*Tammikuun Tähdet-11* toukokuu-10 (Päivitykset yksityisviestillä)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu-:
Avokado, Mun mielestä nuo kysymykset, onko vauva toivottu ja millon ehkäisy jätetty pois, ovat ihan ok. Jos miettii asiaa siltä kannalta, että vauva ei todellakaan olisi toivottu, niin äidillä voi olla hyvinkin ristiriitaisia tuntemuksia raskauden suhteen. Esim. hän saattaisi yhtäkkiä 11 viikolla päättää että hän haluaakin abortin eikä ole valmis äidiksi. Tai sitten hän jatkaisi vanhaa elämäntapaansa (tupakointi, ryyppääminen, huumeet) ilman murehtimista niiden vaikutuksesta vauvaan. Tai vaikka hän lopulta olisikin iloinen raskaudesta yllätyksestä huolimatta, niin voisi olla hyvä ohjata tuleva äiti puhumaan tunteistaan eteenpäin. Terveydenhoitaja osaa sitten tiedon perusteella kysellä oikeita kysymyksiä äidin ajatuksista. Tuo ehkäisyn jättäminen voi taas kertoa sen, että yritys on kestänyt pitkään ja äidillä voi olla pelkoja siitä, että meneekö kaikki hyvin. Tosin onhan siellä lomakkeessa erikseen se kohta, jossa kysytään pelkoja esim. synnytyksen tai keskenmenon suhteen. Hmm, nyt kun katsoin tätä täytettävää äitiysneuvolan esitietolomaketta, niin täällä ei ole kysymystä tuosta kuinka toivottu lapsi on. Mutta kyllä multakin puhelimessa kysyttiin sitä ekalla kerralla, kun sinne soitin. Ja tuntui kivalta, kun he onnittelivat. Ehkä sillä varmistetaan sekin, ettei asioista tietämätön ja aborttia haluava ole vain soittanut väärään paikkaan.

).( Piti jo eilen ottaa kuva vatsasta poksumisen kunniaksi, mutta se jäi. Otin sitten tänään aamusta ja voi että sitä eroa kuvien välillä. Viime viikon kuva oli otettu illasta ja hirveä turvotus kuvassa päällä. :) Täytyy tästä lähin ottaa kuvat aamuisin, niin saa edes jotain oikeata vertauspohjaa kuvien välille.

Tuittu- 8+1
Toi on kyllä ihan totta...enpä osanutkaan heti alkaa ajattelemaan tuolta kantilta...tuntus vaan jotenkin alkuun tungettelevalta kyssäriltä tämä edellämainittu.. :|

 
Mimi tuplahalit :hug: :hug:

(.) Syön mitä saan alas ja just sillä hetkellä mitä tekee mieli...illallakin tein mustikkapiirakkaa ja melkein himoon vedin sit puolpelillistä!! Pikkasen sit kostautu ja loppuillan oli pahoinvointi. Aamulla sama olo vaan jatku :x Ei jaksa kun vähän aikaa olla pystyssä, joten nyt huilii!

Tulinpahan vaan valittaa :ashamed: ja poksumaan

maska82 ja toivo 6+0 POKS!! :heart:
 
saanhan olla täällä ? tämä pino tuntuu vaan niin paljo enemmän omalta ku mukana ollut aluista asti :heart:

neuvalassa tänään käyty ja aivan ihanat olot nyt. sydän ääni kuulu selkeesti vatsan päältä otettavalla doblerilla :heart: :heart: sanoi että pienmpi ei paljoa voi olla ku noin hyvin kuulu joten nyt sitten mennään vk9+3 ja laskettuaika on 26.12 .... ultra kolmen viikon päästä ja silä sitten tarkempi laskettu aika tulee, mutta ei välttämättä siirry jos täytyy olla ainakin se 5 päivää pienempi niinku täällä joku kertoi.... Mutta saanhan täällä kirjoitella? :ashamed:

Sikiöseulontaan mennään ja hyviä tuloksia tietysti odotetaan. Mutta neuvolassa näin;
paino; -3,6
pissa; neg
RR; 112/72
hb; 142
Syke; +

Nyt haluis kertoo kaikille, mutta taidetaan viettää vielä hiljais eloa tää kolme viikkoa että saadaan seulan tulokset... 4 ihmistä tietää nyt meidän lisäksi

Voi kumpa sais olla joulun kotona, toisaalta uskon kyllä et meenee alku vuoteen ku tyttöki meni sen 7 päivää yli :heart:

memmu ja valtsu 9+3 :heart: :heart:
 
niin ja isot onnittelut kaikille hyvistä kuulumisista :heart:

Ja joku nyt kaksosiaki odottaa, hienoa :heart: ...... itse haluan kyllä vain yhden kerrallaan koska tiedän etten pärjäisi kahden pienen kanssa varsinki ku mies reissuhommissa

on tää elämä vaan niin ihanaa ja kuinka tollaset pienet asiat voi saada suun hymyyn niinku se pieni pumputus mun alavatsalla :D :heart:
 
Mimille tuplahalit! :hug:

Mulla oli kaksi päivää pahoinvointi poissa, mutta se tuli takaisin kahta pahempana. Kylmä jogurtti ja pakkasessa ollut mustikkakeitto menee alas. Kylmä vesimeloni on kans maistunut. Nyt mutustelen salmiakkia joka auttaa toistaiseksi. Vielä olisi muutama tunti töitä jäljellä.

M1n1 + pikkukakkonen 8+1
 
Memmu86 varmasti ei ole kenelläkään mitään sitä vastaan, että palstailet tammikuisissa, vaikka "eräpäivä" siirtyikin. Kivempi sitä on olla jo tutuksi tulleessa porukassa.

Hauska ilmiö muuten, miten tutulta porukka alkaa vaikuttaa jo nyt! Kolmosta odottaessani meillä oli tosi aktiivinen ja kiva kesämassut 07 -sakki ja tapasimmekin jokusen kerran. Muutamasta jäikin sitten oikein hyviä kavereita, joiden kanssa tapaillaan edelleen. :)

Täälläkin kärsitään ummetuksesta. Laiska vatsa on muutenkin, mutta raskausaikana on ollut aina ihan ongelmaksi asti. Tähän saakka olen joutunut joka odotuksessa käyttämään loppupuolella microlaxia, joka kyllä toimii, mutta on kammottavan epämukava kokemus. Runsas veden juominen pitäisi tosiaan auttaa ja toinen, mikä tehoaa monilla, on kahvi aamulla tyhjään vatsaan, mikäli ei ole päättänyt olla juomatta kahvia raskausaikana. Tämähän onkin jokaisen pahoinvoivan ja närästyksestä kärsivän suosikkikeino... :LOL:

Kahdesta nuorimmasta raskausoireet ilmestyivät joskus viikon 6 kieppeillä. Tässä raskaudessa huomasin itse olevani raskaana jo ennen testaamista n. viikolla 4. Oireina kuvotus, väsymys ja jatkuva pissahätä. Esikoisen raskausoireita odottelen edelleen, ehkä niitä ei enää ilmaannukaan, kun poitsu menee syksyllä kouluun... :D

Meillä on muuten ukkokullan kanssa mielenkiintoinen tahtojen taisto menossa siitä, mihin mennään synnyttämään. Tästähän kannattaakin taistella... :D
Miehen aiemman liiton lapset ovat syntyneet Jorvissa, minun nuorimmaiseni Lohjalla ja matkaa on molempiin yhtä paljon. Ja mun mielestä se, joka lapsen pihalle pusaa, saa päättää, missä se syntyy! :saint:
Tosi ajankohtaista pohdiskelua...

Kreecher ja Ötys
 
Moi kaikille pitkästä aikaa :D

Ja paljon onnea uusille ja ultrassa käyneille! :heart:

En oo nyt pariin päivään käyny täällä, ku sain ihan hirvittävän vatsataudin. =/ Sunnuntai-iltana alko ja aluks luulin sen olevan ihan asiaan kuuluvaa pahoinvointia.. ;) Sitte oksentelua jatku ja jatku, huomasin että aikaa oli kulunu 5h enkä ollu voinu lähtee vessasta minnekkää. Miehen piti jo soittaa ambulanssi kun olo oli nii heikko. Ei onneks tarvinnu lähtee kotoo pois ja aamun tullen olo helpotti sen verran et sain nukuttua.. Tässä nyt ollaan varovasti yritetty syyä jotain pientä, eikä oo onneks ulos asti tullu.

Ollaan puolitosissaan mietitty kummeja ja nimiä oon vaan itekseni pähkäilly, eli mitään varmaa ei tosiaan oo vielä tiedossa :)

Huomenna eka neuvola, pikkasen jänskättää, mutta toivotaan että se menee hyvin =)

Voisin tässä heittää kysymyksen ilmaan, että millasia muutoksia teitte elämäntavoissanne, ku saitte tietää olevanne raskaana? Pystyittekö esimerkiks tupakoitsijat lopettamaan sauhuttelun kokonaan, vai vähentämään?

Noppaliini ja Nappula 6+4
 
Memmu tottakai saat täällä olla :heart: Ihania kuulumisia neuvolasta :heart:

noppaliini itsellä jäi tupakointi kokonaan, polttelin noin 1-4 tupakkia päivässä, alkoholia en ole juonut, jatkanut tarkemmiin vitamiinien ottamista, katsonut tarkemmin mitä syön, tosin tän pahoinvoinnin takia, syön sitä mitä pystyy, eli kaikkee pientä ja sokerista, niin pysyy verensokeri kunnossa ja veden juontia olen lisäänyt. hmmm.. olenkohan muuta muuttanut...? Takoitus oli syödä super terveellisesti, paljon kasviksia ja säännöllisesti, mutta oon syönyt vähemmän ja epäterveellisemmin öllötyksen takia, mutta kk päästä pitäs helpottaa :heart: mutta tarkkana olen kaikesta, mitä suuhun laitan :whistle:

*muoks* Lumina tervetuloa joukkoon mukaan :wave:

piupula ja leevi 7+0 *poks*
 
tervetuloa Lumina!

Mulle tuli neuvolasta tänään papereita, joita täyttelin innolla. Ja eilen kävin kirjastosta lainaamassa raskaus- ja nimikirjoja. Pää alkaa tosin olla kohta ihan liian täynnä kaikkea asiaa, mutta onneksi on terapia perjantaina. Mies vieläkin työreissussa, ja mä olen töissä väsynyt ja pahoinvoiva. Ei kivaa, kotonakaan en jaksa tehdä mitään. Tiedän, että tämä kuuluu raskauteen, mutta pahasti alkaa vaikuttaa mun masennusoireiltakin... Ehkä mä saan lisää energiaa kun mies palaa kotiin, onneksi mieli on sentään korkealla! :heart:

neulainen ja neula 4+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Voi prkl... :kieh:

Miks mä olen koko ajan näin kiukkuinen!??!?!?!? Ukkoparka saa tuntea niskoissaan... :ashamed:

Näköjään neljäskin odotus voi tuoda mukanaan uusia juttuja! En ole aiemmin ollut tällainen kiukuttelija. Toinen aivan ihmeellinen juttu on kipeät tissit. Aiemmissa raskauksissa ei ollut mitään tissien suhteen.
Sain perjantaiaamulle keskusteluajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, kun kerroin neuvolaan soittaessani, että tällainen totaaliylläri olisi haluamassa maailmaan. Täytyy sanoa, että yllätyin kyllä positiivisesti tällaisesta palvelusta, sillä aiemmin on ollut sellainen fiilis, ettei kuntamme sosiaali- ja terveyspalveluille ole jätetty mitään resursseja toimia, kun kaikesta on pakko säästää. Tosi mielelläni otan keskusteluavun vastaan, koska tässä kohtaa en oikein ole pystynyt kenenkään kanssa puhumaan aiheesta.
Jossain täällä plussalla muuten oli keskustelua siitä, loukkaannutaanko, kun neuvolassa kysytään, oliko lapsi toivottu. En nimittäin muista, että minulta olisi yhdenkään lapsen kohdalla kysytty tuota, vaikka kuulemma kysymys kuuluu neuvolan rutiineihin. Onko teiltä sitten kysytty tätä ja miltä kysymys on tuntunut?

Kreecher & Ötys
Minä myös ihan hirveän kiukkuinen! Muistuttaa niitä pms-päiviä ennen kuukautisia.
Ja siitä kysymyksestä, onko lapsi toivottu; muistan jonkun tutkimuksen että vain harva lapsi syntyy oikeaan aikaan ja toivottuna - joka täysin liian väärään aikaan tai liian myöhään (lapsettomuus) jne jne. On meilläkin tämä lapsi toivottu, mutta niin totaalisen yllätys, että tässä saa kyllä monta juttua itsekseen miettiä. Nytkun vielä lisäksi täytyy elää nämä jännittävät viikot ensin...

En ole miettinyt mitään nimiä tai uskaltanut oikein ajatellakaan aikaa montaa viikkoa eteenpäin.

vappupommi 7+6 ja seurana etova olo ja närästys (kai, en tiedä miltä se oikein tuntuu....)

Niin ja tervetuloa uudet!!
 
vappupommi olis kiva lukee lisää sun ajatuksista sillä raskaus tuli varmaan niin puskista ja varmaan olitte heittänyt jo kirveen kaivoon asian suhteen. Joko olette kertoneet kellekkään?
Toivon niin paljon sulle onnellista odotus aikaa :heart:

luin vanhaa neuvola korttiani ja siihen oli lääkäri laittanut plus merkin liikkeiden kohtaan jo viikolla 12 joten voiko niin aikasin muka tuntea jo? en muista :LOL: Vai olikohan sen takia merkitty ku oli ultra ja kai se siinä liikku.... tietty sit jo vk 15 käynnillä oli myös plussa vaikka oli vaan terv. hoit , joten silloin ainaki tunsi jo itsekki..... menipä sekavaks, toivottavasti ymmärrätte :D
 
En ole taas kerinnyt/jaksanut paljon koneella olla.

Mä en varmaan osaa tunnistaa liikkeitä sitten kun niitä alkaa tulla kun mun mahassa on nykiny jo varmaan 5kk elohiiri ja se tuntuu ihan samalta kun vauva potkisi :LOL:

nimiä ollaan mietitty jo ennen kun vauvaa edes oli tiedossa ja molemmille sukupuolille on nimi tiedossa!

me ei aiota kertoa sukulaisista kellekkään ennenkun ite huomaavat. Tiedetään jo etukäteen millaista kommenttia on odotettavissa joten säästyy pahalta mieleltä kun ei kerro

en nyt enään muista mistä muusta täälä olikaan kirjoteltu.

Tää kuvottava olo on aivan kamalaa. tekee mieli syödä kaikkea mutta kun yrittää alkaa syömään rupeaakin oksettamaan eikä pystykkään syödä.Kiukkunen olen myös ja tuntuu että kaikki asiat vain ärsyttää ja mikään ei ole hyvä. :ashamed:
verenvuotoa ei nytten kirkkaana ole ollut moneen päivään mutta sellaisia mustia riakaleita vanhaa verta tulee aina välillä. eli jotain kuivaa vanhaa verta.(nyt varmaan kirkasta tulee taas kun tän menin "ääneen" sanomaan)


miisuliisa ja tippa 7+4
 
Joo, puskista tuli tämä plussa. Meillä on siis kämppä remontoitu siten että täällä ei ole enää lastenhuoneen paikkaa (no saa sen tuonne), autoon ei mahdu kyllä rattaat (no saa sen auton vaihdettua), ensi keväänä piti lähteä kauuuuuas pitkälle lomalle jne jne aivan erilaisia suunnitelmia. Lisäksi en ole enään toivonutkaan raskautta - ehkäisyä en ole käyttänyt koska mitä sitä turhia hormooneja syömään. En ole koskaan erityisesti myöskään toivonut olevani raskaana, synnyttävän tai imettäväni, olen toivonut aina vain lasta. Lapsettomuushoitojen aikaan sitä katseli odottavia äitejä sillä tavalla ihaillen kateellisena, nyt pari viime vuotta ne musta on muistuttanut kaikkea muuta.... Eipä se omakaan olo just nyt maailman kaunein ole.

Emme ole kertoneet kenellekään, eikä me miehenkään kanssa tästä mitenkään "kiherrellä", jotenkin nyt täytyy mennä vaan ultrasta ultraan. Vitsinä heitellään toisillemme "elämä voi muuttua" slogania :), kun on puhetta jostain tulevasta jutusta. Tarkkailen mä oireitani koko ajan ja ehkä mä ennenkaikkea pelkään sitä, että annan itselleni luvan alkaa odottamaan, ja sitten tämä raskaus menee kesken ja joudunkin kohtaamaan niitä lapsettomuusajatuksia uudelleen. Olen kyllä ajatellut sitäkin, että jos tämä tällainen ylläriolo jatkuu pitkään ja odotuksesta ei ala kunnolla nauttia, täytyy varmaan käydä vaikka juttelemassa jonkun kanssa. Eli täällä odotetaan sitä ensi viikon ultraa.

vappupommi 7+6
elämä voi muuttua - tammikuussa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliisa:
Tää kuvottava olo on aivan kamalaa. tekee mieli syödä kaikkea mutta kun yrittää alkaa syömään rupeaakin oksettamaan eikä pystykkään syödä.Kiukkunen olen myös ja tuntuu että kaikki asiat vain ärsyttää ja mikään ei ole hyvä. :ashamed:

Mulla on ihan sama olo, kuin misuliisalla. Pitkin päivää tuntuu, että on nälkä ja pitäis syödä jotain, mut sit kun alkaa syödä, niin alkaa etoa... Äsken kävin pitsalla (menin sinne huonovointisena jo valmiiks) ja sain syötyä puolikkaan pitsan, kun piti jo juosta vessaan... Sinne meni se pitsa pöntöstä alas. Se olikin toinen laatta tän viikon aikana... Aika hyvä saldo, kun tänään on keskiviikko... Jotenkin arvasin, ettei oksenteluitta selviä tässä toisessa raskaudessakaan :(. Ekassa kylläkin pahoinvointi loppu kuin seinään 12 raskausviikon tultua täyteen. Sitä odotellessa...

Itseä vähän mietityttää tää raskaus sen vuoksi, kun esikoinen on nyt vajaa 2-vuotias, eli aika pieni vielä ja niin ollen lapsille tulis ikäeroa vaan n. 2,5 vuotta... Mietin lähinnä omaa jaksamistani kahden pienen kanssa, kun ei esikoisenkaan kanssa eka vuosi ollut kovin helppo (eikä vieläkään esim. nukuta öitä putkeen). Olin alunperin ajatellu, että kolmisen vuotta olis sopiva ikäero lapsille, mutta sitten mies oli niin innokas kakkosta tekemään, että aattelin, että menkööt ja että ei se heti kuitenkaan tärppää. Toisin kuitenki kävi...

Me ei olla kerrottu vielä kellekään tästä uutisesta, mutta vaikeeta on kyllä pitää "salaisuus" sisällään.. En kuitenkaan haluis vielä kertoa, ennen kuin kriittiset ajat on ohi ja ultrassa käyty. Vähän myös jännittää omien vanhempien reaktiot, vaikkei niitä nyt kannatakaan miettiä.

Sellasia mietteitä täällä tänään...

Mouse & Tuikku 7+0



 
Millaista ikäeroa on tulossa sisaruksiin? Kun tämä Ötys tästä syntyy, mikäli syntyy tammikuussa, on esikoiseni 7v6kk, keskimmäinen 5v5kk ja kuopus 3v6kk. Miehen lapset ovat 7v1kk ja 4v10kk. Eli aika pientä kansaa talossa... Toisaalta, nuo kolme omaa ovat syntyneet neljän vuoden sisään koko sakki, joten nyt on nuorinkin kuitenkin jo aika iso mies.

Hieman kyllä jännittää, kun noita on yhtäkkiä niin monta saman katon alla. Yhteen muuttaminen pitäisi siis saada aikaan ennen vauvan syntymää.

Kreecher ja Ötys
 
martta ihan sama kun mulla. Pelään kans sitä sektioo niin kauan ja jätti traumat vaikkei siinä itsessää mikää mennykkää pieleen,se parantuminen kesti kauan,oli kohtutulehdus ja jälkivuoto kesti yli10 viikkoa... :(

Tuplaonnittelut mimille

Ja ei haittaa jos joku "putoo" pinosta pois. Minä olin viime kesänä elomasu ja musta tulikin heinämasu :D
 
Olettepa ahkerasti kirjoitelleet. Kova homma oli lukea mut sainpas tehtyä.

Mimille onnea tuplista. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka!

(.) Ensimmäisellä neuvola käynnilläkin tuli käytyä maanantaina. Kone arpoi lasketuksi ajaksi 31.12. mutta terveydenhoitaja myönsi ettei kone ota huomioon viikonpäiviä ollenkaan ja kalenterista katsottuna la on 1.1.11 mutta koneen mukaan mennään. Varhaisraskauden ultrassahan kävin 7+5 ja silloin sikiö vastasi viikkoja 7+3 joten toivon että ensi vuoden puolelle tässä mentäisiin. :p Kuulema äidit harvoin haluaa synnyttää joulun tienoilla. :)

Meillä lapsille tulee ikäeroa 1.5v mutta itsepähän haluttiin tehdä samaan syssyyn.. Saa nähdä millainen sirkus täällä vuoden päästä on! :LOL: Jos en väärin muista taisi muutamalla vieläkin pienempi ikäero olla tulossa?

Väsymystä ja ällöä oloa lukuunottamatta ei tietäisi edes raskaana olevansa. Ei olla vielä kerrottu kenellekään yhtä kaveria lukuunottamatta. Sille piti paljastaa etten tulevana viikonloppuna tyttöjen illassa aio juoda mitään alkoholia sisältävää. Muille ei ole tarkoitus tästä vielä hyvään toviin puhua...

Karkki ja toukka 8+4

 
Olipa tullut taas tekstiä, nopsasti lukasin läpi enkä nyt enempiä tällä kertaa kirjottele mut kun monella näytti olevan tota ummetusvaivaa niin ajattelin sen verran kommentoida et jos vedenjuonti, kuidut, luumut yms. ei auta niin itse käytin viime raskaudessa magnesiamaitoa ahkerasti, se auttoi siihen että vatsa toimi eikä mennyt ihan umpeen vaikka aika kovalla oli siitäkin huolimatta..
Magnesiamaitoa suosittelivat silloin sekä neuvolassa että apteekissa ja oli tosiaan mun pelastus tuolloin! Kipaskaa siis apteekkiin jos ei liikunta ja ruokavalio riitä pitämään yllä suolentoimintaa :wave:

ps. minulle oli tuolloin ihan vieras tuote joten laitan vielä linkin tuotteeseen jos joku kiinnostui aiheesta: http://www.itsehoitoapteekki.fi/tuotehaku.shtml?magnesiamaito :attn:
 
Olen onnelinen!!!

Tänään käyty neuvolassa ja aataminaikaisella-ultralla vatsanpäältä näkyi, että jotain ihan oikeassa paikassa on ja syke!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Huomenna siis varailemaan ultraa, joka täällä 10-12vk. Neuvolanlaskurin mukaan LA ois 1.1.11, mutta pidän nyt kuitenkin sen 3.1.11 mikä tuolla etusivullakin on! Mutta neuvolan mukaan viikkoja olisi nyt 8+4, eli kohtahan sinne ultraan jo pääsee... :D

Mimille tuplaonnittelut!! :hug:

Ummetuksesta:
mulla ei ole kyllä tietoakaan, aamusin saan käydä n. 10 kertaa ja ihan vettä tulee... ei kivaa sekään.

Neuvolan kysymykset: Multa ei kyllä ole koskaan kysytty, onko lapsi toivottu.... Paitsi, kun ekassa raskaudessa soitin ekaa neuvola-aikaa ja esitin kysymyksen jotenkin, että plussaa näyttää, mitäs nyt?? Täti oli hetken hiljaa linjalla ja kysyi, noh, onkos hyvä juttu. :LOL: :LOL:

Elämänmuutokset: Multa jäi alkoholi kokonaan pois, heti plussan jälkeen. Tosin edellisestä kerrasta ennen plussaustakin oli jo yli kuukausi. En tupakoi, joten siitä ei ongelmia. Liikuntaa pitäisi lisätä, kevyttä siis...

Ikäero meillä esikoinen nyt 1,4v joten ikäeroksi tulee vajaa 2v. Esikoinen syntyi tammikuussa09 ja nyt sitten toivottavasti tulisi tammivauva11.

emeliina ja nipsu 8+2
 

Yhteistyössä