo itsekin haaveilen kovasti, että saisin itselle ihanan ison ja toimivan keittiön sitten tulevaisuudessa :) Tsemppiä vaan kovasti remontointihommiin!!

Mulla on suuri talvitakkiongelma. Nyt ovat jo ilmat sen verran viilentyneet, että voisi alkaa käyttää talvitakkia. Tähän asti olen selvinnyt syystakilla ja tuulitakilla, joista kyllä molemmista napit paukkuu, kun vedän ne päälle. Luulin, että mun villakangas-talvitakki mahtuisi mulle ensi talven, mutta se onkin jo nyt ihan tiukka :( Pari kertaa ollut päällä ja kyllä vähän ahdisti vatsan kohdalta. Ei kai se auta, kuin käydä ostamassa yksi isompi talvitakki, jotta saa tuon vatsan mahdutettua sinne. Miten teillä muilla, meneekö teille vielä ihan hyvin entiset takit päälle? Ainakin Veromodassa myytiin äitiysmallin villakangastakkeja..pitäisiköhän se sellainen investoida..

Hyvää lauantai-illan jatkoa kaikille =)

Elmi ja Minni (kahden tunnin päästä) POKS jo 28 :heart:
 
Kiitos rauhoitteluista =)
En ole itse yrittänyt ottaa sf mittaa vaan odottelen nyt sitä aikaa synnärille kokomääritykseen kun lupasi kutsun tulevan jo alkuviikosta.. koitan nyt malttaa sinne asti odotella ja olen itselleni vakuutellut tässä samaa mitä te muutkin sanoitte, -sf mitta ei ole riittävä peruste peloitella tulevaa äitiä valtavalla vauvalla.....
Salaattia nakertaen on silti päivät menneet torstai aamun neuvolan jälkeen koska huomenna on juhlat jossa tiedän herkuttelevani.. ajattelin et "paastoan vähän" varmuuden vuoksi että uskallan sitten jotain sokeristakin pistää suuhuni sunnuntaina.. ekaa kertaa tässä raskaudessa tuli tunne etten uskalla syödä mitä haluan kun painokin on pysynyt hyvissä lukemissa kokoajan..

Joulua vietämme todennäköisesti 500km päässä kotoa, jos mun vointi vain on hyvä.. silloin mies menee koiran, pojan ja laukkujen kanssa autolla ja minä tulen junalla perästä jotta saan rauhassa jaloitella halutessani, käydä vessassa, syödä, juoda ja nukkua koska tykkään matkan aikana.
Jos vointi ei ole hyvä niin tottakai jäämme kotiin joulunviettoon mutta tarkoitus olisi lähteä sukulaisiin, valmiiseen pöytään viettämään maalaisjoulua kun tietää ettei sinne vastasyntyneen kanssa tule taas ihan heti lähdettyä ajelemaan.
Vietimmepä sitten joulun kotona tai sukulaisissa niin silti yli 3vuotias joulunodottaja saa täyden hössötyksen aikaan täällä kotonakin =)
Jo marraskuussa aletaan laittaa joulua kotiin, tehdään joululeivonnaisia, joulukoristeita, kuunnellaan joululauluja ja poltetaan kynttilöitä..

Pakkaseen tulee varmaan leivottua etukäteen jos jonkinlaista mutta muistan vaan kun esikoisen sain ja olin leiponut pakkasen pullolleen, -se oli ihan turhaa kun tuntui että jokainen vieras joka tuli vauvaa katsomaan toikin mukanaan tuoretta pullaa tms. "ettei tuoreen äidin tarvitse meidän takia vaivautua.." =)

Talvitakki minulla on ennestään jonka toivon mahtuvan vielä pakkasilla päälle.. ostin sen kun odotin esikoista joka on siis syntynyt helmikuun pahimmilla pakkasilla.. se takki mahtui melkein loppuun asti kiinni mut pari viikkoa ennen synnytystä vetoketju ei enää mennyt kiinni, -onneksi siinä oli napakat tarrat jotka juuri ja juuri pitivät takin kiinni ja pärjäsin sillä sen 2viikkoa ennen kun poika syntyi :D
 
B]Huomentapäivää![/B] :wave:

Itsellä alkaa vaikuttamaan siltä, että yöunet on nyt sitten vissiin lyhentyneet jäädäkseen eli se tyypillinen loppuraskauden "vaiva" mikä useille tulee ja itselläkin melkein aina ollut. :stick:
Muka valmistautumista vauvan kanssa valvomiseen. Pah! :p
Eli täällä on kukuttu jo viideltä. Keittelin kahveet ja lueskelin. Leivoin sämpylää ja tein pannaria muksuille aamupalaksi. Meidän nuorin kun täyttää tänään 2v.! Tosin varsinaisia kemuja vietämme vasta seuraavana viikonloppuna, jotta pääsee kaikki vieraatkin paikalle.


Talvitakista Itse kun en omistanut yhtäkään kun vasta Suomeen saavuimme niin pakkohan sellainen oli jo etsiä kun alkoi paleltamaan. ;)
Ja ihan voin vinkata ainakin tän Tampereen alueella olevista liikkeistä niin Seppälästä löysin oikein hyvän mallisen. Siinä on kiristysnyöri rintojen alla, voi pitää löysänäkin toki. Takki peittää takapuolen ja helmassakin on kiristysnauha. Karvareunuksinen huppu josta saa karvan irti kun ei vielä pakasta ja väri oli mulle mieluinen harmahtavan vihreä. Ihan näppärä, tosin ei mikään juhlatakki. Toinen missä näin kivoja, mutta koot loppui mun kohdallani kesken(40) niin Aleksi13 ja HM:lläkin oli yksi kelsitakki ihan kivan näköinen ja hintakin halpa (60e), olis sopinut ihan muuallekin kuin vain ulkoiluun.

omaa napaa Mua nyppii. Reumani takia mulle on määrätty taas Panacodit tähän raskauteen, mutta homma ei toimi. Kaikki vaan käskee niitä popsia (neuvola,äitipoli), mutta kukaan ei huolehdi, että saan reseptin ja sitten joudun kyselemään niiden perään. Toisekseen ne ei ole edes kamalan tehokkaita tälläiseen kipuun, saan vain huonon olon. Kolmanneksi jos niitä oikeasti syö säännöllisesti niin ei ole vauvalle hyvä juttu jos ne katkeaa tuosta vaan eli voi tulla fyysisiä sivuoireita hänelle. Ja juuri viimeisimmäin syyn takia mietin jos lopetan ne kokonaan ja soitan äitipolille ja pyydän rollaattorin kotiin. Viime odotuksessa kun vietin sairaalassa 3 viikkoa just tän takia kun en kävelemään meinaa päästä. Silloin meillä oli 2 kerrosta ja se olisi ollut kotona hankalaa ja tuuppasivat mut sairaalassa lääkkeitä täyteen. Nyt mietin jos tuota loppuvaihetta voisi yhtään pehmittää ja lieventää koittaen ottaa jo tässä vaiheessa rennosti ja ennaltaehkäistä tulehdusta lantiossa ja alaselässä.
Yrittänyttä ei laiteta. :whistle:

Vauvan liikkeistä-sattuuko muita? Ei ole aiemmissa raskauksissa minuakaan sattunut ja mietin, että liekö vauva vaan kunnon jalkapalloilija kun nyt siis ihan tottavie ne liikkeet tuntuu kunnolla. Ihanaahan se on, että liikkuu ja voi hyvin, mutta miten lie loppuraskaudessa? :O

Nyt mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille! :D
 
moikka ihanat!! anteeksi ettei musta oo kuulunut, ollaan kotona tehty pientä pintaremonttia ja sisustettu asuntoa =) kerrankin ollaan ostettu jotain uutta sukulaisilta saatujen juttujen tilalle :) ! ja tarkoitus ois saada remppa valmiiksi ennen pikkuisen synytymistä.

KYSSÄRI!! Kelasta sanottiin että mun äippäloma alkaa jo 2.12, miten etenkin niillä mameilla alkaa jolla on sama laskettuaika kun mulla eli 11.1 ?? :0 kun luulin et mul alkaa 7.12 ja oon nyt töihin ilmoittanu et se on 2.12, jonka mulle kela kertoi puhelimessa :/

oon liikuntaa saanut harrastettua kivasti, lähinnä hölkkää, spinningiä ja vesijumppaa. Bodypumpissa oon käynyt vaan 1-2 kertaa kuukaudessa. masu ei oo tuntunut olevan tiellä :) painoa on tullut n. 12 kg tähähn mennessä :) ja sykkeet on pikkuisella heitellyt reippaasti, eli ei oo uneliasta vauvatyyppiä tyoisin kuin mitä esikoinen oli.. esikoista sai aina tökkiä hereille :/

<3 kaikille!!

mammyli ja alma rv 28+5
 
Heippa taas tänneki! =)
Talvitakista mä ostin Halpa-Hallista miesten puolelta sellasen ns. normi talvitakin. Kai se on vähän laskettelumallinen.. Ajattelin et sellanen on mulle hyvä vaihtoehto ku tykkään liikkua paljon verkkareila ni olis vähän hölmö vetästä verkkareitten kanssa joku siisti villakangastakki :D Ja kun on miesten puolelta ni on paljon väljempi ku en vastaavanlaisia löytäny tarpeeks isoja naisten puolelta. Mutta monet on sanonu ettei toi mun takki mitenkään miesten takilta näytä =)

Joulu vietetää ntodennäkösesti siten, että aattona ollaan mun äidin luona ja joulupäivä sekä tapaninpäivä ollaan kotona ja syödään jouluruokaa keskenämme. Näin ollaan tehty kaikki yhteiset joulut. Isä meitä lyseli helsinkiin, mutta en mä taida siinä vaiheessa kyl enää uskaltaa lähtee 500 km päähän kotoa..

(.) kävinpä taas eilen päivystyksessä flunssan takia.. Illalla tuli yskittyä niin että oksennus lensi ja tuntu et kurkussa muutenki jotain ylimäärästä. Ja la-su yö meni yskiessä ja nukuttua tuli vaan muutama tunti.. Mutta eipä nuo päivystyksessä mitään sanonu, ottivat tulehdusarvot, jotka oli normaalit, nielusta näyte jonka tulokset kuulen tiistaina. Siinäpä se sit olikin. Koitin kysyä et jos tohon yskään jotain sais, kun kestäny tosiaan jo yli kaks viikkoa, ni ei mitään.. sanottiin vaan et juo enemmän nestettä ja katellaan sit jos ei mee ohi.. kauankohan tätä pitää vielä katella pidempää.............. Meinaan kyl tiistaina puhua neuvolalääkärissä tästä, ei vaan jaksa enää köhiä kokoajan..

Nyt ei jaksa muuta kirjottaa..

Sparkle ja Viuhti 28+1
 
Liikkeistä, mulla ei ainakaan vielä ole tehnyt kipeää. Toivottavasti Mardex saat apua kipuihin.

Muuten noista liikkeistä piti teiltä kysäistä, että mihin aikaan vuorokaudesta vauva liikuskelee? Mulla on aamut ja yötkin todella hiljaiseloa, joskus yrittänyt aamulla tökkiä hereille kun niin hiljaista on. Päivällä tulee pari potkua silloin tällöin, mutta ilta seiskasta yhteentoista tää on aika hyvin liikkeellä/hereillä. Te, joilla lapsia aiemmin, onko vauvalla ollut sama rytmi syntymän jälkeen? Tää ainakin vaikuttaa iltaeläjältä.

Marde ja Milli 29+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä