***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Prinsessa: Jos alotat äippäloman tänä vuonna niin 2007 vuoden tulot tai viimeiset 6kk mikäli on yli 20% suuremmat mitä vuonna 2007.
Kävin kelalla vielä varmistamassa tämän, vaikka se nettisivuilla ihan selkeästi sanotaankin, mutta uskon vasta tuplavarmistuksella ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Prinsessa: Jos alotat äippäloman tänä vuonna niin 2007 vuoden tulot tai viimeiset 6kk mikäli on yli 20% suuremmat mitä vuonna 2007.
Kävin kelalla vielä varmistamassa tämän, vaikka se nettisivuilla ihan selkeästi sanotaankin, mutta uskon vasta tuplavarmistuksella ;)
Näin minäkin sen ymmärsin kun viimeviikolla kävin kelalla.

Sieltä sain myös siinä mielessä kivaa tietoa kun olin luullut että monikkoperheen 60pv lisää voi käyttää vaan äiti äitiyslomassan, mutta sen voi käyttää myös isä pidentämällä isyyslomaansa tuon 60pv =)
Kyllä huojensi tieto kovasti, koska jos suinkin vain mahdollista niin mies jää kyllä sen 18+60pv sitten heti vauvojen synnyttyä avuksi kotiin.
Olishan se siinäkin mielessä ihanaa että isä voisi heti olla noin pitkän pätkän myös vauvojen kanssa, mutta se apuna olo puoli siinä on minulle se huojentavin kohta.
Tokihan meillä on mummut ja ukit ja minun sisko apuna, ja kun vanhemmat lapset on jo niin isoja (15 ja 10 vuotiaat) niin hehän jo topakkana ovat auttamassa ruuanlaitossa, siivouksessa jne...

Jospa alkais kaivella jotain aamupalaa kaapista ja syömään jotain.
Ei oikein tunnu taas mikään maistuvan hyvältä niin tuntuu niin väkinäiseltä koko syönti hommat.
Teksi vaan mieli raikasta ja kevyttä...,eli vois tehdä vaikka hedelmäsalaattia saavillisen tuonne jääkaappiin :kieh:

Enie + Nörtti ja Hissu 19+2
 
No hitto,en sit alota äippälomaa! Mielessä oli vaan että viimesen valmiin verotuksen mukaan menis, ja -08 verotushan on jo valmis! Pentele nyt ottaa päähän :headwall: -07 alotin työt vasta syksyllä,silloin loppu kodinhoidontuki. Viime vuonna olin töissä kokonaan, mutta tänä vuonna tän loppuajan huonommalla palkalla...argh. Alotan kohta toisen työn...rinnalle. Kiitos siltikin teille!!!
 
Sero: Ostin juuri sen cabriofixin easyfixin jalustalla. Tämähän on testivoittaja ja siksi tähän päädyttiin. Katselin kanssa hintoja huutonetistä ja totesin ettei mitään järkeä ostaa käytettynä kun uuden saa melkein samalla hinnalla.
Väreistä...Me halusimme mustan ja liikkeessä mistä käytiin ostamassa oli pieni ja värikäs valikoima. Myyjä sanoi että nämä maxi cosin kaukalot on värikkäitä ja sain sen käsityksen että esim toi musta ei ole edes kovin suosittu. Mutta siis värejä näistä löytyy kyllä, toivottavasti sinäkin löydät kivan värin!
 
Enie Minusta tuo 60pv on tosi kiva. Maksu toki tapahtuu vasta vanhempainrahakaudella eli oikeus vanhempainrahaan tulee vasta, kun on jälkitarkastuksessa käynyt. Eikö jälkitarkastuksessa käydä, kun vauva on 2kk vai onko se jo aikasemmin. Minä ajattelin, että mies voisi olla kotona isyysloman ja sitten tarpeen mukaan, ehkä alkuun lisäksi kuukauden ja toisen kuukauden joskus myöhemmin.
Jotenkin jännittää kahden vauvan kanssa pärjääminen. Tai jännittää miten aika riittää muille lapsille. Kerhoihin ja harrastuksiin vieminen on varmaan vähän eri kahden vauvan kanssa kuin yhden. Siksi se, että isä voi olla alkuun pitempään kotona on tosi helpotus.
Täytyy vauvojen kyllä tottua jäähalliin, vaikka ystävä oli sitä mieltä, etten voin niitä sinne ottaa ensimmäiseen vuoteen. Minä, kun olin ajatellut ettei niitä voi ottaa mukaan ensimmäiseen kuukauteen tai kahteen. :LOL:

Minulla on myös aivotoiminta selvästi hidastunut. Poika, kun syntyi tapahtui päässä todellinen nollaus. En muistanut synnytyksen jälkeen mitään tunnuksia en pankkikortin enkä mitään.... Kuopuksun synnytyksen lähestyessä kirjoitin kaikki ylös, mutta muisti pysyi ihan normaalina.

Jään niin varhain äitiyslomalle, kuin mahdollista eli minun äitiysloma alkaa 7.11. On siihen vielä aikaa.....
 
Mie en ole vielä niin pitkälle selvitelly asioita, että olisin tienny, että monikkoraskaudesta saa lisäpäiviä äitiysvapaaseen :D Mutta luulenpa, että meilläkin mies olis kiinnostunut niitä hyödyntämään. Me ollaan lähinnä pohdittu miten sen suunnitellun isyysvapaan pidennyksen kanssa käy. Ja tietysti mietitty sitäkin, että jos se toteutuu, niin sitten pienten pitää syntyä ensi vuonna tai mahdollisimman lähellä vuodenvaihdetta, jotta sitä voisi hyödyntää.

Meillä ei tässä lähellä ole tukiverkostoa. Lähimmät sukulaiset asuu 300-400km päässä. Koiralle kyllä on hoitopaikka ihan lähellä, mutta tuota esikoista ei oikein saada mihinkään. Mies mielellään tulisi mukaan synnytykseen, mutta taitaa joutua jäämään kotiin lapsenvahdiksi :/ Pieni mahdollisuushan on, että voitaisiin joutua sektioon, laskeskeltiin, että sen ajankohta saattais osua ihmisten talvilomien aikaan :whistle: Sitten vois olla mahdollista saada joku meille päivystämään. Mut tälläistä on aika mahdotonta vielä tietää ja turha ajatella ja suunnitella.
 
Mulla maksaa työnantaja ekat kolme kuukautta noita äippärahoja, niin en tiedä saanko sitten keväällä 2010 noi Kelan maksettavat rahat 2008 tulojen mukaan. Toivottavasti. :) Mutta voi myöskin olla, että tämän vuoden tulot olisi 20% isommat. Tulee mitä tulee. Niillä on sitten pärjättävä. Jos ei pärjää niin sitten on kaiketi mentävä pankkiin kysyy lyhennysvapaata. :)

Vielä vähän yli viikko rakenneultraan. Toivottavasti sukupuoli selviää.

Käytiin eilen hommaa Lupulle sänky. Ostettiin mun työkamulta käytettynä. Ihan oli uudenveroinen. Ihme kyllä kisuja ei kiinnostanut koko sänky ollenkaan. ainakaan vielä.

millis ja lupu 18+4
 
Hei kaikki! :wave:
Meillä oli esikoisella maxi cosi gabriofix käytössä ja on nyt seuraavalle sit :) Sellainen ihana punainen.Voiii tiistaina alkaa koulu.:/Jännittää tuo kouluun palu kun nyt ollut äippälomalla :ashamed: Noh! Eiköhän se siitä. Eniten jännittää pistää neiti päiväkotiin. :'( Onneksi mulla on vaan pari kurssia käymättä koulusta. Eli ei onneks kauan.
Tänään lähden leirille ja palaan vasta lauantaina.Joten muutaman päivän nettipimento alkaa täällä. =)

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille mammoille ja masukeille :heart: :wave:


KiaralA + Kitty 15+0 POKS!!!
 
Moikka kaikille!
Enie kiitokset uudesta pinosta :flower:
Tervetuloa uusille!
Petitelle voima :hug: :hug:

Täällä on myös aivokapasiteetti minimillä enää käytössä ja samoin käsistä tippuu tavarat. Mulla on myös näin ollu kaikissa odotuksissa, kieltämättä nyt tuntuu et vielä pahemmin.
Jospa se sit palautuu synnytyksen jälkeen!

Kaukalopusseista on ollu myös puhetta, meillä on sellainen äitiyspakkauksen pussista itse tehty käytössä ja se oli kyllä hyvä. Saatiin se miehen siskolta ku hän oli sen aikoinaan tehnyt.
Paljo on viikkoja osalla mammoista jo!!! Tuntuu et itellä on noihin viikoihin vielämatkaa.. vaik nopeesti aika meneekin.
Liikkeet tunttu selvemmin jo täälläkin, aivan ihanaa tuntea pienen potkut
:heart:

Meillähän oli mietinnän alla se muutto ouluun päin ja kyllä me todellakin olemme nyt päättäneet muuttaa sinne päin. Muutamia taloja on käyty katsomassa oulun seudulta, ihan kivojakin löytynyt. Ketäs täällä oli jotka synnyttää Oulussa?(en millään enää muista vaik listan alkua katselinkin..) Tai ovat joskus synnyttäneet? Kaipailisin kokemuksia yms? Itseä hieman ahistaa ku ei tiiä mitään tulevasta synnäristä, mut jospa sinne pääsis tutustumaan ennen synnytystä..

Mut nyt ulos kun kivalle ilmakin näyttää. Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!

talvivauva ja vaavi 15+5
 
Moi vaan!

Eka hankinta meidän vauvalle nyt tehty: ostin vaunut käytettynä ystävältäni :) ei ne uudet ole, mutta todella siistit Brion vaunut, kyllä niitä tässä sen verran lykkii kuin tarve vaatii. Sit pitää ostaa vielä jotkut vankkurit mitkä mahtuu autoon. Noi ei meidän autoon sopineet, kun toinen takapenkki pitää olla käytössä, jos ollaan koko jengi liikenteessä. Toisaalta en mä usko, että vaunuille/rattaille kauheesti tarvetta reissussa on, koska liinalla yleensä hoidan kantamisen. Olen myös harkinnut jonkun sortin kantorepun ostamista, onko kellään niistä kokemuksia? Ja meneeköhän ne isonkin ihmisen päälle ;) :whistle:

Mä olen töissä nyt ollut parisen viikkoa(?), ei muistakaan oikein tarkkaan... Ihan hirmuisesti supistelee töissä ja jalat on muusina aina työpäivän jälkeen. Supistelut jatkuu vielä kotona ollessakin. Meillä ei taukoja ehdi pitämään hyvä, jos 9 tunnin aikana ehtii istumaan 10 minuuttia ja senkin osissa :kieh:

Sokerimittarin sain kotiin, sillä nyt sitten mittaillaan sokereita jatkuvalla syötöllä. Ihan hyviltä arvoilta on vaikuttanut, syön siis kuitenkin ilmeisen hyvin, vaikkakin se rasituksessa meni yli. Lääkäri painotti sitä, että pitäisi syödä ehdottoman säännöllisesti, mutta sekään ei töissä ollessa onnistu. Aamiaisen syön kotona seitsemältä ja seuraavaksi töissä pikaseen banaanin tai jotain puoliltapäivin,jos ehtii. Ja sitten kotona sen jälkeen neljän-viiden aikaan kunnon sapuskaa. Ei hyvä. Pitää koittaa ehtiä mittailemaan töissä noita sokeriarvoja niin näkee kuinka alas ne ehtii tippumaan.

Huomenna rakenneultraan! Tulen sitten kertomaan kuulumisia ja saatiinko sukupuoli selville :heart:

Ananaskirsikka+Mini 20+3 =)
 
Morjens uusille :wave: Ihanaa et vieläki tulee uusia joukkoon :heart:

Tulin vaan sanomaan että POXPOX,
ja iloitsemaan mieheni ja minun 3v päivästä (seurustelun aloitus, tosin siitä naimisissa 2v5kk :LOL: ) ... Ukko vaan itse on tällä hetkellä Latviassa, mut menee tää näinkin :)

MM ja Itikka 17+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Olen myös harkinnut jonkun sortin kantorepun ostamista, onko kellään niistä kokemuksia? Ja meneeköhän ne isonkin ihmisen päälle ;) :whistle:
Meillä on Ergon-kantoreppu ja ollaan oltu tyytyväisiä. Mie kannan liinassakin, mutta mies tykkää tuosta repusta. Monesti on meillä mukana 'matkarattaina'. Ergoon ainakin saa jatkopalan vyöhön, jos ei muuten riitä pituus. Tosin minusta siinä on tosi paljon 'maha'varaa muutenkin.
Viimeks oltiin markkinoilla tuon repun kanssa ja kyllä taas olin tyytyväinen, kun katselin miten vaikea muiden oli vaunujen kanssa päästä liikkeelle. Repun kaa vain käveli eteenpäin, eikä sen kummemmin tarvinnut ihmisiä väistellä tai miettiä mistä mahtuu. Poika on nyt 1v9kk ja edelleen kannetaan, välillä pidempiäkin metsälenkkejä. Ja poika ainakin tykkää tuosta repusta, hyvä ettei itse kipua sinne :D
Vauvana kannettiin edessä, nykyään selässä. Olen jopa pari kertaa imettänyt poikaa vauvana repussa, samalla kävellen. Mie ainakin olen tykännyt. Ergolla luvataan, että reppu kestää 45kg kuorman, mutta tuskin niin isoksi kannetaan :LOL:
Nykyään tuota Ergoa ei enään tuoda maahan. Käytettynä ja poistoina voi löytyä. Sen tilalla myydään nykyään Manducaa. Erona on se, että Ergossa voi kantaa vasta kun lapsi kannattelee itse päätään, Manducassa jo vastasyntyneestä.

Me ostettiin lisäksi tuohon Ergoon sellainen päiväreppu. Se kiinnitetään kantoreppuun (ei haittaa lasta). Se on lisännyt tuon repun monikäyttöisyyttä. Pieniä ostoksia, vaihtovaatteita yms tarpeen mukaan on voitu sillä kuljettaa, ilman erillistä kassia.

Miun pitäs jostain löytää edullinen trikooliina. Esikoisen aikaan sellainen oli lainassa. Nyt haluaisin oman. Minusta se vain oli niin ihanaa kantaa pienen pientä ihan siinä lähellä :heart: Vaikka kaksosia ei yhtä aikaa voikaan liinassa kantaa, niin vapauttaa tuo liina kuitenkin kädet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Enie Minusta tuo 60pv on tosi kiva. Maksu toki tapahtuu vasta vanhempainrahakaudella eli oikeus vanhempainrahaan tulee vasta, kun on jälkitarkastuksessa käynyt. Eikö jälkitarkastuksessa käydä, kun vauva on 2kk vai onko se jo aikasemmin. Minä ajattelin, että mies voisi olla kotona isyysloman ja sitten tarpeen mukaan, ehkä alkuun lisäksi kuukauden ja toisen kuukauden joskus myöhemmin.
Jotenkin jännittää kahden vauvan kanssa pärjääminen. Tai jännittää miten aika riittää muille lapsille. Kerhoihin ja harrastuksiin vieminen on varmaan vähän eri kahden vauvan kanssa kuin yhden. Siksi se, että isä voi olla alkuun pitempään
Tuota, en kylläkään tuollaista tietoa saanut etteikö isä saisi sitä kelan isyysrahaa tuolta 60pv:n ajalta jo silloin kun sen pitää :eek:
Jos se niin on niin sitten ei taida meillä riittää rahat siihen että mies olis palkattomalla sen ajan ensin ja sitten vasta joskus tulevaisuudessa sais ne rahat :(
Minua kans jännittää miten kaikki saa rullamaan aikataulujen kanssa, aamullahan tytöt menee yhtäaikaa kouluun joten se on vaan yksi vienti kerta mutta iltapäivällähän heillä voi loppua eri aikoihin koulut ja näin ollen pitää tehdä kaks eri haku reissua koulusta sitten vauvojen kanssa.
Tänne kun ei edes linja-autoja iltapäivästä kulje kun yks mutta tosin on niin kallistakin että ei mitään mieltä. Meiltä on koululle alle 3km matkaa, mutta sellasen tien varressa ettei pyörätietä ja ajetaan ihan päättömänä niin en uskalla pyörilläkään laskea itsekseen kulkemaan...,lienenkö liian suojelevainen sitten en tiedä.
Yhteen suuntaan yhdeltä tuo matka maksaa 2e niin se tekis kahdelta 8e/pv joten aika hintavaa on.
Tuosta jälkitarkistuksesta, minä olen käynyt aiemmin molempien jälkeen noin 1kk synnytyksestä.

millis81 Meillä kissa kävi katsomassa sängyt ja kaukalot sekä sitterit ja vaunut mutta siinäpä se. Kerran se tuossa hyppäs toiseen sängyistä mutta hätistin pois niin ei ole sen jälkeen mennyt...ainakaan minun nähden =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Meillä on Ergon-kantoreppu ja ollaan oltu tyytyväisiä. Mie kannan liinassakin, mutta mies tykkää tuosta repusta.
Joo, sillähän mäkin tuota reppua ajattelin, kun mies ei suostu liinassa kantamaan, repun kyllä laittaa päällensä ;)

Mutta tuota en tiennytkään reppujen eroina, että Ergossa ei voi kantaa vastasyntynyttä. Täytyy netistä katsella sitten tuota Manducaa, jospa olisi hyvä. Juu, tuohan on reppujen/liinojen hyvä puoli, ettei tarvitse vaunujen kanssa rynnäköidä väenpaljouksissa(josko sitä keväällä sitten tuleekaan paljon em. tilaisuuksissa käytyä = sikaflunssa???), mutta niillä on kuitenkin vuosien käyttöaika ja vielä saa myytyä eteenpäinkin :)

Mun ystävä on kantanut kaksosiaan niin, että toinen liinassa edessä ja toinen repussa selässä, jotta kyllä sekin onnistuu, mutta apua tarvitaan, jotta saadaan lapset paikoilleen ;)
 
Nyt kun luin noista kantorepuista niin mietin pitäskö hankkia oma. Ekan lapsen kanssa mulla oli lainareppu enkä kokenut hyväksi, koska tuntu että olen niin lyhyt ja lapsen pää oli omani edessä (ehkä käyttövirhe...?) oli sellanen vanha baby björn-reppu. Mutta nyt kun lapsia kohta onkin kaksi niin saisi autettua isosiskoa samalla...
Liina ei ollut mun juttu, tiedä sitten tulevasta.
santtu ja iita 16 poksis! eilen oli vauva aktiivinen masussa,melekin jo huolestuin, mieskin tunsi mujuamisen korvalla :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa-06:
Nyt kun luin noista kantorepuista niin mietin pitäskö hankkia oma. Ekan lapsen kanssa mulla oli lainareppu enkä kokenut hyväksi, koska tuntu että olen niin lyhyt ja lapsen pää oli omani edessä (ehkä käyttövirhe...?) oli sellanen vanha baby björn-reppu. Mutta nyt kun lapsia kohta onkin kaksi niin saisi autettua isosiskoa samalla...
Liina ei ollut mun juttu, tiedä sitten tulevasta.
santtu ja iita 16 poksis! eilen oli vauva aktiivinen masussa,melekin jo huolestuin, mieskin tunsi mujuamisen korvalla :heart:
Mä olen sen verran perehtynyt noihin liinajuttuihin ja sitä myötä 'tutustunut' myös reppujen ominaisuuksiin, että Baby Björn-repusta ei voi edes puhua samana päivän liinan/kantorepun kanssa :/

Noissa Baby Björneissä ei vauvan asento ole mitenkään ergonominen eikä myöskään kantajalle hyvä. Kunnon liinassa/repussa pystyy lasta kantamaan PITKÄÄN, kun lapsen paino jakautuu tasaisesti. Mullakin poika oli liinassa välillä kolme-neljäkin tuntia nukkumassa, kun oltiin markkinoilla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Meillä on Ergon-kantoreppu ja ollaan oltu tyytyväisiä. Mie kannan liinassakin, mutta mies tykkää tuosta repusta.
Joo, sillähän mäkin tuota reppua ajattelin, kun mies ei suostu liinassa kantamaan, repun kyllä laittaa päällensä ;)
Meillä mies kantaa repulla ihan mielellään :D Monesti saattaa itse ehdottaa, että otetaanko reppu eikä matkarattaita. Vaikka tietää, että tällä hetkellä joutuu yksin kantamaan (normaalisti vuorotellaan), minä kun en mahan takia halua nyt kantaa. Tuon repun saa tosi nopeasti ja helposti aina muokattua uuden kantajan päälle, joten kantajankin vaihto on helppoa.
Tuollain vuorotellen kantamalla me tehtiin pojan kanssa viime vuonna 7 tunnin päivävaellus luonnonsuojelualueelle. Olikohan pojalla ikää 7kk silloin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Mutta tuota en tiennytkään reppujen eroina, että Ergossa ei voi kantaa vastasyntynyttä. Täytyy netistä katsella sitten tuota Manducaa, jospa olisi hyvä.
Ergoon on olemassa lisäosa, jonka avulla vastasyntynyttäkin voi kantaa. Mutta mitä olen käyttäjäkokemuksia lukenut, niin moni kokee sen hankalaksi. Sillä mie ajattelin tuon trikooliinan hommata, että ensin kannan siinä ja kun lapsi alkaa päätä kannattelemaan niin sitten voi siirtyä tuohon reppuun.

 
Prinsessa: Millon sun täytyy jäädä äippälomalle?
Mulla laskettuaika 30.1 ja pakollinen äippäloma alkaa 22.12 ja vapaaehtoinen 28.11.
Mun mielestä mulle ei työnantaja maksa 3kk palkkaa, joten saan suoraan kelalta, en sitten tiedä miten menee jos työnantaja maksaa, otetaanko huomioon vasta 2008 vuoden tulot. Väärinhän se toisaalta on niitä kohtaan joille työnantaja ei maksa, koska meille taas otetaan 2007 vuoden tulot, vaikka laskettuaika on samaanaikaan..
mut niin tää elämä onkin epäreilu peli ;)

Jammy: Mitä maksoitte siitä maxi cosista? Mä katsoin Saksasta niitä, sieltä olisi maksanut noin 230e ja värejä oli todella paljon mistä valita. Ostan sellaiset vaunut mihin sen kopan sitten saa kiinni, niin jotenkin en halua mustaa koska kesäaikaan sitä eniten käytetään kun lapsi on ens kesänä noin 6kk ja musta on todella kuuma. Joten olen vähän miettinyt jotain petroolinsinistä tms. mutta punainenkin houkuttelisi, mutta se ei sovi auton sisustaan :D

Täällä pian neuvola, mies lähtee ilmeisesti mukaan! Taidetaan kuunnella ne sydänäänetkin tänään.. jännää :)

14+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Mun mielestä mulle ei työnantaja maksa 3kk palkkaa, joten saan suoraan kelalta, en sitten tiedä miten menee jos työnantaja maksaa, otetaanko huomioon vasta 2008 vuoden tulot. Väärinhän se toisaalta on niitä kohtaan joille työnantaja ei maksa, koska meille taas otetaan 2007 vuoden tulot, vaikka laskettuaika on samaanaikaan..
Siis, meillä joilla työnantaja maksaa palkkaa alkuun (3kk), alkaa kelalta äippätuet juosta samaan aikaan, kuin muillakin, mutta siltä ajalta, jolta palkkaa maksetaan, tuki menee suoraan työnantajalle, joten samassa veneessä ollaan kaikka 2007 verotietoinemme. Kannattaa siis laskea, onko nyt 6kk 20% suuremmat tulot, kuin oli 2007, niin voi saada suuremman tulen.

 

Yhteistyössä