*Tammikuun Tarrasukat 2018 Elokuussa*

Onpas tänne tullut paljon viestejä vaihteeksi, kiva lukea kuulumisia :)

Me oltiin muutama päivä reissussa Euroopan ulkopuolella, ja minähän herkkävatsaisena sain viimesen kolmen päivän ajaksi kauhean ripulin :censored:vaikka olin siis tosi tarkka syönneistä ja syötiin ja juotiin samoja ruokia miehen kans eikä sille tullu mitään. Ois pidennetty muuten reissua, mutta tultiin tänään kotia kun en mä pystyny hotellista paljon lähtemään.

Nyt vähän mietityttää, että missä vaiheessa tällasen vaivan takia pitäs huolestua? Kestän kyllä ite ku ei ole oksentamista, mutta mietityttää vauvan ravinteiden saanti, kun vähäinenki ruoka tuntuu tulevan niin äkkiä ulos.. Netistäkin löytyy lähinnä sekavaa tietoa, nesteytyksestä tietysti huolehdin, mutta kai tässä joku takaraja on millon kannattas käydä lääkärillä tms. Ja paino on pudonnu varmaan 2kg jo tän myötä, eli mahasta ei nyt tietoakaan ja vkoja on 17+0. Jospa tää kotona olo parantais :unsure:
Auts! :sick: Kurjaa tuollainen... Sinuna menisin lääkäriin heti. Ei varmaan ole aihetta huoleen, mutta ettei turhaan asialla stressaa, on varmaan järkevää käydä, jotta voivat poissulkea kaikki vakavammat pöpöt ja voit rauhassa itseäsi parannella. Mutta tämä nyt siis vain mun mielipide. Itse olen päättänyt, että en jää miettimään pienintäkään asiaa liian pitkäksi aikaa, vaan jos vähänkään mietityttää joku asia (omaan ja vauvojen terveyteen vaikuttava), käyn kysymässä viisaammilta neuvoja. ;)
 
Kiva, että täälläkin on ollut taas elämää. :)

Minäkin kävisin tarkistuttamassa, ettei mistään vakavammasta ole kyse. Oletko syönyt Precosaa? Mulla se auttoi aikanaan matkan aiheuttamiin vatsavaivoihin.

Liikkeet tuntuvat jo päivittäin. Mutta minulla on alkanut vasta heinäkuun lopulla pahoinvointi ja tänä aamuna piti ihan oksentaakin aamupalan jälkeen. Mielenkiintoista...
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Kiitos vastauksista, katon jos huomenna ei mene parempaan suuntaan niin sitten voisin kävästä lääkärissä (y) Aattelin vaan että oisko se turhaa hätäilyä mennä sinne valittaan ripulista, mutta raskaanahan saa huolestua pienistäkin asioista :p Lääkkeitä en ole uskaltanut ottaa, mutta siellä lääkärissähän ne osais siitäki sanoa että mikä lääke tähän kävis.
 
@Daisy85 samaa mieltä kuin muutkin eli kävisin kyllä lääkärissä tai ainakin olisin yhteydessä neuvolaan.

Kyllä se pikkunen siellä massussa myllertää kovasti :D hitsi kun ei vaan vielä tunne sitä myllerystä mutta eiköhän sitäkin ehdi tuntea ihan tarpeeksi mutta voisko jo tuntea pian :giggle: yleensä aamusin aamupalan jälkeen olen kuunnellut dopplerilla ja silloin löytyy todella helposti syke :) mutta tänä aamuna ei löytynytkään ihan helposti :LOL: hetkeksi löytyi mutta sitten taas katos...ja doppleriin kuulu vaan tömstöms kun toinen myllertää :love::giggle: ois ihan kiva päästä ultrassakin näkemään tuota myllerystä kun nt-ultrassa ja neuvolalääkärin nopeassa ultrassa oli niin rauhallinen tapaus :LOL: jospa sitten rakenneultrassa tekisi kuperkeikkoja yms.. no aina saa toivoa :D.

Kinder & minion myllertäjä 16+3 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Heippa!

Ilmottaudun mukaan
luppi / 28v. / SatKs / 2. lapsi / la 26.1.

Sujuvasti olen alusta asti lukenut keskutelujanne, mutta vasta nyt jaksoin kaivaa vanhat tunnukseni jostain

Laitan kookospienelle yksityisviestiä ja liityn mukaan myös facen puolelle, siellä tulee enemmän käytyä.

Raskaus on sujunut hyvin. NT -ultrassa kaikki ol. Rakenneultra tuossa Syyskuun puolivälin paikkeilla. Pahoinvointia on ollut, muttei oksentelua. Sen suhteen olen ollut onnekas. Vatsalla ei vielä kummoista kumpua ole - ihme kyllä sillä viime raskaudessa olin valtava jo melko alusta asti.

Painon nouseminen huoletta, stressa ja ärsyttää. Viime raskaudessa sitä kertyi 30kg, joka tippui (-35kg) vuodessa onneksi pois. Mutta kyllä kroppa ja psyyke oli kovilla ja iho repeili. Olen normaalipainoinen ja harrastan "ei raskaana" paljon liikuntaa. Pyrin siihen toki nytkin, mutta väkisin määrä vähenee runsaasti ja kevenee kummasti.

Tähän asti kiloja kertynyt noin 4-5kg. Eli nousu suhdanne siis on jo hyvä

Luppi ja tyyppi 16+3

 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Hei naiset.

Pahoinvointi on helpottanut, enää satunnaista. Väsymys on kova.

Painon noususta: itse en juuri saa liikkua etisen istukan takia ( pulssi ei saa nousta, ei saa hengästyä, ei saa ponnistella ym,) ja ainaki peruskunto kyllä kärsii. Paino ei ole noussut vielä kuin 1,5 kg mistä olen tyytyväinen kun ylipainoa oli valmiiksi noun 7 kiloa, ehkä hieman vajaa. Sillonhan ei tartte niin paljo paino noustakkaa.

Rakenne ultra parin viikon kuluttua. Liikkeitä tuntuu, mutta on ne vieläkin
Aika hentoja.

Evangelina rv 19+1
 
Kävin sitten eilen lääkärillä, verestä ei löytynyt mitään ja siellä se pieni heilutteli raajoja ja näytti taas isommalta eli kaikki hyvin :)

Eipä siis auta kuin jatkaa tylsällä hiilihydraattiruoalla ja toivoa että tää menis pian ohi..
 
moikka!

Voisin tulla vielä mukaan joukkoon juttelemaan

neps/ 25v./SatKs/1. lapsi/ LA 24.1

Pian alkaa jo puoliväli lähestyä ja rakenneultra onkin jo 11.9. Muutama oma kaverikin on raskaana, mutta toinen ihan alussa ja toinen kohta jo menossa synnyttämään. On kiva saada seuraa samoilla viikoilla meneviltä. Alusta asti oon voinut hyvin vaikkakin ekat 12 viikkoa laskin päiviä että suurin riski aika ylittyis. Miehelle raskaus tuli todemmaksi vasta ekassa ultrassa. Sen jälkeen on mieski alkanu mahaa silitellä ja nimiä ehdotella.

On tää vaan hienoa ja jännää aikaa. Kovasti jo odotan liikkeitten alkavan tuntua. Vatsakin jo vähän pyöristyny


Neps ja Neponen 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: Milagro
Pitkästä aikaa :)

Täällä on menossa 18+0 tänään ja liikkeetkin tuntuu jo silloin tällöin.
Varsinkin iltaisin tuntuu olevan kovinkin aktiivinen, kun pitäis alkaa nukkumaan :p
Täällä kans väsymys vaivaa edelleen ja toisinaan saa vieläkin tuijotella vessanpöntön pohjaa.. :confused: Ja lisäksi mä oon hirveän kiukkuinen koko ajan :confused:

Meillä on 04.09. rakenneultra, jännittää jo etukäteen :D
Ollaan puhuttu miehen kanssa, että kysytään kumpiko sieltä on tulossa ;) Aikooko muut kysyä sukupuolta ultrassa vai odotatteko h-hetkeen? :)

vprinsessa & papu 18+0
 
Tervetuloa taas uusille! Minä kun puhuin että liikkeet on vaimeita niin nytpä ei enää olekaan niin vaimeita:ROFLMAO: Eilen kävin neuvolalääkärillä, oli kyllä tosi tympeän oloinen tätio_O painonnoususta valitti hirveesti, nyt siis tullut nelisen kiloa ja joka kerta tullut se parikymmentä jotka sitten kyllä lähteneet poiskin ihan imetyksellä. Tää vaan valitti että mitä sä oikein syöt ja liikutko yhtään ja ootko aiemmissa raskauksissa käynyt sokerirasituksissa ja onko ollut radia:confused: no siellä mun tiedoista kyllä näkee että ei oo koskaan ollut radia ja että oon parilla edellisellä kerralla käynyt sokerirasituksissa. Ja oon siis lähtöpainoltani ihan normaalipainoinen, mutta tän piti saada ilmeisesti haukkua mut ihan pystyyn ja kyllä olikin piesty olo sen neuvolan jälkeen:unsure: ei sanonut koko käynnillä mitään positiivista. Aion antaa palautetta.

Täälläkin joo kiukkua pukkaa, välillä jo naurattaa itteäki tää oma kiukkuisuus:LOL: ärsyttää suunnilleen kaikki mitä muut tekee tai jättää tekemättä, ärsyttää meidän koira :)D) ja ihan vaan kaikki mahdollinen. Vaikeeta tää mun elämä:whistle:

Miehen vanhemmille on edelleen uutinen kertomatta, samoin meijän pienille 2 ja 4-vuotiaille. Ajateltiin että ei viitsi pienille kauheen aikaisin kertoa ku eivät sit ymmärrä sitä ajankulua ja sitä että joutuu odottamaan. Katotaan missä vaiheessa puhutaan heille. Ehkä 2v ei muutenkaan paljoa ymmärrä asiasta.

KeepGoing ja Viitonen 17+2
 
Kävin sitten eilen lääkärillä, verestä ei löytynyt mitään ja siellä se pieni heilutteli raajoja ja näytti taas isommalta eli kaikki hyvin :)

Eipä siis auta kuin jatkaa tylsällä hiilihydraattiruoalla ja toivoa että tää menis pian ohi..
Hei!
Huutelen tuolta maaliskuisista että kannattaa sitä precosaa ottaa jos tuntuu että ei helpota. Se ei imeydy vaan kulkeutuu suoliston läpi.
Mulla oli tovi sitten vatsa niin sekaisin, että puurokin tuli neljässä tunnissa vetenä läpi... Oikein mistään ei tuntunut olevan apua. Ilmeisesti paha stressivatsa...
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@Risukko Joo, nesteenä mullakin tulee aivan kaikki ulos ja viikko nyt mennyt :( Lääkäri sano vaan yksiselitteisesti "ei" ku kysyin voisko ottaa jotain lääkettä, mutta voisin silti käydä apteekissa huomenna kysymässä myydäänkö täällä tuota Precosaa kun moni siitä on maininnut. En asu Suomessa, mutta pitäs kai täältä edes jotain vastaavaa saada.
 
KeepGoing On kyllä sattunu hirvee lääkäri sulle.
Mukava tietää että on muitakin joille tulee enempi kiloja kuin se 10kg :rolleyes:
Mulla ei vaan viimeks lähteny grammaakaan imetyksessä. Tarkka ruokavalio ja liikunta autto.
Tuo raskaus kiukku on kyllä itellekki tosi rasittavaa, muutamana päivänä on meinannu kiukuttaa ihan tyhjänpäiväsestä asioista:cautious:

Jos rakenneultraan asti päästään niin kysytään sukupuolta, itellä on aika vahva veikkauskin kumpi sieltä tulee.

Olis kyllä mukava että täälläkin keskustelu taas vilkastuis ja sais lukee mahdollisimman monen kuulumisia kun en oo facebookin puolella niitä lukemassa.

Kath 18+3
 
Moikka.
Heh just mietin onko tää raskauteen liittyvää, kun hermot välillä tosi kireellä..tää iltakin mennyt jotenki päreitä poltellessa, vaikka ei varsinaista syytä siihen ole :unsure:

Vauvan liikkeet tuntuu jo päivittäin ja oon tuntenut kädelläkin jo muutaman potkun, ihanaa :love:
Maha on iso ja naapuritkin kyselleet tuleeko meille vauva.

Meillä on rakenneultra syyskuun alussa ja meillä mennään miehen toiveen mukaan, koska sille eka lapsi tämä, niin sukupuolta ei kysytä etukäteen..tosin mulla on vahva poikafiilis jostain syystä o_O
Puoltaväliä täälä moni alkaa jo huiteleen (y)

Kesänlapsi rv 18+4
 
Mulla oli tänään rakenneultra :) hyviä uutisia saatiin, vauva on terve ja hyvävointinen, aika lailla viikkojensa kokoinen. Oli ihanaa nähdä pikkuinen taas :love:

Tänään ensimmäistä kertaa tajusin kun puhuin kätilön kanssa, että vauvan kokoon tosiaan vaikuttaa myös perintötekijät. Kun mun mieltä on painanut viime vauvan paljon isompi koko isosiskoonsa verrattuna. Ja olen ajatellut kauhulla jos tästä kolmannesta tulee sitten vielä tätä toista isompi eli reilusti yli nelikiloinen. Niin kätilö kysyi minkä kokoisia me on oltu ja mies oli viisikiloinen pikkumies kun syntyi ja itse olin keskikokoa. Tosiaan kun mietin, tämä toinen onkin paljon esikoista enemmän saanut miehen suvun geenejä, ulkonäköä ja kokoa. Että turhaan murehdin kun yritän kuitenkin hyvin syödä ja elää etten saa jättivauvaa omilla virheilläni aikaiseksi! Tulee sellainen vauva kun on geenisekoitus! Mikä helpotus :D olin vaan ihmetellyt koko ajan mitä tein väärin raskausaikana kun vauva oli "niin iso"..

Mutta yritän kuitenkin jättää sokerit varmuudeksi minimiin ettei ainakaan siitä ole kiinni. Pyysin ekaa kertaa sokerirasituksenkin niin saan tietää että on ne kunnossa. Vaikka kauhujuttuja pahasta litkusta olenkin kuullut:geek:

Me päädyttiin sitten kysymään sukupuoli ja pidetään juhlat missä kerrotaan lähimmille samalla kertaa uutinen. Samaa sarjaa tämä kolmaskin on, oon tosi iloinen, ei tarvi opetella liikaa uutta :ROFLMAO: :love:

Daisy85 oletko kaukanakin Suomesta? Ei tarvi tietysti vastata jos et halua. Itselläni on kova kaukokaipuu tai lähinnä halu muuttaa lämpöisempään mutta vielä ollaan täällä Suomessa. Olen aina miettinyt millaista olisi synnyttää muualla kun Suomessa, kaikkialla on kuitenkin omat systeemit ja tavat. Se olisi varmaan mielenkiintoinen kokemus!
Yksi juttu ainakin mitä minusta Suomeen voitaisiin kopioida on synnytyskeskukset, mikä on normi sairaalaa luonnollisempi vaihtoehto mutta silti apua tarvittaessa saatavilla. Ja olisi huippua saada tutustua kätilöön jo etukäteen:)

Mulla tätä omaa napaa tässä nyt taas tuli..Mitä mietteitä muilla on tällä viikolla?

Milagro ja bebe3 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Tänään tuli hommattua sit pinnasänky :p kohta kaikki tarpeellinen jo hankittu.. käytettynä tietysti joko melkeen ilmaiseksi tai pikkurahalla facen kirppiksiltä. Babyboxinkin hain jo lastentarvikkeesta.. (sama boxi oli vielä 7v sitten jaossa synnärillä nii nyt pitää ite noutaa.. ) vielä ku osais hillitä itteään aina kaupoissa siellä vauvanvaate-osastoilla.. :whistle:
Ps. Pikkuiset potkut on alkaneet tuntua.. huomenna rv 16.
 
  • Tykkää
Reactions: Milagro ja Daisy85
@Milagro ei se litku niin kamalan pahaa ole, maistui minusta sellaiselta mehutiivisteeltä. :p Tosin kun se viidessä minuutissa piti huiviin kulauttaa, niin kyllä vikat hörpyt rupes jo vähän tökkimään. :sick: Mutta mulle ei ainakaan tullut huono olo tai mitään. Kandee ottaa lukemista tai jotain tekemistä mukaan sinne, ettei käy aika pitkäksi. Mulla oli lehtiä ja neule, niin ihan mukavasti meni. Tsemppiä! (y)
 
En malttas millään oottaa rakenneultraan, joka on tän kuun lopussa. Oon miettiny et sen jälkeen vois sit liittyy facebookin kirppareille ja alkaa ostelee vauvalle kaikkee ☺ Ollaan me kyl tutulta ostettu jo yhdistelmävaunut, mut muuta ei oo tullu ostettuu. Jotenkin sitä ei vieläkään tajua et siellä mahassa kasvaa oikeesti pieni elämä ja innolla ootan et alkais jo vihdoin liikkeet tuntumaan

Mayaa rv 18+5
 
@Milagro Me asutaan Espanjassa eli ei hirveän kaukana. En ole asunu Suomessa 12 vuoteen niin ei tunnu oudolta synnyttää ulkomailla, tosin koko raskaus tuntuu aika ihmeelliseltä ku vielä reilu vuosi sitten mietin haluankohan ees ikinä lapsia ;) Onneks täällä on huipputason terveydenhuolto, niin ei tartte sellasesta stressata ja asutaan lisäks vajaan 10min kävelymatkan päässä synnytyssairaalasta :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Rosina31
Tervetuloa uusille! :)

Asunto hommat nyt on stressannut tässä lähipäivinä... asutaan siis opiskelija/nuoriso asunoissa ja näissä saa asua siihen asti et jompikumpi on 30v.. :D haettiin tossa heinäkuun loppupuolella asunnonvaihtoa perheasuntoihin (kolmioihin ja isompiin kaksioihin) samalta firmalta kelle tämä talo kuuluu kun kaikki asunnot on siis opiskelijoille/työssäkäyville. No eilen tuli sitten asuntotarjous.. no siis kämppähän ois muuten ihan unelma meille.. mutta 3.kerros ja kahdet rappuset ja siis ei hissiä :( ollaan nyt vahvasti päätymässä siihen että kieltäydytään tästä asunnosta. Vauvan kannalta eikä ittensä kannalta ole kauhean käytännöllinen.. ja miten sitä viimesillään jaksaa kivuta kahdet raput ylös kun muutenki huono kunto..tämä päätös on kyllä saanut mut surulliseksi ja itkinkin tänään miehelle tätä asiaa :cry: kun ois niin kiva päästä muuttamaan ennen vauvan tuloa. Sen takia siis lähinnä surettaa kun ei yhtään tiedä kauanko menee et seuraava asuntotarjous tulee, kun ois hyvä päästä viimestään muuttamaan joulukuussa et ehtii laittamaan kaiken valmiiksi vauvaa varten..ei se murehtiminen auta mutta minkäs sitä mahtaa. onneks itkeminen vähän helpotti oloa :) tämmöstä täällä..

painosta mulle on nyt neuvolan mukaan tullu vajaa 3kg (kesä-elokuu) ja kotivaakan mukaan toukokuusta-elokuuhun sen joku 5kg. Kyllähän painonnousu hirvittää mutta se tulee mikä tulee ja ei ole parempaa syytä ottaa painoa lisää kuin raskauden takia :).

Kinder & minion 16+6
 
Huh siitä onkin aikaa kun viimeksi kirjoitellut..! Lukemassa oon taas käynyt päivittäin, mutta paljoa kommentoitavaa tai omaa asiaa ei ole ollut.
Nyt menossa viikolla 18 ja risat ja olo on kun olis paljon pidemmällä jo :LOL: oon nyt jo useamman viikon ajan tuntenut liikkeet, ja vatsa kasvanut hurjasti. Ennakoivat supistelut myös tulleet kuvioihin, varsinkin kaiken vähänkään fyysisemmän tekemisen jälkeen.
Liikkeet on kyllä ihana tuntea nyt kun vielä voimistuneet niin että tuntee kädelläkin vatsan päältä:love: ja niitä tulee useita tunnin aikana.
Neuvolalääkäri takana ja sisätutkimuskin tehty. Kaikki ok. Nyt sitten pari viikkoa odottelua rakenneultraan, en malttais odottaa! Onneks päivät ja viikot tuntuu menevän kauheella vaudilla!
Laskin tossa jo viikot ja päivät äitiysloman alkuun, ei oo jäljellä enää paljoakaan ;):ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Kath ja Daisy85
MamaBlue kiva kuulla, kiitos vinkeistä Otan mukaan jotain mukavaa ajanvietettä sitten.

Daisy85 okei hieno juttu :) mustakin olisi kiva muuttaa Espanjaan tai sitten lattareihin. Kaveri synnytti Espanjassa ja tykkäsi enemmän siitä kokemuksesta kun toisesta synnytyksestä täällä Suomessa :LOL:

Kinder_Kitty ymmärrän sun huolen! Mekin muutama vuosi sitten muutettiin mun ollessa viimesillään kun siinä kämpässä oli just monet portaat ilman hissiä enkä olis halunnut raahata rattaita ylös.. silloin just ehdittiin muuttaa ennen kun vauva syntyi. Toivottavasti teille löytyy ajoissa sopiva koti :)(y)

Ihanaa kun on taas jo perjantai :D

Milagro ja bebe3 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85

Yhteistyössä