Tammikuun tähtöset 2017 **KESÄKUU**

Riinuska_ meillä näyttäis olevan samanikäiset esikoiset :)

Mua turvottaa kans aika kiitettävästi iltasin ja syönnin jälkeen, ei musta esikoisesta ollu viel näin aikasee turvotuksia. Koko aika sellai olo, että kohta joku arvaa...
Vähä on ollu ällöttävä olo, kävin tänään anopilla kylässä, enkä kehannu kieltäytyä kahvista vaikkei tehny yhtäää mieli, ettei vaa herätä epäilyksiä. Tosi fiksua :D
 
  • Tykkää
Reactions: Riinuska_
Moi kaikille, minäkin löysin uuteen ketjuun.
Kävin ensimmäisessä neuvolassa jutustelemassa ja täyttelemässä lappusia, mukava täti oli ja ei mitään ihmeellisiä. Laskennallisesti 8 + 3, joskin varhaisultran mukaan on siis muutamaa päivää pienempi.

Aaltoilevaa etomista ja pahoinvointia, ei kuitenkaan okseta. Nälkä on kova silloin kuin se iskee mutta läheskään kaikki ruuat ei maistu vaan päivittäin vähän vaihtelee se mitä tekee mieli ja mitä saattaa syödä.

Väsymys on melkoista, työpäivät menee kohtuudella mutta sen jälkeen saakin kipata suoraan päikkäreille. Olo on uupunut eikä meinaa saada mitään aikaiseksi.

Vuotoa ei ole nyt eilen/tänään enää ollut, sitä ennen varmaan kaksi viikkoa putkeen päivittäin. Neuvolantäti ei tästä ollut huolissaan kun vuoto ollut vähäistä ja rusehtavan punaista. Nyt odotellaan labrakokeisiin menoa ja sitten sitä oikeaa ultraa :)

Meillä miehellä on ennestään lapsia ja minulle tämä on ensimmäinen. Silti on todella huomioiva ja jaksaa kuunnella jaarituksia vaikka kaikki ei hänelle olekaan uutta kuten itselleni. Passaa nurisematta ja antaa levähtää jos tarvitsee. :)
 
Meillä kanssa miehellä on ennestään 4v tyttö joka asuu meillä (äitinsä luona joka toinen vkl) mutta minulle tämä pikkunen on ensimmäinen lapsi.

Oma paha olo on myös ollut aaltoilevaa, eikä niinkään koko aikaista.

Mitään vuotoja ei ole onneksi ollut, viikko sitten seksin jälkeen tuli ihan pienesti verta, mutta ei siis edes sidettä tarvinnut..

Mitä vitamiinilisiä teillä on käytössä/onko mitään?
Itse syön tällä hetkellä vain foolihappo-lisää. Mutta ruokaa syön tosi monipuolisesti....

Viikkoja 5+5 :love::love:
 
Ihanaa... Yksi päivä lomaan... :)

mulla kaikissa raskauksissa turvotus ollu alusta asti kauhea. Vaikeuksia piilotella töissä asiaa kun oon aika hoikka ja nyt näytän siltä et oon lihonnu reippaasti :LOL:
En kuitenkaan vielä tahdo töissä kertoa, jos jotain vielä sattuu... Mulla ennen molempia poikia ollut keskenmeno, toinen oli tuulimuna, joten oon tietoinen että jotain voi käydä.
Painoa on kuitenkin tullut kohtuudella kummassakin raskaudessa ja mennyt imetyksen ansiosta miinukselle jälkeenpäin.

Mies alkaa tottua ajatukseen vauvasta. .. Täähän oli suunnittelematon raskaus. :)

Mietin kanssa noita synnytys asioita jo, eka on käynnistetty joskin tuli nopeasti sitten, mutta toinen synty kotiin 10minuutissa siitä kun tajusin että synnytän...mies toimi kätilönä. Toinenkin riskitekijä mulla on ennenaikaiseen synnytykseen joten en tiedä miten tähän nyt tullaan varautumaan.

Syön foolihappoa ja d-vitamiinia, mulla kanssa monipuolinen ruokavalio :)
 
Mää kävin pöljyyksissäni eka kirjottamassa tuonne vanhaan ketjuun:ROFLMAO: eli siis

Ekassa neuvolassa käyty. Kauhiasti asiaa. Sydänääniä olisin halunnu kuunnella mut ei kuulemma kuulu vielä (8+6). Miten muilla on menny ketä on neuvolassa jo käyneet?

Kauhee säätö oli kanssa että mikä se la nyt oikee on ja mitkä viikot menossa ku menkkojen mukaan ois ollu vasta 8+0 ja la 11.1. Mutta koska icsi niin nää päivät ei päde vaan ne lasketaan erillä tavalla.. ja ultrassakin 2 vkoa sitten katottu että alkion koko täsmää siihen et la 6.1. ja viikot 8+6. Uskovat kuulemma sitten sitä omaa ultraa :rolleyes::D vaikka laitettiin onneksi kuitenkin neuvolakorttiin nuo ajat mitkä on icsin mukaan laskettu.

Mies on kyllä ollu täälläkin ihan innoissaan. Eka lapsi meille molemmille :) mulla vähän kyllä silti huolestuttaa kun tuntuu että oireet on tässä viimesen viikon aikana vähentyny.. :unsure: Ei sillä että niitä alkuunkaan kauheasti olis ollu.
 
Ihanaa... Yksi päivä lomaan... :)

mulla kaikissa raskauksissa turvotus ollu alusta asti kauhea. Vaikeuksia piilotella töissä asiaa kun oon aika hoikka ja nyt näytän siltä et oon lihonnu reippaasti :LOL:
En kuitenkaan vielä tahdo töissä kertoa, jos jotain vielä sattuu... Mulla ennen molempia poikia ollut keskenmeno, toinen oli tuulimuna, joten oon tietoinen että jotain voi käydä.
Painoa on kuitenkin tullut kohtuudella kummassakin raskaudessa ja mennyt imetyksen ansiosta miinukselle jälkeenpäin.

Mies alkaa tottua ajatukseen vauvasta. .. Täähän oli suunnittelematon raskaus. :)

Mietin kanssa noita synnytys asioita jo, eka on käynnistetty joskin tuli nopeasti sitten, mutta toinen synty kotiin 10minuutissa siitä kun tajusin että synnytän...mies toimi kätilönä. Toinenkin riskitekijä mulla on ennenaikaiseen synnytykseen joten en tiedä miten tähän nyt tullaan varautumaan.

Syön foolihappoa ja d-vitamiinia, mulla kanssa monipuolinen ruokavalio :)
Hui!! Siinäpä varsinainen syöksysynnytys. Oliko sulla supistuksia ollenkaan etukäteen vai oliko ne niin epäsäännöllisiä ettei osannut ajatella että tapahtuu jo jotain? Onneksi kaikki ilmeisesti meni hyvin.
 
En mäkään siitä painonnoususta jaksa liikaa stressata kun on ne tulleet kilot aina noin puoli vuotta synnytyksen jälkeen olleet poissa. Eikä tolle turvotukselle ilmeisesti voi hirväesti itse mitään, mulla on varmaan rintoihinkin tullut kilo lisää, siltä ainakin tuntuu :LOL: Toivon vaan, ettei neuvolantäti oo kauhean nipo painonnoususta, kun oon kauhutarinoita kuullut.. o_O
Mulla tuli kuopuksen raskaudessa kanssa ekalla kolmanneksella painoa ja sitten tokalla kolmanneksella laihduin kilon, vikalla kolmanneksella sitä kertyikin sitten taas... Osansa oli ehkä sillä, että olin sairaslomalla ja vuodelevossa muistaakseni rv24 lähtien kun paikat alkoi kypsymään. Poika syntyi sitten lopulta 36+4 ja oli jo ihan valmis, eikä tarvinnut mitään hoitoja. Mun esikoinen syntyi yllättäen 32+4, silloin mulla ei mitään paikkojen kypsymistä ollut ja yllättäen vaan lapsivedet meni. Mitään syytä ei lötynyt. Hän oli kuukauden sairaalassa, mutta onneksi mitään takapakkeja ei tullut ja kaikki on sen jälkeenkin mennyt hyvin. Ilmeisesti mulla kuitenkin on taipumusta ennenaikaiseen synnytykseen ja vähän veikkaan, etten nytkään syksyllä tee kauhean pitkään töitä, vaan joudun saikulle jossain vaiheessa. Jospa nyt ottaisi tavoitteeksi, että vauva syntyisi täysiaikaisena viikolla 38. :)

Joka tapauksessa tästä syystä on aika varovainen ja kuuntelen kroppaa tarkalla korvalla. Esimerkiksi kaikenlainen urheilu tekee pahaa ja saattaa jopa supistaa(!), joten oon jättänyt suosiolla väliin. Samaten pyrin välttämään painavien juttujen nostoa ja kantelua, mutta joutuu niitä välillä töissä tekemään ja kotiin kauppakasseja raahaamaan jne. Että voi olla, et turvotusta kertyy siksikin kun liikun niin vähän verrattuna aikaisempaan.

Mä oon syönyt raskausmonivitamiinia ja siihen kalkki+d -lisää päälle kun siinä monivitamiinissa ei oo kalkkia..

Mamadread ja itu 6+4
 
Mulla käytössä MultiVita raskaana oleville ja lisänä 20mikrog. D-vitamiinia.

Esikoisesta paino nousi 'vain' 3300g ja terkkarikin oli vaan hyvillään koska lähtöpaino oli reilu. 4kk synnytyksestä sain painon pudotettua juuri normaalipainon ylärajalle ja olin itse äärettömän tyytyväinen. Sit sitä vaan taas alkoi kertymään... :(Kuopuksen odotuksen alussa (vuosi myöhemmin kun esikoinen syntyi) oli paino tullut taas takaisin :cautious: ja koko toisen odotuksen aikana tuli noin 8kg lisää. Nyt lähtöpaino oli sama kuin kuopuksen odotuksessa juuri ennen synnytystä.. :whistle: eli liikaa. Nyt en ota stressiä mut salaa toivon että paino pysyisi hallinnassa.

Rinnat myös kasvaneet julmetusti :eek: ja on todella herkät ja arat. Vatsan seutu turvoksissa ollut siis ihan alusta asti.

Mulla muutaman kerran tuntunut myös supistelun kaltaista tunnetta, erityisesti seksin jälkeen. Veikeällä tavalla vatsa kovettuu ja ei meinaa laueta se kiristys ihan hetkessä.. :unsure:

Nyt parille vapaapäivälle nukkumaan ja la ois yhdet ylppärit! :) Töissäkin työkaveri sanoi että oonpas minä väsyneen näköinen!! :sleep:

Lellu & muru 6+5
 
Mä otan raskausajan monivitamiineja. Siinä on niin kätevästi kaikki. Ja en mä mun raskausaivoilla muistais varmaan monia vitamiineja erikseen ottakaan.

KUUMA!
Ainakin päivällä. Töissä saa oikeesti istua tuulettimen edessä. Vielä ois huominen, aamulla töihin ja iltapäivästä kotiin. Ihanaa, että on lyhyt vuoro, ei näitä kahdeksan tunnin vuoroja jaksa tälläsessä lämmössä.

Ja sitten huomenna mennään mun töiden jälkeen ostamaan kuopuksen synttäritarvikkeita.
Synttärikakkua en ala itse väsäämään, vaan se haetaan valmiina. Löysin siskon kautta kakuntekijän ja sieltä kun saa edullisesti sen valmiina mukaan ja juuri sellaisen kuin haluaa (ja taidokkaammin tehtynä), niin ihanaa. Ei tarvitse näillä aivoilla ja kärsivällisyydellä alkaa näpertämään kakkua.

Ja allergia on edelleen, vaikka noita allergialääkkeitä otankin. Mutta eikai se ollenkaan helpotakaan tässä kesällä.

Täällä mies on hyvin tyytyväinen siitä, että rinnat on ottanu kasvupyrähdyksen jo näinkin aikaisin.

Mut joo, taidan mennä suihkun kautta nukkumaan.

Susanna & Pähkinä 9+4
 
Heipsis!

Kuka siitä seksistä mainitsikaan, niin on ihan normaalia että kohtu supistelee sen jälkeen kun oot orgasmin saanut. Tekee niin aina eikä poikkea nyt kun siellä on vauva ;)

Mulla oli eilen viimeinen hatjoittelupäivä, mistä sinänsä oon iloinen kun ei tartte nyt raahautua mihinkään pakosta (paitsi tänään vielä kouluun). Mut en kyl sit tiedä mitä teen kesällä. Ilmeisesti olis ainakin joitakin työvuoroja tiedossa, mut inhottavaa kun ei tiedä niistä yhtään etukäteen. No ehkä tänään selviää jotakin. :)

Onkos teillä muilla lemmikkejä? Mulla on kaksi koiraa ja kissa. Alkas tuntua siltä, että ovat vaistonneet raskauden, sillä eivät jätä mua ollenkaan rauhaan. Kaikki parveilee koko ajan ympärillä ja toinen koira ei suostu enää nukkumaan yöllä, jos ei pääse mun makkariin. Eivät siis yleensä nuku siellä kun mulla on astma ja allergiaa, mut nyt se vaan itkee mun oven takana kaiket yöt, niin oli sit viime yönä pakko avata se et pääsi samaan tilaan. Ja tulihan ne muutkin samalla. Toisaalta hirveen hellyyttävää, toisaalta rasittavaa kun tarvitsisin vähän etäisyyttä niihin tässä pahimmalla allergiakaudella. Mites muilla, onko teidän lemmikit jo vaistonneet pienokaisen? ;)
 
Me lähdetään tänään kotipuoleen ja ajatuksena on kertoa vauvauutiset molempien perheille. Koko viikon olen ollut aivan täpinöissäni tästä! :LOL:

Vitamiineista syön foolihappoa ja D-vitamiinia.

Täällä on myös turvotusta, sellasta iltaa kohin pahenevaa. Esikoisesta oli samanlainen maha vasta puolessa välissä raskautta kun mitä nyt on iltaisin. Tosin lähtöpainokaan ei ole nyt sama, mulla jäi edellisestä raskaudesta +5kg, vaikkei koko raskausaikana tullut kun 13 kg painoa lisää :confused:

Minäkin oon kokenut tuon vuodelepoon joutumisen paikkojen kypsymisen takia, sairaalassa kävin viikon pötköttelemässä vk 29 ja sitten sen jälkeen kotona makoilin. Poju pysyi kuitenkin onneksi kyydissä täysille viikoille ja 38+3 käynnistettiin, kun mulla ei istukka enää pelannutkaan. Toivottavasti nyt olisi ihan normaali raskaus, eikä tarvitsisi pelätä ennenaikaista synnytystä :)

Annenna ja Masukki 6+0
 
Meillä on kanssa yks poika kissa, eikä hän mielestäni oo käyttäytynyt mitenkään eriskummallisesti.. Hän tykkää aina tulla tassuillaan polkemaan mun mahaa :D

Kertomisesta mä oon vaan kertonut äidille, isollesiskolle ja veljelle he muutenkin tiesivät yrityksestä..soitin kaikille omille läheisille heti kun tein plussan :barefoot::love: oli vaan pakko saada hehkuttaa jollekkin..käy miten käy. Mies ei oo kertonut kellekkään ja aateltiin vasta kertoa hänen vanhemmilleen yms.. kun ollaan ylitetty ainakin se 12vkoa..
 
Hei, täällä yksi uusi palstalainen :)

29.1(?)/Patu123/29/1.lapsi

Nyt viikkoja 6+1, eilen kävin yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa ja sykekin jo kuului :) Minulla on ollut aika kovia vatsakipuja ja oikeassa munasarjassa todettiin kysta 6cm×6cm ja lääkäri teki varmuuden vuoksi lähetteen sen seurantaan.. onko muilla kokemusta raskauden ajalta nuista kystista ja onko aiheuttanut kipuja tai muita ongelmia ?
 
Hui!! Siinäpä varsinainen syöksysynnytys. Oliko sulla supistuksia ollenkaan etukäteen vai oliko ne niin epäsäännöllisiä ettei osannut ajatella että tapahtuu jo jotain? Onneksi kaikki ilmeisesti meni hyvin.
Joo en tajunnut että on supistuksia, kun en niitä esikoisen kohdallaan oo tajunnu. Kun esikko käynnistettiin mulla ei ollu mitään hätää ennenkuin puhkasi kalvot, sit tuntu pikkasen ikävälle...
Mutta heräsin siis tässä kotisynnytyksessä vessahätään ja sit tuntu vähän väliä et olis vessa hätä, sellainen paine vaan. No siinä kohtaa ajattelin että pakkaan kamat varmuuden vuoksi ja menin alakertaan niin sitten se vaan alko tuntumaan että tulee nyt eikä heti. Mies soitti hätäkeskukseen ja tästä 10min poika ulkona... Siis se vaan liuku sieltä :LOL:
jälkeenpäin tarjosivat kriisiapua yms ja sitten vasta tajusin että jotain olis voinu sattua, kun ambulanssia odoteltiin hyvä tovi ennen kuin tulivat. Mutta sillä hetkellä tuntu maailman helpommalta synnytykseltä,ei edes kerennyt tajuamaan mitä kävi :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: oinas-84
Joo täälläkin kissat on sen verran urpoja (nuo kissat on oikeesti vähän ku Urpo ja Turbo) että ei ol mitenkää reagoinu raskauteen.
Molemmat on tykänny mun vatsan päällä nukkua ja nyt kun en oo päästäny siihen nukkumaan, niin änkeevät kainaloon peiton alle. Tai ihan pään viereen.
Koira on jotenki reagoinu tai aavistaa, koska seuraa mua ihan joka paikkaan, istuessa änkee syliin nukkumaan mahdollisimman lähelle masua (meillä siis chihuahua, et ei mittä isoo koiraa) ja yöllä pitää olla vähintään samassa huoneessa, mikäli makkarin ovi on kiinni ja koira oven toisella puolella, niin siellä se vinkuu niin kauan, että pääsee makkarin puolelle.
Tulis perässä saunaankin, mutta en päästä.
Jos se tota on koko raskauden ajan, niin epäilen, että mulla menee hermot.

Tossa se nytkin nukkuu ihan kiinni masussa..

Ihanaa työviikko ohi ja viikonloppu vapaa, ainakin siis töistä.
Huomenna sinne yo-juhliin ja päätin laittaa sen maximekon, vaikka se ei välttämättä tarpeeksi juhlallinen olisikaan.
Ja sitten sunnuntaina juhlitaankin kuopuksen 2-vuotis syntymäpäiviä.
Virallinen syntymäpäivähän oli eilen ja annettiin neidille yks lahja eilen jo.

Repa, siinä on ollu kyllä nopee synnytys.

Ja mä oon molemmilla kerroilla ollu paniikissa siitä, että vauvat syntyy kotiin tai autoon. Mutta molemmilla kerroilla on onneks synnärille ehditty. Matkaa ei onneks oo kuin se n. 45 minuuttia, riippuu pitkälti ajonopeudesta.

Pakko sanoa, että vaikka lämmin ilma on ihana. Niin ihanaa kun ilmat viilentyy edes hetkeksi.

Nyt on suurin osa sunnuntain syntymäpäivä juhlien ruuista ostettu. Jotain pientä tehdään kyllä itse.

Siskon pitäis ihan hetken päästä saapua tänne, lapset kyllä on jo nukkumassa, mutta näkevät sitte aamulla tädin (hän on samalla esikoisen kummitäti). Kyseessä siis juur tää sisko, joka raskaudesta jo tietää.

On vissii ihan hyvä, että ollaan kertomassa raskaudesta sunnuntaina.
Töissä tuli nimittäin ensimmäinen onnittelu asiakkaalta, työkaverit kun jo tietääkin. Kyseessä oli vanha koulukaveri, jonka oon viimeks nähny varmaan pari vuotta sitten.

Mieski totes tossa, että oon muhkummaks tullu (mies tosta kyllä saa kuulla vielä... )

Ja vaikka juhannukseen on aikaa, niin oon työpaikalla sanonut, että sillon en oo töissä.
Pääsee mökkeilee pitkästä aikaa. :D

Mut joo, ehkä tästä tarttis mennä kohta sitä siskoa vastaan.

Susanna & Pähkinä 9+5
 
Hei.
Mä varasin maanantaille ultran yksityiselle kun aloin jo huolestumaan kun en vieläkään oksenna. Ja otin tuossa viikko sitten vahvan kihomatolääkkeen, jota ei saisi ottaa raskausaikana.
Mun elämä on niin kiireistä ja tämä on niin uusi juttu pitkästäaikaa, että unohdan kokoajan olevani raskaana.

Maanantaina siis viikkoja 6+1. Katsotaan kuin käy.
Katselin aiempien lasten äitiyskortteja ja mulla on niissä paino laskenut 3-5kg alkupainosta viikolle 8+ rajun oksentamisen vuoksi ja siitä edelleen laski vaan.
Nyt ei ole kun vähän etonut ja siksi hieman huolestuin.

Meidän pieni jos syntyy koskaan, niin hän jäänee nimettömäksi.
Tässä teille mun miehen nimimakua: Kalevi, Aimo, Yrjänä, Aleksanteri....
Tässä mun nimimakua: Onni, Tiitus, Petrus, Luca...

Ja tyttöjen nimiä ei edes mietitä. Tämä tulokas on poika!
-Oinas ja Onni 5+6
 
Mun oli pakko tänään muutamalle työkaverille kertoa.
Olen siis koulussa töissä ja ennen pitkää kesälomaa oli pakko kertoa läheisimmille työkavereille (joilla on kyllä tiedossa vuoden takainen km myös..)
Omille vanhemmille ajattelin kertoa, kun kesällä nähdään. Haluan kertoa kasvotusten. Mun vanhemmat asuu siis ihan eri paikkakunnilla.

6+0:love:
 
Viimeksi muokattu:
Pääsin neuvolasta vuodon vuoksi hcg mittaukseen ja arvo vastasi viikkoja, wuhuu! Neuvolasta laitettiin myös varhaisultraan mutta siihen olis vielä 2vko, miten jaksan odottaa? Nyt huokaisen ja oon raskaana kunnes toisin todistetaan!

Henk.koht.elämässä kaikki menee päin honkia ja tuntuu, ettei tätä stressiä jaksa. Muutenkin väsyttää ja taapero vie vähäisetkin mehut.. kotityöt kasaantuu..

Eli väsyä, mielialojen ailahtelua ja jatkuvaa pikku nälkää kuuluu meille!

Ihanaa kuulla kuinka innoissaan muiden miehet on. Meillä ei suostu oikein edes puhumaan koko jutusta taannoisen keskenmenon vuoksi.. tosin esikon kanssa sama homma, mies tajusi vasta synnytyksessä homman nimen!
 

Yhteistyössä