TAMMIVAUVAT 2007

Jännittää tuo tän päivän neuvola... Meillä on semmoinen vanha nla-täti, joka ei oikein ymmärrä Hipun eritahtista kehitystä ja kun ei se ole vielä alkanut tutkailla käsiään, niin saan varmaan kuulla siitä.. :ashamed: :headwall:
 
Annette: Mä oon antanu nyt kolmena päivänä peruna! Neuvolan tädin kehotuksesta. En oo huomannu et olis masuväänteitä meille tullu mutta saapi nähä miten vaikuttaa kakkaan. Meillä kun kakataan harvakseltaa (lue viikon välein) ja ei ole vielä kakka päivä osunut kohdalle!
Tosin sitä perunaa ei kylläkään ole varmaan hirveesti senne mahaan menny. =) kielellä työtää pihalle! Uusi ja outo asia vielä mutta jospa se tästä. Sitä pataattia olen itsekkin miettinyt ja ajattelin että josko sitä sitten seuraavaksi kunhan opitaan tätä perunaa ekaks syömään. Itse en ole koskaan sitä pataattia syönyt/ valmistanut. niin keitetäänkö se samaan tapaan kuin peruna?

Iitta ja Venla
kerrankin kirjautuneena!! :)
 
Annette-7 harmaana
IITTA

Itse olen syönyt bataattia grillattuna, mutta käsitykseni sen valmistustavasta on se, että sopii samalla tavoin keitettäväksi kuin peruna. Täytynee etsiä varmistusta vielä jostain......

Joonas söi taas viimeyönä kolmesti 2-5.30 välillä ja joka kerta upposi 120-150ml........ taidanpa tässä lähipäivinä lähteä bataatin ostoon =)
 
tein männä viikolla bataattisosetta pakastimeen.. Kuorin, paloittelin ja keitin pehmeäksi, jonka jälkeen kaadoin keitinvedet pois ja soseutin tehosekoittimessa. Annostelin jääpalamuotteihin ja kun oli jäähtynyttä hieman, laitoin äidinmaitoa sekaan ja maistatin yhden tipan hippusella. Kyllä tykkäsi. Pelkkä bataattisose ilman maitoa oli todella ihanan samettisen pehmeää ja makeaa kun itse maistoin.
 
Heips!

Sayenne: joo mie olen kans menossa laitattamaan hormonikierukkaa. Meillä varoiteltiin pitkästä odotteluajasta. Se ihan sen takia kun nää Rovaniemet yhtyi niin on muutokset sekoittanut tk:t. Mutta sainkin melkein heti eli vappuviikolle ajan lääkärille. Ja ensin on puhelinaika ja sitten samalle viikolle asetusaika. Ja silloin puhelimessa ilmeisesti kirjoittaa sen reseptin kun sanoin ettei mulla vielä ole sitä. Yllättävän nopeaa toimintaa, jälkitarkastuksessa otettiin se papa niin sekin on hoidettu sitten tälle vuodelle. Ja mulla ihan tosi jännittää kun olen tietty netistä etsinyt tietoa siitä kierukkahommasta ja toooosi paljon löytyy kaikkea negatiivista kokemusta, vaikka väliin mahtuu ihan hyviäkin kokemuksia. :eek: Ei pitäis surffailla! :LOL: Toivon että mulle se sopis runsaiden kuukautistenkin takia jo, kivutkin on aina ihan älyttömät. Mielellään ottaisin sen vaikutuksen ettei tulis vuotoja ollenkaan.

Meillä Krista on alkanut valvomaan ihan älyttömän paljon! :eek: Tuntuu ettei se nuku ollenkaan, mut eilenkin laskin että viisi tuntia se yhteensä nukkui. Iltaisin vaan kun on hereillä viisikin tuntia putkeen niin tuntuu et eikö se koskaan nuku. Kaipa sitä nyt sitten aletaan olemaan sitten hereillä enemmän.

Mie olen tehnyt meidän muksuille kans bataattia, ei siitä koskaan tullu meidän perusruokaa. Joskus tein ihan pelkkää bataattia ja joskus porkkana-bataattisosetta. Ja todellakin on aika makeaa! :p Käsittelin bataattia samalla tavalla kuin perunaakin. Varmaan hinta ratkaisi meillä että bataatti on vain vauva-ajan herkkua.

Mutta kutsu kuuluu! Meillä onkin esikoinen pappalassa ja keskimmäinen kipeänä joten on vähän erikoinen päivä tiedossa, todennäköisesti en pääse ulos vasta ku illalla. Himottais jo lenkille! Vaikka kiloja tulee koko ajan lisää niiin nautin kuitenkin jostain syystä tuosta lenkkeilystä. Ihan hermot menee jos ei pääse ulos!

Vilipi ja Krista
 
Heippa pitkästä aikaa!

Hädin tuskin ehdin teidän jutut lukea, kirjoittamaan en juuri koskaan. Nytkin leikin äänet kuulostaa sellaiselta että parku tulee...

Meillä oli 3kk neuvola tälläviikolla. Pituutta oli 59,2cm ja painoa 5450g. Rokotteesta tuli pienet itkut mutta ei onneksi mitään muuta. Ei tarvinut antaa mitään suppoja, vaikka niihin olinkin varautunut.

Kädet menee suuhun ja tarttuu joihinkin esineisiin, toisia esineitä vaan läimäsee. Lelua on seurannut katseella jo 1kk lähtien.

Oman äänensä on löytänyt ja kiljuu ja kikattelee minkä ehtii. Oltiin Ateneumissa käymässä ja Pinja testasi akustiikkaa, niin että meinas korvat hajota.

Mulle terkkari sanoi että voi alkaa antaa velliä iltaan (puolet ja puolet) jos maitomäärät alkaa mennä ihan älyttömiksi. Muuten olisi hyvä jatkaa pelkällä maidolla. Yö on kuulemma hyvä mittari, jos ei unta enää riitäkään samanlailla putkeen kun aiemmin, niin sitten velliä illalla.

Mulla on käytössä minipillerit ja lääkäri sanoi että voi alkaa syömään heti, koska niitä syödään joka päivä muutenkin ilman taukoa. Ja jos kuukautisia rupeaa odottamaan niin siinä saa odotella. Mun kaverilla kesti 9kk ennenkuin tuli ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen... Mulle lääkäri ei sanonut mitään varoajasta mutta apteekkari sanoi että vähintään 7 päivää, mieluiten 10 päivää, ennenkuin voi luottaa ehkäisytehoon.

Nyt Pinja hermostuu ihan tosissaan

Kiireessä kun kirjoittaa, niin teksti kuulostaa ihan kuivalta tiivistelmältä.

Ei auta, täytyy olla tyytyväinen että ehti edes tämän verran...

Aurinkoista päivää kaikille

Lili ja Pinja 3kk, 8pv

Ps. Eilen lenkillä näin voikukan, sinivuokon (ja jonkun muun kevään hommelin, jota en nyt enää muista).
 
Poio: Kiitos vinkistä! Taidankin pyytää reseptillä silloin kun on se puhelinaika jotain vahvampaa mallia. Noita 4satasia buranaa menee jo muutenkin kuin leipää. Kun ne todellakin hillitsee tuota vuotoa! Kiitos siitäkin vinkistä!

Nimim. Kun aina edes liberot ei riitä...
 
Vai että kukkia jo siellä suunnalla bongaillaan :D Mä just tuossa olin lasten kans levittelemässä lumipenkkoja :LOL: Meillä näkyy ainoastaa asfaltti tuossa pihalla, kaikki muu on edelleen lumen peitossa. Kyllä se kesä sieltä tännekin tulee, juhannuksena viimeistään :D

Esikoisella meni tauti äkäseen ohi. Illalla oli hieman kuumetta, yöllä eikä aamullakaan ollu ollenkaa! Uskaltauduin pihallekkin sen kans. Vähän yskii välillä mut ei ees räkä valu, vielä...

Oma neuvolatäti tuossa aamulla soitti, saatiin perjantai aamulle rokotus aika. Ja sanoi et voi alkaa antaa jo pottua vähitellen ku maitoo menee yli litra päivässä, syö isoja annoksia.
Jep ja semmonen selvis kans ku kyselin nuita vauvan silmätippoja... Tuota mitä me käytetään niin kuulemma 8-10vrk saa laittaa korkeintaan, muutoin saattaa alkaa silmät arkomaan siitä. Me on nyt laitettu 12 päivää ku apteekissa sanottiin et kai sitä pitää laittaa kans kaks päivää vielä ku rähmiminen on loppunut. Lääkäri ku ei sanonu ollenkaa mitään aikaa. :whistle: Vielä eilen rähmi jonku verran, tänään ei vielä ainakaa ollenkaa ja saa toivoa ettei rähmikkään enää ku ei niitä tippojakaan saa laittaa enää. Höh, on kyllä ihan outoa!

Mä aloitin tänään laskee painonvartijoiden pisteitä :snotty: Oon vannonu joskus etten mä kajoa siihen hommaan mut niin vaan sit ostin tuon ostajan oppaan ja nyt oon tosissaan tarkkaillut pisteitä ja mitä sinne suuhun uppoaa ja paljonko... :eek: Siis oikeesti tuo eväs mitä nyt oon syöny ni kerryttää ilman lämmintä ruokaa jo 22 pistettä päivässä! Ja mulle sais tulla jonkun 22pistettä päivässä vaan... Saa nähä miten kauan motivaatio riittää :LOL:
 
Meillä alotti Jere eilen vaunuissa nukkumis-lakon.
Ei nuku vaikka mitä tekis! :eek: Illalla sit huus väsymystään, kun kokopäivän unet oli jotain kolmen tunnin luokkaa.
Koitan seuraavia unia niin, et otin ton kopan kokonaan pois. Pohjalle viltti, päälle fleece peitto ja hyttyssuoja. Kokeillaan..

Tsemppiä Kränä! Se alotus on aika karu, mullakin oli nälkä ekan viikon kokoajan! :kieh:

Täälläkin kukkii krookukset niin nätisti jo!

Kuuluu kutsu! ;) Äääääääääääääääääääääääääääääääääääää..

Poio&Jere 3kk 3pvää
 
ja meillä kiukuttelu vain jatkuu.... Miisa on itkeskellyt nyt tän päivän yhtä hurjasti kuin eilenkin. alan huolestua enemmänkin. mutta missä vika kun yöt menee normaalisti, ei silloin kiukutella. päivät on kamalia.

alkaa oma hermo loppumaan... jos niitä on ollutkaan :ashamed:

nyt meen jäätelön kanssa tonne helteeseen :p
 
Lili77 laiskana
Mitäs sitä pitikään kommentoida... lyö ihan tyhjää.
Niin!!! Se että jos on nälkä niin ei laihdu. Elimistö menee säästöliekille ja ottaa kaiken irti siitä mitä syöt. Täytys syödä tasasesti nälkää ennakoiden vähäkalorista ruokaa. Helpommin sanottu kuin tehty.

Mä olen aloittanut sellaisen dietin, jossa lasketaan kaloreita. Vihanneksia en laske vaan niitä saa syödä niin paljon kun haluaa. Saa nähdä miten tehoaa... Olis kiva käyttää muitakin housuja kun vaan kahtia jotka menee päälle.

Lili
 
Meillä on pienoinen ongelma vaunuissa nukkumisen suhteen. Tyttö ei saa nukuttua vaunuissa kun pukkaa tuota hellettä. Vaatetuskin alkaa olla jo minimissä: muksu koisii ohuessa kevätpuvussa, jonka alla on vain body ja sukkikset. Pipot ja muut releet on tietysti vielä päällä. Vaunut on emmaljungat pehmeällä kopalla. Väritys on aika tumma.

Olisi mukava käppästä vaunujen kanssa, mutta nyt näyttää siltä, että ainoa viileä paikka on varjossa kuistilla tms.

Ratkaisuehdotuksia?
 
epuska
Meillä sama noitten vaunujen kanssa. Uni ei tänään tullut pehmeässä kopassa, vaikka oli vaatetta niin vähän kuin vaan kehtasi laittaa. (Sisällä tyttö on pelkässä bodyssa ja hyvin viihtyy, meillä on kuuma asunto. Innolla odotan kesähellettä! Silloin täällä nimittäin on TODELLA kuuma sisätiloissa. ) Ja tyttö ennen ulkoilua nukahti jo pukiessa. Ja lisäksi pois nostettaessa oli vielä kuuma.Nyt nukkuu sisällä, mutta ulkoilureissu meillä jäi siis lyhyeksi. Oon kanssa kohta sitä mieltä, että täytyy ottaa koppa pois ja laittaa se äippäpakkauksen makuupussi sinne pohjalle. Tuo koppa fleecevuorineen on ilmeisesti liian kuuma...

Ah ja voi tätä sekavaa viestiä... Pahoittelen...
 
sain sitten päivällä tuon neitokaisen lopulta rauhottumaan ja nukkuikin jopa 3,5 tuntia. vaunuissa pehmeä kantokoppa ja päällä tytöllä oli lyhythihainen body + väljät housut. ei sukkia. kietaisin fleecepeittoon ja hyvin maistui uni. oli myös tosi ohut puuvilla hattu.

nyt on tässä sylissä normaali-tuulella.
 
Heippa kaikki!

Eilen kotiuduin polttareista, oli tosi kiva reissu! Typy oli pärjännyt isänsä kanssa loistavasti, eikä ollut itkenyt äitin perään. Tais olla äidillä paljon kovempi ikävä! :p Mun pumppaama maitokin oli riittänyt hyvin, mutta vähän tuli sellainen tunne, että enkös mä olekaan korvaamaton... :whistle: Mutta oli kyllä kiva pitkästä aikaa olla ihan aikuisten kesken ja vähän viihteelläkin. Baarissa en kyllä pitkään viihtynyt, kun oli mentävä hotellille pumppaamaan. :kieh:

Eilen ja tänään ollaan kyllä sitten sylitelty ja oltu ihan kylki kyljessä. Typy varmistelee, ettei pääse äiti taas katoamaan. :heart: Eilen nukahti helposti yöunille, mutta tänään oli aika taistelun takana. Oli selvästi väsynyt, muttei olis malttanut silmiään ummistaa.

Nyt katoaa ajatus, joten taidan lähteä itsekin unten maille! :wave:

Kevätterkuin, Mihla ja Typy 3kk ja risat
 
Huomenta!

Siellä onkin satanut pikkusen yön aikana, mä niin luulin et heti aamusta alkais sellanen nätti päivä.Mutta taitaa se aurinko sieltä vielä alkaa paistaa, sen verta pilvet rakoilee :)
Vilipi mua jännittää kans kovasti se kierukan laitto ja et miten se sit sopii :whistle: mullakin kun on ollut riesana tosi runsaat kuukautiset plus kivut, niin olis kiva tosiaan jos tuosta saisi helpotuksen. E-pillereillä on toki ollut vuodot ok, mut nyt päätin tosiaan kokeilla tota, ei tartte sitä pilleriä sit aina muistaa ottaa..tää pää kun voi unohtaa mitä tahansa ;) kävin tosiaan eilen siellä lääkärin vastaanotolla ja se määräskin mut ekaks verikokeisiin :whistle: mulla kun on ollut tuon hemoglobiinin kans aina vähän probleemaa niin pitää selvittää se tämän hetkinen arvo. Kun siinä on joku raja, kun kierukkaa meinataan laittaa. tais olla 120, että jos on sen alle niin sit kuuluu kuulemma johkin "ryhmään" missä kierukka on määrätty myös pitämään veriarvot kunnossa (ettei pääse vuotamaan liikaa) ja sit ei tule mitään maksuja lääkärin käynneistä eikä kierukkaan tarvi sit reseptiä vaan se laitetaan sit heti. Ymmärsikö tuosta tekstistä nyt mitään :whistle: mutta minä nyt sit odottelen, että saan tietää tän päivän aikana ne veriarvot :)

Huomasin eilen, että Aatu tarkkaili käsiään ihan totisena :) enpä ole aiemmin moista huomannut. Nyt tuijotti ensin yhtä leluaan vaikka kuinka kauan ja höpötti sille ja sit alkoikin tuijottamaan käsiään, kun koski leluun mikä oli sen masun päällä, kun oli sitterissä. Kyllä oli poika vakavan näkönen, mitä mahtoikaan päässä liikkua sillä hetkellä ;)

Tarttis tohon meidän pihaankin upottaa kätensä, viime kesänen laitto jäi kyllä pahasti kesken. On se vaan kumma, kun ei saa aikaseks. En ole kyllä muutenkaan mikään varsinainen viherpeukalo, mut tykkään suunnitella aina kaikkee ja keksiä uutta. Toteuttaminen onkin sit eri asia ;) mulla kun kuolee kaikki sisälläkin olevat kasvit, niin miten ihmeessä saisin pihalla olevat pysyyn hengis tai et osais valita oikeat kukat ym. omaan pihaansa. No eiköhän se siitä..

Jaaha, kutsu tuli muihin puuhiin. Hauskaa päivänjatkoa kaikille =)
 
Jere nukkuu ulkona taas!!! :D
Ihanaa, et ilmat vähän viileni! =)
Sitä vaan tuppaa liikaa vaatetta, ja ei oo ihme ettei nukuta kun on kuuma!
Nytkin on päällä sisävaatteiden lisäks vaan ohkanen fleece puku ja silkkipipo päässä. Käsiin laitoin ohuet tumput ja rasun to haluu näköjään jo vaunuihinkin! Sängyssään nukkuu jo tosi nätisti ilman senkummempia jupinoita, mutta tuo rasu pitää sinneKKIN saada! ;)
 
Hei kaikille :wave:

Pitkästä aikaa taas kirjottelen mutta lukenut olen ahkerasti. Kiitos teille reippaammille :flower:

Kertokaa joku hyvä vinkki ilta-kiukun taltuttamiseen. Meillä neiti on päivisin naureskeleva pikku-myy. Siis sellanen tempperamenttinen mutta ei itkuinen kuitenkaan. Iltaa kohti, viimeistään tuossa klo 20 alkaa kunnon kiukuttelu. Silmät lupsuu kun väsyttää. Syö kyllä hyvin mutta ei suostu rauhottumaan rinnalle kuten päivisin. Ja kaikkea tätä säestää vain hetkiksi vaikeneva kitinä ja huuto.
Olen yrittänyt nukuttaa iltaunille ulos. Nukahtaakin kohtuu npeasti, mutta puolessatunnissa on silmät auki ja äänihuulet helisee.
Yleensä päivisin ja iltaisinkin en ota sisälle vaunuista jos itkee silmät kiinni vaan yritän nukuttaa uudestaan tutin ja vaunujen hyssyttelyn avulla. Illalla niitä on turha yrittää.
Kylvetystäkin on yritetty rauhoittamaan mutta huuto vain koveni. Tyttö nukahtaa yöunille sitten aivan yhtäkkiä tuossa 22-23.00 ja nukkuu hyvin klo 5 jolloin syö ja jatkaa unia klo 7-8 asti.

Anoppi on nyt keksinyt että teen jotain väärin ja yrittää illalla aina ängätä tänne kyttäämään. Ei ole varsinaisesti vielä sanonut mitään mutta sen niskaan hengityksen kyllä tuntee.
Omasta mielestäni ongelma ei ole kovin suuri. Sellaista väsyneen sinnittelyä ja kiukkua, mutta saisin tuon anopin pois niskasta jos iltakiukku hellittäisi.

-liini ja "leenu" 2kk 3vkoa
 
päivää kaikille!

viikko menny harakoille.. poju nyt vasta kävelee . konttas 5 päivää kun niin kipee jalka oli... pientä könttäämistä on viel ton jalan kanssa. poju ainakin oppi et soffalta ei hypitä.

mahtavat kelit ulkona, arska paistaa. pihan maata olen alkanu rapsuttelee, kukka penkkejä siivoamaan. ja nyt iltapäivällä pitäs rueta risujen polttoon jakha isäntä tulloo ensin kotio.

jaahas ja nyt kaffelle kun molemmat muksut nukkuu samaan aikaan
 
liini: meillä esikko oli ihan mahoton kans iltaa kohti. Auttoi vaan sen et laittoi yöunille aikaisemmin. Yhteen väliin sen kans aloitettiin ilta hommat jo seittemältä! Puolisen tuntia ilmakylpyä, iltapesut , maito ja nukkumaan heti ku kitinä alkoi. Näin ei päässy yliväsymään. Sitä se ainaki sillä sillon oli. Meillä kaikki lapset on tykänny kölliä lattialla ilman vaippaa, nytkin iltaisin ku hoidan nuo isommat niin vauva on ilman vaippaa sen aikaa. Pyyhettä vaan eteen niin ei ruiki pissaa joka paikkaan ;) Nyt on vaan vaukka alkanut pyörii ja potkii niin mahoton ettei oikein ne pyyhkeet pysy edessä :whistle:

Viimeyönä isommat nukkui ihanasti illasta aamuun mut vauva :kieh: Silläki joku ihmeen kiukuttelu nyt kai alkanut. Kello näytti 0.40 ku kitinä alkoi ja vähän väliä sai tuttia laittaa. Kolmelta luovutin ja otin viereen. Siinä sit nukkui yli viiteen ihan hiljaa, söi ja jatkoi kasiin asti omassa sängyssään. Vaunuissaku nyt pari kertaa heränny ääntelee...

Kävästiin koko porukka lastenvaate erikoisliikkeessä, olipa tosiaan erikoinen liike ku ei ainuttakaa 50 tai 56cm vaatetta löytynyt poikavauvalle!!! :eek: Myyjä vaan tuumas et se koko ei myy joten ne vaatteet on varastossa! No eihän ne toki siellä varastossa myy :whistle: En siis koko kylä pahasesta oo löytäny kaverin vauvalle niitä pikkuisia vaatteita mitä se toivoi, kylläpä ottaa päähän taas tämän kylän valikoima :kieh:

Sattui kylillä aikamoinen juttu :/ Tänne oli laitettu yhteen kauppaan LIUKUPORTAAT :eek: Noh, niitä ku lapset vähemmän näkee niin olihan ne ihan ihmeissään. Sanovatkin niitä kaupunginportaiksi, eli ku on Oulussa tai Rovaniemellä käyty niin siellä vaan ovat niitä nähny... No, sain vaunut jossa vauva ja tyttö oli niin portaisiin alaspäin menemään, esikko sai paniikkikohtaiksen siinä ja repi otteensa irti minusta. Jäi sinne ylös huutaa äitiä :ashamed: Onneksi porukkaa ei ollu muita, jätin vaunut siihen alas näkösälle ja kävin pojan hakee mukaan. Raukka oli ihan hädissään, kyykyssä meni portaat sit alas ja puristi mua niin että tuntui. Ylös mentiin jo hyvin ku poika alkoi muistaa nitä ne ne kaupunginportaat onkaan. Ihanaa tää "maalaiselämä" :LOL:
 

Yhteistyössä