Tammikuun tarrasukat 2018 *syyskuussa*

@Kath mikä rv oli ku oli rakenne ultra?
Meillä paino ja mitat jätätti yllättäen viikon verran, vastasi 21+2 kun oli 22+2, paino arvio 375g muistaakseni. Jalan pituus jätätti 9 päivää. Ylimääräinen ultra jo ensiviikolla. Meidän tyttö lupaus on ivf vauva niin ikä tiedetään tarkalleen mitä pitäs olla. Voi huoli ja murhe.
 
Evangelina Toivotaan nyt parasta, on tosi raastavaa varmasti odottaa ja huoli hirveä.

Kyllähän tuo kasvu vähän kuitenkin mietityttää vaikka lääkäri sanoi että kaikki on kunnossa, mutta täytyy vaan odotella sinne lokakuun loppuun asti kun ultra on.
Mulla oli rakenneultrassa viikkoja 20+5.
Nuorimmaista odottaessani oli sama homma ja sitä kasvua loppuraskaudesta ultrattiin joka viikko.

Kath 21+6
 
@MamaBlue, meinasin sinulle sanoa silloin kun tuskailit, että liikkeitä ei tunnu, että tietenkin kaksoset potkivat toisiaan. Sisarusrakkautta nääs
Juu, kovasti molemmat siellä liikkui ja vaihtoivat välillä paikkaakin. :love: Päät vaan kolisi yhteen ja välillä olivat ihan sylikkäin, kätilö joutui oikein komentamaan poikia olemaan hetken paikoillaan! :LOL: Mulla istukat edessä, joten ilmeisesti sen vuoksi liikkeitä ei juuri tunnu. B-poika oli melkoinen linssilude, eikä meinannut millään päästää veljeään kuviin ollenkaan :D Oli kyllä ihan mahtava kokemus! :love:
 
Meillä oli aamulla vihdoin rakenneultra, 21vkoa tuli täyteen tänään. Kaikki oli niinkuin pitää ja sukupuolesta ei kuulemman enää epäilystäkään :D Pieni heilu ja pyöri niin että kesti aika kauan kaikkien yksityiskohtien mittailu. En hoksannu kysyä tarkkoja mittoja ja noista papereista en näe itse ainakaan pituutta tai painoa, pitänee käydä vielä sanakirjan kans läpi ku voi johtua myös siitä etten ymmärrä täysin kielen takia..

Soittivat perään vielä yhden asian, ettei tää raskaus taaskaan ihan normaaleilla käynneillä jatkuis o_O Mulla oli yhellä ekoista käynneistä korkea verenpaine, jota ei siis ikinä ole muulloin ollut, ja lääkärikin tuumasi että se johtui siitä ku olin hermostunut. Sillon selviteltiin, oliko sikiön sydämessä mahdollisesti vikaa, eli olin tosi stressaantunut. No nyt meinasivat, että kun on ollut verenpainetta niin on raskausmyrkytysriski, ja joudun käymään kerran kuussa ultrassa tästä lähtien! Onko kellään kokemusta itellä tai tuttavapiirissä tuollasen seurannasta?(n)
 
@Daisy85 ei oo kokemusta valitettavasti.. no hyvähän se on et seuraavat usein. Meillä ultraaja lääkäri sanoi kun kysyin pituutta et eivät sitä mittaile nykyään kun on hankalaa :eek: mutta arvio pituudeks n.22-25cm.. ois kyllä ollu kiva tietää tarkka mitta..

Mä joudun ylimääräseen ultraan vk29-30 sen takia kun mulla on syntymästä asti ollu neljä reikää sydämessä kammioväliseinämässä ne on pieniä ja ei oo lääkitystä ja voin elää normaalia elämää. Halutaan siis vielä tarkastella vauvan sydäntä ultrassa kun on olemassa riski et periytyy..nyt sydän oli siis ok. Sano kyllä ettei välttämättä näy ultrissa et voi ilmetä vasta syntymän jälkeen. Ihan kiva päästä vielä ultraan niin samalla jos sais vähän painoarviota vauvasta :).

Kinder & prinssi 20+2 :love:
 
Ihanaa kuulla miten teidät ultrat on menneet:love: ja paljon tsemppiä @Evangelina ! Täällä myös huolta ja murhetta ilmassa ja odottavan aika on mahdottoman pitkä... Tyttölupaus saatiin, mutta samalla myös löydettiin jotain poikkeavaa.

Kätilö epäili sydämessä olevan ylimääräistä nestettä. Yritti kutsua lääkäriä paikalle, mutta ei saanut. Ensiviikolla mennään sikiölääketieteenyksikköön ultrattavaksi.. Kätilö jätti meidät niin suureen epätietoisuuteen, että mentiin ultran jälkeen yksityiselle perinatologille ultrattavaksi. Hän tutki pitkään ja tarkasti ja sanoi, että sydän on aivan kunnossa, ei minkäänlaista poikkeavuutta. Jostain syystä pikkuisella on rintakehässä nestettä ihon alla. Harvinaista kuulema. Nyt sitten odotellaan lisätutkimuksia ja toivotaan parasta. Aika avuttomaksi sitä itsensä tällaisessa tuntee...
 
Viimeksi muokattu:
Keskiviikkona neuvola. En oo tätä paino asiaa stressannu nyt ollenkaan kun on ollut mielessä vaan vauvan hyvinvointi jne. Nyt kävin puntarilla ja viime neuvolasta tullu 2.5kg lisää painoo eli n. 600g/viikkoon:notworthy:
Taitaa tulla tällä vauhdilla satakiloo rikki ennen ku pääsen synnyttää:whistle:
Varmaan lähettävät neuvolasta kiireesti sokerirasitukseen. Hyvähän se tietenkin on että tutkitaan ja ei jää huomaamatta jos on jotain sanomista.

Onko teillä jo valmiina turvakaukalo tai onko jo selvillä minkä merkkinen on hyvä?
Tässä oon miettiny ja selaillu nettiä läpi että mikä kaukalo olis hyvä.
Nuorimmalla oli muistaakseni britaxin kaukalo telakalla ja aika pystyssä oli istuin joka oli vähän huono kun vauva oli pieni.

Kath 22+2
 
Mulla on tuo brion kaukalo jonka otan vielä tälle käyttöön eli on kolmas lapsi siinä.
Tänään sain nla paperit jotka äsken laitoin kuvana netistä kelalle ja hain ä pakkauksen sekä vanhempainrahan. Ultrassa kaikki ok ja mitat vastaa laskettua aikaa. Sokerirasitukseen laitettiin lähete ja täytyy käydä siellä joku aamu.

Rv 23+1
 
Minkä verran teillä muilla on ollut harjoitussupistuksia? Tuntuu että pienikin rasitus tai stressi aiheuttaa mulla noita suppareita ja on tosi inhottavia vaikka ei satukaan.
Tämän lisäksi jaloissa ollut öisin hermosärkyä ja puutuneisuutta.. Tänään huomasin töissä että sattuu nyt jo päivisinkin kun kävellessä tuntu samanlaista hermokipua tosta pakarasta reiteen ja siitä alaspäin. Tällä hetkellä särkee nilkassa saakka.
Aika pientä vielä mutta kun vaikuttaa pahenevan:confused: yksi yö särki niin kovasti että meinasi itku tulla :cry: ei auta tyynyt jalkojen välissä tai muut kokeillut temput, kun on toi alempi jalka/pakara aina joka oireilee varmaan asennon takia..
 
Ei onneksi paina hermoon ainakaan vielä. Ite oon selkä vaivainen mutta nyt ei oo vielä ollu vaivoja. Öisin kyllä usein kramppaa kipeästi pohje. On supistuksia aina kun käyn kävelemässä ja väsy tahtoo tulla nopeaan.
 
Kuulostaapa inhottavalta tuo hermosärky ja supistusten alkaminen jo nyt! Mä oon päässy ainaki tähän asti aika vähällä kipujen kans..

Kävin aamulla neuvolassa ja selvis että joudun tästä lähtien mittauttaan verenpainetta kahesti kuussa, toinen niistä on neuvolakäynti. Tympäsee vähän ku tiiän, että se kerrallinen korkeampi paine johtui vain stressitilanteesta ja sen takia nyt pitää käydä neuvolassa ja sairaalassa ultrassa kuukausittain. Mutta parempi tietysti että liikaa seurataan.. Kuinka monta ultraa muuten Suomessa on rakenneultran jälkeen?

Tuli myös yllätyksenä että paino on noussut alusta vasta 2kg, maha on kasvanu parissa vkossa niin paljo, että odotin isompaa nousua. Eiköhän tuota ehdi vielä kertyä tammikuuhun mennessä tän kasvaneen ruokahalun myötä :D
 
Mä en tiiä kun meidän nla ultrataan jokakäynnillä. Mulla myös pari kg noussut paino ja lla täti sanoi että näihin viikkoihin nähden vielä siedettävä nousu. Eli kun mulla on tuota ylipainoa jonkun verran niin ei sais nousta hirveesti ja vauva kyllä ottaa oman tarpeensa omaan kasvuun. Täytyy alkaa nyt ottaa niskasta kiinni itseä että syö paremmin ja jättää herkut pois.
Kipeitä liitos repäisyjä nyt ollu eilen ja tänään. Onneksi nuo supistukset kuuluu asiaan tässä vaiheessa raskautta eli ei tarvi säikähtää niitä. Edellisessä mä vuosin vertaki näillä viikoilla eikä sillon niitä ottanu päivystykseen lääkäritkään tosissaan. Jotenki eivät uskonut mua edes.
 
Moikka!

Hyvä kysymys, tuleeko rakenneultran jälkeen enää ultria, ellei ole erityistä tarvetta? Mietin sitä lapsen kokoarviota just ennen synnytystä..
Edellisellä kerralla ei muistaakseni ollut kuin 2ultaa kaiken kaikkiaan. Eka lääkärikäynti moitti mua 6kg:n lisäyksestä joka oli 400-500g/vko ... käski jättää herkut pois! Ultrassa sikiö kuitenkin normi kokoinen 370g.

POIKALUPAUS tuli meillekin

Hyvää viikonloppua!

T.suklaanhimoinen Hannele ja
poitsu 21+1
 
Hannele77, onnea poikalupauksesta:love:

Olihan sitä painoon tullu kuukaudessa taas kolme kiloao_O:poop:
Terkka ei onneks sitä ihmetellyt eikä mulle pitäny mitään saarnoja. Ihtee ottaa päähän ihan tarpeeks.
En oo mielestäni erityisesti herkutellut, kerran viikossa oon sallinut itelleni vaikka sitä suklaata:whistle:
Entiiä miks mulla nousee joka raskaudessa tuo paino, sokerissa ei oo ikinä ollut mitään tähän asti. Muutaman viikon päästä sokerirasitukseen, toivottavasti tulee puhtaat paperit nytkin.

Mulla on niin kauan ns normaali raskauden seurannasta etten muista onko rakenneultran jälkeen muita ultria.

Kath 22+6
 
Viimeksi muokattu:
@Daisy85 Suomessa normaaliin raskaudenseurantaan kuuluu vain np- ja rakenneultra, ei muuta. Jos on jotain seurantaa vaativaa tai herää huoli jostain niin silloin toki ä-polille ultraan. Mulla oli ekasta vaan ne kaks ultraa, tokasta sain lähetteen sairaalaan RV 37 ku neuvolassa kuviteltiin tyypin olevan perätilassa, kolmannen kanssa kävin ä-polilla kokoarviossa ku ajateltiin että tulee jättivauva, no eipä tullut. Nelosen kanssa vaan ne kaks ultraa.

Maanantaina ois neuvola ja seuraavan kerran sit vasta marraskuussa. Nopsaan tää menee kyllä!

Supistukset alkaneet täällä, rajoittaa tekemistä jonkin verran. Levolla menee kyllä ohi, mutta välillä ihan napakoita, auts. Alkaa pikkuhiljaa se synnytyskin hiippailla mieleen:ROFLMAO:

Vauva on tosi vilkas liikkumaan, liikkeet tuntuu päällepäin jo helposti:)

Kivaa viikonloppua kaikille, toivottaa

KeepGoing ja Viitonen 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Kirjotetaas tännekkin pitkästä aikaa :) Meillä on muutto edessä! :) Torstaina käytiin katsomassa asuntoa 3h+k+s ja partsi 61neliöö :) muutetaan lokakuun vikana viikonloppuna. Muuttomatkaa tulee vaan joku kilometri :D muutetaan ihan pienen kauppakeskuksen viereen jossa on siis lidl,k-kauppa,s-market,subway,kultajousi,seppälä,uff ja jotain muita vielä :) siellä muutenkin käydään kaupassa tällähetkellä. Mikä parasta niin neuvola on toisella puolen katua :LOL:.

Oma vointi on hyvä mitä nyt välillä selkä on hellänä ei onneks jokapäivä :). Nukun tosi hyvin yöt ja mitään pahempia kipuja ei oo ollut. Vauva on liikkuvainen :love: mutta voishan sitä enempikin liikkua siellä vatsassa :LOL: huomaan nyt pikkuhiljaa pääseväni siitä taustalla olevasta pelosta että ei kokoajan tarvii olla doppleria kaivamassa vaikka ois hiljasta massussa :). Nyt alkokin melske masussa:love::giggle: päivitän listaan lupaukset! :)

Mulla on ylimääränen ultra 13.11 oman sydänvian vuoksi. sillon on siis 29+4 menossa.

Hyviä vointeja kaikille!

Kinder & pikkuprinssi 21+2 :love:
 
Heippa kaikille!

Täältä vielä yksi tammikuisen odottaja liittyy joukkoon. :)
Muutamasti olen käynyt seurailemassa ketjua, mutta vasta nyt kerätty tarpeeksi rohkeutta osallistumiseen.

Tällä hetkellä viikkoja meineillään 22+6 ja aikalailla viimeisen kahden viikon ajan potkuja sekä möyrintää alkanut tuntua selkeästi päivittäin, ainakin tietyssä asennossa.:love: Rakenneultraan asti jatkui hirveän epävarma olo, kun liikkeitä tuntui hyvin harvoin ja heikosti, mutta onneksi selittyi edessä olevalla istukalla.

Listaan saa lisäillä; LA 14.1 / Minanna / 24 / EKKS / 2.lapsi Poikalupaus :love:

Kivuttomia, mutta ilkeitä supistuksia alkanut olemaan lähes päivittäin. Viime raskaudessa supistukset alkoivat aikalailla samoilla viikoilla, kypsyttäen paikat liian aikaisin, joka johti vuodelepoon hyvin nopeasti. Nyt sormet ristissä toivon ettei tarvitse alkaa vielä toimintaa rajoittamaan. :unsure:


-Minanna & pieni 22+6
 


Tuossa kuvassa jotain 23+4 ehkä.. Nyt 24+3 menossa ja tosiaan tyttölupaus saatiin rakenneultrassa. Vauva oli pieni viikkoihin nähden ja mennäänkö 28 viikolla kontrolli ultraan. Poika oli myös pieni syntyessään että jospa mulla vaan on taipumus pieniin. Oon ihan rampa verrattuna esikon odotusaikaan. Vaikka siis leikkaan edelleen nurmikon ja muut pihatyöt teen mut käveöy on paha.Kävin nyt illalla kävelyllä nii mahaan koski ja kovetteli. Pyörällä on parempi ajaa. Hyvä että edes jotain liikuntaa. Vielä olis viikon päästä edessäpäin 3 viikon työharjoittelu. Meen tietokokonetomografiaan ja laitan kuvauksen tavoitteisiin niin ei tarvis nii paljon olla jaloillaan ja nousta edes takas ku potilashoitajana. Oparia tässä myös työstetään samalla ja muita projekteja. Koitan saada paperit viimestään tammikuussa.
Paino on nyt noussut 4kg koko aikana. Äitiystalvitakki se varmaan pitää investoida vaikka ajattelin eka et mahdun yhteen isoon vanhaan untsikkaan.. *toiveajattelua*
Joku kyseli aiemmassa ketjussa vissiin naimisissa olosta. Mä en oo naimisissa enkä lähiaikoina menossakaan. Miehen kaa menee ihan päin persettä. Tai mies ja mies. Joku poikaystävä. Ja ei auta yhdessä. Eikä kyllä taideta muuttakaan. Koitetaan jotenkin rämpiä tässä eteenpäin vaikka aika yksin oon saanut tässä odottaa ja hankintoja tehdä.
Mut nyt alan köllöttää ja huomenna taas uusi päivä. :)
 
Heippa!
Meillä vauva pieni viikkoihin nähden, paino aeuranta oli alkuun viikon välein, nyt 3 viikkoa seuraavaan kun tuntuu kasvavan omalla miinus käyrällä kuitenki. Nyt riesana kutina, verikoe tulokset saan tänään, toivottavasti ei ole raskaushepatoosia.

Naimisissa en minäkään ole, en edes kihloissa, mutta yhdessä on rämmitty läpi lapsettomuushoidot ja juuri ostettiin omakotitalo, että eiköhän siinä ole sitoutumista kerrakseen. Toki, minä haaveilen häistä ❤ jos vielä joskus.

Kutinan ja painajaisten takia nukkuminen on tosi vähäistä mikä tietenki vaikuttaa jaksamiseen aikalailla. Leppoisaa odotusta naiset teille ja pikku salamatkustajille.

Evangelina rv 24+1
 
Täälläkin vihdoin rakenneultra tehty. Kaikki näytti olevan kunnossa ja poikaa luvattiin. :love:Nyt olisi 20+6, niin korttiin oli kirjoittanut 21+2. Pää ylöspäin oli ja potki alas kohdunsuulle tyyppi. Toivottavasti kääntyy vielä. Siskonsa ei aikoinaan kääntynyt vaan oli poikittain ja sitten sitkeästi perätilassa.
Oli hyvä nähdä vauva taas. Meillä on tosiaan ollut aivan liikaa surua tässä kesällä ja vauvan näkeminen auttaa.

Toivottavasti kaikki on kunnossa seurannassa @Evangelina. Ja toivottavasti ei ole hepatoosi.

Ehkä tässä kohta uskaltaa Facebook ryhmään liittyä
 

Yhteistyössä