Tammikuun tähtöset 2017 **ELOKUU**

Oottepas olleet aktiivisia täällä ja viestejä tullut paljon sitten viime käynnin jälkeen. :) Aloitin eilen taas mun joka syksyisen harrastukseni ja intohimon kohteen, nimittäin uuden 1000 palaisen kokoamisen. Tykkään ihan hirveästi siis palapeleistä, niille vaan ei oo aikaa kovin usein. Mut syksyisin kokoan ainakin yhden, usein montakin ;)

Flunssa jatkuu täällä myös. Välillä jo helpotti, mut sit taas paheni. Kurkku ei onneksi enää oo kipeä, mut keuhkoissa on limaa ja sen yskiminen sattuu. :( Susannalle vinkiksi, että itse asiassa kuuma juoma pahentaa kurkkukipua, silloin pitäisi juoda vaan oikein kylmiä juomia. Kuulostaa hullulta ja itsekin kipeänä haluan aina kuumaa juoda, mut oikeasti kylmä auttaisi paremmin. Kuuma vain turvottaa kurkkua enemmän kun kylmä supistaa verisuonia ja siten rauhoittaa sitä kipua. Tää ohje on siis tullut ihan lääkäriltä ;)

Painonnoususta. Ensinnäkin on aika pöyristyttävää, et joku lääkäri kehtaa motkottaa, jos raskauden puoli väliin mennessä on tullut 1,5kg painoa! Vähän olisi eri asia huomauttaa, jos tuo paino tulisi viikossa. Itsellä ei oo nyt vielä paino noussut ollenkaan, itse asiassa se on laskenut hieman. On mulla kyllä varaakin tiputtaa, joten en ole huolissani. Ja vertasin edellisten raskauksien neuvolakortteja, niin niissäkin painonnousu on alkanut aina vasta puolivälin jälkeen suuremmin. (Paitsi kakkosta odottaessa paino nousi ennen raskautta ja ensimmäistä neuvolaa lyhyessä ajassa 10kg.)
Jostain oon lukenut, et vauva ja kaikki mitä kohdusta raskausaikana löytyy jo itsessään nostaa painoa n. 8-13kg jokaisella odottajalla, et jos vaakalukemat ei raskauden aikana nouse, niin se tarkoittaa sitä et sit äiti laihtuu muualta raskausaikana ja synnytyksen jälkeen paino on alempi kuin ennen raskautta. Et turha siitä painosta on stressata, kaikille tulee se mitä on tullakseen ;)

Mulla on nyt viime viikkoina nälkä kasvanut ihan älyttömästi. Välillä on päiviä et voisin syödä koko ajan. Ainoa vaan, et vieläkin välillä oksennan jos syön liikaa, niin ei oikein uskalla sit sen takia syödä isoja annoksia. Ja nyt on myös ensimmäinen raskausaikainen ruokahimo nostanut päätään. Nimittäin mun tekee ihan älyttömästi mieli kakkuja koko ajan! Sama himo oli esikoisesta n. puolivälistä eteen päin. Joten poika epäilykseni on taas alkanut kasvaa. Hassua, kun alussa olin ihan varma et poika tulee ja sit se tunne katosi. Samoin kävi esikoisen kanssa ja poika tuli. Silloin en edes kysynyt etukäteen sukupuolta niin oli kiva sit yllättyä salissa :) Nyt varmaan kysytään, kun mies ei kestä epätietoisuutta :D Rakenneultra onkin jo ensi viikolla, keskiviikkona! Jotenkin se on tuntunut niin kaukaiselta koko ajan, et hassua et se onkin jo ihan pian. :)

Nyt ollaan saatu miehen kanssa päätettyä (tai no päätin ja miehelle sopi) mitkä vaunut haluan vauvalle. Hintakin on ihan kohtuullinen, 359€. Hommataan semmoiset valkoista keinonahkaa olevat Firkonit. Ystävällä on sellaiset ja niitä oon nyt vuoden ihaillut. Muistin vaan et sillä oli emmaljungat, niin ajattelin ettei oo varaa samoihin. Mut kävin sen luona kylässä viime viikolla ja tutustuin niihin paremmin ja oli just sopivat. Niissä oli kaikki ne ominaisuudet mitä toivoinkin. :) Mies meinas, et mennään heti hakemaan ne, mut eihän niitä nyt vielä kannata hakea kotiin tilaa viemään, kun säilyvät hyvin siellä kaupassakin :D

Tärkeimpänä hankintalistalla on vielä turvakaukalo. En oo yhtään jaksanut keskittyä sen katseluun, pitäis kai ehkä alkaa pikku hiljaa sitäkin katsella. Syöttötuoli pitää kans ostaa, mut siitä tiedän et haluan sen trip trapin sillä new born setillä. Ilman tota settiä en kyllä ottais tuota tuolia, kun se ei mun silmää kauheasti miellytä, mut toi new born setti oli niin kätevä et se on pakko saada.

Pinnis saadaan nyt mun siskolta, kun se muksu siirtyy siitä pois tässä syksyn aikana. En jaksanut niitäkään enää katsella, kun se stokke on niin pirun kallis. Niin päästään helpommalla kun otetaan vaan se siskon vanha. Sen babynestin varmaan hankin sit sinne pinnikseen, niin on kivempi pikkuisen nukkua siinä alkuun. ;)

Sit olis vielä kantoliina ja rintapumppu hankintalistalla. Ja tokikin kaikki vaatteet :D Mut oliskohan tossa nyt tärkeimmät hankinnat? Vinkatkaa, jos oon teidän mielestä jotain oleellista unohtanut. ;)

Mulla on nyt siis menossa rv 20+4. Viimeisen parin viikon aikana on alkanut tuntua sellaisia tosi vaimeita muljahduksia tai painetta kohdussa. Epäilen niitä nyt aika vahvasti liikkeiksi. Toi paine tulee siitä kun vauva kääntyy kunnolla, ainakin muistaisin samanlaiselta tuntuneen silloin edellisten aikana. Mut mulla se istukka kyllä vaimentaa tosi paljon ja siksi en nyt ihan vielä oo varma ollaanko oikeissa liikkeissä vai ei. Mut eiköhän tuolla rakenneultrassa selviä tarkemmin. ;)

Oho, tulipas runoiltua pitkään. Tarvitsin vähän lepoa makuuasennossa, niin tässä maatessa on hyvä kirjoitella niitä näitä :) Muuten en malttais pysyä poissa tuon palapelin luota :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Täällä ollaan edelleen kipeänä, onneks vain minä, tytöllä nuhaa ja kurkku käheänä mut onneks ei muuta. Miks just raskausaikana tuli tämmöinen kuume? Kun kuume nousee 1-2krt/päivässä se nousee sinne 39. Ihan älytöntä. Onneks päänsärky on loppunut. Jospa tää tästä paranisi, perjantaina olis seuraava työpäivä.
Vauva liikkunut tosi vähän nyt viime päivät. Ei varmaan mikään ihmekään kun ite suurimman osan päivästä sohvalla ja syönti on huonompaa. Mutta välillä sitten potkii pari kertaa, vois potkia enemmän niin ei tarttis huolestua...

Että eipä tänne ihmeitä, 21+6
 
niin noista hankinnoista. kaukalo + kätsät matkarattaat mihin saa kaukalon niin pientä korvausta vastaan saadaan kavereilta. pinnis meillä on ennestään oottamassa(minun sukusänky, minun isänikin nukkunu siinä vauvana ja hän on syntynyt v.49 :) ) vaikka tietenkin ei oo mitkään ergonomisimmat selälle kun ei saa pohjaa nostettua. mutta esikoisen aikana pidin laatikkoa siinä sängyssä, ja laitaa en ihan pienenä tietenkään pitänyt paikoillaan. :) ja siinä sängyssä on se hyvä puoli kun sen saa jatkettua, siinä nukkuis lapsi varmaan monta monen vuotta, kun sen aika pitkäks kuitenkin saa. :)

yhdistelmävaunuja oon katsellut, käytettynä ostetaan ne. esikoisen aikaan ei niistä maksettu kuin (40€), ja ne toimi neidillä sinne asti kun hommattiin pelkät rattaat. Vaunuissa muutama juttu pitää olla kohdillaan ennen kuin hyväksyn. :D

Sitteri, syöttötuoli, kantoliina, rintapumppu(hommaisko vai yrittäiskö sit jostakin pikaisesti saada jos tarvii) jne. kantoliinasta oon kyllä pihalla kuin peipponen, pitäisi siihen keskittyä enemmän, haluaisin tulevaa pitää kyllä kantoliinassa kun kuitenkin on esikoinen nyt touhussa mukana. sitteri ja syöttötuoli varmaan löytyy taas jostain käytettynä. :)
 
Ihanaa Narana! Onnea poikalupauksesta :love:

Susanna: varmasti ihana kun saitte huoneen maalattua ja pääsee sisustamaan <3 Parantelemisia myös sinulle ja toivotaan ettei kuume nouse.

RubyS: en stressaa painost sinällään, mutta vituttaa kun lääkäri niuhottaa tietämättä mistään mitään. Olisi edes kartalla asioista.. :whistle:

Mamadread, elä kiehahda enää, lupaan niuhottaa kun sinne ensi kerran menen ;) hassua oli kun tänään painon mittasin niin taas miltei lähtölukemissa ollaan. Tuntuu että paino seilaa +-1-2kg mikä ihan jees!

Noi liikkeet on jänniä tosiaan kun välillä tuntuu ettei meinaa ollenkaan tuntea niitä sitten menee hetki ja alkaa mylläys ja muljahtelu :giggle: ihan kun se ymmärtäisi että mamalla on ikävä ja pitää vähän potkutella. Takana kuulemma istukka mitä sitten tarkoittaakaan.

Olotiloihin: unettomuutta isolla U:lla ja vähintään 3 kertaa yöllä vessassa juoksemista :) ehtii tässä vielä ehtii koisia kun äippäloma alkaa sitten marraskuun lopulla viimeistään. Ajatelkaa miten lähellä sekin jo on!! Hui :LOL:!
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa Narana! Onnea poikalupauksesta :love:

Susanna: varmasti ihana kun saitte huoneen maalattua ja pääsee sisustamaan <3 Parantelemisia myös sinulle ja toivotaan ettei kuume nouse.

RubyS: en stressaa painost sinällään, mutta vituttaa kun lääkäri niuhottaa tietämättä mistään mitään. Olisi edes kartalla asioista.. :whistle:

Mamadread, elä kiehahda enää, lupaan niuhottaa kun sinne ensi kerran menen ;) hassua oli kun tänään painon mittasin niin taas miltei lähtölukemissa ollaan. Tuntuu että paino seilaa +-1-2kg mikä ihan jees!

Noi liikkeet on jänniä tosiaan kun välillä tuntuu ettei meinaa ollenkaan tuntea niitä sitten menee hetki ja alkaa mylläys ja muljahtelu :giggle: ihan kun se ymmärtäisi että mamalla on ikävä ja pitää vähän potkutella. Takana kuulemma istukka mitä sitten tarkoittaakaan.

Olotiloihin: unettomuutta isolla U:lla ja vähintään 3 kertaa yöllä vessassa juoksemista :) ehtii tässä vielä ehtii koisia kun äippäloma alkaa sitten marraskuun lopulla viimeistään. Ajatelkaa miten lähellä sekin jo on!! Hui :LOL:!
Istukka olla joko edessä tai takana eli kiinnittynyt joko kohdun etuseinään tai takaseinään (ja varmaan sivullekkin :D) kohdun etuseinässä oleva istukka peittää vauvan liikkeitä eikä ne välttämättä tunnu niin selvästi alkuun. Mutta kaikki on niin yksilöllistä :)

Olipa kyllä ihme homma tuo paino asia o_O mulla on nyt tullu painoa ~7 kg :D vielä kuun alussa olin huolissaan ko ei ollu noussu kahta kiloa enempää mutta eipä tarvii huolehtia enää :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
RubyS, kiitti neuvosta. Täytyypä koittaa jos ois apua. :)

Mariani, äläpä, eihän tuo huone oo ollu suunnittelun alla ku reilu kaks vuotta, joten on ihanaa, että viimein se saatiin maalattua ja nyt saa alkaa sisustaa.
Ja kiitos. :)

Voi kumpa se kuume ei ois noussut...
Mutta niin vaan jäi eilen menemättä töihin ja tänäänkin on saikkua.
Mutta tosiaan makasin eilen koko päivän sängyssä ja mies passas mua lasten hoidon ohessa, kun ei vaan jaksanu/pystyny liikkumaan yhtään mihinkään.
Nokka on ihan tukossa, kurkussa asustaa kaktus tai parikin ja tosiaan kuumetta.
Että mä vihaan olla kipeänä, kun silloin ei voi eikä ees jaksa tehdä mitään.
Täytyy toivoa, että tää helppais torstaihin mennessä, koska miehellä loppuu kesäloma ja menee töihin ja jos oli vaatii niin ois itelläkin työvuoro, tyttöjen ois tarkoitus mennä ensimmäistä päivää päiväkotiin.

Pomo kyllä sanoi, että jos oon vähänkään kipeä vielä torstaina, niin pysyisin kotona, että flunssa menee kokonaan ohi. Ei halua, että mä puolikuntoisena meen töihin.

Tää on kyllä jännää, että normaalisti en oo tyyliin koskaan kipeänä. Mutta näin raskaana ollessa aina vähintään muutaman kerran..
Niitä odotellessa..

Poju tykkää potkia just sillon kun äippä meinais huilata.
Energinen tapaus selvästi.

Nyt ei jaksa enempää kirjoittaa.

Susanna & Pähkinä 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Istukka olla joko edessä tai takana eli kiinnittynyt joko kohdun etuseinään tai takaseinään (ja varmaan sivullekkin :D) kohdun etuseinässä oleva istukka peittää vauvan liikkeitä eikä ne välttämättä tunnu niin selvästi alkuun. Mutta kaikki on niin yksilöllistä :)

Olipa kyllä ihme homma tuo paino asia o_O mulla on nyt tullu painoa ~7 kg :D vielä kuun alussa olin huolissaan ko ei ollu noussu kahta kiloa enempää mutta eipä tarvii huolehtia enää :D
Ok kiitti! Veikkaan että täällä humahtaa kohta kanssa :giggle: ja antaa humahtaa vaan <3
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Täälläkin rakenneultra takana ja tyttöhän sieltä on tulossa! Siitä olinki jo ihan varma :) Löyty vaan sellanen pieni kummallisuus, että mulla on kaks istukkaa, etuseinässä se mikä on vauvalla ja takana vielä toinen. Enpä oo ikinä kuulli moisesta, mutta ei oo kuulemma mitenkään aivan ihmeellistäkään. Kontrolli äitipolille viikolla 28, jotta tsekataan vielä tilanne. Ja tietävät synnytyksessä varautua siihen, että kaikki tulee kohdusta ulos. Kunhan ei kaavintaan joutus heti synnytyksen jälkeen (n) No, sen näkee sitten!

Hankintoja meillä on jo tehty, vaunut ostin kaverilta, imetystyynyn, lämpöpussin.. Sitte kaverilta saan vielä ostettua kaukalon, sellasen vauvan pesän sänkyyn, kantoliinan. Oon ostellu tavaroita sitä mukaa ku niitä on kaverit tarjonnu tai kirpparilta löytyny. Ostan oikeestaan kaiken käytettynä. Raha toki jonkin verran ratkaisee, mutta enemmän tämä on kiinni periaatteesta. En halua valtautua kulutushysteriaan :LOL:

Uskomatonta, että puoliväli on jo ohitettu!
 
No oho, Anumarika! Vauva on ainakin hyvin paketoitu. :D Onnea tyttölupausksesta!

Mäkin olen nyt alkanut metsästää vaunuja. Onneksi ei ole mikään kiire, niin voi rauhassa odotella milloin tärppää. Aiotaan siis ostaa käytettyinä ne kuten muukin.
Syöttötuolia en muuten todellakaan aio ostaa nurkkaan pyörimään, kun ei sitä tarvi vähintään ekaan puoleen vuoteen. Ekat soosit vauva voi vetästä sitterissäkin. Tai jopa turvakaukalossa :LOL:, niin kuin esikoinen. Hänen aikanaan ne oli vielä sellasia reiluja malleja, nykyään ovat aika pikkuisia.

Kylläpä täällä on useampi kipeenä. Meillä pyörii töissä enterorokkoa, mutten aio sairastua. :cool: Pikaista paranemista kaikille "nuhanenille"!

Mamadread ja itu 19+4
 
Moikka! Minä en oo tänne pitkään aikaan kirjotellu, kun taapero, yrittäjyys ja talon rakentaminen on vieny energiat totaalisesti. Maanantaina oli rakenneultra ja kaikki hyvin pienellä tytöllä <3 kovasti odottelen, että päästään marraskuussa muuttamaan uuteen kotiin ja joulukuun alussa äitiyslomalle :) Täälläkin sairastettu koko perheen voimin. Hyviä vointeja kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: RubyS ja narana85
Rakenneultrassa täälläkin kaikki hyvin ja tytöltä näyttää, en usko ennenkuin nään, mut näin ne väittää :D
Istukka olikin nyt sitten takana ja hyvin lähellä kohdunsuuta, tästäkin hyvästä kontrolli rv 32 ja jos mitään tulee ennen tätä niin polille suoraan. Nostelu kielletty ja yhdyntäkielto o_O
Töitä joutuu nyt sit rukkaamaan koska mulla nimenomaan on sitä nostelua työt.

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :love:
 
Rakenneultrassa täälläkin kaikki hyvin ja tytöltä näyttää, en usko ennenkuin nään, mut näin ne väittää :D
Istukka olikin nyt sitten takana ja hyvin lähellä kohdunsuuta, tästäkin hyvästä kontrolli rv 32 ja jos mitään tulee ennen tätä niin polille suoraan. Nostelu kielletty ja yhdyntäkielto o_O
Töitä joutuu nyt sit rukkaamaan koska mulla nimenomaan on sitä nostelua työt.

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :love:
Oho, mistä nostelu kielto? :eek:

Täällä kans oli istukka sen verran alhaalla että tuli ylimääränen ultra vkolle 30. Sano kyllä että ei näytä huolestuttavalta mutta varmuudeksi katotaan :)
 
Rakenneultrassa täälläkin kaikki hyvin ja tytöltä näyttää, en usko ennenkuin nään, mut näin ne väittää :D
Istukka olikin nyt sitten takana ja hyvin lähellä kohdunsuuta, tästäkin hyvästä kontrolli rv 32 ja jos mitään tulee ennen tätä niin polille suoraan. Nostelu kielletty ja yhdyntäkielto o_O
Töitä joutuu nyt sit rukkaamaan koska mulla nimenomaan on sitä nostelua työt.

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :love:
Oho! Meillä kyllä mies varmaan repis peliverkkarinsa, jos tulis yhdyntäkielo :D Onko sulla ollut vuotoja aiemmin vai onko tuo tosiaankin vain varmuuden välttämiseksi?

Mun on nyt pakko todeta, että täälläkin on ne liikkeet alkanut tuntua nyt ihan virallisesti :) Pitkään epäilin, että voiko ne olla vauvan liikkeitä, mut nyt on sen verran elämää jo joka päivä vatsassa, et uskon et pikkuinen siellä äitiä monottaa ;)

Tänään pyörähtää rv 22 käyntiin :) Ultra ensi keskiviikkona, vähän alkaa jo jännittää. Eniten ehkä kans toi istukan paikka, kun viimeksi katsoessa se oli vähän joka puolella :D

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Narana, se nostelukielto koskee lähinnä tota mun työtä kun se on perin fyysistä... Et sikäli voi normaalisti elää kyllä, ei mitään liikkumiskieltoa.

Musta hieman tuntuu et nään kiellot yms on.paljon kiinni lääkäristä ja tulkinnasta, siitä kokonaistilanteesta... Luulen et vaikuttaa se kun on muutenkin riskisynnyttäjä.

RubyS, kerran tullu punertavaa valkovuotoa, ei muuta. Luulen et mun kohdalla ovat vähän varovaisia muutenkin. Yhdyntäkielto tuntu kyl vähän liiottelulta ja kyl se miehen naama hieman venähti kun lääkäri sen sanoi :D mut kauheesti täs uskalla väittää vastaankaan.voihan olla väliaikaista, toivon niin....
 
Ilmoittaudun mukaan tänne tammikuisiin tuolla syyskuun puolella mutta oli pakko tulla tähän istukkajuttuun kommentoimaan. Mulla huomattiin viime raskaudessa rakenneultrassa että istukka on täysin kohdunsuun päällä. Tuli myös nostelu ja yhdyntäkielto. Sain kontrollin rv 26 mutta päivää ennen kontrollia istukka alkoi vuotamaan ja olin kolme yötä osastolla seurannassa. Siitä seurasi myös sairasloma ja vuodelepo, kotona sain sentään olla mutta aina sairaalan heti jos vuotoa tuli yhtään. Kannattaa ottaa tosissaan lääkärin ohjeet, jos kohdunsuun lähellä tai erityisesti päällä oleva istukka alkaa vuotamaan se otetaan aina vakavasti ja itse olin useamman kerran hätäsektiovalmiudessa. Onneksi hätäsektioon ei vuotelun takia koskaan jouduttu mutta rv 36 tehtiin suunniteltu sektio kun istukka pysytteli kohdunsuun päällä ja jos olisi lähtenyt alateitse syntymään ei oltais kumpikaan selvitty hengissä. Silloin ymmärsi olla kiitollinen nykylääketieteelle. Toivotaan että teillä joilla istukka oli lähellä kohdunsuuta se nousisi kohdun kasvaessa. Niin kuulemma yleensä käy! Mulla oli tosiaan täysin kohdunsuun päällä ja heti rakenneultrassa lääkäri sanoi että ellei ihmettä tapahdu niin sektio edessä. Mulla on nyt vielä rakenneultra edessä. Toivon todella että tällä kertaa istukan sijainti olisi parempi.

Ja en halua pelotella teitä vaan kertoa oman kokemuksen sillä itse ainakin oli viimeksi tuohon istukkaan liittyen todella epätietoinen eikä minulle oikein osattu antaa vastauksia. Teillä onneksi lähtökohtaisesti parempi tilanne mutta varovainen kannattaa kyllä olla jos niin on ohjeistettu :)
 
Joo, eipä sitä paljon kannata turhia riskejä ottaa. Tärkeintä on et pikkuisella on kaikki hyvin ja loppuviimeinhän tuo nyt ei edes pitkä aika ole, mitä hän kohdussa viettää :)

Me käytiin eilen valikoimassa värit siihen trip trap tuoliin. Valkoinen tuoli ja harmaa pehmuste valkoisilla tähdillä tulee siihen new born settiin. Saatin keittiökaupasta lahjakortti Vepsäläiselle, niin sillä käydään sit tuoli hommaamassa. ;) Muutenkin eilen saatiin aika valmiiksi remonttisuunnitelmat, joten nyt pitäisi sit vaan käydä neuvottelemassa rahoitus ja alkaa toteuttamaan suunnitelmia. :)

Enää on valikoimatta turvakaukalo, baby nest ja kaikki vaatteet. Niitä vaatteita alan varmaan ostella vasta joulukuussa, kun on saanut vähän säästettyä rahaa niihin ja myytyä tuolla kirpparilla vanhoja tavaroita, et olis sit tilaakin niille vauvan jutuille ;)

Muuten meillä on ollut ihan mukava viikonloppu, ollaan pitkästä aikaa saatu olla ihan kahdestaan ja nauttia toistemme seurasta :) Perjantaina käytiin Teit meistä kauniin - elokuvan ensi-ilta kiertueella, kun yllättäen saatiin liput sinne. Oli kyllä tosi hyvä leffa, ehdottomasti suosittelen kaikille ketä se vähääkään kiinnostaa. Eilen sit nukuttiin pitkään ja käytiin kaupoilla katselemassa ja suunnittelemassa remonttitarpeita. Tälle päivää nyt ei ookaan mitään erityistä suunniteltuna. Varmaan katsotaan loppuun eilinen leffa, minkä kesken molemmat nukahdettiin illalla :D
 

Yhteistyössä