Tammimasut 2015 *elokuu*

Täällä sairaslomaillaan päänsäryn takia. Muutoin olo melko hyvä. Hellettä tosin en kestä yhtää . Jotenki nyt on sellanen vaihe ettei raskaudessa tapahdu mitää uutta. Olo normalisoitunut maha kasvaa tasaseen ja liikkeet on tuntunut jo useemman viikon.

Eveny 16+4
 
Joo helteet alkaa kyllä pikkasen jo niinku riittää.. Meillä töissäkin varmaa joku 35 astetta lämmintä.. Siinä valuu mukavasti hiki jo pelkästää seistessä. Sitten kun vaatteet alkaa olla kaapissa sitä luokkaa että harvat menee päälle:D Täytyy varmaa mennä ostaa nyt lisää mammakoon vaatteita..

Seisomatyötä kun teen pääsääntöisesti niin turvotus on aika kovaa ollut jaloissa .. viime viikolla aloitinkin käymään lymfassa kun kaveri kehui sitä ja voin suositella !! Heti tuli parempi fiilis.. Varattiin pari aikaa nyt vähän tiheemmin ja sitten väliä pitkitetään.. Mutta tämän avulla varmasti pystyy töissäkin olemaan pidempään.. kovasti ainakin sitä toivon kun yrittäjänä ei malttais liian aikaisin jäädä pois..:flower:

Hedelmäsalaatit ja ananakset jne maistuu nyt liiankin hyvin:heart: Lihoja ei pysty juuri ollenkaan syömään ...ainakaan pihvejä jne.. Yks päivä kun laitoin miehelle makkaraa uuniin niin meinas kyllä ökät tulla.. Jännä sinänsä ku ennen menny grilliruuatkin ihan hyvin :D

Nyt kovasti odotellaan rakenneultraa joka on 1.9. Aiomme kysyä kumpi siellä on :heart: Nyt tuntuu että on alkanut liikkeitä jo tuntumaan.. Vaikkakin vaikea ollut tunnistaa kun eka raskaus mutta olen aika varma.. Sellaista jännää perhosen värähtelyä mahan pohjalla:heart:

Yvonna 17+3
 
zukun tiedot päivitetty.

Mullakin on ensimmäinen työviikko (uudessa työpaikassa) takana ja hyvä fiilis on. Kivasti oon jaksanu touhuta, vaikka toooooosi lyhyillä yöunilla on menty. Ei vaan väsytä iltaisin ja aamuöisinkin oon usein hereillä pari tuntia. Joinain päivinä on pakko nukkua päiväunet, mutta oon pääasiallisesti oon yrittäny sinnitellä iltaan asti, että saisin unirytmiä järkevämmäksi. Viime yönä otin sitten velkoja vähän takasin.

Päätä särkee edelleen usein, ei enää sentään päivittäin. Paino mahtaa ampaista lähiviikkoina pilviin :D Viikonloppuna alkoi hirveä ruokahimo ja voisin syödä KOKO AJAN. Nytkin mietin vain, mitä söisin seuraavaksi. Taidankin siis mennä kaivelemaan jääkaappia.

Huomenna rv. 19.
 
Yv laitettu Evenylle. :)
Täälläkin hieman päivisin vihlonut lantion seutua ja sisäreisiä, omituista. Oletan niiden olevan liitos/kiinnityskipuja? Liikkeitä en oo vielä tuntenut tai sit en vaan tunnista niitä :D
Rakenneultra on mulla viikolla 20+0. Jännityksellä odotan jo nyt kumpiko tulee ja onhan kaikki varmasti hyvin :) Töissä en ole vielä kertonut, kun ei ole omaan työntekoon vaikuttanut, niin ajattelin kertoa rakenteen jälkeen. Ootteko tehnyt jo paljon hankintoja? Itse en ole vielä ostanut mitään, ei ole edes mitään halua vielä katsella vaatteita. Vasta sitten vois jotain pientä ostaa, kun tietää että kaikki pitäisi olla normaalisti..

sanri 16+5
 
Ei kannata hankkia kotidoppleria, jos hermot ei ole ihan parhaasta päästä. Tässä meidän pe-la lyhyesti: doppleri saapui viimein kotiin, pakkohan se oli testata. Sydänääniä ei saatu kuuluviin (istukka ja oma sydän kyllä), vaikka 4 eri kertaa yritettiin (ja siis todellakin kaikkialta). Puol kymmeneltä illalla sitten (hirveän itkemisen jälkeen=nyt se on kuollut) huomattiin, että yhdessä lääkärikeskuksessa on lauantainakin gynekologi tavattavissa, joten aika sinne. Yö menee tunnin välein herätessä, paniikki kun oli. Aamulla kamalaa odottelua yhteen asti, jolloin pääsin ultraan. Kaikki hyvin. Istukka edessä ja vauva takana. Lääkäri näytti esim kuinka hänkään ei meinaa saada ääniä kuuluviin jos ei samalla katso ultran kuvasta missä sydän on. Tiesin toki googlailun jälkeen, että istukka voi vaikeuttaa löytämistä, mutten uskonut, että mulla ois niin hyvä tuuri, vaan olin vaan varma, että nyt on mennyt kesken. Sitäpaitsi googlailun tulos oli, että suurin osa löytää sykkeet jo monta viikkoa aikaisemmin (mulla tänään 16+0) ja vaan muutama sellainen kommentti löytyi jossa löydetty myöhemmillä viikoilla...No helpotus oli suuri ja nyt en kyllä vähän aikaa kokeile. Mä olen kyllä ihan uskomattoman hermoheikko tän raskauteni kanssa. No tämä on mun vika raskaus, kävi kuinka kävi, joten...

Kerroin täällä, että mun kielen makunystyrät on turvonneet ja kieli tuntuu kuivalta. Sain perjantaiaamuna huomata netistä, että mun labrojen hiivatulos (kielestä siis) oli muuttunut torstailta positiiviseksi. Eli mulla on kai siis sammas, se vauvojen yleinen ongelma, siis täh?!?!?! No, lääkärin soittoaika huomenna, joten kaipa sitten kuulen lisää ja saan jotkut lääkkeet. Tää kielen kuivuus nimittäin kyllä häiritsee.

Pääsärystä kärsiville tsemppiä, toivottavasti pian helpottaa!

Chocomom (sori mahd väärinkirjoitus, en vaan saa samalla näkyviin postaustasi, josta nikkisi näkisin), uskomatonta millaista kohtelua sait. Eikös ne ainakin voi yrittää laittaa jotain tukilankaa yms jos jotain aukeamista on tapahtunut, että oishan ne nyt voineet ainakin tarkastaa. Toivottavasti ovat kuitenkin vain niitä ihan harmittomia harhoittelusupistuksia mitä monilla kai on jo tosi aikaisessa vaiheessa.

Mun tekee koko ajan mieli herkkuja!!!! Voisin syödä karkkia vaikka kuinka. En mä nyt yleensäkään herkuista kieltäydy, mutta tämä on jo jotain...Toisaalta sitten mun yritykset olla koko ajan entistä vähemmän lihansyöjä, ovat saaneet tän raskauden myötä uutta potkua, kun ei tee lihaa mieli ja niinpä kotona teenkin lähinnä vaan kasvisruokaa :).

Treenaamisesta: Viime keskiviikkona odotin treenivaatteet päällä ja kassi pakattuna miestäni kotiin, jotta voisin lähteä pumppiin. Miehen piti tulla varttia vaille, mutta tuli sitten viittä yli->en edes viitsinyt enää lähteä yrittämään. "Pikkaisen" vaan otti päähän. Lauantaina oli tarkoitus ottaa uusiksi, mutta se meni siihen dopplerin aiheuttamaan paniikkiin. Tänään kävin mun treenikaverin kanssa sitten reilun parin tunnin pyörälenkillä ja vähän helpotti. Kunto vaan on yhä TOSI huono, pienikin mäki saa puuskuttamaan ja jaloissa tuntuu...

Sellaista,

Mimmimiina 16+0
 
Lomilta palaudutaan vähitellen taas syksyiseen arkeen. Lapset saateltu kouluun ja vielä on tämä päivä aikaa itselle ennen töihin paluuta :)

Uusille tervetuloa :wave:

mimmimiina, tuosta kotidopplerista ainakin kirjoittelit.. Itse olin aikaisemmin sitä mieltä, että doppleria en hanki, koska en ole sitä aikaisemmissakaan raskauksissa tarvinut. Nyt kuitenkin on jo kolmas raskaus ja kovasti huolta on aiheuttanut se, että liikkeet tuntuvat niin heikosti vielä tässä(kin) vaiheessa ja siksi päätin dopplerin nyt hankkia. Arvelen, että minullakin on istukka etuseinässä vauvan edessä koska liikkeet tuntuvat niin heikosti ja sykkeet ovatkin parhaiten löytyneet hieman sivummalta. Kohdun yläreuna on noussut jo melkein napaan saakka ja sykkeet kuuluvat parhaiten navan ja häpyluun puolivälistä sivulta. Laitteella voin kuulla myös pienen liikkeet, mikä helpottaa huolta. Minulle laite on ollut tässä raskaudessa ihan hyvä hankinta, mutta todellakin ymmärrän sen aiheuttaman toisen puolen kun sykkeitä ei helposti löydykään :| Pääasia kuitenkin, että teillä on kaikki hyvin :heart:

Päänsärkyä on täälläkin ollut, ilmeisesti liittyy hormonitasapainon muutoksiin. Tosi kurja vaiva, kun normaalistikin otan hyvin harvoin särkylääkkeitä niin nyt on ollut ihan pakko ottaa useampana päivänä peräkkäin :headwall:

Muuten vointi on ollut melko hyvä, ihan normaalisti olen voinut kaikkea tehdä -paitsi liikkumisen uudelleenaloittamiseen pitäisi jostain saada motivaatiota.. Onneksi paino on noussut vielä ihan kohtuullista vauhtia. Ensi viikolla olisi neuvola ja kahden viikon päästä jo rakenneultra -ihanaa :heart: Vauvan sukupuoli aiotaan kysyä, vaikka sillä ei meille merkitystä olekaan, molempia on jo ennestään, mutta hankintoja ajatellen ihan kiva tietää.. Meillä kun joudutaan lähes kaikki tarvikkeet ja vaatteet hankkimaan uudelleen kun aikaisemmista ne on jo annettu pois.

Eikös ole hurjaa, että meidän odotukset alkavat jo kohta olla puolivälissä!! :)

milliet 18+0 :heart:
 
Laitan nyt tähän vielä varmuuden vuoksi, että kyllä kotidoppleri on mielestäni ihan hyvä hankinta. Omalla kohdallani vaan olisi kannattanut miettiä vähän pidempää ainakin sen testaamista (pe ilta ei liene paras vaihtoehto kun kaikki lääkärit kiinni), mä kun tosiaan olen tämmöinen 0->100 paniikki syntyy sekunnissa. Nyt voin jo vähän jopa nauraa itselleni:)
 
Äh, mä oon taas täysin unohtunut tuonne naamakirjan puolelle.. :ashamed:

Myöhäiset tervetulotoivotukset uusille mukaantulleille! :wave:

Täällä odotellaan 21.pvä olevaa rakenneultraa niin kuin kuuta nousevaa.. jopa mies kyselee jatkuvasti että olihan se silloin :LOL: ja sen lisäksi, että toivotaan vauvan olevan kunnossa ja terve, haluttaisiin hulluna tietää, pitääkö tulevan isosiskon ennustus sukupuolesta paikkaansa. :heart: veliksi hän kutsuu masuasukkia. Esikoisesta mä näin enneunen, että on tyttö, ennen kuin tiesin edes odottavani, tästä alkanut nyt vasta vahvistua poikaolo.

Helteet on onneksi pysyneet nyt hetken pois täältä merilapista, eri kiva kun jaksaa jopa nurmikon leikata :)

Josko tässä taas yrittäisi muistaa lukea uusimmat jutut sekä täältä että facesta, molemmissa kuitenkin hyvät puolensa..
 
Kiitos vastauksista, tuo rakenneultran ajankohta 21+0 lienee siis ihan jees. Eipä siihenkään ole kuin alle kolme viikkoa enää. Me ei aiota kysyä sukupuolta etukäteen, mukavaa lisäjännitystä kun sukupuoli selviää vasta kun vauva on ulkona. Tyttöä kaikki meille povaavat, itelläkin ehkä enemmän tyttöolo mutta saas nähdä miten käy. Vaatteiden ym. osalta ei tule ongelmaa, kun ärsyttää värikoodaus ja sukupuoliroolittaminen sen verti paljon ettei tähän talouteen sellasta tavaraa eksy. :) Kavereilta ollaan saatu jo useampi kassillinen vaatteita, joten niitä ei toivottavasti tarvitse paljoakaan erikseen hommata.

Mahassa on "plörissy" hassusti nyt muutaman päivän, mutta enhän mä noviisina tiedä onko ne liikkeitä vai pelkkää ilmaa suolistossa. Tänään 18+3, että kai ne kohta alkavat tuntua/muuttuvat selkeämmiksi.
 
Mimmimiina, surkuhupaisa kokemus sinulla kotidopplerin kanssa. Itse en ole sellaista halunnut, koska mulle kävisi takuulla täsmälleen noin! Mulle muuten viimeksi ultrannut lääkäri sanoi, että pitäisi riittää neuvolassakin se, että löytyy se istukan/napanuoran syke. Neuvolasta siis lähettivät minut ultraan, koska eivät löytäneet vauvaa.

Raskaudessa on kurjinta, kun ei voi syödä kaikkia juustoja mielin määrin! Söisin varmaan kaiken maailman juuston, jos annettaisiin. Lihaa taas ei tee mieli ollenkaan, ei ällötä muttei kutsu puoleensakaan. Muutkin maitotuotteet kuin juusto kyllä uppoaa ja tietysti ihanat tuoreet kesäkasvikset...

Mullakin rakenneultra vasta 21+0 tai niillä main. Minusta aika myöhään, jos siellä paljastuukin jotain tosi lopullisen kamalaa, mutta kai ne rakenteet sitten paremmin erottuu tuolloin. Eka raskauden aikoihin oli aikaisemmin, ehkä 19. viikolla.
 
Hei, olen ensikertailainen. Olen lukenut jonkun verran tätä ja edellista palstaa. Ite odotan esikoista ja viikkoja nyt 16+1, la 26.1.15. Uskalsin vihdoinkin mukaan :) Olisin kysynyt neuvoa teiltä. Eilen kun aamulla töihin tulin niin esimies siellä jo ootteli ja sainkin kuulla, että hän potkii mut pihalle. Valitettavasti en ollut ehtinyt hänelle raskaudesta kertoa, koska hän oli ollut kahden kuukauden lomalla ja halusin odottaa ja kertoa kasvotusten. Noh, en ehtinyt.. Kun raskaudesta sitten sen jälkeen kerroin niin hän naurahti ja sanoin että onneks ehti kertoa potkuista ennen ku ehdin suutani avata... Jotenki tuli sellanen olo että joku on saattanut sille vinkata ( joka on hyvin mahdollista) ja hän päätti potkii mut pihalle ennen ku itse hänelle kerroin. Onko muilla kokemuksia? Vähä on haikee fiilis. Olisin halunnut joulukuuhun asti tehä töitä ja jäädä sitten rauhassa mammalomalle. Noh, onneks saan edes syyskuun loppuun asti jäädä. Kiitos.
 
Heippa pitkästä aikaa.
Halusinkin pysytellä vain tällä palstalla joten poistuin facesta.

Nyt viikkoja 15+6. Mahaki pompsahti yhtäkkiä esiin. Vieläkään ei mitään kummempia oireita. Ehkä hieman ylireagointia asioihin, mies hokeeki aina älä ylireagoi, ota ihan rauhallisesti :)

Multa ei oo vielä kertaakaan kuunneltu neuvolassa ? ääniä, ekaneuvola kerralla oli opiskelija ja läälärineuvolassa katto pissan, rr, painon ja voit lähtä kun ei ole oireita :O outoa. Eilen käytin nuorinta 3v neuvolasss ja sama terkka on myös mulla ja sano heti kun tulokkaasta kerroin että kuunnellaanko. Olk vähän ihmeissään lääk.nl kun ei oltu kuunneltu.No syfän löi 145 jospa ois poika ;-)

Kävin reilu viikko sitten extreme runisa hilipaseen 5km ja ryömiin putkissa ja kiipeileen. Oli hauskaa :) Ainut pelotus oli kun koitin sähköestettä kiertää sain tärskyt kuitenki ja piti käyä päivystyksessä kun terveysneuvonnasta sinne ohjattiin ja tohtori sano ettei pikku tärsky mitään haittaa. Katto ultralla kuitenki ja pieni ? sielä löi :)

Kesälomaa vielä tämä ja ensviikko onnexi jäljellä :)

Mukavia odotuksia kaikille :)
 
Mun piti sitten lopulta tilata uus salasana ja vaihtaa se, kun tällä padilla tulee lähinnä netissä käytyä, kun mun läppäri vetää viimesiään. Salasana kun oli päässy unohtumaan.

Mullakin on rakenneultra joskus n. Vko 21

Helteet meinas kyllä nujertaa mut lopullisesti. Oltiin vielä pahimpaan aikaan reissussa ja mä sain sellasia lihaskramppeja ettei tosikaan. Hyvä että pääsin yhestä kahvilasta pois. Lisäks levottomat jalat vaivas aina nukkumaan mennessä. Ei auttanu vaikka kuinka yritin kivennäisvesiä litkiä ja purkista oon jo jonkun aikaa magnesiumia syöny. Onneks tilanne on helpottanu huomattavasti nyt kun kelit on ees vähän viilentyny.

Mites teillä muilla, joko paino on lähtenyt nousuun? Mä alan pikkuhiljaa olemaan siinä painossa jossa olin ennen raskautumista, että siinä mielessä mulla on nyt paino alkanu nousta. Viikkoja mulla on nyt 16+6, tai muutaman minuutin päästä 17.
 
Hei kaikille tasapuolisesti!:wave:

Kuten näköjään moni muukin, olen jo jonkun aikaa lueskellut tammikuisten kuulumisia. Takana on keskenmeno viime syksynä, joten ei ole aikaisemmin tehnyt mieli liittyä mukaan varmuuden vuoksi. Nyt alkaa tuntumaan jo aika isolle tämä paketti, niin kiva jos sais vaihtaa kuulumisia teidän kanssa.
Eli voi listaan voi lisätä LA 23.1/32v./1.lapsi/KOS.

Tosiaan suht ok asiat on tähän mennessä menneet kun sydänäänet on kuultu ja ekassa ultrassa käyty. Mun ongelma on kuitenkin ihan mielettömät jatkuvat kivut (melkein koko raskauden ajan), joita krampeiksi/supistuksiksi epäilen. Tulehdusta ja bakteeriepätasapainoakin pukkaa, joten lääkärissä olen juossut. Meinaa vaan huumori loppua,kun tuntuu että lääkärit vähättelee ja vaan pomputtelee. Tuntuuko kenestäkään samalta? Ihan ku olisi kiusankappale. Ei ihan tunnu mukavalle odotukselle. Ja omat voimatki alkaa loppumaan tähän kipuun pikkuhiljaa. Muuten kyllä kovasti odotellaan pikkusta sitten Tammikuussa mutta huoli on kova.

Rv17+
 
huhheijaa näiden öiden kanssa |O Montakohan yötä tässä jo on valvottu enemmän tai vähemmän. Tosi rauhatonta unta saa välillä nukuttua, mutta suureksi osaksi menee pyöriessä. Sitä pitkää tyynyä en ole hankkinut, vaan ottanut ylimääräisen peiton pitkittäin, mutta eipä auta. Missään ei oikein ole hyvä olla. Yhtään ylimääräistä paineentunnetta tai kiristystä ei vatsa kestä, vaan heti pitää vaihtaa asentoa. Muuten vointi ollut ihan hyvä, nukkuminen nyt vain on kovin vähäistä. Saapa nähdä millainen yökukkuja tästä vauvasta tulee :whistle:

Painoa on nyt tullut alkupainoon verrattuna alle 2kg, on minulle ihan ok. Tosin liikkumaan en ole edelleenkään itseäni saanut :ashamed: Aikaisemmista lapsista lähtöpainoa oli joitakin kiloja vähemmän ja raskauden aikana taisi tulla jotain 16kg molemmista, mutta nopeasti ne lähtevät onneksi pois.

Nimiä mietittiin hieman jo aikaisemmin ja tytölle nimi on jo aikalailla mietittynä. Kun saadaan tietää vauvan sukupuoli, niin varmaan tulee enemmänkin mietittyä, mutta sittenhän sen syntymän jälkeen näkee onko vauva ollenkaan nimen näköinen ;) Kummien kanssa ei varmaan vielä tämän kohdalla tule ongelmia, uskoisin olevan melko helppo valita. Mahdollisten seuraavien kohdalla sitten saattaa jo aiheuttaa päänvaivaa :whistle:

milliet 18+4 :heart:
 
Mulla on kans jotain nimiä mietittynä, mutta pitää varmaan sit kattoo vähän, et näyttääkö tulokas nimeltään. Nimet mulla on ollu mielessä jo varmaan 15 vuotta, vaikken vielä lapsia oo suunnitellukkaan.

Tästä tuli mieleen että joskus vuosia sitten baarissa tokasin yhestä biisistä, että siinä on mun tulevan lapsen nimi. Siinä muutama ihminen katto hitaasti mun juomaa ja sitten mahaa... Häkellyin jotenkin niin että en ees saanu sanottua et ei meille oo tulossa, eikä vielä ees suunnitteilla lasta. Ehkä se ainakin suurimmalle osalle selvis ajan myötä.
 
Nimiasia täälläkin pohdinnan alla, tytölle taitaa olla jo nimi valmiina, isännän ehdottama, mutta pojalle nimeä en niinkään osaa vielä ajatella. Sama sarja jatkunee, eli vanha suomalainen nimi tulee tällekin, kuten neljällä muullakin lapsella. Kummit taas...ehkä vähän on kaavailtu, mut ei ollenkaan nii helppo juttu...
Mä täällä saikkuilen, korkeat rr - lukemat neuvolakäynnillä vei mut armotta nyt aluks viikon saikulle, Katsotaanpa nyt, kuinka jatkossa...
 
mulla on ollu korkeet paineet todella ongelma näiden kahden viimeiimmän aikana. vanhemman aikaan käynnistettiin ballongilla nelisen päivää ennen ja nuoremman aikaan ihan lääkityksellä mentiin. nyt oikein priimat luvut,olenhan ottanu tavaksi nauttia magnesiumlisää joka päivä!!!
aloitin joskus tuos vuodenvaihteessa pahoihin PMS-oireisiin ja olotila muuttui paljon paremmaksi myös yleisesti. V-käyräkin laski miinuspuolelle ennen sen ollessa taivaissa koko ajan :whistle:
suosittelen oikeesti kokeilemaan!!! ensin tietysti neuvolasta kysäista,ettei estettä...
 

Yhteistyössä