TAMMIVAUVAT 2007

päivää kaikille!

vappu tullaan olemaan kotosalla. ollaan rempattu rantasaunaa , jos vaik pääsisi vapuksi saunomaan. ja ikkunoita olen pessy 1-2 ikkunaa päivässä.

tiistaina ois 3 kk:tis neuvola. kaikki lelut mitkä emmi saa käsiinsä menee suuhun. hampaita emmillä ei vielä ole. kyljelleen kääntyy mut ei viel käänny masulle. paitti äitin avustamana :D

kauhia tuuli ulkosalla. emmille ja pojulle kävin aitasta hakemassa isompia vaatteita. 70 vaatteet on käytössä.

ja nyt kahville kun molemmat muksut nukkuu.

 
SuklaaSyöppö
Heipsis!


Ihme vekotin, kun ei antanu kirjautuneena olleskaan kirjottaa. :/


Annetelle onnittelut lisävuodesta. :flower:


Täällä ollaan taas silmät pikkasen ristissä. Tuo esikko sit päätti valvoo viime yönä yhdestä puoli viiteen. \|O \|O \|O Sit, ku sain sen nukkumaan niin poju heräs puoli kuudelta, mut joku ylin taho näki ilmeisesti kuinka väsyny tää mamma oli ja vaivutti ton pojan viä uneen. Se nukkukin sit kymmeneen asti mitä ei oo ikuna tehny. Kai Leevi yritti hyvitellä sit ton tytön valvomisia nukkumalla ite hyvin. Onneks. Kyllä siinä yöllä tuli taas mietittyä yhtä sun toista ja itkettyä taas monet murheet. Mäkin kasaan aina niskaani kaikki murheet ja sit kerralla niitä sit puran itkemällä. Nyt ne purkautu sit viime yönä ton väsymisen myötä. Noh, nyt on vähän parempi mieli, mut tosiaan pohdiskelin yöllä niin mä oon kuukauden sisällä ollu kakskyt minsaa yhteensä erossa noista lapsista. Jotenkin alkaa pinna kiristyyn jo pelkästään siitä, et päivästä toiseen vaan oon noitten lapsukaisten kanssa ja muitten aikuisten seuraa ei miehen ja silloin tällöin olevien plussan tapaamisten lisäks oikein oo. Kaikki kaverit asuu niin kaukana ettei tuu kauheesti nähtyä. Huoh!


Taas mä vaan valitan täällä... :ashamed: Ehkä on parempi postua takavasemmalle ja tulla sit, ku on jotain iloistakin kerrottavaa...


Aurinkoisia päiviä! :wave:
 
Vappua vietetään mekin kotona :flower: Palloja ja serpentiiniä paljon lapsille :D Mies aikoi kaivella grillin esiin, jos sen saa tuolta lumen keskeltä pihavarastosta... Mut mahtaa mulla jäädä herkkujen syöminen, tosi kivasti oon pysyny painonvartijoiden pisteissä eikä ees oikein tee nyt mieli mitään hyvää :whistle: Kova tavoite vaan saada 6kg kesäksi pois. Ja mun kesä alkaa vasta juhannuksesta :D Jonkun ennusteiden mukaan (asiasta viidenteen) juhannuksena täällä tehään vielä lumiukkoja :eek: Toivotaan ettei pidä paikkaansa... Stepperiin kertyy yllättävän paljon askelia, ihan itekki oon äimänä miten jaksan pumpata sillä tunninkin putkeen, tavoite ku oli ainaki se 12min päivässä :LOL:

No joo. Vauva kans on oppinut ääntelee ihan erilaisia juttuja, kurnuttaa, kiljuu ja nauraa käkättää kovasti ääneen. No on se jo jonku aikaa ääneen nauranut mut nyt ihan antaumuksella tulee :heart: Mahottoman kutku on!
Viime yön se tietty ku oli miehen syöttövuoro niin nukkui ihan tavallisesti koko yön, neljältä heräs syömään ja puol ysi aamulla ylös. Miksei se nuku viikolla nuin ku oon yksin täällä??? Nyt mies on kaks viikkoo kotona ja mä saan vaan nukkua B) Ja lenkkeillä ja pyöräillä, jopa hevosen selkään aijoin kavuta sunnuntaina :snotty: Saas nähä miten akan käy :LOL: Onhan tuosta jo vajaa vuosi ku viimeks oon käyny ratsii...

Mutta puheenvuoroa muillekkin ku näyttää mun asia menevän ihan vaan turhanpäiväsen jaarittelun puolelle...
 
Voi hampaat. Jotenkin söpöä, kun ihan pikkuruiset niitä saa. Ei ehkä äidin mielestä, jos imettää...

Onnea Annetelle! :flower:

Ville söi taas perunaa. Ensin annoin liian paksua muusia ja oksu lensi. Arvaas tuliko itselle paha mieli, äiti joka yrittää tukehduttaa vaavinsa.:ashamed: Sitten tein litkumpaa ja kyllä taas maistui. =)
Edelleenkään ei masuansa valita, joten viikonloppureissulla voisi uskaltaa maistaa peruna-porkkanavelliä. Toivottavasti sopii. Porkkana on vaan tosi allergisoiva, mutta sittenhän sen näkee.

Hain sitten kouluun. :eek: Koskahan voisin ottaa vaikka vaan vuoden ihan hissukseen?! No, luultavasti en edes pääse, jotta antaa olla. Tulipahan haettua.

Olipas muuten aamusella taas tosi kiva viedä koiraa ulos. Joku ihana ihminen oli käynyt kakkimassa tuonne koivikkoon ja arvatkaas lössäyttikö koiruutemme siihen päälle. Yritti tietenkin peittää ominaistuoksuaan tuolla valtavan ihanalla töhnällä jota myös ripuliksi kutsutaan. :x Miksi ihmeessä melkein joka puskasta löytyy kevään/kesän tullen ihmisen sontaa?!!!

myyrä ja ville
 
Nyt on neuvola ohi ja muksu nukkuu tyytyväisenä.
Painoa oli tällä kertaa 6760g (syntyessään 2850g) ja pituutta 63,5cm (synt. 49cm), ikää nyt siis 3kk 6pv. Hyvin on poika kasvanu ja täysimetyksellä on menty ja mennään vielä niin kauan ku mahdollista.
Rokotukseen Atte ei reagoinu mitenkään, muuta ku pärräämällä suulla.. se on oppinu uuen hienon päristelytekniikan, jota pitää esitellä kaikille :D

Imetyksestä vielä sen verran, että pitäs kokeilla maistuuko korvikemaito Atelle ollenkaan (epäilen), koska ois kohta pakko päästä hammaslääkärille ja hierojalle, alkaa olla paikat niin huonossa kunnossa sekä suussa että hartioissa.. mutta ku maitoa ei tuu pumpattavaksi asti ja ilman ruokaa muksua ei kyllä uskalla yli puoleksi tunniksi jättää isän hoteisiin. Tosiaan ainoa huono puoli täysimetyksessä on se, että ei pääse yhtään mihinkään ilman lasta. En kyllä raaskiskaan varmaan Attea jättää yli kolmeksi tunniksi.. mutta olis kyllä ihan jees välillä huollattaa tämä omaki ruumis ja mieli :\|

Vappu ollaan kotosalla ja mies luultavasti juo pari saunaolutta ja syö pizzaa :p , minä juon vettä ja syön varmaan jotain rehuja :/
 
Heippa!

Maissi velliä ollaan nyt kolmena päivänä maisteltu.. en vaan tiiä meneekö sitä juurikaan mahaan asti.. siis lusikalla anna.. en taho siihen pulloon opettaa kun sitä ei oo juuri muuten tarvittu..
Kielellä työntelee kaikki ulos!! :p

Ihan hirvee tuuli meillä ja välillä sataa :( . Ulos ei taideta tänään päästä..

mut kutsu käy!!
 
Liian aikaista ilakointia :( Oksutauti vaan jatkuu ja nyt terveitä on enää minä ja vauva. :$ Esikoinen vaan nukkuu, ei suostu enää edes juomaan mitään kun sattuu niin mahaan se oksentaminen. Ja kaikista parhaat kommentit sain yhdeltä äidiltä: "sellaista se on lasten kanssa". Tuntuu olevan niin hittilause nykyään, mie en tykkää yhtään. Minusta tuo on jotenkin välinpitämätön lausahdus.

Mutta jotain hyvääkin! :D Krista nauroi eilen ensimmäisen kerran ääneen! :heart: =) Ihanan kuuloista! Ja tänään uudestaan. Mie ite nauroin ääneen niin Krista nauroi sitä minun nauramista! :LOL: Taidan olla aikamoinen hekottelija minäkin.

Mutta nyt kuulostaa taas siltä että siivoojaa tarvitaan....En ymmärrä miten kädet kesti ennen tätä siivoomista, iho on niiiiin kuiva, että sattuu.

Vilipi ja Krista

Muoks: ja vappu siis ollaan todennäköisesti kotona...<br><br>
 
Ihania kuvia rofiileissa! On ne jo niin ison näköisiä mukamas, meidän tammivauvat.

Äkkiä tässä satuilen kun itselle laitoin puuroa ja mustikkasoppaa. Kukaan muu ei taidakaan syödä. Kyllä varmaan tauti on kohta mullakin, tekee niin pahaa kuunnella toisten ääniä.

Siitä tulikin mieleeni, meillä käytetään omon sensitive pesujauhetta, ostan isot tuusit alennuksista. Ja samaa sarjaa on tällä hetkellä huuhteluaine, yleensä miniriskiä tai lv tai muuta herkälle iholle. Itsekään en pitkään aikaan käyttänyt huuhteluainetta, mutta kun nykyään tuntuu ettei vaate ole tarpeeksi pehmeä jos ei käytä. Ja pyykkikone laulaa... Harmittaa kun ei ollut pyykkitupa vapaana, siellä saa niin nopeeta kuivaksi. Ja aiheeseen takas, vauvalla on ollut vielä tosi hyvä iho, ei kuivumista havaittavissa ainakaan tänä talvena.

Ja sorvin ääreen, vieläkin on kaikki tavarat levällään. Mie en tykkää muuttaa!!!Jos joskus muutan niin joku muu saa siirtää mun kodin sitten valmiiksi sinne uuteen kotiin.
 
Ja uskaltaiskohan sitä alkaa munkin paistoon huomena? Kuinkahan ne käryt saa muut voimaan pahoin?

Mut kyllä vappuna pitää yks munkki saada, tuoreena. Onks kaikki jo paistamassa niitä kun täällä ei muut ole käyny?
 
hauskaa vappua kaikille! :flower:

en ole viel munkkeja paistanu ajattelin et jos huomenna paistelis. on veto poikki jo olen siivonnu hullunlailla tän aamun.

sit on rantasaunakin kastettu, eilen otettiin eka löylyt. mahtavat löylyt. oisin voinu istua siel vaik koko illan.

jaahas lähen itekin päikkäreille.


muoks. jaa ja kirjoitusvirheitäkin tulloo.....<br><br>
 
Munkkeja en oo ikinä tehnyt ite, ollaan aina saatu anopilta.. :p
Mulla on kipeytynyt tuo alaselkä jostakin, on hankala istua tässä koneellakin ja auton kyydissä on kaikkein pahinta.
Särkylääkettä ja lihas relaksantteja menee, ja nekään perskeleet ei auta.
Venytellyt oon, mut tuntuu et särky vaan pahenee tuosta.

Eilen oltiin Jeren kans kaupungilla monta tuntia, hyvin meni reissu. Bussimatkatkin toinen vaan nukku.
Itku kohtaus iski kaffilassa väsymyksen johdosta kummitätin sylissä. Voihan olla, et vähän vierastettiinkin kans.
Vaatteen päälle ja vaunuihin, melkein samantien oli rassu unessa.

Mä käytän sitä Euroshopperin jauhemaista pesuainetta. Huuhteluaineena mulla on joku hajusteeton, Minirisk tai mikä millonkin.
Jos Jeren pykkiä on seassa, niin laitan ylimääräsen huuhtelun.
Iho on hyvässä kunnossa, siitä saatiin merkintä neuvola korttiinkin! :D
 
Juu, hauskaa vappua vaan kaikille!

Hitsi teidän vauvat on ison näköisiä. Meidän Hippu kun on vieläkin ihan pikkuvauva verrattuna noihin kuviin. Kai tää kehitys on kokonaisvaltaisesti hitaampaa.. :/ Painohan oli 5500 3kk neuvolassa ja pituus 57,5.. Lattialla ei viihdytä yhtään, vaan aina sylissä. Mun mielestä muistuttaa enemmän 2kk ikäistä :ashamed: Eilen mies oli antanut illalla bataattia kun 1,5 tunnissa oli kiskassut 3 x 90 ml ja huusi nälkäänsä. Yleensä tälle on korviketta mennyt 60 ml ja on vielä jättänytkin pulloon (jos joku nyt ajattelee, että liian vähän annan korviketta). Noh, ei parane katsella kuvia, kun pitää sitten muistutella, ettei tätä vauvaa voi oikein verrata... :ashamed:

Oltiin tänään vauvauinnissa ja kun en hirveästi ole ollut missään missä on isompia taaperoita, niin ekan kerran tulisellainen olo, että voi kun meidänkin vauva ottais joskus tuommoisia haparoivia ensiaskeleita ilman mitään apuvälineitä. Vaan kun ei ota... :'( :ashamed:
 
Annette-79 harmaana
Voi melle :( :hug: En oikein osaa sanoa mitään.. Nuo tunteet varmaan ajan kanssa helpottaa ja asian varmaan oppii paremmin hyväksymään.


Hauskaa vappua näin ennakkoon jo kaikille :flower:

Annette ja Joonas

Niin ja kiitos onnitteluista :flower: :)
 
onnittelut annettelle :flower:

ja :hug: mellelle

meillä on liian rauhallista kun täällä ehtii istumaan näin iltasella. poika on mummin kanssa uimassa ja sit eno tuo kotiin. ja tuo neiti vain nukkuu. oltiin aamu ruokakaupassa ja sillä reissulla nukkus yht. 1,5 tuntia. kotiin kun päästiin niin lähettiin syömisten jälkeen ulos ja nyt tuo on nukkunut jo 3,5. ja toin jo sisällekin kun itkeskeli mut nukahti uudelleen "sisääntulomatkalla".

ei oikeen osaa aloittaa mitään tekemistä vaikka olis rauhaisaa aikaa touhuta. ja sit kun sitä aikaa tarttis niin ei varmaan saa.

no, jos sitä vielä koittais nettishoppailla jostain verhoja, kun ei sellasiin kauppoihin tahdo jaksaa lasten kanssa lähtee.

t. mikki ja miisa 14vko(?)

ps. ostin jo 2 persikka-purkkia kaappiin odottamaan. meinasin et se olis tarpeeksi hienojakoista ensimaisteluun. sit vois perunaa koittaa heti perään....
 
Kiitos haleista, en oikein osaa selittää tuota tunnetta.. Kuitenkin ajattelutapani on, että ei eteenpäin pääsemiseen jalkoja tarvita, kelaillenkin pääsee ja olen mielestäni aika sinut tuon vamman kanssa, mutta silti nähdessään lapsen, joka ottaa ensi askeleitaan, niin muistaa sen raadollisen tosiasian, että meillä ne askeleet tulevat vasta jalkatukien kanssa... Tää on niin hölmöä... :ashamed:

Nyt on se kuuluisa hereilläolon vaihe, eli ei malteta nukkua.. Päivä alkaa puoli 6 ja jatkuu ilta 11 asti.. Kaksi tuntia jos yhtämittaisesti nukutaan niin hyvä on, muuten simahdetaan syliin kork. 5 minuutiksi ja taas ollaan sirpakkana juttelemassa.... :whistle: Miten nää ipanat jaksaa, kun pieniä ovat ja lepoa tarvitsisivat.. Ihanin asia, minkä Hippu on nyt oppinut tuon tankokengän kanssa on sylissä pomppiminen, eli kyykkyn-ylös-liike.. Se on niin paljon, kun alussa uumoiltiin vyötäröstä alaspäin halvaantuneisuutta... :D

melle
 
MiHLa harmaana
Heippa!

Voimia Mellelle! :hug:

Mekin oltiin tänään ekan kerran vauvauinnissa ja voi että Typykkä nautti! Yhtä hymyä, päristelyä ja veden loisketta. :kieh: Äiti ja mummu tais nauttia vähintään yhtä paljon, isä jäi nyt paitsi kun joutui olemaan töissä. Ja nyt on sitten aivan naatti, nukahti kotona heti syömisen jälkeen. :heart: Saas nähdä, herääkö vielä vai nukkuuko yhtä kyytiä koko yön.

Meillä on myös ollut Typyn iho koko ajan aivan mahtavassa kunnossa. Ei ihottumia, haavaumia, hankaumia, näppylöitä eikä karstaa päässä. Mitään rasvoja ei ole tarvinnut käyttää, muutaman tipan öljyä olen laittanut aina kylpyveteen.

Päristelyn ihmeellinen maailma jatkuu täällä aina vaan. Se on Typyn mielestä ihanaa, kun voi päästellä pärinöitä, niin että kuola vaan lentää. Nyt on alkanut esitellä taitoaan myös muille, etenkin kaupan kassoille. :p Varsinainen neiti!

Jaahas, jos käyttäis tilaisuuden hyväksi ja lähtis vähän siivoilemaan ja järkkäilemään paikkoja. Kun on pienet neliöt, tuntuu että paikka on aina kuin räjähdyksen jäljiltä... :wave: - MiHLa ja Typy -

Niin, ja hauskaa vappua kaikille! :flower:
 
Vappua vaan kaikille!!!

Huomenna aamulla meillä on se jännäämäni magneettikuvaus. Onneksi mies tulee henkiseksi tueksi niin ei ole niin kamalaa. :heart:

Ville on peruna-porkkanamies. :D Että se sose oli hyvää! Ihan suuttui, kun meinasin ekalla maistelukerralla lopettaa aikaisemmin. Puoli purkkia sitä sitten meni ja oi, kun oli hyvä mieli ja olo. :D
Se on muuten ihan samettista sosetta myös.

Mellelle :hug: Onneksi lapset on uskomattoman hyviä selviytyjiä ja kehittyjiä. Tiedän lapsen, jonka vanhemmille lääkärit sanoivat ettei koskaan tule kävelemään ja tuolla hän nyt paahtaa kävelytuen avulla. Ja aivan varmasti kohta ilmankin. On vasta alle 2-v. (Hän syntyi liian aikaisin ja siksi jalat ei oikein pelitä. Tuli siitä muutakin "harmia".)

Miten saa reissun jäljiltä ylipirteän pikkupojan nukahtamaan?! :whistle:
 
iltoja pitelee :)

oon ollu laiska ja eikä oo kyllä oikein aikaakaan olla palstalla ja harmittanut kovasti...

meillä on kädet löytyneet,ihana mutustella ja katsella niitä välillä,samoin kuin on sylki kuplien teko aivan ihanaa ja sitä tuotetta riittää.. :LOL: suloinen kaveri on aivan omalaatuinen myös :heart:

Syö kuin hevonen velliä ja tissiä vuoro vedolla.

Ollaan maisteltu tuota kiinteääkin puolta mutta kauheaa kannatusta se ei saa..päärynä sose menee(esim.persikka sose oli niin yök et oli laatta lentää..) ja kasvis sose jotenkin, määrinä puhutaan nyt 1,5-2 tl per kokeilu kertansa ,on ihan tissi ja velli ukko koko pojan napero :) ei uppoo oikein tuo kiintee vielä,veöjet veti jo tässä vaiheessa kuin hullu puuroo kiinteitä. :whistle: ;)

Hyvät päivä uni hommat on unholaan painuneet,enää nukutaan 1h 15min-1h30min maksimissaan päiväunia ja ainakin kolmet on nukuttava ettei oo yli kierroksilla käyvä pikku mies,huh huh sitten sitä menoo jos ei oo nukkunu tarpeeksi,mikään ei oo hyvä ja sängyssä on semmoin tsembalo menossa sitten illalla et pakkopaitaa vois harkita :p :) ei se aina niin helppoo oo.

Meillä ei käännytä vieläkään,vähän kylki asentoon vääntää ihteensä mutta siihen se jää.Odotellaan...
Istuminen sen sijaan on tullut ykkös hommaksi,ääk..poika istuu sylissä ja sitterissäkin vääntää ihteensä aivan etukenoon ja oikein kekottaa eteenpäin et pääsis jollain konstilla istumaan...suora selkäisesti istuu joten olen antanut istua kun ei oikein muuten viihdy.
Tämmöinen jäpikäs...

Niin päivä rytmiä ei oiekin ole joka aamu alkaa eri aikaan ja päiväunille eri aikaan jne.hakusassa on, :/ no mutta ainoa joka pitää kutinsa on et menee nukkumaan 20.45-21.15 välisenä aikana yö unilleen,joskus menee aiemminkin kuten tänään tunti sitten meni nukkumaan kun väsyi saunassa sen verran et söi vellin ja sitten olikin ihan selvä tapaus ja sänkyyn.

Joko te muut olette saunassa käyttäneet lapsukaisianne??????

Meillä jere on ollu saunassa jo 1kk iästä lähtien hetken lämmittelemässä ja sit ammeeseen. :)

VAPPU TERVEISIN

Nappa ja Jere n.4kk(kolme päivää vajaa..)
 
Hauskaa Vappua kaikille! :flower: Me täällä lasten kans jo palloja puhallettiin ja serpentiinejä ripusteltiin ympäriinsä. Ihana siivo... :whistle: Mutta hauskaa on :D
Vauva on kaks päivää nyt vaan nukkunu. Syö ja alkaa uuestaan nukkuu. Joku kasvupyrähdys kai... Viimeyönä nukkui yheksästä seittemään!!! Nyt vetäsee kunnon velliannoksen illalla ja nukkuu sit paremmin, toivottavasti jatkuu myös!

Täällä on ollu ihan karmee keli! Lunta, räntää, vettä ja rakeita vuorollaan ja semmonen myräkkä etten kehannu ees lenkille lähtee :/ Koirat käytin puistolla autolla ja koirista puheenollen, kylläpä taas säälittää nuo koirat miten niille jää niin vähän aikaa :'( Taas oli lappalaisen turkki niin takussa et piti saksia käyttää et sai selville. Huomenna rokotukseen ja kyllä hävettää viiä tuon näkönen koira sinne... Sattuu vielä ell kasvattaa samaista rotua :/

Ja mellelle kovasti voimia :hug:
 
Annette-79 harmaana
Meillä lapsukaiset on päässy saunaan vasta lähempänä vuoden ikää.. Sinne saakka saa Joonaskin odotella. En näe tarpeelliseksi vauvaa saunotella kehon lämmönsäätelykyvyn kehittymättömyyden vuoksi. Ja mielestäni saunassa on liian kuuma vauvalle juuri tästä syystä vaikkei löylyjä heiteltäiskään. Ei siinä mitään, jokainen tekee tavallaan, meillä näin =)

Mies kävi eilen jo juhlistamassa vappua.. ennakkoon siis :D Halusi olla pirteenä lasten kans vappumarssia/-kulkuetta katsomassa sitten vappupäivänä. Noh, eipä sillä kovin kehno olo ollut tänään, pirteenä oli jo ysiltä pystyssä ja aamupalaa väsäämässä. Johtuisko siitä, että kotiutu illalla jo puolilta öin... itseasiassa pari paukkua liikaa ottaneena, mutta sallittakoon kun ei ole jatkuvaa :LOL: :LOL: :LOL:

Simat olis huomenna valmiita. Munkit pitäs jaksaa vielä väsätä.... Mies raahasi grillinkin jo terassille.. saa nähdä pääseekö grillailemaan. Ennusteen mukaan heikolta näyttää...

Maalailin tuolla autotallissa kolmosen huoneeseen pikkuisen pöytäryhmän. Oli alunperin tumman sinistä petsiä, nyt maalasin akryylimaalilla raikkaan limen väriseksi.. hieno tuli kyllä. Tosin huomenna pitää vielä kertaalleen maalata. Nyt se sitten sopii pojan huoneen sisustukseen.

Tänään oli kaamea myrsky, mutta Joonas nukkua posotti vaan ulkona vaunuissa. Hyvin suojattuna kyllä.

Myrskyn voimakkuuden voi päätellä siitä, että naapurilla lähti pihassa pakettiauto itsekseen liikkeelle tuulen voimasta ja tömähti suoraan loivassa alamäessä heidän viime kesänä tiilestä muurattuun roskakatokseensa. Autosta hajos lisävalo ja katoksen yksi seinistä romahti :D :ashamed: Tilanne ei muuten naurata, enkä vahingon ilosta naura, mutta kun mies näki sen tapahtuman ikkunasta ja selvitti sitten sitä mulle vauhkona, niin se esitelmä rupesi naurattamaan. :whistle:

Taidampa tästä suunnata jo nukkumaan :wave:

Annette ja Joonas
 

Yhteistyössä