**Tammikuun tuhisijat 2013** MEIDÄN KUU !!!!

Hei!
Täällä kans valvotaan! kaikki yöt menee pienillä pätkä unilla. olen koittanut välill' valvoa mahdollisimman pitkään, että saisi edes aamuyöllä nukuttua. jos menen ajoissa maate, herään viimeistään viideltä kokonaan, ja vielä monta kertaa ennen sitäkin.
Ehkäsyä olen miettinyt, minulle ei käy pillerit. Pillereistä vuodan jatkuvasti, ja se ei tasotu edes 6kk, ollaan kokeiltu. ja monen merkkisiä.
Ajattelin kans sitä hormoonikierrukkaa, ei kokemusta. Onko teillä? Joku tuttu sano että se vie kaikki halut ja kuivattaa limakalvot. Toivottavasti ei, ois liiankin toimiva ehkäsy.
Supistelua on ja välillä säännöllistä jonkun tunnin ja sitten loppuu. Alkaa kyllästyttää, kun välillä jo innostuu et ehkä nyt lähdetään ja sitten homma lopahtaa. Nyt on taas hetken tuntunut säännöllisenä jopa kipeitä, mut kun ei noista tiedä.
Pelottaa vaan et yhtäkkiä eteniskin tosi nopeesti, ja sitten ei ehtisi kipulääkettä saamaan : /
poks 38!!!
Ja maitoa tulee kummastakin rinnasta...
 
Ehkäisyksi itse oon miettinyt kuparikierukkaa.Mulla oli melkein 4 vuotta kunnes otettiin pois että saadaan koklaa viellä uutta pientä tehdä =) Olin kyllä tosi tyytyväinen siihen!Pillerit ei minullekkaan sovi,jatkuvaa vuotoa jne niistä.

Pari yötä meni valvoessa todella pahan hammaskivun takia (ihan kun muuten ei sais valvoa tarpeeksi)...Mutta on nyt yhtä viisaudenhammasta köyhempi ja olo mahtava kun ei suu särje :D

Toi kiukkuilu ja raivoaminen,huh,niin tuttua,hyvä että kaveritkaan uskaltaa enää kahvilla käydä:LOL:
Välillä kuulemma voisin sanoa asiat vähemmän suoraa.Ja noi isommat lapsukaiset saa kyllä monesti päivässä pinnan kiristyy pahasti kun ne on lomalla niillä ei oo kun aikaa tapella...

Mä oon miettiny tota lapsivesi juttua,kun mulla ne on menny vasta salissa kun kalvot on puhkastu.
Voiko sellasta asiaa olla huomaamatta?Siis että ne menee tai tihkuu...Musta on yhtäkkiä alkanu tuntuu et tunnen vauvan liikkeet ja "liian" mahan pinnassa...Jos joku nyt ymmärtää mua yhtään:D Niin sitä eilen pohdiskelin että voiko se johtua jostain tuollasesta vai onko normaalia ja oon vaan näin kalkkeutunu päästä jo :LOL:

Mami*3 ja Rusina 39+1
 
Mami*3 Lapsivesi voi tosiaan tihkutella pois. Sitä on vaikea erottaa esim. valkovuodosta, jos tihkuu hissuksiin, kun usein valkovuoto on tässä vaiheessa jo niin juoksevaa. Mutta jos yhtään epäilyttää, niin side käyttöön ja ä-polille näytille niin testaavat.=) Meille painotettiin synnytysvalmennuksessa, että ei saa olla "liian varovainen" ja ajatella, ettei se mitään ole, niiden hoitajien tehtävähän se siellä polilla on selvittää mistä eritteestä on kyse.:D

Mulla meni kans esikoista odottaessa loppuaika niin, että kokeilin kaikki mahdolliset ulossavustuskeinot eikä mikään tehonnu.:D Kroppa meni vaan stressitilaan ja se saattoi vaikuttaa siihen, että avautumisvaihe venyi 24h:ksi. En mielestäni jännittäny yhtään avautumisvaiheessa, mutta kummasti vaan edistystä ei tapahtunu ennenkuin sain epiduraalin.:p
Kannattaa vaan luottaa siihen, että vauva tulee kun se on valmis.:) Toki sitten, jos on jo selviä merkkejä, että lähellä ollaan, niin voihan supistuksia koittaa vauhdittaa esim. kolmen ässän metodilla.;)
 
Mulla on mennyt veet kotona ja sen kyllä huomasi. Kuului ankara poksahdus ja vettä tuli huomattavasti. Mutta tuosta tihkunnasta en osaa sanoa... Mulla kans on jotenkin muka tuntunut vauvan liikkeet tosi pinnassa ja välillä oon miettinyt että jos vesi vähenee, mut neuvolan täti osasi muka sanoo vaan päältä koittamalla että vettä on. kai mää sitten uskon sitä.'
Tuo kupari kierrukka on ollut mulla kans mietinnässä, mut kun neuvolassa ei ollut siitä yhtään innoissaan, sano vaan et ei sitä oikeen suositella että tulee muka runsaat kuukautiset. Mitä sanot mami*3 oliko sulla jotain ongelmia?
 
eevin äiti: Mulla on tosiaan ollu aina toooodella törkeen kipeet kuukautiset ja runsaat ENNEN kuparikierukan laittoa.Mulla ne kaameet kivut ja runsaat vuodot loppu siihen,eli ei mitään harmia ole ollu päinvastoin.
Noi hormoonipitoiset ehkäisyt mua mietityttää ja en niitä oikein uskalla ees enää kokeilla kun tuntuu et ne kuukautiset on kokoajan päällä ja saa kropan ihan sekasin muutenkin.

Mullekkin neuvolassa maanantaina sanottiin että lapsivettä normaalisti,muttakun mua ihan vähän epäilyttää sen hoitaja ammattitaito,vaikuttaa tosiaan että olisi hänen eka työpaikka:ashamed: Mutta jos nyt alkaa tuntumaan että jotain tihkuttelee niin menen kyllä heti näytille,ne on jo siel äippäpolilla kypsii muhun kohta :D
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja tsemppiä muille loppuodotukseen!
Tulin ilmoittamaan, että meille syntyi pieni tyttö 29.12(rv 38+4), 2700g 47cm

Alla olisi sama synnytyskertomus, jonka laitoin myös fb:hen.

Perjantaina kävin polilla kontrollikäynnillä verenpaine seurannassa ja vauvan kasvukontrollissa. Siellä kävi ilmi, että verenpaineet oli noussut ja proteiinit oli yhden plussalla, joten sovittiin käynnistys aika seuraavaksi maanantaiksi (31.12). Lääkäri sisätutkimusta tehdessään totesi paikkojen olevan jo väljälle 2 sormelle auki, joten päätti hieman sormin venytellä kohdunsuuta sormilla, jospa ärsytys saisi synnytyksen itsekseen käyntiin aikaisemmin.

Perjantaina ei ollut kummempia oireita tai enteilyä synnytyksestä, joten ajattelin ettei ronski sisätutkimus saanut aikaan mitään. Perjantain ja lauantain välisenä yönä alkoi supistella melko kivuttomasti ja epäsäännöllisesti. Aamu kuuden aikaan supistukset kuitenkin muuttuivat säännöllisiksi 4-10 min välein, mutta en kokenut niitä ollenkaan kivuliaina. Oltiin miehen kanssa kotosalla ja ajateltiin, että ei nämä nyt varmaan ole vielä niitä oikeita suppareita. Noh, supistukset vaan jatkuivat ja jatkuivat säännöllisinä, joten vähitellen alettiin jo ihmettelemään, että mitä on oikein tekeillä. Kipu oli edelleen täysin siedettävää.

Joskus klo 18 aikoihin supistusten väli alkoi tihenemään ollen 2-4 minuutin luokkaa. Samaan aikaan supistukset pitenivät ja muuttuivat hieman kivuliaiksi, mutta edelleen täysin siedettäviksi. Kävin suihkussa muutamaan otteeseen ja pyörittelin lantiota jumppapallon päällä. Klo 20 aikoihin supistukset tulivat edelleen 2-4 min välein ja niissä alkoi olemaan jo vähän potkua. Päätin taas käydä suihkussa, koska sohvalla oleilu alkoi tuntumaan jo aika epämiellyttävältä. Samoihin aikoihin mies soitti synnärille ja sieltä toivotettiin tervetulleeksi heti kun vain siltä tuntuu. Suihkuun mennessä olin edelleen sitä mieltä, että mä en lähde vielä minnekään, mutta kun suihkun jakkaralla istuessa alkoi supistusten yhteydessä tulemaan järkyttävää painetta alapäähän ja lisäksi kipu oli jo sen vahvuista, että miehen piti aina supistuksen tullessa hieroa selkää, päätettiin lähteä näytille.

Synnärillä saavuttiin joskus n. klo 21.30. Meidät otti vastaan mukava mieskätilö, joka ultrasi ja kirjasi tietoja ylös. Lisäksi en enää supistuksen tullessa pystynyt puhumaan tai liikkumaan, joten kätilö arveli synnytyksen todellakin olevan käynnissä. Makasin käyrillä 20 minuuttia, jonka jälkeen yökätilö tuli tekemään sisätutkimuksen. Kätilö totesi tutkimuksen jälkeen "jaahas, onko sulla yleensä korkea kipukynnys", tokaisin siihen että kyllä varmaan. Sen jälkeen kätilö sanoi, että taitaa olla, koska olet jo 7 cm auki, joten lähdetäänpä synnyttämään. Pyysin ammeeseen ja siellä makoilin jonkin aikaa, kunnes kipu yltyi sellaiseksi, että päätin tyhjennellä hieman mahan sisältöä ja supistuksen tullessa alkoi tulemaan pieni ponnistuksen tarve. Kätilö tarkisti pyynnöstäni tilanteen, olin 9cm auki. Sitten päätettiin puhkaista kalvot. Kalvojen puhkaisun jälkeen meni n. 10 min sain luvan alkaa ponnistamaan. Pieni tyttö mitoin 2700g 47cm putkahti maailmaan neljännen supistuksen aikana. Aikaa ponnistukseen kului 14 min. Repeämiä ei tullut ja epparia ei tarvinnut leikata. Tikkejä laitettiin 2, koska pieni limakalvo vaurio tuli. Sitten vielä istukka syntyi jossakin vaiheessa, kylläkin ennen tikkausta :)

Koin synnytyksen todella helppona ja voimaannuttavana kokemuksena. Missään vaiheessa synnytyskipu ei ollut sietämätöntä ja olin kuvitellut sen olevan paljon pahempaa. Ainoastaan ponnistusvaiheessa supisten välinen aika oli ahdistavaa, koska paine alapäässä oli inhottavaa, mutta ponnistaa ei voinut ennen seuraavaa supistusta. Supistuksen tullessa ponnistus toki sattui, mutta itse työntäminen oli äärimmäisen helpottavaa ja kipu jäi taka-alalle.

Kokemuksena aivan mahtava, ja voisin tehdä minä hetkenä hyvänsä uudestaan!
 
Moikka pitkästä aikaa! Oon ollut ilman tietokonetta ja tuolla puhelimella kirjottaminen on niin työlästä, etten ole viitsinyt siihen alkaa. Mutta kuulumisianne olen lueskellut miltei päivittäin :) ONNEA hirmu paljon kaikille vauvansa jo saaneille ja paljon jaksamista ensimmäisiin päiviin ja viikkoihin! Ja kathii, olipa kiva lukea kunnon synnytyskertomuskin, kiitos siitä!

Täällä jaksaminen on vähän siinä ja siinä. Maha on valtava ja alkaa ahdistaa jo aika paljon. En pysty kumartumaan (enkä siis laittamaan sukkia tai kenkiä jalkaan) ja kaikenlainen liikkuminen on hyvin haastavaa ja hankalaa. Häpyluihin sattuu melkein aina liikkuessa ja erityisen paljon kun nousen istumasta ylös tai istuudun. Nukkuminen on vaikeaa lähinnä puutuvien käsien takia. Mulla ne on puutunu jo mooonta viikkoa ellei jopa kuukausia eikä ota helpottaakseen millään. Nykyään ne puutuu myös päivällä eikä pelkästään öisin niinku ensin. Tiputtelen tavaroita ja muutenkin sormet ei tunnu lainkaan omilta, tosi kömpelö olo kaikin puolin. Myös jalat turpoaa joskus, varsinkin jos on pitkään istunut autossa. Onneksi auttaa kun juo paljon vettä ja nostaa jalkoja ylös. Väsymys taitaa olla se pahin vaiva, ei oikein mitään pysty tekemään kun väsyttää niin julmetusti koko ajan. Tää mamma on kyllä niin valmis synnyttämään kuin vaan olla voi!

Neuvolassa olin eilen ja kaikki oli oikein hyvin. Hemoglobiini on ollut alhainen koko raskauden ajan mutta nyt sekin oli jo 135, mikä on korkein mitä on koko aikana ollut. Painoa on tullut nyt yhteensä vajaat 13kg, mikä alkais kyllä jo riittää. Painoa on nimittäin jo omasta takaa hirveesti liikaakin, joten alkais riittää tämä painon kertyminen, että sais sitä joskus poiskin. Maanantaina on lääkärineuvola, jossa ultralla varmistetaan että vauva on oikein päin. Neuvolatädin mielestä on kyllä kääntynyt ja niin munkin mielestä: hikat tuntuu ihan tuolla alhaalla ja kauheita muljahduksia tuossa ylämahassa :) Ei oo kyllä mitän potkuja enää, vaan ennemminkin kaveri yrittää pungeta itseään tuosta rinnan alta läpi :D Kiva päästä kurkkaamaan pikkuista vielä ultrassa!

Ehkäisyä me ei itse asiassa olla vielä edes mietitty, mutta luulen että mennään ihan kondomilinjalla ainakin ensin. Mä en haluais enää mitään ylimääräisiä hormoneja itseeni, joten pillerit tms. ei tunnu hyvältä. Meillehän tämä on ensimmäinen lapsi ja on kyllä haaveissa saada pari lisääkin, mutta ei vielä muutamaan vuoteen. Sitä ennen mun täytyis saada tutkinto valmiiksi ja jonkinlainen työpaikkakin vielä, joten ainakin kolme vuotta mennään ihan kolmestaan. Eikä tämä raskausaika niin mukavaa ole ollut, että ihan heti ikävä tulis...

Supisteluja täälläkin tulee, lähinnä kivuttomia sellaisia. Joskus tuntuu tulevan enemmänkin ja kohtuu pienin väliajoin, mutta sitten ne taas loppuvat. Kuukautiskipumaisia muljahduksia on myös silloin tällöin tuntunut, mutta ne on ollu ihan yksittäisiä eikä kipu ole ollut yhtään kovaa, joten en usko että ihan vielä synnyttämään lähdetään. Meillä on tosin LA:kin vasta kolmen viikon päästä, mutta toivottavasti syntyis hiukan sitä ennen. Maitoa tulee mullakin rinnoista kun vähän puristelee, mikä on ihan kiva juttu :) Josko sitten enteilisi sitä, että imetys lähtisi sujumaan :)

Sairaalakassia aloin pakata mutten toistaiseksi saanut sinne haalittua kuin paidan :D Alkuviikolla pitäis tulla hoitopöytä, joka tilattiin netistä, ja sitten saan vihdoin laitettua vauvan vaatteet paikalleen laatikohiin :) Oon pessyt ja silittänyt ne jo muutama viikko sitten mutta toistaiseksi ei oo ollu oikein paikkaa mihin ne olis laittanut. Muuten alkaa myös olla tavarat hankittuna, vaunut ja turvakaukalo on, lisäksi miehen vanha pinnasänky ja kehto on pedattuina. Tilkkutäkkiä oon myös kutonut, mutta käsien puutumisen takia se on vähän hidastunut eikä varmaan valmistu ennen syntymää. Vaatteita saatiin myös joululahjaksi ja lisäksi muutamalta tutulta ollaan saatu joitain vaatteita, mutta täytyy vielä tarkistaa, että kaikkea on mitä pitääkin :) On kyllä ollut niin ihanaa laitella ja hypistellä kaikkia vauva-asioita! En millään malttais odottaa, että saan tyttäreni vihdoin syliini! :heart:

Voisin yrittää vaikka alkuviikolla taas päivitellä lääkärikuulumisia :) Hirmuisesti tsemppiä ja jaksamista kaikille teille synnytystä odottaville, yritetään jaksaa vielä viimeiset päivät ja viikot!

Nasdaq ja tyttö 37+0 POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli ja Nöhveli
kathii Onnea tytöstä!! :) Ja kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on tosi kiva lukea.

Mua mietityttää kans toi että onkohan mun lapsivettä sitten tihkunut jotenkin, kun sitä on tosiaan aika vähän kai jäljellä. En saanut oikein tarkkaa vastausta siitä kuinka vähän sitä on, mutta ilmeisesti suhteellisen vähän. Terkka oli enemmänkin silleen "noniin täältähän nää lapsivedet löytyi", ja kaikki vedet näkyi yhdestä kohti mun vatsan oikealta puolelta hyvin pieneltä alueelta. Siellä oli myös napanuoraa ja istukka. Mulla vauvan liikkeet tuntuu ja näkyy niin hyvin että se on ihan selvää ettei lapsivettä ole paljon. Mut terkka ei esim. merkinnyt äitiyskorttiin vähäisestä vedestä. Että en tiedä...

Päivällä supisteli lupaavasti, nyt taas ei enää. Eikä mulla ole tullut edes mitään limatulppaa tai vastaavia. Ei mulla oo varmaan mitään toivoo synnyttää lähiaikoina...

Erittäin malttamaton Pinsuli ja pikkunen 40+0 <3
 
Täällä on tämäkin mamma vielä :) tai en tiä hymyilyttääkö enää niin. Huonosti nukuttuja öitä täälläkin, juurikin niin että vähän väliä herää vaikkei olisi sen kummempaa syytä edes, havahtuu vaan hereille.
Supistaa, painaa :) ja vali vali. Tuntuu niin väärältä toisaalta valittaa yhtään, saan sentäs kantaa vauvaa ja saan vauvan... silti olo on kyllä tosi tukala, en pääse kävelemään 10 cm enempää askeleella koska vauvan pää on niin alhaalla joten minkäänlaiset häätöyrityksetkään ei oikein innosta. On tämä odottaminen kipuineen ihan erilaista kuin esikoisesta, roppa tuntuu olevan ihan romuna.


Paljon Onnea Kaikille vauvautuneille :heart: !
 
Onnea Kathii! :heart: Ja erityis kiitos_ja_kumarrus synnytyskertomuksesta :) Niitä mielellään lukisin kaikilta synnyttäneiltä, joten rustailkaahan muutkin jotka olette nyytit saaneet kainaloon :)

Pinsuli lapsiveden vähyyskään mun mielestä ei ole mikään varsin hälyyttävä asia enää tuossa vaiheessa raskautta. Tarkkailet ahkerasti vauvan liikkeitä, ne kertonee paljon vauvan hyvinvoinnista :) Lapsivesi voi muuten vähentyä ilman että sitä tihkuisi alakautta ulos. Varsinaista veden määrää ne pystyy laskemaan vaan siellä äippäpolilla ja onhan niillä jotkus viitearvot, minkä verran sitä minimissään saa olla. Mutta ainakin monella tutulla joilla vesi on ruvennut vähentymään, sitä on piiiitkään seurattu ennen kuin on tehty asialle mitään (vaikka ne arvotkin olisi liian alhaalla). Toistan vielä: seuraa liikkeitä, ja jos liikkeet vähenee niin sitten suoraan synnärille/polille :)

Nasdaq, minäkin sairaalakassia oon yrittänyt epätoivoisesti pakata parinä päivänä. Periaatteessa tarvitsee niin vähän, mutta kuitenkin peseytymistäkin varten tuntuu tulevan kaiken maailman putiloa kasvorasvoista hiuksiin jätettäviin hoitoaineisiin :D Otan itselleni varmuuden vuoksi jotkut collarit ja sukat, sairaalasukat ei ole ennen ainakaan pysynyt jalassa. Vauvan kotiintulovaatteet on vieläkin päättämättä :kieh:

Ehkäisystä olette keskustelleet. Hyvä kun muistutitte :D Me on oltu ilman ehkäisyä niin monta vuotta etten edes muista. No kuopus on 5,5v ja sen syntymän jälkeen ei ole ollut ehkäisyä, kuopusta ennenkin kerettiin olla hyvä tovi ilman. Pitäisi siis todellakin alkaa miettimään tätä ehkäisy asiaa! Joskus hormonikierukkaa olen miettinyt, toinen vaihtoehto on minipillerit. (monet pillerit vaan kokeneena, en mielellään niitä aloittaisi)

Nyt pitäisi kömpiä kyllä jo sänkyyn. Tullut parina iltana valvottua liian myöhään, kuopus herättää kuitankin 8 maissa joka aamu.

Unta mulla kyllä riittää oikein hyvin :) Nukun edelleen mainiosti. Kyljen kääntäminen on ainoa syy miksi herään ja kylkeä vaihdan n. 2 krt yössä. En käy vessassa, ei ole kipuja missään, enkä muutenkaan valvoskele.

Muutenkin voin ehkä jopa pelottavankin hyvin. Suurin vaivani on se että vauva on edelleen äärimmäisen vilkas tapaus. Ei vain möyryä, vaan kunnon potkusarjoja tulee kylkeen ja tämä parasta aikaa möyryäminenkin saa vedet silmiin. Kiitollinenhan tässä saa olla näin hyvästä olosta ja elosta viimeisillään raskaana :)

Maitoa tulee, runsaasti. Haisenkin ihan maidolle! Yöllä tulee pahiten kun on ilman liivejä, yökkäri on keltaisia nyrkin kokoisia länttejä täynnä.

Nyt yöt :)
Adora ja Marakatti-poikanen 37+1
 
Kathiille lämpimät onnittelut pikkuisesta, ja myös täältä KIITOS synnytyskertomuksesta!!=) :heart: Ihanan voimaannuttavan kuuloinen kokemus!!:heart: Toivoisin itse samanlaista. :) Menitkö siis ihan luomuna vai saitko jotain kivunlievityksiä?

Pisang ja Nuppu 37+3
 
adora Jep, liikkeitähän ne käski mun seurailla. Mä en vaan pidä siitä hommasta lainkaan. Pitäiskö siis saada joka tunti kymmenen liikettä?? Sehän nukkuukin, ainakin tää mun pikkuiseni, tosi paljon! Vai vaan niin, että esim illalla kun vauva on vilkkaimmillaan niin silloin pitää saada se kymmenen liikettä? Nyt kun käskettiin seuraamaan liikkeitä, oon joka hetkellä kun vauva ei liiku, ihan paniikissa. En hallitse tätä hommaa ollenkaan... En myöskään tajua sitä, että vauvan muuttuneista liikkeistä pitäisi mennä käymään tarkistuksessa. Miten muuttuneissa? Välillä vauva potkii ja venyttelee terävästi, välillä tekee pieniä, nopeita sarjoja, välillä se venyttelee oikein raukeasti ja välillä se muljahtelee. En mä tajua tätä hommaa sitten ollenkaan... :/

Pinsuli ja pikkunen 40+1 <3
 
Vauvan liikkeiden laskennasta: minulla on yksi päivystyskäynti tästä. Tein ohjeiden mukaiset laskennat:

Ohje sikiön liikkeiden laskemiseksi

Äiti tuntee n. 85% kaikista sikiön liikkeistä. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen uni-valve-rytmi. Normaali sikiö liikkuu 3-50 kertaa tunnissa. Lepovaiheet kestävät 20-40 minuuttia. Sikiö tekee raaja- ja vartaloliikkeitä, jotka voivat tuntua heikkoina tai voimakkaina, yksittäisinä tai sarjoina. Sikiöllä voi myös olla hikka, joka äidistä tuntuu kuin vasaran naputtelu vatsanpeitteissä. Sikiön päivittäinen liikemäärä pysyy kutakuinkin vakiona loppuraskauteen saakka. Sikiö voi hyvin ja liikkuu normaalisti, kun sen keskushermosto saa hyvin happea ja ravintoa.

Äidin liikkuminen vähentää sikiön omia liikkeitä ja äidin on vaikea havaita niitä huomion suuntautuessa askareisiin. Tämän takia liiketarkkailu suoritetaan äidin ollessa lepoasennossa. Tarkkailun voi tehdä milloin tahansa päivän aikana, vaikkakin usein sikiön vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit.

Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle, ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi liikkeet. Kaikki selvästi erilliset liikahdukset lasketaan liikkeiksi – hikkaliikkeitä ei lasketa.

Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana, laske toinen tunti 1-2 tunnin kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10 liikettä/tunti), on sikiön vointi tarkastettava sairaalan synnytysvastaanotolla. Mikäli sikiö liikkuu hyvin paljon, ei tarvitse laskea koko tuntia.

ohjeet Ohje sikiön liikkeiden laskemiseksi

Ilmeisesti koska oli pitkä supistus pällä (n. 6 h) en saanut tarpeeksi liikkeitä.

Soitin naistenklinikan päivystykseen: sanoivat että laskepa uudestaan ja soita takaisin 2 h kuluttua.

Soitin kätilöopistolle: sanoivat että tule heti paikan päälle. Laittoivat käyrille ja lääkärin vastaantotolle. Vauva nukkui myös kesken ultran, eli laittoivat taas käyrille ultrankin jälkeen ja antoivat syömistä (mehua ja banaani). Sitten liikkeitä tulikin lähemmäs 20 seuraavan tunnin sisällä.

Nyt viimeksi neuvolassa vauva taas nukkui sydänääniä kuunnellessa (=tasainen syke), mutta heräsi loppua kohti jolloin sykevaihtelut tuli taas kehiin ja neuvolantäti totesi kaiken olevan kunnossa.

Ei tämä raskausaika mitään ihanaa aikaa ole, jatkuvasti saa olla huolissaan jostain...
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli Jos esim. tiedät että vauvallasi on iltaisin aktiivinen vaihe niin silloin tulisi saada se 10 liikettä tuntiin. Sit jos ei silloin tunnun niin herättelyt ja lasku uusiksi. Ja muuttuneilla varmasti tarkoitetaan jos itse huomaat muutoksia. Sellaisia mitkä pistää miettimään. Eli mulla masukilla esim. on tosi aktiivivaihe keskellä yötä ja jos sitä ei tulis niin alkaisin herättelemään ja jos ois vaisuna niin lähtisin näytille. Toivottavasti tuosta olis nyt ees jotaki apua. :)
 
Kiitos tammikuunpoika ja Tine :) Ehdottomasti sain selvyyttä asiaan! Tähän mennessä liikkeiden kanssa ei ole ollut ongelmia, vauvalla on iltaisin ennen nukkumaan menoa kunnon muljautteluhetki, yksittäisiä venyttelyjä tulee pitkin päivää. Joskus vauvalla on vähän rauhallisempi päivä ja sillon oon kyllä vähän hermostunut... Napanuoran virtaukset oli kuitenkin hyvät vielä, joten hätää ei sinäänsä pitäis olla. En vaan tiedä kuin nopeesti sellainen tilanne voi muuttua pahempaan.

Haluisin tehdä muutakin ku valittaa! Ärsyttää itseä ihan uskomattoman paljon tää jatkuva kiukuttelu ja valittaminen... Olis myös mukava jos ois muuta ajateltavaa kun tää tuleva synnytys. Miten muut ootte onnistunut pitämään synnytyksen odottamisen/ajattelun taka-alalla ihan tässä lopussa?
 
Miten muut ootte onnistunut pitämään synnytyksen odottamisen/ajattelun taka-alalla ihan tässä lopussa?[/B]
Ei onnistu :) olen yrittänyt pitää ajatukset taka-alalla esim. katsomalla tv:tä (etenkin komedioita yms. muita kuin raskaus/synnytysohjelmia), kunpa edes tv:stä tulisi jotain hyvää katseltavaa...onneksi Voice of Finland alkoi eilen, ja Putous jatkuu pian... (=olen katsellut nettitv:täkin).. luin kaikenlaista aina 31.12.2012 saakka mutta sen jälkeen loppui sekin... Jos jaksaisin ja voisin liikkuisin pois kotoakin välillä...

Nyt taas surffailen näillä sivuilla synnytysasiat mielessä :) Onneksi sulla Pinsuli on jo 40 viikkoa täynnä :) Sulle on myös kasaantunut sen verran raskaudenajan huolia että varmasti vielä vaikeampi olla ajattelematta raskautta/synnytystä kuin niiden, joilla raskaus edennyt ilman lisähuolia (mietin sitä lapsiveden niukkuusasiaa ja tein siitä kyselyn
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2227257-lapsiveden-maara-afi-indeksi/#post27818373- millä menetelmällä sun lapsiveden määrä on todettu niukaksi, ultralla?). Tsemppiä, kohta päivität tänne varmaan jo synnytyskertomuksen ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
MY:lle onnittelut prinsessasta :heart:

ehkäsystä on ollut puhetta ja minulla ei vielä mitään ajatusta koko asiasta tässä vaiheessa. Kumien käyttö varmaan alkuun,mutta jos meillä puuhastelut jatkuu yhtä aktiivisena kuin tähänkin mennessä niin vararikko tulee hetkessä :cool: Ja mistäs minä tiedän kuinka tuo mies innostuu esikoisestaan ja haluaakin tehdä toisen heti perään... joten ehkä pidetään ehkäisyasia vielä todella jossakin kaukaisuudessa..
Sen verran voin kertoa kokemuksesta että minulla oli esikoisen jälkeen mirenan hormoonikierukka. kuukautiset katosivat kokonaan ja oli helppoa kun ei tarvinnut miettiä pillereiden napsimista (tuo muisti kun tuppaa unohtelemaan asioita)
kuitenkin noin 3,5 vuoden jälkeen kroppani meni jostain syystä sekaisin ja rupesi tulemaan raskausoireita,vaikka kierukka oli vielä hyvin paikallaan.. rinnat kipeytyivät,tuli etovaa oloa yms.. neuvolaan soittelin ja kyselin asiasta niin epäili että hormonit alkavat vähentyä koska kierukan ikähän on n. 5v.
kuitenkin "raskaus"oireet hävisivät jossain vaiheessa ja unohdin asian.. kuitenkin noin parin kuukauden päästä samat oireet tulivat takaisin ja sainkin varattua neuvolalääkärille ajan,jossa kierukka sitten poistettiinkin kokonaan kun olimme jo päättäneet lapsen hankinnasta.. joten ihan varma en ole tuosta kierukan laitattamisestakaan.. mutta tosiaan nopeasti meillä kuitenkin tärppäsi kierukan poiston jälkeen.. ystävänpäivänä kierukka pois ja toukokuussa plussattiin..

muiden olojen kanssa täällä edelleen kärvistellään.. supistaa, mut ei kipuja.. selkää jomottaa satunnaisesti.. olisin niin valmis lähtemään,nyt kun esikoinenkin on viikonlopun papan luona..
3"ässää" tässä ihan huvin vuoksi yritetty kokeilla ja kokeilemati on enään siivous,joten tänään meillä varmaankin siivotaan tyhjiä muuttolaatikoita pois jaloista ja joulun voisi jo korjata pois.

Olisin NIIIN valmis synnärille!!!

Elovena77 & murmeli 39+5
 
Onnea pienestä tytöstä MY !! :) :flower:

tammikuunpoika Mä oon onnistunut pitämään synnytysajatukset taka-alalla katsomalla yhtä tiettyä TV-sarjaa, ja tilasinkin siitä kaksi uutta kautta itselleni...Kunhan ne saapuu postitse niin on pariksi päivää taas tekemistä ja muuta ajateltavaa ;) Lenkillä kävin äsken ja ai että se tuntui hyvältä psyykkisesti! Fyysisesti taas ei, puolimatkassa (kävelin noin 3 kilometriä) häpyluukivut iski aivan yllättäen ja olisin mielelläni kontannut kotiin. Auts!
Jos en muista väärin, lääkärikäynnillä viikolla 36, vesi-indeksi oli 6 :O Mutta siitä ei kyllä silloin sanottu yhtään mitään... En oikein ymmärrä. Pitää selventää ja tarkentaa tilannetta tiistaina seuraavassa neuvolassa (tietty toivon että olisin jo synnyttänyt siihen mennessä).

Toivottavasti kaikki me kärsimättömät päästäisiin mahdollisimman pian synnyttämään! :) Eiköhän tää tästä positiivisemmaksi muutu.
 
Onnittelut MY:lle pikku prinsessasta :)

Järkyttävän yskän oon sitten saanut. Tuntuu että keuhkot lentää pihalle aina kun yskittää. Varsinkin makuuasennossa yskiminen on vielä kovenpaa, ja tätä on nyt kestänyt 1,5vk. Ärsyttää kun ei saa kunnolla nukuttua vaikka väsyttäis. Ja toisaalta ahdistaa kun odottaa jo että tämä pikku kaveri syntyis, mutta toisaalta miten tämän yskän kanssa synnytät saati sitten imetät ym. Onks muilla nyt yskää tai ollut edellisten synnytysten aikana yskää?

Ehkäisystämulle käy huonosti e-pillerit, kuparikierukkaan en edes harkitse kun on sen verran runsaat kuukautiset. Ajattelin ottaa taas hormonikierukan, kun sopii kohtalaisen hyvin, eikä tarvitse muistella joka päivä. Mutta ennen kun voi ottaa hormonikierukan niin mennään varmaan kumeilla tai minipillereillä. Kun kierukan voi laittaa vasta 4kk synnytyksestä. En uskalla olla yhtään ilman sillä meillä kaikki lapsukaiset ovat saaneet alkunsa 1-3kk ehkäisyn lopettamisesta.
 
Onnea MY :)

Saitkin Pinsuli kattavan tarkennuksen liikkeiden laskentaan :) Just noin muakin neuvottiin neuvolassa. Ja liikelaskenta näin loppuraskaudesta on kaikille odottajille tärkeää, koska se on ensijainen tieto lapsen hyvinvoinnin seurailussa.

Synnytys on mielessä päivittäin jossain vaiheessa. Asiaan kuuluvaa :) Mutta saan sen pois mielestänikin kun siltä tuntuu. Tässä lasten kanssa päivät hääriessä on niin paljon tekemistäkin että useimmiten joku kotihomma katkoo ajatuksia.

Nyt on sisäinen rauha valmisteluiden suhteen saavutettu. Juuri sain viimeiset tavarat vauvan lipastoon järjestykseen. Sitteri ja Manduca ostetaan vasta ensi viikolla, mutta niillä ei olekaan vauvan syntymän kannalta kiire. Nyt on sellainen olo että tervetuloa vauva :)

Mies soitteli aamulla töistä ja alkaa hänelläkin vauvan syntymä pyörimään mielessä kun oli nähnyt painajaista että oli työvuorossa (vuorotyö), yöllä kännykkä äänettömällä, olin soittanut useamman kerran ja tietenkin sairaalasta ja näin mies oli skipannut synnytyksen. Lohduttelin että soitan sitten viimeistään työpuhelimeen (ambulanssissa töissä), että saa sitten koko työporukka herätä kun esimiehen vaimoke lähtee synnyttämään :D

Neiti 11v lähtee kohta hiihtämään siskoni ja hänen poikansa kanssa. Siskon 5v tyttö tulee tänne kaveriksi omalle 5-vuotiaalleni ja jää samalla yökylään. Minun 11v taas menee siskolleni. Hyvä tehdä vaihtareita kun meidän isoimmat on samoja ikiä ja samoin pienimmät :) Leffa-ilta tiedossa pikku-neitien kanssa.

Adora 37+4
 
MY onnea prinsessasta! :)

pisang, ihan luomuna mentiin :) Eipä tullut kivunlielitykset enää mieleenkään, kun sairaalaan mennessä tilanne oli jo niin hyvä. Mun täytyy oikeasti sanoa, että mä en kokenut synnytystä kovinkaan kivuliaana.
 

Yhteistyössä