Tammikuun tähtöset 2014

Meillä nukutaan oikein hiljaa. Ähistään vain tuttia :)

Kerroin tuonne meidän joulukuun ryhmään jo tämän päivän neuvolalääkärikäynnistä. Voi pojat!! Tämä herran pulauttelu kuuulema saattaa johtua maitoallergiasta. Paskat sanon minä! Ei tämä pikkuherra ees voi juua tuota maitoo ku nousee takas ylös heti. -.-" Voi huohhh.... Ja iho on vaan pintakuiva.
 
Pukemisesta: Meillä vaunuissa +5 keleillä on untuvamakuupussi, sisävaatteiden lisäksi fleecehaalari, villaiset tumput, huppu ja yleensä myös pipo päässä. Jos sylissä ulkoillaan ja on tuulista, niin yleensä pidetään sitten paksumpaa kevyesti topattua pörröhaalaria, jossa myös huppu ja se nostetaan vielä pipon päälle. Tosi vähän ollaan vauvan kanssa ulkoiltu, kun ei oikein meinaa tykätä tuosta vaunuilusta ja sylissäkin viihtyy ulkona vain pieniä aikoja kerrallaan...

Nukkumisesta: Täällä on kyllä rauhallinen nukkuja. Välillä unissaan hieman öhisee ja huokailee, mutta ei sen kummempaa. Ihan muutamia kertoja on kiljahtanut kesken unien.

Vaatekoosta: On kyllä ihan älytöntä vaihtelua noissa eri merkeissä! Meillä menee vielä niukin naukin yhdet 50 koon housut, mutta muuten onkin sitten käytössä kaikkea 56 ja 68 cm:n väliltä. Suurin osa kuitenkin kokoa 56.

Kylvetyksestä: Täällä kylvetään max. 2 kertaa viikossa, kun on pienellä kovin pintakuiva iho ja yleensä kylvyn jälkeen vetää ihan hirveät raivarit jostain kumman syystä.

kaiho: Aluksi vauva söi ihan kummankin sylissä pullosta, mutta yhtäkkiä ei enää käynyt kumpikaan. En siis ole ollut kotona ollenkaan, kun mies on yrittänyt vauvalle pulloa antaa. On ollut kyllä todella nälissään, kun normaalisti syö noin kahden tunnin välein päivisin ja tuolloin ei ottanut pulloa vielä 4-5 tunnin jälkeenkään viimeisestä syötöstä. Eilen juuri ostin Emman tuttipullon, jossa mielestäni on aika lähelle nännin näköinen tuttiosa, mutta ei vauva suostunut siitäkään imemään. Nyt sentään jo suostuu "lupsuttelemaan" tuttipullon tuttia, kun aiemmin on saanut raivarit jo pelkästä pullon näkemistä. Eikä ole ollut merkitystä, onko pullossa korviketta vai juuri lypsettyä äidinmaitoa. :confused:
 
Miten teillä mies on kaikessa touhussa mukana? Herääkö öisin vauvaa hoitaan, hoitaako päivällä? Meillä mies käy töissä joten annan sen nukkua mitä se nukuttua saa. Viikonloppuna vähän herkemmin saatan kysyä avuks mut aika harvoin silloinkin, toinen on muutenki niin uupunu ja väsyny erinäisistä syistä. Välillä ärsyttää kantaa suunnilleen kaikkea vastuuta ja olla aina kiinni vauvan hoidossa mut toisaalta kyl niin nautin tästä etten mitään haluis tehä toisinkaan. Mies kyllä hoitaa vauvaa illalla jos tarvii, tykkää touhuta sen kans jos vaan jaksaa.

Pakko udella sitäki et onko helppo sopia raha-asioista nyt ku on vauvan takia uusia menoeriä? Me jaetaan kulut, jokin jääräpäisyys ja sisu minussa ei anna taipua muuhun. Lapsilisätkin menee yhteiselle tilille. Asian ollessa näin ärsyttää aina ihan hirveästi kun mies alkaa nipottaan jostain auton kustannuksiin osallistumisesta kun autoa käytetään välillä yhteisiin juttuihin vaikka ei olis ees pakko, itse käytän autoa omiin juttuihin todella harvoin tai en ollenkaan vuoden aikana. Auto on siis miehen nimissä ja käytössä, itse en ole autoa tarvinnut. Muutkin kulut mies kyllä laskee tosi tarkkaan ja vaatii kyllä omansa. En voi ite sietää tollasta asennetta :( ite miellän asiat enemmän yhteiseksi hyväksi oonkin kysyny et miten se hinnoittelee sen että hoidan meidän vauvaa ihan minimituella ja lykkään mahdollisuutta omiin työtuloihin. Meni hiljaseks!

Meillä on nyt muutenki ollu erimielisyyksiä... lähinnä siitä missä molemmat haluis asuu. Mies tivaa asiasta yhtenään vaikka vieläkään ei tiedetä mitään uutta jotta voitas oikeesti päättää. Mies haluis muuttaa kotiseudulleen, missä mulla ei oo oikein mitään, ei ainakaan moneen vuoteen työtä eikä kyllä tuttujakaan. Koen sitte tosi raskaaksi sen ku toinen hiillostaa ja painostaa. Oli pakko sanoo etten jaksa nyt tällasta ja että haluun tauon näistä koska alkoi tosissaan uuvuttaa nuo jutut ja kuitenki haluan jaksaa hoitaa tyttöä kunnolla ja olla hyväntuulinen äiti sen seurassa. Nyt on sitte helpottanu ku mies on malttanu olla puhumatta noista. En todellakaan haluis et vauva kuulis riitelyä yhtään :(

Täällä herättiin yöllä klo 1 ja klo 4 syömään, vähän meinaa olla itellä vaikeuksia pysyä tuolloin hereillä... milloinkohan vauvaa vois alkaa opettaa pitempiin yöuniin? Kyllähän tuo välillä nukkuu pitempiäkin pätkiä mut yleensä kuitenkin kaks yösyöttöä tulee, sen verran aikaisin tyttö syö illalla viimesen kerran ja nukahtaa yöunille noin kymmeneen mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä mies ei IKINÄ oo heränny yöllä hoitaa vauvaa. Toki hän käy töissä ja muutenkin hänen nukkuminen on hankalaa. Joten nukkukoon. Ja oikeastaan se olen minä, joka vauvan kanssa tekee ja touhuaa. Toki mies viihyttää pojua tai syöttää. Siihempä ne jää. Oon eilis illasta asti pitäny mykkäkoulua. Pyysin, että kylvettäs pojan. Ei eväkään liikahtanu sohvalta! Siis suoraan sanottuna vituttaaa koko ukko!! Kerran sanoinki, että sama ois olla yksinhuoltaja ku siitä ei oo mittää apua! ARGH!

Menot... No minun rahat menee vauvaan ja puolet asumiskuluista. Asuntolaina,yhtiönvastike ja sähkölaskusta puolet on maksettava. Ja ei luonto anna täälläkään periksi olla maksamatta noista puolia. Meillä kaksi autoa hetkellisesti, joista mies maksaa menoerät. Mutta niih, kaikki loput jota jää minulle tilille, suurimmaksi osaksi menee vauvaan.

Vissiin puolivuotiaan vauvan pitäisi jaksaa nukkua koko yö. Meillä nyt muutamana yönä on syönyt näin viiden aikaan. Mutta nukahtaa jo klo 20-21 väliin. Näyttää vain aikaistuvan nämä yöunille menot pikku miehellä. Mutta vielä viime viikolla meillä syötiin joka yö klo 02 ja 05. Nyt lähempänä 3kk ikää, joka saavutetaan ensi viikolla, niin yöunet on alkanu pidentyä ilman ruokailuja itsestään. Aloin viime viikon loppupuolella tarjoamaan yöllä tuttia kun ähisi ja luulin että on nälkää. kun lämmitti maidon, niin saattoi närppiä vain 30-50ml 120ml sijasta. Alkoi tyytyä tuttiin.Eli meillä tais vähän niinku poika itekseen lopettaa yösyönnin.
 
Voi että, ymmärrän kyllä niin ton ärsytyksen! Ei meilläkään koskaan tarjouduta yöllä auttaan, ei ees ku oli hiihtolomaviikko. Jos auttaa niin silloinki kysyy kysymyksiä tyyliin "niin pitiks vielä tehä jotain" ja selvästi on jo ainaki omasta mielestään lähdössä nukkuun :D

Noh, en vaadi toista viikolla vauvan hoitoon yöllä, eihän se saa päivällä levätä ku käy töissä. Mut viikonloppuna sais autella, olis ihana ite nukkuu joskus vähä enemmän yölläki. Imettää se ei voi ja mun on helpointa tehä se yöllä ku rinnat on niin täynnä silloin et pakko tyhjentää jotenki kuitenki. Mut sais tulla vauvaa röyhtäyttään ja vaippaa vaihtaan. Tyttö syö nykyään öisin vaan toiselta rinnalta eli menee max 15 min joten saisin siinä hyvin sit nukuttuu. No, hyvin saan yleensä nukuttuu vaik ite nyt valvon ja hoidan kun vaan kahdella yösyötöllä mennään ja päivällä ollaan päikkäreillä. Yöllä tulee pumpattua maitoa toisesta rinnasta, se ehkä pahiten herättää mut mielellään puran paineita ja samalla luovutan maitoa joten ihan oma valinta valvominen tuon takia.

Itekin muuten just tällä viikolla meidän kehityskeskusteluissa sanoin et tää painostus asuinpaikka-asioista ja siitä tuleva stressi ja erimielisyydet on niin raskaita et paremmin jaksais vaan vauvan kans. Vauvan hoito ei tunnukaan raskaalta mut jos tulee jotain ylimääräistä huolta ni se alkaa kuormittaa vauvan hoitoakin.

Miten teillä muuten vauva nukkuessaan liikkuu? Meillä ei ennen mut nyt, pitää vissiin jättää ilman peittoa ku en haluu löytää sitä tukehtuneena sen alta. Tyttö alkanu mönkii ja mylläämään - hiljaa jottei äiti kuule - sängyssä. Kova tarve liikkua ilmeisesti... viime yö oli muutenki aika levoton, tyttö paitsi mönki menemään myös mussutti ja ähelsi sormiaan suuhun. Tuota se on nyt tehny muutaman päivän, oikeen tohkeissaan ja kuolaa sitte samalla hirveästi. Sillä näkyy yläleuan ikenen alla etuhampaiden muodot, ne pullottaa jo muutaman millin verran, ja vähän mietityttää milloin ne tulee ku näkyy taas enemmän ja nyt tyttö alkanu hieroo kättään suuhun ja on levoton... tiiättekö onko yleistä et ihan vaan uusien asioiden oppiminen tekee vauvan levottomaks? Toi on yks mun teoria tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Miehen osallistumisesta, meillä kun ollaan pullonpyörittäjiä, niin mies on osallistunut vaihtelevasti syöttöihin ja muihin. Yöllä saattaa ihan pyytämättä nousta ylös lämmittelemään maitoa ja syöttämään vauvaa, mutta läheskään aina hän ei edes herää vauva yöllisiin nälkäilmoitteluihin. Viikonloppuisin ottaa enemmän vastuuta vauvasta, ja arkisinkin hoitaa töiden jälkeen yhden syöttökerran ja vauvan viihdytystä ja sylittelyä. Usein nämä asiat tapahtuu oma-aloitteisesti, joskus olen suoraan "käskenyt" :D Ja saatan vain tylysti antaa vaihtoehtoja tyyliin "syötätkö vauvan vai laitatko ruuan?".. Jouduin myös kerran lähtemään yhteensä 7h pois kun kävin saattamassa ystäväni hautaan, kaukana toisessa kaupungissa, mutta hyvin olivat pärjänneet täällä :)

Mies oli vauvan synnyttyä yhteensä 4 viikkoa kotona, piteli talviloman ja ylityövapaita isyyslomien perään, ja uskon että sekin on vaikuttanut miehen matalaan kynnykseen hoitaa vauvaa. Olen koettanut olla neuvomatta liikoja, kyllä hänelläkin joku vaisto ja maalaisjärki on, ja ihan yhtä paljon kokemusta vanhemmuudesta kuin minullakin, vaikka monia asioita tekeekin erilailla kuin minä, mutta olkoot jos lopputulos on sama :D

Taloudellinen puoli, maksellaan puoliksi talolainaa, muut asumiskustannukset hoitaa mies tällä hetkellä, ruokamenot on ehkä enemmän mulla kun minä meistä usein olen se joka kaupassa käy. Vauvan tavaroihin ja vaatteisiin menevät kulut on mennyt suoraan minun rahoistani, mies makselee sitten autojen kustannuksia. Jos tästä joskus hoitovapaalle vielä jään, kuten aikomus oli, niin täytyy katsoa noi rahahommat uusiksi.

Tyttö ei hirveästi unissaan myllää, taitan peiton sänkyyn sellaiseksi pussiksi niin että toinen pää on tuolla tytön selän alla, ja toinen taitettuna rinnan päällä, kädet ulkopuolella. Peiton reunat taitan patjan alle, hyvin on kestänyt useimmiten, joskus on potkinut niin innolla että peitto on myttynä jalkopäässä.

Ja vielä lisää :D tyttö löysi nyrkkinsä muutama viikko sitten ja siitä lähtien ne on suussa pyörinyt jäystettävänä, käsien iho on ihan punainen niistä kohdista mitä syö, yöksi laitan miedointa hydrocortisonia ja yöpuvun hihat käännän tumpuiksi. Usein maiskuttelee nyrkkejään "yksin ollessaan" esimerkiksi sitterissä tai lattialla makoillessaan, sylissä ei niinkään. Uskon että uudet opitut taidot heijastaa suoraan yöuniin, näin olen ehkä lukenutkin jostain. Liikkelle lähtemistä odotellessa... :D
 
Viimeksi muokattu:
kaiho, kylläpä kuulostaa mukavan osallistuvalta sun mies! :) meillä miehellä on kyl motivaatio kohdillaan mut ei uupumukseltaan jaksa hirmusesti. Harmittaa mutta ttoisaalta ymmärrän. Välillä kyl menee hermot ku toinen ei saa tehtyä itsenäisesti ja oma-alotteisesti... alussa se tarkisti multa kaikki, sanoin sit siitä ja oon yrittäny olla liikaa neuvomatta. Oli kyl naurussa pitelemistä ku yhen kerran mies oli laittanu tytölle bodyn potkareiden päälle... :D potkarit ei siis olleet edes haaroista aukeavaa mallia. Myöntäähän tuo itekin ettei tiiä mitä vauvalle oikein pukis :D no kyl se ehkä nykyään osaa. Ehkä.

Joo voi olla et omat sormet on vaan nyt uus löytö, näkyy kiinnostavan tuttia enemmän... tajusin muuten tässö ettei koskaan oo pesty ton käsiä muuten ku kylvyssä! Hyvää mikrobialtistusta..?
 
Jep, täällä kans nyrkki suussa joka välissä. Sitten pala käpy, kun koko nyrkki ei suuhun mahu taikkaamolemmat yhtäaikaa. Höpsö vauva.

Tosiaan meillä menee tuo maitoallergia korvike ja tuo pulauttelu on näinä kahtenä päivänä ollu vielä runsaampaa kun tuota on syöty. Huohhhhh.....
 
paivih, tsemppiä, kuulostaa kyllä kurjalta tuokin et joutuu kokeileen ja pieni siinä sit oireilee.

Kävin tässä tosiaan vihdoin äidinmaitokeskuksella hoitamassa luovutuksen virallisesti alkaneeksi. Sillä reissulla piti sit toki ruokkia tyttöä ja istuin siellä sairaalan käytävällä rauhallisella paikalla ( joskin just valvontakameran alla minkä toki huomasin vasta ku vauvalla oli jo tissi suussa) rätti muka siinä rinnalla pyydystämässä puklut ni sit ku olin röyhtäyttämist alottamas huomasin et tyttö on selkään asti märkänä maidosta! Itellä hiha ja housut märkänä... maitohan on lämmintä ni en vissiin siks ollu tuntenut mitään. Karmee siivo ja surkeet tilat vaihtaa vaatetta mut onneks oli vaihtovaatteet... silti kyl niin ärsytti refluksi ja suihkutissit että päätin olla seuraavat viikot kotona :D oon jo ehtiny unohtaa ton päätöksen.
 
Mä meen tän kaks viikkoo vaikka päällä seisten tuon pojan kanssa. Menee vaan enemmän pojalta vaatteita pukliin ja pyykkiä saa pestä enemmän ku ennen. Mutta kokeillaan nyt lääkärin mieliksi. Mutta eilen näin yhtä terkkaria tuolla kaupassa, niin se sano puklailun sauhoittuvan siihen kun kiintet pääsee alottaa. Ja kohtahan ne saa luvallisesti alottaakkkin. Nopeasti tämä kaksi viikkoa menee tuon korvikkeen kanssa taistellessa. ;) Eipä tässä tosiaan muuta hätää ole kuin vaatteitten vaihtoa useammin, pääseepähän kaikki vaatteet käyttöön ;)

Kuulostaa niin samalta Maddi tuo teidän imetys kuin meillä silloin. Harmittaa kyllä ihan vietävästi, että luovutin niin helpolla sen imettämisen. :( Mutta toivon niiiiiin kovasti, että seuraavan lapsen kohdalla jaksan yrittää enemmän ilman kovaa pulauttelua.
 
Maddi: Pakko kysyä, et tarkoititko potkarilla sitä sellaista hartioilta kiinni laitettavaa mallia vai pelkkiä housuja? Meillä nimittäin ollaan molemmat laitettu alusta asti noi potkuhousut (vai mitkä puolipotkarit nyt onkaan) bodyn alle, eikä oo tullut mieleenkään laittaa niitä siihen päälle, kun näyttää mun mielestä ihan hölmöltä. :D

Meillä ollaan molemmat nyt kotosalla, mitä nyt itse olen välillä parin tunnin pätkissä töissä. Mies siis osallistuu (tietysti imetystä lukuunottamatta) ihan siinä missä minäkin ja varsinkin aluksi esim. kylvetykset ja pyllypesut hoiti lähinnä mies, kun tuntui minusta niin hankalalta ennen kuin tottui noihin hommiin. Öisin mies ei toki herää syöttöihin enkä näe mitään syytä miksi toisen pitäisi siinä vieressä kökkiä valvomassa, kun minä imetän. Vaippaa ei olla öisin vaihdettu kuin aluksi, eikä ole ollut tarveta röyhtäytyksellekään yöaikaan. Vauva nukahtaa tissille 5-15 minuutin syömisen jälkeen ja siitä nostan suoraan takaisin sänkyyn. Aamutoimet ollaan yritetty hoitaa vuorotellen, että molemmat saa sitten omalla vuorollaan vähän rauhallisemman nousun uuteen päivään. Touhuaa ja seurusteleekin pikkuisen kanssa tosi paljon ihan oma-aloitteisesti ja tekee kotitöitä jopa enemmän kuin minä. Priimaukko siis täällä. :)

Tällä hetkellä mun tulot on noin puolet miehen tuloista eli ruokakustannuksia maksaa kyllä mies ehkä hieman minua enemmän ainakin toistaiseksi. Vuokra ja vauvan kulut menee kuitenkin puoliksi ja lapsilisäkin tulee yhteiselle ruokatilille. Molemmilla on omat autot, joiden kulut hoidetaan itse. Elukoiden kustannukset hoidan luonnollisesti minä, kun kerran omiani ovat. Mullakaan ei luonto anna periksi olla miehen elätettävänä, mutta kyllä sen sitten tilin saldossa huomaakin aika äkkiä... Mies kyllä olisi valmis osallistumaan kuluihin enemmänkin.
 
Tsemppiä paivih nyt näille parille viikolle, toivottavasti asian laita selviää suuntaan tai toiseen kokeilun myötä.

Aloin miettimään että missä vaiheessa yleensä turvaistuimeen voi siirtyä? Varmaan pääkriteeri on se että lapsi osaa istua, mutta voikohan istuimen jo silloin ottaa käyttöön vai kuin. Ajattelin vain alkaa tapani mukaan jo todella hyvissä ajoin katselemaan, olen kiinnostunut Cybexin Juno 2-fix-istuimesta, jos saisi ulkomailta edullisemmin tilailtua.

Turvakaukalosta, meillä on Graco Trilogic (tai joku semmonen) ja siinä on kolme eri aukkoa niille vöille, nyt ne tulee sieltä alimmasta, mutta mistä tietää että pitää nostaa ylempään ne vyöt? Kun ne tulee sieltä jo vähän hartialinjan alapuolelta. Kyselee avuton Anna :D
 
Viimeksi muokattu:
Meen vaikka hampaat irvessä tän kaks viikkoo. Pääseepähän tosiaan kaikki vaatteet käyttöön xD Mutta pyykkiä pitää pestä sitäkin enemmän. Eilenkin meni kolme vaatekertaa, housuista lähtien.

Meillä on kans Gracon kaukalo. Minulle vöiden siirtämis neuvoksi on annettu, että kun vyöt ovan hartialinjan alapuolella niin ylemmäs. Eli vaihda jo vain seuraaviin reikiin :)

Minäkin olen miettinyt jo istuinta. Hmmm... Mutta kaveri vielä piti 10kk ikästä kaukalossa, joten en tiedä millon on hyvä siirtyä. En ole vielä niin perehtynytkään istuimiin. Ainoo joka on oltava, se että istuimen voi asentaan molemmin päi. :) Selkä menosuuntaan ja naama menosuuntaan :)

Millaisia vaunuja teillä on? MULLA ON KAMALA VAUNUKUUME!! Itselläni on Crescent classicit. Mutta minulla ei ole järkeä ostaa enää vaunuja, kun poika ei vaunuissa enää niin nuku. Aloin kuitenkin miettimään, että ostan sitten kunnolliset rattaat. Miellyin hulluna Emmaljingan Scoottereihin kun kävin hiplailemassa Lastentarvikkeessa.
 
Ok, kiitos tiedosta, pitää ennen seuraavaa autoilureissua äheltää ne vyöt ylemmäs sitten :)

Meillä on Brion Kombit ilmakumirenkailla, asutaan maalla ja vaunuillaan lähinnä hiekkateillä, jossa ton "huikean" talven aikana lumien auraus oli vähän niin ja näin, joten noi ilmakumirenkaat ja hyvä jousitus on tärkeät ominaisuudet meille. Isothan noi on ku mitkä kasattunakin, mutta kun ne on vaan täällä ulkoilukäytössä niin ei niitä tarvi mihinkään autolla kuskailla tms. Kaupunkireissuilla on kaukalo+matkarattaat yhdistelmä.

Ostin eilen kasan tutteja, kun noi edelliset oli jotain 0-2kk mini-mallia, nyt ostin 0-6kk kokoa. Ja huomasin vasta kotona että noi kaikki on luonnonkumi-tutteja, mutta hyvin näytti kelpaavan.
Vähän jotenkin pehmeämpi se tuttiosa.

Olikos teillä paivih se nutrilon nutriton käytössä? Mitä tuttikokoa käytätte pullossa? Meillä mam anti-colic pullot ja aloin pohtimaan että vaihtaisin pullotutit 1 -> 2 kokoon kun sakeutettu maito tulee auttamattoman hitaasti sieltä 1 tutista, ja tyttökin on siihen työskentelyn määrään turhautunut varsinkin jos on jo väsynyt tms.
 
Kiitos Maddi keskustelun avauksesta! :D Itteäkin harmitti kun tammikuisten ketju kuoli ja jäin kaipaamaan juttukavereita, kiva etten ollut ainoa :)

Uusille tutuille tiedoksi että meillä poika syntyi 13. tammikuuta, strategiset mitat 3870g & 52cm. Tällä viikolla neuvolassa uudet mitat olivat 6090g & 61,5cm eli ihan kivasti on ukko kasvanut :)
Täysimetyksellä ollaan menty, korviketta annettu vain mummolaan mukaan jos on lastenvahtia tarvittu. Oon yrittäny pumpata (aventin käsikäyttönen pumppu) mutta rinnasta ei tule mitään ulos ellei ole ihan pullollaan maitoa. Maitoa kyllä riittää ja lypsämällä tulee ulos ihan hyvin. Hämmentävää... :confused:

Mua ihan harmittaa kun osa 62cm vaatteista jäi käyttämättä kun ne olikin liian pieniä! Ajattelin 68cm vaatteet kaivaa ajoissa esiin ettei vaan jäisi niin paljoa käyttämättä, harmittaa kun ihania vaatteita ei ehditty edes kokeilemaan. Kuulen jo kirpparienkin kutsun, sieltä tekee niin uskomattomia vauvanvaatelöytöjä välillä :)

Meillä mies ei myöskään arkisin yöllä heräile kun töissä käy mutta viikonloppuisin ollaan aikalailla yhdessä hoidettu yöheräilyt. Ei siis tietenkään silloin jos poika vaan syö ja jatkaa tyytyväisenä uniaan, mutta välillä todella jo kaipaan apua kun poitsu saa yöllä masuvaivakohtauksen ja saattaa yli tunninkin kiukutella sen takia :( Arkisin olen niin laiska etten viitsi tuntitolkulla tapella pikkuisen kanssa, yleensä työnnän vaan tissin takaisin suuhun ja jatketaan unia vierekkäin. Ja tästä onkin huomaamatta tullut ongelma... Vauva ei nukahda enää ilman tissiä tai kyyditystä (vaunuja, autoa, heijausta jne.) eli meillä on pinnasängyssä nukkumiset jääny tosi vähälle. Harmittaa ihan kun en ajoissa tajunnut lukea vauvan unesta, luulen että eilen aloitettua tassumenetelmää joudutaan aika kauan käyttämään ennenkuin siitä alkaa tosissaan olla hyötyä. Eilenkin tunnin verran tapeltiin ennenkuin poika vihdoin jäi pinnikseen nukkumaan ja yöllä taas sama rumba syötön jälkeen. Ja nekin huijauksen turvin, nukutettiin oikeasti vauva syliin ja siitä vasta varovasti pinnikseen jatkamaan unia :ashamed: Muuten ei sinänsä olisi kiire saada vauvaa omaan sänkyyn mutta mulla on paikat alkaneet tosissaan kipeytyä kun huonossa asennossa joutuu nukkumaan koska toinen on ihan kyljessä kiinni koko ajan. Vinkkejä otetaan vastaan jos niitä joltain löytyy! :)

Rahat on meillä kokonaisuudessaan yhteiset, meillä talous aikalailla toimii tällä hetkellä niin että mies hankkii rahat ja minä suunnittelen niiden käytön koska kauppareissut useimmiten hoidan ja laskut maksan :D Eli kaikki hoidetaan yhteiseltä tililtä ja hankkinoista keskustellaan aina yhdessä ensin. Molemmilla on omat autot kun maalla asutaan, ei täällä pärjäisi ilman. Ollaan pyritty säästämään niin paljon kuin mahdollista ja nyt meillä onkin sen verran pesämunaa että ollaan alettu omaa taloa katselemaan :) Pankistakin saatiin jo lainalupaus eli oikeaa kohdetta vaan odotellaan. Tuli kyllä yllärinä ettei mun äitiysloma vaikuttanut oikeastaan mitenkään lainan saantiin, riittää kun on vakipaikka johon palata. Ei edes tarvinnut salailla omaa halua tehdä useampi lapsi samaan syssyyn ja olla pidempään kotona :) Mä olen ehkä sillä tavalla vähän vanhanaikainen ettei ole mitään palavaa halua itse hankkia omia rahoja varsinkaan nyt kun mun työ kuitenkin on pitää huusholli kunnossa, laittaa miehelle ruokaa ja huolehtia vauvan tyytyväisyydestä. Meillä tämä toimii oikein hyvin ja luulen että mieskin on salaa tyytyväinen kun hän tuo leivän pöytään, ollaan molemmat vissiin aika old school päälle parikymppisiksi :D

Kuulostan varmaan nyt kamalalta vauvankiduttajalta mutta herranjestas noita teidän pukeutumisia! :D Me ollaan nyt yli viiden asteen auringonpaisteessa laitettu poika tumppujen, kypäräpipon, sukkahousujen ja bodyn kanssa vaunuihin äitiyspakkauksen siilipussukkaan nukkumaan :D Aurinkoinen ja tuuleton paikka siis noilla varusteilla, tuulisena ja pilvisenä päivänä tietysti enemmän varustusta. Voihan olla että meidän vauva sitten hikoilee herkemmin, ihan lämpöinen on aina ollut kun sisään ollaan otettu eikä onneksi ole muutenkaan kipeänä ollut.
Vaikka vauvan iho on ollut todella hyväkuntoinen koko ajan, ei silti kylvetetä kuin tarpeen mukaan eli noin pari kertaa viikossa. Vaihtelee aina sen mukaan miten poika on onnistunut puklaamaan itsensä päälle sun muuta.

Meidän poika on siis nyt noin 2½kk ja alkoi tällä viikolla kääntymään vatsalta selälleen! Taisi kyllä puolivahingossa onnistua muutaman kerran mutta ollaan siitä lähtien yhdessä sitä treenailtu ja tuuletettu aina kun poitsu kierähtää. Vauva tosin näyttää aina hyvin hämmentyneeltä kun alan halimaan, kehumaan ja juhlimaan :D Äitiys! :heart:
 
Vielä piti nyrkkien syöntiin kommentoida: meillä poika on jo parisen viikkoa innokkaasti imutellut omia nyrkkejään ja sormiaan ja iski pelko että hampaat olisi jo tulossa kun miehelle on jo muutaman kuukauden iässä puhjenneet ekat hampaat. Myös vauvan kuolaus on ollut runsasta. Neuvolassa katsoivat ikeniä eikä mitään vielä näkynyt ja hoitaja sanoikin että jotkut vauvat tekevät hampaita todella kauan. Kaverinkin vauva kuulemma alkoi pari kuukautisena antaa merkkejä hampaiden tulosta mutta ensimmäiset puhkesivat vasta viiden kuukauden paikkeilla :) Mutta meillä ei tosiaan ole näkynyt ikenissä mitään "pullotusta" vielä, voihan olla että puhkeaa aikaisemmin jos hampaiden tulo alkaa jo joillakin vauvoilla näkyä.
 
Kaiho, on meillä nutrilon nutriton käytössä. Ja vaikka ennen tätä maitoallergisen kallista korviketta luulin pulauttelua olevan paljon, mutta nyt on viiiiiieeellläää enemmän. Voi kilin kakka. :D Meillä on myös samat pullot käytössä kuin teillä, poika ei jotenkin suostu syömään enää ainun normi pulloista. Aikaisemmin söi. Outoa. Niistä vissiin tulee liian vauhdilla meidän pikku-ukolle maito, tiiä häntä. Mutta hyvin tyytyväinen on lussuttelemaan noista mammin 1 koon tuteista. :D Toki nyt kun menee tuo nutrilon pepti, niin se voi vaikuttaa sitten ainun normi pullojen syöntihaluttomuuteen, kun on niin lirua. Eikä mielestäni tuolla nutrilon nutritonilla paljoa sakene. Ja sit jos laittaa enemmän nii ei tuu koko tutista. Haluan jo palata normi korvikkeeseen.
Kamalat ilmavaivat tulee tuosta herralle ja PAHAN HAJUSET. Samoten kakka... hyhhyh, ihan ku isompiki mies kävis tarpeillaan :D Mutta kun nuo loppuvat, niin ostan kaikkia erilaisia korvikkeita ja testaan. Ja voihan se olla, että neuvolasta saadaan ohjeeksi aloitella soseita hitusen aikaisemmin.

Mijau, meillä poika ei ees viihdy mahallaan. Tiiä tekeekö tuo, että ruoka nousee sitten kurkkuun ja ylös. Ähh... Sätkii vaan selällään leikkimatolla. :D

Meilläkin niitä nyrkkejä tungetaan suuhun. Välillä yrittä tunkea molempia yhtä aikaa :D Meilläkin tosiaan kuolataan hulluna, mutta hampaan alkuja tai mitään ikenien pullotuksia ei ole havaittavissa. Ei saa vielä tulla hampaita, paljon suloisempi kun hampaattomana irvailee ;)
 
Meilläkään ei tyttö viihdy mahallaan, hermot menee parissa minuutissa. Joskus olen kääräissyt pyyhkeestä rullan kainaloiden alle, silloin viihtyy ehkä toiset kaksi minuuttia enemmän :D Kannattelee kuitenkin hienosti päätään ja hallitsee samalla keskivartaloaankin. Selällä maatessaan lattialla kovasti koettaa punnertaa kyljelleen, pari kertaa vahingossa onnistunutkin.

Tyttö nukkuu normaalisti kehdossa (kohta käy muuten ahtaaksi eli pinnistä alettava etsimään..), mutta otan hänet aamulla viereeni pötköttelemään ja "juttelemaan". Joskus ollaan molemmat nukahdettu sitten uudestaan ja herätessä tyttö saattaa olla äheltänyt itsensä melkein toisinpäin, jalat siellä missä pää oli nukkumaan käydessä :) Tämän takia tehtävä peitoista ja tyynyistä kunnon "aitaus" ettei ähellä itseään sängystä alas :D

Te keillä pinnasänky käytössä, onko niissä säädettävä pohjan korkeus ja jos on niin mitä korkeutta käytätte? Onkos pinniksissä "merkillä" väliä vai onks ne samanlaisia kaikki, hintaeroa vaan näköjään noin 70-600€ :D
 
Phuuuuh.... menny kaikenlaisen kyläilyn merkeissä viime päivät. Ohan se niin piristävää nähä ihimisiä mut kaikki se huolehtiminen vauvan hoidon suhteen on kyl aika uuvuttavaa. Ainaki mulle. Nyt ku on saanu olla ja mennä omien (=vauvan) aikataulujen mukaan ni onpa rentoa :D

Käytiin äiti-lapsi-kerhossa, se on täällä jokin neuvolan järjestämä juttu. Olihan se ihan kivaa, tyttöki näki muita pieniä ja laulettiin ja leikittiin. Ite sain jutella yhen toisen äidin kans ja tälläkin lapsella ollu refluksia ja maitoallergiaa. Ilmeisesti myös naudanliha aiheuttanu oireita. Vähän samansuuntaisia epäilyjä ollu itelläki ja aattelin nyt jättää myös sen pois.

Viikonloppuna tytöltä tuli yks hervoton pulautus tai oksennus, oli jotenki kauheeta... :( tyttö oli mun sylissä ja sitä tavaraa vaan tuli ja tuli. Piti ottaa tarkkailuun viereen yöks mut eipä tuo ollu siitä sit moksiskaan. Ripulimainen kakka on loppunu mut melkein jo kaipaan sitä ku nyt kakka ei tuu ollenkaan... onko teillä paljon vaihtelua kakka-asioissa? Aiemmin tyttö kakkas useasti päivittäin, nyt ei pariin päivään mitään :O

Mijau, jee sinäkin löysit tänne, kiva juttu! :)

Mites jakselette kokeilun kans, paivih?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä pinnasänky käytössä. Kolmeen eri korkeuteen saa pohjan laitettua ja ylintä vielä käytetään.

Maitokokeilu menee.... noh, samaa rataa. Onneks saatiin nyt avattua jo toinen laatikko tuota. Kakka tulee vaihtelevasti 1-3 kertaa nyt päivässä. Ja se haju on jotain ihan karmeeta!!!!! No, torstaina neuvola, siellä sitten kyllä sanon asiasta. Toivon että saataisiin jo lupa alottaa soseita niin saattas sitten helpottaa tuo pulauttelu.

Mekin ollaan kyläilty nyt paljon. Ottaaa vaan tarpeeksi harsoja mukaan ja vaihtovaatteet niin hyvin menee. :)
 
Ai niin, sängystä... meillä kans pinnasänky, mallia Brio ja tasoja säädettävissä kolme. Ylin yhä käytössä. On kyllä kiva ettei tarvi matalalta nostaa pientä ja toisaalta että tytön kasvaessa pohjaa voi laskea ettei pieni kiipeä laidan yli. Ihan hyvä että oli toi alusta asti, tyttö ei ollenkaan viihtyny äp-laatikossa silloin alussa.

Muuten.... täällä puheltu jo seuraavista. Miten pian ja monta lasta teillä on haaveissa?
 
Meillä on myös siis brion sänky. Tosi kätevä.


Seuraavista lapsista.... Minähän voisin tehdä vaikka nyt jo toisen. :D toki näyttää tuo minun minipillereiden syönti olevan vähän mitä on. xD Ei ihan aina samaan kellon lyömään muista ottaa, vaikka puhelin muistuttaa. *vislaa*. Mies ei vaan vielä oo samalla aaltopituudella mun kanssa. :D

Mitä ehkäisyä te muut käytätte? Minulla tosiaan minipillerit. Yhdistelmiä en enää migreenin takia saa ja mitään kierukkaa tms. en halunnut kun suht pian haluan seuraavan vauvan. Ja lukumäärää ei ole, mutta yhteen en tyydy. :D Pitää olla sisarus.
 
Meillä käytössä tällä hetkellä kondomi, en ole ikinä syönyt pillereitä, eikä ole muutkaan hormonaaliset ehkäisymenetelmät "kiinnostaneet". Ennen vauvahaaveita käytössä keskeytetty ja ns. varmat päivät, tosin nehän ei kumpikaan mitään ehkäisykeinoja virallisesti ole, mutta otettiin se riski, että jos raskaus alkaa niin sitten se on niin tarkoitettu :D Ja nämä keinot toimi kuitenkin sen 8 vuotta, ennenkuin sitten vauvakuume tuli taloon.

Lisää lapsia, kyllä kiitos :) Olen haaveillut isosta perheestä, 4-5 lasta, mutta ajatuksena katsoa että miten pärjätään edes tämän yhden kanssa, saati kahden :) eli aika näyttää mikä todellinen lapsiluku tulee olemaan. Tosin, en pidä lastensaantia itsestään selvyytenä, vaikka ehkä siltä kuulostaakin. Toivoisin tytölle kuitenkin sisarusta pienehköllä ikäerolla (joku 1,5-2v).
 
Hehe täälläki oli ennen raskautumista käytössä varnat päivät ja kondomit. E-pillerit testanneena niitä en haluu käyttää, eivät passaa vaikka eri merkkejä kokeilin. No, kuitenkin, mullahan on PCO ja pitkät ja epäsäännölliset (35-60) kierrot joten aattelin että raskaaksi ei helpolla tulla ja jos varmoilla päivillä tuun niin sitten se on sen aika ja tää passas miehellekin. Ei haluta liikaa hallita tällasia juttuja... :) no muistan yhä SEN kerran ku tulin raskaaksi... oli kierron 8. päivä, sanoin siis miehelleni että ei se mahdotonta oo mut ei kyllä kovin todennäköistäkään. Heh :D vieläki ihmettelen miten tulin silloin raskaaksi... mikä on tarkoitettu on tarkoitettu, emme tässä kohtaa taistele vastaan.

Seuraavaa aateltiin kyllä oottaa pitkään joskaan ei ole katastrofi jos ei meniskään näin. Nyt haluisin jännätä ja seurata milloin tuun raskaaksi, viime kerta oli niin ylläri eikä yhtään joutunu tai saanu jännätä etukäteen, viikolla 7-8 sain vasta tietää koko jutusta :LOL: ite aattelen näin kehityspsykologian näkökulmasta että olis hyvä pukata uutta vasta ku tää yks on lähemmäs 4-vuotias ja haluun keskittyä kunnolla hoitaan yhen pienen kerrallaan, ekat vuodet on niin tärkeitä ja ite kärsin siitä et kakkonen tuli ennen ku olin kahtakaan vuotta. Mut saa nähä, mullahan on jo uus vauvakuume :D ei ehkä jaksa kamalan kauaa oottaa. Tosin ois kiva edistää joskus omaa uraa :( siihen on vaan vähä hankala yhistää haave isommasta perheestä... mulla ja miehellä olis haaveissa 3-5 lasta :) oon nyt 26 joten ennen 40 vuoden ikää ehittäs ne neljä tehä ihan hyvin vaik vähä tulis väliäkin näille :)

Btw, täällä on nyt muutama viime yö menty yhden pysähdyksen taktiikalla. Tyttö kyl vähän äänteli sillon ku monesti heränny ekalle yösyötölle mut en pelkästä yhestä äännähdyksestä viittiny ottaa syliin ku toinen oli sennäkönen et on ihan unessa. Painuin ite takas pehkuihin oottaan todellist heräämistä ja se tuliki vast nyt. Oon yösyötöillä pumpannu ylimääräisiä maitoja luovutukseen ja sitä tää vähän sotkee mut muuten ihan kiva näin :) onneks eka tuotos on ollu näin helppo ni ei oo suurperhehaaveet kaatunu heti ekaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tulla kertoo mini väliaikatieto.

Kokkeilin eilen, että mitwn aikasin poju alkaa yöunille. Kylläkin vähän vahingossa.Lähettiin kyläpaikasta pikkusen jälkeen kuuen illalla. Poju nukahti. Käytiin kaupassa ja vähän aikaa mummolassa. Poju vaan koisi. Kotona oltiin puol 9 jälkeen. Yhä edelleen koisi. Otin kaukalosta pojan, vaihoin yöknärin ja syötin. Jatkamaan unia omaan sänkyyn. Söi puol 4 ja nyt 6 jälkeen. JA NUKKUU EDELLEEN. :D Moneltahan tuo pikku-ukko meinas alottaa päivän?? Äitisä unenlahjat. Ite mä olen 1kk iästä lähtien nukkunu klo. 17-07 :) Että meinaako se tuo jälkikasvu kokeilla samaa?
 

Yhteistyössä