Tammikuun tuikkeet 2016 ¤¤ toukokuussa ¤¤

Tänään tein testin ja selkeä plussa tuli! Olinkin jo ihan varma raskaudesta, sen verran on mahaa juilinut, rinnat tuntuneet omituisilta, reipasta turvotusta ollut jne. Viikkojen laskeminen onkin sitten jo hankalampi juttu - raskaus alkoi nimittäin suoraan keskenmenon jälkeen ilman yksiäkään kuukautisia välissä (plussa ei voi olla keskenmenon peruja, sillä testasin viikko vuodon loputtua ja silloin näytti selvää negaa).

Tietysti nyt pelottaa iloita liikaa tästä, kun edellinen päättyi niin surullisesti. :( Mutta mukana ollaan ryhmässä ja toivottavasti pysytäänkin! :)

Hih. Mukavaa lukea juttujanne kun samassa veneessä seilataan! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Tervetuloa minunkin puolesta kaikille uusille! Kiva kun porukka kasvaa! :)

on: Olot tulee ja menee. Eilen ei ollut juuri mitään oireita. Tänään meni aamu hyvin, mutta sen jälkeen on etonut enempi ja vähempi. Koko työpäivä meni nieleskellessä ja olo oli karmea. Edelleen on oloja mut väsy painaa nyt ihan hirmuisesti. Vielä tarttis pari tuntia jaksaa ennen kun pääsee nukkuun.

Onko täällä muita joilla rasitteena korkea verenpaine? Mulla on kummassakin paineet olleet loppuajasta melkoiset ja osastolla on viimeset viikot oltu vaikka pissanäytteet on puhtaita olleetkin. Saa nähdä kuinka nyt käy kun paineet on olleet korkealls ilman raskauttakin. Yritän välttää suolaista syötävää ja juoda paljon, mutta tietenkin kaikki suolainenruoks himottaa. Täytyy vaan yrittää pysyä tiukkana.
 
Minäkään en oo yksin viittiny täällä höpistä, vähän odotellu juttuseuraa.

Sopivasti vaatteista puhetta. Maanantaina vielä sanoin, ettei oo ihan heti aika äitiysvaatteille. Noh, tänään ostin kahdet housut ja yhdet leggarit. Turvotus on ihan j ä ä t ä v ä ä aina iltaa kohden, tai alkaa jo iltapäivällä töissä. Niin tukalaksi pistää omien housujen kanssa, et pakko oli hommata helpotusta.
 
Päivät vilistää ihan hirmuvauhtia ja päivitykset laahaa.
Yritän nyt päivitellä kaikki mukaan listoille ja kommentoin sitten sitä mukaa vähän lisää.

Sellainen muistutus tähän väliin, että minun kautta on mahdollista päästä mukaan faceryhmään laittamalla yksityisviestiä ja linkittämällä faceprofiilin tai kertomalla nimen ja kuvauksen, jos on vaara, että on useampia samalla nimellä.

Ryhmä on salainen eikä näy muille kuin ryhmän jäsenille ja alustavasti taitaa olla suunnitteilla sulkea ryhmä np-ultran jälkeen, eli sinne heinäkuun loppuun olisi mahdollista siis päästä mukaan :)
 
Joo, mullakin hirmuinen pallomaha. Ihan näyttää siltä ku ois jo viidellä kuulla menossa... :D Vielä en oo äitiysvaatteita hommannu vaan löysillä vaatteilla mennään. Kävin tänään vauvanvaateostoksilla. En toki vielä omaa pikkuista varten vaan kaverin vauvalle. Oli kyllä hauskaa hypistellä kaikkia pienenpieniä bodyja ym. :)

Mites muuten, onko kellään vielä iskeny kummallsia himotuksia johonkin ruokaan/juomaan/muuhun? :) En tiedä voiko näin alussa olla edes, mutta itse en voi lopettaa voisin vetää ihan tolkuttomasti makeaa! Kääk!

Yksi tyhmä kysymys: Onko toi facebook-ryhmä salainen? Siis sillai ettei kaverit näe että kuulun tuohon ryhmään, jos siihen liityn? Ei ois kauaa sitte salaisuus tämä odotus (jos sen nimi kertoo raskaudesta) :D
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Äitiysvaatteista.. just testasin siskolta saamiani farkkuja. Muuten tosi kivat ja näin mutta mun reidet ottaa kiinni :D Oon siis aina ollut melko lanteikas ja reidetkin on olleet isot, lisäks salilla on tullut käytyä viimenen puol vuotta todella paljon ja niiin :D

Mä voisin tuonne facebook ryhmään liittyä sitten vaikka ekan neuvolan jälkeen, jos sillon olis vähän varmempaa/olisin itte jo tajunnut tän asian. Ja sillon varmaan kerrotaan kyllä jo vanhemmillekin että mitäs mitäs ni uskaltaa ehkä sit hiukan avoimempi olla.
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Jaahas, mitähän mä oon oikein kirjoitellu. Ihan hassuja lauseita. Vissiin vähän väsy. :D

Ja samaan aikaan oman kirjoitteluni kanssa tulikin näköjään vastaus facebook-ryhmästä. Eli on salainen eikä muut kuin jäsenet näe sitä. Hyvä hyvä! :)

Hei, tässä vielä omat tietoni iloksille päivitettäväksi. Kiitos paljon!

Laskettu aika ei vielä tiedossa (veikkaisin jotain 21.1.), 32v., 2 lasta ennestään, KOS
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Tervetuloa uusille! Kiva että ryhmä kasvaa ja toivottavasti pysyy aktiivisena myös täällä, itse en aio faceen liittyä, eikös täältä löytynyt ainakin pari muuta naamakirjatonta?

Aaargh mulla loppui oireet eilen illalla eivätkä ole tulleet takaisin. Ainoastaan väsymys säilyi. Ei okseta, maha ei tunnu turvonneelta, taisin nukkua koko viime yön yhtä kyytiä. Miten tätä nyt sitten pitäisi tulkita, heti nousi huoli että meneekö taas kesken. Toisaalts syke todettu niin riski pienentynyt ja ei ole vuotoa. Kai se on luotettava että raskaana kunnes toisin todistetaan :D

Bons & Pikku-Possu 7+6
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
AS81 -> Kyselit verenpaineesta, sairastan itse verenpainetautia ja lääkitys on ollut siihen jo melkein kymmenenvuotta. Nyt raskauden myötä meni sitten hyvät lääkkeet vaihtoon ja saa jännittää että miten käy tämän uuden lääkkeen kanssa, pitääkö paineet kurissa. Jännittää jo hieman raskauden eteneminen että miten vaikuttaa paineisiin. :S

Kävin alkuviikosta alkuraskauden ultrassa ja voi rakkaus :heart: ! Kaikki hyvin ja pieni sydän löi siellä. :heart: Tänään viikkoja 7+0, oireita ei edelleenkään ole sen suuremmin väsyttää päivisin ja päiväunet ovatkin kova sana lähes päivittäin.

Äitiysvaatteista; vielä menee omat vaatteet päälle, tiukat farkut rupeaa ahistamaan jos kauan joutuu pitämään. Kiva olisi jos erillisiä äitiysvaatteita ei tarvitsisi ostaa mutta voihan se olla että syksy muuttaa ajatuksia suuresti. :D
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
lilo Olen niin pahoillani :hug: Voimia sinulle ja toivottavasti pian alkaa uusi raskaus. <3

Tervetuloa kaikille uusille ja paljon onnea plussista!
:heart: :flower:

Nyt tulee kilometrikommentti, kun on niin paljon juttua tullut tässä välissä... Huhhuh.. mahtaakohan kukaan saada tätä luettua :p

Töissä kertomisesta
Minä olen miettinyt myös asiaa. Pomo kyllä tietää, että meillä on ollut täysi yritys päällä, mutta tästä hän ei tiedä vielä mitään. Olen viimeksi ollut töissä helmikuussa ja olen palaamassa hoitovapaalta lopullisesti elokuun alusta töihin. Silloin aletaan olla jo puolessa välissä ja aikalailla pakko alkaa kertomaan.
En usko, että esimies siitä mitenkään a) hämmästyy b) pahastuu, mutta sitten mietityttää muuten tulevaisuuteni työpaikassa. Siellä ei arvosteta, että ollaan jatkuvaan tekemässä vauvoja.
Toisaalta, pitää ne jokatapauksessa johonkin väliin tehdä, että ei sillä. Voi sitten loppuelämän raataa.
Ehkä tässä kesän aikana otan pomoon yhteyttä ja käyn kertomassa, niin osaa varautua.

Vaatteista ja pukeutumisesta
Minä lopetin lähes kokonaan housujen käytön esikoisen raskauden myötä enkä ole sitten palannut niitä käyttämään. Yleensä käytän mekkoa/sukkahousuja tai leggareita, tai vaihtoehtoisesti paita, hame ja sukkikset/leggarit. En yhtään tykkää farkuista tai kiristävistä vaatteista ja olen tykästynyt pukeutumistyyliini muutenkin.
Viime raskauden lopussa sain kaverilta isot säkit äitiysvaatteita, joita olen nyt sitten käynyt läpi ja ottanut käyttöön parhaat. Lisäksi lainasin kaverille kesävaatteet, kun on nyt raskaana. Housuja meni monet kirpparille myyntiin, kun en juuri niitä housuja käytä.

Oireet
Minun oireet on olleet hyvin vaihtelevia ja pääosia on esittäneet kuvotus ja väsymys. Mut tänään esimerkiksi niiden sijaan oli päänsärky illasta.
Väsymyspäivinä tuntuu, että henki lähtee, kun nukahdan vaarallisissa paikoissa ja kuvotuspäivinä tuntuu, että ... yök.
Lisäksi ratsastuksen jälkeen on tullut sitten vatsajomotuksia, jotka kyllä koen lieviksi ja toivottavasti asiaankuuluviksi.
Oireettomina päivinä mietin sitten, että mahdanko enää olla raskaana, kun olo on niin 120% normaali, kun vaan olla ja voi. Kaikki finnihommat hävisi ja muutkin erikoisuudet. Vain ajoittainen väsymys ja kuvotus muistuttaa.

Varhaisultra
Kävin varhaisultrassa rv 7+2 ja sieltä löytyi vastaava alkio. Sydän jumpsutti, vaikkei sitä vielä sen tarkemmin dopplerilla kuunneltu.
Vähän jännittää se, että ultrassa näkyi verta kohdussa pikkuisen ja vaikka lääkäri sanoi, että se tuskin mitään vaikuttaa, niin mietityttää se. Ensiviikolla on uusi ultra sen takia.
Se arveluttaa hieman ratsastuksessa, että jos se sitten pahentaakin sitä hematoomaa. Mut mitään vuotoja ei ole ollut ja tosiaan jomotukset on olleet vaan iltaisin ratsastuksen jälkeen ja se varmaan on ihan normaalia.


Harrastustani
meinaan siis jatkaa vielä, ellei ensiviikolla tule siihen kieltoa. Nyt on niin mahtava mahdollisuus, kun naapurissa on hevonen jolla saan ratsastella. Siitä on tullut sellainen henkireikä, joka tuntuu pelastavan myös meidän arjen ja parisuhteen. Aiemmin olen harrastanut salillakäyntiä ja ryhmäliikuntaa ja muita sellaisia aktiviteettejä, jotka vaativat 40-50 km ajamisen, että niitä pääsi harrastamaan. Ne oli toisinaan vaan rasite, kun piti vielä pitkän päivän päätteeksi lähteä salille.

Syömisistä Rosie R puhui kananmunista ja minulle iski nyt kans himot. Mut monta päivää myöhässä, kun nyt vasta oon lukemassa näitä juttuja. Täytyy varmaan ottaa ja keittää huomenna aamulla. Kananmunia tykkään kyllä syödä <3
Mutta siis hedelmät menee ja sellainen ruoka, joka ei lillu rasvassa.
Söin voissa paistettuja lettuja, jotka oli ternimaidosta tehty ja voi herranen aika kuinka hirveän olon sain niistä. Tähän asti pahin aamupahoinvointi iski seuraavana aamuna ja tuntui, että kuolen siihen ja sitten väsymykseen.
Olin vielä kyläilemässä silloin lapsen kanssa kahdestaan ja todellakin tuntui ikuisuudelta, kun ajoin mökiltä kotiin 70 km aamulla aikaisin. Huhhuh.
En kyllä enää mihinkään rasvaisiin herkkuihin sorru, vaikka kuinka suussa maistuisi hyvälle.

Ja muutenkin, kun tuota painoa olisi hyvä saada pysymään ruodussa.
Eilisestä pomppasi yhtäkkiä paino 500g ja kahdessa päivässä se on noussut 900g. Vedenjuonti siihen auttaisi - ja nyt menenkin heti hakemaan lasin viereen *hakee vesilasin*
... Mutta joku tuota nyt turvottaa.

Seksihommat sujuu täällä vaihdellen. Olen kärsinyt jo vuosia haluttomuudesta ja etenkin edellisessä raskaudessa ja synnytyksen jälkeen oli kyllä niin rutikuivia aikoja, että ihme, kun mies kaiken kesti. Huhhuh. Ei kiinnostanut kyllä seksihommat YHTÄÄN. Ja lisäksi nekin aloitettiin ihan liian aikaisin synnytyksen jälkeen (5vk), kun koin sen voimakkaasti velvollisuudeksi ja sain ihan traumat. Mutta siis nykyään pääasiassa suhtaudun huumorilla ja mieskin ottaa asian rennosti. Käy aina välillä kysymässä, että olisko tippumassa seksiä ja että jos ei niin voinko edes jotenkin auttaa. Ja jos en voi auttaa, niin voiko edes puristella minua, kun nukun :LOL:
Noh, useimmiten sitä sitten itsekin innostun, kun ilmapiiri pysyy hyvänä. Ehkä kerran viikossa meillä on seksiä.
Raskauden jälkeen se on ollut huomattavasti miellyttävämpää ja nyt taas tuntuu sujuvan hyvin, kun hommiin aletaan.

SeaBand-rannekkeet auttaa minullakin, paitsi olen nyt hukannut ne :/ Eikä ne tietenkään olleet mukana, kun tarvitsin niitä kipeimmin. Huh.
Mut minäkin suosittelen kokeilemaan. Ei niistä ainakaan haittaa ole, vaikka ranteet saattaa kyllä tottumattomana kipeytyä.
Ai niin, pakko sanoa, kun esikoinen näki minut ne ranteessa, niin aina tilaisuuden tullen hakee ne käsiinsä samalla tavalla <3 (mietinpä vaan, että miten on mahtaneet rannekkeet hävitä.. :p )

Uimisesta ja kylpylästä
olen käsittänyt, että niin kauan kuin kohdunsuu on kiinni voi käydä uimassa. Mutta voihan siinä olla jotain juttuja. Esimerkiksi kovin kuumassa kylvyssä ei pidä lillua, kun tulee sitten sitä hapenpuutetta vauvalle tms. Mut en siitäkään kyllä tiedä, että missä vaiheessa ja kuinka kuumassa kylvyssä se tilanne tulee eteen.
Itse ainakin suunnittelen uimista ja kylpyläreissuja kesälle :)

hannibal kysyit, että osaatko olla äiti ja vaikken ole mikään konkari asiassa, niin ajattelin vastata ihan sillä, että esikoisen odotus on vielä hyvin mielessä.
Minusta nimittäin on hyvin tärkeää kysyä sitä kysymystä itseltään (ja vaikka myös muilta). Jos mikään ei askarruta, niin se on minusta paljon enemmän huolestuttavaa.
Vuosien varrella sitä oli ajatellut asioita seuratessaan muiden vanhemmuutta ja lapsia ja elämää, että "minä en koskaan.." tai "minä aina...". Oman lisänsä tuo lapsettomuus, joka kirjoittaa sinne aivolohkoon lauseita, että "minulla ei ole oikeutta valittaa" ja "minä en saa kokea negatiivisia tunteita".
Noh, minulla kävi tuuri ja olin tosi luottavaisin mielin koko raskauden ja sain hirveän kiltin, hyväunisen, terveen ja hyvin vähän sairastavan ja monella tavalla huolettoman lapsen, joka on tehnyt äitiydestä helppoa ja pelkästään miellyttävää tähän asti. Ja nyt tätä toista odottaessa sitten pelottaa. Nimittäin, pelkään sitä, että nyt se tulee sitten eteen, kun se kupla puhkeaa.
Eli huolia on aina.
Itse ainakin yritän panostaa siihen, että odotan positiivisia asioita. Ajattelen positiivisia asioita ja mietin etukäteen juttuja, joista saan voimaa, vaikka unenpuute vaivaisi tai vauva itkisi paljon.
Miehen kanssa tehdään toimintasuunnitelmaa sen varalle, että väsymys käy liian kovaksi ja isovanhempia valjastetaan apujoukkoihin myös. Hyvässä tapauksessa mitään ei tarvita ja kaikki vaan menee hyvin.
Raskausaika on kyllä mahtavaa aikaa sillä, että siinä kyllä ehtii käymään kaikenlaista läpi ja valmistautumaan siihen äidiksi tuloon. Ja pian huomaat, että sinusta on tullut maailman paras äiti sinun lapsellesi <3
Eli tsemppiä! Hienosti se menee, kun päivä kerrallaan taaperretaan kohti sitä päivää <3

Mamma2012 onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä sen pahoinvoinnin kanssa! Voi kuinka se onkaan niin karmeaa!
Toivottavasti pian alkaa hellittää!

Jos tässä olis nyt kiireisimmät :D Ja toivottavasti näin pitkää taukoa ei enää tule.
Selityksenä on siis se, että pahoinvointi saapui ja oli työ- ja harrastusrintamalla kiirettä sekä mies reissussa, joten aikaa ei vaan ollut päivityksille.
Yksityisviestit käyn lukemassa useammin, mutta ketjua en ehtinyt lukemaan.
Aion täällä kyllä käydä ainakin epäsäännöllisen säännöllisesti myöhemminkin, vaikka myönnän, että siellä facessa helpommin tulee juteltua.

Mut tällästä tänne.

iloksi ja Lahja 8+3
 
Eilen alkuillasta alko kivulias, kirkas verenvuoto, ku salama kirkkaalta taivaalta. Hulahti kerrasta niin, että kaks kerrosta vaatetta meni suoraan pyykkiin ja seuraavat tunnit valutti aikalailla. Nyt näyttäs rauhottuneen, mutta seurailen tilannetta. Soittelen varmaan neuvolaan iltapäivästä ja kyselen, että olisko perusteltua tarkastuttaa kohdun tilannetta ens viikolla. Aikasemmat vuodot ei oo ollu näin runsaita, eikä kivuliaita. Tuntuu turhalta mennä kaikenlaisiin verikokeisiin ja odotella kesäkuun puoliväliin nt-ultra-aikaan, jos raskaus ei jatkukaan. Noh, katsellaan ja odotellaan.
 
Kun vaatteista on ollut puhetta... mun oli jo pakko tehdä farkkuostoksia. Ei vaan mahdu vanhat päälle. Löysin tori.fistä viiden euron farkkuja ja laitoin tilaukseen. Toivon että tulis pian kesäkelit ja pääsis pitämään mekkoja! Helpottais housujen puristus.
Toinen ongelma on liivit. Rinnat on jo kasvanu niin, ettei meinaa enää mahtua liiveihin. Niitä en haluaisi ostaa tässä vaiheessa, kun ne ei varmaan mahdu enää kuukauden päästä. Ilmankaan ei voi olla ;)

Irma 6+1
 
Rosie Riveter: Voimia kovasti sinne!! Toivotaan etta kaikki on kuitenkin hyvin!! Itse juuri viime kuussa keskenmenon kokeneena en todellakaan toivoisi kenenkaan joutuvan kokemaan sita tunnetta, kun yhta-akkia tulee verta. :/ Nytkin pelkaan joka vessakaynnilla.

Halauksia ja paljon paljon voimia naihin epatietoisuuden paiviin! <3
 
"Nennuska"
Rosie riveter, toivotaan, että kyse ei ole mistään vakavasta!

OmaAurinkoiselle kiitos vastauksestasi :) Onneksi en sitä varhaisultraa kuitenkaan varannut, koska tänään kävin neuvolassa ja oli niin ihana neuvolatäti, että ultrasi samalla :) ja pieni sydänhän siellä löi ja oikeassa paikassakin vielä <3 <3

pahoinvointi jatkuu kamalana, mutta nyt onneksi on kuva jota katsomalla kestää :)

Nyt pitäisi laskeutua taas pilvistä ja palata sotkuisen kodin keskelle... Ja siivoamaan...kyllä Se tällä ololla on vaikeaa ja hidasta :(

Nennuska ja hippunen 8+2 (ultrassa tosiaan aikaistui tuo laskettu aika 30.12)
 
Rosie: Toivottavasti ei ole vakavaa! Tuollaista hetkeä juuri itsekin pelkään, että se alkaa odottamatta ja kipujen kanssa.. Toisaalta, mitä sitä ennakkoon jännittämään, kun ei sille sitten vaan voi mitään vaikka kuinka jalat ristiin laittais... Tsemppiä! Toivottavasti pääset tarkastuttamaan tilanteen, joka varmasti helpottais mietintöjä.

Facesta vielä: Mä en kyllä tiedä haluanko liittyä ryhmään ollenkaan.. Kun jotenkin tykkäisin kirjotella täällä. Mutta ehkä sitä tulee liityttyä sitten viimehetkillä, jos täällä keskustelu tyrehtyy.. Tylsää sinänsä. Tämä on ehkä semmonen vähän matalemman kynnyksen paikka kuitenkin :)

Neuvolassa kävin tänään ja sielläkin näyttäis olevan kaikki ok. Meikäläisen sormet on kyllä kuivat kun sahara ja hemoglobiinin ottaminen oli haastavaa :D Pissa sentään tuli, vaikken ollut pissailuun varautunut. Verenpaine on alhainen, josta tod näk johtuu se, että pyörryttelee helpommin, muttei silti aihetta huoleen. Nyt sitten odottelen ekaa ultrailua kesäkuussa juhannuksen jälkeen :)
 
Mulle äsken neuvolan täti soitteli ja aika varattiin 10.6. Elikkä melkein kolme viikkoa tässä pitäisi jaksaa odottaa. Onneksi töissä menee suurin osa päivästä, eli sinäänsä menee aika todella nopsaan. Mukavan kuulonen tuo täti ja kertoili että pitää varautua pissatestiin ja ilmeisesti verestäkin jotain katsotaan? Nyt sais kokeneemmät mulle kertoa että mitähän tietoa mä sieltä saan :D Omien laskujen mukaan oon tuolloin viikolla 7/8.. katsotaan kuinka pitää paikkansa.

Olisko kellään mitään vinkkiä turvetukseen? siis sen vähentämiseen. Mulla on tänäänki ollut maha ihanko ilmapallo, aika kauheen näköistä ja joutuu ulos mennessä miettimään mitä pistää päälle kun en haluis vielä mihinkää kysymyksiin vastata..
 
Kiitos tosi paljon tempeistä! :hug: Auttaa, kun voi johonkin vähän purkaa ajatuksia ja saa tukea. :)

Säikäytti kyllä, kun verta tosiaan hulahti niin, että piti ottaa puoliso avuksi putsaamaan jälkeä, kun itseä alkoi heikottaa niin rankasti. :ashamed: Tuli siinä pienet itkutkin itkettyä. Nopeesti kuitenkin pystyin rauhottumaan ja jos nyt pitää keskenmeno tulla, niin hemmetin hyvä, että tulee sitten heti näin alkuun, eikä puolessa välissä tms. Toisaalta en kyllä ole ihan vielä heittänyt kirvestä kaivoonkaan, koska muistelen äitinmuorin joskus maininneen, että kun odotti minua (olen hänelle kolmas lapsi sattumoisin myös), oli hänellä raskauden ensimmäisellä kolmanneksella niin raju verenvuoto, että joutui sairaalaan yöksi.

Eihän tästä nyt tiedä suuntaan tai toiseen, joten yritän miettiä muita juttuja. Soitin neuvolaan ja terkka oli tosi symppis, varasi tiistaille ajan ehkiksen puolelle lääkäriin, joka sitten ultralla kurkkaa kohdun tilanteen. :)

Rosie, mahdollisesti vielä 7+3

(Nyt ei oikein muuhun keskusteluun riitä aivokapasiteetti...)
 
Hui Rosie Riveter. täällä onneksi saa soittaa päivystykseen tuollaisten vuotojen kanssa. mun kaverilla kävi samoin rv8+ ja pääsivät tarkistuttamaan tilanteen gynen päivystykseen, koska vuotoa oli paljon. (kaveri suihkussa ja pesuuhuoneen lattia myös aivan veressä, hulahtamalla tullut. ) He menivät vähän kuin tarkistamaan varman keskenmenon. ja mitä vielä. heillä oli siellä kaveri sykkeineen matkassa mukana. Vuoto oli aiheutunut toisen alkion pois vuotamisesta. ilmeisesti sen verran oli vielä ultrassa näkynyt jotta oli pystytty toteamaan kaksosraskaus. Mutta ei välttämättä ole aina huono tuollainen iso vuoto. Olen kuullut paljon tällaisia isoj vuotoja, jotka on tulleet hematoomista kohdussa. Toivotaan, että kaikki hyvin. Minä en kyllä pystyisi olla käymättä päivystyksessä näyttäytymässä. Mutta mulla onkin jo useampi odotus ja mitä enemmän näitä on niin sitä enemmän osaan pelätä! Tsemppiä tiistaille! Mähän pääsin ihan pienen vuodon vuoksi näytille ja täällä annettiin ihan ohjeeksi hakeutua tosian sinne päivystykseen.
 
Rosielle jaksamisia, todella kurjaa ja varmasti säikyttää, mutta toivoa ei kannata vielä heittää! Toivottavasti oli täysin harmitonta vuotoa.

Matueve jännää miten paljon käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, täällä taas päivystykseen tuskin olisi asiaa vuodon takia ellei hengenlähtö lähellä. Neuvolastakin vastattiin että eivät ota tarkastukseen "ilman kunnon syytä", kotona voi seurailla mahd. keskenmenoa raskaustesteillä ja odotella seuraavia kuukautisia. Jepjep... :D Kaippa käytännöt vaihtelevat myös sen mukaan millä viikoilla vuotoa ilmenee, alussa ei niin herkästi tutkita ja ultrailla.
 
Kiitos myötäelämisestä ja tuesta! :)

Vuoto rauhottu eilisen aikana niin, että vaan vessassa käydessä jää ruskeeta limaa paperiin. Välillä juilii aika ikävästi alamahaa, mutta pahimmat kivut loppu vuodon mukana. Tää on tällanen "Schrödingerin kissa"-tilanne, lopputulos selviää vasta, kun pääsee kurkkaamaan sisäpuolelle.

Matueve, mulla on just päinvastanen fiilis tosta pelkäämisestä. :D Ekassa raskaudessa pelkäsin kaikkea ja taukoomatta, toinen meni jo vähän paremmin ja nyt on aika rento fiilis. Eihän tässä mitään mahda, jos kesken menee, niin mitäpä sitä panikoimaan. Tietysti harmittaa, jos käy huonosti, mutta etukäteen en viitsi murehtia.

Täälläpäin käytäntö on se, että jos alkuraskaudessa on todella rajua, runsasta ja kivuliasta vuotoa, olo on kuumeinen ja yleistila heikko, voi neuvola laittaa lähetteen polille ultraan, johon pääsee samana tai seuraavana (arki)päivänä. Päivystykseen on ihan turha yrittää. Tällasessa tilanteessa, ku mulla, että vuotoa tuli muutaman tunnin ja sitte rauhottu, on tapana vaan katsella tilanteen etenemistä. Terveyskeskukseen voi yrittää saada aikaa, mutta aika nihkeitä ovat antamaan. Mulla kävi vaan niin kivasti, että oma neuvolaterkka tietää mun taustaa ja sattumalta oli ehkiksen puolella vapaa lääkäriaika tiistaina, niin pääsen nyt tarkastettavaks. :)

Turvotukseen auttaa mun kokemuksen mukaan valkonen ja/tai vihree tee, mutta suositukset sen juomisesta tuntuu olevan vaihtelevat. Mä juon laimeeta valkosta teetä litroittain ja se tuntuu pitäneen turvotusta vähän kurissa, vaikei täysin poissa.

Omat vaatteet menee ihan ok päälle vielä ja meinasin yrittää pärjätä ilman äitiysvaatteita niin pitkään, kun mahdollista (sikäli, että raskaus jatkuu). Mähän oon kotiäitinä, joten se on aika se ja sama, mitkä rytkyt on niskassa. :D Mulla on kyllä niin väljät vaatteet, varsinkin paidat, aina muutenkin, että aika paljon saa paisua, etteivät mahtuis. :whistle:

Mulla on verenpaineiden kanssa enemmänki päinvastanen ongelma: menee liian matalalle. Nyt neuvolassa mitattaessa oli vielä ihan ok. 122/65 tai jotain sinnepäin, mutta jos samaa kaavaa mennään, kuin edellisissä raskauksissa, lähtee noi aika pian laskemaan, ku lehmän häntä. :headwall:

Oireita on vaihtelevasti ja tuntuu, että taidan nyt ylitulkita jokasen olon ja olottomuuden ton vuodon takia. Just nyt väsyttää ja etoo, mutta toisaalta nukuin huonosti ja söin aika heikosti aamulla (oli kiire lenkille ennen sadetta), joten tiedä nyt noista...

Rosie (7+4)
 
"lilo"
Heippa vielä! Päätin nyt vielä tulla jakamaan "hyvät" uutiset että luontoäiti oli hienosti hoitanut kohdun tyhjennyksen eli ei tarvita mitään toimenpiteitä sun muita... hyvä näin vaikka tuntui ikävältä katsoa monitorilta tyhjää kohtua kun gynekologi näytti sen minulle.

Toivottavasti teillä muilla sujuu loppuun asti hienosti!
 

Yhteistyössä