*Tammivauvat 2008*

Meillä oli tänään neuvola, poitsulla on nyt 6830g&64,5cm. :)

Mie oon antanut nyt 2 soseateriaa päivässä, ja aamulla&illalla velliä.
Nyt ajattelin ruveta antamaan puuroa aamuisin&iltaisin, sitä hipp-kaurapuuroa, mitä voi antaa alkaen 4kk, Saaru: uskaltaiskohan Lucallekin sitä alkaa antamaan vaikka iltaisin? Tuntuu että tuo vellin syönti on melkein sama kuin korviketta antais, meillä Albert vetäsee velliä usein iltapalaks n.250ml, ja siihen sit vielä tisut päälle :whistle:
Eli taidan ruveta siis niin tekemään, että kiinteitä saa päivän mittaan aamupuuro+kasvissose+hedelmäsose+iltapuuro, ja tissiä sit tietty lisäks aina ruokailun jälkeen ja ruokailujen välissä.

Ei oo Albertilla vielä hampaita tullu, ja toivottavasti ei nyt ihan vielä tulekaan.

Ihanaa, me saadaan lopettaa Albertille se estolääkitys kun sillä oli parantunut se virtsateiden takaisinvirtaus :)

Katja ja Albert reilut 4kk.
 
Saaru: Meillähän Jasu myöskin illalla monesti vähintään tunnin ajan tissillä, ja silti yöllä heräili parhaillaan 5 kertaa (9h aikana) eli todella tiheästi. Lisämaitoa ei pullosta suostunut ottamaan.. Niin meillä ainakin neuvolasta kun kysyin, niin sanoi että anna sit kun on tottunut esim. pottuun niin aamuin ja illoin vaikka. Niin olen nyt tehnyt ja meillä Jasun yö unet pidentynyt 12h:n ja herää 5 tunnin välein enää, oi sitä ihanuutta. muutaman kerran on kitissit ja tyytynyt sit pelkkään tuttiin Nykyään teen illalla niin et 18 tissiä, 19 pottua, ja 20 tissiä ja nukkumaan. ( pottua annan nykyään noin 5 teelusikallista) Tänään juuri soittelin neuvolaan ja samalla oli puhetta et miten ne kiinteät menee, niin meinas et voi määrää sit pikkuhiljaa lisätä, mut max. 1dl kertaa kohden..Näin meillä...Ainakin minä olen käsittänyt että jos pelkällä rintamaidolla, niin ei kannattais sotkee vellejä mukaan ollenkaan, vaan sit suoraan puuroon, mutta eihän se varmaan niin justiinsa oo...ja varmaan vähän "maku" asia...

Meillä ei ole vielä hampaita näkynyt, itsellä tullut puolen vuoden iässä, joten en vielä odottelekkaan...

Piku ja Jasu
 
Saaru: Meillähän Jasu myöskin illalla monesti vähintään tunnin ajan tissillä, ja silti yöllä heräili parhaillaan 5 kertaa (9h aikana) eli todella tiheästi. Lisämaitoa ei pullosta suostunut ottamaan.. Niin meillä ainakin neuvolasta kun kysyin, niin sanoi että anna sit kun on tottunut esim. pottuun niin aamuin ja illoin vaikka. Niin olen nyt tehnyt ja meillä Jasun yö unet pidentynyt 12h:n ja herää 5 tunnin välein enää, oi sitä ihanuutta. muutaman kerran on kitissit ja tyytynyt sit pelkkään tuttiin Nykyään teen illalla niin et 18 tissiä, 19 pottua, ja 20 tissiä ja nukkumaan. ( pottua annan nykyään noin 5 teelusikallista) Tänään juuri soittelin neuvolaan ja samalla oli puhetta et miten ne kiinteät menee, niin meinas et voi määrää sit pikkuhiljaa lisätä, mut max. 1dl kertaa kohden..Näin meillä...Ainakin minä olen käsittänyt että jos pelkällä rintamaidolla, niin ei kannattais sotkee vellejä mukaan ollenkaan, vaan sit suoraan puuroon, mutta eihän se varmaan niin justiinsa oo...ja varmaan vähän "maku" asia...

Meillä ei ole vielä hampaita näkynyt, itsellä tullut puolen vuoden iässä, joten en vielä odottelekkaan...

Piku ja Jasu
 
Piku, Tänään ajattelinkin et annan pottuu yötä vasten ja sitten tissiä ja jos veilä herää sitten tunnin kuluttua niin nannia päälle, jos ei muuten asetu.

Katja enpä oo moiseen puuroon törmännytkään, pitääpä katella kaupassa, varmaa vois semmoista sitten seuraavaksi aloitella..:D
 
Saaru: No niin, se voi olla sitten syy miksi Luca on heräillyt ja ollut enemmän tissillä. Eikö ne voi joskus "tehdä" pidemmän aikaakin niitä ensimmäisiä hampaita...? Niin ja sulla on tietysti enemmän kokemusta noista syömä puuhista ku mie vasta "harjoittelen" näitä juttua :LOL:
 
Nii tavallaa on enemmän kokemusta mut son joka muksu kohalla aina niin erilaista ja ne asiat niin nopsaa unehtuu:D Huomaat kyllä sitten itekki ajan kanssa :LOL: Mulla nyt kaikkein eniten tullu maitoo ja Luca pääsääntöisesti ollu vain tissillä noille isommille piti koko ajan antaa rinnalla korviketta ja vellejäki annoin, niin mut on ihan erilaiset kuviot :) Mut itekki oli just tuota mieltä ettei enää vellejä tähän soppaa, puurolle sitten vaa ja pitääkin katella tuota mitä Katja ehottelin. ja pikkuhiljaa alkaa siirtyy myös tuohon 2 sosetta pvä:ssä rytmiin. Jospa sitten unet paranis täälläkin. Päivällä kyl nukutaan hyvin, ku yö ja aamu tankattu :D
 
Saaru: En oo itekään siis vielä kokeillut tuota puuroa, mut kuulin että sellaista on, ja kävin katsomassa hipp-lastenruokien nettisivuilta, niin kyllä tosiaan siinä puuropaketin kyljessä lukee alkaen 4kk, mitähän eroa siinä sit on muihin puuroihin, kun eikös viljatuotteiden aloitus oo yleensä alkaen 5kk..
Mut sellaista meinasin ostaa seuraavalla kauppareissulla, saas nähdä mitä mieltä poitsu on puurosta =)
 
Kävin ostamassa citymarketista sitä puuroa, oli kyllä aika tyyris paketti, yli 6? :whistle:
No mie aattelin, että syötelläämpä yks paketillinen noin kallista puuroa, siitäpä riittääkin iltapuurot sinne asti kun poitsu täyttää 5kk, niin voi sit ruveta antamaan piltti tms. puuroa mikä on puolet halvempaa.
 
Mikähän ero tuossa puurossa on verrattuna normipuuroon et sitä saa antaa.. :/ Ku minä olin aatellut et en ostele noita kalliita vauvojenpuuroja et sauvasekottimella vaa kaurahiutaleet jauheeksi ja siitä puuroo. Ihan samanlaista tulloo ko semmosista kaupan jauheista ja mikä parasta HALVEMPAA!!

 
Noista soseista, velliä annan likalle aina iltaisin kun nukkumaanmeno koittaa aluksi siitä ei ainakaan yöunien suhteenollut mitään vaikutusta mutta kai se ny pikku hiljaa alkaa pitenee syöttöväli yöllä, esim eilen meni nukkumaan klo 20, heräsi klo 04 syömään ja sitten ylös klo 07.
Eilen mietin ja punnitsin pitkään että mitä tekisin, likka oli levoton eikä syöny kunnolla, takanahan meillä on toi flunssa aika pahana että jorvissa oltiin pari vuorokautta ja jo silloin sai ekat korvatulehdukset. No eilen se päivä taas koitti, joten päätin että käydään ny lääkärissä varmuuden vuoksi ja onneksi sitten mentiinkin, nielu punainen ja tulehdukset .
Inhottaa että neiti sairastaa mutta toisaalta tää on niin sitä arkea mulle mitä olen niin pitkään elänyt, tosin vuosi mennyt niin ettei ole isommat sairastelleet. Meillähän historia menee niin että esikoinen alkoi pulauttelu/oksentelu hommat heti vastasyntyneestä, sitä tutkittiin pitkään kunnes saatiin diagnoosi refluksitauti, se on ny ohi, sitten esikoiselle tuli korvatulehduskierre, ne putkitettiin ja sen jälkeen esikoinen on saanut niiltä olla rauhassa, mutta syntyi sitten vuonna 2005 tämä keskimmäinen poika, hän aloitti tulehduskierteen 3kk vanhana, 7kk vanhana putkitettiin ekan kerran ja putkitus auttoi muutaman kuukauden, tuli infektio astma hänelle, keuhkokuumeet ja kaikki, viimeisen kerran hänet putkitettiin ja kitarisa otettiin pois viime vuoden tammikuussa ja sen jälkeen ei ole enää niitä vaivoja ollu, harmi tosiaan että tää homma taitaa ny alkaa taas mutta osaanpahan ainakin toimia oikein tällä kertaa.

Terv. Ninnu ja Milla
 
Saaru: Oisko siinä sit se, että kun tuo on luomu-puuroa, ja se on kuitenkin korvikepohjainen, tuoteselostuksessa oli että sinä 45% äidinmaidonvastiketta, ja sit tietty lisättyjä vitamiineja yms. paljon enemmän mitä tavallisessa kaurapuurossa, ja viljaa tossa on vaan 36%, että varmaan jotenkin vatsaystävällisempää.
Mutta kallsita kyllä tosiaan :/

Minäkin aattelin,että tuon paketillisen syötän ja sit vois ostaa jo halvempaa vauvapuuroa&siitä sit pikkuhiljaa siirtyä tavalliseen puuroon.
Ootko sie muutes aiemmin vauvalle keittänyt veteen vai maitoon (korvikkeeseen) vai miten sen puuron tehnyt? Nuo vauvapuurot näköjään tehdään ihan veteen, mut siinä jauheessa on sit samat vitamiinit/kalsiumia yms. mitä korvikkeessa.
Kun ajattelin vaan sitä, että periaatteessa vaan näin pienelle pitäis varmaan tehdä se puuro korvikkeeseen, niin tulee sit kuitenkin aika kalliiksi tavallisistakin puurohiutaleista tehdä.

Ninnu80: Kurjaa kyllä jos vauva sairastelee :( Meilläkin tehtiin jo ensimmäinen sairaalareissu 9vrk:n ikäisenä, ja siellä vierähtikin viikko.
Voimia sinne, toivottavasti vauva parantuu pian :hug:
 
Heissan.
Multa on nyt jonkun viikon verran lähtenyt tukkaapäästä todella paljon, nyt se munkin kaljuuntuminen alkoi :( Sänky on aina täynnä hiuksia. Ne irtoaa ihan kevyesti. Sitten niitä saa tuhat kertaa päivässä ottaa Sampon kädestä pois. Äiti sitten vinkkasi et parturista saa jotain bio+-ainetta, joka ainakin sillä oli auttanut hiusten lähtöön silloin joskus vuonna miekka ja kirves. Tarvii sitten hakee semmosta.

Sampolle ei onneksi ole vielä tullut hampaita. Mut uskoisin, et kohta jo tulee eka, yläien näyttää semmoselta turvonneelta.

Kuinka paljon päivässä te muut annatte soseita? Mä annan päivässä yhteensä n. 1-1½ dl, onko se liian vähän/liikaa? Ollaan syöty vaan pilttiä, en ole vielä tehnyt itse soseita. Tulisi vaan huomattavasti halvemmaksi itsetehty. Peruna-porkkanaa, peruna- porkkana- maissia, päärynää, ruusunmarjaa ja luumua on annettu. Suosikit on ihan selkeesti olleet peruna-porkka- maissi ja päärynä.
Velliä annan pari purkkia päivässä. Tissiä joku 5 kertaa. Oon tota tissittelyä vähentänyt reippaasti, ku mua tympii se niin vietävästi. Toisaalta sitä tahtoisi jatkaa, toisaalta ei. Oon tässä punninnut niitä hyviä ja huonoja puolia jo kuukauden, mut en vaan saa mitään päätöstä aikaiseksi. Päätin sitten vaan vähentää tissittelyä ja nyt ei tuo kyrsi enää niin paljoa. No kait tää jahkaaminen joskus loppuu :whistle:

Meillä on nyt tänään neuvola täällä uudessa paikassa. Meen tuttu terkkari sanoi, et täällä oleva neukka on mukava. No hyvä niin, oli jotenkin kauheen haikeeta käydä siellä vanhassa paikassa viimeistä kertaa. Saas nähdä oisko nyt painoa tullut reippaammin, kun pelkällä tissiruokinnalla ei painoa tullut mukamas riittävästi.

Onkos teille luvassa jotain hemmottelua äitienpäivänä vai onko vielä yllätys? Mitä olette ajattelleet omille äideillenne, mummuillenne, anopeillenne..? Mä en odota mitään, ei ole tarvis mihinkään. Omalle äidille aattelin soittaa, et josko tulisi meille. Leipoisin vaikka suklaakakun ja katsottaisiin Tuulen viemää.

Gorthaur ja Sampo tänään 4kk!
 
Mooh!
Ninnu Voi kuulostaa niin tutulta toi sun kirjoitus.. Meillä kans sairasteltu aina, esikolla astma alkoi oirehtii n1v, päivystyskäyntejä, osastoa yms. Keskimmäinen poika taas sitten puoleestaa paha atoopikki, iho oireita heti syntymästä ja sitten 3kk ikäsenä eka korvatulehdus ja siitä suoraa kierre, putkitus auttoi hetken, mut ne irtos ja sama jatkui uudestaa, nyt sitten vielä kaiken lisäksi astma oireita tullut- Kauhilla taas odotan tota siitepölyaikaa.. :snotty:
Mutta onneksi Luca on ollu terveena ja kaikkein ihaninta että iho on hyvä *koputtaa puuta* Toivotaan että näin jatkuiskin.

Katja, mä olen ihan veteen tehnyt puurot aina, vauvat saa kuiten niin paljon sitä maitoo kuitenni. Aina ruokien jälkeen olen tarjonnut joko tissiä tai pulloa (silloin aikoinaan) päälle, et ihan hyvin voi puuro olla veteen tehtyä. Mun mielestä.

Meillä äitienpäivänä varmaa mies ja lapset herää tekemään mulle aamupalaa, aina on ollu niin tapana miehellä :heart: Ja useimmiten olen jotain saanut myös lahjaksikin (joskus ne tulee vain hiukan jälkikäteen :LOL: ) Mutta isommat pojat onkin kortit ja lahjat tehneet kerhossa. Anopin luona yleensä ollaan muurikkalättyjä äitienpvä tehty, mut nyt hää on reissussa, mut mun äiteen luona käymää (ja viedään uus pala Nomination-rannekoruun) ja varmaa mun mummulla. Jos on kaunis päivä niin voitais sitten omalla popppoolla grillata jotain hyvää :p

Saaru

 
Kaunis kiitos Saaru, kun sain liittyä joukkoonne =)

Kivan vilkasta keskustelua tännekin ollaan jo välillä saatu. Mukava kuulla teidän kiinteidenaloitusjutuistanne. Täällä mennään vielä pelkällä rintamaidolla, mutta eiköhän nuo soseet kohta astu kuvioihin. Itseasiassa poika on syönyt nyt kolmatta päivää tunnin välein päivisin, että taitaa olla joku tiheän imun kausi meneillään, huoh.... Yllättäen yönsä on kyllä nukkunut kuitenkin ihan yhtä hyvin kuin aikaisemminkin eli yhdellä syötöllä, kop, kop, kop... Niin ja päiväunet on yhtä hakusessa kun ovat olleet jo muutaman viikon. Toivottavasti saa imullaan maidon lisääntymään tarpeitaan vastaavaksi. Vaikka pari viikkoa tässä on enää tuohon neljän kuukauden rajapyykkiin, joten josko nyt sinne saakka selvittäis!

Voimia kovasti sairastavien vanhemmille :hug:
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta(vielä!), mutta uskon, että voimia vie ja murehtta tuo nuo sairaskierteet. Saa nähdä, milloin täällä joudutaan utustumaan tuohon puoleen äitiydestä.

Ihanaa kun tänään oli taas vähän lämpösempi päivä ja viikonloppua kohden kuulemma pitäis vaan lämmetä, hyvä juttu! Takapihaa kunhan sais vaan kuntoon! Aika on vaan vähän kortilla, kun tuo pikkuinen nukkuu niin pätkissä päivisin, ettei oikein ehdi kunnolla mitään siellä aloittaa ja illat menee jotenkin sitten niin kovin nopeasti. No ehkä se jo juhannuksena vihertäis enemmän, mä asetan sen tavoitteekseni ;)

Nyt pyykkivuoren kimppuun!

Kide :wave:
 
:D

Ihanaa kun on taas viikonloppu edessä.. ja vielä äitienpäivä =)

Meillä yritettiin tänään sitten ihan urakalla kääntyä selältä vatsalleen, ja voi sitä kiukkua ja raivoa kun ei sitten vielä onnistunut. No kilttinä äitinä minä aina hieman autoin ja siinä sitten pikkuisen malttoi katella ja naureskella ja sit taas muksahti lähtöpisteeseen kyljelleen ja eiku uudestaan, ja taas kiukkua ja itkua.. On se niin toisaalta huvittavaa katsoa kun tuommoinen pikkuinen on jo niin täynnä luonnetta ja tempperamanttia, saa nähdä mitä siitä vielä kehkeytyykin muutaman vuoden kuluttua.

Meillä yö unet tosiaan huimasti parantunut kun aloitettiin kiinteät ( no 2:lla syötöllä mennään ja yks yö 1:llä! ja yö unet semmoinen 10-12h) ( mut huomattava parannus siihen 3-5 kertaan !) ja tutinkin on nyt huolinut yöllä pikku kitinöihin :) ja hitsi mää oon ylpee itestäni ja tuosta pikkuisesta kun oon opettanut ja hän on oppinut nukahtamaan omaan sänkyyn :) muutaman kerran saattaa joutua käymään vähän silittämässä tai tuttia laittamassa, mut sitten nukahtaa ihan ittekseen..meillähän ennen aina nukahdettiin tisulle ja sitten nostin hänet aina puoli nukuksissa omaan sänkyyn..

Mitä sitä äitienpäivänä? Meillä on ihka ensimmääinen :heart: Mies on vissiin jotakin väsännyt ja aikoo vissiin kakunkin leipoa, saas nähdä! Mitään kummempia en odota, mutta kaikki otetaan ilolla vastaan mitä onkin keksinyt/järkännyt...
OIKEIN IHANAA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE, JA NAUTITAAN SIITTÄ PÄIVÄSTÄ, ME OLLAAN ANSAITTU SE :hug: :flower:

Niin ja meillä soseita menee semmoinen 6 teelusikallista kaks kertaa päivässä, hurja määrä :) no pienestä on hyvä lähteä.. Tällä hetkellä olen antanut pottua (oma tekemää) ja kaupan peruna-porkkanaa, hyvin menee alas ja suu ammollaan aina odottaa lisää.

No eipäs muuta kuin
:wave:

Piku ja Jasu (äitienpäivänä 4kk)
 
Ai niin Gothaur: ja tukan lähdöstä.. Mulla edelleen lähtee ihan sairaan paljon (jo kolme kuukautta ainakin lähtenyt) ja on todella jo ohentunut, ei mitään kaljuja länttejä kuiten ole mut tasaisesti joka paikasta harventunut :ashamed: Saas nähdä milloin ja alkaako sitten uutta tulemaan. Mulla on semmoista bio+ sampoota ( pinkin sävyinen , vahvistava) joka on tarkoitettu naisten ennen aikaiseen hiusten lähtöön ja vahvistamaan hiuksia auttaan kuntouttamaan päänahkaa jotta uusia hiuksia alkais tulemaan. Siihen on joku seerumikin, jota ajattelin nyt käydä ostaan..Oletko jo ostanut sitä mitä ajattelit?
 
Voi itku ja parku! Meillä Lucalla niin änkyrä itku päivä. Varmasti nyt tuo hammas alkaa kiusii. Itkettää ja tissiä tekis mieli mut nälkä ei oo, mikää ei oo hyvä. Vaunuihin rauhoittuu ku heijailee. Joku aika sitten laitoin suponki ku poika niin kiemurteli ja itkeskeli ja oli ihan nihkeen hikinen, kuumetta en mitannu. Mutta toivotaan että toi suppo auttaa.

Tänään tein sitten jo ensimmäiset satsi pakastimeen Lucalle soseita, bataattia-porkkanaa-kukkista ja sitten toinen bataattia-porkkanaa-parsaa, siitä riittäneekin sitten pitkäksi aikaa pojalle ku vielä menee niin pieniä määriä ruokaa kerralla.

Mutta ny jääkiekon pariin..

Saaru
 
Heips.
Gorthaur: Meillä menee soseita kerralla ½-1prk, meillä kans syödään valmis-soseita, täällä kun ne on niin halpojakin, citymarketissa 15snt/prk, niin eipä paljoo viitsi ruveta itse kokkailemaan kun noin halvalla saa valmista :) Ja 2 kertaa päivässä siis saa sosetta, kerran päivässä kasvista, ja kerran hedelmää. Meillä on maisteltu jo kaikkia makuja alkaen 4kk soseista, ja mie syön kans niitä soseita aina välipalaks :D
Ja nyt meil on syöty sitä puuroa aamulla&illalla, hyvin näyttää menevän sekin alas.

Mulla kans nyt on ruvennut hiukset lähtee päästä, saa Albertin kaulasta ja vaikka mistä niitä hiuksia aina kaivella, oikein tuppoina lähtee :|

Katja ja Albert 4kk1vk
 
Terveppä terve pitkästä aikaa! :flower:

En ole aikoihin jaksanut tänne kirjoitella, kaikki energia on mennyt pojan kanssa... Meillä on edelleen ollut ihmeellistä kitinää ja itkuisuutta pojalla, jatkunut siis jo monta viikkoa. :(
Tänään oli 4kk lääkäri-neuvola, eipä sielläkään tohtori oikein osannut sanoa että mistä tuo itkuisuus johtuisi. Poika on ihan terve ja kasvaa hyvin. Lääkäri ei usko että olisi allergiaa, kun muita oireita ei ole ja yöt nukutaan rauhallisesti.

Nyt muutamana päivänä onneksi on kitinä ollut selkeästi vähäisempää, kun olen aina heti väsymyksen ensi merkkien (haukottelu ja semmoset "väsyneet" silmät) ilmaantuessa vienyt pojan ulos vaunuihin ja heijannut uneen. Nukkuu edelleen vain lyhyitä päikkäreitä, 30-40 min. Yöt onneksi nukutaan edelleen hyvin yhdellä syötöllä.
:)

Mutta on meillä toki paljon ihaniakin asioita kuten lisääntynyttä naureskelua ja jokeltelua joiden voimalla sit aina jaksaa paremmin niitä kitinäpäiviäkin! :)

Voipi olla että meidän poitsu on semmonen vauhtiveikko että kotona rauhassa oleminen ja varsinkin se ettei vielä pääse liikkeelle, ottaa kovasti välillä päähän. Poika punkee kovasti istumaan sylissä ja sitterissä ja on välillä "kuin lentoon lähdössä", niin kovat olis menohalut! ;)

Ja varmasti sieltä on ne hamputkin tekemässä tuloaan ja ikenet kutisee. Sen verran raivoisaa on välillä nyrkkien syönti ja kuolan määrä!

Meillä mennään edelleen tissimaidolla, soseita en ole katsonut vielä tarpeellisiksi aloittaa kun muutenkin hyvin kasvaa.

Mulla ei onneksi ainakaan vielä ole alkanut lähteä hiuksia... Toivottavasti niin ei käykään, kun oon muutenkin tosi ohuthiuksinen! :/

Ihan tippa linssissä odotan ekaa äitienpäivääni, niin kauan sain odottaa tätä äidiksi tuloa! Kaikkien kitinöiden keskellä oon kyllä niin valtavan onnellinen lapsestani! Ihanaa äitienpäivää kaikille!! :flower:
 

Yhteistyössä