Tammikuun tähtöset 2017 **MARRASKUU**

Ihania uutisia Mariani!

Eilen tosiaan oltiin siellä neuvolassa ja kaikki hyvin molemmilla.
Hb oli hyvä, joten ei onneks rautaa tarvitse ottaa.
Sf-mitta oli myös vissiinkin ihan ok.
Ja oma paino on noussut nyt alusta 8,5kg.
Mutta siis kaikki on hyvin sekä masussa, että ulkopuolella.

Meillähän on seuraava ja viimeinen (jollei vauva oo ennen sitä syntynyt) käynti vasta ennen joulua!
Neljä vuotta sitten kun esikoinen syntyi oli näitä käyntejä tässä vaiheessa paljon useammin.

Mut nyt ruokapöytään ja syömään.

Susanna & Pähkinä 35+4
 
RubyS nuo ex-hommat voi olla joskus kyllä inhottavia :confused: tuommonen ulkopuolelle jättäminen kyllä kylmää sydäntä :( surkia että ihmiset voikin olla inhottavia toisilleen. Ja vielä aikuinen lasta kohtaan.

Hieno homma Mariani että oli ihan ittekseen menty kääntymään (y)

Liikelaskentaa tulikin tehty niinä hiljaisempina päivinä ja helposti tuli kyllä sen kymmenen täyteen, mutta silti se semmonen äkillinen muutos vauvan toiminnassa huolestutti. Eilinen olikin sitten ihan normaalia rymyytystä :LOL: tänään taas vähän rauhallisempaa :)

Olipa ehkä maailman turhin lääkäri käynti tänään! :mad: sama oli lääkäri joka kesälläkin ja en tykkää siitä yhtään :cautious: se ei jotenki tunnu olevan yhtään perillä asioista. Luulin että ois ollu jotenki isompiki kontrolli kyseessä kun th varta vasten varasi tämän ylimääräisen ajan (ensi viikolla siis oikea nla lääkäri aika joka varattu jo aikoja sitten) mutta lääkäri mittaski vaan verenpaineen, painon ja sf-mitan! Verenpaineet niinku oppikirjasta, paino oli tullu reilu kilon alaspäin ja sf-mittaa sai 34cm eli 3cm vähemmän ku th viimeksi.. sano vaan että "eipä tässä mitään ihmeellistä oo, kato vaa mitä syöt ja käy kävelemässä. Ens viikolla varmaan tutkitaan sitte enempi." Just :rolleyes: minä ku käsitin että nyt ois pitäny arvioida sitä lapsiveden määrää jne. että tarviiko mennä vielä keskusneuvolaan ultraukseen o_O

Piparitalot on kyllä ihania :) viime jouluna väsättiin miehen kanssa semmonen mutta tälle joulua taitaa jäädä väliin. Kaikkia projekteja tullut tähän keräiltyä niin ei repeä joka paikkaan :LOL:

Mulla on menny tässä jo monta päivää ihan ihme alakulossa ja kiukutuksessa :unsure: jotenki tuntuu että kaikki vähäisetki vastoinkäymiset kolahtaa täysillä. Tänäänkin kun ajeltiin sen lääkärin jälkeen käymään kaupassa, yritin matkalla lukea täältä uusia viestejä ja puhelimen netti pätki nii meinasin pillahtaa itkuun :rolleyes: eipä tarvii olla kummoinen juttu :D jospa tämä menis pian ohi. Ei oo kivaa vetää palkokasveja nenuun vähä joka asiasta ja kiukutella ihmisille turhista :oops:

Narana 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Hienoja uutisia Mariani! Onneksi vauva hoksasi kääntyä oikein päin.

Sektioihin liittyen, ainakin mun entisessä työpaikassa vauva laitettiin äkkiä kapaloon, ja sitten nostettiin jo leikkaussalissa hetkeksi äidin rinnalle. Tai jos äiti ei jostain syystä jaksanut ottaa syliin, niin isä tai kätilö piti vauvaa hetken siinä ihan vierellä, että äiti sai silitellä vähän vauvaa. Siitä hetken kuluttua lähtivät sitten punnitus ja pesu hommiin. Ja kun äiti oli viety heräämöön, toi kätilö vauvan sinne ensi-imetykselle, jos vauvan vointi oli hyvä ja henkilökuntatilanne antoi myöten. Hätäsektiot oli sitten tietty erikseen.

Me on kanssa otettu muutamia kuvia mahasta ihan vaan kotioloissa. Vastasyntyneen kuvausta ensin mietin, mutta maksaa noin 350€ näillä seuduilla, ja siihen en ihan oo valmis.. Täytyy räpsiä kuvia kotona itse. Ristiäisiin on mietitty, josko sinne ottais kuvaajan, niin sais lähipiiri keskittyä itse juhlaan.

Tänään on ollut supertylsä päivä, oon nukkunut tosi huonosti, eikä oikein jaksa tehdä mitään ja mies menee töistä pikkujouluihin, tulee joskus alkuyöstä kotiin.. En jaksanu edes kokkailla, vaan tilasin sitten pizzan kotiin.. Odotten kovasti ens maanantain neuvolalääkäriä, viis viikkoa edellisestä nla-käynnistä.. Tuntuu jotenkin pitkältä väliltä, vaikkei mitään vaivoja ookkaan ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Kiitos ihanat <3

Täällä kanssa väsymyskausi menossa. Yöllä ei meinaa saada unta ja koko päivän nukuttaa ja ei yhtään voimia tehdä mitään. Kauppaan meneminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta saati sitten koiran vienti tai ylipäätään varrellisten kenkien jalkaan laitto :unsure: Tuntuu olevan nämä unetushommelit ihan omilla leveleillään!

Tajusin myös tänään että meillä ei ole ainuttakaan imetys/nukutustuolia eli nojatuolia tai ylipäätään tuolia jossa voisin kuvitella sitä tekeväni. Sänky ei tunnu hyvältä siihen ja keittiön pöydän tuolit ei pidemmän päälle toimi, liian kovat ja jalat puutuu. Sohvalla varmaan onnistuisi mutta kissa ja koira siinä vieressä vouhkaamassa niin teinpä extempore ostoksen ja kävin ostamassa nojatuolin :eek: Sotkassa oli -50% voimassa vielä tänään niin sain jotenkin perusteltua takaraivoon tuon hankinnan. Toivottavasti ajaa tarkoituksenmukaisesti asiansa ja on ok käytössä. Yleensä mietin ja vertaan ja pohdin pitkään minkään huonekalun hankintaa mutta kun tajusin että mitäs jos se vauva tuleekin jo ei ensi mutta seuraavalla viikolla niin eipä ole aikaa mietiskellä :D

Että sellaista. Niin ja poks 35+0 tänään ja 36 vko alkoi.
 
  • Tykkää
Reactions: RubyS
  • Tykkää
Reactions: Mariani
Huih, eipä oo kyllä tullu edes ajateltua mahdollista hiusten lähtöä synnytyksen jälkeen.. noh, sen näkee sitten. Lähtee jos lähtee :D hiukset oon värjänny vaan kerran raskauden aikana häitä varten. Oon kans vähän sellanen värien vaihtelija ja mielessä onkin jo melko monta väriä mitä ois kauheen kivaa kokeilla :whistle:

Kotiutumisvaatteet oon valinnu jo varmaan kaks kuukautta sitten :LOL: muutoksia voi tietty tulla jos kovinkin iso kaveri tuleekin. Sen kun näkee vasta synnytyksen jälkeen niin voi olla että saakin mies valita sitten vaatteet :p toivottavasti ainakin anopin neulomat villavaatteet menis päälle :)

Huomista varten latasin pyykkikoneeseen valmiiksi viimeset, isoimmat äp pakkauksen vaatteet ja sitten ois kaikki pesty! Seuraavaksi alkaisin ompelemaan lakanoita. Kaapeista löytyi vielä miehen sinkkuaikaisia yhden hengen lakanoita (oon niitä ihmisiä joilla ei voi olla sängyssä eripari lakanoita :rolleyes::LOL:) ja koska ne on hyväkuntoisia ajattelin ommella niistä lakanoita vauvalle.

Miten Haukkelilla lääkäri? :)

Onnea Mamadreadille rajapyykin ohituksesta! (y)

Susanna kyllä niiden käyntien pitäis munki mielestä lisääntyä tässä. Virallisesti mulla olis ollu nla lääkäri 7.12. eli 35+5 ja siitä sitten about viikon päästä th käynti ja käsittääkseni siitä eteenpäin se kahden viikon välein. Mutta eipä niitä tuollakaan tahdilla kovin paljoe ehdi olla ennen kuin tulee la vastaan :eek: nyt siis viikolla aikaistettu lääkäriä tuon mahan ja painon kasvun kontrolloinnin kanssa.

Masukuvia on täälläkin otettu vain ihan kotosalla. Yksi tuttu tekee sivutyönä valokuvaus keikkoja niin voisi harkita josko vauvakuvia otattaisi ihan virallisia sitten :)

Toivottavasti Anumarikalla masukas kääntyisi itsekseen ettei tarvisi alkaa ulkokäännöstä tekemään, pidetään peukkuja (y)

Vähän on ollut hiljaisempaa tuolla masussa pari päivää. Tänäänkin saanut muutamaan otteeseen töniä mahaa että haloo, vieläkö siellä ollaan. Kamala paniikki nostaa heti päätään kun toinen ei meinaa alkaa reagoimaan :rolleyes: pitää seurailla tilannetta. Onneksi on se lääkäri torstaina. Ja alkaahan tuolla yksiössä olla jo vähän ahdasta niin kuulemma voi liikkeet vähentyä loppuraskaudessa? Jonkin verran on tuntunut vihlontaa ja painetta tuolla alamahan ja kohdunsuun suunnilla että jokohan siellä asetutaan pikkuhiljaa lähtöasemiin :D

Oho. Tulipa tekstiä :eek: mulla on tämä unirytmi nyt vähän valunut tähän mulle ominaisempaan suuntaan kun saa vain olla että kukun yöt ja nukun aamut :D vähän sitten meinaa olla tylsää kun mies tietty jo nukkuu :p
Lääkärissä kaikki ok, muutosta kohdunsuulla on tapahtunut mutta ei mitään hälyyttävää ja vielä sain luvan jatkaa töissä jos vaan itestä hyvältä tuntuu :) kontrollikäynnin sain ens vkon torstaille (jes!) mut meni vähän hassusti ku aamulla klo 8 sillon neuvola ja ip klo 13.30 se lääkäri :D no eipä auta ku suhata sit ees taas!
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Tervehdys te kaikki, joilla on laskettu aika tammikuussa!

Työskentelen tohtorikoulutettavana Helsingin yliopiston Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa, ja Oppiva vauva -hankkeemme etsii vapaaehtoisia perheitä!

Olen lääketieteellisen teknologian diplomi-insinööri, ja olen tehnyt aivotutkimusta jo kolmen vuoden ajan. Aiempi tutkimukseni on käsitellyt mm. sitä, miten samalla tavalla eri ihmisten aivot reagoivat esimerkiksi kuunnellessa puhetta ja miten tätä tietoa voitaisiin käyttää auttamaan eri tavoin puhekyvyttömien ihmisten viestintää.

Väitöskirjassani tutkin vastasyntyneiden oppimiskyvyn yhteyttä kielen kehitykseen ja samalla kielen kehityksen hermostollista taustaa. Tavoitteena on, että kielen ja kommunikaation kehitykseen liittyvät mahdolliset vaikeudet osattaisiin tunnistaa mahdollisimman varhain.

Tutkimukseen kuuluu kaksi EEG- eli aivosähkökäyrämittausta: yksi aivan vastasyntyneenä ja toinen 8-12 kk:n iässä. Aivosähkökäyrämittaus on laajasti käytetty täysin turvallinen mittaus, josta lapselle ei aiheudu mitään haittaa. Mittaus kestää noin 1,5 tuntia, ja se suoritetaan vauvan nukkuessa. Ensimmäisen mittauksen tekee nyt lokakuussa tutkimussairaanhoitaja Tarja Ilkka Jorvin sairaalassa Espoossa, ja toisen mittauksen minä Helsingin yliopiston tiloissa noin vuoden päästä.

Lisäksi lähetämme teille kotiin kyselylomakkeen lapsen kielellisestä kehityksestä, kun lapsi on noin vuoden ja noin kahden vuoden ikäinen. Lomakkeiden täyttöön menee noin tunti molemmilla kerralla. Mitään kotitehtäviä tutkimukseen ei kuulu, ja saatte pienen korvauksen tutkimukseen käyttämästänne vapaa-ajasta. Matkakuluja emme valitettavasti pysty korvaamaan.

Toivomme seurantatutkimukseemme mukaan vapaaehtoisiksi vastasyntyneitä perheistä, joissa lapsen synnyttäjä puhuu suomea äidinkielenään. Osallistumisenne on erittäin tärkeää, sillä tutkimuksen myötä lasten kielellistä kehitystä voidaan mahdollisesti alkaa tukea tehokkaammin ja aikaisemmin kuin nykyään. Tästä hyötyisivät erityisesti lapset, joiden kielen kehitys on viivästynyt tai vaikeutunut.

Jos kiinnostuitte, lisätietoja ja ilmoittautuminen löytyy osoitteessa https://oppivavauva.net/. Minut tavoittaa osoitteesta emma.suppanen@helsinki.fi, ja vastaan mielelläni kaikkiin mahdollisiin kysymyksiinne!
 

Yhteistyössä