*Tammikuun Tähdet-11* toukokuu-10 (Päivitykset yksityisviestillä)

Painosta: Mulla kanssa kolminureiroinen luku. Neuvolassa terkka onneks ei ole jäkättävää sorttia... Totes, että paino lähes ennallaan verrattuna kolmeen aikaisempaan alkuraskauteen, ja painoa viimeks tullu lisää alle 10kg koko odotusaikana ja laitokselle jäänyt -15kg... Ja nyt oli tippunut paino siitä mitä oli ennen odotusaikaa melkein 3kg...

Jutut luettu, mut viime käynnistä on niin paljon aikaa etten jaksa nyt alkaa kommentoida. Anteeks. :ashamed: Nyt lupaan yrittää päästä nopeammin seuraavaks... Ollut teitä ikävä, mutta väsymys ja pahaolo on vetänyt ennemmin sohvannurkkaan kuin koneelle... :/ Nyt ei jatkuvaa pahaa oloa tunnu olevan, tulee aalloittain kun ei muista syödä tasaisin väliajoin. Mutta väsymys on jotain maksimaalista... Olen tämän viikon ke-pe ollut sairaslomalla, kun maanantaina nukahtelin töissä. :whistle: Ja sitten pitää kuitenkin autolla kulkea, kun julkiset kulkee huonosti, niin eipä oo kovin turvallista ajaakaan kun liikennevaloissa meinaa nukkua... :/ No, onneksi enää ens viikko töitä ja sitten alkaa loma. Jos sen jaksais kun nyt on tullut normaalia enemmän nukuttua. :)

Ekassa neuvolassa kävin keskiviikkona, siellä viikoiksi annettiin silloin 6+0, ja la 19.1. Torstaina oltiin omakustanne ultrassa, ja siellä oli kaikki ok, kaveri oikeassa paikassa ja syke löytyi etsimättä vahvana. :heart: Sen mukaan pari päivää enemmän, ja antoi la:ksi 18.1. :heart: Nyt on helpottunut mieli, kun lääkäri vielä sanoi, että vaikka viikkoja on suht vähän niin syke oli tosi vahva, ja antoi sitten sellaisen 3% mahdollisuuden että vielä jotain sattuisi joka johtaa keskenmenoon. :heart: Nyt sitten kesäkuun vimppa pv on se nt-ultra...

Lapsille kerrottiin ja varsinkin isompi on innoissaan. Hän haluis veljen. :heart:

Nyt pitää mennä aamupalapuuhiin, mutta koitan päästä pian uudestaan..

Shamandalie ja TouhuTumppi 6+4 :heart:
 
miten tähänki voi jäädä koukkuun :LOL:

niin mites te muut aijotte kertoa lapsillenne raskaudesta? itse aattelin kyl odottaa ainaki rv 15.... yhteiselle lapselle voimme tietty sanoa aikasemminki ku on niin peini ettei vielä niin tajuu, mutta miehen lapselle vasta sit myöhemmin ku tosi pieni mahdollisuus et joku menee pieleen.... osaa sen kuitenki sit kailottaa kaikille :D :heart:

söin eilen vähä suklaata ja sit sipsii ja kiesus kuinka paha olo tuli!!! siitä selvittiin 2 h päiväunilla =)

memmu + valtsu 9+6 :heart:
 
Mäkin olen jäänyt tähän taas ihan koukkuun :heart:

Ihania neuvola ja ultrauutisia teillä!! Mulla on mies vieläkin työreissulla, ei siis olla nähty kahteen viikkoon ja ikävä alkaa olla kova. Nyt varsinkin kun tunteet menee ihan vuoristorataa. Eilen meinasi tulla ensimmäinen oksennus, ja rennietä joutuu vetämään joka päivä tähän närästykseen. Aika ihanaa silti, että on tosiaan edes jonkinlaisia oireita.

Harrastuksista ja painosta Itse harrastan koiran kanssa kaikenlaista, sekä lisäksi kissojen kanssa kissanäyttelyitä. Joku kerta tuossa pohdinkin, että ei kai mulla ole raskaana ollessa mitään lisävaaraa kissanäyttelyissä, mutta toisaalta siellä näkyy kyllä aina olevan raskaana olevia naisia, sekä pieniä vauvojakin. Joten en aio lopettaa harrastuksia, samoin koiran kanssa voi onneksi touhuta ihan niin kauan kuin itse vain jaksaa. Olen ajatellut vauvalle hommata kantoliinan heti alkuun, jotta päästään vauvankin kanssa metsään liikkumaan. Me kun liikutaan koiran kanssa päivittäin näissä metsissä, enkä halua siitä luopua vauvan tullessakaan.

Itsellä on paino pysynyt varmaan aika samoissa lukemissa, 56-58 kg on ollut jo pidempään. Tosin nyt kaikki ylimääräinen rasva on muuttumassa lihakseksi, kiitos tosiaan fyysisen työn. Nyt vaan alan olla töiden jälkeen todella väsynyt, ja ruokiksellakin tekisi mieli ottaa päikkärit. Onneksi nyt sain nukuttua 10h unet, se auttoi selvästi :heart:

kertomisesta Meillä moni mun kavereista tiesi meidän yrittämisestä, koska olin joissain kohti todella turhautunutkin. Mulla siis kierto oli todella pitkä, enkä ovuloinut ollenkaan. Monen hormoonikuurin jälkeen tulos on kuitenkin tämä, ja pakko on ollut kertoa jo joillekin kavereille. Pari on myös kysynyt miten meidän yritys etenee, ja sitä kysymystä on vähän hankala kiertää :D Lisäksi mun oli pakko kertoa mun lähimmälle työkaverille, koska me kuljetaan työmaalta toiseen yhdessä, ja olen voinut pahoin jo viikon verran. Se on onneksi perheellinen mies, joka ei juorua toisille ja nyt se ei anna mun enää nostella mitään painavaa. :)

Sukulaisille ei olla vielä kerrottu, eikä varmaan kerrotakaan kuin vasta sitten np ultran jälkeen, jos heti silloinkaan. Meillä on miehen 30v juhlatkin ensi viikonloppuna, saa nähdä kuinka moni huomaa etten juokaan normi siideriä, vaan alkoholitonta... Enkä voi olla oikein kuskinkaan hommissa, koska olen vasta aloittanut autokoulun :D Ikää mulla on siis 28v, mutta en ole aiemmin korttia tarvinnut, nyt työ velvoittaa sen hankkimisen.

Aurinkoista lauantaita kaikille!!

neulainen ja neula 5+3
 
Huomenta kaikille!

Meillä on ollukki vilskettä, siskon poika tuli yökylään meille eilen. On tuon meidän pojan kans saman ikäsiä(vajaa 2kk ikäeroa). Onhan niillä ollu kivaa :D Koko ilta meni ulkona, käytiin ulkosaunassa ja grillattiin.
Sisällä vielä jaksoivat leikkiä ja hypätä 22.30 asti, sitten vein ne nukkumaan. Piti viereen mennä et ne rauhottu, meni vajaa 5min ja pojat nukku :D :D
Meijän tyttö nukku sitten isänsä kans olkkarissa ku ei mahtunu meidän parisänkyyn ku pojat sen vallotti. Yleensä lapset nukkuu omissa sängyissä,mutta nyt saivat nukkua ns miten haluavat. Niin se ilta sitten meniki..lähin pojat viemään nukkumaan ja oli tarkotus tulla takas olkkariin kattoon joku leffa, mut miten kävi :ashamed: heräsin yöllä kahen jälkeen vaatteet päällä..Nukahin :whistle:

Harrastukset tällä hetkellä nyt ei oo mitään erityistä. Yhessä vaiheessa harrastin zumbaa kotona, mutta oli pakko lopettaa ku ennen plussaa jo alko vihlomaan paikkoja zumban aikana. Sillon epäilin että raskaana vois olla. Sen sitten lopetin ku tuntu niin epämukavalta.

Painosta Mulla paino pysyny pitkän aikaa samoissa lukemissa 56-58kg.
Nyt en ole käyny vaakalla, voi olla että ollaan jo uusissa lukemissa ;) Mutta en ala ressaan sitä turhaan.
Tytöstä sama paino ku aloin odottaan ja 20kiloa tuli. Kaikki lähti nopsaan pois. Ne kilot kyllä lähtee ku vaan haluaa, joten sitä ei tarvi turhaa ressata, Nauttia odotuksesta täysin mahoin ja rinnoin.

Kertomisesta Kerrotaan varmaan heinäkuussa np-ultran jälkeen. Poika ku osaa puhua niin ei viitti aikasemmin kertoa sillekkään, sehän kertois heti kaikille :D
Tyttöki osaa jonku verran, joten osais kyllä seki sanoa ja näyttää.
Vaikka ei varmaan mee kauaa kun mun äiti aavistaa, se on aavistanu kaikki raskaudet jo alussa.


Keiju ja tirppa rv 6+3
 
Hyi kauheeta, näin unta että aloin vuotaa verta ja en uskaltanu kertoo siitä kellekkää. Miehellekkää siis. En oikee muista mite se uni päätty. :|

Oon kanssa nyt tosi laiska.. yritin lukea kaikki viestit. Heti kun ei käy, ni niitä tulee monta sivua. :D
Tänää mennää maailma kylässä tapahtumaa ja kaipa tota ylex poppiaki pitää mennä kurkistaa. Ja illalla grillataa, nam!! :) Mullaki paino pysyny siin samas mitä oli enne raskautta, ei miinusta eikä plussaa. :D Esikoisesta tuli 20kg

icefairy&Linnun Lyy 7+2
 
Moi!

Olipa mukava lukea ultra- ja neuvolakuulumisia :heart: Mä en ole vielä varannut neuvolaa, ultran kylläkin kesäkuun puoliväliin. Voi kun sinne asti pääsis :)

Raskausuutisen kertomisesta: ajattelin että voisin lähimmille sukulaisille ja kavereille kertoa varhaisultran jälkeen, muilla sitten joskus np-ultran jälkeen. Yhdelle kaverille, joka tiesi meidän yrityksestä, olen jo kertonut posit. testistä, kun olisi kuitenkin arvannut. Mulla on ollut maha tosi turvoksissa, mietityttää mahtaako joku arvata siitä, vaikka viikkoja vasta 5!

Painoasiasta: Mulle tuli esikoisesta 11 kg, josta jäi muutama (painoindeksi oli silloin 22, oiskohan nyt lähempänä 23). Ne olis varmaan lähtenyt, jos olisin viitsinyt panostaa liikuntaan. Saa nähdä miten paino nousee tällä kertaa, pitäis vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa.

Huomenna alkaa jännittävä, siis kuudes raskausviikko. Jännittävä siksi, että viime raskaudessa kuudennesta viikosta on jäänyt aika dramaattiset muistot: rv 5+3 alkoi voimakas verenvuoto, ja TYKSissä löytyi kohdunsuulta hematooma (liukeni onneksi vähitellen itsestään pois kun tuli lisää viikkoja). Viikolla 6 alkoi silloin myös 24/7 pahoinvointi. Saa nähdä mitä tällä kierroksella on luvassa!

Calypso 5+0
 
Tervetuloa Jeccika ja onnittelut. :flower:

Seulonnoista: Siinä milloin missäkin täytyy antaa se verikoe ja käydä nt-ultrassa, taitaa olla kunnittain eroavaisuuksia. Tampereella ne menee näin:
Varhaisraskauden yhdistelmäseulonta, joka koostuu
- varhaisraskauden seerumiseulonnasta: raskausviikoilla 9+0 - 11+6 ja
- sikiön niskaturvotuksen mittauksesta NT: raskausviikoilla 11+0 - 12+6
Muistaakseni tuo verikoe kuuluu täällä antaa vähintään viikkoa ennen, jotta se tulos on tullut nt-ultraan mennessä. Esim. kun minä olen menossa nt-ultraan omien laskujen mukaan rv11+6, niin näyte täytyy kait antaa 10+6. Mulla on maanantaina neuvola, joten tulen kertomaan jos puhun nyt puuta heinää. :) Kannattaa varmistaa oman kunnan käytännöt nettisivuilta tai neuvolasta, jos haluaa seulontoihin mennä. Teillä savara ja BellaMarie näyttää ainakin olevan eri käytäntö kuin täällä päin.

Onnea Marde hyvistä ultrakuulumisista kuten myös Shamandalielle onnittelut. :flower:

Kreecher, Minä käytän juuri tuota samaa, että avaan uuteen välilehteen sivun jolle kirjoitan ja toisella selailen tekstit mihin kommentoida. Ei tällä päällä muuten mitään osaisi vastata. :) Ja lisäksi kopioin tekstin ennen lähettämistä, jos olen kirjoittanut paljon. On pari kertaa teksti kadonnut bittiavaruuteen.

Painosta: Mulla aamupaino vaihtelee enimmäkseen 67-68 välillä, tänä aamuna oli vähemmän. Olisi ihana saada sitä pari kiloa alaspäin tai ainakin lihakset parempaan kuntoon. Painoindeksi on 23 tai alle. Liikunta on jäänyt hyvin vähiin ja se näkyy yleisenä löllööntymisenä. =) Pitäis alkaa käymään taas salilla, jotta ehtisi saamaan keskivartalon kuntoon ennenkuin vatsa alkaa kasvamaan. Pelottaa mahdolliset selkäsäryt, jos en tee asialle jotain.

Kertomisesta, Mä en tiedä milloin sitä kertois molempien vanhemmille, sillä sen jälkeen se leviää kaikille sukulaisille ja en haluaisi sitä vielä kaikkien tietoon. Etenkään kun ei itse näe näitä ihmisiä kuin harvoin. Jos me kerrotaan, niin varmasti ihmiset onnittelee heti facebookissa ja sitten tietää nekin, joille haluaisi itse kertoa vasta ajan kanssa. Jos ei olisi keskenmenoa taustalla, niin ehkä voisin kertoa heti nt-ultran jälkeen.

).( Olen lukenut, että joillain raskausvitamiini lisää pahoinvointia. Minä oon tähän asti ottanut sen aamuisin, mutta kokeilen nyt ottaa sen illalla. Jospa se veisi tuon ällötyksen pois. Mulla on tänään pistänyt oikealle puolelle vatsaa ja vessassa käydessä tuli vaaleanpunaista vuotoa. En jaksa vielä hermostua, sillä tämä on nyt kolmas kerta ja se on aina loppunut. Jos vuoto lisääntyy tai kipu ei mene pois, niin sitten vasta huolestun.

Tuittu- 8+4 (muistaakseni)
 
Huomenia,

Täällä väsymys vaan jatkuu. Just heräsin siis 12,5 tunnin yöunilta :ashamed:. Ootan kyllä aikaa et tää helpottaa ja alkaa se kuuluisa energiavaihe.

ultrakäytännöistä on ollu puhetta. Mun täytyy myöntää et ei mitään muistikuvaa miten täällä menee. Edellisen raskausajasta siis aikaa jo kohta 5v. Tuttavan kautta tosin oon kuullu et jotain muutosta täällä on käytäntöihin tullu, joten eipä tuota kannata alkaa arvaileen. Se kuitenkin pitää edelleen paikkansa et 2 kunnallista ultraa on täälä tarjolla.

Painoasiaa on kans ollu. Itellä paino on nyt ollu jo useemman vuoden siinä 56-58, niinku monella muullaki täällä. Raskaudet on tuonu kiloja runsaasti, mut onneksi ne on lähteny helposti poiski. Kakkosen imetys "kuihdutti mut 46 kiloseksi ja sillon olotila ei todellakaan ollu mikään hyvä :'(

Liikunnasta on ollu myös puhetta. Ite harrastan monenlaista liikuntaa. Spinninkiä, kuntosalia ja juoksemista. Juokseminen on kyllä jääny nyt minimiin, ei jotenki tunnu enäähyvältä. Ja kaiy sitä vähä varooki. Mulla meinaa nuo sykkeet nousta tosi helposti :( Muistelisin et alle 150 pitäs sykkeet pysyä raskausaikana. Mulle se vaan on ihan normaalilukema, eikä olo oo mitenkään rasittunu vaikka sellasia lukemia näyttääki.

Mardea pitiki onnitella hienoista ultrakuulumisista :flower:

T. tammitähti ja Tirppis 7+0
 
Ei olla oikeastaan mietitty vielä kertomista ollenkaan. Aika pitkälle saa mennä, ellei maha kasva niin, että jää kiinni. Sekä minä että mies olemme kertoneet yhdelle läheiselle ystävälle kumpikin. Itselläni on sekin takaraivossa, että läheisistä kavereista yksi on aivan vastikään saanut vauvan, yhdellä on juuri yritys alkanut ja yhdellä on takana kaksi vuotta lapsettomuutta. Ei oikein potentiaalisia kuulijoita meidän "oops, didn't see that one coming" -jutulle.

Tällä hetkellä harrastan lähinnä laulelua ja kreikkaa. Eli opiskelen huvin vuoksi kreikan kieltä ja aina, kun kukkaronnyörit sallivat (=noin kerran vuodessa) painelen Kreikkaan. Tänä vuonna suuntaan kaverini ja kahden vanhimman lapseni kanssa Kreetalle. Nyt on hyvä mennä sinne, kun rahammekin ovat jo siellä...
Laulaminen painottuu lähinnä a cappella -bändini kanssa hoilotteluun. Kerhopuolelle voin laittaa bändin nettisivun linkin, tänne en vielä uskalla, jos joku semituttu sattuu osumaan tänne ja näkemään. En halua tätä vauvauutista vielä ykeiseen jakeluun...
 
Pitää kyllä yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti, ettei ns. liikakiloja tulis ihan hirveesti :D Nytkin hellalla porisee makkarakeitto jossa on runsaasti porkkanaa, mun herkkua. Eilen kävin ostamassa Multivitan raskaus ja imetys -vitamiineja ruokavalion ohelle. Kalsiumin saanti on jääny mulla varmaan aika vähälle, vaikka maidostakin tykkään. Pitää nyt yrittää panostaa senkin saantiin :p

Ihan tajuton väsymys on tullu kuvioihin, voisin nukkua pitkät päiväunet, vaikka yöllä nukkuisinkin sen 10h. Päivällä jaksaa olla sen pari tuntia hereillä ennen ku alkaa väsyttää..

Meillä oli neuvolassa puhetta noista seulonnoista ja se terveydenhoitaja käski miettiä kaks kertaa haluaako mennä siihen. Mitä mieltä ootte? Joka tapauksessa oon kiinnostunu lapseni terveydestä ja haluan tietää jos jotain poikkeavaa on.. Mutta hoitaja varoitteli niistä tuntemuksista mitä voi tulla jos jotain poikkeavaa sitten löytyy.. Luulenpa kuitenkin, että haluan käydä siellä. Mieskään ei oikeen osannu asiaan sanoo mitään :D


Noppaliini ja Nappula 7+0 POKS! :heart:
 
jahas, vieraat ois sitten käyny, veli ei tule kun oli päivällä kaverinsa luona ja sit menee sinne ilmeisesti illaksikin ja sen avovaimo oli shoppailemassa, juu kiva jee...jos minä noin tekisin, niin ois kamala haloo :snotty: juu ehkä oon hieman herkkä juu, mut hatuttaa kun säästettiin heillekin ihan varta vasten tarjottavaa, kaippa minä ne sit syön :kieh: ja kiitän vaakaa ens viikolla :ashamed:

muutenkin olen ollut eilisen ja tämän päivän itestäni lasten kanssa jos ei oteta huomioon sitä paria tuntia kun vieraat kävi, niin ois ollu kiva veljenkin käyminen, huomenna itse en kotona ole, kun lupasin siskon hakea aamulla reissultaan ja sit mennä sinne grillaileen.

mukavia lahjoja tosin sain kyllä, siskolta sain edward-fleece peiton :p , mieheltä ja lapsilta ruusutarha-mukin, appiukolta muumipapanhattu-maljakon (vihdoinkin ymmärsi mitä mulle voi ostaa) ja vanhemmiltani ja tätiltäni kesärahaa :xmas:

masistaa vaan niin pirusti, menis tä alku nopsasti niin ois parempi mielikin, eikä kaikesta aina allapäin :(

Mutzilla ja tirriäinen 7+4 :heart:
 
Mutzilla, millanen se maljakko on?? En oo törmänny vaikka hulluna muumeihin olenki :-D se ruusutarhamuki on kaunis :) Kyllä minuaki sapettas, jos mulle tehtäis noin... ehtiihän se veljes varmasti kaverinsa luo joku toinenki kerta :eek: synttärit on kuitenki vaan kerran vuodessa.. Olis ollu kohteliasta käydä.


Noppaliini ja Nappula 7+0
 
Mä en kestä, herkistelen kokoajan. Siis itkettää kaikki... ja nyt kiusaan itseäni katsomalla Kadonneen jäljillä!

Kertomisesta: Kerrotaan varmaan ultran jälkeen, mikä on 15.6. rv on sillon n.11.

Esikoisesta eka neuvola kerta oli joskus vk 6-7, nyt olin vk 8. Eli aika samoissa. Ja se veriseulanta on sitten samalla kun on ultrakin.


emeliina 8+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Noppaliini:
Mutzilla, millanen se maljakko on?? En oo törmänny vaikka hulluna muumeihin olenki :-D se ruusutarhamuki on kaunis :) Kyllä minuaki sapettas, jos mulle tehtäis noin... ehtiihän se veljes varmasti kaverinsa luo joku toinenki kerta :eek: synttärit on kuitenki vaan kerran vuodessa.. Olis ollu kohteliasta käydä.


Noppaliini ja Nappula 7+0
se on kuin muumipapan hattu käännettynä ylösalas, se on kirkas ja sit siinä on tumma se nauha tossa löyty kuva http://www.muurladesign.com/index.php?PAGE=4&NODE_ID=4&LANG=1&group=25&family=76
 
Nyt on hyvä hetki istua sohvalla ja lueskella muutaman päivän tekstit. Pojat nukkuu ja mies on kalassa. Ihanan hiljaista ja rauhallista!

Seulontaa varten olis meillä ollu verikokeet kai viikolla 10, mutta minä nätisti kieltäydyin kuten kahden muunkin aikaan. Noppaliini tuossa kyselikin suhtautumista. Minä en koe tietoa kovin tarpeelliseksi meidän kannalta. Down on harvoissa tapauksissa sellainen että se vaatisi välitöntä tehohoitoa syntymän jälkeen tai jos on niin ne tapaukset todetaan usein poikkeavuuksina rakenneultrassa. Keskeytystä en tekisi sillä perusteella, joten tieto on suhteellisen "turha" meille. Toisaalta jos olisikin väärä positiivinen niin menisi turhaa stressatessa aika. Otan tilanteen sellaisena kuin se tulee. Onko muita samalla asenteella vai olenko "vanhanaikainen"?

Minä olen kertonut raskaudesta aina jos on kysytty ja vanhemmillemme ja esimiehelle ilman kysymistäkin. Myös lapset tietää ja ei olla erityisemmin sanottu ettei sais kertoa. Tuntuu että jos ei kerro kellekään raskaudesta niin sit ei ehkä tulis kerrottua keskenmenostakaan jos niin ikävästi kävisi ja olen kuitenkin luonteeltani sellainen että haluasin puhua asiasta läheisten ihmisten kanssa. Eli eipä ole ihmeemmin salailtu, mutta ei myöskään kuuluteltu.

Liikkumisesta: nyt on ollut vähän hiljaisempaa tuon pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Pitkiä mutta rauhallisia lenkkejä koiran kanssa pääosin metsässä, jotta pääsee vähän irroittelemaan. Loman alkaessa viikon päästä aion palata kutosalille kaks kertaa viikossa, kun alkaa kohta lihakset surkastua =D Pitää vaan tehdä uus ohjelma, ku vanha ei ihan suoraa käy. En esim. ehkä uskalla lastata jalkaprässiin toistasataa kiloa ym. Vähän pienemmät painot ja enemmän toistoja. Juoksemisen aloitan uudelleen heti kun ei ala oksettaa jokainen hölkkäaskel :x Kuopusta odottaessa juoksin (tai siis lopussa köpöttelin) lähes synnytykseen asti. Ihan voinnin mukaan aion nytkin jatkaa ellei ehdi liukkaita tulla ennen sitä. Wii fitin jooga on myös ihan jees aamuherättely jos ehtii nousta ennen lapsia :)

Koitan palailla seuraanne jo heti huomenna poksumaan niin ei ehdi kertyä niin paljoa kommentoitavaa :D


 
juur kotiuduin kaverin syntymäpäivä juhlista ja useampikin tuli ja kysyin olenko raskaana.huomasivat kuulemma kun olen niin pyöristynyt. olin vielä laittanut sellaiset vaatteet joista ei niin helpolla huomaisi pömppistä mutta huomasihan sen. varsinkin kun olen ollut ihan alipainoisen laiha ja nyt kunnon pötsi edessä :headwall: että se siitä en kerro kenellekkään kun muutamalle parhaista ystävistä :headwall:
no sanoin kyllä että km riski on suur koska on ollut vähän onkelmaa..

miisuliisa ja tippa 8+0
 
Me ei olla salailtu ollenkaan tätä raskautta. Jos nyt köpösesti käy niin onpahan kunnon tukiverkko ympärillä. Ja on tuo oma olotila alkanu olee niin huono, koko ajan yököttää joku ja näytänki varmaan jo aika kamalalta :LOL: Tuntuu että turvottaa ihan sikana ja kaikki se turvotus on iskeny tuohon mahan seutuville. Muutenki kyllä oon pyöreä vähä sieltä sun täältä mutta kyllä tosta pötsistä luulis että pitemmällä ollaan :LOL: Oon nyt joka aamu syöny puuron heti ku oon heränny ni ei oo yhtään paha olo ollu aamusin. Vieläku sais tän väsymyksen pois ni hyvä ois.

Susanna 7+1
 
Hyi s#¤%&na, mikä olo... :x
Olikohan eilisiltana kun vielä oikein hehkutin miehelleni, etten ole oikeastaan ikinä voinut huonosti aamuisin, vaan etominen lisääntyy yleensä iltaa kohti. Pitikin sanoa ääneen...

Painosta on keskusteltu paljon. En omista vaakaa ollenkaan, koska minulla on typerä tapa alkaa vahtia sitä sitten liikaa. Viimeksi uimahallireissulla oli 55kg (BMI 20) ja se on varmaan aikalailla totuudenmukainen lukema. Joka raskaudessa olen kerännyt aika huolettomasti painoa, mutta aina se on pois lähtenyt. Esikoiselta tuli +23kg, mutta siitä oli osa aikamoista turvotusta ja nestettä, koska sain loppuraskaudesta sen raskausmyrkytyksen. Tokalta tuli +14kg ja kolmannelta +17kg. En aio tälläkään kierroksella vouhata painonnoususta turhaan, tulee mitä tulee, kyllä ne kilot sitten joskus lähtevät. Krematoriossa viimeistään...

Ihan uteliaisuudesta kyselen, onko kukaan muu yhtä pöljä, kuin minä, ja funtsii nyt jo synnytysjuttuja? Lueskelin tuossa esikoisen odotuspäiväkirjaa ja olen naureskellut fanaattista luomusynnytyskantaani. Synnytys oli nimittäin ollut kunnolla käynnissä noin 20 minuuttia, kun jo karjuin, että mikä tahansa nuijanukutus avuksi! :LOL:
Loppujenlopuksi nuijanukutus olisi ollut ainoa, minkä olisi ehtinyt saada, koska avautuminen vei noin 40 minuuttia. Luomuna se sitten meni, halusin tai en.
Kaksi seuraavaa ovat olleet vähän "hellävaraisemmat" kokemukset ja niissä tuntui oikeasti siltä, ettei kipulääkkeitä tai puudutuksia tarvita. Niissä olin kuitenkin älynnyt jo laittaa sairaalan esitietolomakkeeseen, että toivon saavani kipulääkitystä, jos koen sitä tarvitsevani. Fanaattisuus siis karisi kokemuksen myötä.

Tulevaa synnytystä en aio sen kummemmin suunnitella, mutta on minulla edellisten pohjalta käsitys siitä, mikä auttaa. Vesiallas oli ihana juttu ja ponnistaminen on sujunut parhaiten jakkaralla.

Täälläkin on maha iltaisin turvoksissa niin, että voisi luulla puolivälin poksuvan! Täytyy välttää iltavieraita... :D

Ihana ilma ulkona, nyt äkkiä ulos!

Kreecher ja Ötys n. 5+...
 
Tulin "poksumaan" :) Vaikka hyvät oli ultrakuulumiset niin eikö hemmetti eilen lorahtanut TAAS verta kuten aiemminkin. En jaksa enää siitä huolestua, jos loppuu nopeasti eikä tosiaan ole sitä kipua, ärsyttävää se kuitenkin on.

Ai niin, miehen mielestä ultrakuvassa meidän baby näyttää ihan meteoriitilta. :)

Marde ja Milli 8+0
 
).( avautumista..

Mies on tosiaan ollut jo kaksi viikkoa työreissulla, ja tulee vihdoin huomenna kotiin. Puhuttiin äsken skypen kautta, ja tuli puheeksi meidän auton hankinta. Itse olen vasta ajamassa korttia, miehellä se on, mutta meillä ei ole autoa. Mies ei sitä ole halunnutkaan, mutta itse tarvitsen sen koiran kanssa harrastamista varten, sekä olisihan se muutenkin kätevä kun raahaa kaupasta kissanhiekkaa yms. Aiemmin meillä oli puhetta ostaa noin 2000? maksava "kauppakassi". Nyt sitten aloin puhua, että eihän sellaiseen mitkään lastenvaunut mahdu, että pitää hommata kalliimpi farmari. Mies alkoi väittää kuinka parilla tonnillakin saa jonkun farmarin jos sikseen on, yms yhtä tyhmää. Mulla meni hermot, ja pistin puhelun poikki.

EIkä ole ensimmäinen kerta, kun olen saanut itkukohtauksen tän parin viikon aikana miehen takia. Eikö se oikeasti tajua, että mä olen nyt raskaana, ja että meille tulee ihan oikeasti lapsi? Mulla menee mielialat ihan ees sun taas, ja mä pelkään ja olen toisaaltani ihan kauhuissani. Lapsi on kyllä äärimmäisen toivottu ja tahdottu, mutta pelottaa mua nyt silti. Tuntuu, että mun miespuolinen työkaverinikin on paljon empaattisempi mun olotilaa kohti kuin oma mies :ashamed:

Syön siis vielä tosiaan mielialalääkkeitäkin, ja tuntuu kuin masennus olisi hiipimässä takaisin. Toisaalta taas tiedän, että suurin osa näistä mielialanvaihteluista johtuu mun hormooneista ja raskaudesta, mutta mitä jos se onkin taas masennusta? En mä halua näitä pirun itkukohtauksia takaisin! :'(

neulaisen pää on ihan sekaisin. :ashamed:

neula 5+3
 
Makaan sängyn pohjalla ja odottelen hyvää oloa... Voipi kotvasen kestää :D :x

neulainen :hug: mielialavaihtelut on tosiaan ainakin mulla aika rajuja aina alkuraskaudesta. Eilenkin oli sellainen päivä, että olis voinu mennä komeroon ja pistää oven päväksi kiinni. Mulla on aina helpottanut toisella kolmanneksella kun väsymys väistyy. Mies ja lapset saavat valitettavasti siihen asti kärsiä enemmän tai vähemmän... :ashamed: Niin ja mä olen aina raskaana ollessa itkeny ihan joka asiaa. Ekaa odottaessa jopa yhtä sammakkoa joka OLIS VOINU jäädä auton alle... :whistle:

Kreecher minä ainakin olen jo pyöritellyt synnytystä mielessäni ja eilen tuli rupateltua pitkät pätkät synnytyksistä kun käytiin katsomassa kaverin pikkuista vaavia :D Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta innolla odotan. Mulle jäi kuopuksen synnytyksestä niin hyvä fiilis että ei kyllä yhtään ahdista tai pelota (toisin kuin esikoisen jälkeen).

Kamala vauvakuume jäi eilisestä kyläilystä... Onneksi on oma tulossa, muuten voisi ahdistaa varsinkin nyt kun tosi moni kaveri saa kesän aikana pikkuisia...

*POKS*

 

Yhteistyössä