TAMMIVAUVAT 2007

mikki hiiri: Toivottavasti paino lähtee nousuun pulloruokinnalla. Hyvinhän se on nousuun lähdössä. Itsekkin välillä annan pullosta, jos epäilen et on nälkäinen. Siitä näkee sit et onko saanut tarpeekseen vai vetääkö pullosta niin kuin ei ois koskaan ruokaa saanut.

Jälkivuodosta: Tänään taitaa olla kokonaan "puhdas" päivä eli kesti reilun 5 viikkoa.

iizi: Meidän pojalle aloitettiin rauta noin 2 viikon ikäisenä. Mitään vatsavaivoja ei havaittu. Ensi viikolla varmaan nouse annos, kun on tullut painoa lisää. Meille määrättii puoleksi vuodeksi.

Galluppiin: Meillä käytetään Liberon kertakayttövaippoja. Nyt ollaan siirtymässä koosta 2-4kg -> 3-6kg vaippaan. Mulla oli noita Pampersin 2-4kg ne oli mielestäni liian löysiä. Totesin et Libero on se ykkönen. Sitten oon ajatellut et jos kokeilis Lidlin vaippoja. onko kellään kokemuksia niistä.

Tutti: Meillä annettiin lapsille jo sairaalassa tutit. Kotona niitä tulee aika vähän käytettyä. Tytöllä useammin pojalla ei juuri.
 
Kiitokset sivusto, kun hävitit juttuni! :/ Tässä pikana:

iizi: Meillä sama syntymäpäivä. =) Silloin 2450g ja 46cm, keskiviikkona 2960g ja 48,5cm eikä puhettakaan raudasta. Kehuivat vaan kun kasvaa hyvin. Onkohan teidän vauvallakaan tarvetta sille? Niitä masuvaivoja vaan ajattelin, ettei turhaan tule, jos ei tarvitsekaan.

tutti: Mä olen tyytyväinen kun maistuu. Esikoisellakin olisin usein kaivannut äänenvaimenninta, eikä kelvannut. Ei kai siitä haittaa ole, kunhan vierottaa ajoissa.
Ideaparkissa on muuten tuttipuu mihin voi viedä tuttinsa, sitten kun sen aika on.

vaipat: Liberot sopii meidän pikkuiselle paremmin. Pampersit isoja. Muumit päästää läpi melkein kaikki pisut.

myyrä ja martti 3vko 1pv
 
epuska
galluppivastauksia:

Tutia ei meillä ole vielä tyttö huolinut ollenkaan. On pari kertaa kokeiltu, kait se on ihan hyvä näin. Mutta terkka sanoi, että tuti saattaa alkaa maistua tuossa myöhemmin.

Meillä oli ensin liberot, mutta kun tuli vaippaihottuma vaihdettiin pampersiin, ja nyt iho on hyvä. En tosin tiedä johtuiko vaippamerkistä tuo ihottuma. Kestoja olisin tykännyt käyttää, mutta meillä ei toimi nuo imse-vimse kestokuoret, ne hiottaa tytön ihan tuskaiseksi. Harsot kostuu läpimäräksi jo parissa tunnissa, eikä siis ole pissaa vaan hikeä.
 
iltaa!

käytiin tänään taas neuvolassa ja paino sama kuin eilen. saatiin lastenpolilta lupa kotiruokintaan niin että maanantaina taas neuvolaan tarkistukselle. mikäli nousussa riittää normaali seuranta. muuten joudutaan osastolle tarkkailuun. sit saa taas yrittää rintaruokintaa pullon ohessa. ei tarttis olla kokoajan lypsyllä.

kävin tossa iltasella sairaalassa katsomassa lasten uusinta serkkua. että oli ihana. vaikka oma on vasta 2 viikkoinen silti oli jo ikävä sitä ensimmäisten vauvapäivien tunnelmaa. varsinkin kun silloin ei ollut isompia huolia lapsen puolesta.

meillä lähipiirissä on 5 tammikuun vauvaa ja niistä 4 tyttöjä. kun taasen tällä palstalla näyttäis olevan reilumpi poika-valta....

nyt on taas aika syöttää tuo tytteli ja sen jälkeen voi taas itsekin kaatua sängynpohjalle \|O

kauniita unia kaikille :wave:

t:mikki ja neiti 13 pv
 
mikki hiiri harmaana
myyrä tuli mieleeni et mahtaisitko löytää vertaistukea seuraavasta: crohn ja colitis ry?! googlettamalla löydät lisää tietoa. itse kuulun yhdistykseen ja sen julkaisemassa lehdessä on aina uusimmat tiedot sairauksiin liittyen. itse en ainakaan lääkäriltä saa tietoja uusista hoidoista yms.

mut nyt täytyy mennä :wave:

t:mikki
 
Huomenta!

Olo sen kuin pahenee. En yöllä pystynyt tytölle edes puhumaan mitään. Suun kun aukaisi niin vedet kihosi silmiin. Onneksi sai kuitenkin kuiskailtua jotain. Siis ihan outo juttu et mulle tuli näin äkkiä flunssa. Yleensä en pahemmin sairastele, mut tänä talvena tää on jo vissiin toinen, muistaakseni. Soitin eilen neuvolaan, sanoivat että nyt on vaan kestettävä, kun ei ole kuumettakaan. Inhottavaa vaan kun vauvallekin on iskenyt räkätauti, kurkussa rohisee toisinaan pahasti.

Kun kerrankin olisi ollut sitten lauhempaakin niin tuulee. Ja tosiaan on kipee olo, niin mulla kuin vauvallakin. Ulkoilu siirtyy, taas.

Mutta meillä nukuttiin viime yönä 6tuntia yhtä kyytiä! :D Siis ihan säikähdin ja oli pakko herättää mies et onko se syöttänyt vauvan. Ei ollu. Typy nukkui siis klo 23.30-05.30 välisen ajan. EIkä ihme kyllä ollut kovin kärttyinen herätessään, kakat pois vaipoista ja ihan rauhallisesti vaan syömishommiin. Ei mitään huitomisia ja huutoja niinkuin normaalisti. Oli kyllä ihana vaan katsella toisen kirkkaita silmiä ihan hiljaa. :heart:

HIljaista meillä, isommat kun on vielä pappalassa. Radio piti laittaa ihan et edes jossain mökää.

Vilipi ja saara 3vk3pv
 
Muillako vain vauvat seurustelee? Mie täällä teen kouluhommia ihan rauhassa ja väliin aina eksyn tännekin... :whistle: Vauva vaan nukkuu ja mie tarkistelen koko ajan että eikö se jo heräis.

Ihana kuulla et jollain oli toiminut se kaljan juonti maidon tuloon! Siis tuohonkin voi vielä luottaa, vaikkei itsellä tällä kertaa toiminutkaan. Juuri miehen kanssa aamulla mietittiin et kummankin mielestä sitä maitoa tuli kyllä, mut kai niitä märkiä vaippoja sit pitää tulla oikeesti enemmän kuin sen kaksi/vrk et tietää maidon riittävän.

Meillä oli jekovitin aloituksen aikaan päivisin masun kipristelyä kolme neljä päivää, päiväsaikaan. Sitten rauhoittui, kunnes nostin annoksen kahteen tippaan. Ja tänään tuntuu olevan taas hieman rauhallisempi päivä niiden suhteen. Ens viikon alussa annan sitten sen kolme tippaa vasta. Eli viisi päivää mentiin yhdellä tipalla ja nyt viikon meinaan antaa vain sen kaksi tippaa. Sit vasta täyteen tehoon. Esikoinen ei tiennyt niistä mitään, keskimmäiselle kävi vain dee-tipat ja nyt menee rauhallisesti nostaen jekovit. Että kyllä sen huomaa jos aiheuttaa mahavaivoja. Mutta aiemmista oppii ja nyt annetaan aamuisin ettei kitise sitten pitkin yötä. Jos unohtuu niin sitten unohtuu. Siinäkin oli tullut muutos, kun ennen sanottiin et kaksi vuotiaaksi asti annetaan, nyt kolmeen ikävuoteen asti.

Kuinka moni on lukenut niistä kauheuksista joita nyt on vauvoille sattunut? Siis aivan hirveitä juttuja. Tulee aivan kauheita kauhukohtauksia, kun väliin mietin mitä kaikkea omille lapsille vois sattua. Pelottaa, varsinkin jos yöllä hiipii se ajatus mieleen. En tiedä pitäiskö sanoa asiasta neuvolassa. Viime kerralla kun se masennus hiipi mieleen ja osasin sen peittää niin hyvin ettei edes mies huomannut mitään. Vasta jälkeenpäin olen tajunnut ettei se ole ihan hyvä jos ei sitä pääse purkamaan ajatuksiaan, sitä vähän niinkuin synkistyy ja ilo katoaa.

No joo, nostelemaan vaan meinasin alkaa tätä pinoa ettei tiputa.

Vilipi
 
Yritin eilen tosiaan vaihtaa tuota kuvaa.
Saan sen pois, mutta kun vaihdan vauvan kuvan tilalle, systeemi tunkee vanhan kuvan väkisin takaisin. Vaikka sen on jo poistanut kokonaan. Kumma juttu. Nyt otin Rampen kokonaan pois. Jos vaikka myöhemmin saisin vauvan siihen tilalle?

mikki: mä oon käynyt siellä chronintauti-sivuilla netissä lukemassa lääketietoja vähän. Pitäisi varmaan useammin käydä.
Meillä on yahoossa autohepa-vertaistukiporukka. Siellä on kyllä ihan aktiivista porukkaa,mutta raskauteen liittyviä "kohtalotovereita" ei ollut. No onneksi sinut löysin. :D Tiesin etten ole yksin maailmassa, kun neuvolan lääkärit tuntuivat olevan sitä mieltä.
Nää lääkeasiat on vaan niin kummallisia, kun kaikki lääkäritkin tuntuu olevan keskenään eri mieltä kaikesta. Mitä tässä tavallinen tallukka sitten itse ajattelisi?!
Ja Treella lekurit on suht tuppisuita. Esim. kortisonin aiheuttamasta osteoporoosista ei kukaan ole viitsinyt mulle kertoa. Ostin sitten ihan oma-alotteisesti kalkkia. Hyppynarunkin ostin, kun luustoa pitäisi rasittaa. Kuinkahan se tuolta lipaston laatikosta auttaa asiaa... :LOL:

Mitä mun pitäisi sanoa tuolle vauvalle, että tajuaisi yön ja päivän eron?! Jätkä on aloittanut kukkumiset nyt jokaikinen yö. Voi, sanonko! Isyysloma loppuu tältä erää viikoksi. Homma käy raskaammaksi vaan.
Mistäs niitä "äiti on vähän väsynyt"-paitoja saa tilata?

myyrä ja martti yökyöpeli alias sir poopalot 3vko 2pv
 
Heippa vaan!

oon aina välillä käyny lueskelemassa täällä vaan nyt sitten saan aikaseksi jopa kirjottaa!

Meillä kanssa tytöllä vaippoina liberon 2-4kiloon. Sairaalassa niitä tosiaan käyttivät ja sieltä jäi meilläkin päälle!

Sellasta kyselisin (en tiiä onko täällä aijemmin ollu puhetta kun en aivan alusta ole lukenut) että käyttääkö täällä kukaan imetyksen apuna rinta kumia. miten on toiminu? Meillä tuntuu että neiti vetää samalla ilmaa siitä imiessä.

Paino on meillä noussut hyvin. Perjantaina kahden viikon iässä punnittaessa oli 100g yli syntymä painon. Ja pelkällä rintamaidolla siis ompi. Mutta silti sitä aina miettii että saakohan vauva tarpeeksi ruokaa. Miten kauan teillä muilla vauvat syö tissillä? Meillä neiti vetelee 8-15 min noin kolmen neljän tunnin välein.

Sellasta kerkesin tälläkertaa kirjotella! Kutsu kuuluu!

Iitta ja pikkuneiti 15 päivää
 
Nyt on meilläkin Möttösen kuva profiilissa! :heart:

Kyselit Iitta rintakumin käytöstä.
Mä käytin sitä laitoksella ja sit täälä kotona tapellessa, mutta meillä myös ukko veti ilmaa mukana kamalat määrät.
Lopulta ei kelvannut ees rintakumi, ja siirryttiin pulloon. :/

Kuinka teidän vauvat valvoo päivät?
Meillä tapellaan viimeseen asti unta vastaan näin päivällä, mesotaan ja huudetaankin. Kamalia "säpsyjä" saadaan myös paljon, jolla pysytäänkin hereillä. Pamauttaa yhtäkkiä itteensä ottaan ja herää sihen!
Onko tuo säpsiminen ihan normaalia?
Yritin googlettaa moro-reaktioita mutta aika kehnoksi jäi saalis.. :(
Auttakee panikoivaa äippää!!!

Jotain piti vielä, mut unohdin jo. Toisella kertaa sitten! :D
 
Meillä vauva syö suurinpiirtein 5-20 minuuttia kerrallaan ja 15 min-tunnin välein. Viime yö oli loistava ja vauva heräsi vain kahden tunnin välein syömään. Itselläkin oli tosi levännyt olo aamulla.

Mutta voi veljet mikä päivä tänään.. Anoppi oli vierailemassa ja nyt sitten tiedän, etten osa imettää, en hoitaa lasta saati huushollia. Vauva tosiaan viihtyy usein rinnalla ja joka paikasta olen ohjeeksi saanut imettää vauvan tahtiin niin nytpä anoppi sitten melkein haukkui minut pystyyn kun koko ajan olen imettämässä. Lopun päivää imetin sitten salaa itku kurkussa yläkerrassa kun en enää jaksanut selitellä. En myöskään osaa kuulemma röyhtäyttää ja pidän lasta liikaa sylissä. Vettä pitäisi juottaa pullosta syöttöjen väliin, että se laimentaisi maitoa jnejnejne..

Meillä on iso talo ja eläimiä sekä remonttia vähän väliä, joten mitenkään superhygieenistä ei meillä ole koskaan. Itse olen tarkka siisteyden kanssa, mutta viime viikkoina on siivous jäänyt pääasiassa imurointiin yms. No nyt sain kuulla kunniani, että tulee vauvasta pölyallergikko ja mitä kaikkea kun ei oltu pölyjä pyyhitty tv:n takaa eikä kukkasten kuivia lehtiä poistettu. Mieskin jo hermostui häneen, mutta eipä se paljon tahtia hidastanut. Nyt on niin stressaantunut olo, ettei tosikaan.

Aiemmin on anopin jutut mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta nyt jäi p*ska ja riittämätön olo vaivaamaan. Vauvalla on ollut massuvaivaa ja hänen kanssaan olen itkenyt kilpaa kun en ole saanut rauhoittumaan pientä. Pitäisi vaan olla välittämättä puheista, mutta oma olo on niin herkkä ja koko äitiys niin uusi ja arka asia, etten kestä kritiikkiä vielä sen suhteen. Tuntuu pahalta joutua puolustelemaan itseään tällaisessa asiassa.

No joo, tulipas melkoinen valituskirjelmä tästä. Ihanaa kun pääsi tänne vähän purkamaan tuntojaan. Miehellekään en viitsi kauheasti valittaa kun kyseessä on kuitenkin hänen äitinsä. Pitäisi varmaan niellä liika kiltteys ja kohteliaisuus ja paukuttaa seuraavalla kerralla päin anopin näköä, mitä asioista ajattelen.

Jaaha.. Alakerrasta huudella maitobaaria auki. Menoksi..


 
Piti vielä laittaa rotavirus-rokotteesta kyselyä.

Neuvolasta sanottiin, että mielellään ensimmäinen annos rokotteesta ennen kuuden viikon ikää ja nyt ollaan miehen kanssa pohdittu kovasti asiaa. Olen kuullut niin monesta vauvasta, jotka ovat pitkään ja vaikeasti rotavirusta sairastaneet, että me varmaan otamme sen rokotteen.

Mitäs ajatuksia teillä on rotavirus-rokotteesta?
 
Hilmuska: Saamarin anoppi!
Miten niin lapsi liikaa sylissä? Miten on mahdollista pitää vauvaa liikaa sylissä?
Miksi vettä? En ymmärrä miksi maitoa pitäisi laimentaa. Mikä järki? Eiköhän luonto tee siitä juuri optimaalista omaa lasta varten.
Jos pyyhit vimmalla pölyjä, lapsestasi tulee varmasti allergikko. Pieni altistus tekee vain hyvää. Ja se on hyvä kun teillä on paljon eläimiä, vauva saa niistäkin vastetta.
Onpas harvinaisen ärsyttävä täti. Murisen täällä itsekseni. Eiköhän se ole parasta, että hoidat vauvaasi ja itseäsi etkä vimmaisesti pyyhi pölyjä ja nypi kasveja.
Tee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Sinä olet paras.

Nyt rauhoitun... :saint:

Sori, hormonit taas jyllää.

Rokotteesta: Me ei varmaan oteta sitä. On kuitenkin aika pieni mahdollisuus saada rota. Tosin jos se tulee, se on kyllä aivan kamala tauti ja silloin kiroaa itsensä jonnekin, kun ei siitä maksanut. :/
 
Moi kaikille. Eilen kirjoitin pitkän jutun mutta kuiks ollakkaan jonnekin hävis ja kyllä sapetti :kieh:
No mutta uudella yrityksellä...Meillä vauva-arki alkanut ihan mukavasti ja poika syö, nukkuu ja kasvanut reippaasti. Alkupaino 3160g ja nyt oli tiistain punnituksessa 3500g. Elikkäs maitoa tulee ainakin riittämiin. Meillä on nyt kovasti alkanut mahanpuru itkut ja tuntuu että ainakun annan rintaa hetkenpäästä tulee kovat kouristelut ja itkut. Olen antanut Rela tippoja sekä Disflatyl tippoja, mutta viime päivinä itkut on lisääntyneet joten ajattelin nyt koittaa jättää noita tippoja kokonaan pois joskos nuo oisivat lisänneet niitä mahanvääntöjä.
Terveydenhoitaja toi punnituskäymnnillä noita d vitamiinitippoja mutta ajattelin nyt vasta ensviikolla alkaa koittaa niitä kunhan koitan nyt noita muita rohtoja olla antamatta ja koittaa tasaantuisiko väänteet. Esikoisella oli koliikkia joten nämä itkut nyt eivät ole lähelläkään niitä itkuja mutta aina se tuntuu kuitenkin pahalta kuunnella toisen kipuitkua.
Meillä käytiin eilen ensikertaa vaunuilemassa ulkona ja toivotaan ettei nuo pakkaset kiristyisi kovin hirmuisesti jotta ensviikolla päästäis sitten vähän enemmän ulkoilemaan.
Vaippag:Meillä ollut nyt käytössä Dailyn vaipat kun Siwa niitä myi puoleenhintaan. Väliin kyllä tulee pissa sivusta läpi mutta muuten ihan ok.

Joko teidän muiden vauvoilla on alkanut oleen minkäänlaista vuorokausirytmiä?
Meillä nukutaan yöt suhkot hyvin. Viimeistään klo 23 mennään nukkumaan ja alkuyö nukutaan ihan hyvin. Parin tunnin välein herätään syömään. Aamuyöstä saatetaan kukkua tunnin pari mutta sen jälkeen uni yleensä taas maistuu. Päivät menee vielä aika paljon nukkuessa ja syötäessä mutta väliin tulee jo enemmän valveillaolojaksoja.
Näin meillä.

metu ja poitsu 17 pv
 
Huomenta!

Joo, äiti on vähän väsynyt....Paita kiinnostaa mut taitaa toistaiseksi silmänalusetkin kertoa totuuden. Kiitos vinkistä Myyra! Löysin kyllä muille paitoja ja ystävänpäiväkin on tulossa...

Meillä oli keskimmäinen samanlainen, säpsähteli itsensä hereille. Ja unet jäi lyhyiksi. Sitä jatkui muistaakseni sellaisen puolen vuoden ikään saakka, sitten tuli selkeät päiväuniajat. Ei sittenkään olleet vielä mitenkään hirveän pitkät unet, mutta helpotti ajankäyttöä. On muuten vieläkin sellanen, et mitä enemmän väsyttää sitä enemmän pitää liikkua. Kai tietää itsekkin että kun pysähtyy niin nukahtais. Sylissäkään ei silloin rauhoitu kun pitää koko ajan jotain touhuta. Vaikka sitten vaihtaa kankkua jos ei muuta.

Rotavirusrokotteesta: tuttavaperheillä on kahdella ollut se ja meilläkin esikoisella isompana. Kuulemma. Ripulin hajusta silloin päätteli tuttava sen, kun sanoi, ettei siitä hajun perusteella voi erehtyä. Ja oli se aika kauhean hajuista. Mutta sairaalaan ei jouduttu enää kun oli jo ikää jonkin verran. Tuskin otetaan nytkään, kun ei olla aiemminkaan otettu. Enkä aikonut ottaa vesirokkoakaan vastaan. Toivon ettei se nyt tartu naapurista, mutta eipä se rokote tähän hätään ehtisikään.

Voi anoppeja kun ne jaksaa! \|O Luulin että minulla anoppi ihan ainutkertainen ja omassa sarjassaan, mutta tuo alkoi jo vetämään vertoja hänelle. Siis varmaan tuli paha mieli. :hug: Hilmuskalle. Eihän tuollaista jaksa kukaan ikuisuuksia sulattaa.

Lisää kahvia!!!Siis ei millään meinaa pysyä hereillä. Yksin oltiin yö vauvan kanssa. Puoleen yöhön meni ennen kuin illalla nukahti, luulin et nukkuu taas hyvin hyvin pitkään. So not! Heräs kolmelta kukkumaan kahdeksi tunniksi. Ja söi 170ml! Minä ihmeissään aina uutta pulloa hakemaan. Mut sekään ei vienyt tajua, muuten kiva, mut mie en kertakaikkiaan pysynyt hereillä tähtisilmän kanssa. Viideltä sitten uskalsin sammuttaa valot huoneesta. Tuossa puoli yhdeksän aikaan sitten uusi nälkä, mut arvatkaa tarviko kauaa syöttää kun oli taas silmät kuin hedelmäpeli ja taju pois vauvalta. Ja ite ei nyt saa enää unta. Saa kyllä mies hoitaa ensi yön kun olis maanantai aamuna käytävä koulussa työharjoittelupaikasta kyselemässä. Ens yönä mie kyllä nukun! Pitäisköhän suunnitella sänky tonne lasten huoneeseen...

Vilipi ja saara 3vk4pv
 
Siis tarkoitin että on ollut se rotaviruksen aiheuttama ripuli kahdella tuttava perheellä ja meilläkin esikoisella. Olipas epäselvää tekstiä tullu.

Rintakumista piti vielä: meillä oli esikoisen aikaan käytössä alussa kun rinnat pakkautu eikä muuten saanut kiinni. Muistelen et esikko ei tykännyt imeä sitä, kun oli jotenkin niin jäykkä. Ja silloin kun sen huoli niin itkut ja uusi nälkä tuli aika pian. Mutta meillä oli käytössä vain siinä alussa että nännialue vähän tyhjeni ja pehmeni, sitten loppusyönnit ilman sitä. On kyllä voinut ollakin ihan hyvin tosiaan ilmaa, en sitä vaan silloin tajunnu. Rauhallinen lapsi oli muuten.
 
Huomenia!

hilmuskalle :hug:

Oma anoppi on tulossa tänän.. :/ "pelottaa"jo valmiiksi!!!
Musta on nimittäin vielä tullu kauhee itkupilli.. ei tartte miehen kun muka kattoo jotenkin oudosti niin mä jo pillitän! Mutta anopin nähen en aio! menen sitten vaikka vessaan tihrustamaan! Toivottavasti ei tartte!

 
Huomenia!

hilmuskalle :hug:

Oma anoppi on tulossa tänän.. :/ "pelottaa"jo valmiiksi!!!
Musta on nimittäin vielä tullu kauhee itkupilli.. ei tartte miehen kun muka kattoo jotenkin oudosti niin mä jo pillitän! Mutta anopin nähen en aio! menen sitten vaikka vessaan tihrustamaan! Toivottavasti ei tartte!

 
Nyt vasta ehdin lukea kunnolla teiddän muiden jutut.
Jätkä tyytyväisenä sitterissään!!!

Voi että Hilmuska! :hug: :hug:
Mullakin on aika hankala anoppi, mutta tuo oli kyllä aika paksua!!!
Ettäs kehtaakin, aikuinen ihminen! :kieh:

Ulkona ihanan näkönen ilma! Sovin just kaverin kanssa lenkkiajan, ja nyt toivon et tuo pakkanen laskis vähän tässä parin tunnin aikana! Sais otettua tuon poitsun vaikka mukaan! Ootteko te olleet jo paljon ulkona?
Me ollaan nyt vaunuteltu muutamana päivänä noin puol tuntia.
On ollut vaan niin inha tuuli, et oma pää jäätyy piposta huolimatta!
 
Voi Hilmuska! :hug: Sano oikeesti suorat sanat anopille! Ei tuommosta tarvi sietää! Ja se pieni siivo on ihan hyväksi lapselle, liiallinen puhtaus on pahemmasta. Niin oon lukenu...

Tuttia meillä yritetään käyttää, vauva vaan ei kovin sitä suostu imemään. :\| Mielummin vaan tissillä roikkuis... Molemmilla isommilla lapsilla on tutti ollu ja hyvä änäri on ollu! Jospa tämäkin oppis sitä imemään kunnolla B)

Vaippoina Liberon 2-4kg, tänään ajattelin ostaa 3-6kg ku meinaa nuo pienemmät valskata koko ajan! Minäki esikoiselle ostin ensimmäisenä Pamperseja mut ne ei passannu ja ku laitoksella käytettiin jo Liberoita niin tykästyin sitte niihin ja niitä oon kaikilla käyttäny.
Ja joku kyseli Lidl:n vaipoista. Tytöllä niitä käytettiin joku kuukausi ennen ku siirryttiin housuvaippoihin ja olivat yhtä hyviä kyllä ku Liberotkin! Nytkin kunhan vauva hieman kasvaa niin kokeillaan Lidlin vaippoja, onhan ne puolet halvempia ja jos vaan iho pysyy kunnossa niin takuulla niitä käytetään!

Ja se päivä rytmi :/ Meillä ihan hirvee! Oikeesti miten sitä voi jaksaa jos vauva syö yöllä tunnin kahden välein??? Mä oon ainaki ihan poikki jo! En ees muista millon oon viimeksi nukkunut pidempään ku 2tuntia! Ja nyt piti jo yölläkin antaa lisämaitoa ku ei enää tissimaito riittäny :/ Ja tätä väsymystä tulee sit itkettyä aika paljonkin. Päivällä kyllä sitten nukutaan hienosti, nytkin on poika viimeksi syöny yheksän aikaa ja siitä lähtien vetäny sikeitä. Miksei se voi yöllä nukkua pidempää?
Miten ihmeessä mä jaksan viikon päästä ku mies menee töihin? Nyt oon jo näin väsyny ja itkuinen ja ei tartte ku vauva hoitaa. Sitten on lisäksi vielä nuo 1,5 ja 2,5-vuotiaat hoidettavana yötä päivää ihan yksin 4 päivää viikossa... Ja ihan takuulla en vie lapsia hoitoon sen takia että saisin vauvaa imettää... Että mä vihaan imetystä!!!!!!!!!!!!!!!! ja väsymystä...

Tällästä tänään. Parempia vointeja muille!
 
Ulkoilua ei olla harrastettu juurikaan, mitä autoon ja takas. En ole tohtinut kun on tuota nuhaa ja nyt kun itse on kipeenä niin olen kyllä mieluusti itsekin vaan makoillu sohvalla tai sängyllä. Ja pakkasta on ollut täällä aika lailla, nyt oli pari päivää lauhaa, mut taas kiristy -20.

Kränä, oletko kysynyt neuvolasta että jos saisit kodinhoitoapua sitä kautta? Meille ehdotettiin, kun toisen tein, et jos tuntuu liian raskaalle niin kysyä vaan apua. Kun toisen lapsen jälkeen sitä kuulemma sais. Tosin kodinhoitoapukin on nykyään suunnattu enimmäkseen vanhuksille, mutta tilanteen mukaan sitä varmaan sais lapsiperheeseenkin. Meillä kävi silloin kun oli kaksi lasta ja toinen ihan vauva, naapurista teini-ikäinen tyttö kaitsemassa lapsia sen aikaa että minä sain hoidettua kotihommat kerralla. Itse kysyin, ja kyllähän teinille raha kelpasi. Helpotti kummasti, mieskin oli reissussa.

Perhe tuli kotiin! Jee!

VIlipi
 

Yhteistyössä