Tammikuun tähtöset kesäkuussa

Ekaa kun odottaa niin eka neuvola on tosiaan ihan jännä kokemus, vaikkei siellä vielä sydänääniä yleensä kuunnella, ellei viikkoja ole jo reilusti kasassa. Mä muistan että esikon kanssa varasin ekan neuvolan heti seuraavana päivänä kun olin sunnuntai iltana plussannut ja sit odotin monta viikkoa että pääsin sinne. Vielä vajaan 8 vuoden takaa muistan kun neuvolantäti kysei terveystietoja mun vanhemmista ja miehen vanhemmista ja sitten hän sano jotain että entäs äidin terveys... ja se tunne kun mä tajusin et nyt mä oon jo tän vauvan äiti, vaikkei se synny vielä pitkään, pitkään aikaan. :heart:

Onko kellään muulla vatsa löysänä? Mulle ei ikinä missän tilanteessa tule ummetusta, niin nyt maha reagoi tähän raskauteen päinvastasella tavalla. En muista miten se on aikasempiin raskauksiin reagoinu.

Teto ihanaa että kaikki on kunnossa.

Viime raskaudessa kävin varhaisultrassa, mikä tuntu vähän hassulta kun keskimmäisen kanssa tulin Nigeriasta kotiin niin että olin jo rv 11 kun pääsin samana päivänä ostamaan raskaustestin. Ja ekan neuvolankin olin jo varannut viikkoja aikasemmin Nigeriasta käsin kun tiesin että sinne pitää päästä ihan heti kun kotiudutaan jos meinaan ehtiä nt-ultraan. Nytkin menisin mielellään varhaisultraan mut rahaa siihen ei todellakaan ole.
 
Heippa! :)

Mun tiedot jäi myös puuttumaan listalta, kun ilmoitin ne tuossa edellisessä ketjussa ihan lopussa, elikkä 1.1./ssann/23v/1.lapsi/JS. Ultra on varattu 20.6
Tänään oli ensimmäinen neuvola, jossa paljon neuvolatäti papereita täytteli ja kysymyksiä perheen terveyteen yms liittyen kyseli. :) ja sanoi, että kovasti toivoisi että jatkossa myös tuleva isä olisi neuvola käynneillä mukana. Oletteko ajatelleet ottaa isää käynneille mukaan? :)

Hyviä vointeja ja jaksamisia kaikille! :)

-ssann&masuasukki rv8+1 <3
 
Oon siis kerran käynyt ensikäynnillä neuvolassa, mutta sillon jäi täyttämättä kaikki paperit koska olin vuotanut reippaasti verta pari päivää ja neuvolatäti varasi mulle vaan ajan ultraan, jossa todettiin varhainen keskenmeno. Periaatteessa siis täti on jo tuttu, mutta kaikki tuntuu lopullisemmalta ja varmemmalta jos oikeasti pääsen sinne vaa'alle asti. ;) Oon siis reippaasti ylipainoinen, sain Jutan superdieetillä pudotettua noin kuusi kiloa siinä kuudessa viikossa ja heti sai pikkuinen alkunsa. Mulla on myös kesällä diagnosoitu pco, ilmeisestikin ylipainosta johtuva. Ajattelinkin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä viilata tuota ruokapuolta aika tavalla ja tehdä terveydenhoitajan kanssa "dieetin", ettei painoa tulis kovasti lisää raskauden aikana. Jutan ohjeethan on todella maalaisjärjellisen terveelliset, mutta olin todella vähähiilihydraattisella dieetillä ja nyt niitä hiilareitakin oikeasti tarvitaan.
Tänään mulla on (noin) 5+2, oireita oli jo tuossa välissä, nyt rintojen arkuus on helpottanut, varsinaista pahoinvointia ei ole ollut. Viimeksi raskaus meni kesken 5+4, joten nyt alkaa todella pelko hiipiä puseroon.. Pitää ehkä tehdä vielä testi/testejä ennen sitä neuvolaa. Nyt panahinen vuoto on pysynyt poissa!
 
Iltoja.

Niin no ekan viestin muokkaus onnistuu vaan siltä, joka ketjun on aloittanu.... minä sentään kohteliaasti kysyin saanko alkaa päivittämään.

Teto Onnea hyvistä uutisista :heart: Niitäkin välillä tarvitaan täällä :)

Töissä 4h, sitten pojan kevätjuhlaan päiväkotiin, tosin oli niin väsy ettei ollu kuin yhdessä ainoassa esityksessä, mutten roikku minun tai isännän lahkeessa/sylissä. 3-vuotiaan uhma taas koettelee, nukkumaan menoon meni tunti. Voi luoja, että toi uhmis nyt koettelee, tähän asti kaikki uhman vaiheet on ollu helppoja, mutt nyt tulee sit kaikki mahdollinen. Että "kiva" loppuillan vapaa töistä ;)

Varhaisultrassa käyty. Neuvolan mukaanhan viikkoja nyt 7+1, ultraavan lääkärin mukaan 7+0, että on sit erilaiset laskutavat jokaisella : / Pikkuinen vastas 6+6 eli sitä mitä pitikin jos ajattelee sitä millon on saanut alkunsa. Kokoa huimat 9,2mm :heart: Hetken voi huokaista helpotuksesta ja nyt voi töissäkin hyvillä mielin kieltäytyä joistain hommista, onneks niitä ei oo vielä tarjottu tehtäväks,mitä en voi nyt tehdä.

Kolibrinkukka 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta, huomenna poksuu alkaa jo rv 8 :)

Hieman nyt väsyttää, oon joutunut alkamaan heräämään öisin vessaan. Vaikka ennen nukuin koko yön, mutta tänään onneksi meen iltaan että saan aamulla vielä torkkua.

Tervetuloa uudet. :)

Sanna-M rv 7+6
 
Hienoa, että Kolibrinkukalla oli kaikki kunnossa ultrassa!

Tervetuloa uudet!

Haluaako Alexandra sitten päivitellä, kun muut ei pääse ekaa viestiä muokkaamaan?

Täällä jatkuu totaalinen väsymys, ja motivaatio töihin on kadonnut johonkin tosi kauas! Tekisi mieli vain käpertyä johonkin sohvannurkkaan lukemaan kirjaa koko päiväksi. Välillä voisi ottaa päikkärit. :)

Positiivista päivää kaikille! =)

Klementiini ja pavunitu 8+5
 
Kolibrinkukka: Viestiä lainaamalla voit päivittää! :) Eihän se mitään haittaa, jos lista kulkee pinon mukana, päinvastoin! :)

Tuleva isä neuvolaan: Meille on ollut alusta asti ihan itsestäänselvyys, että tuleva isä tulee mukaan kaikille käynneille vauvaan liittyen ja mielellään tuleekin. Yhtä suuri elämänmuutoshan se hänellekin on, vaikkei maha paisukaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä yksi odottaja ilmoittautuisi rinkiin :) Eli 15.1.2013/BaBy2013 /26v. / 1.lapsi / KOKS toivottavasti tulee oikein, kun en ole kovin taitava tämän koneen kanssa.. Ensimmäinen neuvolaaika vasta 17.6., nyt laskureiden mukaan rv 6+2. Oireena aivan järkyttävä jatkuva närästys, väsymys ja turvotus. :D
 
Niin no en muiden mielipidettä tiedä, mutta minun mielestä on järkevintä pitää lista ensimmäisellä sivulla, koska täällä odotuspuolella ei tiedot ja ihmiset vaihdu lenossa, kuten tuolla kuumeilu puolella. Ei tartte aina alkaa pläräämään, että missäs se päivitetty versio olikaan. Mitähän mieltä muut on?

Koitin käydä nukkumassa, mutt ei siitä mitään tullu. Mitenkähä sitä jaksaa töissä 14-22 :stick: Tätäkö tää on nyt sinne synnytyslaitokselle saakka :LOL:

Kolibrinkukka 7+2
 
Joo ja voin kyllä nyt iha rehellisesti sen sanoa, että vedin kyllä nyt herneet palkoineen nenään. En minäkään ominpäin sitä ketjua tehnyt vaan kysyin eka muiden mielipidettä, että passaako jos alan päivittään...siinä vaiheessa ois kyllä saanut sanoa ettei passaa ;) Mutta joo meni jo asian vierestä...se tästä asiasta. Jatketaan raskaus-aiheilla :)
 
Kolibrinkukka: Jees, mulle sopii ihan mikä vaan, eikä tarkoitus ollut edes alkaa tätä päivittämään! Ihan ajattelin avuksi olla sinulle ja vain siistiä listan valmiiksi. :) Mutta sovitaan sitten niin, että heinäkuuksi sinä teet pinkan. ;)
 
Toki oisin osannut itsekin siistiä sen ;) Mutta joo se asia oli ja meni.

Asiasta toiseen, tuli mieleen kysymys. Noissa kielletyissä ruoka-aineissa on mm. se vakuumipakattu kala, jota en siis todellakaan syö. Onhan toi lihakin pakattu (paitsi lihatiskillä), mutt mites nää valmissalaatit (ei tonnikala) ja esim. kolmioleivät? Ne on joskus minun hätävara evääksi töihin jos en oo esim. kotona ehtiny tehdä eväitä töihin. Uskaltasitteko syödä? Ihan vaan nyt mielipiteitä kyselisin tai jos jollai ois kokemusta asiasta :)
 
Kyllä mä uskaltaisin syödä kolmioleipiä ja muita vastaavalla tavalla pakattuja. Lihoihin ja kolmioleipäpakkauksiin yms muihin laitetaan mun mielestä jotain suojakaasua, mutta on se ihan eri asia kuin vakuumipakattu. Vakuumipakattu kala oli ainakin meidän neuvolatädin mukaan kiellety listeriavaaran vuoksi. Näin mä ajattelisin, mutta jos joku tietää enemmän noista pakkaustavoista??
 
Vakuumipakatuista ym.: Jos jotenkin välttelisin edes sitä vakuumipakattua kalaa, niin uskaltaisin silti syödä kaikkea muuta pakattua. En ole edes tullut ajatelleeksi, ettenkö söisi esim. kolmioleipiä, mutta jokainenhan tietysti itse päättää kuinka haluaa toimia. :)
 
Tervetuloa uudet!
Minustakin on parempi että lista on vain tuossa ekalla sivulla.

Puhetta oli isistä neuvolassa, mun mies on ollut tasan yhdesti esikoisen aikaan kun kuunneltiin ekan kerran sydänääniä. Muuten ei oo ollu eikä kyllä mun mielestä oo ollut tarvettakaan. Ultrissa tietty on mukana ollut mut muutoin musta on kyllä mukavampi käydä neuvolassa yksin ja ei mieskään sinne hirveesti hinkunut ole.

Vakuumipakatuissa kaloissa on just se listeriavaara, muutoin en noista tiedä. En muutenkaan syö valmissalaatteja/leipiä joten en oo koskaan niistä murehtinut.

Tänä aamuna oli oksennus taas lähellä, aamun kunniaksi pojalla oli kakat housussa ja jouduin pyllyn pesuun ennenkuin kerkisin mitään syödä/juoda. Mut nieleskelemällä vielä selvittiin :)

Ummetus on ihan järkkyä, piti jo käydä apteekista helpostusta. Ja illat on huonompia kuin aamut, neljältä alkaa palelu ja väsymys joka ei lopu ennen aamua. Onneks yöt saa nukkua hyvin eikä lapsetkaan heräile öisin.

Huomenna alkaa kunnon työputki ja ahdistaa jo valmiiksi. Parilla ykkösvapaalla menee reilut pari viikkoa..huoh.

Jardin 5+6
 
Listeria VOI piileä esim. valmiiksi pakatuissa kolmioleivissä ja miks ei salaateissakin..JOS salaatti aineksia ei ole huolellisesti pesty!..leikkeleetkin oli jossain mainittu että niissä voi olla, kun niitähän ei yleensä kypsennetä. Kaikki raakaliha usein on pakkauksissa (paitsi lihatiskin) ja semmonen liha kuitenkin aina kypsennetään. Listeriabakteeri kuolee n.72 asteessa. Tietysti bakteeri pääsee kypsentämisen jälkeenkin muhimaan, mutta se on sitten ihan itsestä kiinni kuinka hygieenisesti kokkailee ja jatkosäilyttää ruokaa. Vaikeaksi tämä tietysti menee, kun välillä tuntuu ettei mitään saisi syödä! Ehkä terveellä järjellä pääsee aika pitkälle..hysteeriseksi ei kannata ruveta..itse vähän liikaakin stressaan näitä juttuja...

Niin muuten, onnittelut hyvistä uutisista: Teto ja Kolibrinkukka :flower:

Antaa toivoa itsellekin, että jospa siellä masussa olis kaikki ihan hyvin! Tuntuu niin pitkältä tää aika odottaa sitä ultraa...olen alkanut ihan tosissani pelkää kohdun ulkoista, kun vatsajomotukset on ollu viimepäivinä lähinnä vasemmalla..lisäks edelleen vasen jalka helposti puutuu/särkee ja vasen käsivarsi/olkapää myös kipeytyy työssä helposti....ehkä se ei tarkoita mitään, mutta ei sitä voi olla ajattelematta.

Täällä väsyttää, ällöttää ja työt ei jaksa kiinnostaa...tai no kiinnostaa, mutta on vaan niin uupunut olo ettei millään jaksais..saispa vaan nukkua ja nukkua....

miumau 6+2
 
Moikka!

Vaihteeksi koneen ääressä niin jos jaksaisi enempi kommentoidakin kun kännyllä!

Tervetuloa uudet :wave:

Onnea myös Kolibrinkukalle hyvistä ultrakuulumisista :)

Äitiysvaatteita miulta löytyy joo, mutta ne on aika kulahtaneita kolmen raskauden jälkeen, joten uusia kyllä luultavasti jossain vaiheessa ostan :)

Ruokahimot :p Miun tekee myös älyttömästi mieli ihan peruskotiruokaa! Perunaa ja kastikkeita, lihapullia (tein kyllä lihamureketta mutta maistui niin ällölle että meinasi jäädä syömättä... Toisten mielestä oli hyvää...), kalaa, salaatteja :p Pastaa ei tee mieli. Aluksi ei tehnyt mieli makeaa, mutta nyt sekin taas maistuu. Ei kylläkään läheskään samalla tavalla kuin ennen raskautta. Mutta koko ajan pitäisi olla syömässä jotain ettei huono olo iske. Nälkä nimittäin iskee parin kolmen tunnin välein, ja se on siis totaalista nälkää, maha huutaa tyhjyyttään, tärisyttaa ja oksettaa, ihan kamala tunne!

Miusta myös on parempi että lista on etusivulla!

Joo eilinen ultra siis helpotti mieltä, ihana oli taas nähdä pikkuinen elämänalku ja :heart: -syke! Pieni oli 9,1mm kokoinen ja vastasi viikkoa 7+0 eli tasan elisiä viikkoja. Miulta otettiin myös näyte valkovuodosta ja pissanäytteet vuotojen vuoksi, mutta tosiaan todennäköisesti ne vuodot johtuu siitä verihyytymästä. Seuraavaksi jännätäänkin sitten istukkabiopsiaa, mutta mie olen päättänyt että sieltäkin tulee hyviä uutisia ja me saadaan tammikuussa ihananinen terve vauva :) No, nyt tosiaan nautitaan tästä tilanteesta, enkä aio vielä murehtia tulevaa.

On täällä naurettu, että vauva on alle sentin mittainen papunen vasta, ja maha on jo kuin rantapallo :D

Mukavaa viikonloppua tammimasut :)

Teto ja vauva vaapukkainen rv 7+1 :heart:
 

Yhteistyössä