Tammikuun tähtöset 2017 **MARRASKUU**

Laskettu aika tammikuussa 2017? Liity mukaan!:love:

Tiedot muotoon: laskettu aika / nimimerkki / ikä / synnytyssairaala / monesko lapsi





Tammikuun tähtöset

31.12.
Musicro / 30 / 1. lapsi


1.1

Susanna#1 / 22 / SATKS / 3. lapsi / poikalupaus
nelluri / 22 / K-SKS / 1. lapsi

4.1
annelski / 24 / KYS / 2. lapsi / tyttölupaus

6.1
narana85 / 30 / OYS / 1.lapsi / poikalupaus
Mariani / KOKS / 1. lapsi / tyttölupaus

9.1
Anumarika / KAKS / 3. lapsi

11.1.
Elisen / 29 / KYS / 2. lapsi / tyttölupaus

12.1
Repa / 36 / KOKS / 3. lapsi / tyttölupaus
Mimminkäinen / 31 / HYS / 2. lapsi / tyttölupaus

13.1
Riinuska_ / 22v / E-KKS / 2.lapsi / tyttölupaus
Hannamaaria / PKSSK / 26 / 2.lapsi / tyttölupaus
RubyS / 31 / SEKS / 3. lapsi / tyttölupaus

18.1.
Miiasus / 25 / SEKS / 1. lapsi / poikalupaus

21.1
mamadread / 30 / NKL / 3. lapsi / poikalupaus

25.1
emppuli# / 25/ OYS / 4.lapsi / poikalupaus

29.1
Meri88 / ulkomailla / 2. lapsi / poikalupaus

31.1.
haukkeli / 28 / SEKS / 1. lapsi / tyttölupaus



Synnytyssairaalat:


E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
En yleensä sanoisi näin, mutta mahtavaa, että on jo marraskuu! Enää kaksi kuukautta, tosi hurjaa! Tai no, allekirjoittaneella melkein kolme, mutta ei tämä tule ikinä täysiaikaiseksi menemään, niin ei sillä niin väliä... :X3:

Kävin eilen äitiyspolilla kontrollissa ja lääkäri laittoi sairaslomalle. Mullahan alkoi viime viikolla supistella ja tuli välillä paineen tunnetta, mutta eivät ottaneet päivystykseen tsekkiin kun soitin. Eilen sitten lääkäri totesi, että mun taustalla ei näiden oireiden kanssa kannata muuta kuin lepäillä ja ottaa iisisti. Alakerran suhteen tilanne oli vielä kuitenkin ihan hyvä, kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni ja kanavaa jäljellä kolme senttiä. Kahden viikon päästä on uusi kontrollikäynti. Miettivät, että kannattaako laittaa kortisonipiikkejä ja missä vaiheessa ois otollisinta. Kovasti tietysti toivoisin, että tämä pysyisi vielä ainakin kahdeksan viikkoa mahassa...
Ihan kiva ottaa luvan kanssa rennosti ja laskeutua vauvahuuruihin, varsinkin kun nyt ei tarvinnut ainakaan vielä mihinkään totaaliseen vuodelepoon ryhtyä. Mulla ois tuolla perintövillavaatteita vauvalle, ne vaatisi pientä paikkailua ja taidan ottaa sen ensimmäiseksi työn alle. Jouluunkin voisi valmistautua hyvissä ajoin hankkimalla lahjat ja tekemällä sapuskat pakkaseen, jos sattuu sitten olemaan joulun alla vuodelevossa/vauvakiirettä. Lahjat oon jo vuosia tilannut netistä, se on niiiiiiiin paljon helpompaa kun vaeltaa ostoskeskuksissa. Vaikka en mä niitäkään meinaa paljoa ostaa.

Tsemppiä kovasti Mariani paineiden ja muiden oireiden kanssa! Toivottavasti ei oireet pahene ja pystyt kotona lepäilemään. Äläkä yhtään mieti, että mitä ne siellä polilla ajattelee - kyllä noilla oireilla on oikeus käydä tsekkauksessa! Niin se mullakin menee, että ei mun supistukset ole kovin kamalia tai kivuliaita, mutta taustan takia on pakko lepäillä, vaikka joku muu olisi ehkä saanut luvan jatkaa töitä näillä oireilla.
Mä itse myös valitin lääkärille eilen tästä turvotuksesta, kun on alkanut niin aikaisin, eikä se oikein laske yön aikana, vaan on ympärivuorokautista piinaa. Lääkäri ei kuitenkaan ollut siitä yhtään huolissaan kun ei ole muita oireita.

Tsemppiä kaikille sairaslomalaisille ja muillekin mahojen kanssa painiville! :D

Mamadread ja itu 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kiitos Mamadread <3 Kuulostaa hyvälle suunnitelmalle! Nyt vain nautit ja otat rennosti. Suloiselta kuulostaa nuo perintövillavaatteet :love:

Torstaina aika sille kivalle lääkärille joten eiköhän se puutu tähän pikkuhiljaa tai ihmettelen kyllä jos ei..

Tänään neuvolan terkkari ja perhetyöntekijä kävivät kylässä ja juotiin kahvit ja jutusteltiin mukavia mutta asiaa. Kuunneltiin beben sydänäänet ja meidän russeli oli aivan riemuna niistä nenä kiinni laitteessa ja masussa :p hassu tyttö. Mitattiin myös verenpaineet silloin neuvolan laitteella ja 143/100 ne huusi..otti täti proteiniinit jotka puhtaat ja totesi että hyvä että torstaiksi aika, pärjäät sinne asti? Sanoin vaan että joo enköhän.. Tuon visiitin jälkeen kävin terveyskeskuksessa otattamassa pari pulloa verta ja niiden tulokset sitten torstaina tiedossa.

Iltapäivällä maman kanssa kävin ostamassa eteiseen ja keittiöön maton, kiitos kurakelien muistutuksesta. Nyt on lämmintä paljasvarpain tallustella :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Kahdelle edelliselle kovasti tsemppiä viimeisiin kuukausiin! Toivottavasti molemmilla kaikki menee hyvin ja asukit pysyy masuissa vielä mahdollisimman pitkään (y)

Viime viikolla tuli turvakaukalo postissa. Britaxin istuin tilattiin kun oli Baby stylella hyvä tarjous kaukalosta ja isofix jalustasta. Vaunuja ollaan menossa torstaina katsomaan. Eipä niillä mikään kiire ole kun ei sen mukulan kanssa tammikuussa kuitenkaan ulos pääse :rolleyes: ainakaan täällä pohjoisessa :LOL:

Neuvolassa käytiin tänään ja kaik ok :) vilkas nappula masussa kun karkasi koko ajan dopplerin anturin alta kun sydänääniä kuunneltiin :LOL: viimein saatiin kuulumaan kunnolla kun käännyin kyljelleen makaamaan. Hemoglobiini oli päässyt tipahtamaan 101 joten rautakuuri paukahti. Painoa olikin sitten tullut taas melko reippaasti.. nyt sitten jo 16kg kasassa :confused: oon kyllä edelleen syönyt tooooosi huonosti (vaikka sokerirasituksen jälkeen pitikin parantaa tapani :whistle:) ja tuosta on varmasti ainakin 3-4 kg raskauteen kuulumatonta painoa. Tästä sisuuntuneena kävelin kaverille kahville päivällä. Ei menny ku 45 min kolmeen kilometriin :p

Perjantain kontrolliultra istukasta jännittää mutta saapa samalla nähdä pikku-ukkelin ja kysellä hieman koko arviota. Neuvolan th sanoi ettei neuvolassa edes rutiinisti tehdä mitään koko arvioita o_O aika monelle sitä on kuitenkin täälläkin tehty?

Samoin viikonlopun lentomatkat oulu-hki-oulu jännittää. Näillä viikoilla ei pitäis mitään ongelmaa olla kun kaikki mennyt ok mutta silti.. noh, eiköhän se mukavasti mene :)

Narana 30+4
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Narana <3

Täällähän oli monella jo ennestään lapsia. Saanko kysyä että onko moni ollut perätilassa synnytyksessä ja miten synnytitte, eli alateitse vai sektiolla? Miten koitte sen?

Kyselen kun googlettelin ja aika värikästä tekstiä löytyy netin syövereistä aiheesta kokemusten osalta.
 
Mulla on kaikki kääntyneet hyvissä ajoin raivotarjontaan, niin myös tämä ollut jo jonkin aikaa rt ja pää jo niin alhaalla, etten usko, että kääntyy enää. Tai ainakin toivon niin, koska mulla on istukka edessä ja se kai estää kääntämisyritykset plus ylipäätään jos tulee ennen aikaisesti, niin ei siinä paljon käännellä.

Eli ei kokemusta perätilasynnytyksestä tai siitä johtuvasta sektiosta. Suurin osa vauvoista käsittääkseni kääntyy ennemmin tai myöhemmin raivotarjontaan eli tässä on vielä useempi viikko aikaa odotella.
Mäkin oon joskus lueskellut netistä niitä perätilakeskusteluja ja pistävät kyllä pään pyörälle. Varmaan se, onnistuuko synnytys, on aika yksilöllistä. Itse ajattelen, että jos saisin lääkäriltä luvan, niin kokeilisin kyllä alakautta. Siitä on kuitenkin paljon hyötyä vauvan suolistomikrobien, vastustuskyvyn ja imetyksen sujuvan alunkin kannalta. Mutta sit jos sektio olisi järkevämpi vaihtoehto, niin menisin kyllä siihenkin luottavaisin mielin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Täytyypä jättää myös oma puumerkki tähän uuteen ketjuun :)

Länsirintamalla ei mitään uutta, paitsi että tän mahan kanssa on välillä tosi ahdistavaa olla, kun tuntuu ettei omassa rangassa mitta riitä meille molemmille :D Aamuisin on alkanut taas huipata, jos meinaan olla itseäni laittamassa ja lähdössä johonkin. Huomenna saa onneksi jäädä vaan kotiin lusmuileen, niin katsotaan millainen olo sit on. Näköjään mua alkaa nykyisin helposti huipata jos seison kauan.

Mua taas tänä iltana on turhauttanut vähän kaikki :mad: Ensiksi etsittiin pojan ruotsin kirjaa (ollut taas yli viikon hukassa), niillä kun on koe torstaina siitä. Onneksi löytyi, kun viitsi siivota huoneensa. Opettajansakin oli jättänyt tänään aiheesta ikävän viestin wilmaan ja piti siihenkin keksiä jotain vastaukseksi.
Sit en ehtinyt oikein miehen kanssa jutskailla juuri mitään, kun se ilmoitti menevänsä jo nukkumaan. Ja sit mua ketuttaa mun hiukset, kun olin viime viikolla hiusmallina ja se leikkaus jotenkin ihan ihmeellisesti tän tukan ja värjäyksen on aika pliisu. Ei tunnu yhtään siltä, että olis käynyt parturissa. :( Kävin sit eilen toisella parturilla vähän parantelemassa leikkausta. On sellainen joka tekee ilman ajanvarausta nykyään eikä ollenkaan värjäyksiä. Niin sekin alkoi nyt sit ärsyttää kun menin sinne ja sit sekin totes et ihan perseelleen leikattu, niin sanoin et voisiko sit leikata tähän jonkun selkeän mallin, et sais sen vähän paremmin, niin totes ettei hänellä oo nyt aikaa ja teki vaan pikafiksauksen. Siis miten ei voi olla aikaa, jos ei kuitenkaan ajanvarauksella kellekään tee? Antaa kyllä arvioita asiakkaille sinä päivänä et mihin aikaan voisi tulla kyselemään, mut jotenkin hölmöä et sit ei tee kunnolla sitä asiakasta joka istuu siinä tuolissa vaan yrittää palvella jo seuraavaa vaikka edellinen on kesken. On ennen siis ollut mun luottoparturi, kun teki vielä normaalisti töitä ajanvarauksella, mut muutti sit systeemiään kun paras äitiyslomalta ja nyt meni mulla vähän maku koko touhuun.o_O

Ja sit mua ahdistaa, kun meidän kämpässä on niin kuiva ilma, että mulla halkeilee iho ja huulet sen takia ja hengittäminen on vaikeeta. Eikä voida muuttaa ennen ens kevättä lasten koulun takia :mad: Tosi kiva fiilis yrittää kärvistellä täällä :confused:

Tulipas vali vali teksti. No, ei voi mitään, joskus on vaan tämmöisiä päiviä :whistle:
 
Meillä on esikoinen siis 3,5vuotias. Hän oli koko ajan(ainakin kaikissa ultrissa) rt. Ja syntyikin alateitse, synnytyksessä ei tullut mitään ongelmia. Jotain kertoo varmaan sekin että sairaalalla oltiin yöllä n. 1:15, ja tyttö syntyi klo 6:00. :)

Toivoisin jälleen alatiesynnytystä. Tämä vauva oli kuukausi sitten pt, mutta nyt en tiiä mitenkä päin on. Ainakin välillä on kyllä pt kun potkut tuntuu ylempänä. Vauva on alhaalla, neuvolatädinkin mukaan.

Mä nyt jäin maanantaina saikulle, eli töihin ei ole enää menemistä. Nyt saan levätä. Mietin kyllä että mikäs päivä siivoisin kaapin että saan sinne vauvan vaatteet, kunhan ne ekaks pesen jne. Mutta oman voinnin mukaan, teen joka päivä jotain, en rupee nyt rehkimään. Kuitenkin helposti nyt rupee tulemaan supistuksia ja issiaskipuja. Esikoisen aikaan ei ollu mitään tälläisiä oireita. :/ Tyttö on viel päiväkodilla ainakin tämän kuukauden niin mä saan levätä. Tietenkin jos oma vointi menee siihen että pitää vaan levätä niin sit on neiti hoidossa ens kuunkin. Mutta se katotaan sitten...

Uus viikko lähti: 31+0! <3 <3 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kiitos uudesta pinosta... Kääk jo marraskuu!!! Mitään en oo saanu valmiiksi :eek: tuntuu huisilta että hyvinkin voi syntyä jo ens kuussa. Täpärälle menee mun toiveen kanssa et käynnistettäessä vasta tammikuussa.... Mitään vaatteita en oo pessyt tms.

Sairaslomalaiset ottakaa nyt lunkisti :)

RubyS, mulla hieman samoja tuntoja, ranka ei riitä ja aamuisin huippaa... :D

Oon miettiny onko normaalia että nää vauvan liikkeet tuntuu näin terävinä, suorastaan kivuliaina välillä o_O tulee mieleen lapsiveden määrä että onko normi, tosin neuvolassa kun kopeloi ei ainakaan mitään maininnut siihen suuntaan et vaikuttaisi sellaselta. Koko tyyppi on niin pinnassa tossa.... Aika ajoin on fiilis et tää syntyy takuulla aikasin, kun kiristää puristaa ja kolottaa, mikään asento ei toimi. Lisäksi kun on vähänkin aktiivisempi päivä,esim eilen kun kävin kuopuksen kanssa uimassa, parturissa ja päiväkodin Halloween juhlissa, tuntui illalla kun joku olis lyönyt alapäätä halolla. Vieläkin arka :unsure:
kontrolliultraan vielä 2viikkoa.

Tänään kampaaja, huomenna pitäisi alottaa siivous urakkaa pikkuhiljaa kun vielä jotenkin pystyy. Äippäpakkauksen päällystämiseen pitää ostaa kankaat että sais senkin tehtyä....
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Täytyypä jättää myös oma puumerkki tähän uuteen ketjuun :)

Länsirintamalla ei mitään uutta, paitsi että tän mahan kanssa on välillä tosi ahdistavaa olla, kun tuntuu ettei omassa rangassa mitta riitä meille molemmille :D Aamuisin on alkanut taas huipata, jos meinaan olla itseäni laittamassa ja lähdössä johonkin. Huomenna saa onneksi jäädä vaan kotiin lusmuileen, niin katsotaan millainen olo sit on. Näköjään mua alkaa nykyisin helposti huipata jos seison kauan.

Mua taas tänä iltana on turhauttanut vähän kaikki :mad: Ensiksi etsittiin pojan ruotsin kirjaa (ollut taas yli viikon hukassa), niillä kun on koe torstaina siitä. Onneksi löytyi, kun viitsi siivota huoneensa. Opettajansakin oli jättänyt tänään aiheesta ikävän viestin wilmaan ja piti siihenkin keksiä jotain vastaukseksi.
Sit en ehtinyt oikein miehen kanssa jutskailla juuri mitään, kun se ilmoitti menevänsä jo nukkumaan. Ja sit mua ketuttaa mun hiukset, kun olin viime viikolla hiusmallina ja se leikkaus jotenkin ihan ihmeellisesti tän tukan ja värjäyksen on aika pliisu. Ei tunnu yhtään siltä, että olis käynyt parturissa. :( Kävin sit eilen toisella parturilla vähän parantelemassa leikkausta. On sellainen joka tekee ilman ajanvarausta nykyään eikä ollenkaan värjäyksiä. Niin sekin alkoi nyt sit ärsyttää kun menin sinne ja sit sekin totes et ihan perseelleen leikattu, niin sanoin et voisiko sit leikata tähän jonkun selkeän mallin, et sais sen vähän paremmin, niin totes ettei hänellä oo nyt aikaa ja teki vaan pikafiksauksen. Siis miten ei voi olla aikaa, jos ei kuitenkaan ajanvarauksella kellekään tee? Antaa kyllä arvioita asiakkaille sinä päivänä et mihin aikaan voisi tulla kyselemään, mut jotenkin hölmöä et sit ei tee kunnolla sitä asiakasta joka istuu siinä tuolissa vaan yrittää palvella jo seuraavaa vaikka edellinen on kesken. On ennen siis ollut mun luottoparturi, kun teki vielä normaalisti töitä ajanvarauksella, mut muutti sit systeemiään kun paras äitiyslomalta ja nyt meni mulla vähän maku koko touhuun.o_O

Ja sit mua ahdistaa, kun meidän kämpässä on niin kuiva ilma, että mulla halkeilee iho ja huulet sen takia ja hengittäminen on vaikeeta. Eikä voida muuttaa ennen ens kevättä lasten koulun takia :mad: Tosi kiva fiilis yrittää kärvistellä täällä :confused:

Tulipas vali vali teksti. No, ei voi mitään, joskus on vaan tämmöisiä päiviä :whistle:
Jaksamista <3 tuntuu että tuota "palvelualttiutta" ei juurikaan ole liikkeellä. Toivottavasti saat hiukset kuosiin niin että on hyvä olla.

Värjäsin aamulla tyven piiloon ja iltapäivällä otsiksen leikkaus edessä kun silmille jo tulee, muuten kasvatusprojekti menossa. Pipokeleillä en osaa oikein olla ilman sitä vaikka muuten paljon sivujakauksella sitä pidän. Se mitta on aina yhtä mysteeri "otetaanko 1,2 vai 3cm" :D noh pääasia että eteensä näkee taas!
 
Jäi kommentoimatta tuohon asentoasiaan että koskaan ei ole kukaan kolmesta ollut pää ylhäällä niin että se olis todettu. Aina ultrissa, lääkärin/nla tädin tutkimuksissa on vauvat ollu raivotarjonnassa...
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kiitos Mamadread uudesta pinosta! :)

Sairaslomalaiset ottakaahan rennosti nyt. ☺

Tän viikon toinen työpäivä ja mä oisin tällä hetkellä valmis aloittamaan äitiysloman.
Pitkään seisominen alkaa tuntumaan selässä ja masussa, eli tulee supistuksia. Ja tarttis vessassa juosta vähän väliä.
No vielä 14 päivää ja sit ollaan niin äitiyslomalla. Mähän laskin tohon toki arkipäivät vain, mutta kokonaisuudessaan 20 päivää, että äitiysloma alkaa. :)

Meillä sekä esikoinen, että kuopus (3v 10kk & 2v 5kk) olivat melkeinpä koko raskauden ajan rt. Toki välillä kääntyilivät masussa, mutta synnytyksen koittaessa olivat tosiaan rt:ssa ja näinollen syntyivät alateitse.

Apua! Tajusin just, että tänään on tasan 2 kuukautta siihen, että esikoinen täyttää 4 vuotta! Mihen tää aika menee? Tuntuu, että hän vasta syntyi ja nyt on jo noin iso tyttö. Jaiks!

RubyS, en yhtään ihmettele, että on maku mennyt tuon parturin touhuun. Onhan tuo vähän kornia, että ilman ajanvarausta pääsee, mutta sitten ei kuitenkaan oo aikaa hoitaa maksavan asiakkaan hiuksia.
Mutta toivotaan, että tuosta parturissa huolimatta saat hiukset sellaiseen kuosiin, että niiden kanssa on hyvä olla ja, että ne miellyttää omaa silmää.

Mulla on tällä hetkellä tasan yks luottoparturi. Se on hyvä hommassaan, leikkaa just sen sovitun määrän eikä yhtään ylimääräistä, hinnat on pienemmät kuin muualla ja aina siellä ollessa tulee juteltua kaikesta maan ja taivaan väliltä.

Susanna & Pähkinä 31+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Heippa pitkästä aikaa!

Tsemppiä sairauslomalaisille!

Pitkään on tullut taustailtua, enkä jotenkin ole saanut aikaiseksi kirjoitella. Voisin tulla takaisin listoille,
11.1 Elisen/29/Kys/2. Lapsi/tyttölupaus

Rakenneultrassa kaikki ok ja nyt vauveli mulskaa välillä jo tosi reippaasti. Potkut on vaan niin ihania :love: Selkä on mulla ollut niin kipeä, että meinaa jo vaikuttaa mielialaankin, kun unetkin on niin katkonaisia, kun pitää koko yö kääntää kylkeä.

Joku kyseli tarjonnasta: mulla oli esikoinen aina rt ja syntyi alakautta. Tätä tapausta vähän jännäilen miten päin tuonne asettuu, kun on ollut välillä poikittainkin ja potkut tuntuu yleensä aina ihan alhaalla, eli todnäk on pt. Kovasti toivoisin voivani synnyttää alakautta, sillä sektio pelottaa. Toivottavasti kääntyy siis itsekseen oikein päin, kun alkaa olla ahdasta :barefoot:

Vauvaa kuitenkin odotellaan iloisin mielin ja esikoinenkin välillä puhuu niin ihanasti vauvasta. Mitään uusia hankintoja ei ole vielä tehty, kun niin paljon on esikoisen jäljiltä tallessa. Ensi viikolla ajattelin tsekata varastoja, ja sen jälkeen hankkia puuttuvia. Vaunut on vielä vähän kysymysmerkkinä, että pitäisikö hankkia sellaiset, joihin saisi molemmat muksut kyytiin.

Ihanaa, että jo 30+0 :)
 
Päivän kommentti: "Oi, ihanan iso maha oispa mullakin!"...joo onhan tää aika valtava että välillä itseäkin huvittaa.. "ootko varma ettei oo viitoset tulossa?" ... :p

Kaksosia on aiemminkin veikkailtu mutta nää viitoset veti jo pohjat :whistle:

--
Koksissa jälleen käyty tsekkaamassa kasvukäyrät ja kokoarvio pyörii siellä 1900g tienoilla. Muru kasvaa hyvin ja kohdunkaula oli lyhentynyt reilulla sentillä. Kuulemma just niiku näillä viikoilla pitääkin, sikäli hyvä homma. Perätilassa tuntuu viihtyvän edelleen ja jos tällä jatketaan, eikä ulkokäännös 36 vkolla onnistu niin 39 ulos ellei itsekseen meinaa aiemmin tulla. Proteiinit katsottiin ja 1 plussalla oli. Huomenna uusiksi terkkakeskukseen testattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RubyS
Heippa!

Täällä alko eilen sairasloma ja kestää loppuun asti. Mulla on ollu supistuksia nyt jo jonku viikon ja tällä viikolla alko tuntumaan, että töissä on vaan liian raskasta ja supistelee ihan koko ajan. Lääkärillä kävin ja muutoksia kohdun suulla oli jonkin verran tapahtunut, ei siis enää töihin ole asiaa, mutta ei onneksi lepäilemään ainakaan vielä joudu, omaa kehoa kuunnellen mennään. Helpotti nyt kun sai tuon saikun kun oma olo on ollut jo jonkun aikaa huono.

Täälläkin vauva yhä perätilassa, eikä sillä oo ollu mitään yritystä kääntyä toisin päin. Jännittää, kun en ollut edes ajatellut tällaista mahdollisuutta! En tiiä yhtään mitä teen jos pitäisi valita alatiesynnytyksen tai leikkauksen välillä. Aikaisemmin joku jo rohkaisi sektioon, että sekin on ihan hyvä vaihtoehto, kiitos siitä! Itsellä ei ole mitään kokemusta sektiosta, eikä oikein kenelläkään tutullakaan.

Kiloja tullut nyt 10kg, viimeiseen kahteen viikkoon ei ollut tullut onneksi ollenkaan lisää. Olen kyllä ihan normaalipainoinen ollut aina, että ei sinänsä mitään huolta, mutta en halua turhia kiloja tässäkään elämän vaiheessa kerrytellä. Mun maha kyllä meni kaikkien käyrien alapuolella, on siis pieni näille viikkoille, siitä oonki saanu ihmettelelyitä kaikilta. Onkohan niin, että odottavan äidin maha ei oo koskaan muiden mielestä sopivan kokoinen, aina joku päivittelee mahan isoa tai pientä kokoa.(n)

Nyt täällä siis vaan lepäillään, lääkäri kehoitti vielä pitämään lapset hoidossa, jotta nähdään mihin suuntaan tämä kohdunsuun tilanne kahden seuraavan lepoviikon aikana menee, joten aion neuloa ja lukea erittäin paljon :LOL: Ja lapsille vois tietenki jo joulukalenterin väsätä ja joulukorttejakin vaikka jo aloitella. Hui kun tässä on hommaan vauvan ja joulun tiimoilta :barefoot:

Mukavaa marraskuun alkua kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kummasti marraskuu on tuonut mukanaan sairaslomalaisia. On tää raskaana oleminen vaan sen sortin työtä, että ei ihme, jos näillä viikoilla alkaa useammalla olla puhti poissa. Mä kävin tänään perehdyttämässä mun äitiyslomasijaisen, joka kivasti pystyi alottamaan heti nyt mun sairaslomalla ja hyvästelemässä kaikki lapsiasiakkaat ja heidän perheensä ja tietysti työkaverit. Saattaa niitä tulla vähän ikävä, onneksi voi käydä moikkaamassa. :)
Vaan vaikka en tehnyt kuin perehdytyksen, niin kyllä kroppa kertoi aika selvästi sen, että on parempi olla saikulla.

Tervetuloa takaisin, Elisen, mukava kuulla, että raskaus on alun vuotojen jälkeen sujunut hyvin. Vauvan möyrintä on kyllä aika ihanaa, vaikka se saa kyllä ainakin täällä välillä jo myös aika kivuliaat mittasuhteet. Parempi kuitenkin niin, kuin että joutuisi koko ajan kuulostelemaan ja laskemaan liikkeitä.

Mariani, kiva kuulla hyviä uktrakuulumisia. Minkä pituinen kohdunkaula sulla oli, paljonko se oli lyhentynyt? Kiinnostaa tietää, mikä on normaalia. :D Mun käsityksen mukaan, jos menee alle 3cm, niin sit on huolestuttavaa.

Toivottavasti RubyS oot päässyt jo sinuiksi hiusten kanssa.:D

Mamadread ja itu 28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kummasti marraskuu on tuonut mukanaan sairaslomalaisia. On tää raskaana oleminen vaan sen sortin työtä, että ei ihme, jos näillä viikoilla alkaa useammalla olla puhti poissa. Mä kävin tänään perehdyttämässä mun äitiyslomasijaisen, joka kivasti pystyi alottamaan heti nyt mun sairaslomalla ja hyvästelemässä kaikki lapsiasiakkaat ja heidän perheensä ja tietysti työkaverit. Saattaa niitä tulla vähän ikävä, onneksi voi käydä moikkaamassa. :)
Vaan vaikka en tehnyt kuin perehdytyksen, niin kyllä kroppa kertoi aika selvästi sen, että on parempi olla saikulla.

Tervetuloa takaisin, Elisen, mukava kuulla, että raskaus on alun vuotojen jälkeen sujunut hyvin. Vauvan möyrintä on kyllä aika ihanaa, vaikka se saa kyllä ainakin täällä välillä jo myös aika kivuliaat mittasuhteet. Parempi kuitenkin niin, kuin että joutuisi koko ajan kuulostelemaan ja laskemaan liikkeitä.

Mariani, kiva kuulla hyviä uktrakuulumisia. Minkä pituinen kohdunkaula sulla oli, paljonko se oli lyhentynyt? Kiinnostaa tietää, mikä on normaalia. :D Mun käsityksen mukaan, jos menee alle 3cm, niin sit on huolestuttavaa.

Toivottavasti RubyS oot päässyt jo sinuiksi hiusten kanssa.:D

Mamadread ja itu 28+5

Apua, mun kohdunkaulan mitaksi on kesällä tarkistuksessa lääkäri laittanut 3.5 cm (eli ei ollut vissiin kovin pitkästi alkuunkaan) ja n. Kk aiemmin kun kävin lääkärillä tarkistuttamassa tilanteen mumisi jotain kahdesta sentistä :eek::eek: lääkäri oli kyllä melko nuori ja joutui pyytämään toisen lääkärin paikalle vielä varmistamaan kohdunsuun tilannetta mutta ei kumpikaan sanonut että sitä olisi liian vähän :confused:
 
5,7cm ultralla (käsikopelolla aiemmin 3~) parhaimmillaan ollut ja nyt oliko 4,3 :D eli onhan tuossa kaulaa vielä onneksi jäljellä!

Meinasin saada slaagin kun hyppäsin puntarille tänään, 1,5kg tullut tässä viikon sisällä.. huh.

Anumarikalle mukavia lepohetkiä!
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Apua, mun kohdunkaulan mitaksi on kesällä tarkistuksessa lääkäri laittanut 3.5 cm (eli ei ollut vissiin kovin pitkästi alkuunkaan) ja n. Kk aiemmin kun kävin lääkärillä tarkistuttamassa tilanteen mumisi jotain kahdesta sentistä :eek::eek: lääkäri oli kyllä melko nuori ja joutui pyytämään toisen lääkärin paikalle vielä varmistamaan kohdunsuun tilannetta mutta ei kumpikaan sanonut että sitä olisi liian vähän :confused:
Oliko noi käsikopeloita vai ultralla mitattuja? Kädellä mitattuna saadaan vain arvio, ei muuta. Ultralla saa sitten luotetattavamman mitan. Mä oon ainakin joutunut aiemmin vuodelepoon kun mitta on ollut alle 3cm. Nyt oli tasan kolme, ekalla mittauksella rv 16+ oli 3,7, rv 20+ oli 3,3.
Mitat pitäisi tsekkauksen yhteydessä kirjata neuvolakorttiin, sinne kohtaan, missä on kohdunsuun tilanne (kiinteä/pehmeä/pituus/auki). Voit katsoa sieltä ne sun mitat vielä. Voihan olla, että mä olen väärässä, ei mulla ole kuin mutu-tuntuma tähän asiaan. :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: narana85 ja Mariani
Oliko noi käsikopeloita vai ultralla mitattuja? Kädellä mitattuna saadaan vain arvio, ei muuta. Ultralla saa sitten luotetattavamman mitan. Mä oon ainakin joutunut aiemmin vuodelepoon kun mitta on ollut alle 3cm. Nyt oli tasan kolme, ekalla mittauksella rv 16+ oli 3,7, rv 20+ oli 3,3.
Mitat pitäisi tsekkauksen yhteydessä kirjata neuvolakorttiin, sinne kohtaan, missä on kohdunsuun tilanne (kiinteä/pehmeä/pituus/auki). Voit katsoa sieltä ne sun mitat vielä. Voihan olla, että mä olen väärässä, ei mulla ole kuin mutu-tuntuma tähän asiaan. :cool:
Käsikopelolla oli nuo. Kohdunsuu oli tosiaan ihan ok. Ei se laittanu siitä mitään tietoja neuvolakorttiin o_O ei itseasiassa pyytänyt koko neuvolakorttia enkä minäkään sitten sitä osannut tarjota. No huomenna olis se istukan tarkistus ultra nii vois samalla kysästä tuosta kohdunkaulasta sitten.
 
Käsikopelolla oli nuo. Kohdunsuu oli tosiaan ihan ok. Ei se laittanu siitä mitään tietoja neuvolakorttiin o_O ei itseasiassa pyytänyt koko neuvolakorttia enkä minäkään sitten sitä osannut tarjota. No huomenna olis se istukan tarkistus ultra nii vois samalla kysästä tuosta kohdunkaulasta sitten.
Siksi se ei varmaan merkinnyt, kun oli kädellä mitattu. Todellinen mitta on suurempi eli ei hätää. :) Kädellä tulee aina lyhyempi arvio.
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Nonii, ultrattu on ja kohdunkaulaa hyvinkin yli viis senttiä ja istukka siirtynyt pois kohdunsuulta joten ei hätiä mitiä :) virkeä vekkuli rymysi taas masussa koko ultrauksen ajan :LOL: ja poika on edelleen tulossa, ei kyllä voinu erehtyä :LOL: painoarvio 1900g tällä hetkellä. Just siinä asennossa köllötteli kuin arvelinkin viihtyvän, pää alaspäin ja pylly oikeassa kyljessä kiinni :D

Kiitokset Mamadreadille! :)
 
Mä en kyllä tiedä kohdunsuun tilanteesta mitään. Ei ole edelleenkään ollu yhtään lääkärin tapaamista tämän raskauden aikana eikä siis sisätutkimustakaan kertaakaan tehty. Mulla ei kyllä ole aiemmissa raskauksissa alkanu paikat kypsymään ennenaikaisesti että ei onneksi ole sellaista alttiutta mutta kyllä välillä miettii kun joka paikkaa kolottaa ja vihloo ja on alaselkä kipeä ja muita ihme tuntemuksia että mistä sitä tietää vaikka jotain tapahtuisi. No, kuukauden päästä mulla on kasvukontrolli ja sen tekee lääkäri nii jospa sit tsekattais. Maha kyllä tuntuu niin valtavalta että en usko että tämä vauva on mitenkään erityisen pienikokoinen. Aiemmilta mulla kuitenkin on ollu oikeesti melko pieni mahakin, nyt menty keskikäyrän yläpuolella. Ja mulla kaikki lapset ollu siis syntyessään alle 3kg niin siksi tuo konrolli. Mutta eipä tuo kontrolli haittaa, jos täällä muuten säästellään lääkäriaikoja niin onpahan tuo ainaki :) nyt kun maha alkaa olemaan jo suht iso niin viime päivinä alkanu tuntumaan että toivottavasti ei ainakaan yliajalle tämä raskaus mene. Vaikka ei suurempia ongelmia ookkaan tässä raskaudessa ollut niin kyllä tämä maha ja liitoskivut ja kaikki hormoniheittelyt on silti semmosia että oottaa jo vähän sitä normitilaa vaikka raskaudesta ja potkuista silti nautinkin :) mutta kolmen pienen perässä juokseminen ja nostelu ja ihan vaan lelujen maasta noukkiminen alkaa olla jo astetta hankalampaa. Mutta nopeaa tässä on kyllä raskausaika mennyt :)

Ottakaapan saikkulaiset nyt rauhallisesti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Narana85: sullehan tuli tosi hyviä uutisia! Hieno homma! Meidän kaveri oleilee samassa asennossa myös.

Mullekkaan ei emppuli# oo tehty missään vaiheessa vielä sisätutkimusta, vaikka yks lääkärikäynti olikin rv 18. Ei katsottu sillon aiheelliseksi, eikä mulla kyllä oo tähän astikaan ollut mitään supisteluja tms. minkä vois ajatella kohdunsuuhun vaikuttavan. Rv 36 oli tulossa neuvolalääkäri, missä ainakin ultralla kattovat vielä vauvan asennon ja josko sillon kattoisivat kohdunsuunkin?

Saikkulaisia on tosiaan alkanut tulla.. Itsekin oon tän viikon kyllä saikulla, mutta ihan vaan flunssan takia. Sain niin hirvittävän yskän, ettei nukkumisesta meinannut tulla yhtään mitään, eikä tää maha varsinaisesti helpota :LOL: Viime vkl ja alkuviikko mentiin sellasilla parin-kolmen tunnin yöunilla, nyt on parina yönä saanut jo vähän enemmän nukuttua, vaikka katkonaista on edelleen. Mulle on myös tullut joku mysteerinen klo 3:20 herääminen, joka hitsin yö!

Maanantaina pitäiskin palata taas töihin vielä viimesiksi viikoiksi. Äippäloma alkaa 24.11, katotaan jaksaako sinne asti. Nyt huomaa, että on hirveän vaikea löytää hyvää istuma-asentoa, kun maha tuntuu vähän joka asennossa olevan tiellä. Muuten on oikeastaan aika hyväkin vointi. Ei oo mitään erityisiä turvotuksia, painonnousu oli tasaantunut, hb ja verenpaineet oli hyvät, että tässähän tämä raskaus näyttää rullaavan omalla painollaan. Jossain vaiheessa kylässä käynyt närästyskin katosi.
Perhevalmennuksetkin vihdoin alkoi.

Noista synnytystavoista, nettihän on pullollaan vaikka sun mitä. Mutta muistaakseni Joukolatar-blogissa oli kivasti kirjoitettu positiivinen kokemus perätilasynnytyksestä, sekin kannattaa käydä lukemassa jos asia mietityttää!

Ihanaa viikonloppua kaikille!
Musicro 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Olipas mukavasti ollut aktiivinen meidän pino :) Kiva lukea kaikkien kuulumisia. Nyt koitan muistaa niitä sit kommentoida parhaani mukaan ;)

Musicro, mullakin alkaa olla istuminen hankalaa tän mahan kanssa. Ja nukkuminenkin on hankalaa kun ei meinaa saada enää hyvää asentoa. Huomenna pitäis ajaa Tampereelle moikkaan lukioaikaisia kavereita ja samalla tietysti äitiä ja siskon perhettä. Vähän jännittää ajomatka, pitää varata aikaa ja pitää taukoja tarpeen mukaan. :whistle:

Mennään huomenillalla Yön 35-vuotias juhlakiertuetta katsomaan kaverin kanssa. Ollaan varmaan 5 vuotta puhuttu, et pitäis mennä yhdessä sitä katsomaan ja nyt saatiin vihdoin tuo sovittua heti silloin kun liput tuli myyntiin. Hauskaa kun, me ei oo nähty kun viimeks tammikuussa eikä hän vielä tiedä raskaudesta mitään. Kiva yllättää toinen ;) Silloin kun on siis viimeksi soiteltu oli just plussannut pari päivää aiemmin enkä vielä sillon halunnut sanoa asiasta. Sille kaverille tulee tuplayllätys, kun toinenkin meidän lukioporukasta on suht samoilla viikoilla raskaana kuin minäkin eikä hänkään ole asiasta vielä huudellut. Saa nähdä millainen ilme kaverilla on kun pamahdetaan paikalle mahat pystyssä :LOL:

Emppuli mullakaan ei oo kukaan kohdunsuun tilannetta kommentoinut vaikka sitä on kyllä aina muiden tutkimusten yhteydessä katsottu samalla. Vissiin siis ihan hyvä :p Viimeksi kyllä ultrassa näytti sen kanavan ja mun silmään se ainaki näytti pitkältä, et kaiketi sitäkin on ihan hyvin vielä jäljellä. (y)

Narana, kiva kun sulla oli istukka siirtynyt :) Oliskin ollut aika harvinaista jos meitä olis ollut kaksi tässä samassa pinossa kellä ei olis siirtynyt. Mun pitää vielä seuraavaa kontrollia odotella pari viikkoa. Pitää pitää sormet ja varpaat ristissä, että olis siirtynyt eikä tarttis ressata. :barefoot:

Mamadread, kyllä mä alan pikku hiljaa oleen jo sinut tän tukan kanssa. Varmaan ens kuussa varaan sit ihan oikean parturiajan ja muokataan sitten tästä joku kivempi, jonka kanssa pärjää vähän pidempään, kun ei varmaan sit ihan heti tuu taas parturiin mentyä kun pikkuinen on syntynyt :rolleyes:

Anumarikalle tsempit saikulle! Koitahan ottaa rennosti äläkä rehki liikaa, jotta saisit suht vapaasti vielä kotona saikuttaa. :) Itse kans opetellut tässä ottaan rennosti ja olemaan tekemättä mitään. Varsinaisesti mulla siis ei oo hätää, kun suppailutkin on helpottanut, mut kun tilanne voi niin yhtäkkiä muuttua ja sit joudutaan sinne sairaalaan jos alan vuotaan, niin mieluummin kuitenkin oon kotosalla kuin siellä.

Mariani ei kannata vielä ressata sitä vauvan asentoa. Mulla tosiaan edellinen kääntyi oikeaan asentoon vasta synnärillä, kun oli valmis tulemaan ulos. Ja tämäkin on aina kaikkea muuta kuin pää alaspäin kohdussa. Yleensä sillain poikittain viihtyy parhaiten :LOL: Kyllä niillä on siellä vielä reilusti tilaa myllätä, joten vasta vkosta 36 eteenpäin kannattaa alkaa miettimään miten se beibsi siellä oikein on ;)

Elisen tervetuloa takaisin vaihtamaan kuulumisia :) Kiva, että teillä on kaikki mennyt hyvin (y)

Olisikohan siinä tarpeeksi juttua tälle kertaa? :rolleyes: Mukavaa viikonloppua kaikille! Mulla tämä päivä aikaa nauttia miehen seurasta kun se nyt vaan kotiutuisi töistä, huomenna sit aamulla auton nokka kohti tampesteria ;)
Meille muuten tuli tässä yllättäen meidän uus takka tohon pihaan tänään. Nyt ihmettelen, et mitähän sille pitäis tehdä, kun työmiehestä ei oo vielä kuulunut mitään ja postin kuski jätti sen kahdella lavalla tohon pihaan kuin paskan puostaan :mad: :eek: Odottelen tässä puhelua myyjältä, että kertoo nyt ohjeet miten tästä edetään :confused:

RubyS, 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: narana85

Yhteistyössä