*Tammikuun tähdet-11* lokakuu-10

Monesta näyttää tuntuvan että vauva syntyy jo joulukuussa. Aikaväli ensimmäisenä ja viimeisenä syntyvän tammitähden välillä voi olla aika suurikin. Meille tulee suurella todennäköisyydellä helmivauva kun la on tosiaan vasta 27.1. ja esikoinen meni 2 viikkoa yli ja kuopus 2 päivää. Muutenkin raskaus on mennyt hyvin ilman mitään ongelmia. Harjoissupistuksia tulee ajoittain useastikin päivässä mutta niillä tuskin on mitään vaikutusta alakertaan.

Omat jouluvalmistelut on samaa luokkaa kun Marde 79:llä, eli kynttelikkö ikkunassa riittää. Kuusta en viitsi raahata tuohon ahtaaseen rivarikolmioon ja en jaksa sitten sitä havujen siivoamista. Joulunvietosta en muuten osaa vielä sanoa, useasti ollaan oltu mun vanhemmilla mutta nyt tämän tuoreen uusioperhekuvion myötä en tiedä millä kokoonpanolla joulu edes menee. Ikinä en ole vielä joutunut laittamaan jouluruokaa joten vähän mietin että miten se edes onnistuisi : /

Talvitakkiongelman ajattelin ratkaista siten että ostan sellaisen miesten takin jonka voin antaa omalle miehelle kun en enää sitä itse tarvitse. Nyt käytän naapurilta lainassa olevaa ohuehkoa villakangastakkia joka sellanen "pikku-myy-mallinen" ja toivon että pärjään sillä joulukuun 2. päivään asti jolloin jään pois töistä, sen jälkeen vaatteiden ulkonäöllä ei ole väliä.

Ylihuomenna on sitten lääkäri jota odotan kovasti jo senkin takia että saan taas tietää mikä tilanne on hemoglobiinin kanssa. Väsymys on sitä luokkaa että epäilen hemoglobiinin taas laskeneen. Mielenkiinnolla (eli kauhulla!) odotan myös mitä vaaka sanoo. Viime kerralla jo paukkui 70kg ja nyt oli esikoisen synttärit ja tuli herkuteltua ja liikuntakin taas väsymyksen ja ajanpuutteen vuoksi jäänyt vähemmälle niin pakkohan sillä on olla vaikutusta painoon. Joku puhui että käy vielä pumpissa pari kertaa kuukaudessa, itse taidan nyt jättää sen. Kyykyissä ja kulmasouduissa vatsa on sen verran jo tiellä ettei liikkeillä saa enää tarkoituksenmukaista vaikutusta ja myös rinta yms liikkeet jotka tehdään sellällään laudan päällä ovat hankalia siitä syystä etten meinaa päästä sielä ylös vaikka laitan penkin hieman viistoon ettei ole ihan vaakatasossa. Minulla on notkoselkä ja selällä ollessa vatsa painaa sitä notkoa ja ylöäsnoustessa alaselkä vetää ihan kramppiin ja jostain syystä myös alavatsa kramppaa, siinä sitten puhisen tuskissa aikani ennenkuin pystyn liikkumaan. Tyydyn nyt siihen että käyn kerran viikossa lihaskunto tunnilla ja vaikka kerran viikossa salilla ja sitten aina mahdollisuuksien mukaan lenkillä (joka tosin myös rasittaa alaselkää).

Palailen viimeistään keskiviikkona kertomaan lääkärikuulumisia.

MamaDeDos & tyttäreni 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ei tällä kertaa tunnetta, että vauva syntyisi joulukuussa ;) Esikoisen la oli nimittäin 4.1.2009 ja silloin neuvolassa varoittelivat 23.12. että vauva voi sitten syntyä koska tahansa. Meni kuitenkin 7.1.asti. Nyt la vasta 26.1. joten ei toivottavasti synny vielä joulukuussa :D

Oma mieli heittelee edelleen, oonko oikeasti ainut "vaivani" kanssa? Hermot siis niin kireällä ja pinna palaa nanosekunissa :( On niitä ok päiviäkin välillä onneksi, mutta tuntuu, että näitä huonompia kuitenkin enemmän. En kyllä esikoissta odottaessa tällanen ollut. Tosin nyt vielä nuppia kuormittaa eskoisen (tyttö 1v9kk) erittäin voimakas uhma ja ollaan miehen kanssa aika puhki. Koita sitten näillä mielialoilla olla se pitkämielinen äiti, juupa juu. Onneksi mies tajuaa komentaa mut välillä muualle rauhoittumaan...

Talvitakki asiasta, ostin esikoisen odotusajalla Lindeksistä perus mustan takin ja kokokin oli S ja se riitti nippanappa loppuajalle. Nyt sama takki käytössä ja tällä kertaa ei varmaan takki mahdu loppuun asti, kiristää nimittäin nyt jo kiitettävästä mahan seudusta kun vatsa kasvaa huomattavasti nopeammin :D Eli täälläkin painitaan vähän saman ongelman kanssa, talvitakkia tarttis varmaan alkaa metsästää kirppiksiltä niin tulisi edes halvemmaksi kuin ostaisi uuden ja isomman koon, mille ei vältsisti enää myöhemmin olisi käyttöä...

Joulu, mä olen siis NIIN jouluihminen :heart: Rakasta joululauluja, jouluruokaa ja kuusta ja sen tuoksua ja, ja... :) Tietty lahjatkin ovat ihan kiva lisä ;) Ja varsinkin nyt kun on oma lapsi jo entuudestaan on ihana seurata kun pieni ihmettelee joulujuttuja. Tää onkin mun toinen joulu kun täytyy kieltäytyä graavista mikä on mun INTOHIMO :p Mutta onneksi sitä saa ympärivuoden niin kunhan baby on ulkona niin sitten pidän ihan oman herkuttelutuokion kera graavin :D

Toive81 ja Sintti 26+5
 
toive81 Joo kyllä mulla on aika paljon pinna kireällä. nYt on muutamia päiviä ollut vähän seesteisempää mutta sitä edelsi pitkä kausi jolloin en pystynyt antamaan miehelle huomiota kun olin niin kiukuissani ilman mitään erityistä syytä. Väsymys painaa ja tulee tiuskittua miehelle ja lapsille. Meillä myös sama ongelma yhden uhmaikäisen kanssa, mun kohta 4-vuotias kuopus on todella vaikea. Uhman päälle vielä todella jääräpäinen luonne, kaikki aika mitä hänen seurassaan viettää, on yhtä vääntämistä mitä pienemmistä asioista. Mistään asiasta hän ei kommunikoi normaalisti vaan vinkuu ja valittaa vaan, käy todella paljon hermoon. Onneksi mies on ottanut hänen kanssaan ohjat käsiin ja arvostan tätä kovasti, hänhän ei edes ole lapsen isä mutta ymmärtää vastuunsa ja osuutensa onneksi lapsen kasvatuksen suhteen. Mitä rangaistukeinoje teillä on? Meillä on nyt tuo miehen alulle laittama jäähypenkki mutta ei sekään oikein enää toimi kun jos poikaa uhataa jäähypenkillä niin hän vaan tokaisee että jäähypenkillä on kivaa! Nyt ajattelin molempien poikien kanssa tehdä niin että saavat valita jonkun todella mieluisan jutun jota toivovat joulupukilta ja siitä laitetaan kuva seinälle ja aina kun käyttäytyy hyvin niin kuvan viereen tulee plussa tai tarra tms ja aina huonosta käytöksestä tulee miinus tai tarra lähtee ja jos plussia on riittävän paljon ja miinuksia riittävän vähän ennen joulua niin nuo lasten lahjatoivomukset voidaan sitten lähettää joulupukille. Toimisikohan tämä!? Pakko olisi saada tuo uhma kuriin ennen vauvan syntymää, muuten tulee ongelmia. Aion kyllä pitää pojan ainakin osa-aikahoidossa vauvan syntymän jälkeenkin ihan lapsen saamien riittävien virikkeiden turvaamiseksi ja oman jaksamisen kannalta.
 
MamaDeDos:Meillä ei vielä ole käytössä jäähypenkkiä kun tuntuu, että tyttö vielä liian pieni ymmärtämään sen tarkoitusta. Meillä neiti ei vielä edes puhu, muutamia sanoja vain tulee. Eilenkin raivokohtaus alkoi yhtäkkiä kun oltiin ulos menossa ja kesken vaatetuksen. Luulen, että samaan syssyyn iski väsy ja nälkäkin niin raivo oli valmis :/ Tempperamenttia on riittänyt kyllä alusta asti ja vauvana jo tomerasti ilmoitti milloin jokin asia oli huonosti. Toisaalta on kyllä itse neiti suloisuus ja aurinkoinen, joten on niitä ihaniakin päiviä onneksi paljon jolloin satelee äidillekin haleja :heart: Tuntuu vain tässä odottavan tilassa ylivoimaiselta tällaset raovokohtaukset kun muutenkin väsymystä ilmassa. Mua helpottaa myös tieto siitä, että esikoinen saa jatkaa mamman luona hoidossa ainakin osittain kun isän vapaa loppuu vauvan synnyttyä. Saa siellä sitten sen huomion ja tarpeen mitä en ehkä ihan heti pysty hälle tarjoamaan eli säännöllinen ulkoilu jne. Lohduttavaa kuulla, etten tosiaan yksin paini näiden ajatusten kanssa! :heart:
 
Sokerirasituksessa on nyt sitten käyty :) Ei mikään mieltä ylentävä kokemus, mutta tulipahan sekin asia varmistettua. Meillä päin se litku oli siis pelkästään vettä ja siihen liuotettua sokeria, ja kun en muutenkaan ole mikään makean ystävä, niin teki tosi tiukkaa saada se alas. Muuten meni kuitenkin hyvin, vauva oli tukevassa sokerihumalassa ensimmäisen tunnin ja maha vaan veuhto edestakasin kun yks pyöri kuin viimistä päivää :LOL: ja mulla oli vaan sekava ja paha olo kun viime yönä jännitin tota rasitusta ja pikkunen kehitti niin voimakkaan hikan että me ei kumpikaan saatu nukuttua :D

Ootteko muut huomanneet masun hikkakohtauksia kuin paljon?

Arvot oli kuitenkin hyvät, paasto 4,2, 1. tunti 4,5 ja toinen 4,3. Kattelin tuolta terveyskirjastosta, että ne on reilusti ali raja-arvojen :) On kieltämättä ihan helpottunu olo...Ja kiitos muuten kaikista vinkeistä, erityisesti se omat eväät mukana oli ihan mahtava juttu kun viimeinen näyte oli otettu, en olis varmaan selvinnyt kotiin asti oksentamatta. Mulla on koko raskauden ajan ollut sitä, että jos syömiseen tulee pitkä väli, niin sitten meinaa tulla kaikki saman tien ylös kun jotain lopulta syö. Nytkin söin puoli tuntia yhtä ruisleipää ja jogurttia labran aulassa ennenkuin lähdin laahustamaan kotiin :x

kata-86 onnea harjoittelupaikasta! Mä en kyllä ole todellakaan valmistumassa ensi toukokuussa, vaikka niin vielä kesällä haaveilin :D

Joulu me mennään tänä vuonna miehen vanhemmille, mutta vain sen takia, että asuvat TYKSin kyljessä ;) maaseutukierrosta ei kummankaan sukujen pariin niin myöhään tehdä, kun mua ei innosta yhtään istua autossa tuntikausia niin viimeisilläni, kaikki sairaalat on kaukana ja kun varsinkin mun suvussa on paljon pieniä lapsia, niin siellä kiertää aina joku perinteinen jouluepidemia. Enkä halua synnyttää vatsataudissa/flunssassa/vast.

Ruoka-varastosta olen ajatellut, että leivon sen mitä kerkeen joulun jälkeen, pyhiin asti on niin paljon kouluhommia, että en mitenkään ehdi. Kivahan se olis, jos pakkasessa olis ruokaa alkuajoiksi. Ja koska laskettu aika on tammikuun loppupuolella, niin mun tuurilla olen täällä vielä pitämässä palstaa pystyssä yksinäni ens toukokuussa tai jotain, eli aikaa on :D Ehkä vähän epäloogista, mutta mä oon nyt saanu jostakin päähäni, että vauva syntyy 14. tai 15.1 (LA siis 20.1). Ja sitten kun hän ei tietenkään synny silloin, niin lasketun ajan mentyä mulla alkaa taatusti hermot kiristymään ennätystahtia. Ärsyttää jo etukäteen suvun jokojoko-kyselyt, ihmiset tuntien ne alkaa jo jouluna ja jatkuu kunnes vauva on ulkona :stick:

Avokado voi miten tutulta kuulosti :D :headwall: Mä oon espoolainen, ja jos vakoilin oikein tuolta etusivulta niin sä meinaat synnyttää Kättärillä, eli oot kans pk-seutulainen? Se lääkäri oli nuori tyttö, vaaleet hiukset ja hento ääni. Puhu niin hiljaa, että esim. nimi meni multa ohi...
Muakin ihmetytti se, että laittoi mut saman tien äpolille, mutta meen sinne ihan mielelläni ens viikolla, missä kuulemma katsovat ultralla lapsiveden ja vauvan koon jne. Ihan kiva päästä vakoilemaan taas pikkuista :heart:

Jotenkin pisti hymyilyttämään kun kerroit painajaisista, mäkin näin viime yönä unta että olin synnyttäny 8-kilosen vauvan, jota en osannut käsitellä yhtään kun se oli niin iso :O oikeesti uskon kyllä vakaasti, että meidän vauvat on ihan normikokosia, ihmisiä ne lääkäritkin on ja tekevät virheitä siinä missä me muutkin.

Talvitakki mä kävin suosiolla ostamassa 50e henkkamaukan mammatalvitakin. Olin ajatellut sinnitellä pussimallisessa kesä-ei-äitiystakissa koko talven, mutta nyt kun ekaa kertaa lämpötilat laski nollan alle niin totesin, että palellun hengiltä sen kanssa. Miehelle perustelin, että voin käyttää sitä sitten seuraavissakin raskauksissa, täytyy vaan ajottaa nekin sitten talveen:p

Madre toivottavasti toi lääkitys järjestyy jotenkin, voimia lepäilyyn :hug:

Hermoista on mulla pinna tavallista kireemmällä, mutta kun ei oo vielä muita lapsia niin se harvoin näkyy. Muutaman kerran on kyllä saanut tosissaan hillitä kun julkisissa liikennevälineissä ihmiset menee istumaan raskaanaolevien/vanhusten paikoille ja mummut ja minä maha pystyssä sitten seisotaan vieressä käytävällä.:stick:

Tulipas taas tekstiä:D

parel ja poikanen 27+4
 
Hermo on kyllä täälläkin välillä tai oikeestaan varmaan aika usein jotenki tiukalla.. Välillä oikein harmittaa ku kiehuu niin paljon ja siitä saa varmasti mieskin omat kokemuksensa..

Toive: meidän joulupöytään kuuluu myös graavi ja harmittaa jo etukäteen ku tietää ettei sitä voi syödä. Se on ollu niin ehdoton. Kiva sit vierestä katella ku muut hetkuttelee sillä. Mutta ajattelin ihan samaa et sit ku vaavi tullu maailmaan niin voin sit herkutella joulunki edestä =)

Masun hikkakohtauksista mä on ainaki välillä mun mielestä tuntenu ku masuasukki hikkaa :D on aika veikeen tuntusta =)

Sparkle ja Viuhti
 
KYSSÄRI!! Kelasta sanottiin että mun äippäloma alkaa jo 2.12, miten etenkin niillä mameilla alkaa jolla on sama laskettuaika kun mulla eli 11.1 ?? :0 kun luulin et mul alkaa 7.12 ja oon nyt töihin ilmoittanu et se on 2.12, jonka mulle kela kertoi puhelimessa :/
Joulun pyhät tosiaan aikaistaa ä-loman alkua. Mulla myös laskettu aika 11.1., ja 2.12. olis ollut viimeistään pakko aloittaa ä-loma. Mä kuitenkin aloitan jo 14.11.
 
Hei taas kaikki!

Pohjosen reissu on tehty ja oli ihan mukavaa nähdä isäkin pitkästä aikaa. On tän netin kans tullut pidettyä hieman hiljaiseloa kun on jostain syystä takkuillu meillä yhteys. Ei lähe päälle ja pätkii koko ajan.

Itkuhälyttimistä Esikoisella meillä ei ollu itkuhälyttimiä, mutta nyt saatiin pinniksen mukana itkuhälyttimet kun yhdeltä tutulta ostettiin varaston siivouksen alta pois. Ei oo kyllä vielä kokeiltu toimiiko ne mutta ei sen väliä vaikkeivät toimisikaan.

Leipomisesta pakkaseen oli kans ollut jotain puhetta. Meillä ei nyt ole pakastinta ollenkaan ja veronpalautusrahoilla ajattelin semmosen käydä ostamassa. Varmaan tulee jotain leivottua varastoonkin. Meillä tytöllä synttärit on joulukuussa joten eiköhän sieltä jää jotain myös pakkaseen. Pitää sit kattoa jos helmivauva tulee jos sit leipoo tammikuun puolella vähän lisää.

Äippälomasta Kelan mukaan mulla äitiysloma alkais 30.12, mutta sanoin jo työnantajalle että viiminen työpäivä on 19.12 jos vain vointi sen sallii.

Joulusta Siskon kans suunniteltiin et jos vaihteeks me mentäis niille jouluksi. He on aina tulleet tänne etelämmäksi joulun viettoon joka toinen joulu. Vois sit siinä samalla käydä isänkin luona kylässä. Siskon luo on 250km matkaa, joten hieman mietityttää että jaksaako sitä niin pitkää automatkaa. No, onhan tässä vielä aikaa suunnitella=)

Heräsin viime yönä 3.40 siihen kun mahassa kauhee liikehdintä. Tuntu ettei millään asettunut aloilleen. Niin sitä sit valvottiin pari tuntia. Tää aamu on sit menny tuossa olkkarin sohvalla loikoessa ja torkkuessa. Mulla tänään vaihtu aamuvuoro illaksi ja tytöllä oli hoitopäivä joten oon saanu olla koko päivän ihan itsekseni. Olis varmaan saanu enemmän aikaseksi jos ei olis tarvinnu valvoa yöllä sitä paria tuntia.

Ens maanantaina olis se sokerirasituskoe. Jännittää hieman kun ei ekassa raskaudessa siinä tarvinnu käydä. Onneksi on voinut lukea teidän muiden siinä jo käyneiden kertomuksia. Huomenna olis sit neuvola ja tuun sit huomenna kertoon ne kuulumiset.

-Lumis- ja Tuikku 25+2
 
Heippa kaikille!

Kiva lukea kuulumisia, taas kun ei ole muutamaan päivään täällä ehtinyt käydä, niin johan on tarinaa tullut. Ensimmäistä lasta kun odotan, niin se tuntuu jotenkin todellisemmaltakin, kun monet täällä painii samojen juttujen kanssa ja pähkäilee samoja asioita.

Äippäloman alusta joku kyseli. Senhän voi aika vapaasti itse päättää, milloin aloittaa. Esim. mulla alkaisi 10.12., mutta olen ainakin viikon pidempään töissä. Toisaalta joku voi olla sitä mieltä, että mitä järkeä, kun niitä päiviä ei saa sinne loppupäähän lisättyä ja täyden palkan saa kuitenkin. Itse kuitenkin olen voinut niin hyvin koko tämän alkuajan ja töissä on isoja projekteja tämän vuoden puolella, jotka haluan kunnialla saattaa loppuun. Ja työ ei ole fyyisesti raskasta ja pidän työstäni niin paljon, että hyvä kun maltan tuolloin jäädän pois:) Ja muuten jäisi tosi monta viikkoa ennen la:ta noiden joulupyhien takia, tällainen touhuaja kun olen niin voisi jo aika käydä pitkäksikin kotona:)

Leipomuksista itsekin luulen, että jollei tämä masuasukki tule montaa viikkoa etuajassa ja vointi on hyvä, niin voi olla että leipomis- ja kokkailuinnostusta riittää ajankuluksi. Vaikka meilläkin päin on tapana tuoda tullessaan leipomuksia, mutta hyvähän se on varata vaikka omiiin herkkuhetkiin leipomuksia.

Joulua vietetään perinteisesti mun vanhempien luona. Ei ikinä olla kotiin kuusta hankittu tai mitään jouluruokia kokkailtu. Ehkä siivousta ja koristeluita vähän tunnelmaa luomaan. Graavilohi on munkin herkkua, aion sitä kyllä pienen palan maistaa joulun kunniaksi.

talvitakki probleemaa on mullakin täällä. Talvitakkeja on kaapit pullollaan, mutta kaikki siistit takit on niin tyköistuvaa mallia, että nyt jo vatsan kohdalta kiristää. Täytyisi vaikka viikonloppuna mennä kaupungille katselemaan, jospa sieltä löytyisi sellainen kiva löysempi malil, jota voisi sitten pitää odotusajan jälkeekin. Tuntuu turhalta laittaa hirveästi rahaa parin kuukauden pitoa varten ja työn puolesta täytyy moneen tilaisuuteen pukeutua siististi, niin en voi oikein värikkäässä ulkoilutakissa ja korkkaruyhdistelmissä sinne mennä. Mutta ainahan voi toki takin myydä eteenpäinkin.

Omia kuulumisia: masuasukki voi hyvin, illalla alkaa kauhea möyrintä ja liikkeet tuntuu ja näkyy vatsan läpi ihan selvästi. Todella ihanaa ja toisaalta hauskaakin, kun toinen vipeltää massussa menemään ja vatsa kohoilee puolelta toiselle. Saisipa tän tunteen miehellekin:)
 
Nyt vain nopsasti koneella käymässä..

Parel: voisikohan kyseessä olla sama lääkäri?
Asun vantaalla mutta täällä on joku kiertävä lääkäri joka ei siis ole paikalla päivittäin, en edes tiedä kuinka usein lääkäri on meidän neuvolassa tavattavissa.. ja tämä lääkäri oli ulkoisesti juuri samanoloinen kun kuvailit, puhui niin hiljaa etten minäkään saanut nimestä selvää ja tosiaan meidän käynnitkin lääkärin vastaanotolla oli ihan samanlaiset! :confused:
No, ei kait siinä.. saitko sä jo ajan synnärille?
Mulle soitettiin tänään ja sanottiin että kun rakenneultra on tehty, vauvan koko on selkeästi määritelty tuolloin eikä ole syytä epäillä että raskaus olisi pidemmällä kun on arveltu.
Menen torstaina näytille ja tilannetta katsotaan uusiksi, ultrataan kuulema vasta jos siihen on tarvetta, ensin otetaan mitat uusiksi ja määritetään lapsen koko käsikopelolla :D
Just kun mäkin kerkesin asennoitua tähän niin että kiva käydä katsomassa vauvaa monitorilta niin nyt sitten tutkitaankin vain päälisin puolin.. kai.
Mä olen jo säikähdykseni niellyt ja olen vakuuttunut ettei vauva ole mikään "8kilonen" vaan ihan normipaketti. Ei varmastikaan pieni ja siro mutta tuskin niin suurikaan että jotain erikoisjärjestelyjä vaatisi tämänkään synnytys kun yks nelikiloinenkin raivasi jo sieltä helposti tiensä ulos..

Nyt maate, avokado rv 27+2 :heart:
 
pikaisesti käymään täälä kun tekstiäkin oli tullu hirveesti!
Eihän tässä remontin tohinassa ehi mitään lueskelemaan ku koko ajan pittää seurata neitiäki ettei
mene remontin tiele ja samala siivota jälkiä ja kaikki on hukassa! Olen tyhjentäny keittiönkaapit laatikoihin ja nyt on sitte tarvittavat välineet meän vieraskaapin hyllylä ja keittiönpöydälä.. siis kattiloita, lautasia, mukeja ja ruokailuvälineitä hujan hajan , pittää toivoa että aamusin löytää välineitä! kun vielä saatiin tiskikonekin myytyä niin seki häviää loppuviikosta ja sitte joutuu jo tiskaamaan pariksi viikoksi! :p noni tulipas vuodatettua taas..
Muuten täälä kaikki hyvin, vauva potkii kipeesti! Ja vessassa saa laukkoa kahesti yölä..
Nytki tuntuu jännittyneeltä ja kipeältä maha ku huono asento tässä koneella..
Talvitakista sen verran että luulin että tuo L kokoinen laskettelutakki menisi mutta EI prkl, se ei mene, nyt on jo niin tiukka että.. samoin tuulitakki.. APUA, nyt takin metsästykseen..
26+2
 
kirjoitin toooooosi pitkästi mutta sitten kaikki hävis ku sivu alko jumittaa ja yhtäkkiä ppyytää uudelleen kirjautumaan =(


mutta joku kysy onko rytmi sama ollut niillä lapsilla jotka on syntyneet ( en osaa kysyä yhtä hienosti ;) mutta meillä oli esikois tytöstä ainakin sama rytmi kun tyttö synty!! eli kovimman liikehdinnän ja potkut tunsin aina klo 1 aikaan yöllä. Kun tyttö syntyi, nukahti hän pidemmille yöunille joskus klo 1.30 aikaan. Ja sitä kesti useamman kuukauden, kovimman puheripuli pulputuksen sai just sillon klo 1 aikaan yöllä :p sit vähitellen alkoi nukahtaa ensin klo 23 aikaan, sitten 22 aikaan, ja n. vuoden iästä lähtien alkoi nukkua klo 19.30-20 aikaan yöunille =) tästä almasta kovimmat liikehdinnät ja potkut tunnen siinä klo 20 aikaan, aamuisin en huomaa potkuja (ellen tosi tarkkana jää seuraamaan) enkä yöllä herää tietoisesti vauvan liikkeisiin. Pissallla käyn 1-2 tunnin välein, mikä oli toisaalta hyvä juttu esikoista muistaen kun tyttö synty ja joutui heräämään syöttämään pikkuista juuri muutaman tunnin välein ni tuntu et se pissalla juokseminen öisin valmensin siihen :) olin ainakin parempi kuin mieheni (joka usein kyllä ennen nukkumista lupaili ja yrittikin yöllä myös hoitaa syöttämisiä ja vaipan vaihtamisia, mutta ei hän ihan samallalailla pystynyt sponttaanisti nousta sängystä kuten mä :) ja palautuminenkin yöstä oli hänelle vaikeampaa kun mulle

mammyli ja alma 28+6
 
Huomenta, huomenta :wave:

Tulin vaan poksahtelemaan

Pitää lähteä asioille ja ostaa niitä leipomustarvikkeita pläjä. ;)
Eilinen meni ihan hukkaan kun kolotti ja kipuili siihen malliin koko päivän, mutta onneksi tänään siis tuntuisi alkavan päivä paremmin. :)


Madrex4 ja tyyppi 30+0
 
Onnea Madrex4 pyöreiden poksumisesta! Hienot viikot on jo plakkarissa :)

Käväisin eilen sairaalan päivystyksessä kun töistä kotiin tullessa alkoi oikean silmän näkökenttä hämärtyä ja väpättää ärstyttävästi. Mies lähetti sohvalle lepäämään ja jatkoin hänelle jutustelua sieltä kunnes ei enää löytynyt sanoja, tiesin mitä halusin sanoa mutta sopersin jotain epämääräistä, ihan kuin olisi vieraalla kielellä yrittänyt puhua kun ei löytynyt sanoja. Sitten hätäännyin että mitä minulle tapahtuu, itkin siinä ja änkytin kun ei tullut sanoja suusta ja mies sanoi että nyt lääkäriin. Sitten n. vartin päästä oireet alkoivat helpottamaan ja soitin päivystykseen ja käskivät tilata ambulanssin tai tulla heti näytille jos joku pystyy tuomaan. Lähettiin sitten käymään näytillä. Toki siellä sai jonottaa pari tuntia ja oireet olivat jo täysin kadonneet, kauhea uupumus vaan jäi jäljelle. Meidän paikallisessa sairaalassa ei ole mitään äitiyspuolta ja lääkärit ovat normi terveyskeskuslääkäreitä. Tämä teki minulle vain jotain neurologisia testejä että piti koskettaa sormilla nenänpäätä ja seurata silmillä valoa yms ja verenpaineet otti, ei mitään muuta ja sanoi että sinulla oli migreeni ilman päänsärkyä. Tuohon en kyllä usko koska minulla on joskus ollut migreenejä ja niihin on liittynyt todella raju päänsärky ja oksentaminen. Miehen kaveri joka on terveysalalla, oli sitä mieltä että minulla oli joku hetkellinen hapenpuute, sille oli joku ihan nimikin jota en nyt muista. Siinä kuulemma oireena on juuri 2-15 min. kestävä puheen puuroutuminen. No nyt on kaikki väsymystä lukuunottamatta hyvin mutta edelleen mietin että jos minulla on jotain hapenpuutetta tai verenkiertohäiriöitä niin saako vauva riittävästi happea!? Tuolla päivystyksessä ei millään lailla huomioitu vauvan vointia mutta onneksi huomen aamulla on neuvolalääkäri, ehkä hän on enemmän kiinnostunut vauvankin voinnista ja varmaan tarvittaessa antaa lähetteen synnytyssairaalaan lisäkokeisiin. Pelottava kokemus vaan kaikenkaikkiaan kun ensimmäisenä tuli mieleen joku aivoinfarkti. Viikon se lääkäri olisi kuitenkin sairaslomaa antanut mutta en kehdannut jäädä kotiin kun vielä jotenkin töihin kykenen.

MamaDeDos & tyttäreni 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Hui mikä kokemus mamadedos!
Tuttavani - ei raskaana - viettin ambulanssilla kerran sairaalaan kun "puhui viroa eikä osannut kirjoittaakaan" ; puhui siis epäselvästi ja kirjaimetkin olivat ihan kummallisia. Migreeniksi sekin tulkitiin, vaikeki päätä särkenyt. Mut kysy ihmeessä neuvolalääkäriltä, koska onhan nyt raskausaikana kroppa muutenkin kovilla, eikös kaikki tukosriskitkin ole korkeat raskaanaolevilla?

vappupommi 29+6 * kohta paukkuu 30*
 
Hui kamala MamaDeDos, varmasti oli pelottavaa ja kyllä itelleki ensimmäisenä just aivoinfarkti. Mutta onneks sulla on neuvolalääkäri ni saat siellä kysyä sieltä..

(.) Tänään oli lääkärineuvola. Pienellä oli kaikki hyvin, sitä jännitinkin kun ollu niin rauhallinen viime viikkoina. Neuvolalääkäri kun alko sydänääniä kuuteleen ni meinas iskee kyl paniikki ku oli niin hidas syke, mutta se olikin sit mun oma :D

Viikkoja 28+2
Painomuutos: +600g (+200/vk)
RR: 130/82 (vähän koholla edelliskertaan verrattuna)
Pissa: Puhdas
Hb: 129 (edellisellä kerralla oli 140)
Syke: 138
Liikkeet: ++
Sf: 25
Kohdunsuu: kiinteä ja kiinni

Siinäpä nuo tais olla =) Ens kerralla neuvolasa laitetaan lähete synnytystapaarvioon.
Yskään en saanut tälläkään kertaa apua vaikka sanoin yskineeni jo reilut kaks viikkoa ja öisinkään ei saa kunnolla nukuttua..

Tässäpä tällä kertaa

Sparkle ja Viuhti 28+2
 
hui MamaDeDos mikä kokemus! :eek:
tääki kyllä oottas innoissaan pyöreitten poksumista mutta on siihen vielä matkaa :/
nooh.. onneks on joulut ja remontit tässä nii riittää muuta ajateltavaa! :)
Nyt väsyttää sen verta että taidan lähteä itekki päikkäreille..
26+2
 
Heippa hei taas! :)
Sitä ollaan sitten saikulla äippäloman alkuun asti. Ei siis mitään huolestuttavaa syytä, mutta oma töissä jaksaminen vaan loppui. Joudun nostelemaan, kumartelemaan yms. työssäni paljon ja näitten kahden kanssa se rupesi tuntumaan jo mahdottomalta. Supistuksia tuli usein ja maha (sf 32 viimeviikolla) oli usein tiellä.
Talvitakin ostin jo jokusen viikko sitten. Kun mikään omista takeista ei yltänyt enää kiinni. Ostin myös miesten mallistosta. Täytyi vieläpä ostaa aikas iso koko, jotta varmasti mahdun siihen koko loppuodotuksen ajan. Onhan se reilun kokoinen ja näköinen, mutta ei sitä onneksi heti ainakaan miesten takiksi tunnista.
Ai niin, äippäpakkaukset odottavat postissa! Täytyy käydä hakemassa, jotta voidaan illalla miehen tultua kotiin, niitä penkoa. Ajattelin samalla antaa hänelle sen tekemäni isyyspakkauksen. Saas nähdä mitä tykkää. :)

Perho ja pojat 28+5
 
No niin tässä nyt niitä neuvola kuulumisia.

Viikkoja 25+3
Painomuutos: +900g
Verenpaine: 99/61
Pissa puhdas
Hemoglobiini: 126
Sf-mitta:25
Syke: 145
Liikkeet:++

Kun alettiin kuunteleen sydänääniä niin pieni alko liikkuun tosi paljon. Terkka sano että on vähän vaikea kuunnella kun pyörähtää aina alta pois. Onneksi kuitenki saatiin kuunneltua. Tämä pikku kakkonen on huomattavasti vilkkaampi yksilö mahassa kun isosiskonsa oli. Neuvolalääkäri on sit 25.11.

-Lumis- ja Tuikku 25+3
 
Olipas outo kokemus MamaDeDos :O Jos vähäänkään mietityttää vauvan vonti niin mars lääkärin!

Täällä tehtiin tuplarattaista tänään varaus! Merkki on ABC Design Tandem ja ne ovat peräkkäinistuttavat. Vauva saa sitten rauhassa kölliä takana ja esikoinen sätätä edessä :D Hintakin oli hellä, 278€+pehmeä kantokassi 49€+sadesuojus 15€. Kahden vuoden takuu. Vaikuttivat kivoilta, mutta käytäntö sitten kertoo oliko hyvä ostos :)

Maha paisuu, huomenna poksuu ja vauva viihtyy edelleen ihme vinoasennossa :D Ensi torstaina neuvolalääkäri, sitä jo odotellessa.

Toive81 ja Sintti 26+6
 
Tällee mattimyöhäsenä Parelille kans kommentoin että olipas tyhmä lääkäri. Mulla oli esikoinen poikkitilassa vielä rv 33+ ja ihan RT:ssä oli kun synnytys käynnistettii ja sektio tehtii lopulta ja pääedellä se sieltä alhaalta haavasta tuli. PYH pah naurais ne siel äitipolillaki et olipa tyhmä lääkäri. kääntöyrityksiä todellakin tehdään vasta rv 36...
 
Joulusta sen verran etten oo juurikaan suunnitellu, muutaku sen verran että jää vieraskierros tältä osin käymättä ku viikkoja on sillon jo sen 37. Ei paljoa kiinnosta ajella montaakytä kilsaa sen takia ku on vaan tapa semmonen. Eikä kyllä mitään mielenkiintoa oo tätä raskautta kohtaan tullu eräältä ihmiseltä niin ei tarvi miettiä miksi ei paljoa näy siellä päin. Minun kotonakotona kyllä meen käymään nappulan kanssa vaikka mikä ois, ja ku ei oo itseasiassa tietoakaan saako ukko olla joulua ees kotona niin saattaa olla että sinne meen jouluksiki sitten. Sen verran oon joulua aatellu muuten että tiiän mitä pojalle ostetaan joululahjaksi :) Muuten se ei varmaan joulua ees kaipaile vielä, 2,5v ku on mutta ens vuonna joulu voiki sitten olla erilainen. Ensinnäkään ei olla enää tässä kaksiossa vaan omassa talossa ja lapsia on kaks ? Sitten voipi jouluki jo tuntua ihan eriltä ku on se oma koti mitä laittaa :) Sanoo ihminen joka ei oo oikeestaan koskaan joulusta välittäny :LOL:

Ruuan tekeminen pakkaseen ei ollu kyllä käyny mielessäkään, oli tarkotus että ukko on kotosalla sen 3 vkoa tai pari viikkoa. Saapi se hoitaa ruuanlaitot sillon. Ja muutki asiat :LOL: Kattoo nyt sitten miten sitä intoutuu loppuajasta mutta epäilen etten innostu :D

Yöunet on täällä paremmat ku koskaan ollu vaikka saatanki herätä keskellä yötä ja luulla etä on aamu. Yheksän tienoilla mennään koko perhe koisimaan, ja nyt parina aamuna ollaan koko poppoo herätty ennen kuutta jo aamukahville. Tässä on reipasta aikaa touhuta ku ukko lähtee töihin ennenku pitää poika saada siihen kuntoon että saapi sen hoitoon vietyä ja ite mentyä töihin :) Mutta viime yönäkään en tainnu herätä kunnolla kertaakaan, pikkumies jossain vaiheessa kömpi meidän väliin ja sitä yritin käskeä takasi omaan sänkyyn mutta huonolla menestyksellä. Ja sitten nukahinki siihen heti se kainalossa :D

Vauvan liikkeet todellakin sattuu jo ja se vaan pahenee loppua kohti :LOL: Sama oli pojan raskaudessaki. Kylkiluut varsinki on tosi kovilla jo ja näin ku istualteen on niin tuntuu ku oikein jyrsii tuolla kylkiluissa. Eilen ku töissä autolla ajoin mökkikylään niin tuntu että kyljestä kait se survoo ihan just läpi. Ja survoutuu nykyään sitten tuonne alapäähänki niin että kauhee jomotus käy. Ja liikkeitä tuntuu eniten sillon just ku istun, töissä tosi harvoin mitään meteliä pitää muttaku kotiin pääsee niin jumpat alkaa. Ja eniten liikutaan iltasin ja aamusin. Öisinki kyllä tuntuu liikettä heti ku silmät raottaa mutta se ei uniin vaikuta.

Mulla ei oo kertaakaan ollu tunnetta että joulukuussa syntys, 14.1 on laskettu aika ja poikaki synty vasta 41+2 käynnistyksellä niin enemmänki epäilen että tammikuun lopussa vasta poksutaan :) Kipeitä kunnon suppareita ei oo montaa tullu, harkkasuppareita sitten tuleeki senki edestä. Töissä jatkuvasti kivistää mahaa inhottavasti mutta ei satu. Vaikeuttaa vaan sen liikkumisen että pitää hetki pysyä paikallaan että rauhottuu taas.

Meillä on kotona 2,5v uhmailija, ja jäähypenkki on se oikea ratkaisu ollu. Tai no ei oikeestaan se oo enää penkki vaan komennetaan makuuhuoneeseen miettimään hetkeksi ku siellä ei leluja oo. Siellä se huutaa ja riehuu hetken ja tulee pyytää anteeksi. Nyt sillä on vaan alkanu toi lyöminen ja riehuminen muutenki että oikein karjuu vastaan. En oo oikein tienny miten reagoida muuten ku suoraan makuuhuoneeseen rauhottuu. Sais kyllä tuo loppua ennenku vauva syntyy ettei sitä sitten suutuksissaan aina mottase. Muuten on kyllä kiltti poika ku sille päälle vaan sattuu, järellä ku aattelee niin tuo uhmaaminen on oikeestaan vielä pientä ku se väsyneenä tuppaa vaan sitten kiukuttelee mahoton.

Hikkoja täällä on bongattu jo monen monta viikkoa sitten ekan kerran ja melkeinpä päivittäin tulee ainaki yks :) On se jännän tuntusta kyllä :heart:

Talvitakki mulla menee vielä just ja just kiinni ku ei oo kovin paksusti paitoja alla. Mutta kovimmille pakkasille kävin halpa-hallista ostaa jonku miesten alennustaki joka varmasti menee kiinni lopussaki ja on lämmin :LOL: Näyttää kyllä minun päällä aika michelinmäniltä mutta menkööt kunhan ei tarvi palella :LOL:

MamaDeDos, onpa kyllä rajun kuulonen kohtaus!

(.) Vointi on ihan hyvä, selkäkivut ja issias on ihan hallittavissa ollu vielä ja mitään maata kaatavia liitoskipujakaan ei ole tullu sen ekan kerran jälkeen. Töitä siis jatketaan vielä vaikka huvitusta siellä aiheutanki jo :D On se vaan kuulemma hauskan näköstä ku minä siellä vaapun menemään mahani kanssa :LOL: Oli vähä puhetta neuvolatätin kanssa ku se on niin huolissaan minun jaksamisesta työstä johtuen että kattoo siellä lääkärineuvolassa 10.11 että kannattaako minun jatkaa enää. Ja kyllähän tuo on alkanu jo tuntuu että kaikki kantamukset on liian raskaita mulle, ja ku sitä tavaraa joutuu kantaa väkisinki päivän mittaan. Mutta kattoo nyt miten sitä oikeesti ite jaksaa :)

Susanna & Mytty 28+5 :heart:
 
Oisko joku muu innokas päivittämään pinoa? itse en täällä enää käy päivittäin, joten pinon päivitys on sellaista kerta viikkoon hommaa, joten voisin innokkaammalle siirtää tän vastuun, tämä palstauudistus ajanut miltei pois täältä : /

Mutzilla ja tirriäinen 29+6:kiss:
 
Aurinkoista syyspäivää kaikille ja kiitokset tuesta. Kävin aamulla neuvolalääkärillä ja kaikki näyttää olevan hyvin ja ehkä se ihmekohtaus sitten kuitenkin oli jonkin sortin migreeni. Sain taas loppuviikon saikkua mutta tämän päivän olen ainakin töissä että saan tehtyä keskeneräisiä hommia loppuun ja saan valmisteltua hommia niin että joku muu voi ne tarvittaessa hoitaa. Huomisen ja perjantain taidan sitten vihdoin ottaa lepopäiviksi. Järjettömän väsymyksen selittää alhainen hemoglobiini, joka oli nyt 107. Muut lääkärissä mitatut jutut:
Paino: 72,8 (muutos 652g/vko)
Paineet: 118/74
Sf-mitta: 25 (kasvanut neljässä viikossa 6cm)
Kohdunsuu oli kiinteä ja periaatteessa kiinni mutta ulkopuolelta hieman auki kuten ilmeisesti lähes kaikilla uudelleensynnyttäjillä.
Pää alaspäin kuulemma kellii :heart:

Nyt on hyvä mieli kun tietää että vauvalla on kaikki hyvin ja itselle on luvassa 2 kokonaista nukkumispäivää, aah ihanuutta!! Huomenna sitten taas poksutaankin =) Seuraava neuvola on jo kolmen viikon päästä ja siitä seuraava sitten jo kahden viikon päästä...loppu alkaa häämöttää!

MamaDeDos & tyttäreni 26+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä